Tips Motivasi Diri Untuk Berjaya

 

Anda perlu mempunyai motivasi yang kuat untuk sentiasa memperbaiki potensi diri.Untuk berjaya dalam hidup, motivasi diri boleh dikatakan suatu yang sangat penting dalam hidup untuk dijadikan sebagai panduan.Anda perlu tahu bagaimana untuk memotivasikan diri sendiri.Selain itu, anda juga perlu mempunyai semangat yang tinggi walau dalam keadaan yang seteruk mana pun yang melanda.Anda harus sentiasa berfikiran positif untuk meraih kejayaan.Di samping itu, anda juga perlu berusaha dengan lebih gigih dan bersungguh-sungguh untuk belajar daripada orang yang berjaya sebelum anda.Dengan cara ini, kejayaan akan anda capai dengan lebih lancar dan mudah.Berikut beberapa tips motivasi diri yang sedikit sebanyak diharap boleh memberikan anda semangat untuk berjaya.Semoga artikel ini juga memberikan sedikit motivasi kepada diri anda untuk lebih tekun dan sukses dalam semua kerja yang anda lakukan, tidak kiralah di dalam perniagaan atau sebarang pekerjaan yang anda ceburi.

 

Ini adalah tips motivasi diri untuk berjaya:

 

 

  • Potensi Diri 

    Dalam usaha untuk berjaya dalam apa-apa bidang, anda perlu sedar bahawa anda mempunyai potensi untuk mencapai matlamat anda.

 

  • Mempunyai Keinginan Yang Kuat

    Untuk benar-benar mendapat motivasi diri yang jitu, anda mesti mempunyai keinginan yang kuat. Ini akan membantu anda ketika melalui situasi-situasi yang sulit dan memastikan anda berusaha untuk melakukan prestasi yang terbaik walau dalam apa jua keadaan sekalipun.

 

  • Ketahui Arah Tujuan 

    Tiada sumber motivasi yang lebih kuat untuk anda berjaya dari tujuan anda melakukannya. Tujuan anda adalah inspirasi terbaik untuk memberi perangsang dalam menghadapi kesulitan di kemudian hari.Ia akan dapat membantu anda melakukan perkara-perkara yang dilihat mustahil pada pandangan manusia normal.

 

  • Berani Mengharungi Cabaran 

    Apabila anda bertemu dengan cabaran dalam perjalanan anda untuk berjaya, anda mungkin cenderung untuk menghentikan perjalanan itu. Meskipun kedua-duanya menghadapi kesulitan yang sama, tetapi satu perkara yang membezakan adalah keberanian untuk meneruskan perjalanan itu.

 

  • Lupakan Masa Silam 

    Percaya atau tidak, salah satu pemusnah motivasi diri anda adalah masa silam anda sendiri. Ia boleh memberi beban yang berat di atas bahu yang perlu anda pikul. Walaupun bagaimanapun, ia adalah sesuatu yang boleh anda tinggalkan.

 

  • Sentiasa berfikiran positif 

    Dalam usaha mencapai kejayaan, pasti banyak dugaan mendatang terutamanya dari segi mental. Mental perlu sentiasa stabil untuk menganalisa sesuatu masalah yang dihadapi.

 

 

 

 

 

KESALAHAN UMUM INFERENS

 

Inferens ialah penerangan mengenai hasil sesuatu eksperimen atau mengapa sesuatu itu terjadi. Apa saja teori, konsep atau fakta Sains yang dipelajari dalam sukatan matapelajaran Sains sekolah rendah, boleh digunakan sebagai inferens.

INFERENS MEWAKILI PEMBOLEH UBAH DIMANIPULASIKAN.

Terdapat 3 jenis inferens:

a) Inferens bebas – Memberi alasan / sebab yang munasabah tanpa had.
Apa saja perkara yang ada di dalam minda, perkara yang difikirkan, perkara atau perkataan yang tidak dinyatakan dalam soalan (teori, konsep atau fakta Sains), boleh digunakan sebagai inferens.

b) Inferens terkawal – Memberi alasan / sebab berdasarkan sesuatu rangsangan atau pemerhatian tambahan yang diberi.

c) Inferens perbandingan – Memberi alasan / sebab dengan membandingkan pemerhatian lain yang diberi. JIKA TIADA PERBANDINGAN, JAWAPAN SALAH


Cara menjawab INFERENS yang betul adalah:

A) Pemboleh ubah bergerak balas dan huraiannya (pemerhatian) kerana perkara yang difikirkan yang boleh dijadikan sebagai faktor/sebab untuk menerangkan pemerhatian.

