[Sains UPSR] Apa Yang Pelajar Perlu Ingat Dalam Tajuk Asid & Alkali?

Sains UPSR: Apa Yang Pelajar Perlu Ingat Dalam Tajuk ASID DAN ALKALI

Di bulan puasa ini, pelajar selalu hilang Fokus.. Semalam semasa Cikgu berbincang soalan-soalan Sains Pertengahan Tahun, ada pelajar yang tidak dapat membezakan ASID DAN ALKALI…

 

Maka dengan itu, Cikgu nak kongsikan Nota PENTING yang perlu dingati oleh murid-murid dalam tajuk ASID DAN ALKALI berserta latihan.. Semoga guru-guru serta pelajar-pelajar dapat menggunakannya tips-tips ini dalam peperiksaan UPSR nanti…

💉. Mendefinisi Secara Operasi Sifat Kimia Bahan

☢ Bahan ASID adalah bahan yang dapat menukarkan warna kertas litmus BIRU kepada MERAH

☢ Bahan ALKALI adalah bahan yang dapat menukarkan warna kertas litmus MERAH kepada BIRU

☢ Bahan NEUTRAL adalah bahan yang TIDAK dapat menukarkan warna kertas litmus

💉.. 2 Kaedah Menguji Sifat Bahan

⚛ Menguji dengan Kertas Litmus

⚛ Menguji dengan Merasa bahan Makanan

💉. Rasa Makanan Mengikut Sifat Bahan

a. ASID

💋 Rasa MASAM

🚏Contoh Makanan : Lemon, Nenas, Oren, Tomato

b. ALKALI

💋 Rasa PAHIT

🚏Contoh Makanan : Terung, Peria, Badam, Serbuk Penaik

c. NEUTRAL

💋 Rasa MANIS, MASIN dan TAWAR

🚏Contoh Makanan : Gula, Garam, Madu, minyak masak

💉 Formula DISAMBALKALI

disa MB alkali
………⇆

⚠ MERAH ➝ BIRU = ALKALI

⚠ BIRU ➝ MERAH = ASID

⚠ TIADA PERUBAHAN = NEUTRAL

Soalan-soalan yang sering ditanya dalam kertas 1 atau Kertas 2 SAINS biasanya menguji kemahiran murid untuk MENGINGATI rasa makanan mengikut sifat bahan dan dapat mengenalpasti perubahan warna kertas litmus

Kelebihan Pembelajaran Secara Home Tuition

Dunia semakin pantas beredar, begitu juga dengan dunia pendidikan. Perubahan yang berlaku ini sedikit sebanyak memperkembangkan dunia tuisyen seiringan bersamanya. Ini menjadikan peranan tuisyen sangat penting dalam membantu arus pendidikan.

Tuisyen boleh didefinisikan secara umum sebagai kelas bimbingan yang biasanya dijalankan di luar dari waktu pembelajaran formal. Cabang dalam dunia tuisyen ini pula banyak sekali seperti kelas tuisyen di sekolah, kelas tuisyen di rumah, kelas tuisyen berbayar, kelas tuisyen komersial, kelas tuisyen percuma dan sebagainya.

Kelas tuisyen di rumah atau lebih popular dipanggil sebagai home tuition bermaksud kelas tuisyen yang dijalankan di rumah, samada di rumah pelajar mahupun di rumah guru. Konsep asasnya adalah melibatkan bimbingan secara persendirian. Perbezaan ketara yang dapat kita perhatikan antara kelas tuisyen dan home tuition adalah dari segi perlaksanaan dan juga bilangan pelajar yang terlibat.

Berikut merupakan beberapa kelebihan pembelajaran secara home tuition yang boleh kita sebagai ibu bapa pertimbangkan dalam memastikan anak-anak kita mendapat pendidikan yang terbaik.

  1. Bimbingan Berfokuskan Individu

Proses pembelajaran ini berfokuskan individu yang akan membantu mengukuhkan pemahaman pelajar dengan lebih baik. Ini berbeza jika pembelajaran dilakukan secara umum dan dalam kumpulan bilangan pelajar yang agak ramai.

Biasanya, guru tuisyen akan menggunakan kaedah yang berbeza untuk mengenalpasti kebolehan dan kelemahan pelajar memandangkan setiap pelajar mempunyai pemahaman yang berbeza antara satu sama lain. Hal ini mudah untuk dilakukan kerana bilangan pelajar yang tidak ramai dalam satu masa.

