Sains UPSR : Kemahiran Mengenalpasti Pembolehubah

Dah cuti sekolah laa…

Selamat Tahun Baru Cina kepada rakan yang menyambutnya.

 

Jom kita ulangkaji salah satu Kemahiran Proses Sains (KPS) Mengawal Pemboleh Ubah.

 

Kenapa Pelajar UPSR 2020 perlu kuasai topik Pembolehubah?

Pelajar akan dapat kuasai & jawab soalan TUJUAN, PEMERHATIAN, INFERENS, HIPOTESIS dan KESIMPULAN dengan betul, bila sudah kuasai topik ini.

 

 

Jom kita terus ke topik sebenar.

Apa itu pembolehubah?

 

Ada 3 Jenis Pemboleh Ubah:

 

➊ Pemboleh ubah Dimanipulasi (PM)

Pemboleh Ubah dimanipulasi (PM) adalah perkara yang perlu diubah / ditukar / dibezakan dalam satu eksperimen. Jika tidak diubah / ditukar / dibezakan eksperimen tidak akan berjaya dan ini biasanya menjadi sesuatu yang berbeza dari awal eksperimen. Fakta pemboleh ubah dimanipulasi (PM) boleh digunakan sebagai Inferens.

 

➋ Pemboleh ubah Bergerak balas (PB)

Pemboleh ubah Bergerak balas (PB) adalah Hasil Eksperimen atau Keputusan Penyiasatan yang kita cari. Di akhir penyiasatan, hasil eksperimen yang diukur perlu ditulis Sebagai (PB).. Jadi Pemerhatian perlu dimulakan dengan berdasarkan Pemboleh ubah bergerak balas (PB)

 

➌ Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM)

Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM) adalah Perkara yang perlu disamakan supaya tidak mempengaruhi keputusan eksperimen. Eksperimen akan terganggu jika semua perkara diubah dan menghasilkan keputusan yang Salah..

 

 

SYARAT-SYARAT MENULIS PEMBOLEH UBAH.

 

⑴ Secara umumnya, untuk menulis sesuatu pemboleh ubah ianya mengandungi dua perkara iaitu PARAMETER dan OBJEK. Parameter adalah Ciri bagi pemboleh ubah tersebut.. Pastikan pemboleh ubah kita lengkap dengan parameter untuk mengelakkan kehilangan markah.

⑵ Pemboleh ubah = PARAMETER + OBJEK.. Jika salah satu tidak ada maka jawapan Pemboleh Ubah tidak akan diterima..

⑶Contoh – contoh PARAMETER + OBJEK:

 Isipadu + Air yang tinggal
 Masa + Ais melebur
 Panjang + Kain
 Suhu + Udara kandang
 Kuantiti + Anak ayam
 Jenis + Permukaan
 Bilangan + Tuala
 Baka + Kambing
 Tempoh + Air mendidih
 Jarak + sumber cahaya dari objek
 Keadaan + Tanah
 Kecerahan + Mentol
 Kehadiran + Udara dan Air
 Saiz + Ladang
 Warna + Bola

 

Contoh soalan:

Apakah PEMBOLEH UBAH dimanipulasi dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH Bergerakbalas dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH dimalarkan dalam penyiasatan ini?
Tuliskan dua maklumat yang dikenal pasti dalam penyiasatan ini
Berikan satu maklumat dalam penyiasatan ini?

 

CONTOH JAWAPAN SOALAN PEMBOLEH UBAH

 

① Pembolehubah tiada parameter.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Air dipanaskan
Jawapan Betul  Masa Air dipanaskan

 

② Pembolehubah ditulis bersama pola/corak perubahan.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Saiz Ayam semakin Bertambah
Jawapan Betul  Saiz Ayam

 

③ Tidak tahu kedudukan pembolehubah dalam rangsangan soalan.
Eksperimen mengenai saiz jengkal murid dengan bilangan ukuran Meja (jengkal). Soalan minta PM

Contoh :
Jawapan Salah☒ Bilangan ukuran Meja
Jawapan Betul  Saiz Jengkal Murid

 

④. Untuk soalan berikan satu maklumat, calon menyatakan lebih daripada satu jawapan. Jawapan pertama sahaja disemak

Contoh :
Jawapan Salah☒ Kehadiran udara dan keadaan tikus selepas 2 hari
Jawapan Betul  Keadaan tikus selepas 2 hari

 

⑤ Untuk soalan berikan maklumat, calon menyatakan maklumat yang salah

Contoh :
Jawapan Salah☒ Katak bertambah berbanding belalang
Jawapan Betul  Bilangan katak, Bilangan belalang

