Kenapa Dari Penang Ke Putrajaya, Masih ‘Setia’ Dengan Home Tuition?

Kisah ini adalah kisah benar…

Kali ini kami nak ceritakan kisah Puan Sharifah yang awal dulu telah mengambil home tuition untuk anak pertamanya untuk subjek SPM dan anak keduanya di Pulau Pinang.

Ibu kepada 2 orang anak ini, yang merupakan pegawai kerajaan berkata, beliau merasakan home tuition ini amat membantu anak beliau dalam pelajaran.

 

Walaupun terpaksa berpindah ke Putrajaya atas sebab kerjaya, puan tidak pernah mengabaikan soal pendidikan anak.

Beliau kembali menghubungi dan mengambil home tuition untuk membantu pelajaran anaknya terutamanya dalam subjek-subjek Sains Tulen. Alhamdulillah, peningkatan yang dialami anaknya sangat besar.

Bayangkan, dari subjek yang selalunya F, boleh dapat C dalam SPM!

Apatah lagi subjek-subjek yang biasanya kredit, semua ada peningkatan.

Yang bestnya, anak ini kurang minat subjek Sains Tulen, tapi boleh belajar dengan baik & alami peningkatan yang besar!

 

Nak dengar sendiri apa yang puan rasa tentang Home Tuition ni?

Jom tonton video ni ;)

 

 

Berminat dapatkan Home Tuition untuk anak?

Klik gambar di bawah untuk kami bantu

3 Perkara Ibu Bapa Boleh Bantu Anak Terus Belajar Semasa Waktu Genting

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan penularan Covid-19 yang melanda masyarakat di seluruh dunia yang membimbangkan hingga membawa kepada kes kematian.

 

Penularan Covid-19 hanya melalui mukus yang mengandungi titisan salur pernafasan (droplets) yang dijangkiti oleh novel-coronavirus di antara haiwan dan manusia semasa bercakap, bersin atau batuk.

 

Kita perlu elakkan diri daripada menghadiri perhimpunan yang boleh mendedahkan diri kepada jangkitan virus ini.

 

Kita juga perlu elakkan daripada membuat aktiviti di luar rumah.

 

Jadi kita semua perlu berjaga-jaga bagi mencegah penularan wabak covid-19.

Ibu Bapa perlu tahu 3 perkara yang dapat membantu anak-anak supaya tidak tercicir dalam pembelajaran. Antaranya ialah :

 

  1. Kena ikut garis panduan penjagaan diri.
  2. Bantu anak anda ulangkaji di rumah.
  3. Belajar secara dalam talian (online tuition).

ONLINE TUITION – SELAMAT, MUDAH & JIMAT, SOLUSI SEMASA KEADAAN TERKINI

 

Dr. Zaharuddin Abd Rahman di postingnya juga ada menyarankan untuk pembelajaran biasa ditukarkan kepada pembelajaran atas talian bagi mengekang risiko penyebaran COVID-19. 

“Pada waktu ini, tidak boleh dinafikan bahawa melaksanakan kelas secara home tuisyen persendirian adalah lebih mudah dikawal. Atau dilaksanakan kelas bersama para pelajar secara ATAS TALIAN ‘online’ adalah lebih baik bagi mengekang risiko COVID-19.”

 

Jadi, kami sarankan anda supaya mengambil online tuition terutamanya untuk anak yang nak exam besar tahun ini (UPR, PT3, SPM) atau anak yang perlukan bantuan untuk belajar di rumah, supaya pembelajaran mereka tidak tergendala dan ketinggalan.

 

Untuk perkongsian lebih lanjut berkenaan tajuk ini, boleh KLIK DISINI :)

CABARAN SKOR ‘A’ SAINS UPSR: KEMAHIRAN MENTAFSIR DATA [MEMBUAT KESIMPULAN]

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

 

Apa khabar Ibu Bapa serta pelajar di luar sana ? 😊

 

Pada hari ini saya ingin berkongsi tentang salah satu Kemahiran Proses Sains, Kemahiran Mentafsir Data iaitu Membuat KESIMPULAN.