 

  1. Membantu Meningkatkan Keyakinan Dalam Diri Anak-Anak

Apabila anak-anak kita dibimbing mengikut kemampuan diri, ia bukan sahaja dapat membantu mereka memahami apa yang dipelajari malahan juga dapat membantu membina keyakinan dalam diri mereka. Ini berlaku kerana semasa proses pembelajaran berjalan, mereka tidak perlu ada rasa malu pabila tidak menguasai sesuatu topik dan tidak perlu merasa rendah diri seperti mana jika belajar di dalam kelas atau di dalam kumpulan yang ramai.

 

  1. Ibu Bapa Dapat Memantau Anak Dengan Lebih Mudah

      Home tuition dapat membantu meringankan ibu bapa dalam pelbagai aspek. Paling utama ibu bapa dapat memantau dengan lebih dekat bagaimana proses pembelajaran anak mereka berlaku. Hasil yang mereka laburkan dapat mereka nilai sendiri sama ada ia berbaloi atau sebaliknya. Keadaan agak berbeza apabila mereka menghantar anak-anak ke pusat tuisyen, mereka tidak dapat mengukur sejauhmana pelaburan mereka berbaloi kerana proses tersebut tidak berlaku di depan mata mereka.

 

  1. Menjimatkan Kos

Ibu bapa juga boleh menjimatkan kos pengangkutan mereka. Jika menggunakan khidmat pusat tuisyen, ibu bapa terpaksa menghantar anak-anak setiap masa dan semestinya ini memakan kos yang tinggi, tambahan pula jika pusat tuisyen berkenaan jauh dari tempat kediaman. Jika menggunakan perkhidmatan home tuition, guru yang akan datang ke rumah tanpa perlu memeningkan kepala ibu bapa untuk pergi ke pusat tuisyen.

 

  1. Menjimatkan Masa

Zaman yang kian pantas beredar menyebabkan ibu bapa sering berkejaran dengan masa. Hal ini dapat membantu meringankan ibu bapa kerana tidak perlu meluangkan masa untuk keluar menghantar dan mengambil anak-anak. Selain itu masa yang ditetapkan juga lebih fleksibel dan boleh mengikut keperluan ibu bapa. Hal ini dapat membantu mengurangkan tekanan dari segi masa yang dihadapi oleh ibu bapa. Jika ada hal yang penting, ia dapat diubah suai mengikut kesesuaian ibu bapa hanya melalui perbincangan dengan guru tuisyen berkenaan.

Promosi Ramadan Raya Home Tuition CMN Academy

[PERCUMA] PROMOSI RAMADAN RAYA HOME TUITION CMN ACADEMY! DAPATKAN BUKU ISTIMEWA PERCUMA DENGAN SETIAP PENDAFTARAN TUISYEN DI RUMAH!
.
.
Anak tengah exam pertengahan tahun?
Result sebelum ni macam tak berapa ok je…
.
Ada rasa macam ni?
.
“Risaunya nak tengok result exam mid year ni..”
.
Nak bantu anak mula kelas selepas raya?
Atau bermula Ramadan ini?
.
.
Jom kami bantu anak anda belajar lebih seronok, berfokus & meningkat dalam keputusannya.
.
.
Kami dah bantu ramai pelajar BELAJAR…
✔️ Secara berfokus, santai dan seronok di rumah
✔️ Subjek yang perlukan bantuan dalam masa dan hari pilihan
✔️ Dengan cara lebih menarik, sesuai dan efektif dengan diri pelajar
✔️ Berteraskan silibus semasa dan kbat
✔️ Seterusnya meningkat potensi dan result
.
.
Kami juga dah bantu ramai ibu bapa…
+ Monitor apa yang pelajar belajar & diajar
+ Tahu pencapaian pelajar dari masa ke masa
+ Jimat petrol, masa dan tenaga
.
.
Yang paling BEST…
Sempena Ramadan dan Aidilfitri ini, kami nak bagi …
.
PERCUMA salah satu dari buku berikut :
.
Modul Funtastic Sains, Modul Funtastic Matematik atau Nota Journal ‘Yakin Sebelum Berjaya’
.
.
WOW!
.
.
TERHAD kepada 30 ORANG PERTAMA saja tau!
.
dan sehingga 14 Jun 2019 saja.
.
.
Nak dapatkan TAWARAN ISTIMEWA ini?
.
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
.

