[Sains UPSR] Apa Yang Pelajar Perlu Ingat Dalam Tajuk Asid & Alkali?

Sains UPSR: Apa Yang Pelajar Perlu Ingat Dalam Tajuk ASID DAN ALKALI

Di bulan puasa ini, pelajar selalu hilang Fokus.. Semalam semasa Cikgu berbincang soalan-soalan Sains Pertengahan Tahun, ada pelajar yang tidak dapat membezakan ASID DAN ALKALI…

 

Maka dengan itu, Cikgu nak kongsikan Nota PENTING yang perlu dingati oleh murid-murid dalam tajuk ASID DAN ALKALI berserta latihan.. Semoga guru-guru serta pelajar-pelajar dapat menggunakannya tips-tips ini dalam peperiksaan UPSR nanti…

💉. Mendefinisi Secara Operasi Sifat Kimia Bahan

☢ Bahan ASID adalah bahan yang dapat menukarkan warna kertas litmus BIRU kepada MERAH

☢ Bahan ALKALI adalah bahan yang dapat menukarkan warna kertas litmus MERAH kepada BIRU

☢ Bahan NEUTRAL adalah bahan yang TIDAK dapat menukarkan warna kertas litmus

💉.. 2 Kaedah Menguji Sifat Bahan

⚛ Menguji dengan Kertas Litmus

⚛ Menguji dengan Merasa bahan Makanan

💉. Rasa Makanan Mengikut Sifat Bahan

a. ASID

💋 Rasa MASAM

🚏Contoh Makanan : Lemon, Nenas, Oren, Tomato

b. ALKALI

💋 Rasa PAHIT

🚏Contoh Makanan : Terung, Peria, Badam, Serbuk Penaik

c. NEUTRAL

💋 Rasa MANIS, MASIN dan TAWAR

🚏Contoh Makanan : Gula, Garam, Madu, minyak masak

💉 Formula DISAMBALKALI

disa MB alkali
………⇆

⚠ MERAH ➝ BIRU = ALKALI

⚠ BIRU ➝ MERAH = ASID

⚠ TIADA PERUBAHAN = NEUTRAL

Soalan-soalan yang sering ditanya dalam kertas 1 atau Kertas 2 SAINS biasanya menguji kemahiran murid untuk MENGINGATI rasa makanan mengikut sifat bahan dan dapat mengenalpasti perubahan warna kertas litmus

Promosi Ramadan Raya Home Tuition CMN Academy

[PERCUMA] PROMOSI RAMADAN RAYA HOME TUITION CMN ACADEMY! DAPATKAN BUKU ISTIMEWA PERCUMA DENGAN SETIAP PENDAFTARAN TUISYEN DI RUMAH!
.
.
Anak tengah exam pertengahan tahun?
Result sebelum ni macam tak berapa ok je…
.
Ada rasa macam ni?
.
“Risaunya nak tengok result exam mid year ni..”
.
Nak bantu anak mula kelas selepas raya?
Atau bermula Ramadan ini?
.
.
Jom kami bantu anak anda belajar lebih seronok, berfokus & meningkat dalam keputusannya.
.
.
Kami dah bantu ramai pelajar BELAJAR…
✔️ Secara berfokus, santai dan seronok di rumah
✔️ Subjek yang perlukan bantuan dalam masa dan hari pilihan
✔️ Dengan cara lebih menarik, sesuai dan efektif dengan diri pelajar
✔️ Berteraskan silibus semasa dan kbat
✔️ Seterusnya meningkat potensi dan result
.
.
Kami juga dah bantu ramai ibu bapa…
+ Monitor apa yang pelajar belajar & diajar
+ Tahu pencapaian pelajar dari masa ke masa
+ Jimat petrol, masa dan tenaga
.
.
Yang paling BEST…
Sempena Ramadan dan Aidilfitri ini, kami nak bagi …
.
PERCUMA salah satu dari buku berikut :
.
Modul Funtastic Sains, Modul Funtastic Matematik atau Nota Journal ‘Yakin Sebelum Berjaya’
.
.
WOW!
.
.
TERHAD kepada 30 ORANG PERTAMA saja tau!
.
dan sehingga 14 Jun 2019 saja.
.
.
Nak dapatkan TAWARAN ISTIMEWA ini?
.
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
.

