3 CARA UNTUK DESIGN KELAS ONLINE

Hai semua, berjumpa kita kembali. Harini saya nak berkongsi dengan semua tentang 3 cara untuk design online class. Haaa, macam mana tu? Kenapa perlu design online class? Jom sama-sama baca artikel ini sampai habis.

Baiklah, cara yang pertama untuk design online class ialah tutor atau tenaga pengajar perlulah ada lesson plan. Apa itu lesson plan? Lesson plan ialah perancangan kita untuk mengajar untuk setiap sesi. Tenaga pengajar perlu untuk tunjuk kepada para pelajar perkara yang mereka akan pelajari jadi dengan itu barulah para pelajar tahu mereka akan belajar tajuk apa atau bab apa pada hari itu. Seterusnya, tenaga pengajar perlu pelbagaikan cara pembelajaran supaya pelajar boleh kekal fokus sehingga habis pembelajaran. Antara aktiviti yang boleh dilakukan selain mengajar menggunakan buku, boleh juga masukkan aktiviti permainan menggunakan kahoot atau quizziz. Tenaga pengajar juga boleh sediakan whiteboard untuk menerangkan dengan lebih jelas kepada pelajar.

Cara yang kedua ialah everytime kelas, baca doa. Seperti mana yang kita tahu, doa merupakan senjata paling utama dalam setiap perbuatan yang kita lakukan. Dengan berdoa, nescaya allah akan permudahkan segala urusan yang bakal dibuat. Sama juga dengan kelas, jadinya sebelum belajar, pelajar dan guru boleh membaca doa belajar bersama-sama dengan harapan semoga apa yang dipelajari mudah untuk diingati. Guru boleh meminta pelajar yang berbeza untuk membaca doa supaya semua pelajar dapat merasa untuk lead doa di dalam kelas. Membaca doa dan maksudnya sangat bagus dan penting supaya Allah permudahkan urusan dalam kefahaman belajar.

Seterusnya, cara yang ketiga ialah pendidik diibaratkan sebagai kereta. Apakah yang dimaksudkan dengan penyataan ini? Maksudnya pendidik perlu servis diri sebagaimana servis kerta, pendidik perlu improve diri dari segi cara mengajar agar pelajar tidak bosan dan boleh sentiasa fokus. Pendidik boleh variasikan cara mereka mengajar dan tidaklah tertumpu kepada satu cara sahaja. Sebagai contoh, jika pendidik selalu menggunakan buku teks, boleh tukar isi-isi penting dalam buku itu ke slideshow, boleh menggunakan powerpoint atau canva atau sebarang aplikasi yang sama kegunaannya.

Semoga apa yang dikongsikan ini dapat manfaat dan dapat menambah baik untuk sesi pembelajaran pada masa akan datang. Jangan lupa kongsikan kepada keluarga dan kawan-kawan. Selamat mencuba. Kalau nak tahu lebih lanjut lagi tentang topik ini, boleh klik di sini.

Peristiwa yang berlaku dalam bulan Zulkaedah

Hai, semoga semua dalam keadaan baik-baik sahaja. Haaaa, sekarang kan kita dalam bulan Zulkaedah jadi nak share sikit tentang peristiwa-peristiwa yang terjadi dalm bulan Zulkaedah. Pertama sekali, jom kita kenal ape itu Zulkaedah. Zulkaedah merupakan bulan ke-11 dalam kalendar takwin hijrah. Bulan Zulkaedah adalah satu dari empat bulan haram. Bulan haram adalah bulan yang amat dimuliakan. Bulan haram adalah bulan persaudaraan, perdamaian dan kemaafan.

Baiklah, antara peristiwa penting dalam bulan Zulkaedah ialah terjadinya Perjanjian Hudaibiyah. Perjanjian Hudaibiyah (bahasa Arab: صلح الحديبية) berlaku pada bulan Zulkaedah tahun keenam hijrah dan ditandatangani antara pihak Musyrikin Mekah dengan Rasulullah. Dinamakan perjanjian Hudaibiyah sempena nama tempat perjanjian ini ditandatangani. Sebab-sebab berlakunya Perjanjian Hudaibiyah ialah, Nabi Muhammad SAW mengumumkan kepada kaum muslimin keinginanNya Rasulullah SAW untuk berangkat pergi ke Mekkah bagi melaksanakan satu lagi ibadah iaitu menunaikan ibadah umrah. Terdapat pelbagai kesan dan hikmah daripada Perjanjian Hudaibiyah ini yang boleh kita pelajari.

