[Kisah Inspirasi] Autisme Bukan Halangan Untuk Pelajar Berjaya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera tuan dan puan.

Kisah inspirasi ini menceritakan mengenai klien daripada CMN Academy yang telah lama bersama CMN Academy iaitu sejak 2015.

Beliau bernama Tuan Syaifuddin, yang mengambil perkhidmatan kami sejak 3 tahun yang lalu. Anak beliau mempunyai ‘mild autisme’ dan Tuan Syaifuddin berkata beliau mencari tutor yang sesuai untuk mengajar anaknya dan penyabar untuk mengajar anak beliau.

Alhamdulillah, anak beliau yang bernama Faris yang merupakan ‘mild autisme’ telah mengalami peningkatan dalam pembelajaran dan suka belajar bersama Cikgu Azeli.

Tuan Syaifuddin mencari CMN Academy di facebook dan beliau berkata bahawa untuk mendapatkan tutor yang sesuai adalah susah tetapi di CMN Academy dapat memberikan beliau seorang tutor yang boleh mengajar anak beliau yang memerlukan pendekatan istimewa  walaupun syaifuddin berkali-kali tukar tutor kerana beliau akan bertanya dulu adakah tutor tersebut sanggup tak untuk mengajar anaknya yang mengalami mild autisme. Alhamdulillah Cikgu Azeli dapat mengajar Faris dengan baik sejak 2015.

Anak beliau darjah 4 dan akan menduduki UPSR lagi 2 tahun. Anaknya bercerita tentang cikgu beliau iaitu Cikgu Azeli yang telah bersama CMN semenjak 2013 lagi bahawa beliau seorang yang penyabar dan boleh ajar anak Tuan Syaifuddin dengan baik.

INGIN DAPATKAN SOALAN PERCUBAAN UPSR SECARA PERCUMA?

Akhir sekali, Tuan Syaifuddin mengucapkan terima kasih kerana dalam keadaan anaknya yang istimewa, agak sukar  untuk mendapat seseorang yang sanggup untuk mengajar anaknya dan ibu bapa di luar sana boleh mencuba Home Tuition Mentoring dari CMN Academy untuk anak-anak mereka.

Kami mendoakan agar keluarga ini dipermudahkan urusan dan kami percaya adik Faris berjaya juga mampu berjaya di dunia dan akhirat inshaAllah.

 

Di bawah ialah video Tuan Syaifuddin berkongsi pengalaman beliau sebagai bapa kepada anak istimewa ini bersama Puan Nurwahidah dari CMN Academy.

Human Calculator? How To Be The Human Calculator..?

Macam mana nak jadi pandai dalam matematik?

Selamat sejahtera tuan dan puan, adakah matematik ini susah? panjang ke jalan pengiraan dia? takda teknik yang lebih mudah? kenapa guru semua gunakan konsep yang sama??

Matematik merupakan subjek kira kira yang bermaksud 1 soalan mempunyai 1000 jawapan, maksudnya apa? ia bermaksud untuk satu soalan matematik kita mempunyai 1000 cara untuk selesaikan dan akan mendapat jawapan yang berbeza-beza. Di sini kami ingin memberi tahu bahawa matematik adalah subjek yang mudah untuk mendapat A+ sekiranya pelajar sekolah tahu dan faham formula, cara mengira dan bentuk soalan tersebut.

Video di bawah menunjukan cara mengira dengan meggunakan konsep “Swip-Swap” apakah yang di maksudkan dengan konsep tersebut? ia ada di dalam Modul Funtastic? ia ada dan kami hanya menunjukan sedikit sahaja cara pembelajaran yang ada di dalam Modul Funtastic tersebut.

PELAJAR DAH TAK MINAT MATEMATIK? KENAPA?

Cikgu Zaijuhasriza, cikgu merupakan seorang yang megajar matematik dengan mudah. Beliau menggunakan pelbagai teknik untuk menjawab soalan dan memberikan tips dengan mudah. Dalam matematik merupakan banyak halangan bagi pelajar kerana mempunyai formula yang susah untuk di fahami.

Cikgu Zaijuhasriza mengajar cara untuk menghafal dan mudah faham dalam sifir dan bahagi. Dalam abad pembelajaran ke 21 menggunakan soalan KBKK ataupun KBAT. yang membuatkan pelajar tidak faham dan keliru.

 

Video di bawah menunjukan cara yang mudah untuk pelajar sekolah rendah UPSR yang akan menduduki peperiksaan tidak lama lagi:-

 

 

 

Mudahnya Belajar Sains!

Yakinkan Diri, SAINS Bukan Mata Pelajaran Yang SUSAH

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Pengetahuan Sains telah dikenal pasti sebagai salah satu cabang ilmu yang memerlukan pemahaman pada peringkat terawal, dan disertai dengan pengamatan yang terperinci dan pemahaman konsep asas yang bersesuaian. Oleh itu pembelajaran sains hari ini sepatutnya berbeza pendekatannya dengan pembelajaran sebelum ini.

Sains adalah merupakan ilmu pengetahuan yang teratur dan dapat dibuktikan kebenarannya, melibatkan proses pengumpulan ilmu atau maklumat dan penyusunannya. Perkataan sains datang daripada bahasa Latin, scinetia, bermakna mendapatkan ilmu atau maklumat.

