[Sains UPSR] Apa Yang Pelajar Perlu Ingat Dalam Tajuk Asid & Alkali?

Sains UPSR: Apa Yang Pelajar Perlu Ingat Dalam Tajuk ASID DAN ALKALI

Di bulan puasa ini, pelajar selalu hilang Fokus.. Semalam semasa Cikgu berbincang soalan-soalan Sains Pertengahan Tahun, ada pelajar yang tidak dapat membezakan ASID DAN ALKALI…

 

Maka dengan itu, Cikgu nak kongsikan Nota PENTING yang perlu dingati oleh murid-murid dalam tajuk ASID DAN ALKALI berserta latihan.. Semoga guru-guru serta pelajar-pelajar dapat menggunakannya tips-tips ini dalam peperiksaan UPSR nanti…

πŸ’‰. Mendefinisi Secara Operasi Sifat Kimia Bahan

☒ Bahan ASID adalah bahan yang dapat menukarkan warna kertas litmus BIRU kepada MERAH

☒ Bahan ALKALI adalah bahan yang dapat menukarkan warna kertas litmus MERAH kepada BIRU

☒ Bahan NEUTRAL adalah bahan yang TIDAK dapat menukarkan warna kertas litmus

πŸ’‰.. 2 Kaedah Menguji Sifat Bahan

βš› Menguji dengan Kertas Litmus

βš› Menguji dengan Merasa bahan Makanan

πŸ’‰. Rasa Makanan Mengikut Sifat Bahan

a. ASID

πŸ’‹ Rasa MASAM

🚏Contoh Makanan : Lemon, Nenas, Oren, Tomato

b. ALKALI

πŸ’‹ Rasa PAHIT

🚏Contoh Makanan : Terung, Peria, Badam, Serbuk Penaik

c. NEUTRAL

πŸ’‹ Rasa MANIS, MASIN dan TAWAR

🚏Contoh Makanan : Gula, Garam, Madu, minyak masak

πŸ’‰ Formula DISAMBALKALI

disa MB alkali
………⇆

⚠ MERAH ➝ BIRU = ALKALI

⚠ BIRU ➝ MERAH = ASID

⚠ TIADA PERUBAHAN = NEUTRAL

Soalan-soalan yang sering ditanya dalam kertas 1 atau Kertas 2 SAINS biasanya menguji kemahiran murid untuk MENGINGATI rasa makanan mengikut sifat bahan dan dapat mengenalpasti perubahan warna kertas litmus

Promosi Ramadan Raya Home Tuition CMN Academy

[PERCUMA] PROMOSI RAMADAN RAYA HOME TUITION CMN ACADEMY! DAPATKAN BUKU ISTIMEWA PERCUMA DENGAN SETIAP PENDAFTARAN TUISYEN DI RUMAH!
.
.
Anak tengah exam pertengahan tahun?
Result sebelum ni macam tak berapa ok je…
.
Ada rasa macam ni?
.
“Risaunya nak tengok result exam mid year ni..”
.
Nak bantu anak mula kelas selepas raya?
Atau bermula Ramadan ini?
.
.
Jom kami bantu anak anda belajar lebih seronok, berfokus & meningkat dalam keputusannya.
.
.
Kami dah bantu ramai pelajar BELAJAR…
βœ”οΈ Secara berfokus, santai dan seronok di rumah
βœ”οΈ Subjek yang perlukan bantuan dalam masa dan hari pilihan
βœ”οΈ Dengan cara lebih menarik, sesuai dan efektif dengan diri pelajar
βœ”οΈ Berteraskan silibus semasa dan kbat
βœ”οΈ Seterusnya meningkat potensi dan result
.
.
Kami juga dah bantu ramai ibu bapa…
+ Monitor apa yang pelajar belajar & diajar
+ Tahu pencapaian pelajar dari masa ke masa
+ Jimat petrol, masa dan tenaga
.
.
Yang paling BEST…
Sempena Ramadan dan Aidilfitri ini, kami nak bagi …
.
PERCUMA salah satu dari buku berikut :
.
Modul Funtastic Sains, Modul Funtastic Matematik atau Nota Journal β€˜Yakin Sebelum Berjaya’
.
.
WOW!
.
.
TERHAD kepada 30 ORANG PERTAMA saja tau!
.
dan sehingga 14 Jun 2019 saja.
.
.
Nak dapatkan TAWARAN ISTIMEWA ini?
.
>> Whatsapp β€œRR” ke 01132742922 Sekarang! <<
>> Whatsapp β€œRR” ke 01132742922 Sekarang! <<
>> Whatsapp β€œRR” ke 01132742922 Sekarang! <<
.
Peranan Ibu Bapa Dalam Menyediakan Mental Dan Emosi Anak-Anak Calon UPSR

Jadual UPSR 2019: Peranan Ibu Bapa Dalam Menyediakan Mental Dan Emosi Anak-Anak Calon UPSR