Kesalahan Umum Pemboleh Ubah Sains UPSR

Kesalahan Umum Pemboleh Ubah UPSR

Pemboleh ubah ialah faktor-faktor atau perkara-perkara yang boleh mempengaruhi sesuatu eksperimen Sains. Pada umumnya, untuk menulis sesuatu pemboleh ubah ianya mengandungi dua perkara iaitu PARAMETER dan OBJEK.

 

✎ Pemboleh ubah = PARAMETER + OBJEK

Contoh – contoh PARAMETER :

• Isipadu
• Masa
• Panjang
• Suhu
• Kuantiti
• Jenis
• Bilangan
• Baka
• Tempoh
• Jarak
• Keadaan
• Kecerahan
• Kehadiran
• Saiz
• Warna

Contoh-Contoh OBJEK

 Air yang tinggal
 Ais melebur
 Anak ayam
 Udara kandang
 Kain
 Permukaan
 Tuala
 Magnet
 Pokok
 Mentol
 Kereta
 Ladang
 Bola
 Tikus
 Air mendidih
 Tanah

JENIS-JENIS PEMBOLEH UBAH

⌘ Pemboleh ubah dimanipulasikan (PM) = Perkara yang kita ubah-ubah diawal sesuatu eksperimen.

⌘ Pemboleh ubah bergerak balas (PB) = Hasil eksperimen / keputusan eksperimen yang diperhatikan

⌘ Pemboleh ubah malar (PDM) = Perkara yang perlu disamakan supaya tidak mempengaruhi keputusan eksperimen.

     

Contoh soalan:
⚑ Apakah PEMBOLEH UBAH dimanipulasi dalam penyiasatan ini?
⚑ Apakah PEMBOLEH UBAH Bergerakbalas dalam penyiasatan ini?
⚑ Apakah PEMBOLEH UBAH dimalarkan dalam penyiasatan ini?
⚑ Tuliskan dua maklumat yang dikenal pasti dalam penyiasatan ini
⚑ Berikan satu maklumat dalam penyiasatan ini?

 

KESALAHAN UMUM SOALAN PEMBOLEH UBAH / MAKLUMAT

1. Pembolehubah tiada parameter.

Jawapan Salah☒ Air dipanaskan

Jawapan Betul ☑ Masa Air dipanaskan

2. Pembolehubah ditulis bersama pola/corak perubahan.

Jawapan Salah☒ Saiz Ayam semakin Bertambah

Jawapan Betul ☑ Saiz Ayam

3. Tidak tahu kedudukan pembolehubah dalam rangsangan soalan.

Eksperimen mengenai saiz jengkal murid dengan bilangan ukuran Meja (jengkal). Soalan meminta PM

Jawapan Salah☒ Bilangan ukuran Meja

Jawapan Betul ☑ Saiz Jengkal Murid

4. Untuk soalan berikan satu maklumat, calon menyatakan lebih daripada satu jawapan. Jawapan pertama sahaja disemak

Jawapan Salah☒ Kehadiran udara dan keadaan tikus selepas 2 hari

Jawapan Betul ☑ Keadaan tikus selepas 2 hari

5. Untuk soalan berikan maklumat, calon menyatakan maklumat yang salah

Jawapan Salah☒ Katak bertambah berbanding belalang

Jawapan Betul ☑ Bilangan katak, Bilangan belalang

~~
Diharap dengan perkongsian Cikgu ini dapat memberi kefahaman dan idea kepada murid untuk menjawab soalan pemboleh ubah / berikan maklumat dengan betul.

 

Aktif Kokurikulum Pun Boleh Skor 6A Percubaan UPSR

Anak kepada Puan Feldatun ini bertukar sekolah semasa tahun 6 dan adik ini amat aktif dengan aktiviti sekolah…

tapi boleh dapat 6A dalam Percubaan UPSR baru-baru ini dari peperiksaan pertengahan tahun dapat 3A.

 

Apa rahsianya??

Adik Aishah belajar di rumah secara personal bersama tutor CMN Academy.

 

Puan Feldatun ada kongsikan sebab kenapa beliau ambil home tuition ekskusif ini untuk Aishah:

1- Supaya disiplin masa untuk study lebih terjaga.
2- Lebih fokus & tutor dapat beri tumpuan sepenuhnya kepada Aishah.
3- Bantu ibu bapa yang tak sempat atau tak dapat ajar anak.

