Sains UPSR : Kemahiran Mengenalpasti Pembolehubah

Dah cuti sekolah laa…

Selamat Tahun Baru Cina kepada rakan yang menyambutnya.

 

Jom kita ulangkaji salah satu Kemahiran Proses Sains (KPS) Mengawal Pemboleh Ubah.

 

Kenapa Pelajar UPSR 2020 perlu kuasai topik Pembolehubah?

Pelajar akan dapat kuasai & jawab soalan TUJUAN, PEMERHATIAN, INFERENS, HIPOTESIS dan KESIMPULAN dengan betul, bila sudah kuasai topik ini.

 

 

Jom kita terus ke topik sebenar.

Apa itu pembolehubah?

 

Ada 3 Jenis Pemboleh Ubah:

 

➊ Pemboleh ubah Dimanipulasi (PM)

Pemboleh Ubah dimanipulasi (PM) adalah perkara yang perlu diubah / ditukar / dibezakan dalam satu eksperimen. Jika tidak diubah / ditukar / dibezakan eksperimen tidak akan berjaya dan ini biasanya menjadi sesuatu yang berbeza dari awal eksperimen. Fakta pemboleh ubah dimanipulasi (PM) boleh digunakan sebagai Inferens.

 

➋ Pemboleh ubah Bergerak balas (PB)

Pemboleh ubah Bergerak balas (PB) adalah Hasil Eksperimen atau Keputusan Penyiasatan yang kita cari. Di akhir penyiasatan, hasil eksperimen yang diukur perlu ditulis Sebagai (PB).. Jadi Pemerhatian perlu dimulakan dengan berdasarkan Pemboleh ubah bergerak balas (PB)

 

➌ Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM)

Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM) adalah Perkara yang perlu disamakan supaya tidak mempengaruhi keputusan eksperimen. Eksperimen akan terganggu jika semua perkara diubah dan menghasilkan keputusan yang Salah..

 

 

SYARAT-SYARAT MENULIS PEMBOLEH UBAH.

 

⑴ Secara umumnya, untuk menulis sesuatu pemboleh ubah ianya mengandungi dua perkara iaitu PARAMETER dan OBJEK. Parameter adalah Ciri bagi pemboleh ubah tersebut.. Pastikan pemboleh ubah kita lengkap dengan parameter untuk mengelakkan kehilangan markah.

⑵ Pemboleh ubah = PARAMETER + OBJEK.. Jika salah satu tidak ada maka jawapan Pemboleh Ubah tidak akan diterima..

⑶Contoh – contoh PARAMETER + OBJEK:

 Isipadu + Air yang tinggal
 Masa + Ais melebur
 Panjang + Kain
 Suhu + Udara kandang
 Kuantiti + Anak ayam
 Jenis + Permukaan
 Bilangan + Tuala
 Baka + Kambing
 Tempoh + Air mendidih
 Jarak + sumber cahaya dari objek
 Keadaan + Tanah
 Kecerahan + Mentol
 Kehadiran + Udara dan Air
 Saiz + Ladang
 Warna + Bola

 

Contoh soalan:

Apakah PEMBOLEH UBAH dimanipulasi dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH Bergerakbalas dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH dimalarkan dalam penyiasatan ini?
Tuliskan dua maklumat yang dikenal pasti dalam penyiasatan ini
Berikan satu maklumat dalam penyiasatan ini?

 

CONTOH JAWAPAN SOALAN PEMBOLEH UBAH

 

① Pembolehubah tiada parameter.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Air dipanaskan
Jawapan Betul  Masa Air dipanaskan

 

② Pembolehubah ditulis bersama pola/corak perubahan.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Saiz Ayam semakin Bertambah
Jawapan Betul  Saiz Ayam

 

③ Tidak tahu kedudukan pembolehubah dalam rangsangan soalan.
Eksperimen mengenai saiz jengkal murid dengan bilangan ukuran Meja (jengkal). Soalan minta PM

Contoh :
Jawapan Salah☒ Bilangan ukuran Meja
Jawapan Betul  Saiz Jengkal Murid

 

④. Untuk soalan berikan satu maklumat, calon menyatakan lebih daripada satu jawapan. Jawapan pertama sahaja disemak

Contoh :
Jawapan Salah☒ Kehadiran udara dan keadaan tikus selepas 2 hari
Jawapan Betul  Keadaan tikus selepas 2 hari