Hari ini Cikgu tertarik untuk membincangkan tentang Jadual UPSR 2019 yang UNIK… Buat pertama kalinya Peperiksaan UPSR dijalankan pada 2 minggu yang berbeza.. Calon UPSR diberi 4 hari REHAT tanpa Peperiksaan.. Disini Peranan ibu bapa amat diperlukan memandangkan ini adalah Peperiksaan Awam yang Pertama diduduki oleh anak-anak ini…

Sebelum berbincang tentang peranan ibu bapa menyediakan Mental dan Emosi anak-anak… Cikgu ingin senaraikan kesan Positif dan Negatif jadual Unik UPSR 2019 ini dahulu…

 

KESAN POSITIF

1. REHAT YANG CUKUP

Ruang REHAT 4 hari Tanpa Peperiksaan ini sebenarnya dapat membantu Calon-calon UPSR mendapatkan REHAT MINDA yang secukupnya… Murid-murid ini akan dapat berehat dari memikirkan pepriksaan yang selalunya dijalankan berterusan selama 4hari…

Pada tahun ini duduk dalam Dewan Peperiksaan 2 hari rehat 4 Hari kemudian jalankan Peperiksaan seterusnya 2 hari… Rehat yang cukup untuk pelajar berusia 12 tahun…

2. LEBIH MASA

Jika sebelum ini peperiksaan dijalankan serentak dalam seminggu.. Calon UPSR tidak mempunyai masa tambahan untuk membuat Persediaan Akhir yang secukupnya.. Namun dengan Jadual ini Calon dapat tambahan masa dalam menyediakan diri untuk menjawab soalan Matematik Dan Sains..

Peluang ini dapat digunakan sebaiknya bagi Guru-guru dan Calon UPSR untuk berkongsi tips-tips akhir dan membuat latihan untuk menambah keyakinan menjawab soalan Matematik dan Sains…

3. MENAMBAH KEYAKINAN

Motivasi Calon-calon UPSR akan bertambah apabila selepas menjawab 4 Kertas Peperiksaan UPSR mereka diberi rehat 4 hari yang akan membakar semangat mereka untuk menjawab 2 lagi Kertas Peperiksaan dengan lebih baik…

Semangat dan Motivasi yang tinggi ini akan membantu Calon agar lebih Fokus dan berkeyakinan semasa menjawab kertas Peperiksaan UPSR Matematik dan Sains

4. PENGALAMAN BERTAMBAH

Calon-calon UPSR 2019 akan mendapat pengalaman yang bermakna pada Peperiksaan kali ini kerana masa peperiksaan yang panjang akan menyediakan murid kepada persiapan diri dan mental yang lebih tinggi..

Murid dapat pengalaman yang berbeza berbanding Calon-calon UPSR ditahun yang sebelumnya… Jadual Peperiksaan seperti ini biasanya dijalankan pada calon yang lebih berusia…


KESAN NEGATIF

1. GAGAL MENANGGANI STRES

Risiko yang perlu diduga dan dihadapi oleh murid yang berusia 12 tahun ini adalah apabila mereka mula berbincang jawapan sesama mereka dan ada yang mendapati jawapan yang salah telah mereka berikan dalam Peperiksaan Pada hari pertama dan Kedua ..

Murid-murid ini akan mengalami Stres yang luar biasa dan mula berfikir Negatif tentang Keputusan UPSR yang bakal mereka terima… Stres yang tidak dapat ditanggani ini akan mengakibatkan murid hilang fokus dan tidak bersemangat untuk menjawab soalan pada Peperiksaan seterusnya…

2. TERLEBIH YAKIN

Perkara ini amat membimbangkan Guru-guru termasuk Cikgu… Bayangkan Calon ini dapat menjawab semua kertas Peperiksaan Bahasa dengan mudah… Calon ini mula merasakan Peperiksaan ini terlalu mudah baginya… Murid seperti ini mula tidak berminat untuk Mengulangkaji dan terlampau gembira sehingga membayangkan semua soalan akan menjadi sangat mudah..

Keadaan ini boleh berlaku pada murid yang berusia 12 tahun.. Yang Cikgu risaukan selepas terlebih yakin dan sangat gembira menjawab soalan Bahasa murid disajikan Soalan Matematik yang mencabar dan sukar.. Keadaan ini akan memburukkan lagi kesediaan murid menjawab soalan Sains.

3. MASALAH KESIHATAN

Isu ini sememangnya amat membimbangkan Cikgu.. Dalam tempoh Rehat yang diberikan tanpa Peperiksaan, Calon UPSR ini terdedah dengan pelbagai risiko masalah kesihatan.. Calon yang berusia 12 tahun ini mustahil dapat menjawab Kertas Peperiksaan dengan Baik sekiranya mengalami Masalah Kesihatan

Kesihatan murid ini adalah faktor luaran yang penting diambil kira memandangkan tempoh Peperiksaan yang lama menyebabkan murid ini terdedah pada maslah kesihatan…

4. HILANG SEMANGAT

Realiti seperti ini telah Cikgu lihat semasa berlaku Peperiksaan ditunda apabila Kertas Sains UPSR bocor pada tahun 2014.. Calon-calon UPSR pada tahun itu hilang semangat untuk menjawab peperiksaan yang ditunda.. Jarak masa yang berbeza ini ada kesan pada ketahanan mental murid yang berusia 12 tahun…

