Kenapa Dari Penang Ke Putrajaya, Masih ‘Setia’ Dengan Home Tuition?

Kisah ini adalah kisah benar…

Kali ini kami nak ceritakan kisah Puan Sharifah yang awal dulu telah mengambil home tuition untuk anak pertamanya untuk subjek SPM dan anak keduanya di Pulau Pinang.

Ibu kepada 2 orang anak ini, yang merupakan pegawai kerajaan berkata, beliau merasakan home tuition ini amat membantu anak beliau dalam pelajaran.

 

Walaupun terpaksa berpindah ke Putrajaya atas sebab kerjaya, puan tidak pernah mengabaikan soal pendidikan anak.

Beliau kembali menghubungi dan mengambil home tuition untuk membantu pelajaran anaknya terutamanya dalam subjek-subjek Sains Tulen. Alhamdulillah, peningkatan yang dialami anaknya sangat besar.

Bayangkan, dari subjek yang selalunya F, boleh dapat C dalam SPM!

Apatah lagi subjek-subjek yang biasanya kredit, semua ada peningkatan.

Yang bestnya, anak ini kurang minat subjek Sains Tulen, tapi boleh belajar dengan baik & alami peningkatan yang besar!

 

Nak dengar sendiri apa yang puan rasa tentang Home Tuition ni?

Jom tonton video ni ;)

 

 

Berminat dapatkan Home Tuition untuk anak?

Klik gambar di bawah untuk kami bantu

TIPS AWAL TAHUN NAK SKOR ‘A’ MATEMATIK 2020

 

Kalau matematik je kebanyakkan pelajar teringat ‘SUSAH LAH’ …

Adakah matematik ini susah sangat sampai dibenci oleh pelajar…

Bukan!!! kalau adik-adik faham cara dan kaedah yang betul untuk menjawab matematik boleh dapat ‘A’ dalam UPSR.

 

JOM kita tengok tips bagaimana skor ‘A’ dalam Matematik UPSR

 

 

  1. Tingkatkan Kemahiran Mengira

    Kebolehan mengira dengan baik adalah salah satu kebolehan yang amat perlu untuk skor A. Semua murid perlu menguasai fakta asas dan mengetahui cara pengiraan cepat supaya dapat menjawab dengan lebih baik.

  2. Latih tubi Soalan-soalan UPSR Sebenar Tahun-tahun Sebelum

    Menjawab soalan-soalan sebenar UPSR tahun-tahun sebelum banyak membantu murid menguasai kemahiran menjawab.

  3. Latih Diri Menjawab dalam Tempoh 1 jam

    Biasakan membuat latihan menjawab soalan lengkap dalam tempoh 1 jam iaitu masa sebenar menjawab dalam UPSR.

  4. Jawab Soalan Mudah Terlebih Dahulu

    Lihat soalan seimbas lalu untuk mengenal pasti soalan yang mudah dan boleh dijawab terlebih dahulu. Jangan menjawab mengikut urutan nombor kerana akan menyebabkan banyak masa terbuang sekiranya soalan tersebut susah.

  5. Menjawab Mengikut Apa yang Ditanya

    Buat pengiraan mengikut apa yang ditanya dalam soalan. Elakkan mengira sesuatu yang tidak perlu kerana boleh menyebabkan tidak cukup masa.

  6. Gariskan Maklumat dan Kata Kunci

    Di dalam setiap soalan terdapat maklumat dan kata kunci yang diberikan. Gariskan setiap maklumat yang penting dan kata kunci yang menentukan operasi terlibat.

 

PEMFAKTORAN DAN PECAHAN ALGEBRA

MATEMATIK TINGKATAN 2 – BAB 2 (PEMFAKTORAN DAN PECAHAN ALGEBRA)

 

KEMBANGAN

Kembangan ialah hasil pendaraban satu atau dua ungkapan algebra dalam kurungan.

CONTOH 1

CONTOH 2

 

PEMFAKTORAN

Pemfaktoran adalah suatu proses mencari faktor untuk satu sebutan atau ungkapan algebra. Pemfaktoran ialah songsangan kepada kembangan.

