Adik Athirah lebih fokus selepas ambil Home Tuition!


Puan Aniza yang menetap di Seksyen 8, Bangi mengambil perkhidmatan di sebuah pusat tuisyen di luar untuk anaknya yang bernama Athirah sejak dari tingkatan tiga lagi. Tetapi anaknya kurang fokus semasa belajar di pusat tuisyen kerana guru pusat tuisyen tersebut mengajar secara beramai-ramai .

 

Sebelum mengambil Home Tuition, keputusan adik Athirah biasa-biasa sahaja dan Puan Aniza mencari guru untuk datang ke rumah kerana ia lebih mudah untuk anaknya belajar secara one-to-one dan lebih fokus apa yang dipelajari. Adik Athirah yang berumur 16 tahun mengambil subjek Matematik dengan Home Tuition CMN. 

 

Tutor Maslinda banyak membantu adik Athirah semasa sesi pembelajaran sehingga adik Athirah mempunyai peningkatan dalam subjek Matematik baru-baru ini. Tutor banyak memberi tunjuk ajar dan latih tubi kepada Athirah bagaimana untuk menjawab soalan-soalan peperiksaan sebenar.

 

Puan Aniza bersyukur kerana anaknya menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan sejak mengambil perkhidmatan Home Tuition dengan pihak kami. Kami juga berasa gembira dengan pencapaian adik Athirah.

Kami mendoakan adik berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan akhir tahun dan SPM 2020 pada masa akan datang.

 

 

 

 

 

 

Tips SKOR ‘A’ Matematik UPSR

Hai assalamualaikum semua, bagaimana peperiksaan UPSR setakat ini?

Senang ke susah?

Haaaa..

Jangan difikir lagi ya soalan yang sebelum ni, kosongkan minda dan terus fokus pada subjek akan datang.

Jom kita fokus pada subjek Matematik pula ya..

1. Operasi asas masih belum kuasai

Operasi asas ini merujuk kepada operasi tambah, tolak, darab dan bahagi. Operasi asas ini telah dipelajari sejak dari Tahun Satu lagi. Sepatutnya tidak ada lagi masalah dalam hal ini.

Jika kamu masih belum kuasai operasi asas ini, ia merupakan satu masalah yang sangat besar.

Bagi masalah ini, perbanyakan latih tubi soalan yang melibatkan operasi asas.

2. Belum hafal sifir

Sifir adalah nadi dalam Matematik.

Seawal tahun Dua lagi sifir ini telah diperkenalkan. Namun, masih ada murid tahun Enam yang tidak kuasai sifir ini dengan baik.

Jika masalah ini berlaku, adik-adik boleh usahakan cara lain dengan menggunakan kaedah kotak magik ataupun kotak sifir.

Contoh sifir mudah ingat :

3. Belum kuasai tajuk mudah

Bagi subjek Matematik tahun Enam, ada beberapa tajuk mudah yang wajib untuk awak kuasai. Ia boleh diumpamakan seperti markah percuma buat para calon.

Antara tajuk mudah ini adalah tajuk Koordinat, Nisbah dan Kebolehjadian.

Pastikan adik-adik semua sudah kuasai kesemua tajuk ini. Wajib untuk dapat markah penuh bagi soalan-soalan yang melibatkan tajuk-tajuk ini.

4. Belum kuasai 4P

Kemahiran 4P adalah kemahiran wajib dalam UPSR.

4P ini merujuk kepada pecahan, peratus, perpuluhan dan penukaran unit.

Jika awak semua masih belum kuasai kemahiran ini dengan baik, kamu semua perlu membuat latih tubi supaya lebih mahir.

Sangat rugi jika tidak menguasai topik-topik berikut kerana topik itu sangat mudah untuk mendapat markah.

 

Kami sertakan video ini berkenaan soalan-soalan Matematik UPSR bersama Cikgu Aisamuddin 😃

 

Jangan lupa buat latihan ya, InshaAllah kejayaan milik anda semua 😉

Terima kasih.