Apabila murid telah mula berputus asa, segala yang diusahakan oleh guru dan ibu bapa tidak berguna lagi.. Semangat yang luntur ini akan merosakkan potensi sebenar murid tersebut…

~~~

PERANAN IBU BAPA

Ibu bapa merupakan orang yang paling berpengaruh dalam kehidupan anak-anak. Segala peranan yang dimainkan oleh ibu bapa memberikan impak yang besar terhadap masa depan anak-anak. Kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan utama seperti UPSR amat dinanti nantikan oleh ibu bapa. Oleh itu, ibu bapa harus memainkan peranan penting dalam membantu anak-anak membuat persediaan dalam peperiksaan.

Dalam kes Perubahan Jadual UPSR ini ibu bapa amat diperlukan dalam memastikan segala yang diusahakan oleh anak-anak selama 6 tahun ini tidak menjadi sia-sia.. Ibu bapa perlu menjadi motivator yang dapat membimbing dan menenangkan kegusaran anak-anak yang bakal menghadapi tempoh Peperiksaan yang lebih lama berbanding Calon UPSR sebelum ini..

Semoga perbincangan Cikgu ini dapat membuka mata ibu bapa Calon UPSR 2019 untuk mula merancang sesuatu dalam membantu anak-anak yang bakal menduduki Peperiksaan Awam buat kali Pertama.. Diharapkan Anak-anak Calon UPSR 2019 dapat memberikan keputusan yang Membanggakan Ibu Bapa dan setimpal dengan Usaha mereka selama ini… Insya Allah

sumber:Β https://www.facebook.com/hometuitioncikgushahrul/

Kesalahan Umum Pemboleh Ubah Sains UPSR

Kesalahan Umum Pemboleh Ubah UPSR

Pemboleh ubah ialah faktor-faktor atau perkara-perkara yang boleh mempengaruhi sesuatu eksperimen Sains. Pada umumnya, untuk menulis sesuatu pemboleh ubah ianya mengandungi dua perkara iaitu PARAMETER dan OBJEK.

 

✎ Pemboleh ubah = PARAMETER + OBJEK

Contoh – contoh PARAMETER :

β€’ Isipadu
β€’ Masa
β€’ Panjang
β€’ Suhu
β€’ Kuantiti
β€’ Jenis
β€’ Bilangan
β€’ Baka
β€’ Tempoh
β€’ Jarak
β€’ Keadaan
β€’ Kecerahan
β€’ Kehadiran
β€’ Saiz
β€’ Warna

Contoh-Contoh OBJEK

ο€­ Air yang tinggal
ο€­ Ais melebur
ο€­ Anak ayam
ο€­ Udara kandang
ο€­ Kain
ο€­ Permukaan
ο€­ Tuala
ο€­ Magnet
ο€­ Pokok
ο€­ Mentol
ο€­ Kereta
ο€­ Ladang
ο€­ Bola
ο€­ Tikus
ο€­ Air mendidih
ο€­ Tanah

JENIS-JENIS PEMBOLEH UBAH

⌘ Pemboleh ubah dimanipulasikan (PM) = Perkara yang kita ubah-ubah diawal sesuatu eksperimen.

⌘ Pemboleh ubah bergerak balas (PB) = Hasil eksperimen / keputusan eksperimen yang diperhatikan

⌘ Pemboleh ubah malar (PDM) = Perkara yang perlu disamakan supaya tidak mempengaruhi keputusan eksperimen.

Β  Β  Β 

Contoh soalan:
βš‘ Apakah PEMBOLEH UBAH dimanipulasi dalam penyiasatan ini?
βš‘ Apakah PEMBOLEH UBAH Bergerakbalas dalam penyiasatan ini?
βš‘ Apakah PEMBOLEH UBAH dimalarkan dalam penyiasatan ini?
βš‘ Tuliskan dua maklumat yang dikenal pasti dalam penyiasatan ini
βš‘ Berikan satu maklumat dalam penyiasatan ini?

 

KESALAHAN UMUM SOALAN PEMBOLEH UBAH / MAKLUMAT

1. Pembolehubah tiada parameter.

Jawapan Salahβ˜’ Air dipanaskan

Jawapan Betul β˜‘ Masa Air dipanaskan

2. Pembolehubah ditulis bersama pola/corak perubahan.

Jawapan Salahβ˜’ Saiz Ayam semakin Bertambah

Jawapan Betul β˜‘ Saiz Ayam

3. Tidak tahu kedudukan pembolehubah dalam rangsangan soalan.

Eksperimen mengenai saiz jengkal murid dengan bilangan ukuran Meja (jengkal). Soalan meminta PM

Jawapan Salahβ˜’ Bilangan ukuran Meja

Jawapan Betul β˜‘ Saiz Jengkal Murid

4. Untuk soalan berikan satu maklumat, calon menyatakan lebih daripada satu jawapan. Jawapan pertama sahaja disemak

Jawapan Salahβ˜’ Kehadiran udara dan keadaan tikus selepas 2 hari

Jawapan Betul β˜‘ Keadaan tikus selepas 2 hari

5. Untuk soalan berikan maklumat, calon menyatakan maklumat yang salah

Jawapan Salahβ˜’ Katak bertambah berbanding belalang

Jawapan Betul β˜‘ Bilangan katak, Bilangan belalang

~~
Diharap dengan perkongsian Cikgu ini dapat memberi kefahaman dan idea kepada murid untuk menjawab soalan pemboleh ubah / berikan maklumat dengan betul.

 