Seperti proses bagi memperoleh maklumat lain, sains bermula dengan pengalaman, diikuti mendapatkan fakta dan peraturan daripadanya.Ia perlu lebih realistik dan bermakna di mana teori dan aplikasi sesuatu ilmu sains itu perlu seiring, barulah ilmu sains itu dapat di’internalize’ dengan lebih berkesan. Jadi pelajar akan mudah berkata “ooh.. begitu..” dan seterusnya dapat menyambung ilmu itu dengan sendiri… “.. jadi kalau saya buat begini, begitulah akan terjadi, ya?”.

Sebenarnya Sains merupakan satu subjek yang sangat menarik dan mudah dipelajari sekiranya dipelajari dengan teknik yang betul. Ini bermakna ilmu itu telah dihayati dan mereka dapat membina aplikasi atau ilmu baru di atasnya secara sendiri. Bukan dengan penghafalan semata-mata,

Berikut Cikgu kongsikan beberapa tips yang boleh membantu anda untuk belajar dengan cemerlang dalam mata pelajaran Sains.

☛ Letakkan Keseronokan Belajar SAINS Dalam Fikiran

Kalau sebelum mula belajar Sains, sebelum menjawab soalan Sains Anda dah kata susah macam mana nak Cemerlang?? Letakkan dalam Fikiran anda “Belajar Sains Itu Seronok” , “Aku Akan Dapat A Untuk SAINS”… Itu akan menjadi satu motivasi pada diri sendiri untuk berjaya.

 

☛ Belajar Sains Setiap Hari.

Tiada Jalan Singkat Untuk Berjaya Dalam Pelajaran… Tidak kisah Bagaimana, bila dan dimana, Anda perlu belajar Sains pada setiap Hari. Jangan hanya bersemangat mempelajari subjek-subjek lain dan mengabaikan Sains. Setiap hari perlu siapkan latihan Sains yang diberikan dan tidak menunggu sehingga Tarikh peperiksaan hampir tiba. Sains perlu diingat dan diulang setiap hari…

☛ Buat Ulangkaji Selalu.

Tidak Mahu Mengulangkaji Tetapi Mahu Cemerlang… Itu tindakan yang Kurang Bijak. Sepatutnya jangan biarkan topik-topik Sains bertambah sebelum memulakan ulangkaji. Mengulangkaji awal supaya anda tidak menyesal dan panik melihat banyak topik yang belum diulangkaji. Jadi, kena mula study awal-awal. Bukan last minutes! Ambil Mudah dalam belajar macam mana nak Capai Kejayaan!!!

☛ Cuba Jawab Semua Bentuk Soalan.

Belakang Parang Jika Di Asah Akan Tajam Juga… Anda perlu cuba menjawab semua bentuk soalan Sains, sama ada soalan aneka pilihan (objektif), struktur (subjektif) atau KBAT. Jangan hanya memilih bentuk-bentuk soalan yang anda sukai sahaja.

Beli buku kerja yang menyediakan model jawapan. Dengan cara begini, anda boleh membandingkan jawapan anda dengan contoh/model jawapan yang disediakan. Korbankanlah sedikit wang untuk membeli buku latihan, yang nak BERJAYA tu KITA kan… jadi KITA lah yang perlu Berkorban…

☛ Beli buku-buku soalan tahun-tahun lepas.

Alah Bisa Tegal Biasa… Ini TIPS untuk mereka yang bakal menduduki Peperiksaan UPSR… Tujuan beli buku-buku ini adalah supaya anda dapat membiasakan diri dengan bentuk-bentuk soalan peperiksaan. Anda juga akan tahu bentuk-bentuk soalan yang kerap keluar dalam peperiksaan.

Cuba jawab soalan-soalan ini selalu supaya secara tidak langsung anda akan tahu teknik menjawab soalan yang sebenar. Kemungkin soalan yang sama akan berulang dalam bentuk yang sedikit berbeza.

Dengan cara ini juga, anda akan mempelajari banyak topik kerana dalam proses mencari jawapan, anda secara tidak langsung telah membuat mengulang kaji dan mengingati point-point penting bagi topik tersebut.

☛ Beri Tumpuan

Untuk merawat seorang pesakit, mula-mula sekali kita perlu merawat mindanya… Jika anda masih ingat perkara pertama yang Cikgu kongsikan tadi ialah meletakkan SAINS dalam fikiran… Bila Sains dalam fikiran dah ada motivasi untuk dapat A barulah semangat untuk belajar Sains dengan betul dapat dilaksana…

Beri Tumpuan 100% semasa guru mengajar Sains di kelas. Sifat sambil lewa semasa belajar pasti MERUGIKAN anda!!!! Tumpuan yang penuh akan memudahkan anda mempelajari ilmu yang baru dan dapat menambah Keyakinan anda untuk Cemerlang dalam Sains.

Sebenarnya jika anda telah Belajar Sains dengan cara yang betul dan sesuai, anda sebenarnya akan dapat menjawab Soalan Sains dengan lebih baik. Sekiranya anda mengalami masalah untuk memahami sesuatu topik dalam subjek Sains. anda Perlulah segera berjumpa dengan guru-guru sains untuk bertanyakan soalan. Lebih rajin anda Bertanya lebih besar peluang anda untuk dapat A untuk subjek SAINS.