 

Jom dengarkan lagi apa kata Puan Feldatun & Adik Aishah berkenaan home tuition bersama Cikgu Syida, home tutor CMN Education Group.

 

Bagaimana Nak Mengingat Fakta Sains UPSR?

  1. Bagaimana Nak Mengingat Fakta Sains UPSR?

Fakta sains susah nak ingat? Tapi jadual rancangan di televisyen tak pernah lupa…Teknik dan gerakan dalam permainan Game di Telefon Pintar pon tak pernah salah… Macam mana semua ini boleh berlaku… satu perkataan Mudah… MINAT….

Hari ini Cikgu ingin kongsikan cara untuk mengingat fakta-fakta sains yang boleh diaplikasikan oleh murid-murid calon UPSR…

1. Mengingat memerlukan kemahiran…

Mempunyai daya ingatan yang kuat sememangnya diingini oleh semua orang. Keinginan ini mesti disertai dengan kemahuan untuk berusaha. Kata orang, kalau hendak seribu daya dan di mana ada kemahuan di situ ada kejayaan. Dengan mempercayai daya ingatan kita sendiri, kita akan berjaya meningkatkan daya ingatan kita.

Mari Cikgu uji daya ingatan Murid-murid semua. Berikut disenaraikan 14 patah perkataan. Cuba ingat perkataan-perkataan tersebut dalam masa 60 saat sahaja.

✎ Wayar
✎ Seterika
✎ Positif
✎ Atom
✎ Keupayaan
✎ Elektrik
✎ Lampu
✎ Negatif
✎ Kimia
✎ Cahaya
✎ Haba
✎ Bateri
✎ Bunyi
✎ Kinetik

Selepas 60 saat, tutup perkataan-perkataan itu dan cuba ingat perkataan-perkataan tersebut semula. Bagaimana anda boleh mengingat perkataan-perkataan tersebut? Apakah teknik yang anda gunakan untuk mengingat perkataan-perkataan ini?

 

TEKNIK M.E.M.O.R.I.

DALAM TEKNIK M.E.M.O.R.I., ada 6 cara yang dapat anda gunakan untuk mengingat. TEKNIK M.E.M.O.R.I. tersebut ialah:

M. Mnemonik, iaitu dengan cara menggunakan huruf atau perkataan bagi sesuatu maklumat.

E. Emosi, iaitu dengan cara mengaitkan nilai dan motivasi seseorang pelajar dengan bahan-bahan pelajaran.

M. Mengulang, iaitu dengan cara menggunakan maklumat untuk sesuatu aktiviti dan juga membuat ulangkaji.

O. Organisasi, iaitu dengan cara menyusun bahan-bahan tersebut daripada bentuk yang kurang sesuai dan tidak biasa kepada bentuk yang sesuai dan lebih dekat dengan kita.

R. Ringkasan, iaitu dengan cara memendekkan atau memadatkan isi kandungan pelajaran agar lebih senang diingat atau dihafal.

I. Ikatkan dan imaginasi, iaitu dengan cara mengikat sesuatu maklumat itu dengan perkataan atau objek tertentu.

M.E.M.O.R.I. adalah berdasarkan huruf awal daripada perkataan Mnemonik, Emosi, Mengulang, Organisasi, Ringkasan dan Ikatan. M.E.M.O.R.I. juga bermakna ingatan, jadi senanglah kita mengingat TEKNIK M.E.M.O.R.I. ini.

2. Tulis Dan Baca Nota.

Nota adalah satu cara menghafal Fakta.. Apabila Murid menuli nota secara tidak langsung murid membaca nota tersebut. Murid akan mampu menghafal perkataan demi perkataan boleh mula membaca nota untuk mengingat fakta demi fakta. Satu nasihat Cikgu apabila Murid membaca nota sila uji diri sendiri dengan cara menghafal nota yang dibaca didepan cermin. Kemudian Uji ingatan melalui bacaan nota tersebut dengan menjawab soalan-soalan latihan…

 

3. Peta Minda

Membina Peta Minda merupakan satu kaedah yang berkesan digunakan untuk menambah daya ingatan. Peta Minda ini dapat membantu Murid untuk menukarkan fakta-fakta yang telah diingati kepada bentuk yang boleh dilihat dan difahami.