Aktif Kokurikulum Pun Boleh Skor 6A Percubaan UPSR

Anak kepada Puan Feldatun ini bertukar sekolah semasa tahun 6 dan adik ini amat aktif dengan aktiviti sekolah…

tapi boleh dapat 6A dalam Percubaan UPSR baru-baru ini dari peperiksaan pertengahan tahun dapat 3A.

 

Apa rahsianya??

Adik Aishah belajar di rumah secara personal bersama tutor CMN Academy.

 

Puan Feldatun ada kongsikan sebab kenapa beliau ambil home tuition ekskusif ini untuk Aishah:

1- Supaya disiplin masa untuk study lebih terjaga.
2- Lebih fokus & tutor dapat beri tumpuan sepenuhnya kepada Aishah.
3- Bantu ibu bapa yang tak sempat atau tak dapat ajar anak.

 

Jom dengarkan lagi apa kata Puan Feldatun & Adik Aishah berkenaan home tuition bersama Cikgu Syida, home tutor CMN Education Group.

 

Bagaimana Nak Mengingat Fakta Sains UPSR?

  1. Bagaimana Nak Mengingat Fakta Sains UPSR?

Fakta sains susah nak ingat? Tapi jadual rancangan di televisyen tak pernah lupa…Teknik dan gerakan dalam permainan Game di Telefon Pintar pon tak pernah salah… Macam mana semua ini boleh berlaku… satu perkataan Mudah… MINAT….

Hari ini Cikgu ingin kongsikan cara untuk mengingat fakta-fakta sains yang boleh diaplikasikan oleh murid-murid calon UPSR…

1. Mengingat memerlukan kemahiran…

Mempunyai daya ingatan yang kuat sememangnya diingini oleh semua orang. Keinginan ini mesti disertai dengan kemahuan untuk berusaha. Kata orang, kalau hendak seribu daya dan di mana ada kemahuan di situ ada kejayaan. Dengan mempercayai daya ingatan kita sendiri, kita akan berjaya meningkatkan daya ingatan kita.

Mari Cikgu uji daya ingatan Murid-murid semua. Berikut disenaraikan 14 patah perkataan. Cuba ingat perkataan-perkataan tersebut dalam masa 60 saat sahaja.

✎ Wayar
✎ Seterika
✎ Positif
✎ Atom
✎ Keupayaan
✎ Elektrik
✎ Lampu
✎ Negatif
✎ Kimia
✎ Cahaya
✎ Haba
✎ Bateri
✎ Bunyi
✎ Kinetik

Selepas 60 saat, tutup perkataan-perkataan itu dan cuba ingat perkataan-perkataan tersebut semula. Bagaimana anda boleh mengingat perkataan-perkataan tersebut? Apakah teknik yang anda gunakan untuk mengingat perkataan-perkataan ini?

 

TEKNIK M.E.M.O.R.I.

DALAM TEKNIK M.E.M.O.R.I., ada 6 cara yang dapat anda gunakan untuk mengingat. TEKNIK M.E.M.O.R.I. tersebut ialah:

M. Mnemonik, iaitu dengan cara menggunakan huruf atau perkataan bagi sesuatu maklumat.

E. Emosi, iaitu dengan cara mengaitkan nilai dan motivasi seseorang pelajar dengan bahan-bahan pelajaran.

M. Mengulang, iaitu dengan cara menggunakan maklumat untuk sesuatu aktiviti dan juga membuat ulangkaji.

O. Organisasi, iaitu dengan cara menyusun bahan-bahan tersebut daripada bentuk yang kurang sesuai dan tidak biasa kepada bentuk yang sesuai dan lebih dekat dengan kita.

R. Ringkasan, iaitu dengan cara memendekkan atau memadatkan isi kandungan pelajaran agar lebih senang diingat atau dihafal.

I. Ikatkan dan imaginasi, iaitu dengan cara mengikat sesuatu maklumat itu dengan perkataan atau objek tertentu.

M.E.M.O.R.I. adalah berdasarkan huruf awal daripada perkataan Mnemonik, Emosi, Mengulang, Organisasi, Ringkasan dan Ikatan. M.E.M.O.R.I. juga bermakna ingatan, jadi senanglah kita mengingat TEKNIK M.E.M.O.R.I. ini.

2. Tulis Dan Baca Nota.

Nota adalah satu cara menghafal Fakta.. Apabila Murid menuli nota secara tidak langsung murid membaca nota tersebut. Murid akan mampu menghafal perkataan demi perkataan boleh mula membaca nota untuk mengingat fakta demi fakta. Satu nasihat Cikgu apabila Murid membaca nota sila uji diri sendiri dengan cara menghafal nota yang dibaca didepan cermin. Kemudian Uji ingatan melalui bacaan nota tersebut dengan menjawab soalan-soalan latihan…

 

3. Peta Minda

Membina Peta Minda merupakan satu kaedah yang berkesan digunakan untuk menambah daya ingatan. Peta Minda ini dapat membantu Murid untuk menukarkan fakta-fakta yang telah diingati kepada bentuk yang boleh dilihat dan difahami.