Peristiwa kedua ialah berlakunya peperangan Bani Quraizah. Perang ini telah berlaku pada akhir bulan Zulkaedah. Ada pendapat yang mengatakan bahawa ia telah berlaku pada tahun ke-5 Hijrah, iaitu selepas perang Ahzab. Peperangan ini berlaku akibat kedegilan kaum yahudi yang melanggar isi perjanjian antara orang Islam dan yahudi. Kaum Muslimin yang pada awalnya telah meletakkan senjata, kembali ke medan perang disebabkan oleh pengkhianatan yang telah dilakukan oleh Bani Quraizah. Pada hari ke-25, kaum Bani Quraizah telah menyerah kalah setelah dikepung oleh 3000 pejuang Islam. Salah satu iktibar yang boleh didapati daripada peristiwa ini ialah jangan mudah untuk memberikan peluang kepada golongan yang memerangi Islam untuk mencari kesalahan kita dan dijadikan fitnah serta bahan dalam memerangi minda umat Islam.

Peristiwa yang terakhir yang ingin dikongsikan ialah berlakunya Haji Wida’ atau Haji Wada’. Secara amnya, Haji Wida’ ini merupakan ibadah haji yang dilakukan oleh Nabi Muhammad pada bulan Zulhijjah 10 Hijrah. Nabi Muhammad menyampaikan khutbah terakhirnya pada haji terakhir ini sebelum wafat. Haji ini merupakan haji pertama Nabi Muhammad setelah dilantik menjadi rasul. Rasulullah SAW meninggalkan Kota Madinah untuk menuju ke Kota Makkah bagi menunaikan Haji Wida’, baginda disertai seramai 10,000 kaum muslimin.

Berikut adalah kisah-kisah yang berlaku dalam bulan Zulkaedah. Semoga dapat manfaat dan jangan lupa berkongsi ilmu ini kepada orang sekeliling.

 

 

5 TIPS UNTUK KEKAL POSITIF

5 CARA UNTUK KEKAL POSITIF

Dalam hidup ini, kita tak terlepas daripada mengalami tekanan atau stress samada ketika bekerja ataupun belajar. Stress yang berlebihan boleh memudaratkan kesihatan tubuh badan kita jadi kita perlu tangani dengan secepat mungkin. Hari ini saya nak konsikan tentang 5 cara untuk kekal positif dalam kehidupan seharian. Semoga dengan perkongsian ini dapat kita jalani hidup dengan lebih tenang dan selesa.

Baiklah, tips yang pertama ialah dengan kita bersabar. Sifat bersabar ini perlu kita pupukkan dalam diri. Dengan adanya sifat sabar dalam diri kita, apa pun dugaan aaupun cabaran yang datang, kita akan lebih kuat untuk menghadapinya. Sepertimana Allah berfirman dalam surah Al-Maarij ayat 5-7, “Maka Bersabarlah Dengan Sabar Yang Baik, sesungguhnya mereka memandang siksaan itu mustahil. Sedangkan Kami memandangnya mungkin terjadi”.

Tips yang kedua ialah kita ubah mindset. Kita perlu ubah mindset ke arah yang lebih positif. Dan setiap kali bangun tidur, penuhilah dengan rasa syukur. Bersyukurlah dengan segala nikmat yang diberikan kepada kita yang tidak boleh dikira jumlahnya. Ada ketika, saat kita melihat orang lain lebih daripada kita dari semua aspek membuatkan hati menjadi tidak senang, cemburu, dengki atau apa sahaja perasaan negatif. Kalau ada perasaan macam tu, buang jauh-jauh. Cukup kita bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang. Bila kita bersyukur, Allah akan melipatgandakan rezeki kita.

Beralih kepada tips ketiga ialah bergaul dengan orang yang positif. Bila kita masuk dalam satu circle orang yang berfikiran positif ini sedikit sebanyak membantu kita untuk kekal konsisten berfikiran positif. Pastikan diri anda sentiasa dikelilingi oleh orang-orang yang positif dari segi tingkah laku, pemikiran mahupun percakapan. Ini mampu membantu diri anda untuk setiasa kekal positif di samping menarik aura-aura positif orang di sekeliling anda dan mengekalkan tenaga anda seharian.

Tips yang keempat yang boleh dikongsikan ialah bercakap perkara yang baik-baik sahaja. Percakapan harian kita kena jaga untuk kita kekal konsisten berfikiran positif & aura positif dalam diri bertambah kuat. Bila kamu berada dalam komuniti bercakap sesuatu yang dapat membantu membina sekililing kamu. Bila kita amalkan ini, automatik aura positif akan kekal dalam diri malah bertambah lagi.