Sumber Rujukan : /mobile/tip/tip-belajar/tip-skor-a-matematik-upsr-mak-ayah-wajib-ambil-tahu-perkara-ini-1.927119

 

Bengkel ‘Pecutan Akhir’ English UPSR 2020?

Attention ORANG BANGI dan SEKITARNYA!!!!
===================================
– Kajang, Putrajaya, Serdang dll

JANGAN KATA SAYA TAK DATANG BUAT BENGKEL DI TEMPAT ANDA YA…..ni saya BUAT di BANGI ni
Ahad ini…..


Anda ADA anak TAHUN 5 atau 4?
==========================
Hantar anak kepada saya SEGERA jika anak LEMAH BI PENULISAN. Lemah bermaksud dapat E/D/C dalam Ujian Pertengahan Tahun 2019.
.
ANDA TAK SILAP BACA!
Ya! “Pecutan Akhir UPSR 2020” Sudah BERMULA!
=========================================
Saya, HT Amir akan memulakan Kempen PECUTAN AKHIR UPSR 2020 awal, khusus untuk anak2 Tahun 5 tetapi anak Tahun 4 pun digalakkan hadir kerana lebih baik bermula awal berbanding nak tunggu tahun depan baru nak bermula. Anak saya sendiri, Tahun 3 tahun ini pun saya dah mula nak hantar dia ke bengkel-bengkel UPSR yang ada akhir tahun ni dan tahun depan.

Ini kerana berdasarkan pengalaman saya, ramai ibu bapa yang menghantar anak pada saat akhir. Saya dapati sebenarnya ramai anak-anak kita yang BOLEH MENULIS dengan baik tetapi MASA terlalu SUNTUK untuk BERUBAH.

Ada juga yang selama ini disangka bagus (kerap dapat A) tetapi rupa-rupanya tiada teknik dan keputusan sebenarnya tidak stabil dan akhirnya mendapat C dalam Trial (seperti dalam poster). Inilah yang saya kata untuk TUKAR/UBAH Gred dari E ke D/C/B/A.

Jadi, saya harap ibu bapa dapat merebut peluang ini untuk BERMULA AWAL. Bengkel Pertama adalah pada 8/9/2019 ini, pada harga pengenalan HANYA RM100 untuk bengkel sehari berbanding RM150 kebiasaannya. Saya akan ajar 3 Steps Awal menguasai Essay iaitu:
1) Hafal Magic Verbs
2) Faham SVO dan ESVOE
3) Menulis Essay Asas

BONUS
Yuran RM100 termasuk:
1) Makan dan Minum pagi, tengah hari dan petang
2) Buku Kerja Teknik menjawab BI Versi Penuh
3) Buku Panduan Menulis Essay Sangat Lemah dan Lemah
4) Buku Aktiviti UPSR Sasbadi atau setara

INFO PENTING
(1) Baca Biodata Penceramah di sini http://tiny.cc/gog6az
(2) Baca Feedback Peserta di sini http://tiny.cc/o0k4bz

LOKASI : All arena@npr
No 11-2 Jalan Medan PB4A Seksyen 9 Bandar Baru Bangi 43650 Selangor

Sila klik LINK di bawah untuk mendaftar:
http://www.wasap.my/601128820890/NakPMEbMI

 

Disokong oleh:

Program Pembangunan Guru STEM Selangor

Program Pembangunan Guru STEM Selangor aniuran Science Bridge Academy dengan kerjasama SUK Selangor, Pusat STEM Selangor, JPN Selangor dan PPD telah dijalankan di UKM Bangi.

Beberapa Pengisian telah disusun seperti:

  • Design Thinking
  • Problem-based Learning
  • Project-based Learning
  • Apps for Learning

dan banyak lagi.

Bersambung 2 sesi lagi….

 

Dokumentasi Perniagaan

Hai Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat semua.

Bagaimana hari anda harini? Terutamanya calon-calon yang bakal menduduki SPM pada tahun ini.

Dah buat persiapan ke?

Betul Ke Prinsip Akaun Ni Susah?

