5 Kaedah Bagaimana Nak Belajar & Ulangkaji Dengan Berimpak Semasa RMO

Nampaknya… Perintah Kawalan Pergerakan atau bahasa Inggerisnya, Restricted Movement Order (RMO) akan dilanjutkan.

Tambah lagi 2 minggu.

 

Bagaimana dengan pembelajaran anak-anak anda?

 

Cuti yang sepatutnya hanya seminggu, sudah jadi sebulan!

Kalau sebulan anak dok rumah tanpa belajar atau ulangkaji, ke mana arah tuju mereka selepas ini?

 

Anda nak tahu 5 Kaedah Bagaimana Anak Nak Belajar & Ulangkaji Dengan Berimpak Semasa Perintah Kawalan Pergerakan ni?

 

 

1- Jadikan 1 tempat dalam rumah sebagai tempat belajar 

Tak kira nak ambil 1 sudut di ruang tamu, ruang makan atau dalam bilik, adakan tempat yang sesuai & selesa untuk belajar. Pastikan tempat tersebut tiada perkara yang boleh mengganggu tumpuan belajar.

 

2- Susun jadual untuk belajar & rehat

Biasa orang ajar buat jadual untuk belajar je kan? Tapi ini lain sikit, jadual kena ada masa belajar/ulangkaji dan masa rehat, sama ada nak tengok tv ke, main games ke, tidur ke, boleh masuk dalam waktu rehat.

Sebab apa kena ada waktu rehat? Bukan yang penting belajar je ke?

Pentingnya emosi positif pelajar sewaktu nak belajar. Bila ada masa rehat dalam 1-2 jam sehari, selain ‘keperluan asas’, masa belajar akan digunakan sebaik mungkin & lebih fokus.

 

3- Buat pembelajaran secara hands-on guna bahan mudah didapati

Biasa kita fikir, macam mana la nak bagi anak ni faham apa yang dia belajar.

Salah satu cara adalah buat mini projek pembelajaran guna bahan2 yang mudah atau terpakai yang ada di rumah.

Ada jenis anak yang belajar melalui visual, ada yang kena buat/tunjuk/sentuh baru boleh faham. Jadi boleh kita ‘guide’ mereka untuk buat projek bersama.

 

4- Belajar bersama keluarga!

Yang ni BEST!

Kenapa? Sebab anak yang besar – kakak/abang, boleh ajar adik-adiknya. Kita boleh juga bantu mereka untuk belajar dan ulangkaji.

Maklumlah, ada antara kita sedang bercuti atau bekerja dari rumah sekarang. Jadi, inilah masanya anda nak bantu anak anda belajar. Tunjukkan skil mengajar anda ;)

 

5- Belajar bersama tutor melalui online – Online Tuition 1 to 1 atau group

Last sekali ni, istimewa sikit.

Jika ada subjek yang anda tidak dapat bantu anak kerana kurang arif tentang subjek tersebut, silibus atau anda ada satu ‘angin’ yang mungkin sebabkan anak tak dapat belajar dengan anda, berikan peluang kepada tutor untuk membantu anak anda belajar secara Online.

Ramai yang telah mula & beralih arah ke pembelajaran secara online sama ada Online Tuition secara 1 to 1 atau berkumpulan.

Kata mereka, anak mereka seronok belajar secara online. Ianya lebih Selamat, Mudah & Jimat!

 

Anda boleh aplikasikan 5 Kaedah ini bersama anak anda.

Kita sama-sama doakan keadaan negara & dunia kembali pulih seperti sediakala atau lebih baik.

 

Selamat mencuba! ;)

 

 

Kebaikan Dan Keburukan Media Sosial

 

Pada masa ini, penggunaan laman sosial melalui internet amat popular di Malaysia. Laman sosial seperti “Facebook”, “Instagram”, “Twitter” dan sebagainya mendapat perhatian masyarakat di negara ini terutamanya golongan remaja. Laman sesawang rangkaian sosial tersebut telah menjadi satu trend dalam kehidupan masyarakat masa kini. Remaja kini telah menjadikan penggunaan laman sosial di internet ini sebagai medium untuk mengisi kekosongan waktu mereka. Hal ini disebabkan oleh aplikasi yang terdapat di laman sosial yang canggih dapat menarik perhatian masyarakat di Malaysia.

