Kelas Online Tuition Percuma Untuk Rakyat Malaysia & Senarai Tabung NGO Sempena Covid-19

Pernah terfikir untuk beri anak tuisyen secara online?

Kali ini memang peluang terbaik untuk anak-anak anda dapatkan perkongsian daripada tutor berpengalaman dalam subjek yang dikongsikan.

 

Pasti anda tertanya-tanya kenapa kami tak tulis untuk pelajar Malaysia…

Kenapa Rakyat Malaysia?

 

Ni yang BESTnya…

Kami bukan saja berkongsi subjek-subjek akademik, tetapi juga mengaji.

Jadi semua peringkat umur boleh join.

 

Apa? Macam mana nak join??

Senang sangat tau!

Kami senaraikan Kelas Online Tuition Percuma yang ada, anda hanya perlu klik di nama kelas untuk join.

Mudah kan?

Ok jom kita lihat apa kelas yang ada :

Funtastic Mengaji

Funtastic Tajwid Infografik

Funtastic Sains UPSR

 

 

Funtastic Matematik UPSR

 

Funtastic Bahasa Melayu UPSR

Funtastic English UPSR

Funtastic Arabic UPKK/PSRA

Funtastic Sains PT3

Funtastic Matematik PT3

Funtastic Bahasa Melayu PT3

Funtastic English PT3

Funtastic Add Maths

 

 

Funtastic Fizik

Funtastic Biologi

Funtastic Kimia

Funtastic Matematik SPM

 

Funtastic Bahasa Melayu SPM

Funtastic English SPM

Funtastic Arabic SPM

 

Semoga dapat memberi manfaat kepada anda sekeluarga terutamanya pada waktu RMO ini.

Dan, bersempena RMO juga…

 

Kami juga ingin berkongsi link untuk anda salurkan sumbangan ke Tabung-Tabung yang telah ditubuhkan oleh Badan Kerajaan & NGO di luar sana bagi membantu memenuhi keperluan Pasukan Barisan Hadapan yang sedang berjuang untuk menyelamatkan nyawa dan menstabilkan situasi akibat Covid-19 dan juga pihak yang terjejas akibat wabak virus ini.

 

Tabung Musa’adah Covid-19 oleh JAKIM

Tabung Covid-19 oleh Agensi Pengurusan Bencana Negara

Covid-19 Pandemic Fund oleh MyCARE

 

Semoga kebaikan yang kita lakukan akan menghindarkan diri kita dan keluarga dari wabak ini.

Jom sama-sama bantu! ;)

5 Kaedah Bagaimana Nak Belajar & Ulangkaji Dengan Berimpak Semasa RMO

Nampaknya… Perintah Kawalan Pergerakan atau bahasa Inggerisnya, Restricted Movement Order (RMO) akan dilanjutkan.

Tambah lagi 2 minggu.

 

Bagaimana dengan pembelajaran anak-anak anda?

 

Cuti yang sepatutnya hanya seminggu, sudah jadi sebulan!

Kalau sebulan anak dok rumah tanpa belajar atau ulangkaji, ke mana arah tuju mereka selepas ini?

 

Anda nak tahu 5 Kaedah Bagaimana Anak Nak Belajar & Ulangkaji Dengan Berimpak Semasa Perintah Kawalan Pergerakan ni?

 

 

1- Jadikan 1 tempat dalam rumah sebagai tempat belajar 

Tak kira nak ambil 1 sudut di ruang tamu, ruang makan atau dalam bilik, adakan tempat yang sesuai & selesa untuk belajar. Pastikan tempat tersebut tiada perkara yang boleh mengganggu tumpuan belajar.

 

2- Susun jadual untuk belajar & rehat

Biasa orang ajar buat jadual untuk belajar je kan? Tapi ini lain sikit, jadual kena ada masa belajar/ulangkaji dan masa rehat, sama ada nak tengok tv ke, main games ke, tidur ke, boleh masuk dalam waktu rehat.

Sebab apa kena ada waktu rehat? Bukan yang penting belajar je ke?

Pentingnya emosi positif pelajar sewaktu nak belajar. Bila ada masa rehat dalam 1-2 jam sehari, selain ‘keperluan asas’, masa belajar akan digunakan sebaik mungkin & lebih fokus.