Pernah tak anda ‘stuck’ untuk mempelajari subjek prinsip perakaunan? Terutamanya pelajar tingkatan 4 dan 5 yang mengambil subjek elektif ini. Subjek ini mengutamakan proses merekod urusniaga iaitu debit dan kredit. Ia menerangkan tentang konsep, prinsip, kaedah perakaunan yang diperkukuhkan dengan kemahiran merekod, mengklasifikasikan, mentafsir dan menganalisis data kewangan berdasarkan urusniaga.

 

Kali ini, kami akan berkongsi tentang subtopik dalam prinsip perakaunan tingkatan 4 iaitu Dokumentasi Perniagaan.

Apa itu dokumentasi perniagaan?

  • Ia adalah surat bertulis atau bercetak yang sah untuk memberi maklumat tentang urusniaga yang berlaku.

 

JENIS-JENIS DOKUMEN PERNIAGAAN

1.DOKUMEN KEWANGAN : INVOIS, RESIT, BAUCER PEMBAYARAN, BIL PENYATA BANK, NOTA DEBIT DAN NOTA KREDIT

2.DOKUMEN BUKAN KEWANGAN : SEBUTHARGA, NOTA PENGHANTARAN DAN PESANAN BELIAN

 

PENTING KE DOKUMENTASI PERNIAGAAN? 

Penting tau!!! Kerana….

  1. Sumber maklumat perniagaan- urusniaga TUNAI atau KREDIT
  2. Bukti berlaku transaksi duit masuk dan keluar dalam perniagaan itu adalah jelas dan benar
  3. Tiada dokumentasi perniagaan akan timbul masalah sistem perakaunan.
  4. Difailkan secara sistematik

 

Dibawah ini adalah Perbezaan Antara Dokumen Kewangan Dan Dokumen Bukan Kewangan.

Anda nak tahu lebih lagi? Tonton video yang kami kongsikan di bawah ;)
Moga apa yang kami kongsikan ini boleh membantu anda yang akan menduduki peperiksaan akhir dan Sijil Pelajaran Malaysia pada tahun ini. Semoga berjaya!

Bagaimana melahirkan modal insan yang cerdas, kreatif dan inovatif?

KBAT ? APA YANG DIMAKSUDKAN DENGAN KBAT ?

Kemahiran berfikir merupakan salah satu aspirasi murid yang sangat penting untuk melahirkan modal insan yang cerdas, kreatif dan inovatif bagi memenuhi cabaran abad ke-21 agar negara mampu bersaing di persada dunia. Guru sebagai pelaksana kurikulum memainkan peranan penting dalam mendidik anak-anak murid supaya mereka dapat
menguasai kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT).

Disini terdapat dua jenis kemahiran berfikir iaitu kemahiran berfikir aras rendah yang tidak memerlukan pemikiran yang luas dan mendalam.Sebagai contoh kemahiran ini hanya memerlukan murid menghafal dan mengingat kembali fakta atau maklumat yang disampaikan oleh guru kepada mereka. Kemudian menyuarakan semula sekiranya terdapat soalan yang memerlukan jawapan mereka.

Sementara itu, kemahiran berfikir aras tinggi melibatkan kemahiran intelek yang tinggi. Kemahiran ini memerlukan seseorang itu berfikir sebelum membuat penjelasan dengan menganalisis, menilai, menjana idea, pilihan membuat keputusan, menyelesaikan masalah dan membuat perancangan.

Secara mudahnya murid mendapat sesuatu maklumat kemudian yang diproses dalam minda dan akhirnya dikeluarkan semula dalam berbagai bentuk. Kemahiran berfikir ini juga dikatakan sebagai berfikir secara kritis dan kreatif. Memiliki kemahiran ini murid bebas untuk membanding, membeza, menyusun atur, mengelas dan mengenal pasti sebab dan akibat mengikut pendapat dan pandangan mereka sendiri.

