[Kisah Inspirasi] Autisme Bukan Halangan Untuk Pelajar Berjaya

  1. Assalamualaikum dan selamat sejahtera tuan dan puan.

Kisah inspirasi ini menceritakan mengenai klien daripada CMN Academy yang telah lama bersama CMN Academy iaitu sejak 2015.

Beliau bernama Tuan Syaifuddin, yang mengambil perkhidmatan kami sejak 3 tahun yang lalu. Anak beliau mempunyai ‘mild autisme’ dan Tuan Syaifuddin berkata beliau mencari tutor yang sesuai untuk mengajar anaknya dan penyabar untuk mengajar anak beliau.

Alhamdulillah, anak beliau yang bernama Faris yang merupakan ‘mild autisme’ telah mengalami peningkatan dalam pembelajaran dan suka belajar bersama Cikgu Azeli.

Tuan Syaifuddin mencari CMN Academy di facebook dan beliau berkata bahawa untuk mendapatkan tutor yang sesuai adalah susah tetapi di CMN Academy dapat memberikan beliau seorang tutor yang boleh mengajar anak beliau yang memerlukan pendekatan istimewa  walaupun syaifuddin berkali-kali tukar tutor kerana beliau akan bertanya dulu adakah tutor tersebut sanggup tak untuk mengajar anaknya yang mengalami mild autisme. Alhamdulillah Cikgu Azeli dapat mengajar Faris dengan baik sejak 2015.

Anak beliau darjah 4 dan akan menduduki UPSR lagi 2 tahun. Anaknya bercerita tentang cikgu beliau iaitu Cikgu Azeli yang telah bersama CMN semenjak 2013 lagi bahawa beliau seorang yang penyabar dan boleh ajar anak Tuan Syaifuddin dengan baik.

INGIN DAPATKAN SOALAN PERCUBAAN UPSR SECARA PERCUMA?

Akhir sekali, Tuan Syaifuddin mengucapkan terima kasih kerana dalam keadaan anaknya yang istimewa, agak sukar  untuk mendapat seseorang yang sanggup untuk mengajar anaknya dan ibu bapa di luar sana boleh mencuba Home Tuition Mentoring CMN Academy untuk anak-anak mereka.

Kami mendoakan agar keluarga ini dipermudahkan urusan dan kami percaya adik Faris berjaya juga mampu berjaya di dunia dan akhirat inshaAllah.

 

Di bawah ialah video Tuan Syaifuddin berkongsi pengalaman beliau sebagai bapa bersama Puan Nurwahidah dari CMN Academy.

Pembelajaran Holistik Untuk Masa Depan Pelajar

Assalamualaikum dan selamat sejahtera tuan dan puan, hari ini menceritakan kenapa perlunya pembelajaran holistik untuk masa depan pelajar? mungkin ada yang pertama kali mendengar apa tu pembelajaran holistik? baru-baru ini ada keluar satu berita tentang “education reformer” maksudnya di sini dibincangkan dalam KPM (Kementerian Pendidikan Malaysia) dan Jawatan Kuasa Pelaksanaan Dasar Pendidikan, mereka membincangkan salah satunya topik tentang pembelajaran yang holistik.

Holistik ini bermaksud yang seimbang, seimbang dari sudut fizikal, intellectual, emotional, spiritual. Maksudnya kita nak lahirkan pelajar bukan sahaja mereka bijak pandai dalam akedemik sahaja dari segi intellectual tapi kita nak lahirkan pelajar yang seimbang maksudnya mereka sihat tubuh badan, sihat fizikal, terjaga emosi mereka dan sebagainya. Inilah yang dimaksudkan pembelajaran secara holistik, maksudnya pembelajaran ini akan melahirkan pelajar yang seimbang.

Persoalanya, adakah selama ni kita tidak mewujudkan pembelajaran holistik? yang penting di sini adalah dari segi pelaksanaan pembelajaran holistik ini. Kita nak melahirkan pelajar yang seimbang bukan lah mudah kerana, setiap pelajar mempunyai kateria masing-masing, dan itu adalah cabaran untuk kita mendidik dan mengubah pelajar kita supaya menjadi yang terbaik dan seimbang dalam semua benda.

ANAK DICULIK? IBU INI BERHENTI KERJA UNTUK FOKUS KEPADA PEMBELAJARAN ANAK…

Untuk melahirkan pelajar yang holistik, memerlukan peranan semua pihak, bukan sahaja guru sekolah, ibu bapa juga merupakan peranan yang penting. Sekiranya pelajar dapat mempelajari dan menjadi pelajar holistik mereka dapat mengawal emosi mereka, dapat menjadi leadership, mereka boleh berkerjasama. Sekiranya pelajar tersebut IQ sahaja bagus tetapi EQ dia tidak bagus, maka ia akan menjadi sukan untuk mereka berjaya dalam kerjaya mereka nanti.