Keberkatan dan Kepentingan Sedekah, Infaq dan Waqaf

Assalamualaikum.

Salam 10 Ramadan.

 

Anda tahu bagaimana Universiti Al-Azhar berfungsi?

Dari mana dana yang universiti ini dapat untuk pelajarnya melanjutkan pelajaran?

Apa kena mengena dengan tajuk kita kali ini?

 

Kali ini, kami ingin menyebarkan perkongsian oleh Ustaz Don Daniyal berkaitan Keberkatan Sedekah, Infaq dan Waqaf.

 

Supaya perkongsian kami dapat menjentik hati kita untuk sama-sama berusaha bagi menambah sedekah, infaq dan waqaf terutamanya di bulan yang mulia ini.

 

Sempena dengan Ramadan 1440H, kami melancarkan satu Program Infak Ramadan di mana 100% dari wang yang diinfak akan digunakan bagi infak pendidikan untuk anak yatim dan asnaf yang memerlukan.

 

Aktif Kokurikulum Pun Boleh Skor 6A Percubaan UPSR

Anak kepada Puan Feldatun ini bertukar sekolah semasa tahun 6 dan adik ini amat aktif dengan aktiviti sekolah…

tapi boleh dapat 6A dalam Percubaan UPSR baru-baru ini dari peperiksaan pertengahan tahun dapat 3A.

 

Apa rahsianya??

Adik Aishah belajar di rumah secara personal bersama tutor CMN Academy.

 

Puan Feldatun ada kongsikan sebab kenapa beliau ambil home tuition ekskusif ini untuk Aishah:

1- Supaya disiplin masa untuk study lebih terjaga.
2- Lebih fokus & tutor dapat beri tumpuan sepenuhnya kepada Aishah.
3- Bantu ibu bapa yang tak sempat atau tak dapat ajar anak.

 

Jom dengarkan lagi apa kata Puan Feldatun & Adik Aishah berkenaan home tuition bersama Cikgu Syida, home tutor CMN Education Group.

 

Bagaimana Nak Mengingat Fakta Sains UPSR?

  1. Bagaimana Nak Mengingat Fakta Sains UPSR?

Fakta sains susah nak ingat? Tapi jadual rancangan di televisyen tak pernah lupa…Teknik dan gerakan dalam permainan Game di Telefon Pintar pon tak pernah salah… Macam mana semua ini boleh berlaku… satu perkataan Mudah… MINAT….

Hari ini Cikgu ingin kongsikan cara untuk mengingat fakta-fakta sains yang boleh diaplikasikan oleh murid-murid calon UPSR…

1. Mengingat memerlukan kemahiran…

Mempunyai daya ingatan yang kuat sememangnya diingini oleh semua orang. Keinginan ini mesti disertai dengan kemahuan untuk berusaha. Kata orang, kalau hendak seribu daya dan di mana ada kemahuan di situ ada kejayaan. Dengan mempercayai daya ingatan kita sendiri, kita akan berjaya meningkatkan daya ingatan kita.

Mari Cikgu uji daya ingatan Murid-murid semua. Berikut disenaraikan 14 patah perkataan. Cuba ingat perkataan-perkataan tersebut dalam masa 60 saat sahaja.

✎ Wayar
✎ Seterika
✎ Positif
✎ Atom
✎ Keupayaan
✎ Elektrik
✎ Lampu
✎ Negatif
✎ Kimia
✎ Cahaya
✎ Haba
✎ Bateri
✎ Bunyi
✎ Kinetik

Selepas 60 saat, tutup perkataan-perkataan itu dan cuba ingat perkataan-perkataan tersebut semula. Bagaimana anda boleh mengingat perkataan-perkataan tersebut? Apakah teknik yang anda gunakan untuk mengingat perkataan-perkataan ini?

 

TEKNIK M.E.M.O.R.I.