 

 

Kebaikan sosial media :-

 

  1. Sebagaimana yang kita ketahui,penggunaan laman sosial dapat menambah kenalan yang baru di samping hubungan yang telah lama terputus dapat dieratkan semula. Apabila seseorang itu telah menamatkan sesuatu pengajian di sekolah menyebabkan mereka telah terputus hubungan antara satu sama lain. Laman sosial ini digunakan sebagai suatu medium utama untuk mencari kenalan lama yang telah terputus. Mereka dapat mengetahui kerjaya yang telah diceburi oleh rakan dan dapat berinterasi antara satu sama lain.
  2. Selain itu,ramai remaja juga menghabiskan masa mereka dengan laman sosial. Dengan adanya laman sesawang sosial, mereka dapat mengisi masa lapang mereka dengan melayari facebook. Bagi mereka yang bijak, di samping mengisi masa lapang ada antara mereka membuat bisnes dan membuat promosi melalui laman sesawang sosial seperti Facebook dan Twitter. Mereka juga dapat menjadikan laman sesawang sosial tersebut sebagai alternatif untuk menambahkan pendapatan bulanan mereka.
  3. Seterusnya, kebaikan medial sosial ialah kemudahan untuk menyebarkan maklumat. Sebagai contoh, di waktu dulu ketika ingin melakukan majlis jemputan kahwin perlu mencari alamat rakan-rakan masing-masing. Tapi kini dengan kecanggihan laman sosial, kad kahwin boleh di letakkan di sana dan dimaklumkan kepada rakan-rakan. Mudah dan cepat. Permintaan bantuan cemas seperti derma darah jens tertentu untuk membantu pesakit tenat juga dapat disebarkan. Kes-kes penipuan dan wajah penjenayah dapat disebarkan dalam usaha membanteras jenayah.
  4. Di samping itu, kebaikan media sosial ialah perkongsikan maklumat dan ilmu. Kalau kita bijak mencari kawan yang sesuai, kita akan mendapat maklumat terkini dengan cepat. Ada rakan-rakan yang rajin berkongsi berita dan maklumat untuk dikongsi bersama. Sebagai contoh, laman sosial dapat menggantikan tv untuk mengetahui berita terkini. Malah perbicaraan mahkamah diketahui dengn serta merta melalui twitter dan laman web tertentu.

 

Keburukan Berikut :-

 

  1. Penggunaan laman sosial melalui internet menyebabkan berlakunya banyak penipuan atau pemalsuan. Hal ini demikian kerana, terdapat banyak kes penipuan yang berlaku terutamanya dalam kalangan remaja perempuan. Perkara ini disebabkan oleh mereka yang baru dikenalinya melalui laman sosial. Mereka biasanya akan mengikut semua kemahuan yang diminta oleh rakan dalam laman sosial tersebut.
  2. Selain itu,penggunaan laman sosial menyebabkan golongan remaja menjadi lalai dalam melakukan sesuatu tugasan. Kepelbagaian aplikasi yang menarik seperti permainan yang terdapat dalam laman sosial mampu menarik minat pengguna laman sosial tersebut. Tambahan pula, penggunaan laman sosial juga memberikan kesan kepada prestasi pelajaran dalam kalangan remaja. Hal ini akan menyebabkan mereka mengabaikan pelajaran kerana tiada masa yang diperuntuk untuk mengulang kaji pelajaran.
  3. Menulis status peribadi yang kurang wajar mungkin mencetuskan perbalahan sesama pengguna media sosial.  Apatah lagi jika status peribadi itu menular dan menjadi bahan kutukan dan kejian masyarakat.  Pengguna akan mengalami stres yang berpanjangan akibat tindakan memuat naik status yang boleh dijadikan bahan fitnah.

 

Kesimpulannya, penggunaan laman sosial ini mendatangkan pelbagai kebaikan dan keburukan kepada golongan remaja. Namun impak negatif yang wujud harus diberi perhatian yang serius oleh pihak berkuasa untuk mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap laman sesawang sosial yang tidak bertanggungjawab. Sebagai manusia yang berakal pastinya kita perlu menangkis setiap perkara yang buruk. Pepatah ada mengatakan bahawa “mencegah itu lebih baik daripada mengubati”.

Sains UPSR : Kemahiran Mengenalpasti Pembolehubah

Dah cuti sekolah laa…

Selamat Tahun Baru Cina kepada rakan yang menyambutnya.