 

Kredit: Tutor Cikgu Shahrul

Jom Ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur! Jumpa Anda Di Sana Ye.
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Anda dah hadir ke PBAKL2019 yang sedang berlangsung di PWTC sekarang?
Tahu ke ESOK dah hari terakhir?
LAST CALL!!
Esok kami akan ada di Booth 3114 (Booth SifufBads Press) dalam jam 1-3 petang.
Jadi, esok juga HARI TERAKHIR anda boleh dapatkan pelbagai buku & modul keluaran kami dengan HARGA SUPER DUPER AWESOME!
Diskaun memang tak payah cakap, banyak kami potong.
Kami juga berikan pelbagai BONUS dan BAUCER PERCUMA untuk setiap pembelian buku/modul kami.
Kami ada bawakan 6 buku/modul untuk anda:
  • Combo Modul Funtastic Sains & Matematik 
  • Buku Fenomena Home Tutor Beyond Expectation
  • Buku Mahir Arab Dari AlQuran
  • Modul Tajwid Infografik plus Buku Latihan
  • Kad Imbas Kenali Hijaiyah
Jadinya, rugi sangat jika anda tak ambil peluang ini untuk berbelanja dengan JIMAT!
Kami tunggu anda sampai esok 😉
Jika anda jauh atau tidak dapat ke sana, tapi nak dapatkan harga dan bonus menarik sempena PBAKL2019 ini, boleh klik DI SINI.
*Harga tak termasuk kos postage ye.
Untuk pertanyaan, boleh klik DI SINI.
#PBAKL2019

Teknik Menjawab Soalan Objektif Kertas 1 Sains UPSR

TEKNIK MENJAWAB SOALAN OBJEKTIF KERTAS 1 SAINS.
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Jenis Item

✔ Objektif Aneka Pilihan

✔ Pilihan Jawapan Terdiri Daripada Empat Jawapan A,B,C Dan D

✔ Tiada Soalan Aneka Gabungan Seperti
A. I ,Ii
B. Ii , Iii
C. Iii, Iv
D. I, Ii, Iii ,Iv

✔ Bilangan Soalan 40

✔ Jumlah Markah 40

✔ Satu Soalan Membawa Satu Markah

✔Tempoh Ujian 1 Jam

✔ Satu Soalan Diperuntukkan 1.5 Minit

Konstruk Yang Diuji

✎ Mengetahui = Fakta, Istilah, Mengelas, Urutan, Kaedah, Prinsip

✎ Memahami =Terjemahan, Pentafsiran, Ekstrapolasi

✎ Aplikasi

➳ Garis Panduan Apabila Menjawab Soalan Kertas 1.

Berikut adalah beberapa panduan yang akan membantu pelajar menjawab dengan betul soalan Kertas 1 Sains UPSR.

✍ Bulatkan atau gariskan perkataan yang penting dalam perkara ini. Ini akan membantu anda memberi tumpuan kepada maklumat yang paling diperlukan untuk mengenal pasti pilihan jawapan yang betul.

✍ Baca semua pilihan jawapan.

✍ Batalkan pilihan jawapan yang anda pasti salah. Ini akan membantu anda mencari pilihan jawapan yang betul.

✍ Mencari dua pilihan jawapan yang bertentangan. Salah satu daripada dua pilihan jawapan mungkin betul.

✍ Cari petunjuk tentang pilihan jawapan yang betul. Petunjuk diperoleh melalui pengalaman daripada latih tubi yang dilakukan sebelum peperiksaan.

✍ Cari pilihan jawapan yang mengandungi bahasa yang digunakan oleh guru atau yang terdapat dalam buku-buku teks anda.

✍ Jangan menukar jawapan awal anda melainkan anda pasti satu lagi pilihan jawapan adalah betul.

⚑ Langkah-Langkah Ketika Menjawab Soalan Objektif Kertas 1

Mari kita bincangkan langkah-langkah yang perlu diambil oleh calon bagi menjawab Soalan Objektif Sains Kertas 1

☞ Langkah 1

➟ Baca soalan dengan tenang.

➟ Gariskan perkataan/kekunci/petunjuk yang diberikan dalam soalan.

☞ Langkah 2

➟ Fahami arahan soalan. Anda perlu tahu apa tugasan yang diberikan untuk membantu anda memilih jawapan yang betul.

➟ Contoh arahan atau tugasan soalan adalah seperti berikut;

1. Apakah maksud tenaga yang boleh diperbaharui?

2. Kenapa kulapok tumbuh di atas permukaan roti selepas seminggu?

3. Apakah kesan penebangan hutan secara tidak terkawal?

4. Kira kelajuan kereta A.

5. Apakah yang akan terjadi sekiranya semua tikus mati diracun?

6. Yang manakah faktor-faktor yang menyebabkan hakisan tanah boleh berlaku?

☞ Langkah 3

➟ Cari petunjuk jawapan yang betul.

➟ Selalunya, petunjuk boleh dikenalpasti pada rangsangan soalan seperti rajah, jadual, keterangan soalan dan pilihan jawapan.

☞ Langkah 4

➟ Singkirkan pilihan jawapan yang kamu pasti salah. Lazim, terdapat dua pilihan jawapan yang pasti salah.