Akhir sekali, untuk memberi pelajar faham apa itu holistik maka guru ataupun tutor mereka sendiri perlu ajar dan menunjukan contoh yang baik kepada pelajar mereka, ibu bapa pula perlulah sokong anak-anak dan memberi semangat sekiranya mereka berjaya dalam holistik bukan sahaja dalam pendidikan.

 

Di bawah adalah video yang menceritakan mengenai pembelajaran holistik :-

AKTIF KOKU VS PENCAPAIAN AKADEMIK!

Penting ke kokurikulum ni dengan pencapaian akademik?

Di setiap sekolah menegah mahupun sekolah rendah mempunyai kokurikulum dan unit beruniform, kenapa?

Kementerian Pelajaran memberitahu bahawa “WAJID” bagi setiap sekolah mempunyai kokurikulum dan unit beruniform kerana ia akan memberi pelajar pencapaian selain daripada pendidikan sahaja. Malah bukan sahaja di sekolah mempunyai kokurikulum, di university, politeknik, uitm dan yang lain-lain university jugak mengamalkan kokurikulum.

Sekolah menawarkan beberapa jenis kokurikulum dan badan beruniform seperti, Polis, Bomba, Pispa, Olahragawan, Pengakap, PBSM, Pandu Puteri dan sebagainya.

Related imageRelated imageImage result for polis logo

Di atas adalah logo badan beruniform :-

Penting ke kokurikulum kepada pelajar sekolah? sebernya kokurikulum ini adalah untuk memberi pelajar sekolah pencapaian yang lebih selain daripada pencapaian pendidikan. Sekiranya pelajar sekolah mendapat keputusan yang kurang baik, mereka mempunyai pencapaian kokurikulum. Kenapa pencapaian kokurikulum dapat berikan apa-apa impak ke?

Sebernya sekiranya kokurikulum pelajar sekolah baik dan aktive, pelajar tersebut boleh dipanggil dari mana-mana university mahupun tempat pengajian lain. kenapa? kerana kokurikulum merupakan no 2 yang di pandang oleh pihak pendidikan.

Pelajar sekolah yang lemah dalam mata pelajaran mahupun dalam pendidikan mereka sebernya mempunyai kelebihan tersendiri dan minat yang tersendiri. Ada pelajar sekolah yang minat dalam kokurikulum dan ada yang minat dalam sukan dan sebagainya, dan itu adalah kejayaan bagi mereka.

Ya memang pendidikan itu penting pada zaman sekarang, sekiranya anak tuan dan puan minat dalam bidang kokurikulum, beri semangat dan sokong mereka dan pada masa yang sama ibu bapa menyuruh mereka belajar untuk pendidikan mereka. Sekiranya pelajar susah untuk belajar di sekolah mungkin kerana ramai pelajar? ibu bapa boleh lah mengambil Home Tuition untuk anak meraka ataupun hantar mereka ke pusat tuition?

5 Tips Yang Meningkatkan Pembelajaran Anak Anda..

Selain itu, sukan juga merupakan pencapaian yang amat baik bagi pelajar sekolah. Kerana sukan juga merupakan aset penting bagi Negara kita. Pelajar sekolah yang minat dalam sukan akan merupakan atlet untuk masa hadapan dan akan di ajar oleh jurulatih yang professional.

Related image

Terdapat beberapa pelajar yang tidak minat untuk belajar dan hanya ingin bersukan sahaja, ia agak bahaya bagi ibu bapa yang pentingkan sukan sahaja, ibu bapa haruslah bahagikan masa anak mereka supaya tidak melupakan atau pentingkan pelajaran. Anak-anak akan mendengar cakap ibu bapa mereka sekiranya ibu bapa bercakap dengan baik dan menghadian kan mereka sekiranya mereka berjaya dalam pendidikan.

Kokurikulum dan Badan Beruniform penting bagi pelajar sekolah tetapi ia merupakan kepentingan yang ke 2. Untuk pendidikan merupakan yang pertama kerana pelajar sekolah wajib tahu dan belajar untuk masa hadapan mereka.

Di bawah adalah video seorang guru yang berpengalaman dan menceritakan tentang perbandingan kokurikulum dan pendidikan :-

“Daripada sekolah rendah sampai sekolah menengah nak jadi olahragawan, akhirnya masa tingkatan 5 baru saya berjaya jadi Atlit Wakil Negeri!”

Dengarkan perkongsian daripada Cikgu Syahir Mustaqim berkongsi tips bagaimana beliau cemerlang dalam kokurikulum tanpa mengabaikan akademik.