 

3- Buat pembelajaran secara hands-on guna bahan mudah didapati

Biasa kita fikir, macam mana la nak bagi anak ni faham apa yang dia belajar.

Salah satu cara adalah buat mini projek pembelajaran guna bahan2 yang mudah atau terpakai yang ada di rumah.

Ada jenis anak yang belajar melalui visual, ada yang kena buat/tunjuk/sentuh baru boleh faham. Jadi boleh kita ‘guide’ mereka untuk buat projek bersama.

 

4- Belajar bersama keluarga!

Yang ni BEST!

Kenapa? Sebab anak yang besar – kakak/abang, boleh ajar adik-adiknya. Kita boleh juga bantu mereka untuk belajar dan ulangkaji.

Maklumlah, ada antara kita sedang bercuti atau bekerja dari rumah sekarang. Jadi, inilah masanya anda nak bantu anak anda belajar. Tunjukkan skil mengajar anda ;)

 

5- Belajar bersama tutor melalui online – Online Tuition 1 to 1 atau group

Last sekali ni, istimewa sikit.

Jika ada subjek yang anda tidak dapat bantu anak kerana kurang arif tentang subjek tersebut, silibus atau anda ada satu ‘angin’ yang mungkin sebabkan anak tak dapat belajar dengan anda, berikan peluang kepada tutor untuk membantu anak anda belajar secara Online.

Ramai yang telah mula & beralih arah ke pembelajaran secara online sama ada Online Tuition secara 1 to 1 atau berkumpulan.

Kata mereka, anak mereka seronok belajar secara online. Ianya lebih Selamat, Mudah & Jimat!

 

Anda boleh aplikasikan 5 Kaedah ini bersama anak anda.

Kita sama-sama doakan keadaan negara & dunia kembali pulih seperti sediakala atau lebih baik.

 

Selamat mencuba! ;)

 

 

3 Perkara Ibu Bapa Boleh Bantu Anak Terus Belajar Semasa Waktu Genting

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan penularan Covid-19 yang melanda masyarakat di seluruh dunia yang membimbangkan hingga membawa kepada kes kematian.

 

Penularan Covid-19 hanya melalui mukus yang mengandungi titisan salur pernafasan (droplets) yang dijangkiti oleh novel-coronavirus di antara haiwan dan manusia semasa bercakap, bersin atau batuk.

 

Kita perlu elakkan diri daripada menghadiri perhimpunan yang boleh mendedahkan diri kepada jangkitan virus ini.

 

Kita juga perlu elakkan daripada membuat aktiviti di luar rumah.

 

Jadi kita semua perlu berjaga-jaga bagi mencegah penularan wabak covid-19.

Ibu Bapa perlu tahu 3 perkara yang dapat membantu anak-anak supaya tidak tercicir dalam pembelajaran. Antaranya ialah :

 

  1. Kena ikut garis panduan penjagaan diri.
  2. Bantu anak anda ulangkaji di rumah.
  3. Belajar secara dalam talian (online tuition).

ONLINE TUITION – SELAMAT, MUDAH & JIMAT, SOLUSI SEMASA KEADAAN TERKINI

 

Dr. Zaharuddin Abd Rahman di postingnya juga ada menyarankan untuk pembelajaran biasa ditukarkan kepada pembelajaran atas talian bagi mengekang risiko penyebaran COVID-19. 

“Pada waktu ini, tidak boleh dinafikan bahawa melaksanakan kelas secara home tuisyen persendirian adalah lebih mudah dikawal. Atau dilaksanakan kelas bersama para pelajar secara ATAS TALIAN ‘online’ adalah lebih baik bagi mengekang risiko COVID-19.”

 

Jadi, kami sarankan anda supaya mengambil online tuition terutamanya untuk anak yang nak exam besar tahun ini (UPR, PT3, SPM) atau anak yang perlukan bantuan untuk belajar di rumah, supaya pembelajaran mereka tidak tergendala dan ketinggalan.

 

Untuk perkongsian lebih lanjut berkenaan tajuk ini, boleh KLIK DISINI :)

KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN

Assalamualaikum w.b.t

Sahabat yang dirahmati Allah,

Al-Quran ialah Kitabullah yang terakhir yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W. Al-Quran merupakan mukjizat daripada Allah SWT, al-Quran juga adalah senjata yang paling mujarab yang melimpah ruah, mata air yang tidak mungkin kering, di dalamnya penuh dengan nur hidayah rahmat dan zikir.