 

Ramai di kalangan Calon UPSR yang masih tidak tahu kaedah yang betul menjawab Soalan KESIMPULAN.. Jadi saya mengambil peluang ini untuk berkongsi serba sedikit pengalaman mengajar teknik yang mudah difahami untuk menjawab soalan Kesimpulan. Diharap dapat membantu Calon-calon UPSR 2020 yang masih mencari-cari cara menjawab soalan KESIMPULAN.

 

🔲 APA ITU KESIMPULAN?

👉 KESIMPULAN adalah penyataan dibuat selepas sesuatu eksperimen dijalankan.

👉 Membuat KESIMPULAN adalah merupakan satu penyataan yang dibuat dengan merangkumi semua maklumat atau data dalam eksperimen yang telah dikumpul.

👉 KESIMPULAN dapat mengesahkan sesuatu hipotesis yang dibuat pada awal eksperimen sama ada benar, separa benar atau pun tidak benar

👉 KESIMPULAN juga adalah aktiviti membuat perhubungan antara pemboleh ubah dimanipulasi (PM) dengan pembolehubah yang bergerak balas (PB).

 

🔎 CONTOH SOALAN

👉 Apakah kesimpulan yang boleh dibuat daripada penyiasatan ini?

👉 Berdasarkan jadual di atas, nyatakan kesimpulan yang boleh dibuat.

 

🔲 CARA MENULIS JAWAPAN

Terdapat 3 situasi SOALAN yang akan mengubah cara menjawab soalan KESIMPULAN:- 

 

1⃣ Cuma ada SATU Pola/ Corak pada Pemboleh Ubah Dimanipulasi (PM) dan Cuma ada SATU Pola/ Corak pada Pemboleh Ubah Bergerakbalas (PB)

Apabila ……..(PM)….…. ___corak___ ,

 

Maka ….…(PB)……..… ___corak___.

Semakin ___corak___ ……..(PM)….….,

Semakin ___corak___ ….…(PB)……..…

*(sila rujuk contoh jawapan dalam gambar yang disediakan)

 

2⃣ Cuma ada SATU Pola/ Corak pada Pemboleh Ubah Dimanipulasi (PM) Tetapi ada DUA Pola/ Corak pada Pemboleh Ubah Bergerakbalas (PB)

APABILA ……..(PM)….…. DARI _____FAKTA_______ ,

MAKA ….…(PB)……..… ___CORAK___

DAN

 

APABILA ……..(PM)….…. DARI _____FAKTA_______ ,

MAKA ….…(PB)……..… ___CORAK___

PADA ……..(PM)….…. _____FAKTA_______ ,

MAKA ….…(PB)……..… ___CORAK___

 

MANAKALA

PADA ……..(PM)….…. _____FAKTA_______ ,

MAKA ….…(PB)……..… ___CORAK___

 

 

*(sila rujuk contoh dalam gambar yang disediakan)

 

3⃣ TIADA Pola/ Corak pada Pemboleh Ubah Dimanipulasi (PM) Dan TIADA Pola/ Corak pada Pemboleh Ubah Bergerakbalas (PB)

Apabila ……..(PM)….…. ___ FAKTA___ ,

Maka ….…(PB)……..… ___FAKTA___ .

*(sila rujuk contoh jawapan dalam gambar yang disediakan)

🔲 KESALAHAN UMUM MEMBUAT KESIMPULAN

1⃣ Calon menyatakan KESIMPULAN dengan ayat BAHASA MELAYU PEMAHAMAN. (SAYANG CIKGU BM)

✎ Jawapan ✘ ➳ Kesimpulan untuk penyiasatan ini ialah anak ayam bertambah bila bulan bertambah

✎ Jawapan  ➳ Apabila bilangan bulan bertambah, Maka bilangan anak ayam bertambah.

2⃣ Calon menyatakan jawapan dalam bentuk inferens

✎ Jawapan ✘ ➳ Isipadu semakin besar kerana saiz kotak besar

✎ Jawapan  ➳ Apabila Saiz kota bertambah, maka Isipadu kotak bertambah.

3⃣ Jawapan terpesong dari kehendak jawapan.

✎ Jawapan ✘ ➳ Kelajuan dan jenis keretapi adalah berbeza

✎ Jawapan  ➳ Apabila Kemodenan Keretapi bertambah, maka kelajuan keretapi bertambah.