CONTOH 1

CONTOH 2

PENAMBAHAN DAN PENOLAKAN PECAHAN ALGEBRA

Sebelum menambah atau menolak dua pecahan algebra, pelajar harus menyemak penyebutnya dahulu. Pastikan kedua-dua pecahan algebra mempunyai penyebut yang sama.

CONTOH 1

CONTOH 2

PENDARABAN DAN PEMBAHAGIAN PECAHAN ALGEBRA

Pendaraban dan pembahagaian pecahan algebra adalah sama seperti yang dilakukan kepada pecahan integer. Laksanakan pemfaktoran kepada ungkapan jika perlu sebelum pendaraban dan pembahagian dilakukan.

CONTOH 1

CONTOH 2

Promosi Home Tuition Impact Results 2020

Pssst… Ibu Bapa Prihatin kat luar sana… Apa IMPIAN anda 2020 ni?
.
.
Jom capai impian 2020 untuk lihat anak anda lebih cemerlang & bersemangat belajar!
.
Dah masuk tahun baru 2020… tak kan anda nak tengok anak masih di tahap sama & jadi pelajar biashe-biashe je…
.
.
Kita sebagai ibu bapa pasti nak anak kita muka happy je bila belajar atau ulangkaji kat rumah..
.
Nampak seronok dan semangat je nak belajar..
Kan… kan…??
.
.
Biasanya bila anak seronok belajar, prestasi akan meningkat naik.
.
Nak kami bantu anak anda seronok belajar?

.
.
“Alhamdulillah… lepas 2 bulan saja, prestasi anak dah meningkat!”- Puan Marina, Subang Bestari.
.
Sofia, seorang pelajar yang pemalu & pendiam… merupakan anak kepada Puan Marina.
.
Disebabkan sikap pemalu tersebut, Sofia kurang bergaul dalam kumpulan yang besar & segan bertanya… menyebabkan dia agak ketinggalan dalam pelajaran.
.
Di rumah pula, Puan Marina sering bekerja outstation dan sering tiba ke rumah agak lewat. Jadi agak sukar untuk hantar & ambil ke pusat tuisyen atau mengajar sendiri anak di rumah.
.
Puan Marina mengambil langkah bijak apabila mengambil home tuition yang amat membantu Sofia belajar dengan lebih fokus, seronok dan selesa… sampai boleh nampak prestasinya meningkat tak sampai 2 bulan lagi.
.
.
Nak baca lagi kisah peningkatan prestasi pelajar kami?
https://cmnacademy.com/category/kisah-inspirasi/
.
.
Kami nak cerita sikit la kelebihan home tuition CMN Academy ni…
.
Macam mana ye kami boleh bantu anda & anak anda?
.
 Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
.
 Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
.
 Masa yang lebih Fleksibel
.
 Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
.
 Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
& banyak lagi!!
.
.
Sempena Tahun Baru 2020…
.
Kami nak beri hadiah kepada ibu bapa yang nak sangat anak mereka dapat meningkat prestasi dengan bantuan home tuition…
.
Nak ke hadiah?
.
.
Kepada 50 pendaftaran awal… sebelum 31 Januari 2020,
PERCUMA 1 Sesi* Home Tuition bernilai RM2500
.
.
Tambahannnnnn hadiah!!!
.
Nak lagi tak??
.
.
Kami bagi kepada 10 pendaftaran awal sebelum 15 Januari 2020,
PERCUMA Buku Nota Limited Edition ”Be The Legend” bernilai RM200
.
.
Nak tahu lebih lanjut & daftar sekarang??
.
Klik www.wasap.my/601115775761/IR2020
.
.
Tutor kami yang Best…TERHAD tau. Rebut sekarang!
.


#hometuition2020
#anakcemerlang2020
#CMNAcademy
#upsr2020
#pt32020
#spm2020
#stpm2020
#upkk2020
#psra2020
#akademik
#funlearning
#ImpactResults
#azam2020
#impian2020

PROMOSI 12.12 !!!

  • [SALE 12:12] HOME TUITION AKADEMIK & MENGAJI 2020. PENDAFTARAN DIBUKA SEKARANG!
    .
    .
    Anda ada ISU ini?
    .
    .
     