 

Jom kita ulangkaji salah satu Kemahiran Proses Sains (KPS) Mengawal Pemboleh Ubah.

 

Kenapa Pelajar UPSR 2020 perlu kuasai topik Pembolehubah?

Pelajar akan dapat kuasai & jawab soalan TUJUAN, PEMERHATIAN, INFERENS, HIPOTESIS dan KESIMPULAN dengan betul, bila sudah kuasai topik ini.

 

 

Jom kita terus ke topik sebenar.

Apa itu pembolehubah?

 

Ada 3 Jenis Pemboleh Ubah:

 

➊ Pemboleh ubah Dimanipulasi (PM)

Pemboleh Ubah dimanipulasi (PM) adalah perkara yang perlu diubah / ditukar / dibezakan dalam satu eksperimen. Jika tidak diubah / ditukar / dibezakan eksperimen tidak akan berjaya dan ini biasanya menjadi sesuatu yang berbeza dari awal eksperimen. Fakta pemboleh ubah dimanipulasi (PM) boleh digunakan sebagai Inferens.

 

➋ Pemboleh ubah Bergerak balas (PB)

Pemboleh ubah Bergerak balas (PB) adalah Hasil Eksperimen atau Keputusan Penyiasatan yang kita cari. Di akhir penyiasatan, hasil eksperimen yang diukur perlu ditulis Sebagai (PB).. Jadi Pemerhatian perlu dimulakan dengan berdasarkan Pemboleh ubah bergerak balas (PB)

 

➌ Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM)

Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM) adalah Perkara yang perlu disamakan supaya tidak mempengaruhi keputusan eksperimen. Eksperimen akan terganggu jika semua perkara diubah dan menghasilkan keputusan yang Salah..

 

 

SYARAT-SYARAT MENULIS PEMBOLEH UBAH.

 

⑴ Secara umumnya, untuk menulis sesuatu pemboleh ubah ianya mengandungi dua perkara iaitu PARAMETER dan OBJEK. Parameter adalah Ciri bagi pemboleh ubah tersebut.. Pastikan pemboleh ubah kita lengkap dengan parameter untuk mengelakkan kehilangan markah.

⑵ Pemboleh ubah = PARAMETER + OBJEK.. Jika salah satu tidak ada maka jawapan Pemboleh Ubah tidak akan diterima..

⑶Contoh – contoh PARAMETER + OBJEK:

 Isipadu + Air yang tinggal
 Masa + Ais melebur
 Panjang + Kain
 Suhu + Udara kandang
 Kuantiti + Anak ayam
 Jenis + Permukaan
 Bilangan + Tuala
 Baka + Kambing
 Tempoh + Air mendidih
 Jarak + sumber cahaya dari objek
 Keadaan + Tanah
 Kecerahan + Mentol
 Kehadiran + Udara dan Air
 Saiz + Ladang
 Warna + Bola

 

Contoh soalan:

Apakah PEMBOLEH UBAH dimanipulasi dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH Bergerakbalas dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH dimalarkan dalam penyiasatan ini?
Tuliskan dua maklumat yang dikenal pasti dalam penyiasatan ini
Berikan satu maklumat dalam penyiasatan ini?

 

CONTOH JAWAPAN SOALAN PEMBOLEH UBAH

 

① Pembolehubah tiada parameter.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Air dipanaskan
Jawapan Betul  Masa Air dipanaskan

 

② Pembolehubah ditulis bersama pola/corak perubahan.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Saiz Ayam semakin Bertambah
Jawapan Betul  Saiz Ayam

 

③ Tidak tahu kedudukan pembolehubah dalam rangsangan soalan.
Eksperimen mengenai saiz jengkal murid dengan bilangan ukuran Meja (jengkal). Soalan minta PM

Contoh :
Jawapan Salah☒ Bilangan ukuran Meja
Jawapan Betul  Saiz Jengkal Murid

 

④. Untuk soalan berikan satu maklumat, calon menyatakan lebih daripada satu jawapan. Jawapan pertama sahaja disemak

Contoh :
Jawapan Salah☒ Kehadiran udara dan keadaan tikus selepas 2 hari
Jawapan Betul  Keadaan tikus selepas 2 hari

 

⑤ Untuk soalan berikan maklumat, calon menyatakan maklumat yang salah

Contoh :
Jawapan Salah☒ Katak bertambah berbanding belalang
Jawapan Betul  Bilangan katak, Bilangan belalang