 

⑤ Untuk soalan berikan maklumat, calon menyatakan maklumat yang salah

Contoh :
Jawapan Salah☒ Katak bertambah berbanding belalang
Jawapan Betul  Bilangan katak, Bilangan belalang

 

Semoga bermanfaat ;)

 

Sumber : Facebook Personal HOME Tuition CIKGU Shahrul

 

Jika anda perlukan bantuan Home Tuition dalam subjek Sains UPSR atau apa-apa subjek dan level, boleh hubungi kami dengan KLIK DI SINI

 

 

Promosi Home Tuition Impact Results 2020

Pssst… Ibu Bapa Prihatin kat luar sana… Apa IMPIAN anda 2020 ni?
.
.
Jom capai impian 2020 untuk lihat anak anda lebih cemerlang & bersemangat belajar!
.
Dah masuk tahun baru 2020… tak kan anda nak tengok anak masih di tahap sama & jadi pelajar biashe-biashe je…
.
.
Kita sebagai ibu bapa pasti nak anak kita muka happy je bila belajar atau ulangkaji kat rumah..
.
Nampak seronok dan semangat je nak belajar..
Kan… kan…??
.
.
Biasanya bila anak seronok belajar, prestasi akan meningkat naik.
.
Nak kami bantu anak anda seronok belajar?

.
.
“Alhamdulillah… lepas 2 bulan saja, prestasi anak dah meningkat!”- Puan Marina, Subang Bestari.
.
Sofia, seorang pelajar yang pemalu & pendiam… merupakan anak kepada Puan Marina.
.
Disebabkan sikap pemalu tersebut, Sofia kurang bergaul dalam kumpulan yang besar & segan bertanya… menyebabkan dia agak ketinggalan dalam pelajaran.
.
Di rumah pula, Puan Marina sering bekerja outstation dan sering tiba ke rumah agak lewat. Jadi agak sukar untuk hantar & ambil ke pusat tuisyen atau mengajar sendiri anak di rumah.
.
Puan Marina mengambil langkah bijak apabila mengambil home tuition yang amat membantu Sofia belajar dengan lebih fokus, seronok dan selesa… sampai boleh nampak prestasinya meningkat tak sampai 2 bulan lagi.
.
.
Nak baca lagi kisah peningkatan prestasi pelajar kami?
https://cmnacademy.com/category/kisah-inspirasi/
.
.
Kami nak cerita sikit la kelebihan home tuition CMN Academy ni…
.
Macam mana ye kami boleh bantu anda & anak anda?
.
 Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
.
 Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
.
 Masa yang lebih Fleksibel
.
 Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
.
 Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
& banyak lagi!!
.
.
Sempena Tahun Baru 2020…
.
Kami nak beri hadiah kepada ibu bapa yang nak sangat anak mereka dapat meningkat prestasi dengan bantuan home tuition…
.
Nak ke hadiah?
.
.
Kepada 50 pendaftaran awal… sebelum 31 Januari 2020,
PERCUMA 1 Sesi* Home Tuition bernilai RM2500
.
.
Tambahannnnnn hadiah!!!
.
Nak lagi tak??
.
.
Kami bagi kepada 10 pendaftaran awal sebelum 15 Januari 2020,
PERCUMA Buku Nota Limited Edition ”Be The Legend” bernilai RM200
.
.
Nak tahu lebih lanjut & daftar sekarang??
.
Klik www.wasap.my/601115775761/IR2020
.
.
Tutor kami yang Best…TERHAD tau. Rebut sekarang!
.


#hometuition2020
#anakcemerlang2020
#CMNAcademy
#upsr2020
#pt32020
#spm2020
#stpm2020
#upkk2020
#psra2020
#akademik
#funlearning
#ImpactResults
#azam2020
#impian2020

TAHNIAH BUAT ADIK-ADIK YANG MENGAMBIL PT3 SESI 2019 !!!

Assalamualaikum & Salam sejatera ,

Penantian yang sekian lama dinantikan kini telah pun tiba.

Kini tibalah masanya untuk pelajar, ibu bapa dan warga pendidik menerima keputusan PT3 dengan penuh keredhaan .

Pengumumam keputusan PT3 yang diterima haruslah diterima dengan penuh rasa kesyukuran .