Tips yang terakhir ialah memaafkan. Memaafkan ini bukan lah sahaja memaafkan orang lain tetapi memaafkan diri kita sendiri juga. Selepas kita maafkan diri kita, barulah kita memaafkan orang lain. Dengan cara ini barulah kehidupan kita akan sentiasa positif. Jika susah hendak memafkan orang lain, ingatlah bahawa semua manusia tidak sempurna dan sentiasa melakukan kesilapan.

Inilah antara tips untuk kita kekal positif dalam kehidupan seharian. Semoga perkongsian ini menbantu untuk meneruskan pekerjaan atau pembelajaran dengan lebih tenang. Jangan lupa berkongsi pada keluarga dan rakan-rakan. Semoga bermanfaat dan selamat beramal.

4 TIPS KUASAI SATU BAHASA

“Cikgu, susahnya nak ingat subjek ni”

“Ustazah, banyaknya benda nak kene hafal ni”

Mesti selalu dengarkan keluhan ini daripada pelajar-pelajar sekolah? Jom baca perkongsian ini tentang 4 tips untuk kuasai satu bahasa.

  1. Guru Muda / Mentor Mentee

Sistem guru muda atau mentor mentee ini merupakan tips yang paling berkesan untuk kita menguasai sesuatu subjek. Secara khususnya mentor ditakrifkan sebagai pembimbing atau tutor, manakala mentee pula ditakrifkan sebagai individu yang kurang pengetahuan dan pengalaman atau pelajar yang kurang dalam pelajaran. Mentor mempunyai peranan utama untuk menasihat mentee pada masa yang tepat, menunjukkan contoh yang baik dan membantu mentee dalam pembelajaran mereka. Secara umumnya, mentor terlibat sebagai pembimbing secara berterusan sehingga mentee itu mempunyai peningkatan dalam pelajaran.

 

  1. Membuat nota ringkas

Haaa, apa itu nota ringkas? Nota ringkas ini bermaksud nota yang sudah dipendekkan ataupun nota yang sudah disimpulkan menggunakan “key word” atau akronim ataupun “main point” yang telah dikenalpasti. Tujuan kita membuat nota ringkas ini adalah untuk senang bagi kita apabila ingin revise kembali sesuatu subjek atau tajuk dan tidak perlu untuk membawa buku teks kemana-mana, hanya perlukan beberapa kertas sahaja. Bak kata orang putih, “all in one”.

 

  1. Kuiz/Soal jawab

Para pelajar boleh melakukan kaedah soal jawab atau bermain kuiz bersama kawan-kawan untuk menguatkan lagi ingatan masing-masing. Bermula dengan membaca nota, kemudian masing-masing menyediakan soalan daripada tajuk yang berbeza dan meminta rakan untuk menjawab. Cara ini sangat bagus untuk menguji ingatan.

 

  1. Kerohanian/Berdoa

Ketenangan ini boleh diraih antaranya dengan solat wajib awal waktu, solat taubat, solat hajat, membaca al-quran dan berzikir. Hati yang banyak berzikir akan memperoleh ketenangan. Bermunajat kepada Allah dengan solat taubat, hajat dan tahajjud dan mohonlah doa kepada Allah agar campakkan rasa senang belajar, ketenangan hati dan ingatan yang kuat. Apabila musin peperiksaan, doalah kepada Allah agar apa yang dipelajari keluar dalam peperiksaan.

Ini antara tips yang boleh bantu dalam menguasai sesuatu subjek. Jika aplikasikan tips-tips ini dalam semua subjek, tidak mustahil kejayaan milik kita. Selamat mencuba.

Haa, nak tau lebih lanjut lagi tentang topik ini,boleh klik di sini.

7 Faktor Kenapa Sekolah Berasrama Penuh Jadi Pilihan

Inilah isu yang dihadapi oleh seluruh rakyat Malaysia terutamanya bagi pelajar yang bakal menduduki UPSR dan tingkatan 4 pada tahun ini. Ekoran daripada tiada peperiksaan, ramai yang tertanya kemana mereka ini akan melangkah untuk seterusnya. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) juga turut disarankan untuk adakan penilaian khas bagi pemilihan pelajar ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP).

Menurut KPM, ujian penilaian khas tetap akan diadakan bagi kemasukan pelajar ke SBP. Penilaian dari segi penglibatan pelajar dalam Kokurikulum juga turut di ambil kira. Di bawah disediakan kenyataan yang telah dikeluarkan oleh KPM:

Kenyataan dari KPM Sambungan Kenyataan KPM Kenapa sekolah berasrama penuh menjadi pilihan?