Anak anda sangat aktif dalam koku atau sukan sehingga ketinggalan dalam pelajaran?

Ingin kami bantu anda dengan Home Tuition Mentoring untuk anak belajar dan ulangkaji pelajaran di rumah? KLIK https://tinyurl.com/nakHTM-live untuk maklumat lanjut.

Hiperleksia – The Smart Kid Disorder?

 

Apa tu?

Hiperleksia adalah sejenis sindrom dikategorikan sebagai keupayaan kanak-kanak yang terlalu awal dipelajari dari usia yang sepatutnya. Maksudnya disini, anak anda mungkin telah mahir membaca seawal usia 3-4 tahun kerana kebiasaannya, kanak-kanak usia 5 tahun baru boleh membaca. Hiperleksia ini tergolong juga dalam kategori autisma-like sindrom. Akan tetapi, tidak semua kanak – kanak yang mampu membaca di usia yang awal itu mempunyai hiperleksia. Ia amat sukar sekali untuk mengenalpasti samada ianya adalah hiperleksia ataupun bertuah.

 

Ciri- Ciri Hiperleksian

Kanak-kanak hiperleksia mempunyai perwatakan yang menarik dan luar biasa dari kanak-kanak biasa. Antaranya adalah:

  • Mereka seringkali dikatakan mempunyai tahap IQ diatas paras sederhana!
  • Mereka juga mempunyai daya membaca melebihi kanak-kanak normal iaitu 1-2 tahun lebih awal mahir dalam kemahiran ini.
  • Mempunyai daya penghilatan dan ingatan yang memberangsangkan.
  • Mudah mengingati apa yang dilihat dan didengar walaupun tidak memberi tumpuan sepenuhnya.

Walau bagaimanapun, ciri-ciri tersebut langsung tidak memberi kesan langsung terhadap daya memahami.

 

Masalah Yang Akan Dialami Oleh Hiperleksian

Namun begitu, meskipun banyak kelebihan yang terdapat pada kanak-kanak hiperleksia, mereka juga mempunyai kekurangannya yang tersendiri. Antara masalah-masalah yang sering dihadapi oleh mereka adalah:

  • Sukar untuk memahami dan menggunakan percakapan.
  • Susah berfikir di luar kotak.
  • Seorang yang belajar melalui visual.
  • Mengalami kesukarang menjawab soalan 5 wh (who, what, where, when, and why)
  • Seringkali mengulangi perkataan dan maksud yang sama tanpa memahami maksudnya.

Kanak-kanak hiperleksia mungkin juga mudah untuk mendapat ketidakbolehan yang lain seperti menguasai bahasa, komunikasi dan tingkah laku, dan juga bukan lisan. Mereka juga mungkin akan terkesan dengan penyakit-penyakit yang jauh lagi kronik seperti kemurungan/tertekan.

 

Langkah-Langkah Bagi Menangani Masalah Ini

Sebagai ibu bapa yang prihatin lagi cakna terhadap anak-anak, kita seharusnya memastikan memberi perhatian yang terbaik buat anak-anak agar masalah-masalah disorder seperti ini dapat diatasi. Antaranya adalah dengan :

  • Menggalakkan anak-anak menguasai dan membelajar bahasa dan juga sosial skill.
  • Memastikan anak-anak memahami bahasa lisan dengan lebih tepat.
  • Menunjukkan contoh yang baik dalam adab percakapan.
  • Menerangkan tentang sesuatu perkara dalam kaedah yang mudah difahami.

‘Kanak-kanak Hiperleksia ini akan terus membaca, membaca dan juga membaca. Kerana itulah, kita harus menggalakkan mereka, menulis dan terus menulis’ Susan Martins Miller.

Disleksia, apa tu?!

Disleksia, cegah sebelum terlambat!

Apa tu?

Disleksia merupakan sejenis masalah pembelajaran khusus yang kerap berlaku. Kanak-kanak yang mempunyai penyakit ini sering ada masalah untuk menguasai tugasan sekolah walaupun mereka telah berusha bersungguh-sungguh. Masalah asasnya adalah perbezaan cara otak berfungsi dalam menghubungkan simbol visual dengan bunyi. Mereka yang menghidap penyakit ini mungkin mengalami kesukaran dalam:

  • Membaca
  • Menulis
  • Memahami
  • Mengeja
  • Mengira

Ciri-ciri Disleksia

Terdapat banyak ciri-ciri disleksia yang boleh dikesan di peringkat pra-sekolah mahupun alam persekolahan. Di peringkat pra-sekolah, mereka mungkin:

  • Lambat bertutur
  • Kesukaran untuk menyebut sesuatu atau rima
  • Sukar menulis
  • Susah untuk mengenalpasti bentuk atau warna
  • Mengalami masalah untuk mengulang balik cerita yang didengar