“Dengan Al-Quran itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredaan-Nya, dan dengannya Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang, dengan izin-Nya; dan dengannya juga Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus”. (Surah Al-Maidah, ayat 16)

Orang muslim yang tidak pernah membaca Al-Quran walaupun sepotong ayat adalah sama sahaja seperti tubuh yang tidak berpakaian. Ianya sangat memalukan dan tidak patut menjadi ikutan kerana Allah SWT tidak suka akan orang yang tidak membaca Al-Quran.

Ini kerana, Al-Quran merupakan kata-kata yang Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad melalui perantaraan malaikat Jibril. Segala suruhan, perintah dan peraturan telah Allah SWT nyatakan di dalam Al-Quran supaya hambaNya mengikut segala perintahNya dan menghindari segala laranganNya.

Membaca Al-Quran ini mempunyai banyak faedah dan kelebihannya. Walaupun sepotong ayat mahupun satu huruf di dalam Al-Quran, sekiranya membacanya, pasti akan diberikan ganjaran yang setimpal. Jadi apa yang kita boleh dapat daripada membaca Al-Quran ini?

ANTARA KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN

__

Al-Quran akan menjadi syafaat dihari akhirat.

Membaca Al-Quran juga akan mendatangkan kebaikan, kemuliaan dan syafaat yang pasti tidak pernah dibayangkan oleh manusia sebelumnya.

Daripada Abu Umamah r.a melaporkan: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: Bacalah Al-Quran sesungguhnya ia akan datang di hari kiamat sebagai syafaat kepada pembacanya”. (Hadis Riwayat Muslim)

Fasih membaca Al-Quran lebih layak menjadi imam solat Jemaah.

Sesiapa yang lebih fasih membaca al-Quran lebih layak menjadi imam solat berjemaah.

Daripada Ibnu Mas’ud r.a bahawa Nabi Muhammad S.A.W bersabda : Orang yang paling layak mengimami kaum di dalam sembahyang ialah mereka yang terfasih membaca al-Quran”. (Hadis Riwayat Muslim )

Setiap satu huruf membaca al-Quran akan mendapat sepuluh ganjaran pahala.

Setiap satu huruf yang dibaca akan memperoleh sepuluh ganjaran pahala.

Daripada Ibnu Mas’ud r.a. ia berkata : “Barangsiapa yang membaca satu huruf daripada al- Quran maka baginya satu kebaikan, satu kebaikan menyamai dengan sepuluh pahala, aku tidak bermaksud : Alif , Lam , Mim ialah satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf”.(Hadis Riwayat Ad Darimi Tarmizi, beliau berkata hadis ini hasan sahih)

Membaca Al-Quran mendapat ketenangan (sakinah).

Sesiapa yang membaca Al-Quran akan mendapat ketenangan dan sesiapa yang selalu ingatkan Allah dan berzikir kepadaNya Allah pasti akan memberikan ketenangan fikiran dan batin kepada mereka.

Daripada Barra’ dan daripada ‘Azib r.a. telah berkata : “Seorang lelaki membaca Surah Al Kahfi dan di sisinya seekor kuda yang diikat dengan dua tali, maka awan di langit mula melindunginya dan semakin hampir, dan kudanya mula menjauhinya. Apabila menjelang pagi beliau pergi berjumpa Nabi Muhammad S.A.W. dan menceritakan peristiwa tersebut maka baginda bersabda : Itulah ( sakinah ) ketenangan yang turun disebabkan bacaan al-Quran”.(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Al-Quran sebagai pembela (mempertahankan) orang yang membacanya dihari akhirat.

Hati yang ikhlas dalam mengaji Quran dapat menyelamatkan diri dari kejahatan yang dapat dilihat ataupun tidak dapat dilihat. Orang yang membaca Al-Quran ini mendapat perlindungan dari Allah SWT daripada di akhirat kelak.

