Tips SKOR ‘A’ Matematik UPSR

Hai assalamualaikum semua, bagaimana peperiksaan UPSR setakat ini?

Senang ke susah?

Haaaa..

Jangan difikir lagi ya soalan yang sebelum ni, kosongkan minda dan terus fokus pada subjek akan datang.

Jom kita fokus pada subjek Matematik pula ya..

1. Operasi asas masih belum kuasai

Operasi asas ini merujuk kepada operasi tambah, tolak, darab dan bahagi. Operasi asas ini telah dipelajari sejak dari Tahun Satu lagi. Sepatutnya tidak ada lagi masalah dalam hal ini.

Jika kamu masih belum kuasai operasi asas ini, ia merupakan satu masalah yang sangat besar.

Bagi masalah ini, perbanyakan latih tubi soalan yang melibatkan operasi asas.

2. Belum hafal sifir

Sifir adalah nadi dalam Matematik.

Seawal tahun Dua lagi sifir ini telah diperkenalkan. Namun, masih ada murid tahun Enam yang tidak kuasai sifir ini dengan baik.

Jika masalah ini berlaku, adik-adik boleh usahakan cara lain dengan menggunakan kaedah kotak magik ataupun kotak sifir.

Contoh sifir mudah ingat :

3. Belum kuasai tajuk mudah

Bagi subjek Matematik tahun Enam, ada beberapa tajuk mudah yang wajib untuk awak kuasai. Ia boleh diumpamakan seperti markah percuma buat para calon.

Antara tajuk mudah ini adalah tajuk Koordinat, Nisbah dan Kebolehjadian.

Pastikan adik-adik semua sudah kuasai kesemua tajuk ini. Wajib untuk dapat markah penuh bagi soalan-soalan yang melibatkan tajuk-tajuk ini.

4. Belum kuasai 4P

Kemahiran 4P adalah kemahiran wajib dalam UPSR.

4P ini merujuk kepada pecahan, peratus, perpuluhan dan penukaran unit.

Jika awak semua masih belum kuasai kemahiran ini dengan baik, kamu semua perlu membuat latih tubi supaya lebih mahir.

Sangat rugi jika tidak menguasai topik-topik berikut kerana topik itu sangat mudah untuk mendapat markah.

 

Kami sertakan video ini berkenaan soalan-soalan Matematik UPSR bersama Cikgu Aisamuddin 😃

 

Jangan lupa buat latihan ya, InshaAllah kejayaan milik anda semua 😉

Terima kasih.

Sumber Rujukan : /mobile/tip/tip-belajar/tip-skor-a-matematik-upsr-mak-ayah-wajib-ambil-tahu-perkara-ini-1.927119

 

Pecutan Terakhir Matematik UPSR 2019 Bersama Cikgu Fadli Salleh

Inilah dia 3 SERANGKAI atau 3 BERSAUDARA yang sangat penting anak-anak kita di tahap 2 hafal dan kuasai.

3 BERSAUDARA ini biasanya cikgu-cikgu akan minta murid hafal terus. Aku juga sangat tekankan agar murid aku hafal hubungan antara PECAHAN, PERATUS dan PERPULUHAN.

Dari hubungan 3 bersaudara ini ia akan berkembang kepada 10 beradik penukaran unit berikut.

1) Pecahan
2) Perpuluhan
3) Peratus
4) Nombor bulat (kepada juta)
5) Masa dan Waktu (jam)
6) Isipadu Cecair (liter-mililiter)
7) Jisim (kg-g)
8) Panjang (km-m)
9) Panjang (m-cm)
10) Panjang (cm-m)

Haaa, nampak tak betapa pentingnya 3 BERSAUDARA tersebut?

Kuasai asas 3 BERSAUDARA, kemudian kuasai perkaitan antara 10 beradik itu. InsyaAllah kuasai yang ni, mudah nak jawab soalan Matematik.

 

Ini Soalan Sebenar UPSR 2018. Biasanya soalan nombor 1-20 adalah soalan mudah dan asas.

Cuba pastikan anak-anak kuasai asas seperti cara membaca garis nombor, bentangan, penukaran unit, ciri-ciri garisan, sudut, operasi asas dan seumpamanya. InsyaAllah mereka boleh score untuk 20 soalan pertama ini.

Dan biasanya murid-murid lemah, para guru akan drill mereka agar tidak hilang markah di sini. 20 soalan pertama sangat penting dijaga jika ingin lulus atau ingin mendapatkan A dalam Matematik.

Cuba banyakkan buat soalan sebenar, soalan percubaan dan sebagainya.

Minta anak hati-hati dan cuba score 20 markah untuk 20 soalan pertama. Ianya mudah, hanya asas dan sangat rugi kalau hilang markah di sini.