7 Sebab Kenapa Sekolah Berasrama Penuh.

Ini yang saya nak kupas untuk adik-adik pelajar dengan ibu bapa dekat luar sana. Antara kelebihan kenapa sekolah berasrama penuh dan bukan sekolah harian biasa. Jika ditanya anak-anak yang ingin berjaya dengan cemerlang, tentunya mereka cenderung untuk pilih ke SBP. Jom saya ceritakan kenapa dan bagaimana untuk realisasikan impian itu.

Pertama, adik-adik boleh latih diri untuk lebih berdikari jika berada di SBP. Berdikari dari segi kekemasan bilik, pakaian, katil, susun buku, jadual dan semua aspek lain kerana ibu ayah dah tak ada dekat asrama tu tau. Jadi, adik-adik yang akan buat sendri dari A-Z. Percayalah, bila dah boleh buat semua tu sendiri, adik-adik pasti tak jadi cengeng lagi dengan mak ayah.

Kedua, makanan sudah tersedia tau adik-adik. Tunggu untuk bergerak ke dewan makan kemudian ambil makanan, duduk baca doa dan ngap sahaja. Wahh..seronok kan? Makan pulak bukan sekali dua je, boleh cakap asyik makan je. Dari hidangan sarapan, makan tengahari, petang, malam dan supper. Apa pulak supper tu? Haa.. Supper tu makan malam sebelum tidur, biasanya lepas ‘PREP’. Teruskan pembacaan kalau nak tahu apa itu PREP

Ketiga, latih diri untuk lebih berdisiplin. Berdisiplin dekat sini, bukan sekadar pergi balik sekolah saja, tapi dari banyak aspek. Aspek paling utama ialah dari segi time management. Adik-adik bukan boleh seronok-seronok senang lenang je dekat bilik tu.

Kehidupan di asrama penuh ni, sudah ditetapkan perjalanan setiap masa. Ingat, masa itu emas, malas itu membunuh!. Adik-adik perlu mengikut masa yang telah ditetapkan oleh pihak asrama seperti solat berjemaah di surau, PREP, waktu makan, waktu riadah, waktu tidur dan waktu untuk semua pelajar kosongkan asrama.

Baik..sekarang saya akan jelaskan apa itu PREP untuk adik-adik semua. PREP ialah singkatan kepada preparation. Preparation untuk apa? Preparation untuk belajar. Biasanya PREP akan diadakan pada waktu selepas habis pembelajaran pada belah tengahari dan juga malam sebelum waktu makan supper.

Adik-adik kena ingat, jika duk bersenang lenang kat bilik, memang tunggu hukuman dari warden asrama la jawabnya. Warden ni akan pantau setiap aktiviti yang wajib untuk adik-adik lakukan. Nampak tak? Dorang ni sayang adik-adik. Nak tengok berjaya la katakan.

Keempat, secara tak langsung, berlakunya penjimatan masa dan kos. Tahu kenapa? Masa untuk ke kelas pendek, masa untuk belajar banyak dan kos untuk pergi dan hantar adik ke sekolah pun dah jimat (terutama untuk ibu ayah adik). Jadi, banyak masa yang adik-adik boleh gunakan untuk menelaah dan disamping bantu ibu ayah adik juga.

Kelima, ada sesetengah SBP menyediakan peluang untuk lawatan ke luar negara. Jauh perjalanan, luas pemandangan kan? Bukan pergi untuk seronok semata tau, tapi untuk tingkatkan ilmu adik-adik. Bertukar pandangan, idea dan banyak lagi. Nak tahu lebih, kena belajar betul-betul dan layakkan diri masuk SBP ya.

Keenam, peluang untuk belajar bahasa ketiga atau lebih dekat lagi dikenali bahasa asing. Bahasa asing ni kebiasaannya di universiti, tapi inilah kenapa SBP lebih menjadi pilihan. Adik-adik sudah di perkenalkan dengan bahasa seperti Mandarin, Perancis, Jerman, Arab dan Jepun. Penguasaan bahasa asing ni boleh bantu adik-adik dalam bidang kerjaya masa hadapan nanti tau.

Ketujuh, bersaing dengan pelajar lain. Bersaing di sini adalah dari segi akademik dan sahsiah diri. Tetapi bersaing secara sihat tau. Kelebihannya apabila kita lihat orang lain dapat keputusan yang cemerlang, tentunya kita pun nak jugak. Bila tengok orang lain belajar, tentunya kita turut sama terbakar untuk belajar. Semangat positif yang dibawa tentunya akan terasa aura kepada kita. Bukan itu sahaja, adik-adik boleh rujuk dengan kawan-kawan untuk belajar. Ada tu, belajar secara berkumpulan.

