“NAK… MAMA RISAU TENGOK RESULT KAMU…”

“NAK… MAMA RISAU TENGOK RESULT KAMU. MAMA CARIKAN HOME TUITION MENTORING UNTUK BANTU KAMU YE. MAMA NAK KAMU CEMERLANG.” BISIK MAMA DALAM HATI.
.
.
.
“C lagi? Bila nak improve ni?”
.
Risau hati saya bila tengok result anak, tambahan dah nak UPSR dah ni.
.
“Kenapa result macam ni lagi? Kat sekolah main ke belajar ni?” Bisik hati saya.
.
Saya ambil masa nak rawat hati saya supaya tak marah anak dan sabar.
.
.
Nasib baik saya ada tanya anak, apa masalah dia kat sekolah.
Rupanya… anak kurang dapat perhatian di sekolah, dah tu, malu pula nak tanya dalam kelas. Kawan2 ramai kan… segan la tu.
.
.
Saya ambil keputusan nak carikan tuisyen yang lebih berfokus, cikgu fokus kat anak saya je. 
Cari punya cari… terjumpa pasal Home tuition Mentoring CMN Academy kat Facebook.
.
Jadi… bermulalah jalan-jalan bercahaya buat anak saya.
.
.
Mula belajar di rumah… saya boleh nampak peningkatan dalam semangat anak belajar. Dia dah mula bertanya soalan, rajin belajar… 
.
Yang bestnya, saya tak perlu hantar pun anak keluar, tutor datang terus kat rumah mengajar. Saya pun boleh monitor pembelajaran anak saya kat rumah. 
.
.
Baru-baru ni, nampak hasil kat Gred pula.. dah mula dapat A. Apa lagi, gembira betul hati saya. Lega rasanya. Rasa berbaloi spent duit & masa untuk kecemerlangan anak.
.
Anak happy, saya happy, family happy.
.
Syukur, Alhamdulillah.
.
.
Anda pun nak anak seronok belajar, dapat perhatian penuh & cemerlang dalam pelajaran?
.

======
Bagaimana HOME TUITION MENTORING boleh membantu anak anda?
======
.
.
+ Tenaga PENGAJAR BERKUALITI yang dipilih dengan ketat & diselia
.
Tutor CMN dipilih melalui TEMUDUGA dan diberikan latihan BEYOND Expectation Tutor. 
Pemantauan prestasi secara berterusan dari masa ke masa melalui Tutor Rating System dapat meningkatkan kualiti tutor. 
.