4⃣ Calon tidak dapat mengenal pasti pemboleh ubah

✎ Jawapan ✘ ➳ semakin bertambah haiwan semakin bertambah makanan

✎ Jawapan  ➳ Apabila Saiz haiwan bertambah. Maka jumlah makanan yang diperlukan sehari oleh haiwan bertambah.

5⃣ Calon tidak meletakkan pola atau corak dalam kesimpulan

✎ Jawapan ✘ ➳ Apabila bilangan mentol maka kecerahan mentol terang

✎ Jawapan  ➳ Apabila bilangan mentol bertambah maka kecerahan mentol berkurang

6⃣ Calon salah menulis salah satu pemboleh ubah.

✎ Jawapan ✘ ➳ Apabila jenis haiwan bertambah maka bilangan telur yang dihasilkan bertambah.

✎ Jawapan  ➳ Apabila Bilangan telur dihasilkan bertambah Maka bilangan anak haiwan yang selamat bertambah.

7⃣ Calon menulis data yang tidak diberikan

✎ Jawapan ✘ ➳ Apabila bilangan murid bertambah maka panjang meja bertambah

✎ Jawapan  ➳ Apabila Panjang jari Murid bertambah maka ukuran panjang meja (jengkal) berkurang.

8⃣ Calon Menulis jawapan untuk soalan tujuan.

✎ Jawapan ✘ ➳ untuk menyiasat suhu persekitaran dengan bilangan tomato

✎ Jawapan  ➳ Apabila suhu persekitaraan berkurang, maka bilangan tomato bertambah.

 

Semoga perkongsian ini dapat membantu calon-calon UPSR 2020

 

Credit : PHT Cikgu Shahrul

 

Cuti sekolah dah bermula 

 

Ibu bapa masih belum ada “plan” untuk mengisi masa lapang anak-anak pada hari cuti  ❓

 

Nak anak-anak spend masa lapang dengan aktiviti yang berfaedah, menyeronokkan dan pastinya menambah ilmu pengetahuan ?

 

KAMI ADA BERITA BAIK UNTUK IBU BAPA DI LUAR SANA 📢📢📢

 

Sempena cuti sekolah kami ada menganjurkan beberapa program untuk bantu anak anda minat belajar dalam subjek MATH & SAINS iaitu…

 

Program Cuti Sekolah (PCS) yang bakal mengubah persepsi anak anda terhadap pembelajaran 

 

Pendaftaran masih dibuka ‼ Tempat adalah terhad ‼ 

 

TIPS AWAL TAHUN NAK SKOR ‘A’ MATEMATIK 2020

 

Kalau matematik je kebanyakkan pelajar teringat ‘SUSAH LAH’ …

Adakah matematik ini susah sangat sampai dibenci oleh pelajar…

Bukan!!! kalau adik-adik faham cara dan kaedah yang betul untuk menjawab matematik boleh dapat ‘A’ dalam UPSR.

 

JOM kita tengok tips bagaimana skor ‘A’ dalam Matematik UPSR

 

 

  1. Tingkatkan Kemahiran Mengira

    Kebolehan mengira dengan baik adalah salah satu kebolehan yang amat perlu untuk skor A. Semua murid perlu menguasai fakta asas dan mengetahui cara pengiraan cepat supaya dapat menjawab dengan lebih baik.

  2. Latih tubi Soalan-soalan UPSR Sebenar Tahun-tahun Sebelum

    Menjawab soalan-soalan sebenar UPSR tahun-tahun sebelum banyak membantu murid menguasai kemahiran menjawab.

  3. Latih Diri Menjawab dalam Tempoh 1 jam

    Biasakan membuat latihan menjawab soalan lengkap dalam tempoh 1 jam iaitu masa sebenar menjawab dalam UPSR.

  4. Jawab Soalan Mudah Terlebih Dahulu

    Lihat soalan seimbas lalu untuk mengenal pasti soalan yang mudah dan boleh dijawab terlebih dahulu. Jangan menjawab mengikut urutan nombor kerana akan menyebabkan banyak masa terbuang sekiranya soalan tersebut susah.

  5. Menjawab Mengikut Apa yang Ditanya

    Buat pengiraan mengikut apa yang ditanya dalam soalan. Elakkan mengira sesuatu yang tidak perlu kerana boleh menyebabkan tidak cukup masa.