 

Semoga bermanfaat ;)

 

Sumber : Facebook Personal HOME Tuition CIKGU Shahrul

 

Jika anda perlukan bantuan Home Tuition dalam subjek Sains UPSR atau apa-apa subjek dan level, boleh hubungi kami dengan KLIK DI SINI

 

 

Promosi Home Tuition Impact Results 2020

Pssst… Ibu Bapa Prihatin kat luar sana… Apa IMPIAN anda 2020 ni?
.
.
Jom capai impian 2020 untuk lihat anak anda lebih cemerlang & bersemangat belajar!
.
Dah masuk tahun baru 2020… tak kan anda nak tengok anak masih di tahap sama & jadi pelajar biashe-biashe je…
.
.
Kita sebagai ibu bapa pasti nak anak kita muka happy je bila belajar atau ulangkaji kat rumah..
.
Nampak seronok dan semangat je nak belajar..
Kan… kan…??
.
.
Biasanya bila anak seronok belajar, prestasi akan meningkat naik.
.
Nak kami bantu anak anda seronok belajar?

.
.
“Alhamdulillah… lepas 2 bulan saja, prestasi anak dah meningkat!”- Puan Marina, Subang Bestari.
.
Sofia, seorang pelajar yang pemalu & pendiam… merupakan anak kepada Puan Marina.
.
Disebabkan sikap pemalu tersebut, Sofia kurang bergaul dalam kumpulan yang besar & segan bertanya… menyebabkan dia agak ketinggalan dalam pelajaran.
.
Di rumah pula, Puan Marina sering bekerja outstation dan sering tiba ke rumah agak lewat. Jadi agak sukar untuk hantar & ambil ke pusat tuisyen atau mengajar sendiri anak di rumah.
.
Puan Marina mengambil langkah bijak apabila mengambil home tuition yang amat membantu Sofia belajar dengan lebih fokus, seronok dan selesa… sampai boleh nampak prestasinya meningkat tak sampai 2 bulan lagi.
.
.
Nak baca lagi kisah peningkatan prestasi pelajar kami?
https://cmnacademy.com/category/kisah-inspirasi/
.
.
Kami nak cerita sikit la kelebihan home tuition CMN Academy ni…
.
Macam mana ye kami boleh bantu anda & anak anda?
.
 Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
.
 Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
.
 Masa yang lebih Fleksibel
.
 Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
.
 Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
& banyak lagi!!
.
.
Sempena Tahun Baru 2020…
.
Kami nak beri hadiah kepada ibu bapa yang nak sangat anak mereka dapat meningkat prestasi dengan bantuan home tuition…
.
Nak ke hadiah?
.
.
Kepada 50 pendaftaran awal… sebelum 31 Januari 2020,
PERCUMA 1 Sesi* Home Tuition bernilai RM2500
.
.
Tambahannnnnn hadiah!!!
.
Nak lagi tak??
.
.
Kami bagi kepada 10 pendaftaran awal sebelum 15 Januari 2020,
PERCUMA Buku Nota Limited Edition ”Be The Legend” bernilai RM200
.
.
Nak tahu lebih lanjut & daftar sekarang??
.
Klik www.wasap.my/601115775761/IR2020
.
.
Tutor kami yang Best…TERHAD tau. Rebut sekarang!
.


#hometuition2020
#anakcemerlang2020
#CMNAcademy
#upsr2020
#pt32020
#spm2020
#stpm2020
#upkk2020
#psra2020
#akademik
#funlearning
#ImpactResults
#azam2020
#impian2020

Cara-Cara Belajar Dengan Berkesan

Peperiksaan merupakan suatu penanda aras tentang tahap pemahaman kita sepanjang tempoh pembelajaran. Oleh itu, semestinya pelajar berlumba-lumba untuk menjadi yang terbaik untuk mendapat markah yang tinggi dalam peperiksaan. Apabila tibanya musim peperiksaan, para pelajar pastinya menggunakan pelbagai teknik belajar yang sesuai dengan diri masing-masing.

Ketika anda sedang belajar, agak-agaknya berapa yang anda dapat sepanjang anda berada di meja tersebut? Adakah pelajaran itu masuk ke dalam otak anda dengan baik? Ataupun sekadar masuk telinga kanan keluar telinga kiri?