 

Bengkel Pecutan Akhir UPSR yang aku run seluruh negara hingga ke Sarawak awal tahun hari tu, memang aku ajar teknik pantas jawab Kertas 1.

Aku juga ajar teknik jawab Kertas 2 untuk menghidupkan peluang murid yang selalu gagal agar cerah peluangnya untuk lulus.

Aku gunakan contoh sebenar soalan peperiksaan UPSR 2018. Aku bedah satu persatu soalan dan tunjuk pada murid cara jawab pantas tanpa perlu terperangkap dengan soalan tricky.

Soalan yang sebelum ini mengambil masa 4-5 minit untuk dijawab kini mereka hanya perlu kurang 30 saat untuk menjawab dengan tepat.

 

Memandangkan UPSR sudah tak lama lagi..

Ini adalah buah tangan dari saya untuk calon-calon UPSR khususnya. Satu Modul yang yang buat khas.

Modul ini saya bedah soalan sebenar UPSR dan mendedahkan Teknik Rahsia cara kira pantas untuk kertas 1 dan cara menghidupkan NYAWA Matematik melalui Kertas 2.

Boleh klik gambar di bawah untuk tonton Live tersebut 🙂

 

UPSR dah tak lama lagi…

Semua guru-guru dan ibubapa risau kemain. Rasa tak cukup masa, rasa tak tahu nak sentuh mana dulu. Dah mula rasa seram sejuk ni.

Tapi calon-calon UPSR, macam umur 6 tahun. Ke sana ke mari dengan gembira. Seolah-olah tak ada peperiksaan. Tenang je mereka hadap Beyblade, pergi taman, naik basikal lajak, main tiktok, layan Insta dan sebagainya.

Seolahnya gini, “Oh. UPSR 10 hari lagi ke? Okey.” Kemudian mereka terus bermain tanpa perasaan. Haha.

Gitu la biasanya. Sebab itu hampir semua sekolah akan panggil pakar motivasi untuk menaikkan semangat budak-budak ini untuk belajar. Tapi budak. Nama pun budak.

Dia punya semangat tu tak lebih 24 jam. Bukan main lagi masa motivasi menangis meraung bagai. Terus cari cikgu minta maaf, minta halal ilmu dengan tangisan tak henti-henti.

Balik rumah peluk mak peluk yang sedang masak, cium ayah yang tengah tidur. Punya dia terkesan dengan motivasi tu. Hmmmm, petang tu dia dah kat taman permainan dengan gaya tarzan. 😑

Gitu la juga bila sekolah panggil pakar Matematik buat bengkel dan seminar di sekolah. Penceramah ajar teknik-teknik power, tips paling berkesan, cara jawab paling baik. Pagi tu kemain lagi dia semangat dan aktif buat dalam latihan.

Pulang je rumah mak tanya, “Best tak bengkel hari ni? Penceramah ajar apa?”

“Best mak. Penceramah ajar teknik kira pantas dan teknik hidupkan NYAWA Matematik. Lepas ni adik boleh lulus dah.”

“Macam teknik kira pantas dan hidupkan NYAWA Matematik tu dik? Cuba tunjuk kat mak.”

Kertas soalan diambil. Dia keluarkan. Punya semangat nak tunjuk kat mak teknik baru yang dia belajar. Sebaik soalan depan mata, terus dia jadi blur. Hancur lebur pensel digigitnya.

“Errrr. Lupa la mak. Tadi ingat.”

Haaa, gitu lah perangai calon UPSR sebenarnya. Bukan anak kalian seorang je gitu, anak orang lain pun sama. Aku tahul lah, aku kan cikgu. Huhu.

Sebab tu aku buat Modul Pecutan Akhir UPSR ONLINE ni. Agar peringatan itu boleh diulang-ulang sampai lebam.

Video aku mengajar, memberi ceramah, memberi penerangan tentang cara jawab boleh diulang tayang setiap masa. Setengah jam sebelum exam sebenar pun boleh bagi anak tengok lagi tau.

Banyak mesej masuk berterima kasih aku buat Modul Pecutan Akhir UPSR ONLINE ini. Mereka dah lama nak join Bengkel Pecutan Akhir UPSR yang aku buat, namun masa dan lokasi itu membataskan.

Kata mereka, tengok baru dua video dah teruja sangat. Ada pula koleksi soalan-soalan sebenar, percubaan dan ramalan. Terus anak mereka buat.

Dan jelas nampak kefahaman anak dan peningkatan tumpuan masa menjawab kata si ibu.

Penerangan dan pengajaran aku secara video sangat jelas dan mudah difahami. Lagi pun rakaman tempoh hari, aku tayangkan slide besar-besar, tunjuk contoh yang jelas agar murid lebih faham.