  6. Gariskan Maklumat dan Kata Kunci

    Di dalam setiap soalan terdapat maklumat dan kata kunci yang diberikan. Gariskan setiap maklumat yang penting dan kata kunci yang menentukan operasi terlibat.

 

Sains UPSR : Kemahiran Mengenalpasti Pembolehubah

Dah cuti sekolah laa…

Selamat Tahun Baru Cina kepada rakan yang menyambutnya.

 

Jom kita ulangkaji salah satu Kemahiran Proses Sains (KPS) Mengawal Pemboleh Ubah.

 

Kenapa Pelajar UPSR 2020 perlu kuasai topik Pembolehubah?

Pelajar akan dapat kuasai & jawab soalan TUJUAN, PEMERHATIAN, INFERENS, HIPOTESIS dan KESIMPULAN dengan betul, bila sudah kuasai topik ini.

 

 

Jom kita terus ke topik sebenar.

Apa itu pembolehubah?

 

Ada 3 Jenis Pemboleh Ubah:

 

➊ Pemboleh ubah Dimanipulasi (PM)

Pemboleh Ubah dimanipulasi (PM) adalah perkara yang perlu diubah / ditukar / dibezakan dalam satu eksperimen. Jika tidak diubah / ditukar / dibezakan eksperimen tidak akan berjaya dan ini biasanya menjadi sesuatu yang berbeza dari awal eksperimen. Fakta pemboleh ubah dimanipulasi (PM) boleh digunakan sebagai Inferens.

 

➋ Pemboleh ubah Bergerak balas (PB)

Pemboleh ubah Bergerak balas (PB) adalah Hasil Eksperimen atau Keputusan Penyiasatan yang kita cari. Di akhir penyiasatan, hasil eksperimen yang diukur perlu ditulis Sebagai (PB).. Jadi Pemerhatian perlu dimulakan dengan berdasarkan Pemboleh ubah bergerak balas (PB)

 

➌ Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM)

Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM) adalah Perkara yang perlu disamakan supaya tidak mempengaruhi keputusan eksperimen. Eksperimen akan terganggu jika semua perkara diubah dan menghasilkan keputusan yang Salah..

 

 

SYARAT-SYARAT MENULIS PEMBOLEH UBAH.

 

⑴ Secara umumnya, untuk menulis sesuatu pemboleh ubah ianya mengandungi dua perkara iaitu PARAMETER dan OBJEK. Parameter adalah Ciri bagi pemboleh ubah tersebut.. Pastikan pemboleh ubah kita lengkap dengan parameter untuk mengelakkan kehilangan markah.

⑵ Pemboleh ubah = PARAMETER + OBJEK.. Jika salah satu tidak ada maka jawapan Pemboleh Ubah tidak akan diterima..

⑶Contoh – contoh PARAMETER + OBJEK:

 Isipadu + Air yang tinggal
 Masa + Ais melebur
 Panjang + Kain
 Suhu + Udara kandang
 Kuantiti + Anak ayam
 Jenis + Permukaan
 Bilangan + Tuala
 Baka + Kambing
 Tempoh + Air mendidih
 Jarak + sumber cahaya dari objek
 Keadaan + Tanah
 Kecerahan + Mentol
 Kehadiran + Udara dan Air
 Saiz + Ladang
 Warna + Bola

 

Contoh soalan:

Apakah PEMBOLEH UBAH dimanipulasi dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH Bergerakbalas dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH dimalarkan dalam penyiasatan ini?
Tuliskan dua maklumat yang dikenal pasti dalam penyiasatan ini
Berikan satu maklumat dalam penyiasatan ini?

 

CONTOH JAWAPAN SOALAN PEMBOLEH UBAH

 

① Pembolehubah tiada parameter.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Air dipanaskan
Jawapan Betul  Masa Air dipanaskan

 

② Pembolehubah ditulis bersama pola/corak perubahan.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Saiz Ayam semakin Bertambah
Jawapan Betul  Saiz Ayam

 

③ Tidak tahu kedudukan pembolehubah dalam rangsangan soalan.
Eksperimen mengenai saiz jengkal murid dengan bilangan ukuran Meja (jengkal). Soalan minta PM

Contoh :
Jawapan Salah☒ Bilangan ukuran Meja
Jawapan Betul  Saiz Jengkal Murid

 