.
+ Modul berorientasikan KBAT & Silibus TERKINI
.
KBAT: Kemahiran Pemikiran Aras Tinggi
Lebih banyak aktiviti daripada membaca buku sahaja.
Anak anda tidak akan bosan, lebih pantas & mudah mengingat & memahami teori. Ia akan membuat anak anda menjadi seorang pemikir dan bukan sekadar penghafal.
.
.
+ TEKNIK PEMBELAJARAN YANG SESUAI untuk setiap jenis pelajar
.
Kami memberi latihan tutor kami secara teratur terutamanya mengenai kaedah Pendekatan Neuro-Linguistic Programming (NLP) & Pendekatan Fun-Learning. 
.
Kami percaya bahawa setiap pelajar mempunyai kebolehan & kepakaran mereka sendiri, serta cara pembelajaran yang berbeza.
.
.
+ PEMBELAJARAN EFEKTIF
.
Belajar di rumah anda sendiri, hanya 1 to 1, atau sehingga maksimum 5 orang * setiap sesi untuk memastikan proses pembelajaran menjadi SANGAT FOKUS & SELESA.
.
.
+ PILIH SUBJEK yang diperlukan oleh anak anda
.
Kami menyediakan konsultasi PERCUMA, untuk membantu anda memilih subjek yang sesuai.
Pelbagai subjek boleh anda pilih seperti subjek asas seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik & Sains …
& mata pelajaran tambahan seperti Kimia, Akaun, Matematik Tambahan, dll.
.
.
+ JAMINAN akan ada beberapa atau banyak PENINGKATAN DALAM PRESTASI ** anak anda 
.
Anda akan melihat perasaan anak anda dalam pembelajaran & pembelajaran meningkat… dan secara automatik mempengaruhi prestasinya menjadi lebih baik.
.
.
+ Pentingkan PRIORITI
.
Kami tidak menafikan bahawa pembelajaran mengikut aturan silibus atau ‘selesai’ sukatan pelajaran adalah penting…
Kami melaksanakan pembelajaran mengikut keutamaan… yang bermaksud menyelesaikan bahagian yang anak anda tidak faham & perlukan bantuan dulu, bukan hanya mengikuti aliran sukatan pelajaran & mengejar masa untuk menyelesaikannya.
Bagi kami, jika pelajar mempunyai asas yang kuat, dia boleh menyelesaikan apa sahaja soalan berkaitan dengan mudah.
.
.
+ Update tentang perkembangan prestasi semasa anak anda 
.
Ini hebat, kan? Kami menyediakan laporan bulanan, di mana kami & anda boleh melihat & memantau bersama, prestasi anak anda & tutor kami.
.
.
+ Terbuka untuk semua pelajar sekolah RENDAH & MENENGAH
.
.
+ Masa FLEKSIBEL seperti yang dicadangkan
.
.
+ JIMAT masa, tenaga & petrol anda
.
.
Banyak lagi testimoni ibu bapa yang gembira dengan perkhidmatan kami di http://bit.ly/testimoni-CMN
.
.
=====
Sempena sesi persekolahan yang baru bermula …
.
Kami berikan anda…
.
.
Untuk 50 pelanggan pertama yang MENDAFTAR SEKARANG,
.
kami ingin berikan anda “Workbook PLANNER Limited Edition” secara PERCUMA !!
.
.
.
NAK KAMI BANTU MENGURANGKAN KERISAUAN ANDA TENTANG PENCAPAIAN ANAK?
.
.
>>KOMEN “HTM” SEKARANG!<<
>>KOMEN “HTM” SEKARANG!<<
>>KOMEN “HTM” SEKARANG!<<
.
.
Komen segera sebelum kuota penuh!
.
PS: Tutor terlatih kami adalah terhad. 
.
**Kami juga ada sediakan kelas mengaji di rumah. 
Mohon komen ‘Mengaji’ di bawah.
.
.
Kami akan respon kepada anda secepat mungkin.
.
.
#HomeTuitionMentoring
#CMNAcademy
#anakcemerlang
#seronokbelajar
#funlearning

5 Tips Bagaimana Cara Untuk Belajar Dengan Efektif
  1. ‘Understanding’ adalah kunci
  • Sesetengah pelajar cuba menghafal semua yang mereka baca tanpa cuba difahami. Ini meletakkan mereka dalam kedudukan yang sukar terutamanya apabila soalan peperiksaan disusun dengan cara yang memerlukan penerapan pengetahuan.  Jika anda belajar untuk memahami anda boleh menjawab sebarang soalan mengenai topik tertentu.

2) Mengajar orang lain

  • Mengajar orang lain boleh membantu anda memahami konsep-konsep yang sukar. Untuk mengajar sesuatu, anda perlu tahu sendiri. Semasa anda mengajar anda belajar kerana anda terpaksa menyatakan maklumat dalam kata-kata anda sendiri. Anda mungkin perlu mengulangi diri sendiri yang menguatkan maklumat. Pelajar anda akan bertanya soalan dan anda perlu menganalisis soalan dan menjawabnya. Pengajaran memperdalam pemahaman anda tentang subjek.