Sekalung tinggi penghargaan juga buat pelajar cemerlang yang menduduki peperiksaan PT3 sesi 2019 yang pastinya  merupakan sumber motivasi serta sumber semangat kepada generasi pelapis negara serta pewaris kepimpinan yang akan datang .

 

Tidak lupa juga kepada warga pendidik yang telah berbakti . Semoga apa jua pengorbanan,kesabaran yang tinggi warga pendidik ada ganjaran dan nilai yang besar di sisi Allah SWT .

Sekalung tinggi penghargaan dan syabas juga buat pelajar yang telah mencuba sehabis baik dan sehabis mampu ketika menjawab soalan peperiksaan .

Sudah pasti anda telah mencuba yang sebaik mungkin demi memenuhi impian ibu bapa , para pendidik dan juga orang tersayang untuk mencapai impian dan cita-cita yang diimpikan selama ini .

 

 

Ingin Anak Anda Kuasai Sifir Cara Mudah?

PROGRAM BENGKEL SIFIR JARI 8.0

Kini menemui anda di BANGI

Anak-anak anda masih liat menghafal & tidak minat menghafal sifir ???

Mencari program-program yang betmanfaat untuk mengisi cuti-cuti terakhir persekolahan anak-anak ???

Ibu ayah atau guru-guru tercari-cari kaedah yang unik & inovatif untuk menggalakkan anak-anak menghafal sifir dengan mudah Dan menyeronokkan ???

▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪

Berikut adalah maklumat program :

🏘 LOKASI PROGRAM

CMN Academy
Blok E6, Unit E-6-1,
Bangi Gateway, Seksyen 15,
43650 Bandar Baru Bangi, Selangor

📅TARIKH & MASA PROGRAM

22 Disember 2019
8.00 pagi – 1.00 petang

👬 SASARAN PESERTA

1) Kanak-kanak berumur 7 tahun ke atas
2) Ibubapa/guru/dewasa yang mencari teknik yang sesuai & unik untuk mengajar sifir

••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Apa keunikan bengkel ini ???

🔑 Bengkel ini bakal membongkarkan teknik unik menghafal sifir 1-12 hanya menggunakan jari jemari

🔑 Setiap hafalan menggunakan jari hanya akan mengambil masa lebih kurang 5-10 minit dan insyaallah anak anda boleh menghafal kesemua sifir 1-12 dalam tempoh kurang 1 hari

🔑 Bengkel akan dibimbing oleh pengasas Teknik Sifir Jari Burujkids, Dr Husniza Hussain salah seorang saintis di salah sebuah institusi penyelidikan awam

▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪

YURAN PENYERTAAN HANYA RM65 SAHAJA‼️
(termasuk buku modul, worksheet, sijil penyertaan & minum pagi)

*Sila bawa alat tulis sendiri

▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪

📎 TEMPAT TERHAD 50 ORANG PESERTA SAHAJA ‼️ CUKUP 50 ORANG, PENDAFTARAN AKAN DITUTUP SERTA MERTA

📎 DAFTAR SEKARANG

Whatsapp

www.wasap.my/0123019898/daftarbengkelsifirjari8.0

(Pn Madihah)
www.wasap.my/601115524829/daftarbengkelsifirjari8.0

Mohon share kepada kawan-kawan yang berminat

PROMOSI 12.12 !!!

  • [SALE 12:12] HOME TUITION AKADEMIK & MENGAJI 2020. PENDAFTARAN DIBUKA SEKARANG!
    .
    .
    Anda ada ISU ini?
    .
    .
     
  •  Anak jenis yang kurang boleh tumpu perhatian atau malu bertanya dalam kelas yang ramai…
    .
  • Anak malas atau bosan ke sekolah kerana pencapaian yang kurang memberangsangkan…
    .
  •  Anda tak dapat ajar anak di rumah kerana kekangan masa, tidak tahu cara yang betul atau tidak tahu silibus…
    .
    atau…
    .
    .
  • Ibu atau bapa anda teringin nak mengaji, tapi anda tiada masa untuk hantar & ambil dari kelas kerana bekerja…
    .
  •  Anda atau ibu bapa segan mengaji di surau kerana tak pandai mengaji & ramai orang…
    .
  •  Mengaji di surau, tapi kejap pergi, kejap tak…
    .
  • Anak main-main bila anda yang ajar mengaji, atau anda tak berapa yakin/tahu…
    .
  • Anda dan keluarga nak privasi untuk mengaji & mudah bertanya soalan yang berkenaan kepada tutor…
    .
    .
    .
    Kami boleh bantu anda, anak & keluarga.
    .
    Bagaimana?
    .
    .
  •  Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
    .
  •  Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
    .
  •  Masa yang lebih Fleksibel
    .
  •  Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
    .
  •  Lebih komited – ada jadual & berbayar.