Daripada Nawwas Bin Sam’an r.a. telah berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda : “Di hari akhirat kelak akan didatangkan al-Quran dan orang yang membaca dan mengamalkan isi kandungannya, didahului dengan Surah Al Baqarah dan Surah Ali-Imraan, kedua-dua surah ini menghujah ( mempertahankan ) orang yang membaca dan mengamalkannya”. (Hadis Riwayat Muslim)

Jadi, jelaslah Al-Quran bukan sahaja mukjizat tetapi memberi kelebihan kepada pembaca-pembaca. Sememangnya dengan mengaji Quran sahaja sama ada bersendirian ataupun beramai-ramai, pasti banyak ganjarannya di dunia bahkan di akhirat kelak.

PROMOSI 12.12 !!!

  • [SALE 12:12] HOME TUITION AKADEMIK & MENGAJI 2020. PENDAFTARAN DIBUKA SEKARANG!
    .
    .
    Anda ada ISU ini?
    .
    .
     
  •  Anak jenis yang kurang boleh tumpu perhatian atau malu bertanya dalam kelas yang ramai…
    .
  • Anak malas atau bosan ke sekolah kerana pencapaian yang kurang memberangsangkan…
    .
  •  Anda tak dapat ajar anak di rumah kerana kekangan masa, tidak tahu cara yang betul atau tidak tahu silibus…
    .
    atau…
    .
    .
  • Ibu atau bapa anda teringin nak mengaji, tapi anda tiada masa untuk hantar & ambil dari kelas kerana bekerja…
    .
  •  Anda atau ibu bapa segan mengaji di surau kerana tak pandai mengaji & ramai orang…
    .
  •  Mengaji di surau, tapi kejap pergi, kejap tak…
    .
  • Anak main-main bila anda yang ajar mengaji, atau anda tak berapa yakin/tahu…
    .
  • Anda dan keluarga nak privasi untuk mengaji & mudah bertanya soalan yang berkenaan kepada tutor…
    .
    .
    .
    Kami boleh bantu anda, anak & keluarga.
    .
    Bagaimana?
    .
    .
  •  Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
    .
  •  Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
    .
  •  Masa yang lebih Fleksibel
    .
  •  Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
    .
  •  Lebih komited – ada jadual & berbayar.

    Dan banyak lagi..
    .
    .
    ‼️Sempena SALE 12:12,
    .
    kami tawarkan anda Baucer PERCUMA sehingga RM70 bagi setiap pendaftaran* 😲🎉
    .
    untuk sesi Home Tuition 2020 atau Mengaji di Rumah 2020
    .
    sebelum 20 Disember 2019!
    .
    .
    Tutor TERHAD. Rebut sekarang!
    Promosi akan berakhir dalam masa 1 minggu 
    .
    .
    #hometuition2020
    #mengajidirumah2020
    #quranichomebased2020
    #anakcemerlang2020
    #CMNAcademy

Ada Perubahan Dalam Masa Sebulan…

 

 

Puan Jannah mengenali CMN Home Tuition di Google dan menyebabkan beliau membuat keputusan untuk mempelajari Al-Quran atau mengaji daripada peringkat permulaan. Beliau mencari pusat tuisyen untuk anaknya yang bernama adik Mikhail untuk belajar mengaji.

 

Tambahan pula, beliau agak sibuk menguruskan perniagaan dan sentiasa bekerja di luar kawasan. Beliau mengambil keputusan untuk mengadakan kelas Fardhu Ain di pejabat agar senang untuk staff dan dirinya mengaji walau dalam kesibukan kerja.

 

Puan Jannah berasa selesa bersama Ustazah Noramizah kerana tutor sangat membantu dalam sesi pembelajaran seperti menggunakan alat bantu mengajar dan melakukan aktiviti yang menarik sepanjang kelas berlangsung. 

 

Puan Jannah berasa gembira apabila mengalami perubahan semasa mengaji bersama Ustazah Noramizah iaitu Tutor CMN. Alhamdulillah, dalam masa sebulan sahaja beliau menghabiskan Iqra’ dan kini beliau mula belajar Al-Quran. 

 

Adik Mikhail pula berasa seronok belajar agama dan mengaji bersama Ustazah Noramizah yang banyak membantu anak Puan Jannah untuk persediaan pada masa akan datang.