Andai kata diberikan soalan maka murid boleh memberi jawapan dalam pelbagai bentuk, idea baru dan melihat daripada beberapa sudut. Di sini kita akan membentuk individu untuk berfikir secara kreatif, inovatif dan merekacipta terutamanya di kalangan pelajar.

Tahukah anda?

Kemahiran berfikir aras tinggi ini mempunyai kelebihan lain iaitu dapat meningkatkan lagi keupayaan dan kebolehan sedia ada pada murid. Mereka akan dapat mengawal, memandu dan mengukur pembelajaran yang telah mereka kuasai. Tambahan, kebolehan ini akan menjadikan pelajar akan lebih produktif dan berdaya saing. Seterusnya sudah tentu dapat meningkatkan kefahaman dan memperkukuhkan pembelajaran dalam apa sahaja perkara yang mereka pelajari nanti.

Sebenarnya, kemahiran berfikir ini bukanlah asing kepada guru kerana mereka telah didedahkan tentang konsep dan kaedah kemahiran ini semasa mengikuti latihan perguruan di maktab atau universiti suatu ketika dahulu. Walaubagaimanapun, guru perlu terus ditingkatkan keupayaan kemahiran beräkir mereka supaya dapat memberikan yang terbaik kepada murid dalam pengajaran mereka.

Disini, terdapat lima peringkat bagaimana kemahiran ini dapat disampaikan kepada murid secara terancang iaitu :

 

 

Kebiasaannya sebelum memulakan sesuatu pengajaran guru akan menjelaskan tentang tajuk pengajarannya, matlamat dan apakah yang akan difahami selepas pengajarannya. Set induksi yang berkesan akan membolehkan murid bersedia mengikuti pengajaran guru dan merupakan langkah permulaan dalam proses pembelajaran.

Penggunaan bahan asas atau bahan bantu mengajar yang sesuai dengan tajuk pengajaran akan membolehkan murid memahami dengan lebih jelas sesuatu istilah dan konsep. Malah ia akan menjadikan pengajaran guru lebih mudah diikuti dan menyeronokkan.

Ketika ini murid banyak menggunakan kemahiran berfikir mereka dalam menjawab soalan-soalan yang berbagai bentuk. Dalam masa sama, guru akan dapat menilai sama ada murid memahami pengajarannya. Selanjutnya aktiviti atau gerak kerja pembelajaran akan dapat memperkukuhkan lagi pengajaran guru.

Akhirnya proses pembelajaran menjadi lebih berkesan apabila murid melakukan latihan bertulis. Melalui kemahiran berfikir aras tinggi murid akan dapat menulis dengan mengeluarkan pelbagai pendapat secara kreatif dan mungkin juga terdapat idea-idea baru. Sampai disini sahaja perkongsian kami, semoga apa yang kami kongsi ini dapat digunakan oleh generasi akan datang.

semoga bermanfaat ye! :)

sumber rujukan : https://www.infopelajar2u.com/kemahiran-berfikir-aras-tinggi-apa-tu/

Mengukuhkan Fakta Sains Tahun 4 : Soalan UPSR Sains Kertas 2 (SIRI DUA)

Pada minggu ini, kami ingin mengupas tajuk-tajuk tahun 4 yang masih belum disoal dalam Kertas 2 Sains UPSR dari 2016 hingga 2018.. Dari analisa kami setiap tahun akan ada 2 soalan akan dibina dari tajuk tahun 4..

Pada tahun 2016 soalan Kertas 2 Sains diambil dari tajuk tahun 4 ialah Pengukuran Masa ( Tahun 4) dan Faktor Pengaratan ( Tahun 4). Pada tahun 2017 soalan dari tahun 4 pula adalah dari tajuk Sistem Suria dan Perkembangan Teknologi… Pada tahun lepas pula, soalan dari tahun 4 adalah dari tajuk Kadar Penafasan ( Tahun 4 ) dan Saiz Relatif Bumi, Bulan dan Matahari ( Tahun 4)