 

Semoga bermanfaat ;)

 

Sumber : Facebook Personal HOME Tuition CIKGU Shahrul

 

Jika anda perlukan bantuan Home Tuition dalam subjek Sains UPSR atau apa-apa subjek dan level, boleh hubungi kami dengan KLIK DI SINI

 

 

Promosi Home Tuition Impact Results 2020

Pssst… Ibu Bapa Prihatin kat luar sana… Apa IMPIAN anda 2020 ni?
.
.
Jom capai impian 2020 untuk lihat anak anda lebih cemerlang & bersemangat belajar!
.
Dah masuk tahun baru 2020… tak kan anda nak tengok anak masih di tahap sama & jadi pelajar biashe-biashe je…
.
.
Kita sebagai ibu bapa pasti nak anak kita muka happy je bila belajar atau ulangkaji kat rumah..
.
Nampak seronok dan semangat je nak belajar..
Kan… kan…??
.
.
Biasanya bila anak seronok belajar, prestasi akan meningkat naik.
.
Nak kami bantu anak anda seronok belajar?

.
.
“Alhamdulillah… lepas 2 bulan saja, prestasi anak dah meningkat!”- Puan Marina, Subang Bestari.
.
Sofia, seorang pelajar yang pemalu & pendiam… merupakan anak kepada Puan Marina.
.
Disebabkan sikap pemalu tersebut, Sofia kurang bergaul dalam kumpulan yang besar & segan bertanya… menyebabkan dia agak ketinggalan dalam pelajaran.
.
Di rumah pula, Puan Marina sering bekerja outstation dan sering tiba ke rumah agak lewat. Jadi agak sukar untuk hantar & ambil ke pusat tuisyen atau mengajar sendiri anak di rumah.
.
Puan Marina mengambil langkah bijak apabila mengambil home tuition yang amat membantu Sofia belajar dengan lebih fokus, seronok dan selesa… sampai boleh nampak prestasinya meningkat tak sampai 2 bulan lagi.
.
.
Nak baca lagi kisah peningkatan prestasi pelajar kami?
https://cmnacademy.com/category/kisah-inspirasi/
.
.
Kami nak cerita sikit la kelebihan home tuition CMN Academy ni…
.
Macam mana ye kami boleh bantu anda & anak anda?
.
 Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
.
 Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
.
 Masa yang lebih Fleksibel
.
 Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
.
 Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
& banyak lagi!!
.
.
Sempena Tahun Baru 2020…
.
Kami nak beri hadiah kepada ibu bapa yang nak sangat anak mereka dapat meningkat prestasi dengan bantuan home tuition…
.
Nak ke hadiah?
.
.
Kepada 50 pendaftaran awal… sebelum 31 Januari 2020,
PERCUMA 1 Sesi* Home Tuition bernilai RM2500
.
.
Tambahannnnnn hadiah!!!
.
Nak lagi tak??
.
.
Kami bagi kepada 10 pendaftaran awal sebelum 15 Januari 2020,
PERCUMA Buku Nota Limited Edition ”Be The Legend” bernilai RM200
.
.
Nak tahu lebih lanjut & daftar sekarang??
.
Klik www.wasap.my/601115775761/IR2020
.
.
Tutor kami yang Best…TERHAD tau. Rebut sekarang!
.


#hometuition2020
#anakcemerlang2020
#CMNAcademy
#upsr2020
#pt32020
#spm2020
#stpm2020
#upkk2020
#psra2020
#akademik
#funlearning
#ImpactResults
#azam2020
#impian2020

PROMOSI 12.12 !!!

  • [SALE 12:12] HOME TUITION AKADEMIK & MENGAJI 2020. PENDAFTARAN DIBUKA SEKARANG!
    .
    .
    Anda ada ISU ini?
    .
    .
     
  •  Anak jenis yang kurang boleh tumpu perhatian atau malu bertanya dalam kelas yang ramai…
    .
  • Anak malas atau bosan ke sekolah kerana pencapaian yang kurang memberangsangkan…
    .
  •  Anda tak dapat ajar anak di rumah kerana kekangan masa, tidak tahu cara yang betul atau tidak tahu silibus…
    .
    atau…
    .
    .
  • Ibu atau bapa anda teringin nak mengaji, tapi anda tiada masa untuk hantar & ambil dari kelas kerana bekerja…
    .
  •  Anda atau ibu bapa segan mengaji di surau kerana tak pandai mengaji & ramai orang…
    .
  •  Mengaji di surau, tapi kejap pergi, kejap tak…
    .
  • Anak main-main bila anda yang ajar mengaji, atau anda tak berapa yakin/tahu…
    .
  • Anda dan keluarga nak privasi untuk mengaji & mudah bertanya soalan yang berkenaan kepada tutor…
    .
    .
    .
    Kami boleh bantu anda, anak & keluarga.
    .
    Bagaimana?
    .
    .
  •  Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
    .
  •  Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
    .
  •  Masa yang lebih Fleksibel
    .
  •  Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
    .
  •  Lebih komited – ada jadual & berbayar.