 

 

Akhir sekali, kami dari CMN Academy mendoakan Puan Jannah bersama anak dan staffnya agar lebih mencapai kejayaan di dunia dan akhirat. Semoga apa yang kami kongsikan ini bermanfaat untuk anda semua :) 

 

 

Home Tuition Intensif 2020 Mengaji dan Fardhu Ain

Takkan anda nak diri anda, keluarga atau ibu bapa anda tak boleh mengaji dengan baik sampai bila-bila!
.
.
“InsyaAllah harapan saya untuk khatam Al-Quran dengan tajwid yang betul & bacaan yang baik akan tercapai dengan bantuan CMN & Ustazah Suhazlinda.” – Puan Mariam, Kajang
.
.
“Mak teringin baiki bacaan Al-Quran, nak…” bisik mak dalam hati.
“Saya terkilan sangat sebab tak dapat baca Yasin bila ayah saya meninggal dunia tempohari, sebab tak pandai baca Al-Quran.”
“Sedih rasa bila tengok semua orang pandai baca Al-Quran dalam TV.”
.
Pernahkah anda terfikir jika ini terjadi kepada diri anda? Apa yang akan anda lakukan?
.
.
📍 Anda seorang anak yang masih lagi ada ibu bapa?
📍 Ingin berikan sesuatu yang istimewa dan boleh menjadi saham dunia akhirat kepada ibu bapa & diri?
📍 Atau anda sendiri ingin belajar mengaji berseorangan atau bersama keluarga?
📍 Ingin anak anda mengaji dengan betul dan lancar?
.
.
Mungkin anda kata takpe lah dulu,
Cuma, jangan sampai menyesal sebab lambat mulakan tindakan.
.
.
Nak tahu apa kata mereka yang telah dapatkan khidmat mengaji di rumah?
.
“Bacaan solat saya boleh, cuma nak mengaji tak pandai. Apatah lagi mengaji dengan tajwid dan makhraj yang betul, memang saya tak pandai dulu. Bukan tak pernah belajar atau cari guru, tapi saya segan belajar di surau. Sekarang dah masuk tahun ke-7 saya belajar bersama ustazah. Bacaan saya pun makin baik dan ustazah ada kongsi juga doa2 amalan harian.” – Puan Mariam, Kajang
.
“Alhamdulillah, Bahasa Arab & Jawi dapat A, dulu pernah gagal. Pendidikan Teras Islam & Quran dapat B.” – Tuan Yusri.
.
“Ustazah banyak bantu dari saya mengaji main sebut saja, sekarang dah dapat betulkan makhraj dan tajwid. Alhamdulillah saya lebih seronok mengaji bersama rakan2 di taman ni.” – Puan Robiz.
.
.
Anda ada ISU ini?
.
🔎 Ibu atau bapa anda teringin nak mengaji, tapi anda tiada masa untuk hantar & ambil dari kelas kerana bekerja…
🔎 Anda atau ibu bapa segan mengaji di surau kerana tak pandai mengaji & ramai orang…
🔎 Mengaji di surau, tapi kejap pergi, kejap tak…
🔎 Anak main-main bila anda yang ajar mengaji, atau anda tak berapa yakin/tahu…
🔎 Anda dan keluarga nak privasi untuk mengaji & mudah bertanya soalan yang berkenaan kepada tutor…
.
.
Seronoknya Mengaji Al-Quran di rumah bersama kami!
Bagaimana?
.
Fokus hanya kepada 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
Masa yang lebih Fleksibel
Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri, boleh buat untuk mengaji saja atau nak tambah Fardhu Ain, Bahasa Arab, Jawi dll
Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
Dan banyak lagi..
.
.
Pasti anda nak dapatkan pendidikan yang eksklusif untuk keluarga anda, kan…
.
.
Sempena cuti sekolah yang akan datang, kami lancarkan Intensif 2020!
20% diskaun yuran kelas bulan November & Disember 2019
RM20 yuran pendaftaran (jimat RM30)
10 jam minimum
.
.
Hanya untuk 20 orang yang ambil tindakan segera!
.
Tutor kami yang Best terhad tau.
.
.
Jika anda SERIUS nak ubah prestasi dan ‘mood’ belajar al-Quran ibu bapa, anak atau diri anda sendiri…
.
Klik di bawah sekarang
.
.