7 video yang berdurasi lebih sejam setengah tau ada dalam Modul Pecutan Akhir UPSR ONLINE ini. Dah macam bengkel sebenar dah pun.

Yang mana belum dapatkan, dapatkan segera sebagai langkah kita untuk membantu anak-anak yang bakal menduduki UPSR tahun ini.

Dan diingatkan, ia bukan hanya sesuai untuk calon UPSR tau. Ia juga sesuai untuk murid tahun 4 dan 5 sebagai persediaan awal mereka.

 

Dalam Modul BENGKEL PECUTAN AKHIR UPSR ONLINE 2019 ini terkandung :

1) 7 video pengajaran dan penerangan saya yang berdurasi lebih satu jam setengah. Lengkap dan jelas seperti seminar dan bengkel saya secara real live.

2)Soalan sebenar UPSR 2016-2018 beserta skema jawapan

3) Soalan percubaan negeri Kelantan 2018 / 2019 beserta skema

4) Soalan percubaan Perak 2019 + skema

5) Soalan percubaan Pahang 2019 + skema

6) Soalan percubaan Penang 2019 + skema

7) Soalan Ramalan UPSR oleh portal KSSR beserta skema (saya diberi keizinan untuk berkongsi soalan ramalan ini)

Semuanya LENGKAP dengan SKEMA!

 

Jadi kawan-kawan. Inilah dia buah tangan terakhir dari saya untuk membantu calon-calon UPSR 2019 khususnya. Dapatkan dengan hanya harga #RM50 sahaja.

Dibedah satu persatu soalan sebenar UPSR 2018 dalam modul ini.

Ramai guru-guru sekolah, tutor peribadi, guru pusat tuisyen dapatkan Modul Pecutan Akhir UPSR ONLINE di link ini : www.pecutanupsr.com.

Kemudian mereka berbengkel bersama guna video dan bahan yang aku beri sahaja.

Ia umpama mereka berada dalam bengkel sebenar aku. Ada pula soalan yang terus boleh murid-murid buat dan praktikkan untuk setiap teknik yang diajar.

Bertalu-talu wasap dan pm berterima kasih kepada aku kerana lancarkan Modul Pecutan Akhir UPSR ONLINE ini. Sangat membantu kata mereka.

 

Satu demi satu soalan saya bedah dan dedahkan sebenarnya untuk menjawab Kertas 1, jika kena dengan cara kira, kurang 30 minit atau kurang 40 minit calon dapat selesai jawab 40 soalan.

Masa lebihan itu boleh digunakan untuk semak semula soalan yang was-was atau soalan KBAT yang memerlukan masa yang lama untuk difahami dan diselesaikan.

Ramai guru-guru, guru tuisyen dan tutor personal dapatkan Modul ini dan bentangkan kepada murid-murid mereka. Alhamdulillah, makin tersebar ilmu bermanfaat.

Tapi pembeli paling ramai Modul ini datangnya dari ibubapa yang seronok melihat video saya sebelum ini. Dalam modul Pecutan Akhir UPSR ONLINE ini, ada 7 video saya bedah soalan dan kongsi teknik rahsia dalam ni.

Untuk info lanjut boleh klik link ini :

www.pecutanupsr.com
www.pecutanupsr.com
www.pecutanupsr.com

 

Cikgu Fadli Salleh

Guru Paling Berpengaruh di Facebook

 

Disokong oleh

Teknik Visual Untuk Memahami Topik Pecahan Dalam Matematik

Semoga perkongsian ringkas ini memberikan manfaat kepada mereka yang baru nak belajar pecahan.

 

Soalan ini umumnya mudah.

Tetapi penambahan pecahan adalah tidak semudah seperti menambah 2 + 3 = 5.

Dan itu sebab nya, kesilapan umum yang sering dilakukan adalah dengan menambah penyembut dan pengangka secara terus, dimana 
1+1 = 2 dan
2+3 = 5 maka

1/2 + 1/3 = 2/5.

Ini adalah kesalahan umum yang sering dilakukan.

 

 

 

Dan apabila tiba diperingkat ini, masalah yang timbul adalah;

1. Mengapa pecahan 1/2 didarabkan dengan 3
2. Mengapa pula pecahan 1/3 didarabkan dengan 2?
3. Mengapa penyebut perlu sama?

Untuk memberikan pemahan secara visual, penggunaan rajah ringkas adalah amat menarik untuk merungkai misteri ini.

 

Dimulakan dengan melukis dua rajah Segiempat tepat.

 

 

Pastikan kedua dua rajah TIDAK dibahagikan secara mengufuk ataupun secara mencancang.

Kalau 1/2 diwakili dengan melukiskan garisan mencancang, maka pecahan 1/3 harus dilukis dengan garisan mengufuk. Kemudian lorekkan kawasan yang mewakili pecahan tersebut.