    Dan banyak lagi..
    .
    .
    ‼️Sempena SALE 12:12,
    .
    kami tawarkan anda Baucer PERCUMA sehingga RM70 bagi setiap pendaftaran* 😲🎉
    .
    untuk sesi Home Tuition 2020 atau Mengaji di Rumah 2020
    .
    sebelum 20 Disember 2019!
    .
    .
    Tutor TERHAD. Rebut sekarang!
    Promosi akan berakhir dalam masa 1 minggu 
    .
    .
    #hometuition2020
    #mengajidirumah2020
    #quranichomebased2020
    #anakcemerlang2020
    #CMNAcademy

Persediaan Sains UPSR 2020 : Nota Sains Tahun 1 Dan Tahun 2 (Cikgu Shahrul)

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

 

Hari ini Cikgu Shahrul ingin memulakan Persediaan Sains UPSR 2020 dengan merungkai tajuk mudah yang sering tidak diambil perhatian oleh Calon-Calon UPSR.. Tajuk-Tajuk Sains Tahun 1 Dan Tahun 2… Soalan Sains Kertas 1 merangkumi tajuk-tajuk dari tahun 1 hingga 6.. Kesilapan menjawab soalan seperti ini sepatutnya tidak berlaku, namun disebabkan kecuaian Calon… Markah yang mudah dibazirkan dengan memberikan jawapan yang salah.. Berikut adalah nota Sains Tahun 1 dan Tahun 2 berserta latihan yang sesuai dengan Calon UPSR 2020.. Semoga bermanafaat pada semua…

 

 

Sains Tahun 1
▀▀▀▀▀▀▀▀▀

A) Benda Hidup dan Benda Bukan Hidup:

  • Ciri-Ciri Benda Hidup?

1. Bernafas
2. Membesar
3. Makan dan Minum
4. Bergerak
5. Membiak

 

B) Deria Manusia:

                      • Organ dan Deria Manusia
Mata => Melihat
Telinga => Mendengar
Hidung => Menghidu
Lidah => Merasa
Kulit => Menyentuh

Sains Tahun 2
▀▀▀▀▀▀▀▀▀

A) Keperluan Asas Hidupan :

Keperluan Asas Manusia / Haiwan Keperluan Asas Tumbuhan
  • Udara
  • Udara
  • Makanan
  • Air
  • Air
  • Cahaya Matahari
  • Tempat Perlindungan

 

 

B) Ciri-ciri Makanan Manusia :

  • Makanan Memberi Tenaga => Bijirin, Nasi, Tepung
  • Makanan Membantu Tumbesaran => Ayam. Daging, Susu, Ikan
  • Makanan Menjaga Kesihatan => Sayur-Sayuran, Buah-Buahan

 

 

C) Ciri-ciri Haiwan :

  • Tabiat Makan Haiwan
  • Makan Tumbuhan Sahaja => Lembu, Belalang, Gajah
  • Makan Haiwan Sahaja => Singa, Katak, Buaya
  • Makan Tumbuhan Dan Haiwan => Beruang, Tikus, Burung Pipit

 

 

      Habitat Haiwan :

Di darat => Kuda, Monyet
Di air => Ikan, Berudu
Di darat dan air => Katak, Kura-kura

 

 

Cara Haiwan Membiak

Bertelur => Platipus, Kuda laut
Melahirkan Anak => Kelawar, Ikan Paus

 

d) Terang dan Gelap

1. Sumber cahaya => Matahari, lampu, api

2. Bayang-bayang => terbentuk mengikut orientasi objek yang terkena pada cahaya

 

 

e) Campuran
Jenis-jenis campuran

1. Bahan Terapung Dan Tenggelam => Serbuk Besi Dengan Serbuk Kayu – Asingkan Guna Air

2. Larut Dengan Tidak Larut => Pasir Dengan Gula – Asingkan Guna Air Dan Kertas Turas.

3. Saiz Kecil Dan Besar => Daun Kering Dengan Tepung – Asingkan Guna Penapis

4. Bahan Magnet Dengan Bahan Bukan Magnet => Serbuk Besi Dengan Serbuk Kaca – Asingkan Guna Magnet

 

 

LATIHAN :

 

 

 

Dua Bulan Lagi Nak Exam, Result Masih D. Apa yang Ibu Ini Lakukan?