 

Mudahnya Mengaji bersama Ustazah Akmal

Bagaimana Cara Mudah Untuk Bacaan Waqaf Saktah – Tajwid Info Grafik

Jom bersama Ustazah Akmal (Founder JWES Academy) hari ini di page CMN Seronoknya Mengaji dan page JWES Academy.

Ustazah Akmal akan kongsikan cara mudah untuk bacaan WAQAF SAKTAH. Ada yang masih tak tahu cara baca waqaf ini? Jom tonton untuk manfaat bersama.

 

Jom klik disini untuk mengetahui Bagaimana cara mudah untuk bacaan Waqaf Saktah

 

 

“THANKS FOR NOT GIVING UP ON US!” / “TERIMA KASIH KERANA TIDAK BERPUTUS ASA PADA KAMI”

Betapa gembiranya kami apabila melihat senyuman salah seorang klien kami daripada Pakistan, Madam Ayesha yang senyum sampai ke telinga dengan servis home tuition kami. Beliau amat berpuas hati dengan servis kami dari semua aspek terutamanya dari layanan kami, tutor kami yang memberikan sepenuh tenaga dan usaha untuk  mengajar anak beliau, Ameena dan juga Ad, untuk subjek Mengaji Al – Quran.

Tutor kami,Cikgu Halwa , telah banyak mengajar benda baru yang Ameena dan Ad tidak tahu sebelum ini. Ameena dan Ad menggunakan Bahasa Inggeris sebagai cara komunikasi dan sukar untuk memahami Bahasa Melayu. Hal ini menyebabkan Madam Ayesha sukar untuk mencari tutor yang fasih bercakap Bahasa Inggeris untuk mengajar anak beliau. Terima kasih kepada Cikgu Halwa, Madam Ayesha boleh menarik nafas lega kerana telah menjumpai tutor yang sesuai dengan kualiti mengajar yang amat bagus untuk anak beliau.

Cikgu Halwa berjaya menjalankan tanggungjawab beliau dengan cemerlang sekali. Setiap hari, Cikgu Halwa akan menghubungi Madam Ayesha untuk pergi ke rumah beliau dan mengajara Al – Quran berserta Tajwid untuk Ameena dan Ad. Selepas habis kelas, Cikgu Halwa akan mengkonklusikan pengajarannya hari ini kepada Madam Ayesha. Madam Ayesha amat menyukai Cikgu Halwa dek kerana kelembutan dalam mengajar anak beliau dan juga teknik mengajar yang digunakan oleh Cikgu Halwa.

 

Im really really happy with her. Shes teaching very nice and very politely. Thats why i want her.

Madam Ayesha mahu anak – anaknya untuk lebih mengetahui tentang Al – Quran dan juga Bahasa Arab. Beliau amat menitikberatkan hal ini kerana ia adalah sebagai panduan garis hidup umat Islam. Beliau sendiri mahu yang terbaik buat anak – anak beliau. Oleh itu, beliau sering mencari tutor yang boleh mengajar anak beliau. Beliau amat menitikberatkan tutor yang memang betul – betul berkualiti yang mampu mengajar anak beliau.

Terima kasih kepada Madam Ayesha kerana mempercayai servis home tuition kami. Sebelum ini, beliau banyak membuat penyelidikan tentang home tuition di Malaysia selama 2 Tahun! Akan tetapi, amatlah sedikit tutor yang boleh mengajar Al – Quran dalam Bahasa Inggeris kerana Bahasa Inggeris merupakan bahasa pengantar bagi Madam Ayesha dan sekeluarga.

Sebagai tanda penghargaan, kami memberikan SECARA PERCUMA Buku Tajwid Infografik kepada Ameena dan Ad agar mereka lebih berminat untuk mempelajari Bahasa Arab dan juga Al – Quran. Buku tersebut mengandungi pelbagai teknik yang mudah untuk lebih mahir mengenai Tajwid dan juga teknik untuk membaca Al – Quran dengan lebih lancar.

 

Kelebihan Pembelajaran Secara Home Tuition

Dunia semakin pantas beredar, begitu juga dengan dunia pendidikan. Perubahan yang berlaku ini sedikit sebanyak memperkembangkan dunia tuisyen seiringan bersamanya. Ini menjadikan peranan tuisyen sangat penting dalam membantu arus pendidikan.