 

Gabungkan kedua kedua rajah ini.

 

Sumber: Tutor Rajinder

The Secret of Genius Math

By : Chegu Nurul

 

Chegu ada rahsia yang hanya chegu saja tahu tapi untuk anak-anak, Chegu Nurul nak jugak kongsi hehehe…

Apa yang chegu nak kongsikan ialah rahsia kepada kejayaan dalam subjek Matematik.

Antaranya ialah penukaran unit dengan menggunakan jari sahaja dan menjadikan proses pembelajaran matematik itu lebih menarik. Kalau ada soalan boleh tanya ya

Yakin Sebelum Berjaya!!

Untuk info lanjut berkenaan Home Tuition dan Online Tuition mohon whatsapp “Nama_PersonalTuition” ke 011-1577 5761

 

CMN Academy (Facebook)
https://www.facebook.com/cmnacademyhometuitionmentoring/

CMN Academy (Youtube)
https://www.youtube.com/channel/UCw_opwBM2PCm1WHvkaALh5g

 

6 Tip Mudah Ajar Anak Minat Matematik

6 Tip Mudah Ajar Anak Minat Matematik

Subjek Matematik dianggap subjek yang paling sukar di sekolah di kalangan pelajar. Disebabkan pandangan inilah ramai pelajar yang terkandas dan tidak dapat menguasai subjek ini walaupun asas yang mudah.

Matematik sebenarnya sangat mudah kerana ia satu subjek yang penggunaannya paling praktikal dalam kehidupan seharian kita. Masa, wang, ukuran dan sebagainya adalah sesuatu yang kita gunakan selalu.

Cuba fikirkan satu aktiviti yang tidak memerlukan Matematik dalam kehidupan kita. Bermula dengan aktiviti tidur, kita gunakan untuk mengira jam berapa kita perlu bangun untuk memastikan kita mendapat tidur yang secukupnya, sehinggalah kepada aktiviti makan, untuk mengira berapa kunyahan yang perlu atau untuk mengira kalori yang diperlukan berdasarkan berat badan kita dan sebagainya.

Matematik lebih dekat lagi dengan Islam. Allah swt menganjurkan agar kita bangun melakukan qiyamulai di sepertiga (1/30) malam. Jika tidak pandai Matematik, bolehkah kita menganggarkan jam berapa sepertiga malam tersebut?

Rukun Islam ada 5, iaitu mengucap dua kalimah syahadah, solat lima waktu sehari semalam, berpuasa sebulan di bulan Ramadhan, membayar zakat dan menunaikan haji bagi yang mampu.

Agak-agaknya mampukah kita untuk mengira zakat jika kita tidak faham peratusan dalam matematik atau mampukah kita mengatur perbelanjaan dan pendapatan agar dapat diperuntukkan untuk menunaikan haji nanti.

Konsep ini perlu kita fahami agar kita dapat terangkan pada anak-anak tentang kepentingan mempelajari Matematik dalam hidup mereka.

Untuk aktiviti seharian pula lagilah kita perlukan Matematik seperti untuk berbelanja, merancang perbelanjaan dan juga dalam pelaburan.

Oleh itu, sebagai ibu bapa yang prihatin kita perlu memastikan anak-anak menyukai subjek ini supaya dapat membantu mereka menguasai subjek ini dari awal lagi.

Terdapat beberapa langkah mudah yang boleh dilakukan oleh ibu bapa untuk melahirkan rasa gembira dan seronok dalam diri anak-anak untuk mempelajari subjek Matematik.

Bina Kefahaman Yang Benar Tentang Matematik

Kadang kala tanpa disedari sikap ibu bapa yang tidak menggemari Matematik turut menjadi punca utama anak-anak tidak menyukai Matematik. Selain itu, kaedah yang digunakan juga turut menjadi punca kepada masalah ini.

Matematik adalah satu subjek yang kita ketahui banyak konsep yang perlu difahami dan formula yang perlu diingati justeru ibu bapa perlu mencari kaedah yang terbaik untuk memperkenalkan Matematik dengan kaedah yang menyeronokkan agar anak-anak seronok belajar Matematik.

Usaha ini perlu diberi pendedahan semasa anak masih kecil lagi. Minat anak-anak boleh dipupuk seawal yang mungkin melalui aktiviti harian mereka. Luangkan atau gunakan masa bersama mereka untuk menerangkan tentang konsep asas Matematik.

Contohnya, mintakan anak untuk mengambil dua biji limau kemudian minta dia ambilkan lagi dua biji limau dan bahagikan dengan berapa orang yang ada. Disini kita boleh ajarkan konsep tambah dan pecahan kepada mereka..