Manakala di alam persekolahan pula, kanak-kanak Disleksia mungkin ada masalah dalam:

  • Menguasai tugasan sekolah seperti membaca, menulis, mengeja atau mengira.
  • Membaca dan mengelak dari membaca di kelas.
  • Semasa membaca huruf, perkataan atau nombor (Bacaan terbalik)
    • 15 dibaca 51
    • ‘was’ menjadi ‘saw’
    • ‘b’ dengan ‘d’
  • Kurang koordinasi seperti susah ikat tali kasut
  • Keliru dengan konsep masa
  • Memahami, mengingati atau mengikut arahan.
  • Tersalah letak barang atau hilang barang atau kerja sekolah.

Masalah yang mungkin dialami

Golongan Disleksia mungkin akan mengalami banyak masalah yang tidak dialami oleh golongan yang normal. Antaranya ialah:

  • Digelar lembab, pemalas, dan sebagainya.
  • Rasa rendah diri yang ekstrem.
  • Pembentukan imej diri terjejas
  • Gangguan emosi
  • Masalah tingkah laku
  • Pencapaian akademik menurun

Oleh itu, kita sebagai ibu bapa haruslah mengambil tindakan pantas bagi menangani masalah yang agak serius tetapi sukar dilihat dengan mata kasar. Ibu bapa harus peka dengan simptom-simptom penyakit Disleksia ini. Antaranya ialah dengan:

    • Bantu kanak-kanak dan keluarga mengendali permasalahan ini dan bina keyakinan diri anak
    • Rawat penyakit lain yang mungkin berkait seperti Gejala Hiperaktif dan Kurang Daya Tumpuan
    • Pertingkatkan potensi pembelajaran anak melalui :
      • Terapi pertuturan
      • Latihan pendengaran dengan bantuan komputer
      • Pendekatan pelbagai deria (Menggunakan deria lain untuk membantu pembelajaran)
        • Deria sentuhan (menggunakan lakaran atas kertas pasir)
        • Deria pendengaran (menggunakan ritma atau bunyi perkataan/ huruf)
        • Merasa pergerakan bibir
        • Menulis huruf atau perkataan
  • Langkah-langkah pemulihan :
    • Bantu anak menguasai maklumat secara beransur ansur
    • Pengulangan semasa mengajar (konsep ajar berlebihan)
    • Gunakan video atau kaset untuk belajar
  • Program pemulihan khusus :
    • Ada sekolah yang mempunyai program pemulihan khusus untuk Disleksia

Kepentingan Menjaga Keselamatan Diri

Saban hari, slogan kata “malang tidak berbau” selalu terngiang-ngiang di telinga kita. Kemalangan berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa sahaja. Kemalangan bukan sahaja memusnahkan harta benda malah kadang-kala juga meragut nyawa manusia. Oleh itu, kita harus pandai-pandai menjaga keselamatan diri pada setiap masa.

Sedia kita maklum, kemalangan merupakan nahas utama yang mesti dielakkan. Pengguna kenderaan harus berhati-hati dan selalu menggunakan kemudahan lalu-lintas seperti lampu isyarat, jejantas, lintasan belang agar dapat mengelakkan diri daripada kemalangan. Pengguna kenderaan sewajarnya mematuhi undang-undang lalu lintas dan tidak memandu kenderaan mengikuti perasaan.

Selain itu, semua orang juga harus menjaga keselamatan diri di rumah. Benda-benda tajam dan ubat-ubatan hendaklah disimpan di tempat yang selamat dan tidak mudah didapati oleh kanak-kanak. Api kecil menjadi kawan,  jika besar menjadi lawan. Oleh itu, semua orang harus mengawasi penggunaan api dan barang-barang elektrik. Sebagai langkah untuk menjaga keselamatan di rumah, kita mestilah menyimpan segala peralatan yang tajam di tempat yang selamat. Peralatan tajam seperti pisau, gunting, paku dan jarum hendaklah disimpan ditempat khas selepas digunakan. Kanak-kanak berkemungkinan menjadikan alatan tersebut sebagai permainan yang boleh mengakibatkan kecederaan.

Kegiatan luar rumah seperti berkhemah, berkelah, pelancongan adalah aktiviti yang selalu dilakukan oleh sengenap manusia. Walau bagaimanapun, sewaktu melakukan aktiviti ini, kita harus mengambil berat pelbagai aspek, umpamanya keselamatan tempat-tempat, pemakanan kesihatan diri dan sebagainya. Sekiranya, berlaku kemalangan, kita harusnya segera menghubungi pihak berkenaan.