DALAM TEKNIK M.E.M.O.R.I., ada 6 cara yang dapat anda gunakan untuk mengingat. TEKNIK M.E.M.O.R.I. tersebut ialah:

M. Mnemonik, iaitu dengan cara menggunakan huruf atau perkataan bagi sesuatu maklumat.

E. Emosi, iaitu dengan cara mengaitkan nilai dan motivasi seseorang pelajar dengan bahan-bahan pelajaran.

M. Mengulang, iaitu dengan cara menggunakan maklumat untuk sesuatu aktiviti dan juga membuat ulangkaji.

O. Organisasi, iaitu dengan cara menyusun bahan-bahan tersebut daripada bentuk yang kurang sesuai dan tidak biasa kepada bentuk yang sesuai dan lebih dekat dengan kita.

R. Ringkasan, iaitu dengan cara memendekkan atau memadatkan isi kandungan pelajaran agar lebih senang diingat atau dihafal.

I. Ikatkan dan imaginasi, iaitu dengan cara mengikat sesuatu maklumat itu dengan perkataan atau objek tertentu.

M.E.M.O.R.I. adalah berdasarkan huruf awal daripada perkataan Mnemonik, Emosi, Mengulang, Organisasi, Ringkasan dan Ikatan. M.E.M.O.R.I. juga bermakna ingatan, jadi senanglah kita mengingat TEKNIK M.E.M.O.R.I. ini.

2. Tulis Dan Baca Nota.

Nota adalah satu cara menghafal Fakta.. Apabila Murid menuli nota secara tidak langsung murid membaca nota tersebut. Murid akan mampu menghafal perkataan demi perkataan boleh mula membaca nota untuk mengingat fakta demi fakta. Satu nasihat Cikgu apabila Murid membaca nota sila uji diri sendiri dengan cara menghafal nota yang dibaca didepan cermin. Kemudian Uji ingatan melalui bacaan nota tersebut dengan menjawab soalan-soalan latihan…

 

3. Peta Minda

Membina Peta Minda merupakan satu kaedah yang berkesan digunakan untuk menambah daya ingatan. Peta Minda ini dapat membantu Murid untuk menukarkan fakta-fakta yang telah diingati kepada bentuk yang boleh dilihat dan difahami.

Ramai diantara Murid dapat menguasai fakta Sains dengan mudah setelah membina Peta Minda.. Dari bacaan nota Sains juga Murid boleh mengubah ke bentuk Peta Minda bagi menguji sejauh mana daya ingatan murid terhadap Fakta Sains…

4. Membuat Latihan

Salah satu kaedah untuk mengingati Fakta Sains, adalah dengan cara membuat Latihan berterusan. Lebih banyak latihan lebih baik, Seperti kata orang kampung Cikgu practice makes perfect. Jadi Cikgu cadangkan agar setiap hari Murid-murid perlu menjawab sekurang-kurangnya 20 soalan latihan Sains untuk memastikan fakta-fakta sains dapat diingati dan diuji pada setiap hari..

Anda boleh menyemak jawapan anda dengan jawapan yang telah disediakan selepas menyiapkan latihan tersebut untuk memastikan jawapan anda betul berdasarkan fakta yang telah anda ingati…

5. Soal Jawab

Murid-murid boleh melakukan kaedah Soal Jawab bersama rakan untuk mengetahui tahap daya ingatan fakta Sains anda. Mula-mula anda perlu membaca Nota. Kemudian anda sediakan beberapa soalan dan jawapan berdasarkan nota fakta sains yang telah anda hafal.. Minta rakan anda menyoal anda untuk menguji berapa banyak anda boleh berikan jawapan yang betul berdasarkan nota yang anda baca…

Jadi itulah beberapa cara membantu murid-murid mengingati Fakta Sains yang boleh dicuba dalam aktiviti Ulangkaji Sains murid-murid setiap hari… Benar ada yang menyatakan murid tidak perlu menghafal fakta cukup dengan sekadar memahami isi pelajaran, Namun ingin Cikgu tegaskan disini, ini adalah salah satu kaedah yang boleh digunakan untuk membantu menjawab soalan Sains..