Dalam artikel ini, anda akan didedahkan kepada cara-cara belajar dengan berkesan dan beberapa tips yang boleh membantu pelajar.

1. Mengatur Masa

Masa amat kritikal dalam pembelajaran berkesan, oleh itu anda perlu mengaturnya dengan baik. Anda perlu membuat jadual waktu harian dan membekalkan beberapa jam mengikut kemampuan anda untuk belajar dan mentelaah pelajaran. Dengan berbuat demikian, ia boleh memberikan anda keputusan yang lebih dalam peperiksaan.

2. Tidur dengan cukup
Ramai yang mengambil langkah untuk berjaga malam jika terdapat terlalu banyak subjek dan tajuk yang perlu di baca dan di ulangkaji. Tetapi, anda tidak semestinya akan dapat A jika anda tidak tidur. Malah ada kaitan rapat antara kekurangan dalam kemahiran berfikir dan sensitif terhadap stress dengan tidur yang tidak mencukupi. Cuba dapatkan masa tidur antara tujuh hingga sembilan jam pada hari-hari sebelum peperiksaan besar supaya usaha anda selama ini tidak menjadi sia-sia.

3. Berikan Badan Rehat

Jika anda belajar untuk beberapa jam dalam satu sesi, pastikan anda mengambil rehat sekurang-kurangnya 5 minit setiap setengah jam ataupun sejam. Ini boleh membantu peredaran darah ke otak anda, pada masa yang sama boleh memberikan ketenangan kepada fikiran anda. Keadaan tersebut boleh meningkatkan daya ingatan dan tumpuan anda.

4. Ulangkaji Subjek Yang Sukar Terlebih Dahulu

Semasa mengulangkaji pelajaran, mulakan dengan subjek yang anda rasa sukar terlebih dahulu. Hal ini untuk memberikan seluruh tumpuan yang masih segar anda kepada subjek yang anda perlu tekankan terlebih dahulu. Kemudiankan subjek-subjek yang anda rasa agak senang untuk skor.

5. Fahami Definisi dan Maksud

Bagi sesetangah subjek, definisi ataupun maksud sesuatu perkataan sangat memainkan peranan yang penting. Oleh itu, jika anda berhadapan dengan subjek yang banyak memerlukan anda menghafal definisi sesuatu, anda perlu dapatkan pemahaman yang mendalam akan maksud tersebut.

6. Manfaatkan kemahiran mengingat:

  • Tampal nota-nota penting di dinding
  • Gunakan kaedah akronim
  • Tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
  • Reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat

Amaran

1. Jangan belajar ketika anda tertekan ataupun stress, kerana tidak akan berhasil. Usaha anda akan sia-sia. Adalah terbaik jika anda hilangkan tekanan tersebut sebelum memulakan ulangkaji/belajar.

2. Jangan belajar ataupun ulangkaji sehingga tidak menjaga kesihatan. Anda perlu mengamalkan pemakanan yang sihat dan kerapkan bersukan semasa anda menuntut ilmu.

Adik Athirah lebih fokus selepas ambil Home Tuition!


Puan Aniza yang menetap di Seksyen 8, Bangi mengambil perkhidmatan di sebuah pusat tuisyen di luar untuk anaknya yang bernama Athirah sejak dari tingkatan tiga lagi. Tetapi anaknya kurang fokus semasa belajar di pusat tuisyen kerana guru pusat tuisyen tersebut mengajar secara beramai-ramai .

 

Sebelum mengambil Home Tuition, keputusan adik Athirah biasa-biasa sahaja dan Puan Aniza mencari guru untuk datang ke rumah kerana ia lebih mudah untuk anaknya belajar secara one-to-one dan lebih fokus apa yang dipelajari. Adik Athirah yang berumur 16 tahun mengambil subjek Matematik dengan Home Tuition CMN. 

 

Tutor Maslinda banyak membantu adik Athirah semasa sesi pembelajaran sehingga adik Athirah mempunyai peningkatan dalam subjek Matematik baru-baru ini. Tutor banyak memberi tunjuk ajar dan latih tubi kepada Athirah bagaimana untuk menjawab soalan-soalan peperiksaan sebenar.

 

Puan Aniza bersyukur kerana anaknya menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan sejak mengambil perkhidmatan Home Tuition dengan pihak kami. Kami juga berasa gembira dengan pencapaian adik Athirah.