B) Tidak perlu menyatakan pemerhatian (jika pemerhatian telah dinyatakan atau soalan pemerhatian telah ditanya pada soalan sebelumnya), hanya nyatakan terus inferens. MESTI DIMULAKAN DENGAN KERANA

Berikut adalah beberapa contoh kesalahan umum INFERENS yang sering dilakukan oleh murid dalam menulis INFERENS.

1) Terdapat 2 buah akuarium iaitu akuarium A dan B, yang mempunyai saiz yang sama. 2 ekor ikan diletakkan di dalam kedua-dua buah akuarium tetapi terdapat lapisan minyak di dalam akuarium B.

Inferens SALAH:
Ikan di dalam akuarium B mati kerana ada lapisan minyak.

Inferens BETUL::
Ikan di dalam akuarium B mati kerana tiada udara untuk bernafas

2) Terdapat 2 buah ladang labu yang pokoknya ditanam pada jarak yang berbeza menghasilkan purata berat labu yang berlainan.

Inferens SALAH::
Purata berat labu di ladang A lebih berat kerana jarak tanaman lebih jauh

Inferens BETUL::
Purata berat labu di ladang A lebih berat kerana kurang persaingan ruang/ air/ nutrient berbanding di ladang B

3) Dalam satu penyiasatan 2 mentol disusun dalam litar bersiri dan litar selari. Salah satu mentol dalam litar telah pecah. Berdasarkan pemerhatian, tuliskan inferens yang sesuai

Inferens SALAH::
Mentol di litar bersiri tidak menyala apabila salah satu mentol terbakar kerana mentol disambungkan secara bersiri

Inferens BETUL::
Mentol di litar bersiri tidak menyala apabila salah satu mentol terbakar kerana terdapat satu aliran elektrik sahaja dalam litar bersiri.

4) Satu pemerhatian dilakukan terhadap pengembangan doh yang telah dicampurkan dengan 2 sudu yis. Nyatakan inferens kamu diatas perubahan yang berlaku pada pemerhatian tersebut.

Inferens SALAH::
Doh mengembang kerana dicampurkan dengan yis

Inferens BETUL::
Doh mengembang kerana yis / mikroorganisma bernafas.

5) Satu penyiasatan terhadap 2 kepingan roti P dan Q selepas dibiarkan selama beberapa hari. Roti P tidak direnjiskan air manakala roti Q direnjiskan air.

Nyatakan inferens kamu diatas perubahan yang berlaku pada pemerhatian tersebut.

Inferens SALAH::
Roti Q berkulat kerana direnjiskan air.
Roti P berkeadaan baik kerana ia roti kering.

Inferens BETUL::
Roti Q berkulat kerana mikroorganisma bertumbuh dengan air.
Roti P berkeadaan baik kerana mikroorganisma tidak boleh bertumbuh tanpa air.

6) Satu penyiasatan dilakukan dengan mencatatkan perubahan panjang bayang-bayang dari pukul 8.00 pagi hingga 6.00 petang.

Nyatakan inferens tentang perubahan panjang bayang-bayang.

Inferens SALAH::
Panjang bayang-bayang berubah kerana masa bertambah

Inferens BETUL::
Panjang bayang-bayang berubah kerana bumi berputar di atas paksinya dari barat ke timur.

Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu sedikit sebanyak anak-anak dalam menjawab soalan INFERENS dengan betul dan tepat.

 

Sumber : Facebook Personal HOME Tuition CIKGU Shahrul

Promosi Home Tuition Impact Results 2020

Pssst… Ibu Bapa Prihatin kat luar sana… Apa IMPIAN anda 2020 ni?
.
.
Jom capai impian 2020 untuk lihat anak anda lebih cemerlang & bersemangat belajar!
.
Dah masuk tahun baru 2020… tak kan anda nak tengok anak masih di tahap sama & jadi pelajar biashe-biashe je…
.
.
Kita sebagai ibu bapa pasti nak anak kita muka happy je bila belajar atau ulangkaji kat rumah..
.
Nampak seronok dan semangat je nak belajar..
Kan… kan…??
.
.
Biasanya bila anak seronok belajar, prestasi akan meningkat naik.
.
Nak kami bantu anak anda seronok belajar?