    Dan banyak lagi..
    .
    .
    ‼️Sempena SALE 12:12,
    .
    kami tawarkan anda Baucer PERCUMA sehingga RM70 bagi setiap pendaftaran* 😲🎉
    .
    untuk sesi Home Tuition 2020 atau Mengaji di Rumah 2020
    .
    sebelum 20 Disember 2019!
    .
    .
    Tutor TERHAD. Rebut sekarang!
    Promosi akan berakhir dalam masa 1 minggu 
    .
    .
    #hometuition2020
    #mengajidirumah2020
    #quranichomebased2020
    #anakcemerlang2020
    #CMNAcademy

Tips SKOR ‘A’ Matematik UPSR

Hai assalamualaikum semua, bagaimana peperiksaan UPSR setakat ini?

Senang ke susah?

Haaaa..

Jangan difikir lagi ya soalan yang sebelum ni, kosongkan minda dan terus fokus pada subjek akan datang.

Jom kita fokus pada subjek Matematik pula ya..

1. Operasi asas masih belum kuasai

Operasi asas ini merujuk kepada operasi tambah, tolak, darab dan bahagi. Operasi asas ini telah dipelajari sejak dari Tahun Satu lagi. Sepatutnya tidak ada lagi masalah dalam hal ini.

Jika kamu masih belum kuasai operasi asas ini, ia merupakan satu masalah yang sangat besar.

Bagi masalah ini, perbanyakan latih tubi soalan yang melibatkan operasi asas.

2. Belum hafal sifir

Sifir adalah nadi dalam Matematik.

Seawal tahun Dua lagi sifir ini telah diperkenalkan. Namun, masih ada murid tahun Enam yang tidak kuasai sifir ini dengan baik.

Jika masalah ini berlaku, adik-adik boleh usahakan cara lain dengan menggunakan kaedah kotak magik ataupun kotak sifir.

Contoh sifir mudah ingat :

3. Belum kuasai tajuk mudah

Bagi subjek Matematik tahun Enam, ada beberapa tajuk mudah yang wajib untuk awak kuasai. Ia boleh diumpamakan seperti markah percuma buat para calon.

Antara tajuk mudah ini adalah tajuk Koordinat, Nisbah dan Kebolehjadian.

Pastikan adik-adik semua sudah kuasai kesemua tajuk ini. Wajib untuk dapat markah penuh bagi soalan-soalan yang melibatkan tajuk-tajuk ini.

4. Belum kuasai 4P

Kemahiran 4P adalah kemahiran wajib dalam UPSR.

4P ini merujuk kepada pecahan, peratus, perpuluhan dan penukaran unit.

Jika awak semua masih belum kuasai kemahiran ini dengan baik, kamu semua perlu membuat latih tubi supaya lebih mahir.

Sangat rugi jika tidak menguasai topik-topik berikut kerana topik itu sangat mudah untuk mendapat markah.

 

Kami sertakan video ini berkenaan soalan-soalan Matematik UPSR bersama Cikgu Aisamuddin 😃

 

Jangan lupa buat latihan ya, InshaAllah kejayaan milik anda semua 😉

Terima kasih.

Sumber Rujukan : /mobile/tip/tip-belajar/tip-skor-a-matematik-upsr-mak-ayah-wajib-ambil-tahu-perkara-ini-1.927119

 

FUNTASTIC SAINS UPSR – JOM BELAJAR TOPIK KELAJUAN

Sesiapa ada yang mengenali cikgu ini? Beliau diberi nama Zaijuhasriza atau lebih dikenali sebagai Cikgu Zaiju. Beliau selalu berkongsi secara LIVE setiap hari Selasa berkenaan topik-topik dalam subjek Sains UPSR menggunakan pelbagai kaedah yang menarik.

Beliau juga merupakan Master Tutor di CMN Academy yang telah berkhidmat selama 3 tahun dan bergiat aktif dalam bidang Tutor sejak Ogos 2016 lagi.