Memang tidak dapat dinafikan , setiap hari kita akan menghabiskan banyak masa di sekolah. Murid-murid dilarang berkejar-kejaran di dalam sekolah, berbual-bual dengan orang yang tidak dikenali dan harus memakai pakaian yang kemas. Guru-guru sepatutnya selalu menjaga keselamatan murid-murid pada waktu kemahiran hidup, pendidikan jasmani, kegiatan kokurikulum dan sebagainya.

Kesimpulannya, untuk menjaga keselamatan diri, semua orang harus prihatin dan berhati-hati di mana-mana dan pada bila-bila masa

 

 

Adakah mendengar muzik ketika belajar menjadi satu kesalahan?

Seringkali kita mendapati bahawa terdapat segelintir orang lebih suka untuk mendengar muzik ketika belajar. Ramai yang menganggap bahawa ia mampu untuk meningkatkan daya fokus sesesorang dengan lebih mantap. Terdapat juga desas-desus mengatakan bahawa belajar sambil mendengar muzik dapat meningkatkan skill otak dimana ia membenarkan otak kita untuk melakukan apa-apa tugasan dari yang mudah hinggalah yang […]

Stressed Atau Depressed? Ketahui Perbezaanya.

“Stressed” yang baik jika ia memotivasi anda tetapi ia tidak baik jika ia mengawal emosi anda. Banyak faktor boleh menyumbang kepada “Stressed” yang anda alami, dan “Stressed” ini boleh menyebabkan perubahan dalam tubuh anda yang memberi kesan kepada kesihatan fizikal, mental, dan emosi anda secara keseluruhan. Kemurungan adalah lebih serius dan tahan lama daripada tekanan, dan memerlukan bantuan yang berbeza.

Berita baiknya adalah bahawa “Depressed” adalah keadaan yang sangat boleh dirawat. Bagaimanapun, ini bukan sesuatu yang boleh anda lakukan sendiri, jadi penting untuk mendapatkan bantuan. Bagaimanakah anda memberitahu perbezaan antara “Stressed” dan “Depressed”? Kedua-duanya boleh menjejaskan anda dengan cara yang sama, tetapi terdapat perbezaan utama. Gejala “Depressed” boleh menjadi lebih teruk. Mereka bertahan sekurang-kurangnya dua minggu. “Depressed” menyebabkan perubahan mood yang kuat, seperti kesedihan dan keputusasaan yang menyakitkan. Anda mungkin berasa letih dan tidak dapat bertindak.

 

Berikut adalah tanda-tanda “Stressed” dan “Depressed” yang biasa. Yang sesuai dengan anda?

 

Strressed

  • Masalah tidur
  • Rasa terkejut
  • Masalah dengan ingatan
  • Masalah menumpukan perhatian
  • Perubahan dalam tabiat makan
  • Rasa gelisah atau cemas
  • Merasa marah, mudah marah atau mudah kecewa
  • Rasa marah daripada belajar atau kerja sekolah
  • Merasakan bahawa anda tidak dapat mengatasi kesukaran dalam hidup anda
  • Masalah dalam kelas atau dalam kehidupan peribadi

 

Depressed

  • Disebabkan dari orang lain
  • Rasa sedih dan tidak ada harapan
  • Kekurangan tenaga, semangat dan motivasi
  • Masalah membuat keputusan
  • Menjadi gelisah dan mudah marah
  • Makan lebih atau kurang daripada biasa
  • Tidur lebih kurang daripada biasa
  • Masalah menumpukan perhatian
  • Masalah dengan ingatan
  • Rasa buruk tentang diri anda atau rasa bersalah
  • Kemarahan
  • Merasakan bahawa anda tidak dapat mengatasi kesukaran dalam hidup anda
  • Masalah dalam kelas anda atau dalam kehidupan peribadi anda
  • Pemikiran bunuh diri

 

 

Mengurangkan “Stressed

Jika anda tertekan, terdapat banyak cara yang baik untuk mendapatkan bantuan. Minum atau mengambil ubat bagaimanapun, tidak akan menyelesaikan apa-apa dan boleh menyebabkan lebih banyak masalah.