Ramai diantara Murid dapat menguasai fakta Sains dengan mudah setelah membina Peta Minda.. Dari bacaan nota Sains juga Murid boleh mengubah ke bentuk Peta Minda bagi menguji sejauh mana daya ingatan murid terhadap Fakta Sains…

4. Membuat Latihan

Salah satu kaedah untuk mengingati Fakta Sains, adalah dengan cara membuat Latihan berterusan. Lebih banyak latihan lebih baik, Seperti kata orang kampung Cikgu practice makes perfect. Jadi Cikgu cadangkan agar setiap hari Murid-murid perlu menjawab sekurang-kurangnya 20 soalan latihan Sains untuk memastikan fakta-fakta sains dapat diingati dan diuji pada setiap hari..

Anda boleh menyemak jawapan anda dengan jawapan yang telah disediakan selepas menyiapkan latihan tersebut untuk memastikan jawapan anda betul berdasarkan fakta yang telah anda ingati…

5. Soal Jawab

Murid-murid boleh melakukan kaedah Soal Jawab bersama rakan untuk mengetahui tahap daya ingatan fakta Sains anda. Mula-mula anda perlu membaca Nota. Kemudian anda sediakan beberapa soalan dan jawapan berdasarkan nota fakta sains yang telah anda hafal.. Minta rakan anda menyoal anda untuk menguji berapa banyak anda boleh berikan jawapan yang betul berdasarkan nota yang anda baca…

Jadi itulah beberapa cara membantu murid-murid mengingati Fakta Sains yang boleh dicuba dalam aktiviti Ulangkaji Sains murid-murid setiap hari… Benar ada yang menyatakan murid tidak perlu menghafal fakta cukup dengan sekadar memahami isi pelajaran, Namun ingin Cikgu tegaskan disini, ini adalah salah satu kaedah yang boleh digunakan untuk membantu menjawab soalan Sains..

 

Teknik Memikat Hati Pelajar Belajar Sains

Teknik Memikat Hati Pelajar Minat Subjek Sains

Bak kata orang-orang tua, `melentur buluh biarlah dari rebung’, begitu jugalah dengan memupuk minat Sains seharusnya bermula sejak dari zaman kanak-kanak lagi.

  

Pelbagai usaha dijalankan supaya Sains diterima dan menjadi sebahagian yang penting dalam hidup masyarakat negara ini. Malangnya, setelah sekian lama usaha dilakukan bagi mencapai hasrat itu, kemajuan dan kejayaan dicapai dalam bidang sains di negara ini masih belum dapat dibanggakan.

Mata pelajaran Sains merupakan antara satu subjek yang sering menjadi tumpuan. Bagi pelajar yang meminati mata pelajaran ini, tempoh 1 jam sesi pengajaran dan pemudahcaraan (pdpc) dilihat sangat tidak mencukupi. Banyak perkara yang hendak dilakukan dan perlu dipelajari dalam tempoh tersebut (SITUASI 1).

Namun bagi pelajar yang tidak meminati mata pelajaran Sains, 1 jam tersebut merupakan satu tempoh penyeksaan yang sangat mengerikan (SITUASI 2)..

Jadi bagaimana KITA sebagai Tutor Sains mewujudkan SITUASI 1 dalam pembelajaran kita… Berikut adalah beberapa cadangan teknik pengajaran yang dapat menarik minat pelajar… 

 

TEKNIK 1:  AKTIVITI HANDS-ON 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Pelajar sukakan pembelajaran yang bergerak dan tidak membosankan. Teknik pengajaran tradisional yang biasanya hanya interaksi tutor kepada pelajar, ‘chalk and talk’ kelihatan semakin ketinggalan zaman. Guru perlu ubah sedikit proses pengajaran dengan memperbanyakkan aktiviti hands-on. 

 

Aktiviti hands-on boleh dipelbagaikan dalam bentuk membina model, melakukan eksperimen, mewarna gambar rajah dan aktiviti lain. Tentu pembelajaran jadi tidak membosankan jika pelajar aktif belajar. Pembelajaran Sains akan jadi menyeronokkan.. Insyaallah

 

TEKNIK 2: TEKNIK PENYOALAN MINDS-ON

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

 

Teknik penyoalan guru di Minds-on dalam kelas juga memainkan peranan penting dalam menarik minat pelajar untuk meminati mata pelajaran Sains. Tutor yang baik, akan mampu memberikan soalan yang mampu mencabar minda pelajar. Soalan yang baik pula akan mampu merangsang pelaajr untuk berfikir dan mencari jawapan dengan pelbagai cara. 