➟ Pengalaman melalui latihan menjawab soalan, nasihat guru dan kekerapan latih tubi akan banyak membantu kamu mengenalpasti pilihan jawapan yang salah.

☞ Langkah 5

➟ Tandakan pilihan jawapan yang betul dalam kertas soalan.

➟ Hitamkan pilihan jawapan yang betul dengan baik pada Borang Jawapan.

➟ Semak nombor soalan. Pastikan kamu menghitamkan jawapan pada Borang Jawapan mengikut nombor soalan dalam kertas soalan.

TEKNIK GPS

G = Garis: Garis kehendak soalan

P = Potong: Potong bukan jawapan

S = Selesai: bulatkan jawapan

Semoga dengan coretan Cikgu ini dapat membuka mata dan minda Ibu Bapa, Guru-guru dan Anak-anak yang bakal menduduki Peperiksaan UPSR 2019 untuk mengorak langkah dengan membaiki kelemahan anak-anak dalam menjawab Kertas 1 Sains. Insya Allah…

 

Sumber: Personal Home Tuition Cikgu Shahrul

Untuk pertanyaan lanjut Bagaimana untuk bantu anak anda secara personal Tuition, boleh Whatsapp ‘bHTM’ ke 0194626840.

Modul Kreatif & Inovatif Di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur

[PERCUMA] – 5 EBOOK IAITU 3 KOLEKSI KERTAS PERCUBAAN UPSR, PT3 & SPM, TAJWID INFOGRAFIK, & MAHIR ARAB DARI ALQURAN AKAN DIBERIKAN. KHAS UTK ANDA SEMPENA PBAKL 2019.


.
PERCUMA!
PERCUMA!
PERCUMA!
.
.
 Kenapa kena dapatkan ebook ni segera?

1-EBOOK MAHIR ARAB DARI ALQURAN
.
Dalam ebook ini didedahkan rahsia bagaimana anda boleh faham dan hafal banyak perkataan Bahasa Arab hanya dari satu perkataan ayat Alquran sahaja. Unik kan Bahasa Alquran?
.

2- KOLEKSI SOALAN PERCUBAAN 3 EXAM PENTING
.
Jika di luar,anda perlu keluarkan duit untuk dapatkan koleksi soalan2 UPSR,PT3 dan SPM tapi di PBAKL ni kami berikan anda secara PERCUMA JER!.

Best ke best sangat?
.
3- EBOOK TAJWID INFOGRAFIK
.
Anda atau anak anda susah nak ingat kaedah Tajwid? Kami berikan PERCUMA ebook ringkasan ini agar anda dapat belajar Tajwid secara keyword atau berimaginasi.

Lepas ni takde alasan lagi tak ingat ilmu Tajwid ye 😉

Bermacam2 aktiviti & buku2 lain juga ada di booth Sifufbads bagi PBAKL 2019. Jom datang dan meriahkan bersama-sama penulis.
.
.

Kami juga ade kombo buku khas utk anda yg dtg ke booth. Kombo 5 buah buku dari harga asal RM150, kini tinggal RM90 JER!

AKTIVITI MENARIK DI BOOTH KAMI YG AKAN BUATKAN IQ ANDA TERANGSANG SEMULA:

+ Kudabatato Power Math
+ Kuiz Tajwid Infografik
+ Roda Impian Tajwid
+ Kuiz interaktif Bahasa Arab
+ Science is Fun!

SEMUANYA DI:-

BOOTH SIFUFBADS PRESS
No 3114, DEWAN TUN RAZAK 3, PWTC.
29 MAC-7 APRIL 2019
10 PAGI – 9 MALAM

Masuk pintu dewan, nampak PNM. Berhadapan dengan YADIM.

MASIH TERCARI-CARI BUKU & MODUL TERKINI YANG BOLEH BUATKAN KELUARGA ANDA SERONOK BELAJAR & CEMERLANG? DAPATKAN DI PBAKL2019 DENGAN DISKAUN DAN BONUS HEBAT!
.
.
Anda ada anak yang agak lemah SAINS & MATEMATIK?
.
Atau anak, keluarga atau diri anda sendiri nak belajar TAJWID & BAHASA ARAB?
.
Tengah cari buku/modul yang sesuai, seronok & mudah untuk pembelajaran di rumah?
.
.
Kami ada buku & modul yang dapat bantu anda menyelesaikan isu tersebut.
.
Kami bawakan 5 BUKU/MODUL yang akan MENAIKKAN MOOD ANAK ANDA BELAJAR!
.
.
Tengah cari hadiah untuk ulangtahun atau apa saja sambutan?
.
Buku & Modul ini amat sesuai untuk dihadiahkan kepada anak, kenalan atau keluarga.
.
Disamping seronok dapat hadiah, ianya juga boleh bawa manfaat kepada mereka.
.
.
👉“Saya amat sarankan supaya Modul Funtastic ini diperluaskan kepada guru sekolah bagi membantu mereka mengaplikasikan STEM dalam pembelajaran yang mengikut KSSR.”
– Prof Dato’ Dr Noraini, Chairman National STEM Movement.
.
.
👉“Pendekatan aplikasi dalam Modul ini sesuai untuk pelajar sekarang. Sudah lama saya terfikir tentang modul sebegini untuk bantu pelajar saya. Modul ini bertepatan dengan pembelajaran zaman sekarang.”
– Tuan Isman dan Puan Hafizah, Pasangan Engineer, Pelajar PhD UKM & Tutor Tuisyen berpengalaman
.
.
“Saya sangat berpuas hati dengan ebook ‘Mahir Arab Dari Alquran’ni,banyak perkataan arab yang saya dapat pelajari dari ebook ini. Betapa kayanya Bahasa Arab Alquran ini kerana dalam satu kalimah sahaja boleh difahami dengan pelbagai makna”
-En Syukri
.
.
“Terbaik la ebook ni… ia mengajar kita fahami makna surah secara ringkas dan jelas.”
-Puan Rohani
.
.
“Saya sangat gembira tengok Ammar suka benar belajar tajwid di rumah sekarang. Dia selalu buka buku tajwid ni sebab penuh dengan grafik dan MENARIK minatnya”
– Puan Rubi