Haa..Macam mana? Semangat ke semangat sangat untuk ke SBP ni?

Adik-adik…serta Ibu Ayah diluar sana..kita semua dikejutkan dengan Pandemik Covid 19. Tapi, tidak semestinya kita perlu berhenti di sini. Perjuangan untuk terus melangkah berjaya perlu diteruskan.

Wahai ibu ayah, apa tindakan anda untuk anak-anak ke SBP?

Terfikirkah anda inisiatif untuk beri pendidikan lebih dek kerana waktu sekolah juga sudah terganggu. Dorongan anda untuk anak-anak amat diperlukan ketika ini.

Adik-adik pula bagaimana? Apa persediaan adik-adik untuk ke SBP? cukup atau tidak?

Jadi di sini, tindakan Ibu Ayah dan adik-adik sendiri perlu di gandakan.

Apakah Pecutan terakhir sebelum ujian ke SBP diadakan?

Di bawah disediakan 5 pecutan terakhir yang boleh dilakukan.

5 Pecutan Teakhir untuk melayakkan diri ke SBP

Tahu tak apa ‘DUIT’ tu? Bukan duit yang adik-adik beli jajan tu tau. Tapi…

D: Doa ll U: Usaha ll I: Ikhtiar ll T: Tawakal

‘DUIT’ ni perkara paling penting. Tanpanya, adik-adik tidak akan dapat capai apa yang adik-adik impikan.

Baiklah, sampai ke penghujung dah. Semoga artikel ini dapat menyuntik semangat adik-adik yang bercita-cita untuk ke SBP yang seharusnya menduduki ujian UPSR, namun teah dibatalakan.

Ayuh bertindak sebelum terlambat. Semoga adik-adik berjaya melepasi ujian yang bakal diadakan kelak dan seterusnya berjaya melayakkan diri ke SBP.

“THANKS FOR NOT GIVING UP ON US!” / “TERIMA KASIH KERANA TIDAK BERPUTUS ASA PADA KAMI”

Betapa gembiranya kami apabila melihat senyuman salah seorang klien kami daripada Pakistan, Madam Ayesha yang senyum sampai ke telinga dengan servis home tuition kami. Beliau amat berpuas hati dengan servis kami dari semua aspek terutamanya dari layanan kami, tutor kami yang memberikan sepenuh tenaga dan usaha untuk  mengajar anak beliau, Ameena dan juga Ad, untuk subjek Mengaji Al – Quran.

Tutor kami,Cikgu Halwa , telah banyak mengajar benda baru yang Ameena dan Ad tidak tahu sebelum ini. Ameena dan Ad menggunakan Bahasa Inggeris sebagai cara komunikasi dan sukar untuk memahami Bahasa Melayu. Hal ini menyebabkan Madam Ayesha sukar untuk mencari tutor yang fasih bercakap Bahasa Inggeris untuk mengajar anak beliau. Terima kasih kepada Cikgu Halwa, Madam Ayesha boleh menarik nafas lega kerana telah menjumpai tutor yang sesuai dengan kualiti mengajar yang amat bagus untuk anak beliau.

Cikgu Halwa berjaya menjalankan tanggungjawab beliau dengan cemerlang sekali. Setiap hari, Cikgu Halwa akan menghubungi Madam Ayesha untuk pergi ke rumah beliau dan mengajara Al – Quran berserta Tajwid untuk Ameena dan Ad. Selepas habis kelas, Cikgu Halwa akan mengkonklusikan pengajarannya hari ini kepada Madam Ayesha. Madam Ayesha amat menyukai Cikgu Halwa dek kerana kelembutan dalam mengajar anak beliau dan juga teknik mengajar yang digunakan oleh Cikgu Halwa.

 

Im really really happy with her. Shes teaching very nice and very politely. Thats why i want her.

Madam Ayesha mahu anak – anaknya untuk lebih mengetahui tentang Al – Quran dan juga Bahasa Arab. Beliau amat menitikberatkan hal ini kerana ia adalah sebagai panduan garis hidup umat Islam. Beliau sendiri mahu yang terbaik buat anak – anak beliau. Oleh itu, beliau sering mencari tutor yang boleh mengajar anak beliau. Beliau amat menitikberatkan tutor yang memang betul – betul berkualiti yang mampu mengajar anak beliau.

Terima kasih kepada Madam Ayesha kerana mempercayai servis home tuition kami. Sebelum ini, beliau banyak membuat penyelidikan tentang home tuition di Malaysia selama 2 Tahun! Akan tetapi, amatlah sedikit tutor yang boleh mengajar Al – Quran dalam Bahasa Inggeris kerana Bahasa Inggeris merupakan bahasa pengantar bagi Madam Ayesha dan sekeluarga.