Kisah ini bermula apabila Puan Fiza mendapatkan anak beliau, Zaquan mempunyai masalah dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris.

Keputusan yang kurang memberangsangkan menyebabkan ibu ini telah menghantar Zaquan ke dua pusat tuisyen.

Namun masih tiada perubahan dalam keputusan anaknya. Hatinya terdetik ketika ibu kepada kawan anaknya memaklumkan bahawa dia mengambil home tuition dan menyebabkan keputusan anaknya meningkat.

Dari situ, beliau cuba untuk mencari home tuition melalui Google dan CMN Academy adalah antara carian yang teratas.

Setelah beliau melakukan survey dan melihat feedback yang memberansangkan, Puan Fiza meluahkan perasaan berkenaan keadaan anaknya yang mempunyai keputusan yang kurang memberansangkan dan hanya tinggal 2 bulan sahaja untuk membuat persediaan peperiksaan UPSR.

Pihak kami cuba membantu dengan sedia upaya dan berkata tiada apa yang mustahil dan itu menaikkan semangat beliau.

Pada masa yang sama juga, Puan Fiza cuba untuk mencari home tuition yang lain, tetapi salah satu home tuition tersebut berpendapat agak sukar untuk membantu anaknya kerana hanya tinggal 2 bulan sahaja untuk membuat persiapan peperiksaan.

Selepas itu, pihak kami menemukan Puan Fiza dengan Cikgu Seriyana yang sesuai dengan permintaannya.

Kemudian Alhamdulillah anak beliau berpuas hati dengan home tuition selepas ditanya untuk memilih samaada pusat tuisyen atau home tuition kerana baginya jika berada di pusat tuisyen, guru tidak dapat tumpukan pada setiap seorang pelajar. Jadi dengan home tuition tutor dapat menumpukan sepenuhnya dengan adanya konsep one to one bersama dengan pelajar

Pada mulanya Cikgu Seriyana cuba untuk menarik minat dan cuba untuk matchkan apa yang pelajar perlukan, seperti bagaimana tahap pembelajaran pelajar dengan membuat latihan dan memberikan matlamat cara untuk score dalam peperiksaan.

Selepas dalam masa 2 bulan bersama home tuition, sudah nampak peningkatan dalam pembelajaraan serta Peperiksaan Percubaan UPSR dan berasa lebih yakin untuk menjawab dalam UPSR. Puan Fiza juga berasa lebih lega dengan peningkatan prestasi anaknya.

Kami amat menghargai usaha adik Zaquan dan Danish dan kami telah menganugerahkan ‘Special Mention’ kepada mereka.

Akhir kata, kita dapat lihat usaha seorang ibu untuk memberikan yang terbaik untuk anak-anak beliau. Selagi adanya usaha yang kuat, tiada yang mustahil untuk dicapai. Kami mengucapkan kejayaan untuk adik Zaquan dan Danish dalam peperiksaan.

Tahniah dan semoga mendapat 6A dalam UPSR!

 

 

 

Profile Cikgu Seriyana:

 

Untuk info lanjut berkenaan Home Tuition Mentoring boleh klik di CMN Academy Home Tuition

 

Tips SKOR ‘A’ Matematik UPSR

Hai assalamualaikum semua, bagaimana peperiksaan UPSR setakat ini?

Senang ke susah?

Haaaa..

Jangan difikir lagi ya soalan yang sebelum ni, kosongkan minda dan terus fokus pada subjek akan datang.

Jom kita fokus pada subjek Matematik pula ya..

1. Operasi asas masih belum kuasai

Operasi asas ini merujuk kepada operasi tambah, tolak, darab dan bahagi. Operasi asas ini telah dipelajari sejak dari Tahun Satu lagi. Sepatutnya tidak ada lagi masalah dalam hal ini.

Jika kamu masih belum kuasai operasi asas ini, ia merupakan satu masalah yang sangat besar.

Bagi masalah ini, perbanyakan latih tubi soalan yang melibatkan operasi asas.

2. Belum hafal sifir

Sifir adalah nadi dalam Matematik.

Seawal tahun Dua lagi sifir ini telah diperkenalkan. Namun, masih ada murid tahun Enam yang tidak kuasai sifir ini dengan baik.

Jika masalah ini berlaku, adik-adik boleh usahakan cara lain dengan menggunakan kaedah kotak magik ataupun kotak sifir.