  •  Anak jenis yang kurang boleh tumpu perhatian atau malu bertanya dalam kelas yang ramai…
    .
  • Anak malas atau bosan ke sekolah kerana pencapaian yang kurang memberangsangkan…
    .
  •  Anda tak dapat ajar anak di rumah kerana kekangan masa, tidak tahu cara yang betul atau tidak tahu silibus…
    .
    atau…
    .
    .
  • Ibu atau bapa anda teringin nak mengaji, tapi anda tiada masa untuk hantar & ambil dari kelas kerana bekerja…
    .
  •  Anda atau ibu bapa segan mengaji di surau kerana tak pandai mengaji & ramai orang…
    .
  •  Mengaji di surau, tapi kejap pergi, kejap tak…
    .
  • Anak main-main bila anda yang ajar mengaji, atau anda tak berapa yakin/tahu…
    .
  • Anda dan keluarga nak privasi untuk mengaji & mudah bertanya soalan yang berkenaan kepada tutor…
    .
    .
    .
    Kami boleh bantu anda, anak & keluarga.
    .
    Bagaimana?
    .
    .
  •  Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
    .
  •  Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
    .
  •  Masa yang lebih Fleksibel
    .
  •  Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
    .
  •  Lebih komited – ada jadual & berbayar.

    Dan banyak lagi..
    .
    .
    ‼️Sempena SALE 12:12,
    .
    kami tawarkan anda Baucer PERCUMA sehingga RM70 bagi setiap pendaftaran* 😲🎉
    .
    untuk sesi Home Tuition 2020 atau Mengaji di Rumah 2020
    .
    sebelum 20 Disember 2019!
    .
    .
    Tutor TERHAD. Rebut sekarang!
    Promosi akan berakhir dalam masa 1 minggu 
    .
    .
    #hometuition2020
    #mengajidirumah2020
    #quranichomebased2020
    #anakcemerlang2020
    #CMNAcademy

Anda Tutor Profesional Yang Ingin Membina Kerjaya & Legasi?

ANDA TUTOR PROFESIONAL YANG INGIN MEMBINA KERJAYA & LEGASI?

Job Tuisyen khas untuk anda 😃

Training dan Coaching disediakan ⭐️⭐️⭐️

🏠 Area Johor

1. Bandar Baru Uda, Johor Bahru | Mandarin (Darjah 4) | Rabu (8 Malam)

2. Nong chik , Johor Bahru | Fizik SPM

3. Taman Nusa Idaman, Nusajaya | Bahasa Melayu (PT3) | Isnin (9.30 Malam-10.30 Malam)

4. Bandar Pulai Jaya, Skudai | English (UPSR & Darjah 4), Bahasa Melayu (Darjah 4) |English – Selasa (6 Petang-7 Petang), Bahasa Melayu – Selasa (7 Petang-8 Petang) | Mahu Cikgu SK Tamil

5. Taman Sri Pulai Perdana 2, Skudai | Sains (Darjah 3 & Darjah 6) | Isnin, Selasa, Jumaat (5 Petang) | Mahu Cikgu Sekolah

6. Taman Pelangi, Johor Bahru | Bahasa Mandarin (Kindergarten) |Sejam selepas Pukul 2

7. Taman Suria, Johor Bahru | Komputer Sains (SPM) | Masa dan Hari Boleh Bincang

8. Taman Sri Pulai Perdana, Skudai | Bahasa Melayu, English (Tingkatan 4) | Hari Boleh Bincang (8 Malam)

9. Taman Skudai Ria, Skudai | Bahasa Melayu, English (Tingkatan 2) | Jumaat / Sabtu (Pagi)

10. Teluk Ramunia, Pengerang | Bahasa Melayu, English, Sejarah, Sains, Matematik (SPM) | Hari boleh bincang (Selepas 4 Petang)

11. Sekolah Menengah Hidayah, Johor | Fizik (Tingkatan 4) | Jumaat / Sabtu (8 Pagi)

12. Apartment Seri Pahlawan Johor Bahru (dekat SIGS) | BM,BI,Math,Sains UPSR

13. Taman Maluri Ulu Tiram, Mengaji bapa tunggal dan 2 anak 6 dan 8 tahun , Nak Ustaz

14. Seri Gading Batu Pahat , Mengaji dewasa 46 tahun, Nak Ustazah

15. Taman Bukit Perdana Batu Pahat, Mengaji dewasa 50 tahun, Nak Ustazah

🏠 Area Selangor

1. Taman Sri Gombak, Batu Caves / BM (Form 1 & Darjah 2) / Isnin @ Selasa Malam

2. Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Rawang Bandar Tasik Puteri/BM Form 1 / Sabtu@Ahad pagi