 

Adik-adik perasan tak, kenapa belajar Sains sebelum ini membosankan? Malah, kalau ada kelas Sains hari tersebut mesti ada segelintir pelajar nak melarikan diri. Rasa beban di hati pelajar masing-masing.

 

Sebab utama adalah bosan, boring, tak best dan macam-macam lagi.

 

Jadi, salah satu cara nak tarik minat pelajar ni balik, perlukan para tutor gunakan teknik dan kaedah yang menarik bahkan boleh menggunakan Alat Bantu Mengajar (ABM) yang awesome supaya pelajar dapat merasai setiap topik dan subjek yang dipelajari.

 

Ingin belajar menggunakan kaedah yang menarik dan berkesan dalam subjek Sains UPSR?

 

Jom belajar topik Kelajuan Free Fall Motion bersama dengan cikgu Zaiju di https://youtu.be/FCwiKK_HQr4  

ATAU..

Anda juga boleh KLIK video di bawah untuk perkongsian lanjut.

 

Semoga apa kami kongsikan ini akan memberi manfaat pada semua adik-adik yang akan menduduki peperiksaan UPSR tidak lama lagi. Semoga berjaya dan dipermudahkan urusan untuk menghadapi peperiksaan pada tahun ini :)

 

Yakin Sebelum Berjaya!

 

[UPDATE] 10 Rahsia Penting Kertas 2 Sains UPSR 2019

Hari ini Cikgu Shahrul ingin kongsikan RAHSIA PENTING Kertas 2 Sains UPSR yang sepatutnya sudah TIDAK MENJADI RAHSIA kepada semua calon-calon UPSR 2019.

Namun masih ada murid yang tidak tahu atau terlupa perkara asas ini sebelum menjawab soalan-soalan kertas 2 Sains… Semoga perkongsian ini berguna kepada guru dan murid-murid yang membacanya…

 

1. FAKTA SAINS DARI TAHUN 3 KE TAHUN 6 PERLU DIHAFAL

Mengikut kiraan Cikgu dari kertas 2 Sains UPSR dari Tahun 2016 hingga 2019 terdapat jumlah yang berbeza bagi soalan Fakta bagi setiap tahun. Data soalan Fakta adalah seperti berikut:-

⌘ UPSR 2016 – 26 Markah Soalan Fakta
⌘ UPSR 2017 – 22 Markah Soalan Fakta
⌘ UPSR 2018 – 22 Markah Soalan Fakta

2. PEMBOLEH UBAH TERDIRI DARI 3 IAITU:

 

3. TUJUAN PENYIASATAN INGAT “UMHD” PM dengan PB

✎ U – untuk
✎ M – menyiasat
✎ H – hubungan
✎ D – diantara

✎ PM – Pemboleh ubah diManipulasi
✎ PB – Pemboleh ubah Bergerakbalas

g. CONTOH : Untuk Menyiasat Hubungan Diantara bilangan sel kering dengan kecerahan mentol.

✎ PERLU KENAL PASTI PEMBOLEH UBAH BERGERAKBALAS DAHULU.

✎ Pemerhatian untuk 2 objek guna kaedah perbandingan (lebih besar daripada/ berbanding)
CONTOH: Saiz ikan di kolam Pak abu lebih besar daripada ikan dikolam Pak ali

✎ Pemerhatian untuk 3 objek dan lebih guna perkataan PALING
CONTOH: Saiz ikan dikolam pak abu Paling besar berbanding ikan dikolam lain.

 

 

4. PEMERHATIAN MESTI DIMULAKAN DENGAN “PB”

✎ PERLU KENAL PASTI PEMBOLEH UBAH BERGERAKBALAS DAHULU.

✎ Pemerhatian untuk 2 objek guna kaedah perbandingan (lebih besar daripada/ berbanding)
CONTOH: Saiz ikan di kolam Pak abu lebih besar daripada ikan dikolam Pak ali

✎ Pemerhatian untuk 3 objek dan lebih guna perkataan PALING
CONTOH: Saiz ikan dikolam pak abu Paling besar berbanding ikan dikolam lain.