Ramai diantara Murid dapat menguasai fakta Sains dengan mudah setelah membina Peta Minda.. Dari bacaan nota Sains juga Murid boleh mengubah ke bentuk Peta Minda bagi menguji sejauh mana daya ingatan murid terhadap Fakta Sains…

4. Membuat Latihan

Salah satu kaedah untuk mengingati Fakta Sains, adalah dengan cara membuat Latihan berterusan. Lebih banyak latihan lebih baik, Seperti kata orang kampung Cikgu practice makes perfect. Jadi Cikgu cadangkan agar setiap hari Murid-murid perlu menjawab sekurang-kurangnya 20 soalan latihan Sains untuk memastikan fakta-fakta sains dapat diingati dan diuji pada setiap hari..

Anda boleh menyemak jawapan anda dengan jawapan yang telah disediakan selepas menyiapkan latihan tersebut untuk memastikan jawapan anda betul berdasarkan fakta yang telah anda ingati…

5. Soal Jawab

Murid-murid boleh melakukan kaedah Soal Jawab bersama rakan untuk mengetahui tahap daya ingatan fakta Sains anda. Mula-mula anda perlu membaca Nota. Kemudian anda sediakan beberapa soalan dan jawapan berdasarkan nota fakta sains yang telah anda hafal.. Minta rakan anda menyoal anda untuk menguji berapa banyak anda boleh berikan jawapan yang betul berdasarkan nota yang anda baca…

Jadi itulah beberapa cara membantu murid-murid mengingati Fakta Sains yang boleh dicuba dalam aktiviti Ulangkaji Sains murid-murid setiap hari… Benar ada yang menyatakan murid tidak perlu menghafal fakta cukup dengan sekadar memahami isi pelajaran, Namun ingin Cikgu tegaskan disini, ini adalah salah satu kaedah yang boleh digunakan untuk membantu menjawab soalan Sains..

 

Teknik Menjawab Soalan Objektif Kertas 1 Sains

TEKNIK MENJAWAB SOALAN OBJEKTIF KERTAS 1 SAINS.

Jenis Item

βœ” Objektif Aneka Pilihan

βœ” Pilihan Jawapan Terdiri Daripada Empat Jawapan A,B,C Dan D

βœ” Tiada Soalan Aneka Gabungan Seperti
A. i,ii
B. ii , iii
C. iii, iv
D. i, ii, iii ,iv

βœ” Bilangan Soalan 40

βœ” Jumlah Markah 40

βœ” Satu Soalan Membawa Satu Markah

βœ”Tempoh Ujian 1 Jam

βœ” Satu Soalan Diperuntukkan 1.5 Minit

Konstruk Yang Diuji

✎ Mengetahui = Fakta, Istilah, Mengelas, Urutan, Kaedah, Prinsip

✎ Memahami =Terjemahan, Pentafsiran, Ekstrapolasi

✎ Aplikasi

➳ Garis Panduan Apabila Menjawab Soalan Kertas 1.

Berikut adalah beberapa panduan yang akan membantu pelajar menjawab dengan betul soalan Kertas 1 Sains UPSR.

✍ Bulatkan atau gariskan perkataan yang penting dalam perkara ini. Ini akan membantu anda memberi tumpuan kepada maklumat yang paling diperlukan untuk mengenal pasti pilihan jawapan yang betul.

✍ Baca semua pilihan jawapan.

✍ Batalkan pilihan jawapan yang anda pasti salah. Ini akan membantu anda mencari pilihan jawapan yang betul.

✍ Mencari dua pilihan jawapan yang bertentangan. Salah satu daripada dua pilihan jawapan mungkin betul.

✍ Cari petunjuk tentang pilihan jawapan yang betul. Petunjuk diperoleh melalui pengalaman daripada latih tubi yang dilakukan sebelum peperiksaan.

✍ Cari pilihan jawapan yang mengandungi bahasa yang digunakan oleh guru atau yang terdapat dalam buku-buku teks anda.

✍ Jangan menukar jawapan awal anda melainkan anda pasti satu lagi pilihan jawapan adalah betul.

βš‘ Langkah-Langkah Ketika Menjawab Soalan Objektif Kertas 1

 

Mari kita bincangkan langkah-langkah yang perlu diambil oleh calon bagi menjawab Soalan Objektif Sains Kertas 1

☞ Langkah 1

➟ Baca soalan dengan tenang.

➟ Gariskan perkataan/kekunci/petunjuk yang diberikan dalam soalan.

☞ Langkah 2

➟ Fahami arahan soalan. Anda perlu tahu apa tugasan yang diberikan untuk membantu anda memilih jawapan yang betul.

➟ Contoh arahan atau tugasan soalan adalah seperti berikut;

1. Apakah maksud tenaga yang boleh diperbaharui?

2. Kenapa kulapok tumbuh di atas permukaan roti selepas seminggu?

3. Apakah kesan penebangan hutan secara tidak terkawal?

4. Kira kelajuan kereta A.

5. Apakah yang akan terjadi sekiranya semua tikus mati diracun?