Jadi tajuk mana yang masih belum disoal? Mula-mula kita senaraikan tajuk-tahun 4 dahulu.. Keseluruhannya Sains Tahun 4 ada 8 tajuk besar… Namun Tajuk Sistem Suria telah 2 kali disoal tetapi menggunakan tajuk kecil yang berbeza dalam Sistem Suria…

Tajuk besar Yang Tidak Pernah Disoal Lagi dalam Kertas 2 Sains sehingga kini adalah
1. Proses Hidup Haiwan
2. Proses Hidup Tumbuhan
3. Sumber Bahan

Jadi dalam SIRI SATU ini kami akan membincangkan 2 tajuk penting yang sering calon-calon UPSR lupa adalah dari tajuk Tahun 4 iaitu Proses Hidup Haiwan Dan Proses Hidup Tumbuhan..Untuk SIRI DUA kami akan kongsikan Tajuk sumber Asas Bahan…

 

1. Apakah SUMBER ASAS BAHAN?

Sumber asas boleh menghasilkan bahan-bahan untuk membuat pelbagai objek.

Terdapat 4 sumber asas:

🌲Tumbuhan

💠 Batuan

🐆 Haiwan

 Petroleum

🌳 Tumbuhan

BAHAN : KAYU, KAPAS, GETAH

CONTOH OBJEK: pintu kayu, buku, tuala, baju, sarung tangan, tayar, pemadam

🔶Batuan

BAHAN: LOGAM, TANIH

CONTOH OBJEK: emas, kunci, duit syiling, kaca, guli, gelas, seramik, pasu, cermin, jubin

🐏 Haiwan

BAHAN: KULIT, SUTERA, BULU

CONTOH OBJEK: tali pinggang, beg tangan, kasut kulit, kain sutera, selimut, baju panas

 Petroleum

BAHAN: KAIN SINTETIK, PLASTIK

CONTOH OBJEK: baju hujan, khemah, payung, sudu plastik, baldi, penyedut minuman

 

 

2. Apakah SIFAT – SIFAT BAHAN?

Bahan mempunyai pelbagai sifat, seperti:

🌠 Kebolehan menyerap air

🌠 Kebolehan terapung di permukaan air

🌠 Kekenyalan bahan

🌠 Konduktor dan penebat elektrik

🌠 Konduktor dan penebat haba

🌠 Kebolehan penembusan cahaya

💰 Kebolehan menyerap air

Terdapat bahan yang boleh menyerap air dan bahan yang kalis air.

►Bahan yang menyerap air menjadi basah apabila terkena air.

► Bahan yang tidak menyerap air disebut bahan kalis air.

💰Kebolehan terapung di permukaan air

► Terdapat bahan yang terapung di atas permukaan air dan bahan yang tenggelam di dalam air.

💰 Kekenyalan bahan

► Kekenyalan ialah keadaan sesuatu bahan yang dapat kembali ke bentuk asal apabila diregangkan atau dimampatkan.

► Terdapat bahan yang kenyal dan bahan yang tidak kenyal.

💰 Konduktor dan penebat elektrik

► Setiap bahan bersifat sama ada konduktor atau penebat elektrik.

► Konduktor elektrik ialah bahan yang boleh mengalirkan arus elektrik.

► Penebat elektrik ialah bahan yang tidak boleh mengalirkan arus elektrik.

💰 Konduktor dan Penebat Haba

► Terdapat bahan yang bersifat konduktor haba dan penebat haba.

► Konduktor haba ialah bahan yang membenarkan haba mengalir melaluinya dengan baik dan cepat.

► Penebat haba ialah bahan yang tidak membenarkan haba melaluinya dengan baik.

💰 Kebolehan Penembusan Cahaya

► Setiap jenis bahan mempunyai kebolehan penembusan cahaya yang tersendiri.

► Bahan lut sinar ialah bahan yang membenarkan cahaya melaluinya.

► Bahan lut cahaya ialah bahan yang membenarkan sebahagian cahaya melaluinya.