 

Teknik Memikat Hati Pelajar Belajar Sains

Teknik Memikat Hati Pelajar Minat Subjek Sains

Bak kata orang-orang tua, `melentur buluh biarlah dari rebung’, begitu jugalah dengan memupuk minat Sains seharusnya bermula sejak dari zaman kanak-kanak lagi.

  

Pelbagai usaha dijalankan supaya Sains diterima dan menjadi sebahagian yang penting dalam hidup masyarakat negara ini. Malangnya, setelah sekian lama usaha dilakukan bagi mencapai hasrat itu, kemajuan dan kejayaan dicapai dalam bidang sains di negara ini masih belum dapat dibanggakan.

Mata pelajaran Sains merupakan antara satu subjek yang sering menjadi tumpuan. Bagi pelajar yang meminati mata pelajaran ini, tempoh 1 jam sesi pengajaran dan pemudahcaraan (pdpc) dilihat sangat tidak mencukupi. Banyak perkara yang hendak dilakukan dan perlu dipelajari dalam tempoh tersebut (SITUASI 1).

Namun bagi pelajar yang tidak meminati mata pelajaran Sains, 1 jam tersebut merupakan satu tempoh penyeksaan yang sangat mengerikan (SITUASI 2)..

Jadi bagaimana KITA sebagai Tutor Sains mewujudkan SITUASI 1 dalam pembelajaran kita… Berikut adalah beberapa cadangan teknik pengajaran yang dapat menarik minat pelajar… 

 

TEKNIK 1:  AKTIVITI HANDS-ON 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Pelajar sukakan pembelajaran yang bergerak dan tidak membosankan. Teknik pengajaran tradisional yang biasanya hanya interaksi tutor kepada pelajar, ‘chalk and talk’ kelihatan semakin ketinggalan zaman. Guru perlu ubah sedikit proses pengajaran dengan memperbanyakkan aktiviti hands-on. 

 

Aktiviti hands-on boleh dipelbagaikan dalam bentuk membina model, melakukan eksperimen, mewarna gambar rajah dan aktiviti lain. Tentu pembelajaran jadi tidak membosankan jika pelajar aktif belajar. Pembelajaran Sains akan jadi menyeronokkan.. Insyaallah

 

TEKNIK 2: TEKNIK PENYOALAN MINDS-ON

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

 

Teknik penyoalan guru di Minds-on dalam kelas juga memainkan peranan penting dalam menarik minat pelajar untuk meminati mata pelajaran Sains. Tutor yang baik, akan mampu memberikan soalan yang mampu mencabar minda pelajar. Soalan yang baik pula akan mampu merangsang pelaajr untuk berfikir dan mencari jawapan dengan pelbagai cara. 

 

Aktiviti Minds-on juga akan berlaku apabila tutor mewujudkan aoalan-soalan KBAT dalam sesi pembelajaran yang mengajak pelajar-pelajar memberi respon, pandangan dan pendapat dalam sesuatu tajuk. Proses berfikir dan mencari jawapan ini akan membantu pelajar untuk jatuh cinta kepada subjek Sains. Bak kata orang, tak kenal maka tak cinta!

 

TEKNIK 3 : PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Boleh dikatakan hampir setiap pelajar pasti terdedah dengan teknologi maklumat dan gajet terkini. Sesuai dengan zaman mereka, salah satu lagi cara untuk menarik minat pelajar minat kepada mata pelajaran Sains adalah dengan menjalankan pembelajaran Sains melalui Teknologi.

Tutor boleh memberi tugasan dalam bentuk penggunaan teknologi maklumat kepada pelajar. Sebagai contohnya, memberi link Youtube untuk tontonan video ilmiah di rumah ataupun tugasan menghasilkan persembahan bagi subtopik tertentu dalam bentuk video.

Penggunaan media sosial seperti Facebook, Twitter dan Instagram juga boleh digunakan dalam penghantaran hasil kerja pelajar kepada tutor. Pembelajaran akan jadi lebih menarik kerana selari dengan peredaran zaman.