 

Aktiviti Minds-on juga akan berlaku apabila tutor mewujudkan aoalan-soalan KBAT dalam sesi pembelajaran yang mengajak pelajar-pelajar memberi respon, pandangan dan pendapat dalam sesuatu tajuk. Proses berfikir dan mencari jawapan ini akan membantu pelajar untuk jatuh cinta kepada subjek Sains. Bak kata orang, tak kenal maka tak cinta!

 

TEKNIK 3 : PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Boleh dikatakan hampir setiap pelajar pasti terdedah dengan teknologi maklumat dan gajet terkini. Sesuai dengan zaman mereka, salah satu lagi cara untuk menarik minat pelajar minat kepada mata pelajaran Sains adalah dengan menjalankan pembelajaran Sains melalui Teknologi.

Tutor boleh memberi tugasan dalam bentuk penggunaan teknologi maklumat kepada pelajar. Sebagai contohnya, memberi link Youtube untuk tontonan video ilmiah di rumah ataupun tugasan menghasilkan persembahan bagi subtopik tertentu dalam bentuk video.

Penggunaan media sosial seperti Facebook, Twitter dan Instagram juga boleh digunakan dalam penghantaran hasil kerja pelajar kepada tutor. Pembelajaran akan jadi lebih menarik kerana selari dengan peredaran zaman.

 

TEKNIK 4:  SAINS ITU MENYERONOKKAN

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Kebanyakan murid tidak meminati mata pelajaran Sains kerana melihat Sains sebagai sesuatu yang asing bagi mereka. Sesuatu yang hanya boleh dibayangkan sahaja. Jika guru dapat mengubah persepsi murid ini dengan memberikan sesuatu yang mereka dapat lihat, sentuh, rasa dan alami sendiri, tentunya ia akan memberi pengalaman berbeza kepada pelajar.

Penggunaan bahan yang ada di sekeliling kita bagi menggantikan penggunaan bahan yang kelihatan terlalu saintifik, juga mampu mendekatkan lagi Sains dengan pelajar. Jika bahan tersebut mereka kenal, lebih dekat dengan mereka, pasti pembelajaran Sains akan jadi lebih menarik. Aktiviti Pembelajaran Abad 21 boleh dijalankan dengan lebih efektif jika tutor dapat mencari idea menarik minat pelajar.

 

Begitulah serba sedikit perkongsian Cikgu untuk menarik minat murid-murid mempelajari Sains Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu para pendidik dalam menambahbaik aktiviti pengajaran Sains di sekolah mahupun di kelas tuisyen..

#YakinSebelumBerjaya

#CMNAcademy

Cara Mudah Menguasai Fakta Sains UPSR

SAINS UPSR: CARA MENGUASAI FAKTA SAINS MURID.

Lama Cikgu tak bersiaran… Bulan April yang terlalu sibuk dengan pelbagai aktiviti… Hari ini cikgu ingin kongsikan sedikit teknik yang boleh membantu murid dalam menjawab soalan Sains 018 UPSR… Fakta sains adalah masalah utama murid… Mengingati dan menguasainya adalah sesuatu perkara yang perlu dilakukan dengan segera bagi membantu murid yang lemah dalam menjawab soalan Fakta Sains…

Murid yang tidak menguasai Fakta Sains hanya boleh menjawab soalan-soalan yang memerlukan jawapan logik sahaja. Murid-murid ini akan membuat banyak kesilapan dalam soalan Sains Kertas 1 . Apabila melibatkan soalan yang mencungkil pengetahuan mengenai fakta Sains sama ada dari tahun 3, 4, 5 atau 6 murid ini akan dengan mudah membuat kesilapan… Ini disebabkan murid tidak dapat mengingati fakta-fakta, istilah-istilah dan isi kandungan pelajaran dengan betul. Cikgu ingatkan bahawa setiap orang ada cara tersendiri dan mengikut kemampuan dan kebolehan diri sendiri. Berikut adalah cara-cara yang murid-murid boleh gunakan untuk mengatasi masalah ini…:-

1. MEMBUAT DAN MEMBACA NOTA.

Murid yang boleh menghafal perkataan demi perkataan boleh mula membaca nota untuk mengingat fakta demi fakta. Nasihat Cikgu apabila membaca sila uji diri sendiri dengan menghafal nota yang dibaca didepan cermin setiap hari. Kemudian Uji ingatan melalui bacaan nota tersebut dengan menjawab soalan-soalan latihan.