Berikut adalah beberapa cara untuk mengurangkan “Stressed” dan “Depressed” :

Stressed :

  • Elakkan alkohol dan dadah
  • Senaman
  • Makan sihat
  • Membangunkan tabiat seperti meditasi yang mengurangkan tekanan
  • Mewujudkan tidur yang sihat dan kitaran bangun
  • Jangan menderita bersendirian
  • Lakukan sesuatu yang menyeronokkan seperti menonton filem atau membaca buku
  • Bermain dengan haiwan peliharaan

 

Depressed :

  • Dapatkan bantuan perubatan profesional dari doktor, kaunselor atau ahli terapi
  • Elakkan pengambilan diri dengan alkohol dan ubat-ubatan
  • Senaman
  • Makan sihat
  • Terapi tingkah laku kognitif
  • Stimulasi Magnet Transkrip (TMS)
  • Terapi Tingkah Laku Dialektik
  • Berlatih meditasi atau mindfulness
  • Tidur yang betul
  • Jangan berjudi atau bermain dengan benda yang melibatkan emosi
  • Mengekalkan hubungan yang sihat dengan rakan dan keluarga
  • Ubat dari seorang doktor mungkin diperlukan

Puasa Mendekatkan Hubungan Kita Kepada Allah S.W.T

Ketahuilah bahwa dalam puasa ada sesuatu yang khusus yang tidak ditemukan selain dalam puasa. Puasa mendekatkan hubungan kita kepada Allah SWT, sebagaimana telah Dia katakan:

“Puasa adalah untukku dan aku akan membalasnya.” [Shahih Bukhari dan Muslim]

Sungguh, puasa hanya memiliki nilai yang baik dalam dua konsep signifikan:

Pertama: Puasa itu adalah perbuatan rahasia dan tersembunyi selanjutnya tidak ada seorang pun dari mahkluk yang boleh melihatnya. Dengan demikian riya’ tidak bisa masuk ke dalamnya.

Kedua: Puasa adalah sebuah alat untuk menaklukan musuh-musuh Allah. Ini kerana jalan yang ditempuh musuh-musuh Allah (untuk menyesatkan anak Adam) adalah dengan hawa nafsu. Makan dan minum itu menguatkan hawa nafsu.

Ada banyak riwayat yang mengindikasikan kebaikan puasa, dan semua telah dikenal dengan baik.

 

Sunnah-sunnah Puasa

Sahur dan mengakhirkannya adalah lebih baik, menyegerakan untuk berbuka puasa dan mengawalinya dengan memakan kurma.

Kedermawanan dalam memberikan juga sunnah pada saat Ramadhan sebagaimana melakukan perbuatan baik dan meningkatkan kebaikan. Ini sesuai dengan yang dilakukan Rasulullah SAW.

Kemudian disunnahkan mempelajari Al-Qur’an dan melakukan I’tikaf pada saat Ramadhan terutama pada 10 hari terakhir, sebagaimana kita meningkatkan pelaksanaan (perbuatan baik) di dalamnya.

Dalam dua Shahih, ‘Aisyah berkata:

“Pada saat 10 hari terakhir bulan Ramadhan, Rasulullah akan mengencangkan ikat pinggangnya (izaar), menghabiskan malam dalam beribadah, dan membangunkan keluarganya (untuk Shalat).” [Shahih Bukhari dan Muslim]

Mereka juga mengatakan bahwa alasan untuk perbuatannya Rosulullah SAW dalam 10 malam terakhir dalam Ramadhan adalah karena beliau SAW mencari Lailatul Qadar.

Sebuah penjelasan rahasia dan karateristik puasa

Ada tiga tingkatan berpuasa: puasa umum, puasa khusus, dan puasa yang lebih khusus.

Sebagaimana untuk puasa umum, maka itu adalah menahan diri terhadap lapar, haus dan kemaluan dari memenuhi keinginan mereka.

Puasa khusus adalah menahan diri terhadap pandangan, lidah, tangan, kaki, mendengar dan mata, sebagaimana menghentikan badannya untuk melakukan perbuatan dosa.

Kemudian puasa lebih khusus, itu adalah mengosongkan diri dari kerinduannya kepada kepentingan-kepentingan dunia dan memikirkan mana yang menjauhkan seseorang dari Allah.

Dari karateristik spesifikasi yang terakhir adalah bahwa seseorang menundukkan pandangannya dan menjaga lisannya dari perkataan kotor yang terlarang, tidak disukai atau yang tidak bermanfaat, sebagaimana megendalikan ketenangan terhadap anggota tubuhnya.

Dalam sebuah hadits yang di riwayatkan oleh Al Bukhari:

“Siapa saja yang tidak meninggalkan perkataan buruk dan melakukannya, Allah memerlukan dirinya untuk meninggalkan makanan dan minumannya.”

[Shahih Al Bukhari, Abu Daud, At Tirmidzi dan Ibnu Majaah]

Karateristik lain dalan puasa khusus adalah bahwa seseorang tidak mengisi perutnya terlalu banyak dengan makanan pada saat malam. Sungguh, dia makan yang terukur, untuk kebutuhan, anak Adam tidak mengisi sebuah kapal lebih banyak dari pada perutnya.