.
.
“Alhamdulillah… lepas 2 bulan saja, prestasi anak dah meningkat!”- Puan Marina, Subang Bestari.
.
Sofia, seorang pelajar yang pemalu & pendiam… merupakan anak kepada Puan Marina.
.
Disebabkan sikap pemalu tersebut, Sofia kurang bergaul dalam kumpulan yang besar & segan bertanya… menyebabkan dia agak ketinggalan dalam pelajaran.
.
Di rumah pula, Puan Marina sering bekerja outstation dan sering tiba ke rumah agak lewat. Jadi agak sukar untuk hantar & ambil ke pusat tuisyen atau mengajar sendiri anak di rumah.
.
Puan Marina mengambil langkah bijak apabila mengambil home tuition yang amat membantu Sofia belajar dengan lebih fokus, seronok dan selesa… sampai boleh nampak prestasinya meningkat tak sampai 2 bulan lagi.
.
.
Nak baca lagi kisah peningkatan prestasi pelajar kami?
https://cmnacademy.com/category/kisah-inspirasi/
.
.
Kami nak cerita sikit la kelebihan home tuition CMN Academy ni…
.
Macam mana ye kami boleh bantu anda & anak anda?
.
 Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
.
 Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
.
 Masa yang lebih Fleksibel
.
 Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
.
 Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
& banyak lagi!!
.
.
Sempena Tahun Baru 2020…
.
Kami nak beri hadiah kepada ibu bapa yang nak sangat anak mereka dapat meningkat prestasi dengan bantuan home tuition…
.
Nak ke hadiah?
.
.
Kepada 50 pendaftaran awal… sebelum 31 Januari 2020,
PERCUMA 1 Sesi* Home Tuition bernilai RM2500
.
.
Tambahannnnnn hadiah!!!
.
Nak lagi tak??
.
.
Kami bagi kepada 10 pendaftaran awal sebelum 15 Januari 2020,
PERCUMA Buku Nota Limited Edition ”Be The Legend” bernilai RM200
.
.
Nak tahu lebih lanjut & daftar sekarang??
.
Klik www.wasap.my/601115775761/IR2020
.
.
Tutor kami yang Best…TERHAD tau. Rebut sekarang!
.


#hometuition2020
#anakcemerlang2020
#CMNAcademy
#upsr2020
#pt32020
#spm2020
#stpm2020
#upkk2020
#psra2020
#akademik
#funlearning
#ImpactResults
#azam2020
#impian2020

PROMOSI 12.12 !!!

  • [SALE 12:12] HOME TUITION AKADEMIK & MENGAJI 2020. PENDAFTARAN DIBUKA SEKARANG!
    .
    .
    Anda ada ISU ini?
    .
    .
     
  •  Anak jenis yang kurang boleh tumpu perhatian atau malu bertanya dalam kelas yang ramai…
    .
  • Anak malas atau bosan ke sekolah kerana pencapaian yang kurang memberangsangkan…
    .
  •  Anda tak dapat ajar anak di rumah kerana kekangan masa, tidak tahu cara yang betul atau tidak tahu silibus…
    .
    atau…
    .
    .
  • Ibu atau bapa anda teringin nak mengaji, tapi anda tiada masa untuk hantar & ambil dari kelas kerana bekerja…
    .
  •  Anda atau ibu bapa segan mengaji di surau kerana tak pandai mengaji & ramai orang…
    .
  •  Mengaji di surau, tapi kejap pergi, kejap tak…
    .
  • Anak main-main bila anda yang ajar mengaji, atau anda tak berapa yakin/tahu…
    .
  • Anda dan keluarga nak privasi untuk mengaji & mudah bertanya soalan yang berkenaan kepada tutor…
    .
    .
    .
    Kami boleh bantu anda, anak & keluarga.
    .
    Bagaimana?
    .
    .
  •  Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
    .
  •  Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
    .
  •  Masa yang lebih Fleksibel
    .
  •  Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
    .
  •  Lebih komited – ada jadual & berbayar.