 

Kaitkan Segalanya Dengan Matematik

Kita sebagai ibu bapa atau guru tidak boleh menghadkan minda kita dengan menyatakan bahawa untuk mengajar Matematik perlu di rumah atau di sekolah sahaja, perlu ada di meja atau sebagainya.

Disebabkan hidup ini dikelilingi Matematik, anda boleh setiap masa ajari anak anda dengan Matematik. Contohnya, jika anda dalam perjalanan menaiki kenderaan, sambil memandu cuba tanyakan anak berdasarkan papan tanda berapa jauh lagi perjalanan, dalam masa yang sama cuba ajarkan anak menukar unit dari kilometer kepada meter.

Jika anda sedang bersiar-siar dengan anak-anak di taman, cuba tanyakan mereka berapa buah bilangan buaian yang ada di taman (konsep tambah dan berapa buah yang rosak, kira jumlah yang boleh digunakan. Mudah bukan?

 

Bawa Anak-Anak Membeli-Belah 

Anak-anak sangat gembira ketika di bawa membeli belah. Gunakan masa ini sebaiknya untuk menerangkan asas Matematik kepada mereka. Antara yang boleh kita ajarkan ialah konsep mahal dan murah, berapa keping wang lima ringgit perlu diberikan jika membeli barang bernilai RM10 dan sebagainya.

Untuk anak-anak tahap dua atau sekolah menengah boleh kenalkan pada mereka konsep diskaun dan belajar mengira harga barangan setelah diberi

 

Ajar Anak Melalui Aktiviti 

Anak-anak sebenarnya sangat gembira jika kita sebagai ibu bapa melibatkan mereka semasa di dapur terutama anak-anak perempuan. Semasa memasak kita boleh ajarkan unit ukuran yang merupakan salah satu asas dalam penguasaan Matematik.

Untuk anak-anak yang lebih dewasa cuba ajarkan mereka bagaimana ingin menukarkan unit kilogram kepada gram apabila ingin menimbang tepung gandum contohnya. Bagi anak-anak yang masih kecil cuba ajarkan konsep tambah dan tolak, contohnya apabila membantu menyusun pinggan dan gelas untuk hidangan makan malam.

Belajar Melalui Permainan

Anak-anak sangat suka bermain, apa kata jika gunakan ini sebagai satu peluang. Melalui permainan seperti Monopoly atau dam ular, ibu bapa boleh mengajar anak-anak mencongak, menambah dan juga menolak. Jika diberi soalan tentang untung dan rugi menggunakan buku, hanya anak-anak yang fokus tinggi dapat memahaminya berbanding jika bermain Monopoly, mereka belajar dalam suasana yang amat menyeronokkan. Selain itu, terdapat pelbagai aplikasi matematik yang boleh di muat turun untuk anak-anak agar mereka dapat memahami konsep asas Matematik dalam suasana yang menarik.

 

Ransangan Melalui Muzik

Muzik merupakan salah satu kaedah berkesan untuk membantu anak-anak dalam pembelajaran. Kanak-kanak akan lebih mudah untuk menghafal jika di bantu dengan muzik. Anda boleh samada mengubah sendiri lirik lagu yang anak-anak minat untuk ditukarkan kepada hafalan anak-anak atau anda boleh layari internet untuk mendapatkan video berkaitan. Hafalan sifir sangat sesuai jika dihafal menggunakan muzik.

Kesimpulannya, kita harus tanam dalam diri kita terlebih dahulu bahawa Matematik itu mudah. Kemudian serapkan fahaman ini dalam jiwa anak-anak sejak dari kecil lagi. Tekankan pada mereka bahwa Matematik ada dalam semua subjek dan Matematik digunakan dalam kehidupan seharian kita. Masa, wang, ukuran, bilangan semuanya adalah yang kita tempuhi setiap hari.

Dalam masa yang sama, sangat penting untuk ibu bapa menjadikan proses pembelajaran Matematik samada secara langsung atau tidak langsung berjalan dalam keadaan yang menyeronokkan, bukan dalam paksaan atau suasana yang menekan, kerana ini akan menyebabkan mereka akan terus beranggapan bahawa Matematik itu susah dan sukar.

Masalah Lambat Mengira: SAYA TAK TAHU CONGAK, CIKGU.

HARI ini Cikgu terpanggil untuk berbicara tentang subjek Matematik. Hasil dari pemerhatian kepada 3 orang Murid Tahun 6 yang telah Cikgu ajarkan Matematik dalam minggu ini, Cikgu dapati jelas kelemahan yang utama murid-murid ini gagal untuk mendapat markah yang baik dalam kertas Peperiksaan Matematik adalah kerana lambat mengira atau TIDAK TAHU CONGAK.