Puasa Sunnah

Sebagaimana puasa Sunnah, maka ketahuilah bahwa pilihan untuk berpuasa dilakukan pada hari-hari tertentu. Sebagian dari puasa ini terjadi setiap tahun seperti berpuasa enam hari pada bulan Syawal setelah Ramadhan, puasa hari Arafah, puasa Aasyuraa, dan puasa hari kesepuluh Dzul Hijjah dan Muharram.

Sebagian dari puasa-puasa Sunnah terjadi di setiap bulan, seperti awal bulan, di tengah bulan, dan pada akhir bulan. Kemudian siapa saja yang berpuasa pada bagian pertama bulan, di tengah, ataupun di akhir bulan maka dia telah melaksanakan perbuatan baik.

Ketahuilah bahwa seseorang yang telah diberikan ilmu mengetahui tujuan di balik berpuasa. Selanjutnya dia membebankan dirinya pada tingkat dimana dia tidak akan bisa melakukan yang lebih bermanfaat daripada itu.

Ibnu Mas’ud berkata: ‘Pada saat aku berpuasa, aku bertambah lemas dalam shalatku. Aku lebih menyukai shalat daripada puasa (sunnah).’

Sebagian dari Shahabat menjadi lemah bacaan Qur’an-nya pada saat sedang berpuasa. Selanjutnya, mereka lebih membatalkan puasa mereka (yaitu dengan mengurangi puasa sunnah), sampai mereka bisa mengimbangi dengan membaca Al-Qur’an. Setiap orang banyak mengetahui tentang kondisi dan bagaimana memperbaikinya.

5 Tips Yang Meningkatkan Pembelajaran Anak Anda..

5 Tip Bantu Anak Belajar Di Rumah Dengan Berkesan.

Ibu bapa pasti risau jika keputusan anak tidak seperti yang diharapkan, apatah lagi bagi subjek teras. Hal ini bukan sahaja berlaku kepada ibu bapa yang mempunyai anak yang akan menghadapi peperiksaan besar malahan bagi ibu bapa yang mempunyai anak seawal Tahun 1 lagi.

Ini penting untuk memastikan mereka tidak ketinggalan dalam pembelajaran dan seterusnya menyebabkan mereka merasa rendah diri dengan rakan-rakan sebaya mereka.

Terdapat banyak faktor yang menyebabkan hal ini berlaku sama ada disebabkan oleh faktor dalaman dari anak itu sendiri, kesibukan ibu bapa, faktor dari sekolah dan sebagainya.

Bagi ibu bapa prihatin yang tertanya-tanya apakah tip yang boleh digunakan untuk membantu  anak belajar di rumah secara berkesan supaya keputusan peperiksaan anak-anak cemerlang atau pun sekurang-kurangnya tidak gagal, disenaraikan tip seperti di bawah untuk membantu anda samada sebelum, semasa atau selepas.

  • Sediakan Tempat Belajar Yang Selesa

Ibu bapa perlu menyediakan tempat yang spesifik untuk anak-anak belajar. Ambil satu ruang yang bila mana mereka ingin belajar mereka tahu mereka perlu ke ruangan tersebut. Lengkapkan segala keperluan seperti meja dan kerusi yang selesa.

Pastikan juga ruangan yang disediakan mempunyai persekitaran yang selesa dan sesuai contohnya jauh dari gangguan seperti televisyen dan sebagainya.

Sediakan keperluan yang cukup untuk mereka di ruangan tersebut seperti alat tulis, buku rujukan dan sebagainya.

Jika anda golongan berkemampuan sediakan gajet yang sesuai yang boleh anak anda gunakan untuk proses pembelajaran.

Ini untuk mengelakkan anak-anak bosan semasa belajar dengan satu kaedah sahaja. Sediakan juga makan dan minum yang sesuai untuk mereka agar oksigen mengalir dengan baik semasa mereka belajar.

  • Sediakan Jadual dan Masa Belajar

Kita perlu tetapkan masa untuk anak kita belajar, sebaiknya adakan perbincangan bersama anak semasa merancang jadual ini, agar anak merasa kebersamaan dalam hal ini.

Ini juga agar mereka tidak merasa jadual dan masa yang disediakan adalah satu paksaan bagi mereka dan sebagai persediaan untuk kita membantu anak-anak lebih bersedia dengan waktu yang dipersetujui bersama.

Sentiasa ingatkan mereka tentangnya dan sebaiknya ditampal di tempat yang mereka boleh nampaknya dengan jelas.

  • Hadkan Masa Belajar

Manusia mempunyai daya fokus yang sangat terhad, apatah lagi jika anak-anak kita yang sudah seharian penat dengan aktiviti harian di sekolah. Otak yang penat tidak dapat menyerap apa-apa maklumat.

Pastikan masa belajar mereka sesuai dengan karakter mereka. setiap anak mempunyai sikap yang berbeza.