 

Video: Apa Keistimewaan Modul Funtastic Sains & Matematik by CMN Academy

Wahhhh…
.
Apa sebenarnya 5 Buku/Modul ni???
.
.
5 BUKU/MODUL CMN EDUVENGERS
.
.
👍MODUL “FUNTASTIC SAINS & MATEMATIK”
.
ISTIMEWANYA…
.
😃 Anak anda TAK AKAN BOSAN lagi bila muncul perkataan Sains & Matematik
.
😃 Setiap kali nak belajar, dia yang akan SEMANGAT LEBIH.
.
😃 Best belajar sorang, tapi lagi best kalau 2-3 orang. BOLEH AJAK ADIK BERADIK lain buat aktiviti sekali.
.
.
KENAPA??
.
✔ SILIBUS TERKINI & UP TO DATE : Berdasarkan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
.
✔ MENERAPKAN CIRI “FUN LEARNING” & STEM: Nota Ringkas & Aktiviti Menarik
.
✔ DESIGN MENARIK : Lebih Menarik Perhatian & Meningkatkan Mood
.
✔ SAIZ MUDAH DIBAWA : Ukuran yang muat beg kecil dan fail
.
✔ DIDATANGKAN DALAM 2 SUBJEK : SAINS & MATEMATIK
.
✔ SESUAI UNTUK TAHUN 4, 5 DAN 6
.
✔ Modul ini berasaskan kepada Project-based Learning & STEM (Science Technology Engineering Mathematics) yang diamalkan dalam pendidikan di negara maju seperti UK & US
.
✔ Modul Funtastic ini telah dibentangkan di hadapan ahli akademik, pensyarah universiti dan guru pada mesyuarat National STEM Movement & di 1st National STEM Seminar 2018 di Universiti Malaya serta mendapat Silver Award di Eduinnovation UKM 2018 & Teacher’s Innovation Carnival (T-NOVATE) UIA 2018

.
👍 BUKU “MAHIR ARAB DARI ALQURAN”
.
✔ Perkongsian KEUNIKAN ILMU SORF, dinamakan kaedah At-Tasrif.
Uniknya kaedah ni adalah,anda boleh pecahkan satu perkataan Arab kepada banyak perkataan lain yang berbeza makna.
.
✔ FULL COLOUR.
.
✔ Mengandungi 14 SURAH LAZIM bermula Al-Fatihah hingga At-Takathur.
.
.
👍BUKU TAJWID INFOGRAFIK by JWES ACADEMY
.
✔ BERWARNA SEPENUHNYA… jadi amat menarik & disukai anak2. Tiada lagi ungkapan “malas belajar”.
.
✔ Gaya pembelajaran buku ini diselang seli dengan pembacaan Al-Quran iaitu teknik aplikasikan PEMBACAAN AL-QURAN BERTAJWID.
.
✔ Teori dan grafik yang jelas dapat bantu anak MUDAH FAHAM & MUDAH PRAKTIK
.
✔ Sesuai untuk SEMUA peringkat umur.
.
✔ Didatangkan bersama buku LATIHAN Istimewa
.
✔ Belajar tajwid secara menyeluruh dan dan boleh ulangkaji pembelajaran KAFA
.
✔ Direka khas untuk kanak-kanak yang tak boleh duduk diam… Kaedah grafik dapat bantu anak2 ini untuk belajar sambil bergerak
.
✔ Sesuai buat ibu bapa yang ingin mengajar anak-anak di rumah secara santai sambil dapat baca satu ayat Al-Quran sebagai praktikal. “1 hari 1 ayat”
.
✔ Amat sesuai untuk pengajar gunakan dalam pengajaran kelas terutamanya kepada kanak-kanak


.
Nak dapatkan buku dan modul ini dengan DISKAUN HEBAT?
.
Hadir ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2019 #PBAKL2019 pada 29 Mac hingga 7 April ini!
.
Kami berada di Booth SifufBads, Booth 3114.

.
Kami juga akan adakan aktiviti menarik dan sesi bersama penulis,
.
juga ada jualan buku “Fenomena Home Tutor Beyond Expectation” oleh Coach Mohd Noor (Founder CMN Academy & Tutor Profesional Malaysia) khas untuk sesiapa yang nak jadi pengajar atau tutor dengan BONUS Bernilai RM120!