3) Sertai kumpulan belajar

  • Kadang-kadang seseorang akan tahu lebih banyak tentang topik daripada yang lain dan berkongsi dengan orang lain. Setiap topik boleh diterokai oleh lebih daripada satu otak. Anda akan dapat menangani soalan kompleks pada kertas masa lalu sebagai kumpulan. Kumpulan belajar juga boleh membuat pembelajaran dan keseronokan belajar. Anda juga termotivasi untuk belajar dalam satu kumpulan.

4) Jaga kesihatan diri sendiri

  • Anda harus sentiasa makan dengan betul dan mendapat cukup tidur. Pelajar cenderung mengganggu jadual tidur mereka semasa tempoh peperiksaan.  Anda akan menyimpan lebih banyak maklumat dalam keadaan yang sihat supaya makan dengan baik dan berehat sebaik sahaja anda belajar untuk peperiksaan. Anda harus mendapat sekurang-kurangnya 8 jam tidur.

5) Uji diri sendiri

  • Menguji diri anda boleh membantu anda melihat apakah anda memahami maklumat tersebut. Ia akan membantu mengukur kawasan yang anda perlukan untuk memberi tumpuan kepada lebih banyak lagi. Kadang-kadang anda fikir anda tahu konsep itu tetapi apabila anda cuba menjawab soalan anda mendapati ia mencabar. Ujian diri membantu anda memahami topik anda dengan sangat baik.

Aktiviti Menarik Sains Matematik (STEM) Yang Boleh Dilakukan Bersama Pelajar

Perkongsian dari Cikgu Norhayati sempena KOLOKIUM  STEM ZON PERAK

“Ways to Simplify STEM for Young Engineer”

Untuk kolokium STEM terakhir di Perak pada tahun ni, saya telah mengendalikan aktiviti berbentuk ‘engineering challenge’ unt 30 orang peserta yang terdiri daripada guru-guru STEM Sekolah Rendah sekitar negeri Perak.

Antara aktiviti yang telah dilakukan ialah;

1) Cups Stack Challenge

“Cup Stack Challenge” adalah aktiviti STEM berkumpulan yang menarik untuk mengasah kemahiran berfikir dan ianya berbentuk kerja berpasukan. Setiap kumpulan hanya dibekalkan dengan 6 biji cawan, gelang getah dan tali. Kemudian semua cawan perlu disepahkan dalam keadaan terbaring di atas meja. Mereka perlu berfikir cara yang paling efisien untuk menyusun 2 keadaan cawan tersebut pada keadaan yang paling stabil. Kumpulan yang dapat menyiapkan kedua-dua cabaran ini.dikira sebagai pemenang. Aktiviti ini boleh diadakan dalam bentuk pertandingan antara kumpulan untuk melihat binaan kumpulan yang manakah dapat disiapkan dalam masa yang singkat dan paling stabil dan setiap ahli perlu memenuhi syarat-syarat di bawah.

1)Setiap orang memegang salah satu tali yang diikat pada gelang getah dan mereka menggunakannya untuk mengambil cawan dan meletakkannya di atas satu sama lain (dengan menarik tali getah dan kemudian membawanya bersama-sama di atas cawan).

2)Ahli kumpulan tidak boleh menyentuh cawan dengan tangan atau bahagian lain badannya, walaupun sekiranya cawan jatuh atau di atas lantai.

3)Kumpulan yang dapat menyiapkan tugasan terawal dikira sebagai pemenang.

Refleksi daripada aktiviti ini, didapati peserta menggunakan pelbagai kaedah untuk menyusun cawan. Aktiviti nampak mudah namun sangat mencabar. Ahli kumpulan perlu patuh pada arahan dan perlu banyak bersabar untuk siapkan cabaran tersebut.

 

I

2) Air Honker

Projek Air Honker ini menggunakan prinsip bunyi di mana apabila Air Honker di tiup, ia menyebabkan molekul udara bergetar dan getaran ini akan menghasilkan bunyi.