6. Yang manakah faktor-faktor yang menyebabkan hakisan tanah boleh berlaku?

☞ Langkah 3

➟ Cari petunjuk jawapan yang betul.

➟ Selalunya, petunjuk boleh dikenalpasti pada rangsangan soalan seperti rajah, jadual, keterangan soalan dan pilihan jawapan.

☞ Langkah 4

➟ Singkirkan pilihan jawapan yang kamu pasti salah. Lazim, terdapat dua pilihan jawapan yang pasti salah.

➟ Pengalaman melalui latihan menjawab soalan, nasihat guru dan kekerapan latih tubi akan banyak membantu kamu mengenalpasti pilihan jawapan yang salah.

☞ Langkah 5

➟ Tandakan pilihan jawapan yang betul dalam kertas soalan.

➟ Hitamkan pilihan jawapan yang betul dengan baik pada Borang Jawapan.

➟ Semak nombor soalan. Pastikan kamu menghitamkan jawapan pada Borang Jawapan mengikut nombor soalan dalam kertas soalan.

TEKNIK GPS

G = Garis: Garis kehendak soalan

P = Potong: Potong bukan jawapan

S = Selesai: bulatkan jawapan

 

 

Semoga dengan coretan Cikgu ini dapat membuka mata dan minda Ibu Bapa, Guru-guru dan Anak-anak yang bakal menduduki Peperiksaan UPSR 2019 untuk mengorak langkah dengan membaiki kelemahan anak-anak dalam menjawab Kertas 1 Sains. Insya Allah…

Cara Mudah Menguasai Fakta Sains UPSR

SAINS UPSR: CARA MENGUASAI FAKTA SAINS MURID.

Lama Cikgu tak bersiaran… Bulan April yang terlalu sibuk dengan pelbagai aktiviti… Hari ini cikgu ingin kongsikan sedikit teknik yang boleh membantu murid dalam menjawab soalan Sains 018 UPSR… Fakta sains adalah masalah utama murid… Mengingati dan menguasainya adalah sesuatu perkara yang perlu dilakukan dengan segera bagi membantu murid yang lemah dalam menjawab soalan Fakta Sains…

Murid yang tidak menguasai Fakta Sains hanya boleh menjawab soalan-soalan yang memerlukan jawapan logik sahaja. Murid-murid ini akan membuat banyak kesilapan dalam soalan Sains Kertas 1 . Apabila melibatkan soalan yang mencungkil pengetahuan mengenai fakta Sains sama ada dari tahun 3, 4, 5 atau 6 murid ini akan dengan mudah membuat kesilapan… Ini disebabkan murid tidak dapat mengingati fakta-fakta, istilah-istilah dan isi kandungan pelajaran dengan betul. Cikgu ingatkan bahawa setiap orang ada cara tersendiri dan mengikut kemampuan dan kebolehan diri sendiri. Berikut adalah cara-cara yang murid-murid boleh gunakan untuk mengatasi masalah ini…:-

1. MEMBUAT DAN MEMBACA NOTA.

Murid yang boleh menghafal perkataan demi perkataan boleh mula membaca nota untuk mengingat fakta demi fakta. Nasihat Cikgu apabila membaca sila uji diri sendiri dengan menghafal nota yang dibaca didepan cermin setiap hari. Kemudian Uji ingatan melalui bacaan nota tersebut dengan menjawab soalan-soalan latihan.

Jika hanya membaca dan menghafal sesuatu fakta, mungkin otak kita lambat untuk mengingatkan kembali ketika menjawab peperiksaan. Dalam melengkapkan semua FAKTA yang kita telah pelajari, kita haruslah membuat nota ringkas untuk memantapkan lagi daya ingatan kita. Daripada nota ringkas dan menarik, ia akan memperkuatkan lagi daya ingatan kita tentang sesuatu tajuk yang kita pelajari.

2. MENCIPTA PETA MINDA

PETA minda merupakan kaedah yang berkesan untuk mendapatkan semula maklumat daripada ingatan untuk ditukarkan menjadi bentuk yang boleh dilihat. Sesetengah Murid menguasai fakta dengan membina Peta Minda.. dari bacaan nota juga boleh diubah ke bentuk peta Minda untuk menambah daya ingatan murid terhadap Fakta Sains…

 

Cara-cara untuk membuat peta minda adalah :

☁ Cari semua maklumat berkaitan sesuatu bab yang hendak dibuat peta minda

☁ Gunakan hanya kata kunci atau gambar rajah

☁ Tulis tajuk utama di bahagian tengah dan subtopik keluar ke semua arah

☁ Pergi ke setiap subtopik dan tuliskan kata kuncinya (input penting)

☁ Ulang sehingga semua isi penting tercatat

☁ Masa menyiapkannya antara 10-15 minit

☁ Jangan terlalu mementingkan warna-warni sehingga mengambil masa yang lama

☁ Sentiasa tekun dan sabar

☁ Dapatkan keseronokan dan kepuasan