Istimewa Untuk Tutor

Dan… pelbagai saguhati istimewa PERCUMA untuk anda!
.
.
Jumpa anda di sana!


Untuk maklumat lanjut/pertanyaan boleh Whatsapp ke 011-32742922


#PestaBukuAntarabangsaKualaLumpur
#funlearning
#CMNAcademy
#CMNAlQudwah
#CMNJWESAcademy
#sains
#matematik
#bahasaarab
#tajwidinfografik
#UPSR2019
#PBAKL2019
#SifuBads

Bagaimana Menjadi Pendidik Yang Diingati Sepanjang Hayat..?

Bagaimana Menjadi Pendidik Yang Diingati Sepanjang Hayat..?

 

Guru merupakan ibubapa untuk pelajar bila di sekolah, kenapa? kerana guru yang bertanggungjawab untuk menjaga pelajar sekolah dan mendidik mereka. Di setiap sekolah mempunyai guru disipline, guru besar, guru sukan dan pelbagai lagi, setiap guru di sekolah mempunyai cara mereka tersendiri untuk membuatkan pelajar sekolah suka belajar dengan guru tersebut. Pada zaman sekarang, terdapat segelintir pelajar sekolah yang tidak berdisiplin kerana pelajar itu menghadapi “stress” dengan guru di sekolah ataupun dengan ahli keluarga di rumah.

 

Di sebabkan itu guru di sekolah memainkan peranan penting untuk membuat pelajar tersebut berdisiplin. Susah nak jadi guru? Sebab apa? Sebernya menjadi seorang guru tidak begitu mudah dan mempunyai cabaran dan dugaan. Oleh itu, kita boleh lihat guru sekolah di setiap sekolah mempunyai teknik mereka tersendiri, ada yang tegas, ada yang membuat pelajar mereka seperti kawan-kawan, ada yang membuat lawak semasa mengajar dan pelbagai lagi. Itu adalah satu teknik yang boleh membuatkan seorang guru diingati oleh pelajar sekolah mereka.

 

Guru lain perlulah memerhati dan mengambil teknik yang betul dan positive terhadap guru lain di sekolah sebagai contoh untuk meningkatkan lagi teknik mengajar dan mendidik pelajar sekolah. Ada segelintir guru yang tidak mengambil berat terhadap anak murid mereka kerana bagi mereka ia menyusahkan dan bukan tanggungjawab mereka? Disebabkan itulah akan menyebabkan pelajar sekolah makin kurang berdisiplin dan akan terjebak dengan gejala sosial dan sebagainya. Untuk pengetahuan lebih lanjut tentang “Bagaimana Menjadi Pendidik Yang Diingati Sepanjang Hayat?” Boleh tekan video di bawah untuk lebih info :-

 

 

 

 

 

 

STEM? APA ITU STEM?!

 

 

STEM sudah bermula di Malaysia beberapa tahun lalu di Malaysia dan maksud di sebalik perkataan STEM ialah Science Technology Engineering Mathematics (STEM).

Terdapat beberapa konsep pembelajaran STEM iaitu lebih rasa minat dan seronok kerana STEM ini memudahkan cara pembelajaran untuk membantu pelajar untuk lebih memahami konsep serta aplikasi dalam subjek seperti Sains dan Matematik.

Pembelajaran STEM sangat penting untuk meningkatkan kembali minat pelajar terhadap subjek ini dan seterusnya menjadi ‘innovator’ pada masa hadapan.

Salah satu pedagogi STEM mementingkan elemen 4C dalam Pembelajaran Abad Ke-21 iaitu ‘Collaboration’ ‘Creativity’ ‘Communication’ dan ‘Critical Thinking’ yang penting untuk kemahiran mereka di alam kerjaya kelak .    

 

 

 

 

PROJECT-BASED LEARNING SCIENCE (TOPIC: SOLAR SYSTEM)

 

 

“Learn by doing.” This is the type of experience that great teachers strive to facilitate for students. Many educators have heard about, or maybe even witnessed, how project-based learning (PBL) can engage a broader range of learners and promote workplace skills.

Siapakah Guru Yang Terbaik?

Tokoh pendidik yang paling dikagumi sepanjang zaman dengan bermacam-macam kajian berkenaan apa metod yang beliau gunakan dalam pengajarannya. Jawapannya dia lah baginda Nabi Muhammad SAW.

 

Pengkajian ini telah dilakukan baik dari sarjana muslim mahupun bukan muslim sehingga dinyatakan baginda sebagai orang no.1 yang paling berpengaruh di dunia oleh Michael Hart di dalam bukunya “The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History”.

 

Insyaallah, pertemuan kita pada kali ini bukan lah sahaja untuk kita nak mengenali siapa guru yang terbaik ini tapi yang lebih penting lagi untuk kita nak tahu bagaimana untuk menjadi guru yang terbaik.

 

Syabas saudara/ri yang telah memilih untuk membaca perkongsian ini. Semoga kita semua dikurniakan kefahaman dengan izin Allah swt.

 

Ayat rujukan kita kali ini adalah dari Surah Yaasin: Ayat 17.

ومَا عَلَيْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ
🍃 Ertinya: dan (para Rasul itu berkata) tidaklah ada (kewajiban) kami kecuali menyampaikan (risalah) dengan penyampaian yang jelas.