Contoh sifir mudah ingat :

3. Belum kuasai tajuk mudah

Bagi subjek Matematik tahun Enam, ada beberapa tajuk mudah yang wajib untuk awak kuasai. Ia boleh diumpamakan seperti markah percuma buat para calon.

Antara tajuk mudah ini adalah tajuk Koordinat, Nisbah dan Kebolehjadian.

Pastikan adik-adik semua sudah kuasai kesemua tajuk ini. Wajib untuk dapat markah penuh bagi soalan-soalan yang melibatkan tajuk-tajuk ini.

4. Belum kuasai 4P

Kemahiran 4P adalah kemahiran wajib dalam UPSR.

4P ini merujuk kepada pecahan, peratus, perpuluhan dan penukaran unit.

Jika awak semua masih belum kuasai kemahiran ini dengan baik, kamu semua perlu membuat latih tubi supaya lebih mahir.

Sangat rugi jika tidak menguasai topik-topik berikut kerana topik itu sangat mudah untuk mendapat markah.

 

Kami sertakan video ini berkenaan soalan-soalan Matematik UPSR bersama Cikgu Aisamuddin 😃

 

Jangan lupa buat latihan ya, InshaAllah kejayaan milik anda semua 😉

Terima kasih.

Sumber Rujukan : /mobile/tip/tip-belajar/tip-skor-a-matematik-upsr-mak-ayah-wajib-ambil-tahu-perkara-ini-1.927119

 

Bengkel ‘Pecutan Akhir’ English UPSR 2020?

Attention ORANG BANGI dan SEKITARNYA!!!!
===================================
– Kajang, Putrajaya, Serdang dll

JANGAN KATA SAYA TAK DATANG BUAT BENGKEL DI TEMPAT ANDA YA…..ni saya BUAT di BANGI ni
Ahad ini…..


Anda ADA anak TAHUN 5 atau 4?
==========================
Hantar anak kepada saya SEGERA jika anak LEMAH BI PENULISAN. Lemah bermaksud dapat E/D/C dalam Ujian Pertengahan Tahun 2019.
.
ANDA TAK SILAP BACA!
Ya! “Pecutan Akhir UPSR 2020” Sudah BERMULA!
=========================================
Saya, HT Amir akan memulakan Kempen PECUTAN AKHIR UPSR 2020 awal, khusus untuk anak2 Tahun 5 tetapi anak Tahun 4 pun digalakkan hadir kerana lebih baik bermula awal berbanding nak tunggu tahun depan baru nak bermula. Anak saya sendiri, Tahun 3 tahun ini pun saya dah mula nak hantar dia ke bengkel-bengkel UPSR yang ada akhir tahun ni dan tahun depan.

Ini kerana berdasarkan pengalaman saya, ramai ibu bapa yang menghantar anak pada saat akhir. Saya dapati sebenarnya ramai anak-anak kita yang BOLEH MENULIS dengan baik tetapi MASA terlalu SUNTUK untuk BERUBAH.

Ada juga yang selama ini disangka bagus (kerap dapat A) tetapi rupa-rupanya tiada teknik dan keputusan sebenarnya tidak stabil dan akhirnya mendapat C dalam Trial (seperti dalam poster). Inilah yang saya kata untuk TUKAR/UBAH Gred dari E ke D/C/B/A.

Jadi, saya harap ibu bapa dapat merebut peluang ini untuk BERMULA AWAL. Bengkel Pertama adalah pada 8/9/2019 ini, pada harga pengenalan HANYA RM100 untuk bengkel sehari berbanding RM150 kebiasaannya. Saya akan ajar 3 Steps Awal menguasai Essay iaitu:
1) Hafal Magic Verbs
2) Faham SVO dan ESVOE
3) Menulis Essay Asas

BONUS
Yuran RM100 termasuk:
1) Makan dan Minum pagi, tengah hari dan petang
2) Buku Kerja Teknik menjawab BI Versi Penuh
3) Buku Panduan Menulis Essay Sangat Lemah dan Lemah
4) Buku Aktiviti UPSR Sasbadi atau setara

INFO PENTING
(1) Baca Biodata Penceramah di sini http://tiny.cc/gog6az
(2) Baca Feedback Peserta di sini http://tiny.cc/o0k4bz

LOKASI : All arena@npr
No 11-2 Jalan Medan PB4A Seksyen 9 Bandar Baru Bangi 43650 Selangor

Sila klik LINK di bawah untuk mendaftar:
http://www.wasap.my/601128820890/NakPMEbMI

 

Disokong oleh:

5 TIPS Persiapan Terakhir Persediaan Peperiksaan UPSR, PT3 dan SPM 

[PERHATIAN] kepada calon-calon yang akan mengambil peperiksaan BESAR pada tahun ini..