Ibu bapa perlu kenal pasti kelebihan dan kekurangan anak masing-masing. Namun pastikan masa yang ditetapkan tidak terlalu lama.

Ada anak yang boleh membaca dalam tempoh setengah jam tanpa rehat namun ada yang hanya boleh membaca untuk masa lima belas minit sahaja.

Kenalpasti karakter anak itu yang terbaik dalam hal ini. Apa yang penting pastikan mereka diberi selang rehat yang kerap untuk membantu mereka lebih santai dalam belajar.

Ada anak yang boleh membaca dalam tempoh setengah jam tanpa rehat namun ada yang hanya boleh membaca untuk masa lima belas minit sahaja.

Kenalpasti karakter anak itu yang terbaik dalam hal ini. Apa yang penting pastikan mereka diberi selang rehat yang kerap untuk membantu mereka lebih santai dalam belajar.

  • Temani Anak Belajar

Yang terbaik bagi membantu anak-anak adalah menemani mereka dan membantu mereka setakat yang kita mampu semasa mereka belajar. Pastinya semasa kita dipersekolahan dulu ada tip-tip yang boleh kita kongsikan dengan anak-anak.

Ini akan menyebabkan mereka tidak merasakan proses belajar adalah satu perjalanan yang sunyi bagi mereka. Sentiasa beri kata-kata semangat bagi memastikan mereka terus bermotivasi belajar di rumah malahan di sekolah juga. 

Alangkah baiknya juga jika ibu bapa mengetahui bagaimana berinteraksi dengan mereka dengan cara yang sesuai.

Jika anda menemani anak perempuan pastikan anda duduk berhadapan dengan mereka dan sentiasa memandang mereka. Manakala bagi anak lelaki pula sebaiknya anda duduk bersebelahan.

Ini kerana sifat semulajadi anak lelaki dan perempuan berbeza penerimaannya.

  • Sediakan Penghargaan Selepas Belajar

 

Manusia amat gembira apabila diberi penghargaan. Kata-kata yang baik juga adalah penghargaan. Perasaan gembira yang mereka rasa akan menjadi satu perangsang untuk mereka terus belajar.

Jadikan proses belajar di rumah adalah satu perkara yang menggembirakan bagi anak-anak, bukan satu hal yang dianggap sebagai satu paksaan bagi mereka.

Kebanyakkan dari ibu bapa inginkan yang terbaik buat anak-anak namun cara yang dipilih menyebabkan anak-anak tertekan dan hasil yang diperolehi jauh dari yang diharapkan malahan ia menjadi kenangan pahit yang tidak mahu dikenangi oleh anak-anak.

Jika anda ibu bapa yang bekerja atau kebetulan mempunyai tekanan tertentu pada waktu selepas mereka belajar dan anda tidak mampu mengucapkan kata-kata yang baik pada waktu berkenaan, elakkan dari mengucapkan sesuatu yang mengguris hati anak-anak.

Anda juga boleh memberi ganjaran dengan menghadiahi sesuatu yang mereka sukai dan sebagainya bergantung kepada kemampuan ibu bapa sendiri.

Yakin Sebelum Berjaya 😃

 

5 Jenis Jenis Makanan Yang Dapat Meningkatkan IQ Untuk Si Anak

Setiap makanan mempunyai kebaikan dan manfaat untuk tubuh badan kita, tetapi pernahkah terpikir bahwa ada makanan yang dapat meningkatkan iq atau otak kita. Menurut kajian Sains mengatakan otak memerlukan makanan yang memberi impact kepada otak.

 Contoh 5 makanan yang sudah mendapat kajian untuk meningkatkan IQ untuk si anak :

  1. Telur

Telur adalah makanan yang memiliki kandungan protein yang tinggi dan juga pada kuning telur boleh meningkatkan daya ingatan.

  • Mentega Kacang

Kacang memiliki kandungan vitamin E dan dapat melindungi sel saraf pada otak. Pada masa yang sama vitamin E juga memberi tenaga bagi otak.

  • Tomato

Tomato dapat mencerdaskan otak kerana ada zat yang di mana apa warna merah tomato tersebut.

  • Sayuran hijau

Sayuran hijau mempunyai zat besi dan nutrisi yang penting bagi otak dan dapat meningkatkan daya ingat serta kemampuan belajar.

  • Ikan Salmon

Ikan Salmon memiliki impak positif terhadap perkembangan otak kerana kandungan lemak omega 3 yang tinggi.

Ini adalah contoh makanan yang dapat meningkatkan atau memperkembangkan otak si anak. Semoga informasi ini dapat menjadikan sumber makanan untuk si anak dan juga jadikan dapat meningkatkan prestasi anak di sekolah

“yakin sebelum berjaya”