Congak ialah satu kaedah pengiraan yang hanya menggunakan otak manusia, tanpa bantuan kalkulator, komputer, atau pen dan kertas. Kita sering mendengar orang berkata, “I just did it in my head,” apabila menceritakan bagaimana proses pengiraan dilakukan. Inilah yang disebut pengiraan mental atau Congak.

Secara praktikalnya, congak bukan sahaja membantu apabila tiada alat pengiraan, tetapi ia juga membantu dalam keadaan pengiraan cepat mesti dilakukan. Apabila sesuatu kaedah dibuat dengan lebih pantas dari kaedah konvensional (seperti yang diajar di sekolah), ia dipanggil kaedah pendek. Walaupun tujuan utamanya ialah untuk mempercepatkan pengiraan, Congak juga dipraktikkan dan ditambah dengan helah-helah untuk menunjukkan kemahiran pengiraan pantas.

Terdapat banyak teknik berbeza untuk melakukan congak, kebanyakannya adalah khusus untuk jenis-jenis masalahnya.

 

MENGAPA MASIH TIDAK TAHU CONGAK?

  1. TIDAK SUKA MENGIRA MENGGUNA OTAK

Sesetengah Murid yang cikgu perhatikan tidak mahu mengira dengan otak… Mereka lebih suka menggunakan jari atau kalkulator… Fungsi Otak disimpan untuk membuat perkara yang lain yang tidak mendatangkan faedah. Tak percaya cuba tanya anak anda 25 – 7 berapa ? Anda akan mula melihat jari-jari bergerak mengira nombor yang dalam beberapa saat Anda dah dapat jawapannya 18..

  1. TIDAK DIBIASAKAN MENCONGAK

Kebanyakan guru tidak mahu anak murid membuat silap semasa menjawab soalan… Ada salah seorang murid yang cikgu ajar memberitahu cikgunya mengajar mengira menggunakan garis-garis kecil untuk menambah dan menolak…

Perkara ini memberi ruang pada anak murid ini tidak menggunakan kemampuannya mengira atau berlatih mengira menggunakan otak.. Langkah mengira menggunakan garis-garis kecil lebih mudah baginya berbanding perlu membuat pengiraan mental atau CONGAK.

  1. TIDAK SERONOK MENGIRA

Zaman Cikgu kecil dahulu bila dapat jawab soalan congak guru dengan cepat adalah satu kebanggaan.. Tapi zaman sekarang perkara itu sudah tidak dibanggakan oleh murid-murid lagi… Mereka lebih berbangga mempunyai Folowwer Instagram yang lebih ramai..

Ibu bapa pula tak ambil kisah dengan perkembangan ini menyebabkan kelemahan ini semakin ketara apabila meningkat usia.. Maka lahirlah generasi yang tidak seronok mengira…

  1. MALAS MENGIRA

Ini penyakit yang paling sukar nak ubati. Ada murid yang cikgu dapati nak mengira pon dia malas.. Kalau boleh dia nak jawapan tu datang sendiri je.. tak perlu mengira..

Keadaan ini menyebabkan masalah lemah Matematik ini tetap tidak dapat diselesaikan walaupon telah memasuki Sek Menengah.. Sebagai murid anda perlu menghadapi masalah ini, anda perlu berubah menjadi yang lebih baik dan selaku Ibu bapa galakan anda amat diperlukan untuk membangkitkan RAJIN MENGIRA dalam diri anak anda.

 

BAGAIMANA UNTUK MENCONGAK?

Contoh seperti gambar di atas, untuk memudahkan anak – anak mencongak 2 nombor, boleh menggunakan kaedah seperti ini.

Manakala untuk mencongak dari segi masa pulak, anak – anak boleh menggunakan teknik diatas bagi memudahkan mereka untuk mencongak dalam mengira masa.

MENGAPA ANAK PERLU CONGAK?

  • Untuk meransang OTAK anak cekap mengira.
  • Kaedah congak antara kaedah terbaik melatih otak dan kecerdasan anak-anak.
  • Masih ramai murid tahap dua (Tahun 4-6) membuka jari untuk mengira 6+8, 18+5 ( hasil tambah yang nilainya lebih dari 10). Terpaksa membuka jari bermaksud mereka kena kira satu-satu. Lambat!
  • Matematik itu berkait rapat dengan ketepatan dan ketangkasan (cepat). Tepat dan cepat!
  • Ramai murid gagal menjawab semua soalan dalam peperiksaan BUKAN KERANA mereka tak dapat jawab, tetapi kerana MEREKA LAMBAT MENGIRA.
  • Jadi, biasakan diri soal anak soalan mudah setiap hari.
  • Tidak perlu suruh mereka tulis dan kira dalam buku pun, cukup hanya dengan mereka jawab spontan sahaja.