 

 

 

5. INFERENS PERLU ADA ‘KERANA’

⚑ JIKA TIDAK ADA PEMERHATIAN DALAM SOALAN PERLU DIMULAKAN DENGAN PEMERHATIAN
CONTOH: Saiz ikan di kolam Pak abu paling besar berbanding kolam ikan yang lain KERANA ikan dalam kolam pak abu mendapat makanan yang paling banyak

⚑ JIKA PEMERHATIAN TELAH DIBERIKAN DALAM SOALAN TERUS JAWAB ‘KERANA’
CONTOH: KERANA ikan pak abu kurang persaingan untuk mendapatkan makanan dan ruang

⚑ INFERENS BOLEH RUJUK PEMBOLEHUBAH DIMANIPULASI

 

 

 

6. CORAK ATAU POLA PERUBAHAN CUMA ADA 3 JENIS JAWAPAN

⚑ BERTAMBAH (meningkat/menaik) – ditulis apabila nombor atau pola semakin membesar

⚑ BERKURANG (menurun) – ditulis apabila nombor atau pola semakin mengecil

⚑ SAMA (mendatar) – ditulis apabila nombor atau pola tidak berubah

 

 

 

7. MERAMAL ADALAH BERDASARKAN POLA ATAU FAKTA SAINS

 JIKA berdasarkan pola, perlu buat garis nombor
CONTOH : 2, 4, 6, 8, 10, X jadi X adalah 12

 JIKA berdasar fakta, Perlu fikir logik dan berdasarkan fakta
CONTOH : ramalkan apa yang akan berlaku jika Bumi di kedudukan Utarid? Jawapan: Semua hidupan akan mati

 

 

8. HIPOTESIS ATAU HUBUNGAN guna kaedah ‘H’

 Jika PM dan PB mempunyai pola guna Semakin… Semakin

CONTOH : Semakin ▍(POLA) ▍ PM
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
Semakin ▍(POLA) ▍ PB

Semakin Bertambah bilangan mentol
Semakin berkurang kecerahan nyalaan mentol

 

 Jika PM dan PB tidak mempunyai pola guna Jika… Maka

CONTOH : Jika ▍ PM ▍(pola atau kenyataan)
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
maka ▍ PB ▍(pola atau kenyataan)

Jika jenis larutan bersifat asid
Maka kertas litmus biru akan bertukar merah

 

9. KESIMPULAN juga guna kaedah ‘H’

 Jika PM dan PB mempunyai pola guna Apabila… maka

CONTOH : Apabila ▍ PM ▍(pola atau kenyataan)
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
maka ▍ PB ▍(pola atau kenyataan)

Apabila bilangan mentol Bertambah
maka kecerahan nyalaan mentol Berkurang

Apabila jenis larutan bersifat asid
Maka kertas litmus biru akan bertukar merah

 Kesimpulan juga boleh menggunakan inferens sebagai KESIMPULAN UMUM

CONTOH: Tumbuhan memerlukan air untuk hidup

10. Jadual dan Carta Perlu betul kedudukan PM dan PB

 Jadual PM di kiri PB di kanan atau PM di atas PB di bawah

 

 Graf atau carta palang PM di bawah PB diatas

 

 

Semoga perkongsian ini dapat membantu semua para pembaca dan dapat memberi input yang berguna kepada calon-calon UPSR 2019..

 

Ingin dibantu untuk menghadapi Sains UPSR?

 

Video Bengkel Sains Kertas 2 Cikgu Shahrul Secara Online

 

[PERHATIAN KEPADA IBU BAPA & PENDIDIK] RAHSIA CEMERLANG SAINS UPSR KERTAS 2 KINI DIBONGKARKAN!

SAINS adalah salah satu Subjek Teras UPSR.
Kebiasaannya pelajar alami isu dalam nak jawab & cemerlang Kertas 2.

Kenapa?

Sebab Kertas 1 ada pilihan jawapan, tapi Kertas 2… ianya berbentuk subjektif.
Jadi pelajar perlu lebih faham & ingat untuk ‘tackle’ soalan tersebut.

ADAKAH ANDA :

👉 BUNTU TIAP KALI ANAK ANDA TIDAK FAHAM UNTUK MENJAWAB SAINS UPSR KERTAS 2??!

👉 SERING MENDENGAR KELUHAN ANAK ANDA TIDAK FAHAM KEHENDAK SOALAN??

👉 MEMPUNYAI ANAK YANG GAGAL MEMPEROLEHI KEPUTUSAN CEMERLANG DALAM MATA PELAJARAN SAINS UPSR?

👉 TAHU ANAK ANDA MASIH TIDAK FAHAM SKEMA PERMARKAHAN JAWAPAN?