    Dan banyak lagi..
    .
    .
    ‼️Sempena SALE 12:12,
    .
    kami tawarkan anda Baucer PERCUMA sehingga RM70 bagi setiap pendaftaran* 😲🎉
    .
    untuk sesi Home Tuition 2020 atau Mengaji di Rumah 2020
    .
    sebelum 20 Disember 2019!
    .
    .
    Tutor TERHAD. Rebut sekarang!
    Promosi akan berakhir dalam masa 1 minggu 
    .
    .
    #hometuition2020
    #mengajidirumah2020
    #quranichomebased2020
    #anakcemerlang2020
    #CMNAcademy

Persediaan Sains UPSR 2020 : Nota Sains Tahun 1 Dan Tahun 2 (Cikgu Shahrul)

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

 

Hari ini Cikgu Shahrul ingin memulakan Persediaan Sains UPSR 2020 dengan merungkai tajuk mudah yang sering tidak diambil perhatian oleh Calon-Calon UPSR.. Tajuk-Tajuk Sains Tahun 1 Dan Tahun 2… Soalan Sains Kertas 1 merangkumi tajuk-tajuk dari tahun 1 hingga 6.. Kesilapan menjawab soalan seperti ini sepatutnya tidak berlaku, namun disebabkan kecuaian Calon… Markah yang mudah dibazirkan dengan memberikan jawapan yang salah.. Berikut adalah nota Sains Tahun 1 dan Tahun 2 berserta latihan yang sesuai dengan Calon UPSR 2020.. Semoga bermanafaat pada semua…

 

 

Sains Tahun 1
▀▀▀▀▀▀▀▀▀

A) Benda Hidup dan Benda Bukan Hidup:

  • Ciri-Ciri Benda Hidup?

1. Bernafas
2. Membesar
3. Makan dan Minum
4. Bergerak
5. Membiak

 

B) Deria Manusia:

                      • Organ dan Deria Manusia
Mata => Melihat
Telinga => Mendengar
Hidung => Menghidu
Lidah => Merasa
Kulit => Menyentuh

Sains Tahun 2
▀▀▀▀▀▀▀▀▀

A) Keperluan Asas Hidupan :

Keperluan Asas Manusia / Haiwan Keperluan Asas Tumbuhan
  • Udara
  • Udara
  • Makanan
  • Air
  • Air
  • Cahaya Matahari
  • Tempat Perlindungan

 

 

B) Ciri-ciri Makanan Manusia :

  • Makanan Memberi Tenaga => Bijirin, Nasi, Tepung
  • Makanan Membantu Tumbesaran => Ayam. Daging, Susu, Ikan
  • Makanan Menjaga Kesihatan => Sayur-Sayuran, Buah-Buahan

 

 

C) Ciri-ciri Haiwan :

  • Tabiat Makan Haiwan
  • Makan Tumbuhan Sahaja => Lembu, Belalang, Gajah
  • Makan Haiwan Sahaja => Singa, Katak, Buaya
  • Makan Tumbuhan Dan Haiwan => Beruang, Tikus, Burung Pipit

 

 

      Habitat Haiwan :

Di darat => Kuda, Monyet
Di air => Ikan, Berudu
Di darat dan air => Katak, Kura-kura

 

 

Cara Haiwan Membiak

Bertelur => Platipus, Kuda laut
Melahirkan Anak => Kelawar, Ikan Paus

 

d) Terang dan Gelap

1. Sumber cahaya => Matahari, lampu, api

2. Bayang-bayang => terbentuk mengikut orientasi objek yang terkena pada cahaya

 

 

e) Campuran
Jenis-jenis campuran

1. Bahan Terapung Dan Tenggelam => Serbuk Besi Dengan Serbuk Kayu – Asingkan Guna Air

2. Larut Dengan Tidak Larut => Pasir Dengan Gula – Asingkan Guna Air Dan Kertas Turas.

3. Saiz Kecil Dan Besar => Daun Kering Dengan Tepung – Asingkan Guna Penapis

4. Bahan Magnet Dengan Bahan Bukan Magnet => Serbuk Besi Dengan Serbuk Kaca – Asingkan Guna Magnet

 

 

LATIHAN :