Sebagai tanda penghargaan, kami memberikan SECARA PERCUMA Buku Tajwid Infografik kepada Ameena dan Ad agar mereka lebih berminat untuk mempelajari Bahasa Arab dan juga Al – Quran. Buku tersebut mengandungi pelbagai teknik yang mudah untuk lebih mahir mengenai Tajwid dan juga teknik untuk membaca Al – Quran dengan lebih lancar.

 

Keberkatan dan Kepentingan Sedekah, Infaq dan Waqaf

Assalamualaikum.

Salam 10 Ramadan.

 

Anda tahu bagaimana Universiti Al-Azhar berfungsi?

Dari mana dana yang universiti ini dapat untuk pelajarnya melanjutkan pelajaran?

Apa kena mengena dengan tajuk kita kali ini?

 

Kali ini, kami ingin menyebarkan perkongsian oleh Ustaz Don Daniyal berkaitan Keberkatan Sedekah, Infaq dan Waqaf.

 

Supaya perkongsian kami dapat menjentik hati kita untuk sama-sama berusaha bagi menambah sedekah, infaq dan waqaf terutamanya di bulan yang mulia ini.

 

Sempena dengan Ramadan 1440H, kami melancarkan satu Program Infak Ramadan di mana 100% dari wang yang diinfak akan digunakan bagi infak pendidikan untuk anak yatim dan asnaf yang memerlukan.

 

Aktif Kokurikulum Pun Boleh Skor 6A Percubaan UPSR

Anak kepada Puan Feldatun ini bertukar sekolah semasa tahun 6 dan adik ini amat aktif dengan aktiviti sekolah…

tapi boleh dapat 6A dalam Percubaan UPSR baru-baru ini dari peperiksaan pertengahan tahun dapat 3A.

 

Apa rahsianya??

Adik Aishah belajar di rumah secara personal bersama tutor CMN Academy.

 

Puan Feldatun ada kongsikan sebab kenapa beliau ambil home tuition ekskusif ini untuk Aishah:

1- Supaya disiplin masa untuk study lebih terjaga.
2- Lebih fokus & tutor dapat beri tumpuan sepenuhnya kepada Aishah.
3- Bantu ibu bapa yang tak sempat atau tak dapat ajar anak.

 

Jom dengarkan lagi apa kata Puan Feldatun & Adik Aishah berkenaan home tuition bersama Cikgu Syida, home tutor CMN Education Group.

 

[Kisah Inspirasi] Autisme Bukan Halangan Untuk Pelajar Berjaya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera tuan dan puan.

Kisah inspirasi ini menceritakan mengenai klien daripada CMN Academy yang telah lama bersama CMN Academy iaitu sejak 2015.

Beliau bernama Tuan Syaifuddin, yang mengambil perkhidmatan kami sejak 3 tahun yang lalu. Anak beliau mempunyai ‘mild autisme’ dan Tuan Syaifuddin berkata beliau mencari tutor yang sesuai untuk mengajar anaknya dan penyabar untuk mengajar anak beliau.

Alhamdulillah, anak beliau yang bernama Faris yang merupakan ‘mild autisme’ telah mengalami peningkatan dalam pembelajaran dan suka belajar bersama Cikgu Azeli.

Tuan Syaifuddin mencari CMN Academy di facebook dan beliau berkata bahawa untuk mendapatkan tutor yang sesuai adalah susah tetapi di CMN Academy dapat memberikan beliau seorang tutor yang boleh mengajar anak beliau yang memerlukan pendekatan istimewa  walaupun syaifuddin berkali-kali tukar tutor kerana beliau akan bertanya dulu adakah tutor tersebut sanggup tak untuk mengajar anaknya yang mengalami mild autisme. Alhamdulillah Cikgu Azeli dapat mengajar Faris dengan baik sejak 2015.

Anak beliau darjah 4 dan akan menduduki UPSR lagi 2 tahun. Anaknya bercerita tentang cikgu beliau iaitu Cikgu Azeli yang telah bersama CMN semenjak 2013 lagi bahawa beliau seorang yang penyabar dan boleh ajar anak Tuan Syaifuddin dengan baik.

INGIN DAPATKAN SOALAN PERCUBAAN UPSR SECARA PERCUMA?

Akhir sekali, Tuan Syaifuddin mengucapkan terima kasih kerana dalam keadaan anaknya yang istimewa, agak sukar  untuk mendapat seseorang yang sanggup untuk mengajar anaknya dan ibu bapa di luar sana boleh mencuba Home Tuition Mentoring dari CMN Academy untuk anak-anak mereka.