 

TEKNIK 4:  SAINS ITU MENYERONOKKAN

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Kebanyakan murid tidak meminati mata pelajaran Sains kerana melihat Sains sebagai sesuatu yang asing bagi mereka. Sesuatu yang hanya boleh dibayangkan sahaja. Jika guru dapat mengubah persepsi murid ini dengan memberikan sesuatu yang mereka dapat lihat, sentuh, rasa dan alami sendiri, tentunya ia akan memberi pengalaman berbeza kepada pelajar.

Penggunaan bahan yang ada di sekeliling kita bagi menggantikan penggunaan bahan yang kelihatan terlalu saintifik, juga mampu mendekatkan lagi Sains dengan pelajar. Jika bahan tersebut mereka kenal, lebih dekat dengan mereka, pasti pembelajaran Sains akan jadi lebih menarik. Aktiviti Pembelajaran Abad 21 boleh dijalankan dengan lebih efektif jika tutor dapat mencari idea menarik minat pelajar.

 

Begitulah serba sedikit perkongsian Cikgu untuk menarik minat murid-murid mempelajari Sains Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu para pendidik dalam menambahbaik aktiviti pengajaran Sains di sekolah mahupun di kelas tuisyen..

#YakinSebelumBerjaya

#CMNAcademy

[Kisah Inspirasi] Autisme Bukan Halangan Untuk Pelajar Berjaya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera tuan dan puan.

Kisah inspirasi ini menceritakan mengenai klien daripada CMN Academy yang telah lama bersama CMN Academy iaitu sejak 2015.

Beliau bernama Tuan Syaifuddin, yang mengambil perkhidmatan kami sejak 3 tahun yang lalu. Anak beliau mempunyai ‘mild autisme’ dan Tuan Syaifuddin berkata beliau mencari tutor yang sesuai untuk mengajar anaknya dan penyabar untuk mengajar anak beliau.

Alhamdulillah, anak beliau yang bernama Faris yang merupakan ‘mild autisme’ telah mengalami peningkatan dalam pembelajaran dan suka belajar bersama Cikgu Azeli.

Tuan Syaifuddin mencari CMN Academy di facebook dan beliau berkata bahawa untuk mendapatkan tutor yang sesuai adalah susah tetapi di CMN Academy dapat memberikan beliau seorang tutor yang boleh mengajar anak beliau yang memerlukan pendekatan istimewa  walaupun syaifuddin berkali-kali tukar tutor kerana beliau akan bertanya dulu adakah tutor tersebut sanggup tak untuk mengajar anaknya yang mengalami mild autisme. Alhamdulillah Cikgu Azeli dapat mengajar Faris dengan baik sejak 2015.

Anak beliau darjah 4 dan akan menduduki UPSR lagi 2 tahun. Anaknya bercerita tentang cikgu beliau iaitu Cikgu Azeli yang telah bersama CMN semenjak 2013 lagi bahawa beliau seorang yang penyabar dan boleh ajar anak Tuan Syaifuddin dengan baik.

INGIN DAPATKAN SOALAN PERCUBAAN UPSR SECARA PERCUMA?

Akhir sekali, Tuan Syaifuddin mengucapkan terima kasih kerana dalam keadaan anaknya yang istimewa, agak sukar  untuk mendapat seseorang yang sanggup untuk mengajar anaknya dan ibu bapa di luar sana boleh mencuba Home Tuition Mentoring dari CMN Academy untuk anak-anak mereka.

Kami mendoakan agar keluarga ini dipermudahkan urusan dan kami percaya adik Faris berjaya juga mampu berjaya di dunia dan akhirat inshaAllah.

 

Di bawah ialah video Tuan Syaifuddin berkongsi pengalaman beliau sebagai bapa kepada anak istimewa ini bersama Puan Nurwahidah dari CMN Academy.

Mudahnya Belajar Sains!

Yakinkan Diri, SAINS Bukan Mata Pelajaran Yang SUSAH

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Pengetahuan Sains telah dikenal pasti sebagai salah satu cabang ilmu yang memerlukan pemahaman pada peringkat terawal, dan disertai dengan pengamatan yang terperinci dan pemahaman konsep asas yang bersesuaian. Oleh itu pembelajaran sains hari ini sepatutnya berbeza pendekatannya dengan pembelajaran sebelum ini.