3. Kota Kemuning / Mengaji Ibu & Anak / Weekday ( Malam ) / Nak Ustazah

4. Seksyen 22 Shah Alam / Mengaji dewasa / Ahad 2-5 petang / Nak Ustazah

5. Seksyen 7 Shah Alam / Mengaji dewasa / Sabtu 10-11 pagi @ weekday pagi / Nak Ustazah

6. Sentul / Mengaji dewasa/ Selasa 9-10 malam / Nak ustaz

7. Selayang / Mengaji family 4 orang / weekdays malam / Nak ustaz

🏠 Area Utara (Penang, Perak, Kedah)

1. Taman Jernih, Bukit Mertajam, Penang | Bahasa Arab (PT3) | Isnin/Selasa/Rabu/Khamis (8.30 Malam – 9.30 Malam) | Mahu Ustaz

2. Persiaran Amanjaya 5, Sungai Petani, Kedah | English Darjah 4, Sains (Tingkatan 2), Add Math (Tingkatan 4) | Masa & Hari boleh bincang | Mahu Tutor Perempuan

3. Taman Megah 3, Sitiawan, Perak | Mengaji, Iqra’ (Darjah 1) | Sabtu (9 Pagi – 10 Pagi) | Mahu Ustazah

BERMINAT ❓
PM 013-7517348 🙋

#YakinSebelumBerjaya
#CMNAcademy
#TutorProfesionalMalaysia
#SalamLailatulQadr

Promosi Ramadan Raya Home Tuition CMN Academy

[PERCUMA] PROMOSI RAMADAN RAYA HOME TUITION CMN ACADEMY! DAPATKAN BUKU ISTIMEWA PERCUMA DENGAN SETIAP PENDAFTARAN TUISYEN DI RUMAH!
.
.
Anak tengah exam pertengahan tahun?
Result sebelum ni macam tak berapa ok je…
.
Ada rasa macam ni?
.
“Risaunya nak tengok result exam mid year ni..”
.
Nak bantu anak mula kelas selepas raya?
Atau bermula Ramadan ini?
.
.
Jom kami bantu anak anda belajar lebih seronok, berfokus & meningkat dalam keputusannya.
.
.
Kami dah bantu ramai pelajar BELAJAR…
✔️ Secara berfokus, santai dan seronok di rumah
✔️ Subjek yang perlukan bantuan dalam masa dan hari pilihan
✔️ Dengan cara lebih menarik, sesuai dan efektif dengan diri pelajar
✔️ Berteraskan silibus semasa dan kbat
✔️ Seterusnya meningkat potensi dan result
.
.
Kami juga dah bantu ramai ibu bapa…
+ Monitor apa yang pelajar belajar & diajar
+ Tahu pencapaian pelajar dari masa ke masa
+ Jimat petrol, masa dan tenaga
.
.
Yang paling BEST…
Sempena Ramadan dan Aidilfitri ini, kami nak bagi …
.
PERCUMA salah satu dari buku berikut :
.
Modul Funtastic Sains, Modul Funtastic Matematik atau Nota Journal ‘Yakin Sebelum Berjaya’
.
.
WOW!
.
.
TERHAD kepada 30 ORANG PERTAMA saja tau!
.
dan sehingga 14 Jun 2019 saja.
.
.
Nak dapatkan TAWARAN ISTIMEWA ini?
.
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
.

Human Calculator? How To Be The Human Calculator..?

Macam mana nak jadi pandai dalam matematik?

Selamat sejahtera tuan dan puan, adakah matematik ini susah? panjang ke jalan pengiraan dia? takda teknik yang lebih mudah? kenapa guru semua gunakan konsep yang sama??