Kami mendoakan agar keluarga ini dipermudahkan urusan dan kami percaya adik Faris berjaya juga mampu berjaya di dunia dan akhirat inshaAllah.

 

Di bawah ialah video Tuan Syaifuddin berkongsi pengalaman beliau sebagai bapa kepada anak istimewa ini bersama Puan Nurwahidah dari CMN Academy.

Siapakah Guru Yang Terbaik?

Tokoh pendidik yang paling dikagumi sepanjang zaman dengan bermacam-macam kajian berkenaan apa metod yang beliau gunakan dalam pengajarannya. Jawapannya dia lah baginda Nabi Muhammad SAW.

 

Pengkajian ini telah dilakukan baik dari sarjana muslim mahupun bukan muslim sehingga dinyatakan baginda sebagai orang no.1 yang paling berpengaruh di dunia oleh Michael Hart di dalam bukunya “The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History”.

 

Insyaallah, pertemuan kita pada kali ini bukan lah sahaja untuk kita nak mengenali siapa guru yang terbaik ini tapi yang lebih penting lagi untuk kita nak tahu bagaimana untuk menjadi guru yang terbaik.

 

Syabas saudara/ri yang telah memilih untuk membaca perkongsian ini. Semoga kita semua dikurniakan kefahaman dengan izin Allah swt.

 

Ayat rujukan kita kali ini adalah dari Surah Yaasin: Ayat 17.

ومَا عَلَيْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ
🍃 Ertinya: dan (para Rasul itu berkata) tidaklah ada (kewajiban) kami kecuali menyampaikan (risalah) dengan penyampaian yang jelas.

 

Daripada ayat ini apa yang kita dapat ambil intipati untuk digunakan dalam pengajaran kita sebagai pendidik? Iaitu lah 2 sektor pengajaran pada kalimah “البلاغ” dan “البلاغ”  .“المببن” merujuk kepada cara penyampaian dan “المبين” merujuk kepada apa yang disampaikan.

 

Pertama sekali, kita nak memahami cara penyampaian yang terbaik (البلاغ). Persoalannya adalah bagaimanakah baginda Nabi Muhammad saw boleh memiliki cara penyampaian tersebut?

 

Agaknya, berapa ramai guru ‘Public Speaker’ yang beliau belajar? Berapa banyak kursus ‘Public Speaking’ yang beliau hadiri? Dan berapa lama pula beliau berlatih menjadi penyampai pada zaman tersebut?

 

Jawapan adalah TIADA. Elemen ini baginda pelajari dari pengalaman pekerjaan beliau semasa kecil iaitu lah dengan mengembala kambing dan berniaga. Hah, biar betul. Apa kaitannya?

 

Kekalkan pembacaan ini dan in sya allah, saya akan ulas hikmah dari pekerjaan tersebut. Soalan, apakah hikmah dari mengembala kambing? Jika kita perhatikan juga di dalam Al-Quran, Nabi Musa AS juga sepertinya ada isu dengan cara penyampaian ini dan beliau mengembala kambing selama 10 tahun.

 

Hikmahnya adalah sifat ‘SABAR’. Sekiranya kita tahu, apakah perangai kebiasaan kambing ini? Jawapannya, degil dan suka melawan. Jadi, dari pekerjaan ini dapat kita fahami bahawa baginda dilatih dari kecil sifat bersabar dan kemahiran mengawal kedegilan kambing yang baginda jaga.

 

Selain itu juga, beliau juga berniaga sejak dari kecil. Biasanya yang kita tahu, beliau mula berniaga umur 12 tahun mengikut pakciknya ke Syam. Ketika berumur 25 tahun, beliau bekerja dengan seorang saudagar kaya dan akhirnya bertemu jodohnya dengan founder tersebut iaitulah Khadijah.

 

Sedarkah kita disebalik pekerjaan ini, ia banyak melatih baginda Nabi Muhammad saw menjadi penyampai yang berkesan. Ringkasnya dengan berniaga ini selain ia adalah sunnah Nabi, ia juga adalah cara untuk menjadi seorang yang berkemahiran pelbagai.

 

Tidaklah ini bermaksud supaya para pendidik mesti menjadi peniaga, tetapi memadai sekadar para pendidik memiliki ciri-ciri ini untuk diaplikasikan dalam penyampaian terhadap anak murid dan audien yang kita nak nasihatkan.

 

Soalan, apakah yang dapat kita gunakan elemen berniaga ini dalam cara penyampaian yang berkesan? Adakah mendidik ini perlu diniagakan? Jawapannya, TIDAK. Tetapi ada 2 faktor dari berniaga yang boleh digunakan dalam pengajaran iaitu faktor persiapan dalaman dan luaran.