Refleksi bagi aktiviti ini keseluruhannya menyeronokkan kerana ia menggunakan botol vitagen, straw besar, gelang getah dan belon yang dapat dimanfaatkan sebagai aktiviti STEM daripada   dibuang.

3) Drawbot/Brush Bot (buat robot guna berus cuci baju)

Projek ini merupakan penghasilan robot asas yang boleh bergerak akibat getaran apabila diletakkan pemberat atau penyambung ke atas motor. Fungsi pemberat dan penyambung (shaft) tersebut adalah untuk menjadikan ianya tidak stabil dan bergetar. Objek tidak akan bergetar dan bergerak sekiranya motor dalam keadaan yang stabil. Kaki robot yang terdiri daripada pen berwarna dapat menghasilkan corak pada kertas apabila motor dihidupkan. Untuk kolokium ini saya telah menambah aktiviti dengan menggunakan berus pencuci baju dan warna air. Untuk aktiviti kedua ini, peserta hanya diberi alatan dan perlu membina dan memasang alatan tanpa diberi arahan menggunakan konsep yang sama.

Refleksi daripada aktiviti ini ialah terdapat corak pergerakan robot yang berbeza bagi setiap kumpulan. Terdapat kumpulan yang robotnya yang berputar laju dan tidak bergerak dan mereka perlu mengubahsuai bentuk shaft dan keadaan shaft yang disambung pada motor DC tersebut. Pergerakan robot asas ini adalah hanya dalam bentuk putaran sahaja kerana dalam keadaan ini robot seperti tidak mempunyai otak. Robot perlu di programkan untuk diberikan arahan-arahan tertentu.

4) Cargo Plane Challenge

Bagi aktiviti ini, peserta di kehendaki membina kapal terbang kertas mengikut kreativiti masing-masing yang boleh membawa kargo dan mesti meluncur lebih dari sepuluh kaki (bukan hanya dapat tidak dilempar, tetapi sebenarnya meluncur). Kargo yang dibawa merupakan sejumlah duit syiling. Pemenang adalah peserta yang dapat menghasilkan kapal terbang luncur dengan muatan nilai duit syiling yang paling besar.

 

Sumber: Facebook Cikgu Norhayati 

Project-based Learning Science (Topic: Solar System)

“Learn by doing.” This is the type of experience that great teachers strive to facilitate for students. Many educators have heard about, or maybe even witnessed, how project-based learning (PBL) can engage a broader range of learners and promote workplace skills.

Instead of short-term memorization strategies, project-based learning provides an opportunity for students to engage deeply with the target content, bringing about a focus on long-term retention.

PBL also improves student attitudes toward education, thanks to its ability to keep students engaged. The PBL structure lends itself to building intrinsic motivation because it centers student learning around an essential central question or problem and a meaningful outcome.

Project based learning is a nontraditional education model that seeks to better prepare students for solving real-world problems and issues while teaching them what they need to know to succeed in school right now.

Project based learning structures curriculum around discrete projects, presenting students with multi-step problems to solve or asking them complex questions they are then required to answer.

Such projects often force students to use multiple learning techniques to succeed, including research, logical deduction, and iterative learning (trial and error). Since these projects are usually too large and complex for one student to do alone, project based learning also tends to encourage teamwork.

PBL also improves student attitudes toward education, thanks to its ability to keep students engaged. The PBL structure lends itself to building intrinsic motivation because it centers student learning around an essential central question or problem and a meaningful outcome.

This video is one of our Home Tuition class & Project-based Learning for Science Subject (Topic: Solar System) with Faris.

 

 

 

STEM, PAK-21, Pembelajaran Abad Ke-21, CMN Academy

[Private Tutoring] Project-based Learning STEM

One of 21st Century Learning method is Project-based Learning which the tutor  (Sir Rajinder)  demonstrated activity to teach the science concept better.

Watch this video to know how this method can help the student to understand the Physics concept even though the student is 8 years old 🙂