Credit : Fb – Personal Home Tuition Cikgu Shahrul | Blog – azimatmate.blogspot.com

[Training of Tutor] Funtastic Sains & Matematik STEM Approach

Manfaat yang anda Akan perolehi dalam Bengkel *Training of Tutor* kali ini?

☑Bagaimana Jadi Tutor Sains & Matematik Yang Menarik & Disukai Pelajar
☑Teknik Pengajaran Gaya ‘Fun-Learning’
☑Mengajar Cara Terkini Mengikut STEM & PAK21

 

Modul ini juga telah digunakan untuk training guru-guru di bawah PPD Rompin dan PPD Kuala Selangor 😃

Maklumbalas Pegawai PPD

Maklum balas Pegawai PPD Kuala Selangor, Tuan Azmil berkata, ” Guru – guru sangat seronok dengan aktiviti yang dikendalikan oleh warga CMN Academy. Apabila guru – guru seronok, mereka pasti akan merasa gembira untuk kongsikannya kepada murid – murid mereka, nescaya murid – murid akan semakin bersemangat untuk belahar. Selain itu, guru – guru perlu sentiasa ada semangat untuk meningkatkan diri kearah yang lebih baik, mengajar lebih kearah fun-learning tetapi tetap ada kaitan dengan pembelajaran”.

Maklum balas daripada Guru Sains SRI Integrasi Al-Amin, Bukit Beruntung, Puan Ema berkata, mereka amat rasa seronok dengan pelbagai ilmu baru yang diperoleh daripada pihak CMN Academy yang membuatkan pelajar seronok untuk dibelajar. Selain itu, mereka bukan sahaja gembira dengan sesi pembelajaran ini, malah terharu kerana ia dapat meningkatkan tahap akademik dan juga paling penting, adab dan akhlak.

Maklum balas Pegawai daripada PPD Rompin, Puan Zarina berkata, guru dapat alami sendiri pengalaman dan belajar mengenai projek based-learning ini dengan lebih baik dan fahami dengan lebih mendalam seterusnya keyakinan meningkat untuk dikongsikan kepada guru – guru yang lain. Di samping itu, beliau teruja dengan coach – coach yang telah melatih guru – guru secara percuma, dan berharap agar guru – guru dapat mencontohi dan mengpraktikkan kepada murid – murid.

Maklum balas daripada Guru SK Putrajaya Precint 8 (2), Puan Mazui pula berkata, murid – murid amat seronok dengan aktiviti kerana mereka lebih suka hands on. Berdasarkan pengalaman tersebut, ia dapat membantu mereka untuk menjawab soalan – soalan peperiksaan kerana mereka sendiri telah merasai eksperimen yang telah dijalankan. Justeru itu, ia dapat membantu murid – murid untuk menerokai benda tersebut dengan pendedahan terhadap sistem pembelajaran abad yang ke-21 iaitu STEM.

Maklum balas Guru PPD Kuala Selangor, Cikgu Suhaila berkata,beliau mendapat banyak idea untuk menggalakkan murid – murid menjalani sesi pembelajaran mengikut sistem pembelajaran abad yang ke-21 melalui STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Selain itu juga, teknik 4C yang diajar oleh Tuan Cik Isa, Coach Mohd Noor dan juga Sir Rajinder sangat menggalakkan bagi tenaga pengajar bagi mewujudkan pembelajaran yang menyeronokkan didalam kelas.


Maklum balas Guru PPD Kuala Selangor berkata,”benda yang simple mampu member hasil yang sangat banyak. Selain itu, terdapat banyak cara untuk kira jisim tetapi di sekolah, murid – murid hanya tertumpu kepada cara yang sedia ada yang mana, ia menutup pemikiran murid – murid terhadap banyak lagi cara yang ada”.

 

INFO *Training of Tutor* #TOT2019
.
Tarikh: 28 Mei 2019
Masa: 10:00am – 5:00pm
Tempat: Pejabat Pengurusan CMN Education Group, Reko Sentral Kajang, Selangor.

 

Tempat Amat Terhad!

Hanya ada 5 kekosongan saja lagi!

Anda berminat nak daftar?

Whatsapp ‘TOT_Nama penuh’ ke 013-7153776

MODUL MATEMATIK SUPER

Sedikit perkongsian daripada Master Halim, berpengalaman lebih 20 tahun sebagai pensyarah di UPSI dan juga merupakan trainer Maths menggunakan modul MATEMATIK SUPER.

Menurut beliau, belajar matematik bukan perkara yang mudah. Beliau juga dahulu tidak suka dengan mata pelajaran matematik, tetapi apabila memasuki universiti beliau merasakan matematik itu amat menyeronokkan untuk dipelajari. Mungkin terdapat sesetengah pelajar sekolah yang tidak suka dengan nombor, atau pelajar yang susah untuk faham formula? dengan matematik super yang di ajar oleh Master Halim boleh memberi peningkatan kepada pelajar sekolah yang lemah dalam subjek matematik.