Sains adalah merupakan ilmu pengetahuan yang teratur dan dapat dibuktikan kebenarannya, melibatkan proses pengumpulan ilmu atau maklumat dan penyusunannya. Perkataan sains datang daripada bahasa Latin, scinetia, bermakna mendapatkan ilmu atau maklumat.

Seperti proses bagi memperoleh maklumat lain, sains bermula dengan pengalaman, diikuti mendapatkan fakta dan peraturan daripadanya.Ia perlu lebih realistik dan bermakna di mana teori dan aplikasi sesuatu ilmu sains itu perlu seiring, barulah ilmu sains itu dapat di’internalize’ dengan lebih berkesan. Jadi pelajar akan mudah berkata “ooh.. begitu..” dan seterusnya dapat menyambung ilmu itu dengan sendiri… “.. jadi kalau saya buat begini, begitulah akan terjadi, ya?”.

Sebenarnya Sains merupakan satu subjek yang sangat menarik dan mudah dipelajari sekiranya dipelajari dengan teknik yang betul. Ini bermakna ilmu itu telah dihayati dan mereka dapat membina aplikasi atau ilmu baru di atasnya secara sendiri. Bukan dengan penghafalan semata-mata,

Berikut Cikgu kongsikan beberapa tips yang boleh membantu anda untuk belajar dengan cemerlang dalam mata pelajaran Sains.

☛ Letakkan Keseronokan Belajar SAINS Dalam Fikiran

Kalau sebelum mula belajar Sains, sebelum menjawab soalan Sains Anda dah kata susah macam mana nak Cemerlang?? Letakkan dalam Fikiran anda “Belajar Sains Itu Seronok” , “Aku Akan Dapat A Untuk SAINS”… Itu akan menjadi satu motivasi pada diri sendiri untuk berjaya.

 

☛ Belajar Sains Setiap Hari.

Tiada Jalan Singkat Untuk Berjaya Dalam Pelajaran… Tidak kisah Bagaimana, bila dan dimana, Anda perlu belajar Sains pada setiap Hari. Jangan hanya bersemangat mempelajari subjek-subjek lain dan mengabaikan Sains. Setiap hari perlu siapkan latihan Sains yang diberikan dan tidak menunggu sehingga Tarikh peperiksaan hampir tiba. Sains perlu diingat dan diulang setiap hari…

☛ Buat Ulangkaji Selalu.

Tidak Mahu Mengulangkaji Tetapi Mahu Cemerlang… Itu tindakan yang Kurang Bijak. Sepatutnya jangan biarkan topik-topik Sains bertambah sebelum memulakan ulangkaji. Mengulangkaji awal supaya anda tidak menyesal dan panik melihat banyak topik yang belum diulangkaji. Jadi, kena mula study awal-awal. Bukan last minutes! Ambil Mudah dalam belajar macam mana nak Capai Kejayaan!!!

☛ Cuba Jawab Semua Bentuk Soalan.

Belakang Parang Jika Di Asah Akan Tajam Juga… Anda perlu cuba menjawab semua bentuk soalan Sains, sama ada soalan aneka pilihan (objektif), struktur (subjektif) atau KBAT. Jangan hanya memilih bentuk-bentuk soalan yang anda sukai sahaja.

Beli buku kerja yang menyediakan model jawapan. Dengan cara begini, anda boleh membandingkan jawapan anda dengan contoh/model jawapan yang disediakan. Korbankanlah sedikit wang untuk membeli buku latihan, yang nak BERJAYA tu KITA kan… jadi KITA lah yang perlu Berkorban…

☛ Beli buku-buku soalan tahun-tahun lepas.

Alah Bisa Tegal Biasa… Ini TIPS untuk mereka yang bakal menduduki Peperiksaan UPSR… Tujuan beli buku-buku ini adalah supaya anda dapat membiasakan diri dengan bentuk-bentuk soalan peperiksaan. Anda juga akan tahu bentuk-bentuk soalan yang kerap keluar dalam peperiksaan.