Tuisyen boleh didefinisikan secara umum sebagai kelas bimbingan yang biasanya dijalankan di luar dari waktu pembelajaran formal. Cabang dalam dunia tuisyen ini pula banyak sekali seperti kelas tuisyen di sekolah, kelas tuisyen di rumah, kelas tuisyen berbayar, kelas tuisyen komersial, kelas tuisyen percuma dan sebagainya.

Kelas tuisyen di rumah atau lebih popular dipanggil sebagai home tuition bermaksud kelas tuisyen yang dijalankan di rumah, samada di rumah pelajar mahupun di rumah guru. Konsep asasnya adalah melibatkan bimbingan secara persendirian. Perbezaan ketara yang dapat kita perhatikan antara kelas tuisyen dan home tuition adalah dari segi perlaksanaan dan juga bilangan pelajar yang terlibat.

Berikut merupakan beberapa kelebihan pembelajaran secara home tuition yang boleh kita sebagai ibu bapa pertimbangkan dalam memastikan anak-anak kita mendapat pendidikan yang terbaik.

  1. Bimbingan Berfokuskan Individu

Proses pembelajaran ini berfokuskan individu yang akan membantu mengukuhkan pemahaman pelajar dengan lebih baik. Ini berbeza jika pembelajaran dilakukan secara umum dan dalam kumpulan bilangan pelajar yang agak ramai.

Biasanya, guru tuisyen akan menggunakan kaedah yang berbeza untuk mengenalpasti kebolehan dan kelemahan pelajar memandangkan setiap pelajar mempunyai pemahaman yang berbeza antara satu sama lain. Hal ini mudah untuk dilakukan kerana bilangan pelajar yang tidak ramai dalam satu masa.

 

  1. Membantu Meningkatkan Keyakinan Dalam Diri Anak-Anak

Apabila anak-anak kita dibimbing mengikut kemampuan diri, ia bukan sahaja dapat membantu mereka memahami apa yang dipelajari malahan juga dapat membantu membina keyakinan dalam diri mereka. Ini berlaku kerana semasa proses pembelajaran berjalan, mereka tidak perlu ada rasa malu pabila tidak menguasai sesuatu topik dan tidak perlu merasa rendah diri seperti mana jika belajar di dalam kelas atau di dalam kumpulan yang ramai.

 

  1. Ibu Bapa Dapat Memantau Anak Dengan Lebih Mudah

      Home tuition dapat membantu meringankan ibu bapa dalam pelbagai aspek. Paling utama ibu bapa dapat memantau dengan lebih dekat bagaimana proses pembelajaran anak mereka berlaku. Hasil yang mereka laburkan dapat mereka nilai sendiri sama ada ia berbaloi atau sebaliknya. Keadaan agak berbeza apabila mereka menghantar anak-anak ke pusat tuisyen, mereka tidak dapat mengukur sejauhmana pelaburan mereka berbaloi kerana proses tersebut tidak berlaku di depan mata mereka.

 

  1. Menjimatkan Kos

Ibu bapa juga boleh menjimatkan kos pengangkutan mereka. Jika menggunakan khidmat pusat tuisyen, ibu bapa terpaksa menghantar anak-anak setiap masa dan semestinya ini memakan kos yang tinggi, tambahan pula jika pusat tuisyen berkenaan jauh dari tempat kediaman. Jika menggunakan perkhidmatan home tuition, guru yang akan datang ke rumah tanpa perlu memeningkan kepala ibu bapa untuk pergi ke pusat tuisyen.

 

  1. Menjimatkan Masa

Zaman yang kian pantas beredar menyebabkan ibu bapa sering berkejaran dengan masa. Hal ini dapat membantu meringankan ibu bapa kerana tidak perlu meluangkan masa untuk keluar menghantar dan mengambil anak-anak. Selain itu masa yang ditetapkan juga lebih fleksibel dan boleh mengikut keperluan ibu bapa. Hal ini dapat membantu mengurangkan tekanan dari segi masa yang dihadapi oleh ibu bapa. Jika ada hal yang penting, ia dapat diubah suai mengikut kesesuaian ibu bapa hanya melalui perbincangan dengan guru tuisyen berkenaan.