Kami mendoakan adik berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan akhir tahun dan SPM 2020 pada masa akan datang.

 

 

 

 

 

 

Tips SKOR ‘A’ Matematik UPSR

Hai assalamualaikum semua, bagaimana peperiksaan UPSR setakat ini?

Senang ke susah?

Haaaa..

Jangan difikir lagi ya soalan yang sebelum ni, kosongkan minda dan terus fokus pada subjek akan datang.

Jom kita fokus pada subjek Matematik pula ya..

1. Operasi asas masih belum kuasai

Operasi asas ini merujuk kepada operasi tambah, tolak, darab dan bahagi. Operasi asas ini telah dipelajari sejak dari Tahun Satu lagi. Sepatutnya tidak ada lagi masalah dalam hal ini.

Jika kamu masih belum kuasai operasi asas ini, ia merupakan satu masalah yang sangat besar.

Bagi masalah ini, perbanyakan latih tubi soalan yang melibatkan operasi asas.

2. Belum hafal sifir

Sifir adalah nadi dalam Matematik.

Seawal tahun Dua lagi sifir ini telah diperkenalkan. Namun, masih ada murid tahun Enam yang tidak kuasai sifir ini dengan baik.

Jika masalah ini berlaku, adik-adik boleh usahakan cara lain dengan menggunakan kaedah kotak magik ataupun kotak sifir.

Contoh sifir mudah ingat :

3. Belum kuasai tajuk mudah

Bagi subjek Matematik tahun Enam, ada beberapa tajuk mudah yang wajib untuk awak kuasai. Ia boleh diumpamakan seperti markah percuma buat para calon.

Antara tajuk mudah ini adalah tajuk Koordinat, Nisbah dan Kebolehjadian.

Pastikan adik-adik semua sudah kuasai kesemua tajuk ini. Wajib untuk dapat markah penuh bagi soalan-soalan yang melibatkan tajuk-tajuk ini.

4. Belum kuasai 4P

Kemahiran 4P adalah kemahiran wajib dalam UPSR.

4P ini merujuk kepada pecahan, peratus, perpuluhan dan penukaran unit.

Jika awak semua masih belum kuasai kemahiran ini dengan baik, kamu semua perlu membuat latih tubi supaya lebih mahir.

Sangat rugi jika tidak menguasai topik-topik berikut kerana topik itu sangat mudah untuk mendapat markah.

 

Kami sertakan video ini berkenaan soalan-soalan Matematik UPSR bersama Cikgu Aisamuddin 😃

 

Jangan lupa buat latihan ya, InshaAllah kejayaan milik anda semua 😉

Terima kasih.

Sumber Rujukan : /mobile/tip/tip-belajar/tip-skor-a-matematik-upsr-mak-ayah-wajib-ambil-tahu-perkara-ini-1.927119

 

Bengkel ‘Pecutan Akhir’ English UPSR 2020?

Attention ORANG BANGI dan SEKITARNYA!!!!
===================================
– Kajang, Putrajaya, Serdang dll

JANGAN KATA SAYA TAK DATANG BUAT BENGKEL DI TEMPAT ANDA YA…..ni saya BUAT di BANGI ni
Ahad ini…..


Anda ADA anak TAHUN 5 atau 4?
==========================
Hantar anak kepada saya SEGERA jika anak LEMAH BI PENULISAN. Lemah bermaksud dapat E/D/C dalam Ujian Pertengahan Tahun 2019.
.
ANDA TAK SILAP BACA!
Ya! “Pecutan Akhir UPSR 2020” Sudah BERMULA!
=========================================
Saya, HT Amir akan memulakan Kempen PECUTAN AKHIR UPSR 2020 awal, khusus untuk anak2 Tahun 5 tetapi anak Tahun 4 pun digalakkan hadir kerana lebih baik bermula awal berbanding nak tunggu tahun depan baru nak bermula. Anak saya sendiri, Tahun 3 tahun ini pun saya dah mula nak hantar dia ke bengkel-bengkel UPSR yang ada akhir tahun ni dan tahun depan.

Ini kerana berdasarkan pengalaman saya, ramai ibu bapa yang menghantar anak pada saat akhir. Saya dapati sebenarnya ramai anak-anak kita yang BOLEH MENULIS dengan baik tetapi MASA terlalu SUNTUK untuk BERUBAH.