► Bahan legap ialah bahan yang menghalang cahaya melaluinya.

~~~
Ini adalah Nota yang kami rasakan perlu untuk mengingatkan Calon UPSR mengenai tajuk yang masih belum disoal dalam Kertas 2 Sains… Semoga Perkongsian kami ini memberi manfaat pada Calon UPSR dan guru-guru.. Kami sertakan juga beberapa contoh soalan bagi tajuk ini untuk latihan.

 

 

 

Sains UPSR Kertas 2 Tahun 2016,2017 dan 2018

Jangan lupa buat soalan past year yaaa

Sebelum nak menghadapi peperiksaan mesti kita biasa mendengar ayat di atas kan?

Masa ibarat pedang! Jika kita tidak menggunakan untuk memotong, ia akan memotong kita (Dalam peperangan) (Pepatah Arab)

Keputusan yang cemerlang mestilah seiring dengan usaha yang padu..

BETUL KE BETUL ?

Dibawah ini adalah senarai tajuk-tajuk sains yang telah disoal dalam Kertas 2 SAINS UPSR bagi tahun 2016, 2017 dan 2018 dari tajuk-tajuk yang telah kami senaraikan murid-murid boleh melihat kekerapan tajuk berdasarkan tahun-tahun pembelajaran sebagai panduan untuk mengulangkaji tajuk-tajuk yang masih belum disoal sejak tahun 2016 hingga 2018..

Semoga perkongsian ini boleh dijadikan rujukan awal kepada Guru-guru dan murid-murid melihat tajuk-tajuk yang bakal disoal dalam kertas 2 untuk tahun 2019.

 

2016

Soalan 1 : Ciri-ciri Haiwan Melindungi Diri (Tahun 5)

Soalan 2 : Pengukuran Masa (Tahun 4)

Soalan 3 : Gerhana Matahari (Tahun 6)

Soalan 4 : Mesin Ringkas ( Tahun 6)

Soalan 5 : Faktor Pengaratan ( Tahun 4)

Soalan 6 : Jenis Tanah ( Tahun 3)

Soalan 7 : Keadaan Jirim ( Tahun 5)

Soalan 8 : Kelajuan ( Tahun 6)

 

2017

Soalan 1 : Pengawetan Makanan (Tahun 6)

Soalan 2 : Fasa-Fasa Bulan (Tahun 5)

Soalan 3 : Daya Geseran (Tahun 6)

Soalan 4 : Asid Dan Alkali ( Tahun 5)

Soalan 5 : Sistem Suria ( Tahun 4)

Soalan 6 : Siratan Makanan ( Tahun 5)

Soalan 7 : Perkembangan Teknologi ( Tahun 4) / Kelajuan (Tahun 6)

Soalan 8 : Pengelasan Ciri-ciri Tumbuhan ( Tahun 3)

 

2018

Soalan 1 : Gigi Manusia (Tahun 3)

Soalan 2 : Pengurusan Bahan Buangan (Tahun 6)

Soalan 3 : Kekuatan Dan Kestabilan (Tahun 5 )

Soalan 4 : Kadar Penafasan ( Tahun 4 )

Soalan 5 : Pembiasan dan Pantulan Cahaya ( Tahun 5)

Soalan 6 : Saiz Relatif Bumi, Bulan dan Matahari ( Tahun 4)

Soalan 7 : Persaingan dan Simbiosis ( Tahun 6)

Soalan 8 : Putaran Bumi Dan Arah Bayang-Bayang ( Tahun 5)

Semoga perkongsian ini dapat membantu murid mengingat dan Menjawab soalan Peperiksaan Percubaan UPSR tidak lama lagi.

Ingin dapatkan Ebook Soalan Peperiksaan secara PERCUMA?

Download di Ebook koleksi Soalan Peperiksaan UPSR 

Mengukuhkan Fakta Sains Tahun 3 : Soalan UPSR Sains Kertas 2

Pelbagai masalah timbul semasa menjawab soalan sains terutamanya semasa menjawab Soalan Sains Kertas 2.