Jika hanya membaca dan menghafal sesuatu fakta, mungkin otak kita lambat untuk mengingatkan kembali ketika menjawab peperiksaan. Dalam melengkapkan semua FAKTA yang kita telah pelajari, kita haruslah membuat nota ringkas untuk memantapkan lagi daya ingatan kita. Daripada nota ringkas dan menarik, ia akan memperkuatkan lagi daya ingatan kita tentang sesuatu tajuk yang kita pelajari.

2. MENCIPTA PETA MINDA

PETA minda merupakan kaedah yang berkesan untuk mendapatkan semula maklumat daripada ingatan untuk ditukarkan menjadi bentuk yang boleh dilihat. Sesetengah Murid menguasai fakta dengan membina Peta Minda.. dari bacaan nota juga boleh diubah ke bentuk peta Minda untuk menambah daya ingatan murid terhadap Fakta Sains…

 

Cara-cara untuk membuat peta minda adalah :

☁ Cari semua maklumat berkaitan sesuatu bab yang hendak dibuat peta minda

☁ Gunakan hanya kata kunci atau gambar rajah

☁ Tulis tajuk utama di bahagian tengah dan subtopik keluar ke semua arah

☁ Pergi ke setiap subtopik dan tuliskan kata kuncinya (input penting)

☁ Ulang sehingga semua isi penting tercatat

☁ Masa menyiapkannya antara 10-15 minit

☁ Jangan terlalu mementingkan warna-warni sehingga mengambil masa yang lama

☁ Sentiasa tekun dan sabar

☁ Dapatkan keseronokan dan kepuasan

3. Membuat Latihan

Untuk mengingati Fakta Sains, kaedah yang sesuai untuk mengenal pasti sama ada fakta tersebut telah berjaya kita ingati dengan betul adalah dengan membuat Latihan berterusan. Cikgu cadangkan setiap hari Murid-murid perlu menjawab sekurang-kurangnya 20 soalan latihan Sains untuk memastikan fakta-fakta sains dapat diuji pada setiap hari.. Anda boleh menyemak jawapan di belakang selepas menyiapkan latihan tersebut untuk memastikan jawapan anda betul berdasarkan fakta yang telah anda ingati…

Tidak ramai pelajar yang suka membuat latihan subjek Sains. Membuat Latihanakan memudahkan kita mengingat is-isi penting, membiasakan dengan soalan-soalan latihan dan jawapan yang betul, dan akan lebih ingat tajuk-tajuk penting yang dah disaring daripada buku teks. Semasa membuat Latihan jangan hanya memilih bentuk-bentuk soalan yang disukai sahaja. Buat semua bentuk soalan, sama ada soalan aneka pilihan (objektif) atau struktur (subjektif).

4. Soal Jawab

Murid-murid boleh melakukan kaedah Soal Jawab bersama rakan atau ibubapa untuk mengetahui tahap ingatan fakta anda. Mula-mula anda Baca Nota buat peta minda. Kemudian anda sediakan soalan dan jawapan berdasarkan nota fakta yang disediakan.. Minta rakan atau ibubapa anda menyoal anda. Pastikan anda dapat berikan jawapan yang betul berdasarkan nota yang anda baca…

Bila dah baca, jangan simpan Fakta itu sendiri. Anda perlu kongsikan dengan kawan-kawan. Anda perlu cerita semula apa yang dah baca tadi. Selain itu, aktiviti ini membolehkan anda mengenalpasti sama ada anda betul-betul telah menghafal Fakta, pada masa yang sama, anda juga boleh mendapat penjelasan tentang Fakta-fakta yang anda kurang faham dari rakan anda yang mungkin sudah menguasai fakta itu.

~

FAKTA SAINS adalah satu perkara penting yang perlu dikuasai oleh murid.. JIKA INGIN BERJAYA ANDA PERLU USAHA… KEJAYAAN TIDAK AKAN DATANG BERGOLEK… Semoga dengan perkongsian Cikgu ini dapat membantu anak-anak murid yang sedang berusaha mengingati FAKTA SAINS dengan betul dan cepat… Semoga Berjaya cikgu ucapkan…

MODUL MATEMATIK SUPER

Sedikit perkongsian daripada Master Halim, berpengalaman lebih 20 tahun sebagai pensyarah di UPSI dan juga merupakan trainer Maths menggunakan modul MATEMATIK SUPER.