 

Daripada ayat ini apa yang kita dapat ambil intipati untuk digunakan dalam pengajaran kita sebagai pendidik? Iaitu lah 2 sektor pengajaran pada kalimah “البلاغ” dan “البلاغ”  .“المببن” merujuk kepada cara penyampaian dan “المبين” merujuk kepada apa yang disampaikan.

 

Pertama sekali, kita nak memahami cara penyampaian yang terbaik (البلاغ). Persoalannya adalah bagaimanakah baginda Nabi Muhammad saw boleh memiliki cara penyampaian tersebut?

 

Agaknya, berapa ramai guru ‘Public Speaker’ yang beliau belajar? Berapa banyak kursus ‘Public Speaking’ yang beliau hadiri? Dan berapa lama pula beliau berlatih menjadi penyampai pada zaman tersebut?

 

Jawapan adalah TIADA. Elemen ini baginda pelajari dari pengalaman pekerjaan beliau semasa kecil iaitu lah dengan mengembala kambing dan berniaga. Hah, biar betul. Apa kaitannya?

 

Kekalkan pembacaan ini dan in sya allah, saya akan ulas hikmah dari pekerjaan tersebut. Soalan, apakah hikmah dari mengembala kambing? Jika kita perhatikan juga di dalam Al-Quran, Nabi Musa AS juga sepertinya ada isu dengan cara penyampaian ini dan beliau mengembala kambing selama 10 tahun.

 

Hikmahnya adalah sifat ‘SABAR’. Sekiranya kita tahu, apakah perangai kebiasaan kambing ini? Jawapannya, degil dan suka melawan. Jadi, dari pekerjaan ini dapat kita fahami bahawa baginda dilatih dari kecil sifat bersabar dan kemahiran mengawal kedegilan kambing yang baginda jaga.

 

Selain itu juga, beliau juga berniaga sejak dari kecil. Biasanya yang kita tahu, beliau mula berniaga umur 12 tahun mengikut pakciknya ke Syam. Ketika berumur 25 tahun, beliau bekerja dengan seorang saudagar kaya dan akhirnya bertemu jodohnya dengan founder tersebut iaitulah Khadijah.

 

Sedarkah kita disebalik pekerjaan ini, ia banyak melatih baginda Nabi Muhammad saw menjadi penyampai yang berkesan. Ringkasnya dengan berniaga ini selain ia adalah sunnah Nabi, ia juga adalah cara untuk menjadi seorang yang berkemahiran pelbagai.

 

Tidaklah ini bermaksud supaya para pendidik mesti menjadi peniaga, tetapi memadai sekadar para pendidik memiliki ciri-ciri ini untuk diaplikasikan dalam penyampaian terhadap anak murid dan audien yang kita nak nasihatkan.

 

Soalan, apakah yang dapat kita gunakan elemen berniaga ini dalam cara penyampaian yang berkesan? Adakah mendidik ini perlu diniagakan? Jawapannya, TIDAK. Tetapi ada 2 faktor dari berniaga yang boleh digunakan dalam pengajaran iaitu faktor persiapan dalaman dan luaran.

 

Persiapan dalaman berdasarkan sirah Nabi berniaga adalah berguru (Abu Thalib). Sebelum nak mendidik, kita lah yang terlebih dahulu perlu dididik. Selain itu juga, pendidik perlu ada peribadi sifat jujur dengan anak murid dan ‘visionary’ dengan strategi pengajaran yang idealistik dan kreatif.

 

Sebagai contoh, baginda Nabi Muhammad saw dalam peristiwa Perang Khandak menampilkan peribadi jujur (ikat 2 biji batu di perut), visionary dengan para sahabat (pembukaan Rom & Konstantinopel) dan kreatif (gali parit).

 

Apapun elemen ini perlukan proses dan jiwa memberi.  Bak kata pepatah omputih “The More You Give, The More You Will Get Back”. Adalah sesuatu yang gila apabila pendidik buat perkara yang sama tapi mengharapkan hasil yang berbeza.

 

Manakala, dari sudut faktor persiapan luaran pula adalah komunikasi. Para pendidik perlu faham dan bertanya anak murid isu mereka serta ajarkan mengikut keperluan mereka. Ini adalah sebagai simbol hargai mereka. Bagaimana untuk kita dihargai jika kita tidak menghargai?

 

Selain itu, para pendidik juga perlu bijak negotiate dengan anak murid. Negotiate dengan mereka juga perlu ada elemen ‘win-win situation’. Ini penting bagi memastikan Pengajaran & Pembelajaran (P&P) kita dapat berjalan dengan jaya dan lancar.

 

Rumusannya, faham lah kita bahawa mengembala kambing melatih nabi menghadapi kedegilan Arab Kafir Quraisy dan berniaga melatih nabi untuk menyampaikan ajaran Islam dengan berhemah untuk disebar-luaskan ke seluruh pelusuk dunia.

 

Dari sini maka jelaslah kita bahawa perjalanan hidup Nabi Muhammad saw bukan lah sekadar untuk kita tahu, tapi ia untuk kita amalkan mesej tersebut dalam kehidupan kita terutamanya dari sudut kita sebagai pendidik.

 

Kedua, kita nak memahami apa isi penyampaian yang terbaik (المبين). In sya allah, saya akan permudahkan huraiannya agar ia lebih mudah untuk difahami.