Salah satu punca ialah murid lupa apa yang telah dipelajari semasa di Tahun 3.

Alasan yang sama, ” LUPALAH CIKGU, DAH LAMA TAK BELAJAR TAJUK NI”, berikut merupakan Nota dan Latihan Sains dalam Sains Kertas 2 .

Semoga bermanfaat kepada guru dan murid-murid..

Tajuk Sains Tahun ⓷

🐧 Haiwan 🐧
📢 Magnet 📢
🛀 Penyerapan 🛀

🐣 Haiwan 🐣

Ciri-ciri Haiwan Berdasarkan:-

🐑 Litupan Badan– Bersisik, Berbulu, Bulu Pelepah

🐐 Anggota Badan– Tanduk, Cangkerang, Paruh, Belalai,

🐼Tabiat Makan– Herbivor, Karnivor, Omnivor

🐣 Cara Membiak– Bertelur, Melahirkan Anak

🐸 Habitat– Di Darat, Di Air, Di Darat Dan Air

🐯 Kegigian Haiwan

Herbivor (Kacip, Geraham),

Karnivor (Taring),

Omnivor (Kacip, Taring, Geraham)

📍 Magnet 📍

Image result for magnet

 Bentuk Magnet: (BIAR YOU CUBIT BANYAK LAGI SAYANG) Magnet Bar, Magnet U, Magnet Cincin, Magnet Butang, Magnet Ladam, Magnet Silinder

 Kutub Magnet: Dua Kutub, Utara ☞ Selatan, Magnet Sama Kutub ☞ Menolak (USSU, SUUS), Magnet Tidak Sama Kutub ☞ Menarik (SUSU, USUS)

 Bahan Magnet: Bahan Diperbuat Dari Besi, Bahan Yang Dapat Ditarik Oleh Magnet

 Bahan Bukan Magnet: Bahan Tidak Boleh Ditarik Oleh Magnet, Diperbuat dari bahan selain besi.

 Kekuatan Magnet: Bergantung pada Saiz Magnet, Kuat pada Bahagian Kutubnya: Magnet Hilang Kekuatan ☞ Ketuk, Panas, Jatuh

 Kegunaan Magnet: Kompas, Tanda Nama, Peti Sejuk, Pembesar suara, Penutup Beg Tangan

 

💧 Penyerapan 💧

🌊 Serap Air – Bahan Yang Boleh Menyerap Air.
Contoh- Span Tuala, Tisu muka

 Kalis Air – Bahan Yang Tidak Boleh Menyerap Air.
Contoh- Plastik, Kaca, Payung

💦 Keupayaan Menyerap Air – Span ☞ Banyak,
Tisu ☞ Sedikit

 Kegunaan – Serap Air dan Kalis Air–

Image result for tisu lap muka

Tisu ☞ Menyerap Peluh Di Muka,

Related image
Payung ☞ Lindung Diri Dari Hujan

 

Semoga perkongsian ini dapat membantu murid mengingat dan Menjawab soalan Peperiksaan Percubaan UPSR tidak lama lagi.

Karangan Bahasa Arab Bersama CMN Academy

 

Kalau sebut je Bahasa Arab mesti semua adik-adik gerun mendengar. Kenapa? Sebab SUSAHHH !

Lagi la nak kena buat karangan dalam Bahasa Arab adehhh… Tapi tak apa, kami boleh bantu adik-adik start dari basic Bahasa Arab sampai la adik-adik dah boleh buat karangan beberapa muka surat dalam Bahasa Arab sepenuhya. Adik-adik kena ingat, tiada yang mustahil kalau adik-adik terus berusaha dan banyak buat latihan. Jom Belajar !

Senangnya buat karangan Bahasa Arab.

 

Untuk info lanjut berkenaan Home Tuition dan Online Tuition mohon whatsapp “Nama_PersonalTuition” ke 011-1577 5761

 

CMN Academy (Facebook)

https://www.facebook.com/cmnacademyhometuitionmentoring/

CMN Academy (Youtube)

https://www.youtube.com/channel/UCw_opwBM2PCm1WHvkaALh5g