HUMAN CALCULATOR? HOW TO BE THE HUMAN CALCULATOR..?

Untuk Modul Funtastic Matematik yang dihasilkan oleh CMN Academy amat baik dan disokong oleh Master Halim kerana untuk memberi pelajar sekolah rendah minat dan faham matematik. Sekiranya pelajar sekolah rendah tidak minat dan faham matematik pada zaman sekolah rendah bagai mana pelajar tersebut akan mempelajari matematik di zaman sekolah menegah? yang lebih mencabar dan soalan yang susah? Di sebabkan itu ibu bapa mahupun guru sekolah rendah harus memberi pelajar sekolah rendah faham dan minat dengan pengiraan.

Akhir sekali, untuk matematik bukan sahaja digunakan semasa belajar matematik, tetapi ilmu matematik amat di perlu kan di luar sana, semua kerja di luar sana menggunakan matematik dan pengiraan.

Di bawah video Master Halim bersama Coach Mohd Noor menceritakan “MODUL MATEMATIK SUPER”

Human Calculator? How To Be The Human Calculator..?

Macam mana nak jadi pandai dalam matematik?

Selamat sejahtera tuan dan puan, adakah matematik ini susah? panjang ke jalan pengiraan dia? takda teknik yang lebih mudah? kenapa guru semua gunakan konsep yang sama??

Matematik merupakan subjek kira kira yang bermaksud 1 soalan mempunyai 1000 jawapan, maksudnya apa? ia bermaksud untuk satu soalan matematik kita mempunyai 1000 cara untuk selesaikan dan akan mendapat jawapan yang berbeza-beza. Di sini kami ingin memberi tahu bahawa matematik adalah subjek yang mudah untuk mendapat A+ sekiranya pelajar sekolah tahu dan faham formula, cara mengira dan bentuk soalan tersebut.

Video di bawah menunjukan cara mengira dengan meggunakan konsep “Swip-Swap” apakah yang di maksudkan dengan konsep tersebut? ia ada di dalam Modul Funtastic? ia ada dan kami hanya menunjukan sedikit sahaja cara pembelajaran yang ada di dalam Modul Funtastic tersebut.

PELAJAR DAH TAK MINAT MATEMATIK? KENAPA?

Cikgu Zaijuhasriza, cikgu merupakan seorang yang megajar matematik dengan mudah. Beliau menggunakan pelbagai teknik untuk menjawab soalan dan memberikan tips dengan mudah. Dalam matematik merupakan banyak halangan bagi pelajar kerana mempunyai formula yang susah untuk di fahami.

Cikgu Zaijuhasriza mengajar cara untuk menghafal dan mudah faham dalam sifir dan bahagi. Dalam abad pembelajaran ke 21 menggunakan soalan KBKK ataupun KBAT. yang membuatkan pelajar tidak faham dan keliru.

 

Video di bawah menunjukan cara yang mudah untuk pelajar sekolah rendah UPSR yang akan menduduki peperiksaan tidak lama lagi:-

 

 

 

Belajar Dengan Seronok Di Bengkel ‘Funtastic STEM’

Bermain ke belajar ni?

Salah ke bermain semasa belajar?

 

‘Fun Learning’ atau dalam Bahasa Melayunya ‘pembelajaran secara menyeronokkan’ diaplikasikan untuk pelajar lebih minat dan tidak bosan semasa belajar. Kaedah ini boleh juga membuatkan pelajar minat dengan subjek berkenaan, seterusnya tingkatkan pencapaiannya.

Fun Learning sebenarnya bukan benda baru dalam pengajaran, cuma ia kurang ditekankan atau disebut sebelum ini. Kami di CMN Academy amat menekankan Fun Learning dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP).

 

Fun Learning menjadikan proses PdP lebih menarik, seronok, berimpak & tak bosan. Ada juga program di sekolah atau program cuti sekolah yang menerapkan Fun Learning dalam modul mereka.

 

Kami juga memberikan latihan, bukan sahaja kepada tutor dan guru, malah kami membuka Bengkel Funtastic STEM kepada sekolah-sekolah yang berminat untuk program bersama pelajar.

 

Bagi yang belum tahu, Jumaat ini akan diadakan satu program bersama Pelajar-Pelajar UPSR Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 8(2) sempena Minggu Sains 2019. Kami telah merangka pelbagai aktiviti menarik dan ‘hands-on’ untuk pelajar lebih seronok, faham dan ingat apa yang dipelajari dalam subjek Sains dan Matematik.

 

Semoga usaha ini dapat memberikan manfaat dan sinar kepada pelajar dan guru di sekolah ini untuk lebih cemerlang.