Matematik merupakan subjek kira kira yang bermaksud 1 soalan mempunyai 1000 jawapan, maksudnya apa? ia bermaksud untuk satu soalan matematik kita mempunyai 1000 cara untuk selesaikan dan akan mendapat jawapan yang berbeza-beza. Di sini kami ingin memberi tahu bahawa matematik adalah subjek yang mudah untuk mendapat A+ sekiranya pelajar sekolah tahu dan faham formula, cara mengira dan bentuk soalan tersebut.

Video di bawah menunjukan cara mengira dengan meggunakan konsep “Swip-Swap” apakah yang di maksudkan dengan konsep tersebut? ia ada di dalam Modul Funtastic? ia ada dan kami hanya menunjukan sedikit sahaja cara pembelajaran yang ada di dalam Modul Funtastic tersebut.

PELAJAR DAH TAK MINAT MATEMATIK? KENAPA?

Cikgu Zaijuhasriza, cikgu merupakan seorang yang megajar matematik dengan mudah. Beliau menggunakan pelbagai teknik untuk menjawab soalan dan memberikan tips dengan mudah. Dalam matematik merupakan banyak halangan bagi pelajar kerana mempunyai formula yang susah untuk di fahami.

Cikgu Zaijuhasriza mengajar cara untuk menghafal dan mudah faham dalam sifir dan bahagi. Dalam abad pembelajaran ke 21 menggunakan soalan KBKK ataupun KBAT. yang membuatkan pelajar tidak faham dan keliru.

 

Video di bawah menunjukan cara yang mudah untuk pelajar sekolah rendah UPSR yang akan menduduki peperiksaan tidak lama lagi:-

 

 

 

Mudahnya Belajar Sains!

Yakinkan Diri, SAINS Bukan Mata Pelajaran Yang SUSAH

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Pengetahuan Sains telah dikenal pasti sebagai salah satu cabang ilmu yang memerlukan pemahaman pada peringkat terawal, dan disertai dengan pengamatan yang terperinci dan pemahaman konsep asas yang bersesuaian. Oleh itu pembelajaran sains hari ini sepatutnya berbeza pendekatannya dengan pembelajaran sebelum ini.

Sains adalah merupakan ilmu pengetahuan yang teratur dan dapat dibuktikan kebenarannya, melibatkan proses pengumpulan ilmu atau maklumat dan penyusunannya. Perkataan sains datang daripada bahasa Latin, scinetia, bermakna mendapatkan ilmu atau maklumat.

Seperti proses bagi memperoleh maklumat lain, sains bermula dengan pengalaman, diikuti mendapatkan fakta dan peraturan daripadanya.Ia perlu lebih realistik dan bermakna di mana teori dan aplikasi sesuatu ilmu sains itu perlu seiring, barulah ilmu sains itu dapat di’internalize’ dengan lebih berkesan. Jadi pelajar akan mudah berkata “ooh.. begitu..” dan seterusnya dapat menyambung ilmu itu dengan sendiri… “.. jadi kalau saya buat begini, begitulah akan terjadi, ya?”.

Sebenarnya Sains merupakan satu subjek yang sangat menarik dan mudah dipelajari sekiranya dipelajari dengan teknik yang betul. Ini bermakna ilmu itu telah dihayati dan mereka dapat membina aplikasi atau ilmu baru di atasnya secara sendiri. Bukan dengan penghafalan semata-mata,

Berikut Cikgu kongsikan beberapa tips yang boleh membantu anda untuk belajar dengan cemerlang dalam mata pelajaran Sains.

☛ Letakkan Keseronokan Belajar SAINS Dalam Fikiran

Kalau sebelum mula belajar Sains, sebelum menjawab soalan Sains Anda dah kata susah macam mana nak Cemerlang?? Letakkan dalam Fikiran anda “Belajar Sains Itu Seronok” , “Aku Akan Dapat A Untuk SAINS”… Itu akan menjadi satu motivasi pada diri sendiri untuk berjaya.

 

☛ Belajar Sains Setiap Hari.

Tiada Jalan Singkat Untuk Berjaya Dalam Pelajaran… Tidak kisah Bagaimana, bila dan dimana, Anda perlu belajar Sains pada setiap Hari. Jangan hanya bersemangat mempelajari subjek-subjek lain dan mengabaikan Sains. Setiap hari perlu siapkan latihan Sains yang diberikan dan tidak menunggu sehingga Tarikh peperiksaan hampir tiba. Sains perlu diingat dan diulang setiap hari…

☛ Buat Ulangkaji Selalu.