JANGAN BIMBANG… JANGAN GUSAR

KINI…CIKGU SHAHRUL (Pengalaman 15 tahun sebagai Guru Sains KPM) dengan usahasama bersama CMN ACADEMY telah berjaya mengadakan sesi kelas online yang julung-julung kalinya dihasilkan!!

Video yang berdurasi selama 2 jam ini mampu membantu pemahaman anak anda dan memberi gambaran yang lebih jelas betapa anak anda mampu menjawab soalan sains kertas 2 dengan mudah dan dapat memberi info terbaik untuk persediaan Anak anda menghadapi UPSR.. Insya Allah

Bagaimana dengan ANDA??
ingin turut sama memiliki video tersebut??

CARA DAPATKAN VIDEO RECORDING SAINS UPSR KERTAS 2

Follow Step di Bawah :

1) Pergi ke website digylearn.cmnacademy.com

2) Pilih course Bengkel Online Sains UPSR Kertas 2-Cikgu Shahrul

3) Pilih Add To Cart

4) Login jika dah ada account,

5) Jika belum, pilih Register Now dan tekan button Sign Up

6) Pilih View Cart dan tekan Proceed To Checkout

7) Isi Billing Detail.

8 ) Tekan Place Order

9) Tekan http://www.wasap.my/60132230180/DonePlace untuk approve permintaan anda untuk ke Course berkenaan.

10) Dah approved, masuk balik course tersebut dan pilih ruangan ‘Curiculum’

11) Boleh play video dan DONE.

Terima Kasih 🙂

Semoga kejayaan milik anak anda!!

 

[Kisah Inspirasi] Mengapa Pelajar Ini Berhenti Home Tuition dan Sambung Semula?

[IBU BAPA PRIHATIN] MENGAPA PUAN INI DAPATKAN KEMBALI HOME TUITION UNTUK ANAKNYA SETELAH BERHENTI KERANA TUISYEN SEKOLAH? DAN AKHIRNYA DAPAT KEPUTUSAN CEMERLANG!

.

.

.

Biasa kami dengar ramai ibu bapa berkata…

.

“Kat sekolah dah buat tuisyen… jadi saya tak nak teruskan home tuition untuk anak. Tak ape la, tuisyen sekolah saja cukup.”

.

.

Jom kami ceritakan sebuah kisah benar tentang seorang ibu yang merupakan seorang suri rumah sepenuh masa.

.

.

Sebelum ini, Puan Wana telah mengambil perkhidmatan home tuition untuk anak beliau yang nak UPSR tak lama lagi, tetapi telah memberhentikannya kerana di sekolah anaknya, disediakan kelas tuisyen tambahan selepas waktu sekolah.

.

Setelah berhenti Home Tuition, prestasi anaknya makin lama makin menurun sehinggakan anaknya mendapat hanya 1A 2B 1C 1D dalam peperiksaan.

.

Sedih dan kasihan melihatkan keputusan anaknya, serta menyedari keperluan home tuition untuk anaknya, Puan Wana telah menghubungi kami kembali untuk mengambil semula perkhidmatan home tuition untuk anaknya.

.

.

Suatu hari selepas percubaan UPSR…

”ANAK SAYA DAPAT 4A DALAM PERCUBAAN UPSR!”

.

Alhamdulillah! Tahniah!!

.

.

Anak Puan Wana ada berkongsi perbezaan antara home tuition dengan tuisyen sekolah.

.

Katanya keduanya amat berbeza kerana di sekolah agak sukar untuk berkomunikasi dengan guru kerana guru perlu mengajar ramai pelajar,

berbeza dengan home tuition… mudah untuk berkongsi pendapat dan bertanya soalan dengan tutor kerana home tuition lebih berfokus kepada 1 pelajar atau hanya kumpulan kecil.

.

.

Puan Wana juga menyarankan home tuition kerana:

✔️ lebih mudah untuk belajar dan ulangkaji

✔️ lebih mudah untuk faham

✔️ mudah untuk berkomunikasi bersama tutor

.

.

===

Anda seorang ibu atau bapa yang ada anak masih bersekolah❓

Teringin berikan sesuatu yang istimewa untuk masa kini dan masa depan anak yang lebih cerah❓

Atau anak anda memang ada luahkan rasa perlukan bantuan untuk belajar di rumah❓

.

.