Dah buat persiapan AKHIR ke adik-adik semua?

Disini kami ingin berkongsi beberapa tips yang boleh digunakan semasa menghadapi UPSR, PT3 dan SPM

  1. Buat jadual ulangkaji secara terperinci, tarikh, subjek yang ingin diulangkaji, beberapa topik untuk di ulangkaji dalam jangka masa sehari. Dengan cara yang sedemikian, orang sekeliling anda akan perasan yang anda sedang fokus untuk mengulangkaji pelajaran untuk menghadapi peperiksaan yang bakal tiba.
  2. Mulakan ulangkaji di awal pagi setiap hari, contohnya 8 pagi atau ketika dalam kenderaan menuju ke sekolah atau selepas solat subuh supaya anda tidak terasa terkejar dengan masa yang berlalu.
  3. Mengulangkaji secara berkumpulan dengan memanggil kawan-kawan anda untuk mengulangkaji bersama. Setiap orang perlu memahami topik dan perlu menerangkan setiap topik yang telah dipelajari kepada kawan-kawan. Cara ini akan membuat kita lebih faham dan mudah ingat apa yang kita belajar sewaktu peperiksaan.
  4. Memastikan semua alat tulis mencukupi dan persiapan seperti baju sekolah, tudung telah digosok pada awal waktu dan menjaga waktu solat pada awal waktu agar urusan kita berjalan dengan lancar semasa menghadapi peperiksaan.
  5. Mendapatkan restu ibu bapa dan memohon pada Allah agar dipermudahkan urusan untuk menjawab kertas peperiksaan.

Akhir sekali, setelah adik-adik membuat persiapan untuk menghadapi peperiksaan :

USAHA – kamu hendaklah berusaha sehabis mungkin untuk menguasai topik-topik yang lemah dan bertanya pada yang cikgu atau kawan yang tahu tentang topik tersebut.

DOA – setelah membuat persiapan kita hendaklah berdoa kepada Allah supaya dipermudahkan urusan untuk menjawab soalan dengan hati yang tenang.

TAWAKKAL – kita perlulah bertawakkal kepada Allah atau berserah diri setelah kita berusaha dan berdoa padaNya. Sesungguhnya, Allah yang memudahkan sesuatu dan beri kejayaan pada kita semua.

 

 

Kami mengucapkan Selamat Maju Jaya pada semua yang bakal menghadapi peperiksaan pada tahun ini.

Semoga kejayaan milik kamu semua :)

‘TIADA YANG MUSTAHIL JIKA INGIN BERJAYA”

 

FUNTASTIC SAINS UPSR – JOM BELAJAR TOPIK KELAJUAN

Sesiapa ada yang mengenali cikgu ini? Beliau diberi nama Zaijuhasriza atau lebih dikenali sebagai Cikgu Zaiju. Beliau selalu berkongsi secara LIVE setiap hari Selasa berkenaan topik-topik dalam subjek Sains UPSR menggunakan pelbagai kaedah yang menarik.

Beliau juga merupakan Master Tutor di CMN Academy yang telah berkhidmat selama 3 tahun dan bergiat aktif dalam bidang Tutor sejak Ogos 2016 lagi.

 

Adik-adik perasan tak, kenapa belajar Sains sebelum ini membosankan? Malah, kalau ada kelas Sains hari tersebut mesti ada segelintir pelajar nak melarikan diri. Rasa beban di hati pelajar masing-masing.

 

Sebab utama adalah bosan, boring, tak best dan macam-macam lagi.

 

Jadi, salah satu cara nak tarik minat pelajar ni balik, perlukan para tutor gunakan teknik dan kaedah yang menarik bahkan boleh menggunakan Alat Bantu Mengajar (ABM) yang awesome supaya pelajar dapat merasai setiap topik dan subjek yang dipelajari.

 

Ingin belajar menggunakan kaedah yang menarik dan berkesan dalam subjek Sains UPSR?

 

Jom belajar topik Kelajuan Free Fall Motion bersama dengan cikgu Zaiju di https://youtu.be/FCwiKK_HQr4  

ATAU..

Anda juga boleh KLIK video di bawah untuk perkongsian lanjut.

 

Semoga apa kami kongsikan ini akan memberi manfaat pada semua adik-adik yang akan menduduki peperiksaan UPSR tidak lama lagi. Semoga berjaya dan dipermudahkan urusan untuk menghadapi peperiksaan pada tahun ini :)

 

Yakin Sebelum Berjaya!