3. Membuat Latihan

Untuk mengingati Fakta Sains, kaedah yang sesuai untuk mengenal pasti sama ada fakta tersebut telah berjaya kita ingati dengan betul adalah dengan membuat Latihan berterusan. Cikgu cadangkan setiap hari Murid-murid perlu menjawab sekurang-kurangnya 20 soalan latihan Sains untuk memastikan fakta-fakta sains dapat diuji pada setiap hari.. Anda boleh menyemak jawapan di belakang selepas menyiapkan latihan tersebut untuk memastikan jawapan anda betul berdasarkan fakta yang telah anda ingati…

Tidak ramai pelajar yang suka membuat latihan subjek Sains. Membuat Latihanakan memudahkan kita mengingat is-isi penting, membiasakan dengan soalan-soalan latihan dan jawapan yang betul, dan akan lebih ingat tajuk-tajuk penting yang dah disaring daripada buku teks. Semasa membuat Latihan jangan hanya memilih bentuk-bentuk soalan yang disukai sahaja. Buat semua bentuk soalan, sama ada soalan aneka pilihan (objektif) atau struktur (subjektif).

4. Soal Jawab

Murid-murid boleh melakukan kaedah Soal Jawab bersama rakan atau ibubapa untuk mengetahui tahap ingatan fakta anda. Mula-mula anda Baca Nota buat peta minda. Kemudian anda sediakan soalan dan jawapan berdasarkan nota fakta yang disediakan.. Minta rakan atau ibubapa anda menyoal anda. Pastikan anda dapat berikan jawapan yang betul berdasarkan nota yang anda baca…

Bila dah baca, jangan simpan Fakta itu sendiri. Anda perlu kongsikan dengan kawan-kawan. Anda perlu cerita semula apa yang dah baca tadi. Selain itu, aktiviti ini membolehkan anda mengenalpasti sama ada anda betul-betul telah menghafal Fakta, pada masa yang sama, anda juga boleh mendapat penjelasan tentang Fakta-fakta yang anda kurang faham dari rakan anda yang mungkin sudah menguasai fakta itu.

~

FAKTA SAINS adalah satu perkara penting yang perlu dikuasai oleh murid.. JIKA INGIN BERJAYA ANDA PERLU USAHA… KEJAYAAN TIDAK AKAN DATANG BERGOLEK… Semoga dengan perkongsian Cikgu ini dapat membantu anak-anak murid yang sedang berusaha mengingati FAKTA SAINS dengan betul dan cepat… Semoga Berjaya cikgu ucapkan…

Bagaimana Menjawab Soalan KBAT Sains UPSR

Sains UPSR: Menjawab Soalan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)

Hari ini Cikgu ditanya oleh salah seorang murid Tuisyen Cikgu: Apakah ciri-ciri soalan KBAT Sains? Jadi cikgu tertarik untuk membincangkan isu ini bagi menarik minat Calon-calon UPSR 2019 untuk menjawab soalan Sains dengan tenang… Sebenarnya pelbagai soalan KBAT telah banyak Murid jawab sebelum murid menduduki UPSR…

Terlebih dahulu cikgu berikan definisi Kemahiran Berfikir Aras Tinggi iaitu Keupayaan untuk mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan, berinovasi dan berupaya mencipta sesuatu.

Sebelum cikgu jelaskan Β mengenai soalan KBAT elok kiranya Cikgu jelaskan tujuan diperkenalkan KBAT kepada murid sekolah iaitu supaya dapat:

1. Mengubah amalan hafalan kepada pemahaman

2. Meningkatkan tahap kesedaran pengetahuan (lebih banyak analisa, menilai dan mencipta)

3. Mewajarkan penyelesaian dan penemuan

4. Diperlukan untuk penyiasatan saintifik

πŸ”¬ Contoh-Contoh Soalan KBAT UPSR πŸ”¬

 

πŸ’» SOALAN ANEKA PILIHAN

Soalan KBAT sering disoal dalam kertas 1 sains.. Soalan KBAT biasanya meminta murid menganalisa dan menilai data dan penyataan adalah contoh-contoh soalan yang sering digunakan dalam menguji pengeyahuan murid.

Soalan KONSTRUK APLIKASI adalah salah satu soalan KBAT untuk Menguji pengetahuan murid menggunakan prinsip sains atau konsep sains untuk menerangkan situasi yang ada hubungkait dengan kehidupan sehariannya.

πŸ’» SOALAN PENDAPAT/ CADANGAN

Soalan pendapat atau Cadangan adalah soalan KBAT yang sering digunakan dalam soalan Sains UPSR. Murid diberi pilihan jawapan yang tertentu unuk menilai kewajaran murid berfikir.. Soalan ini seringkali dikaitkan dengan soalan alasan untuk memberi peluang murid membuat analisa dan menilai pendapat yang diberikan berdasarkan pengetahuan Sains Sekolah rendah..