 

Isi penyampaian yang terbaik adalah berdasarkan sudut pandang kita iaitu lah atas, depan dan belakang. Atas merujuk kepada dari sumber wahyu (Al-Quran & Hadith), depan merujuk kepada dari sumber ilmu masa depan (sains & teknologi) dan belakang merujuk kepada sumber sejarah.

 

Akal yang tuhan kurniakan adalah untuk berfikir. Maka, dengan sebab itu ilmu untuk disampaikan juga perlulah bukan sahaja berkisarkan mengenai ‘apa ilmunya’ tetapi berkisarkan mengenai ‘kenapa mesti belajar ilmunya’. Sebab ini lah metod yang digunakan oleh Guru Yang Terbaik, Nabi Muhammad saw.

 

Pengajaran ini jika diperhatikan sangat berkaitrapat dengan Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK 21) iaitulah Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dan Science, Technology, Engineering & Mathematic (STEM). Lebih-lebih lagi di zaman Revolusi Perindustrian 4.0 yang penuh mencabar ini.

 

Sebagai kesimpulan, walaupun Nabi Muhammad saw merupakan seorang rasul tetapi jangan kita lupa beliau juga masih seorang manusia yang sama seperti kita. Ini memudahkan proses untuk kita berjaya mendidik dengan mencontohi dan mengikuti kaedah yang diamalkan oleh baginda.

 

Benar lah, ajaran Islam tidak terhad belajar ilmu agama sahaja tetapi perlulah diintegrasikan juga dengan ilmu-ilmu yang lain supaya Islam tidak dilihat rigid bahkan menampakkan bahawa ia fleksibel untuk semua golongan dan lapisan masyarakat.

 

Semoga kita diberikan hidayah dan petunjuk dari kehidupan Nabi Muhammad saw mengikut panduan wahyu Al-Quran.

 

Sekian sahaja dari saya, diharapkan ia bermanfaat dan berjumpa lagi kita di penulisan artikel yang akan datang dengan perkongsian berpandukan perspektif ajaran Al-Quran. In sya allah ..

 

 

Sheikh Sulaiman Bin Sheik Harun

Founder Modul “Mudahnya Faham Al-Quran”

Manager CMN Academy HomeTuition Ampang

Belajar SPM Selama 5 Bulan Sahaja? Lihat Ini Hasilnya….

Kisah ini menceritakan seorang calon persendiran SPM yang mengambil  semula peperiksaan SPM kerana ingin menjadi seorang cikgu? Sekolah Kafa Selangor memberi syarat bahawa beliau perlu lulus dalam Bahasa Arab sekiranya ingin menjadi seorang cikgu di sekolah tersebut.

Disebabkan itulah pelajar persendirian yang bernama  Puan Syazwani mengambil semula peperiksaan SPM hanya untuk Bahasa Arab.

Puan Syazwani merupakan seorang guru di sekolah tadika, beliau memberitahu bahawa beliau tidak tahu langsung mengenai Bahasa Arab. Disebabkan Sekolah Kafa Selangor memberitahu yang perlu ada lulusan Bahasa Arab, beliau sanggup mengambil semula peperiksaan SPM untuk Bahasa Arab sahaja. Puan Syazwani mencari seorang guru yang boleh mengajar Bahasa Arab dan beliau terjumpa dengan Page CMN Academy di laman Facebook.

Beliau menghubungi pihak CMN Academy untuk mencari seorang guru yang pakar dalam Bahasa Arab. Pihak CMN Academy memberitahu Puan Syazwani bahawa beliau telah mendapat seorang tutor yang pakar dalam Bahasa Arab iaitu Ustazah Wahidah.

Pembelajaran Bahasa Arab dijalankan dengan tutor datang ke rumah puan syazwani. Ustazah Wahida mengajar beliau dengan teliti kerana untuk mempelajari Bahasa Arab bukanlah perkara yang mudah untuk difahami dalam masa yang singkat. Puan Syazwani belajar Bahasa Arab selama 5 bulan sahaja kerana ketika itu peperiksaan SPM sudah dekat.

Selepas menduduki SPM, Puan Syazwani memberitahu bahawa beliau boleh dan dapat menjawab soalan tersebut walaupun soalan Bahasa Arab itu sedikit mengelirukan. Semasa hari keputusan SPM syawani memberitahu Ustazah Wahidah bahawa beliau lulus dalam peperiksaan Bahasa Arab dengan mendapat C+

Alhamdulillah, dengan keputusan tersebut membolehkan Puan Syazwani memohon untuk menjadi guru di Sekolah Kafa Selangor dan beliau layak menjadi guru di sekolah tersebut.

Kami di CMN Academy mengucapkan tahniah kepada puan Syazwani kerana berjaya melayakkan diri dalam permohonan menjadi guru di Sekolah Kafa Selangor.

Kami di CMN Academy sentiasa berusaha memberikan yang terbaik kepada klien kami.

Di bawah menunjukan video pembelajaran Syazwani bersama Ustazah Wahidah dalam Closed Group Jom Belajar Bahasa Arab (boleh request untuk join untuk tonton video-video pembelajaran Bahasa Arab secara PERCUMA:-

 

Untuk info lanjut mengenai Home Tuition untuk anak anda, boleh tekan button di bawah