Anda ada ISU ini?

.

✘ Anak jenis yang kurang boleh tumpu perhatian atau malu bertanya dalam kelas yang ramai?

✘ Anak malas atau bosan ke sekolah kerana pencapaian yang kurang memberangsangkan?

✘ Anda tak dapat ajar anak di rumah kerana kekangan masa, tidak tahu cara yang betul atau tidak tahu silibus?

✘ Anda segan dengan kawan atau saudara sebab anak tak score atau asyik gagal je?

.

Nak kami bantu anak anda alami pengalaman belajar dengan lebih selesa & seronok di rumah?

.

.

SIAPA KAMI?

.

.

Rangkaian CMN Education Group berdiri teguh di bawah CMN Global Consultant Sdn. Bhd.

.

Kami membantu ibu bapa & anak2 untuk meneroka pembelajaran yang bermutu dan mengalami peningkatan dalam pembelajaran Akademik & Al-Quran, menerusi bimbingan secara personal; Home Tuition, Quranic Home Based serta Mengaji Online.

.

Kami juga sering melakukan pelbagai R&D untuk menghasilkan modul & teknik pembelajaran yang seiring dengan pembelajaran abad ke-21.

.

Kami telah dianugerahkan Silver Award for Computational Thinking Games Design 2018 di The 1st National STEM Seminar 2018, dan Modul STEM Funtastic Sains & Matematik diberi pujian & pengiktirafan di dalam mesyuarat National STEM Movement.

.

Bestnya Home Tuition Mentoring!

.

📌 Tutor/Guru datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.

📌 Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.

📌 Masa yang lebih Fleksibel

📌 Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri

📌 Lebih komited – ada jadual & berbayar

.

.

APA KATA IBU BAPA & PELAJAR KAMI?

.

.

Klik link ini untuk lihat antara testimoni & keterujaan mereka yang telah mendapatkan bantuan dari tutor kami.

BERMINAT?

Whatsapp ‘NAMA_HTMB_Kawasan’ ke 011-32742922

Dokumentasi Perniagaan

Hai Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat semua.

Bagaimana hari anda harini? Terutamanya calon-calon yang bakal menduduki SPM pada tahun ini.

Dah buat persiapan ke?

Betul Ke Prinsip Akaun Ni Susah?

Pernah tak anda ‘stuck’ untuk mempelajari subjek prinsip perakaunan? Terutamanya pelajar tingkatan 4 dan 5 yang mengambil subjek elektif ini. Subjek ini mengutamakan proses merekod urusniaga iaitu debit dan kredit. Ia menerangkan tentang konsep, prinsip, kaedah perakaunan yang diperkukuhkan dengan kemahiran merekod, mengklasifikasikan, mentafsir dan menganalisis data kewangan berdasarkan urusniaga.

 

Kali ini, kami akan berkongsi tentang subtopik dalam prinsip perakaunan tingkatan 4 iaitu Dokumentasi Perniagaan.

Apa itu dokumentasi perniagaan?

  • Ia adalah surat bertulis atau bercetak yang sah untuk memberi maklumat tentang urusniaga yang berlaku.

 

JENIS-JENIS DOKUMEN PERNIAGAAN

1.DOKUMEN KEWANGAN : INVOIS, RESIT, BAUCER PEMBAYARAN, BIL PENYATA BANK, NOTA DEBIT DAN NOTA KREDIT

2.DOKUMEN BUKAN KEWANGAN : SEBUTHARGA, NOTA PENGHANTARAN DAN PESANAN BELIAN

 

PENTING KE DOKUMENTASI PERNIAGAAN? 

Penting tau!!! Kerana….

  1. Sumber maklumat perniagaan- urusniaga TUNAI atau KREDIT
  2. Bukti berlaku transaksi duit masuk dan keluar dalam perniagaan itu adalah jelas dan benar
  3. Tiada dokumentasi perniagaan akan timbul masalah sistem perakaunan.
  4. Difailkan secara sistematik

 

Dibawah ini adalah Perbezaan Antara Dokumen Kewangan Dan Dokumen Bukan Kewangan.

Anda nak tahu lebih lagi? Tonton video yang kami kongsikan di bawah ;)
Moga apa yang kami kongsikan ini boleh membantu anda yang akan menduduki peperiksaan akhir dan Sijil Pelajaran Malaysia pada tahun ini. Semoga berjaya!