Ada juga yang selama ini disangka bagus (kerap dapat A) tetapi rupa-rupanya tiada teknik dan keputusan sebenarnya tidak stabil dan akhirnya mendapat C dalam Trial (seperti dalam poster). Inilah yang saya kata untuk TUKAR/UBAH Gred dari E ke D/C/B/A.

Jadi, saya harap ibu bapa dapat merebut peluang ini untuk BERMULA AWAL. Bengkel Pertama adalah pada 8/9/2019 ini, pada harga pengenalan HANYA RM100 untuk bengkel sehari berbanding RM150 kebiasaannya. Saya akan ajar 3 Steps Awal menguasai Essay iaitu:
1) Hafal Magic Verbs
2) Faham SVO dan ESVOE
3) Menulis Essay Asas

BONUS
Yuran RM100 termasuk:
1) Makan dan Minum pagi, tengah hari dan petang
2) Buku Kerja Teknik menjawab BI Versi Penuh
3) Buku Panduan Menulis Essay Sangat Lemah dan Lemah
4) Buku Aktiviti UPSR Sasbadi atau setara

INFO PENTING
(1) Baca Biodata Penceramah di sini http://tiny.cc/gog6az
(2) Baca Feedback Peserta di sini http://tiny.cc/o0k4bz

LOKASI : All arena@npr
No 11-2 Jalan Medan PB4A Seksyen 9 Bandar Baru Bangi 43650 Selangor

Sila klik LINK di bawah untuk mendaftar:
http://www.wasap.my/601128820890/NakPMEbMI

 

Disokong oleh:

Program Pembangunan Guru STEM Selangor

Program Pembangunan Guru STEM Selangor aniuran Science Bridge Academy dengan kerjasama SUK Selangor, Pusat STEM Selangor, JPN Selangor dan PPD telah dijalankan di UKM Bangi.

Beberapa Pengisian telah disusun seperti:

  • Design Thinking
  • Problem-based Learning
  • Project-based Learning
  • Apps for Learning

dan banyak lagi.

Bersambung 2 sesi lagi….

 

Dokumentasi Perniagaan

Hai Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat semua.

Bagaimana hari anda harini? Terutamanya calon-calon yang bakal menduduki SPM pada tahun ini.

Dah buat persiapan ke?

Betul Ke Prinsip Akaun Ni Susah?

Pernah tak anda ‘stuck’ untuk mempelajari subjek prinsip perakaunan? Terutamanya pelajar tingkatan 4 dan 5 yang mengambil subjek elektif ini. Subjek ini mengutamakan proses merekod urusniaga iaitu debit dan kredit. Ia menerangkan tentang konsep, prinsip, kaedah perakaunan yang diperkukuhkan dengan kemahiran merekod, mengklasifikasikan, mentafsir dan menganalisis data kewangan berdasarkan urusniaga.

 

Kali ini, kami akan berkongsi tentang subtopik dalam prinsip perakaunan tingkatan 4 iaitu Dokumentasi Perniagaan.

Apa itu dokumentasi perniagaan?

  • Ia adalah surat bertulis atau bercetak yang sah untuk memberi maklumat tentang urusniaga yang berlaku.

 

JENIS-JENIS DOKUMEN PERNIAGAAN

1.DOKUMEN KEWANGAN : INVOIS, RESIT, BAUCER PEMBAYARAN, BIL PENYATA BANK, NOTA DEBIT DAN NOTA KREDIT

2.DOKUMEN BUKAN KEWANGAN : SEBUTHARGA, NOTA PENGHANTARAN DAN PESANAN BELIAN

 

PENTING KE DOKUMENTASI PERNIAGAAN? 

Penting tau!!! Kerana….

  1. Sumber maklumat perniagaan- urusniaga TUNAI atau KREDIT
  2. Bukti berlaku transaksi duit masuk dan keluar dalam perniagaan itu adalah jelas dan benar
  3. Tiada dokumentasi perniagaan akan timbul masalah sistem perakaunan.
  4. Difailkan secara sistematik

 

Dibawah ini adalah Perbezaan Antara Dokumen Kewangan Dan Dokumen Bukan Kewangan.

Anda nak tahu lebih lagi? Tonton video yang kami kongsikan di bawah ;)
Moga apa yang kami kongsikan ini boleh membantu anda yang akan menduduki peperiksaan akhir dan Sijil Pelajaran Malaysia pada tahun ini. Semoga berjaya!