Menurut beliau, belajar matematik bukan perkara yang mudah. Beliau juga dahulu tidak suka dengan mata pelajaran matematik, tetapi apabila memasuki universiti beliau merasakan matematik itu amat menyeronokkan untuk dipelajari. Mungkin terdapat sesetengah pelajar sekolah yang tidak suka dengan nombor, atau pelajar yang susah untuk faham formula? dengan matematik super yang di ajar oleh Master Halim boleh memberi peningkatan kepada pelajar sekolah yang lemah dalam subjek matematik.

HUMAN CALCULATOR? HOW TO BE THE HUMAN CALCULATOR..?

Untuk Modul Funtastic Matematik yang dihasilkan oleh CMN Academy amat baik dan disokong oleh Master Halim kerana untuk memberi pelajar sekolah rendah minat dan faham matematik. Sekiranya pelajar sekolah rendah tidak minat dan faham matematik pada zaman sekolah rendah bagai mana pelajar tersebut akan mempelajari matematik di zaman sekolah menegah? yang lebih mencabar dan soalan yang susah? Di sebabkan itu ibu bapa mahupun guru sekolah rendah harus memberi pelajar sekolah rendah faham dan minat dengan pengiraan.

Akhir sekali, untuk matematik bukan sahaja digunakan semasa belajar matematik, tetapi ilmu matematik amat di perlu kan di luar sana, semua kerja di luar sana menggunakan matematik dan pengiraan.

Di bawah video Master Halim bersama Coach Mohd Noor menceritakan “MODUL MATEMATIK SUPER”

[Kisah Inspirasi] Autisme Bukan Halangan Untuk Pelajar Berjaya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera tuan dan puan.

Kisah inspirasi ini menceritakan mengenai klien daripada CMN Academy yang telah lama bersama CMN Academy iaitu sejak 2015.

Beliau bernama Tuan Syaifuddin, yang mengambil perkhidmatan kami sejak 3 tahun yang lalu. Anak beliau mempunyai ‘mild autisme’ dan Tuan Syaifuddin berkata beliau mencari tutor yang sesuai untuk mengajar anaknya dan penyabar untuk mengajar anak beliau.

Alhamdulillah, anak beliau yang bernama Faris yang merupakan ‘mild autisme’ telah mengalami peningkatan dalam pembelajaran dan suka belajar bersama Cikgu Azeli.

Tuan Syaifuddin mencari CMN Academy di facebook dan beliau berkata bahawa untuk mendapatkan tutor yang sesuai adalah susah tetapi di CMN Academy dapat memberikan beliau seorang tutor yang boleh mengajar anak beliau yang memerlukan pendekatan istimewa  walaupun syaifuddin berkali-kali tukar tutor kerana beliau akan bertanya dulu adakah tutor tersebut sanggup tak untuk mengajar anaknya yang mengalami mild autisme. Alhamdulillah Cikgu Azeli dapat mengajar Faris dengan baik sejak 2015.

Anak beliau darjah 4 dan akan menduduki UPSR lagi 2 tahun. Anaknya bercerita tentang cikgu beliau iaitu Cikgu Azeli yang telah bersama CMN semenjak 2013 lagi bahawa beliau seorang yang penyabar dan boleh ajar anak Tuan Syaifuddin dengan baik.

INGIN DAPATKAN SOALAN PERCUBAAN UPSR SECARA PERCUMA?

Akhir sekali, Tuan Syaifuddin mengucapkan terima kasih kerana dalam keadaan anaknya yang istimewa, agak sukar  untuk mendapat seseorang yang sanggup untuk mengajar anaknya dan ibu bapa di luar sana boleh mencuba Home Tuition Mentoring dari CMN Academy untuk anak-anak mereka.

Kami mendoakan agar keluarga ini dipermudahkan urusan dan kami percaya adik Faris berjaya juga mampu berjaya di dunia dan akhirat inshaAllah.

 

Di bawah ialah video Tuan Syaifuddin berkongsi pengalaman beliau sebagai bapa kepada anak istimewa ini bersama Puan Nurwahidah dari CMN Academy.