Soalan ini sering meletakkan tanda βœ“ sebagai penentu kepada jawapan murid. Ramai murid yang menganggap soalan ini soalan mudah namun kesilapan yang tidak sepatutnya berlaku sering dilakukan semasa menjawab soalan seperti ini.

πŸ’» INFERENS

Inferens adalah salah satu soalan KBAT yang sering ditakuti oleh murid… sebenarnya soalan ini sering dijawab dan murid hanya perlu menjawab dengan memberikan alasan yang sesuai berdasarkan konsep dan prinsip Sains yang di soal..

Jawapan perlu dimulakan dengan (Kerana) sekiranya pemerhatian telah dinyatakan. Jika pemerhatian tidak dinyatakan jawapan lengkap adalah (Pemerhatian) + Kerana + (Inferens).

 

πŸ’» RAMALKAN

Meramal adalah satu contojh soalan KBAT kerana elemen menilai diterapkan dalam soalan meramal. Murid perlu menilai data yang diberikan kemudian membuat penilaian yang tepat untuk menjawab soalan..

Soalan Meramal ini bergantung kepada data yang diberikan dari soalan.. Terdapat data yang berbentuk kuantitatif dan kualitatif.. Sekiranya secara Kuantitatif Murid boleh menggunakan teknik Garis nombor untuk mendapatkan jawapan..

Sekiranya soalan berbentuk kualitatif murid perlu meramal situasi yang bakal berlaku berdasarkan konsep sains yang telah dipelajari. Sebagai contoh apakah yang akan berlaku jika air diletakkan di tempat yang lebih panas. Jawapan murid Masa penyejatan akan berkurang.

 

πŸ’» REKA CIPTA

Soalan reka Cipta adalah salah satu soalan Sains UPSR Format terkini. Murid diminta mereka cipta satu alat atau model berdasarkan pengetahuan Sains murid. Soalan ini bertujuan menampilkan kemahiran murid dalam mencipta yang diterapkan dalam KBAT.

πŸš€ Bagi menjawab soalan yang berbentuk KBAT, Murid perlulah membaca soalan yang diberikan berulang kali. Setelah difahami konsep dan prinsip sains, jawab soalan yang diberikan dengan merujuk kepada pengetahuan sains sekolah rendah.

Perlu di ingatkan ciri-ciri soalan KBAT adalah.
πŸš€ Rangsangan soalan sangat sedikit.
πŸš€ Perlukan proses berfikir yang kritis dan kreatif.

πŸš€ Jawapan paling tepat diperlukan untuk mendapat markah.

Bagi soalan beraras tinggi (KBAT), ketepatan ayat dan maksud sangat penting. Pemeriksa kertas soalan akan memberikan markah berdasarkan ketepatan dan maksud yang tepat.

Kredit: Cikgu Shahrul

MODUL MATEMATIK SUPER

Sedikit perkongsian daripada Master Halim, berpengalaman lebih 20 tahun sebagai pensyarah di UPSI dan juga merupakan trainer Maths menggunakan modul MATEMATIK SUPER.

Menurut beliau, belajar matematik bukan perkara yang mudah. Beliau juga dahulu tidak suka dengan mata pelajaran matematik, tetapi apabila memasuki universiti beliau merasakan matematik itu amat menyeronokkan untuk dipelajari. Mungkin terdapat sesetengah pelajar sekolah yang tidak suka dengan nombor, atau pelajar yang susah untuk faham formula? dengan matematik super yang di ajar oleh Master Halim boleh memberi peningkatan kepada pelajar sekolah yang lemah dalam subjek matematik.

HUMAN CALCULATOR? HOW TO BE THE HUMAN CALCULATOR..?

Untuk Modul Funtastic Matematik yang dihasilkan oleh CMN Academy amat baik dan disokong oleh Master Halim kerana untuk memberi pelajar sekolah rendah minat dan faham matematik. Sekiranya pelajar sekolah rendah tidak minat dan faham matematik pada zaman sekolah rendah bagai mana pelajar tersebut akan mempelajari matematik di zaman sekolah menegah? yang lebih mencabar dan soalan yang susah? Di sebabkan itu ibu bapa mahupun guru sekolah rendah harus memberi pelajar sekolah rendah faham dan minat dengan pengiraan.

Akhir sekali, untuk matematik bukan sahaja digunakan semasa belajar matematik, tetapi ilmu matematik amat di perlu kan di luar sana, semua kerja di luar sana menggunakan matematik dan pengiraan.

Di bawah video Master Halim bersama Coach Mohd Noor menceritakan “MODUL MATEMATIK SUPER”