④. Untuk soalan berikan satu maklumat, calon menyatakan lebih daripada satu jawapan. Jawapan pertama sahaja disemak

Contoh :
Jawapan Salah☒ Kehadiran udara dan keadaan tikus selepas 2 hari
Jawapan Betul  Keadaan tikus selepas 2 hari

 

⑤ Untuk soalan berikan maklumat, calon menyatakan maklumat yang salah

Contoh :
Jawapan Salah☒ Katak bertambah berbanding belalang
Jawapan Betul  Bilangan katak, Bilangan belalang

 

Semoga bermanfaat ;)

 

Sumber : Facebook Personal HOME Tuition CIKGU Shahrul

 

Jika anda perlukan bantuan Home Tuition dalam subjek Sains UPSR atau apa-apa subjek dan level, boleh hubungi kami dengan KLIK DI SINI

 

 

Promosi Home Tuition Impact Results 2020

Pssst… Ibu Bapa Prihatin kat luar sana… Apa IMPIAN anda 2020 ni?
.
.
Jom capai impian 2020 untuk lihat anak anda lebih cemerlang & bersemangat belajar!
.
Dah masuk tahun baru 2020… tak kan anda nak tengok anak masih di tahap sama & jadi pelajar biashe-biashe je…
.
.
Kita sebagai ibu bapa pasti nak anak kita muka happy je bila belajar atau ulangkaji kat rumah..
.
Nampak seronok dan semangat je nak belajar..
Kan… kan…??
.
.
Biasanya bila anak seronok belajar, prestasi akan meningkat naik.
.
Nak kami bantu anak anda seronok belajar?

.
.
“Alhamdulillah… lepas 2 bulan saja, prestasi anak dah meningkat!”- Puan Marina, Subang Bestari.
.
Sofia, seorang pelajar yang pemalu & pendiam… merupakan anak kepada Puan Marina.
.
Disebabkan sikap pemalu tersebut, Sofia kurang bergaul dalam kumpulan yang besar & segan bertanya… menyebabkan dia agak ketinggalan dalam pelajaran.
.
Di rumah pula, Puan Marina sering bekerja outstation dan sering tiba ke rumah agak lewat. Jadi agak sukar untuk hantar & ambil ke pusat tuisyen atau mengajar sendiri anak di rumah.
.
Puan Marina mengambil langkah bijak apabila mengambil home tuition yang amat membantu Sofia belajar dengan lebih fokus, seronok dan selesa… sampai boleh nampak prestasinya meningkat tak sampai 2 bulan lagi.
.
.
Nak baca lagi kisah peningkatan prestasi pelajar kami?
https://cmnacademy.com/category/kisah-inspirasi/
.
.
Kami nak cerita sikit la kelebihan home tuition CMN Academy ni…
.
Macam mana ye kami boleh bantu anda & anak anda?
.
 Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
.
 Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
.
 Masa yang lebih Fleksibel
.
 Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
.
 Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
& banyak lagi!!
.
.
Sempena Tahun Baru 2020…
.
Kami nak beri hadiah kepada ibu bapa yang nak sangat anak mereka dapat meningkat prestasi dengan bantuan home tuition…
.
Nak ke hadiah?
.
.
Kepada 50 pendaftaran awal… sebelum 31 Januari 2020,
PERCUMA 1 Sesi* Home Tuition bernilai RM2500
.
.
Tambahannnnnn hadiah!!!
.
Nak lagi tak??
.
.
Kami bagi kepada 10 pendaftaran awal sebelum 15 Januari 2020,
PERCUMA Buku Nota Limited Edition ”Be The Legend” bernilai RM200
.
.
Nak tahu lebih lanjut & daftar sekarang??
.
Klik www.wasap.my/601115775761/IR2020
.
.
Tutor kami yang Best…TERHAD tau. Rebut sekarang!
.


#hometuition2020
#anakcemerlang2020
#CMNAcademy
#upsr2020
#pt32020
#spm2020
#stpm2020
#upkk2020
#psra2020
#akademik
#funlearning
#ImpactResults
#azam2020
#impian2020

PROMOSI 12.12 !!!

  • [SALE 12:12] HOME TUITION AKADEMIK & MENGAJI 2020. PENDAFTARAN DIBUKA SEKARANG!
    .
    .
    Anda ada ISU ini?
    .
    .
     