 

[UPDATE] 10 Rahsia Penting Kertas 2 Sains UPSR 2019

Hari ini Cikgu Shahrul ingin kongsikan RAHSIA PENTING Kertas 2 Sains UPSR yang sepatutnya sudah TIDAK MENJADI RAHSIA kepada semua calon-calon UPSR 2019.

Namun masih ada murid yang tidak tahu atau terlupa perkara asas ini sebelum menjawab soalan-soalan kertas 2 Sains… Semoga perkongsian ini berguna kepada guru dan murid-murid yang membacanya…

 

1. FAKTA SAINS DARI TAHUN 3 KE TAHUN 6 PERLU DIHAFAL

Mengikut kiraan Cikgu dari kertas 2 Sains UPSR dari Tahun 2016 hingga 2019 terdapat jumlah yang berbeza bagi soalan Fakta bagi setiap tahun. Data soalan Fakta adalah seperti berikut:-

⌘ UPSR 2016 – 26 Markah Soalan Fakta
⌘ UPSR 2017 – 22 Markah Soalan Fakta
⌘ UPSR 2018 – 22 Markah Soalan Fakta

2. PEMBOLEH UBAH TERDIRI DARI 3 IAITU:

 

3. TUJUAN PENYIASATAN INGAT “UMHD” PM dengan PB

✎ U – untuk
✎ M – menyiasat
✎ H – hubungan
✎ D – diantara

✎ PM – Pemboleh ubah diManipulasi
✎ PB – Pemboleh ubah Bergerakbalas

g. CONTOH : Untuk Menyiasat Hubungan Diantara bilangan sel kering dengan kecerahan mentol.

✎ PERLU KENAL PASTI PEMBOLEH UBAH BERGERAKBALAS DAHULU.

✎ Pemerhatian untuk 2 objek guna kaedah perbandingan (lebih besar daripada/ berbanding)
CONTOH: Saiz ikan di kolam Pak abu lebih besar daripada ikan dikolam Pak ali

✎ Pemerhatian untuk 3 objek dan lebih guna perkataan PALING
CONTOH: Saiz ikan dikolam pak abu Paling besar berbanding ikan dikolam lain.

 

 

4. PEMERHATIAN MESTI DIMULAKAN DENGAN “PB”

✎ PERLU KENAL PASTI PEMBOLEH UBAH BERGERAKBALAS DAHULU.

✎ Pemerhatian untuk 2 objek guna kaedah perbandingan (lebih besar daripada/ berbanding)
CONTOH: Saiz ikan di kolam Pak abu lebih besar daripada ikan dikolam Pak ali

✎ Pemerhatian untuk 3 objek dan lebih guna perkataan PALING
CONTOH: Saiz ikan dikolam pak abu Paling besar berbanding ikan dikolam lain.

 

 

 

5. INFERENS PERLU ADA ‘KERANA’

⚑ JIKA TIDAK ADA PEMERHATIAN DALAM SOALAN PERLU DIMULAKAN DENGAN PEMERHATIAN
CONTOH: Saiz ikan di kolam Pak abu paling besar berbanding kolam ikan yang lain KERANA ikan dalam kolam pak abu mendapat makanan yang paling banyak

⚑ JIKA PEMERHATIAN TELAH DIBERIKAN DALAM SOALAN TERUS JAWAB ‘KERANA’
CONTOH: KERANA ikan pak abu kurang persaingan untuk mendapatkan makanan dan ruang

⚑ INFERENS BOLEH RUJUK PEMBOLEHUBAH DIMANIPULASI

 

 

 

6. CORAK ATAU POLA PERUBAHAN CUMA ADA 3 JENIS JAWAPAN

⚑ BERTAMBAH (meningkat/menaik) – ditulis apabila nombor atau pola semakin membesar

⚑ BERKURANG (menurun) – ditulis apabila nombor atau pola semakin mengecil

⚑ SAMA (mendatar) – ditulis apabila nombor atau pola tidak berubah

 

 

 

7. MERAMAL ADALAH BERDASARKAN POLA ATAU FAKTA SAINS

 JIKA berdasarkan pola, perlu buat garis nombor
CONTOH : 2, 4, 6, 8, 10, X jadi X adalah 12

 JIKA berdasar fakta, Perlu fikir logik dan berdasarkan fakta
CONTOH : ramalkan apa yang akan berlaku jika Bumi di kedudukan Utarid? Jawapan: Semua hidupan akan mati

 

 