Cuba jawab soalan-soalan ini selalu supaya secara tidak langsung anda akan tahu teknik menjawab soalan yang sebenar. Kemungkin soalan yang sama akan berulang dalam bentuk yang sedikit berbeza.

Dengan cara ini juga, anda akan mempelajari banyak topik kerana dalam proses mencari jawapan, anda secara tidak langsung telah membuat mengulang kaji dan mengingati point-point penting bagi topik tersebut.

☛ Beri Tumpuan

Untuk merawat seorang pesakit, mula-mula sekali kita perlu merawat mindanya… Jika anda masih ingat perkara pertama yang Cikgu kongsikan tadi ialah meletakkan SAINS dalam fikiran… Bila Sains dalam fikiran dah ada motivasi untuk dapat A barulah semangat untuk belajar Sains dengan betul dapat dilaksana…

Beri Tumpuan 100% semasa guru mengajar Sains di kelas. Sifat sambil lewa semasa belajar pasti MERUGIKAN anda!!!! Tumpuan yang penuh akan memudahkan anda mempelajari ilmu yang baru dan dapat menambah Keyakinan anda untuk Cemerlang dalam Sains.

Sebenarnya jika anda telah Belajar Sains dengan cara yang betul dan sesuai, anda sebenarnya akan dapat menjawab Soalan Sains dengan lebih baik. Sekiranya anda mengalami masalah untuk memahami sesuatu topik dalam subjek Sains. anda Perlulah segera berjumpa dengan guru-guru sains untuk bertanyakan soalan. Lebih rajin anda Bertanya lebih besar peluang anda untuk dapat A untuk subjek SAINS.

 

Kredit: Tutor Cikgu Shahrul

Ingin Dapatkan Ebook ‘Formula Merangsang Anak Bijak’ Secara Percuma?

EBOOK PARENTING PERCUMA SEMPENA 10 TAHUN KAMI DALAM BIDANG PENDIDIKAN

Istimewa buat semua ibubapa yang mempunyai anak yang akan & masih bersekolah.

Kebiasaannya, parents berhadapan dengan masalah anak/pelajar yang…

– Tidak suka atau tak minat belajar,
– Malas study,
– Tidak skor,
– Suka bazir masa,
– Tidak tahu nak susun masa

& pelbagai lagi.

Sebagai ibu bapa, apa tindakan anda untuk merangsang anak anda menjadi seronok & minat belajar serta bijak?

Kami di CMN Academy ingin menghadiahkan Ebook “Formula Merangsang Anak Bijak” yang bernilai RM30 secara percuma.

Anda akan dapat…

+ Pelbagai tips keibubapaan
+ Ilmu merangsang & membentuk anak suka belajar
+ Teknik pendekatan komunikasi dengan anak
+ Formula anak cemerlang

Ada juga disertakan BONUS 5 Teknik Efektif Belajar di Rumah.

Anda berminat?
Isikan info anda dan download: Ebook ‘Teknik Merangsang Anak Bijak’

 

 

Terima kasih 🙂

#parentingtips
#funlearning
#pelajarbijakdancemerlang

3 Tips Jadikan Al Quran Sesuatu Yang Menyeronokkan

Assalamualaikum
Anda pernah ada isu ni tak?
Anda nak bagi anak yang terbaik, untuk dunia & bekalan akhirat. Juga untuk didik anak jadi soleh & solehah.
Anda nak ajak atau suruh anak mengaji, tapi anak pula keluar banyak alasan… anak lagi suka main game di gajet atau menonton tv. Atau biasa dengar anak cakap bosan atau tak suka mengaji?
Ataupun anda sendiri yang rasa malasnye nak mengaji?
Nak tahu bagaimana jadikan Al-Quran atau sesi mengaji sesuatu yang menyeronokkan?
Ini dia kami bawakan perkongsian daripada Sheikh Sulaiman, salah seorang tutor CMN Academy tentang bagaimana nak jadikan mengaji Al-Quran itu dah tak bosan lagi terutamanya bagi anak-anak.
Semoga bermanfaat untuk anda & keluarga!
Selamat menonton!