  •  Anak jenis yang kurang boleh tumpu perhatian atau malu bertanya dalam kelas yang ramai…
    .
  • Anak malas atau bosan ke sekolah kerana pencapaian yang kurang memberangsangkan…
    .
  •  Anda tak dapat ajar anak di rumah kerana kekangan masa, tidak tahu cara yang betul atau tidak tahu silibus…
    .
    atau…
    .
    .
  • Ibu atau bapa anda teringin nak mengaji, tapi anda tiada masa untuk hantar & ambil dari kelas kerana bekerja…
    .
  •  Anda atau ibu bapa segan mengaji di surau kerana tak pandai mengaji & ramai orang…
    .
  •  Mengaji di surau, tapi kejap pergi, kejap tak…
    .
  • Anak main-main bila anda yang ajar mengaji, atau anda tak berapa yakin/tahu…
    .
  • Anda dan keluarga nak privasi untuk mengaji & mudah bertanya soalan yang berkenaan kepada tutor…
    .
    .
    .
    Kami boleh bantu anda, anak & keluarga.
    .
    Bagaimana?
    .
    .
  •  Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
    .
  •  Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
    .
  •  Masa yang lebih Fleksibel
    .
  •  Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
    .
  •  Lebih komited – ada jadual & berbayar.

    Dan banyak lagi..
    .
    .
    ‼️Sempena SALE 12:12,
    .
    kami tawarkan anda Baucer PERCUMA sehingga RM70 bagi setiap pendaftaran* 😲🎉
    .
    untuk sesi Home Tuition 2020 atau Mengaji di Rumah 2020
    .
    sebelum 20 Disember 2019!
    .
    .
    Tutor TERHAD. Rebut sekarang!
    Promosi akan berakhir dalam masa 1 minggu 
    .
    .
    #hometuition2020
    #mengajidirumah2020
    #quranichomebased2020
    #anakcemerlang2020
    #CMNAcademy

Pemansuhan Aliran Sains Tulen? Apa Bakal Terjadi Pada Pelajar SPM?

Pemansuhan aliran sains tulen. Mulai tahun 2020, pakej mata pelajaran (MP) baharu bagi tingkatan 4 dan 5 telah diperkenalkan oleh KPM.

Pakej ini disusun berdasarkan keperluan murid untuk meneruskan pengajian ke peringkat lepasan menengah seperti universiti, Matrikulasi, Tingkatan Enam, Kolej Komuniti, politeknik dan setaraf dengannya.

Walaupun disusun berdasarkan minat dan kebolehan murid, ia masih bergantung kepada kemudahan dan tenaga pengajar di sekolah.

Dari segi pelaksanaan, murid masih perlu mengikuti 3 kumpulan MP iaitu MP teras, MP wajib dan MP elektif.

MP teras ialah BM, BI, Sejarah, Matematik, Sains dan PI/PM. Manakala MP wajib ialah PJPK. Bagaimanapun terdapat juga pengecualian bagi subjek teras (rujuk gambar).

Bagi MP elektif pula menawarkan 2 pakej utama iaitu pakej Sains, Teknologi, Kejuruteraan & Matematik (STEM) dan pakej Sastera & Kemanusiaan.

Pakej STEM terdiri daripada 3 kriteria:

1. Mengambil semua MP sains tulen iaitu Fizik, Kimia, Biologi dan Matematik Tambahan,

2. Mengambil mana-mana 2 MP sains tulen dan Matematik Tambahan dan sekurang-kurangnya 1 MP elektif STEM sains gunaan dan teknologi ATAU MP bukan daripada elektif STEM; atau

3. Mengambil mana-mana 2 MP elektif STEM sains gunaan dan teknologi atau mengambil mana-mana 1 MP Vokasional (MPV).

Pakej Sastera dan Kemanusiaan

Gabungan MP yang terdiri daripada kumpulan elektif Bahasa, Pengajian Islam serta Kemanusiaan dan Sastera Ikhtisas.