8. HIPOTESIS ATAU HUBUNGAN guna kaedah ‘H’

 Jika PM dan PB mempunyai pola guna Semakin… Semakin

CONTOH : Semakin ▍(POLA) ▍ PM
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
Semakin ▍(POLA) ▍ PB

Semakin Bertambah bilangan mentol
Semakin berkurang kecerahan nyalaan mentol

 

 Jika PM dan PB tidak mempunyai pola guna Jika… Maka

CONTOH : Jika ▍ PM ▍(pola atau kenyataan)
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
maka ▍ PB ▍(pola atau kenyataan)

Jika jenis larutan bersifat asid
Maka kertas litmus biru akan bertukar merah

 

9. KESIMPULAN juga guna kaedah ‘H’

 Jika PM dan PB mempunyai pola guna Apabila… maka

CONTOH : Apabila ▍ PM ▍(pola atau kenyataan)
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
maka ▍ PB ▍(pola atau kenyataan)

Apabila bilangan mentol Bertambah
maka kecerahan nyalaan mentol Berkurang

Apabila jenis larutan bersifat asid
Maka kertas litmus biru akan bertukar merah

 Kesimpulan juga boleh menggunakan inferens sebagai KESIMPULAN UMUM

CONTOH: Tumbuhan memerlukan air untuk hidup

10. Jadual dan Carta Perlu betul kedudukan PM dan PB

 Jadual PM di kiri PB di kanan atau PM di atas PB di bawah

 

 Graf atau carta palang PM di bawah PB diatas

 

 

Semoga perkongsian ini dapat membantu semua para pembaca dan dapat memberi input yang berguna kepada calon-calon UPSR 2019..

 

Ingin dibantu untuk menghadapi Sains UPSR?

 

Video Bengkel Sains Kertas 2 Cikgu Shahrul Secara Online

 

[PERHATIAN KEPADA IBU BAPA & PENDIDIK] RAHSIA CEMERLANG SAINS UPSR KERTAS 2 KINI DIBONGKARKAN!

SAINS adalah salah satu Subjek Teras UPSR.
Kebiasaannya pelajar alami isu dalam nak jawab & cemerlang Kertas 2.

Kenapa?

Sebab Kertas 1 ada pilihan jawapan, tapi Kertas 2… ianya berbentuk subjektif.
Jadi pelajar perlu lebih faham & ingat untuk ‘tackle’ soalan tersebut.

ADAKAH ANDA :

👉 BUNTU TIAP KALI ANAK ANDA TIDAK FAHAM UNTUK MENJAWAB SAINS UPSR KERTAS 2??!

👉 SERING MENDENGAR KELUHAN ANAK ANDA TIDAK FAHAM KEHENDAK SOALAN??

👉 MEMPUNYAI ANAK YANG GAGAL MEMPEROLEHI KEPUTUSAN CEMERLANG DALAM MATA PELAJARAN SAINS UPSR?

👉 TAHU ANAK ANDA MASIH TIDAK FAHAM SKEMA PERMARKAHAN JAWAPAN?

JANGAN BIMBANG… JANGAN GUSAR

KINI…CIKGU SHAHRUL (Pengalaman 15 tahun sebagai Guru Sains KPM) dengan usahasama bersama CMN ACADEMY telah berjaya mengadakan sesi kelas online yang julung-julung kalinya dihasilkan!!

Video yang berdurasi selama 2 jam ini mampu membantu pemahaman anak anda dan memberi gambaran yang lebih jelas betapa anak anda mampu menjawab soalan sains kertas 2 dengan mudah dan dapat memberi info terbaik untuk persediaan Anak anda menghadapi UPSR.. Insya Allah

Bagaimana dengan ANDA??
ingin turut sama memiliki video tersebut??

CARA DAPATKAN VIDEO RECORDING SAINS UPSR KERTAS 2

Follow Step di Bawah :

1) Pergi ke website digylearn.cmnacademy.com

2) Pilih course Bengkel Online Sains UPSR Kertas 2-Cikgu Shahrul

3) Pilih Add To Cart

4) Login jika dah ada account,

5) Jika belum, pilih Register Now dan tekan button Sign Up

6) Pilih View Cart dan tekan Proceed To Checkout

7) Isi Billing Detail.

8 ) Tekan Place Order

9) Tekan http://www.wasap.my/60132230180/DonePlace untuk approve permintaan anda untuk ke Course berkenaan.

10) Dah approved, masuk balik course tersebut dan pilih ruangan ‘Curiculum’

11) Boleh play video dan DONE.

Terima Kasih 🙂

Semoga kejayaan milik anak anda!!