 

Persiapan dalaman berdasarkan sirah Nabi berniaga adalah berguru (Abu Thalib). Sebelum nak mendidik, kita lah yang terlebih dahulu perlu dididik. Selain itu juga, pendidik perlu ada peribadi sifat jujur dengan anak murid dan ‘visionary’ dengan strategi pengajaran yang idealistik dan kreatif.

 

Sebagai contoh, baginda Nabi Muhammad saw dalam peristiwa Perang Khandak menampilkan peribadi jujur (ikat 2 biji batu di perut), visionary dengan para sahabat (pembukaan Rom & Konstantinopel) dan kreatif (gali parit).

 

Apapun elemen ini perlukan proses dan jiwa memberi.  Bak kata pepatah omputih “The More You Give, The More You Will Get Back”. Adalah sesuatu yang gila apabila pendidik buat perkara yang sama tapi mengharapkan hasil yang berbeza.

 

Manakala, dari sudut faktor persiapan luaran pula adalah komunikasi. Para pendidik perlu faham dan bertanya anak murid isu mereka serta ajarkan mengikut keperluan mereka. Ini adalah sebagai simbol hargai mereka. Bagaimana untuk kita dihargai jika kita tidak menghargai?

 

Selain itu, para pendidik juga perlu bijak negotiate dengan anak murid. Negotiate dengan mereka juga perlu ada elemen ‘win-win situation’. Ini penting bagi memastikan Pengajaran & Pembelajaran (P&P) kita dapat berjalan dengan jaya dan lancar.

 

Rumusannya, faham lah kita bahawa mengembala kambing melatih nabi menghadapi kedegilan Arab Kafir Quraisy dan berniaga melatih nabi untuk menyampaikan ajaran Islam dengan berhemah untuk disebar-luaskan ke seluruh pelusuk dunia.

 

Dari sini maka jelaslah kita bahawa perjalanan hidup Nabi Muhammad saw bukan lah sekadar untuk kita tahu, tapi ia untuk kita amalkan mesej tersebut dalam kehidupan kita terutamanya dari sudut kita sebagai pendidik.

 

Kedua, kita nak memahami apa isi penyampaian yang terbaik (المبين). In sya allah, saya akan permudahkan huraiannya agar ia lebih mudah untuk difahami.

 

Isi penyampaian yang terbaik adalah berdasarkan sudut pandang kita iaitu lah atas, depan dan belakang. Atas merujuk kepada dari sumber wahyu (Al-Quran & Hadith), depan merujuk kepada dari sumber ilmu masa depan (sains & teknologi) dan belakang merujuk kepada sumber sejarah.

 

Akal yang tuhan kurniakan adalah untuk berfikir. Maka, dengan sebab itu ilmu untuk disampaikan juga perlulah bukan sahaja berkisarkan mengenai ‘apa ilmunya’ tetapi berkisarkan mengenai ‘kenapa mesti belajar ilmunya’. Sebab ini lah metod yang digunakan oleh Guru Yang Terbaik, Nabi Muhammad saw.

 

Pengajaran ini jika diperhatikan sangat berkaitrapat dengan Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK 21) iaitulah Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dan Science, Technology, Engineering & Mathematic (STEM). Lebih-lebih lagi di zaman Revolusi Perindustrian 4.0 yang penuh mencabar ini.

 

Sebagai kesimpulan, walaupun Nabi Muhammad saw merupakan seorang rasul tetapi jangan kita lupa beliau juga masih seorang manusia yang sama seperti kita. Ini memudahkan proses untuk kita berjaya mendidik dengan mencontohi dan mengikuti kaedah yang diamalkan oleh baginda.

 

Benar lah, ajaran Islam tidak terhad belajar ilmu agama sahaja tetapi perlulah diintegrasikan juga dengan ilmu-ilmu yang lain supaya Islam tidak dilihat rigid bahkan menampakkan bahawa ia fleksibel untuk semua golongan dan lapisan masyarakat.

 

Semoga kita diberikan hidayah dan petunjuk dari kehidupan Nabi Muhammad saw mengikut panduan wahyu Al-Quran.

 

Sekian sahaja dari saya, diharapkan ia bermanfaat dan berjumpa lagi kita di penulisan artikel yang akan datang dengan perkongsian berpandukan perspektif ajaran Al-Quran. In sya allah ..

 

 

Sheikh Sulaiman Bin Sheik Harun

Founder Modul “Mudahnya Faham Al-Quran”

Manager CMN Academy HomeTuition Ampang