Rujukan: Surat Pekeliling Ikhtisas KPM Bil 6 2019

Sumber: Facebook Wan Hazim

Ada Perubahan Dalam Masa Sebulan…

 

 

Puan Jannah mengenali CMN Home Tuition di Google dan menyebabkan beliau membuat keputusan untuk mempelajari Al-Quran atau mengaji daripada peringkat permulaan. Beliau mencari pusat tuisyen untuk anaknya yang bernama adik Mikhail untuk belajar mengaji.

 

Tambahan pula, beliau agak sibuk menguruskan perniagaan dan sentiasa bekerja di luar kawasan. Beliau mengambil keputusan untuk mengadakan kelas Fardhu Ain di pejabat agar senang untuk staff dan dirinya mengaji walau dalam kesibukan kerja.

 

Puan Jannah berasa selesa bersama Ustazah Noramizah kerana tutor sangat membantu dalam sesi pembelajaran seperti menggunakan alat bantu mengajar dan melakukan aktiviti yang menarik sepanjang kelas berlangsung. 

 

Puan Jannah berasa gembira apabila mengalami perubahan semasa mengaji bersama Ustazah Noramizah iaitu Tutor CMN. Alhamdulillah, dalam masa sebulan sahaja beliau menghabiskan Iqra’ dan kini beliau mula belajar Al-Quran. 

 

Adik Mikhail pula berasa seronok belajar agama dan mengaji bersama Ustazah Noramizah yang banyak membantu anak Puan Jannah untuk persediaan pada masa akan datang.

 

 

Akhir sekali, kami dari CMN Academy mendoakan Puan Jannah bersama anak dan staffnya agar lebih mencapai kejayaan di dunia dan akhirat. Semoga apa yang kami kongsikan ini bermanfaat untuk anda semua :) 

 

 

Tips SKOR ‘A’ Matematik UPSR

Hai assalamualaikum semua, bagaimana peperiksaan UPSR setakat ini?

Senang ke susah?

Haaaa..

Jangan difikir lagi ya soalan yang sebelum ni, kosongkan minda dan terus fokus pada subjek akan datang.

Jom kita fokus pada subjek Matematik pula ya..

1. Operasi asas masih belum kuasai

Operasi asas ini merujuk kepada operasi tambah, tolak, darab dan bahagi. Operasi asas ini telah dipelajari sejak dari Tahun Satu lagi. Sepatutnya tidak ada lagi masalah dalam hal ini.

Jika kamu masih belum kuasai operasi asas ini, ia merupakan satu masalah yang sangat besar.

Bagi masalah ini, perbanyakan latih tubi soalan yang melibatkan operasi asas.

2. Belum hafal sifir

Sifir adalah nadi dalam Matematik.

Seawal tahun Dua lagi sifir ini telah diperkenalkan. Namun, masih ada murid tahun Enam yang tidak kuasai sifir ini dengan baik.

Jika masalah ini berlaku, adik-adik boleh usahakan cara lain dengan menggunakan kaedah kotak magik ataupun kotak sifir.

Contoh sifir mudah ingat :

3. Belum kuasai tajuk mudah

Bagi subjek Matematik tahun Enam, ada beberapa tajuk mudah yang wajib untuk awak kuasai. Ia boleh diumpamakan seperti markah percuma buat para calon.

Antara tajuk mudah ini adalah tajuk Koordinat, Nisbah dan Kebolehjadian.

Pastikan adik-adik semua sudah kuasai kesemua tajuk ini. Wajib untuk dapat markah penuh bagi soalan-soalan yang melibatkan tajuk-tajuk ini.

4. Belum kuasai 4P

Kemahiran 4P adalah kemahiran wajib dalam UPSR.

4P ini merujuk kepada pecahan, peratus, perpuluhan dan penukaran unit.

Jika awak semua masih belum kuasai kemahiran ini dengan baik, kamu semua perlu membuat latih tubi supaya lebih mahir.

Sangat rugi jika tidak menguasai topik-topik berikut kerana topik itu sangat mudah untuk mendapat markah.

 

Kami sertakan video ini berkenaan soalan-soalan Matematik UPSR bersama Cikgu Aisamuddin 😃

 

Jangan lupa buat latihan ya, InshaAllah kejayaan milik anda semua 😉

Terima kasih.

Sumber Rujukan : /mobile/tip/tip-belajar/tip-skor-a-matematik-upsr-mak-ayah-wajib-ambil-tahu-perkara-ini-1.927119