Tidak Mahu Mengulangkaji Tetapi Mahu Cemerlang… Itu tindakan yang Kurang Bijak. Sepatutnya jangan biarkan topik-topik Sains bertambah sebelum memulakan ulangkaji. Mengulangkaji awal supaya anda tidak menyesal dan panik melihat banyak topik yang belum diulangkaji. Jadi, kena mula study awal-awal. Bukan last minutes! Ambil Mudah dalam belajar macam mana nak Capai Kejayaan!!!

☛ Cuba Jawab Semua Bentuk Soalan.

Belakang Parang Jika Di Asah Akan Tajam Juga… Anda perlu cuba menjawab semua bentuk soalan Sains, sama ada soalan aneka pilihan (objektif), struktur (subjektif) atau KBAT. Jangan hanya memilih bentuk-bentuk soalan yang anda sukai sahaja.

Beli buku kerja yang menyediakan model jawapan. Dengan cara begini, anda boleh membandingkan jawapan anda dengan contoh/model jawapan yang disediakan. Korbankanlah sedikit wang untuk membeli buku latihan, yang nak BERJAYA tu KITA kan… jadi KITA lah yang perlu Berkorban…

☛ Beli buku-buku soalan tahun-tahun lepas.

Alah Bisa Tegal Biasa… Ini TIPS untuk mereka yang bakal menduduki Peperiksaan UPSR… Tujuan beli buku-buku ini adalah supaya anda dapat membiasakan diri dengan bentuk-bentuk soalan peperiksaan. Anda juga akan tahu bentuk-bentuk soalan yang kerap keluar dalam peperiksaan.

Cuba jawab soalan-soalan ini selalu supaya secara tidak langsung anda akan tahu teknik menjawab soalan yang sebenar. Kemungkin soalan yang sama akan berulang dalam bentuk yang sedikit berbeza.

Dengan cara ini juga, anda akan mempelajari banyak topik kerana dalam proses mencari jawapan, anda secara tidak langsung telah membuat mengulang kaji dan mengingati point-point penting bagi topik tersebut.

☛ Beri Tumpuan

Untuk merawat seorang pesakit, mula-mula sekali kita perlu merawat mindanya… Jika anda masih ingat perkara pertama yang Cikgu kongsikan tadi ialah meletakkan SAINS dalam fikiran… Bila Sains dalam fikiran dah ada motivasi untuk dapat A barulah semangat untuk belajar Sains dengan betul dapat dilaksana…

Beri Tumpuan 100% semasa guru mengajar Sains di kelas. Sifat sambil lewa semasa belajar pasti MERUGIKAN anda!!!! Tumpuan yang penuh akan memudahkan anda mempelajari ilmu yang baru dan dapat menambah Keyakinan anda untuk Cemerlang dalam Sains.

Sebenarnya jika anda telah Belajar Sains dengan cara yang betul dan sesuai, anda sebenarnya akan dapat menjawab Soalan Sains dengan lebih baik. Sekiranya anda mengalami masalah untuk memahami sesuatu topik dalam subjek Sains. anda Perlulah segera berjumpa dengan guru-guru sains untuk bertanyakan soalan. Lebih rajin anda Bertanya lebih besar peluang anda untuk dapat A untuk subjek SAINS.

 

Kredit: Tutor Cikgu Shahrul

AKTIF KOKU VS PENCAPAIAN AKADEMIK!

Penting ke kokurikulum ni dengan pencapaian akademik?

Di setiap sekolah menegah mahupun sekolah rendah mempunyai kokurikulum dan unit beruniform, kenapa?

Kementerian Pelajaran memberitahu bahawa “WAJID” bagi setiap sekolah mempunyai kokurikulum dan unit beruniform kerana ia akan memberi pelajar pencapaian selain daripada pendidikan sahaja. Malah bukan sahaja di sekolah mempunyai kokurikulum, di university, politeknik, uitm dan yang lain-lain university jugak mengamalkan kokurikulum.

Sekolah menawarkan beberapa jenis kokurikulum dan badan beruniform seperti, Polis, Bomba, Pispa, Olahragawan, Pengakap, PBSM, Pandu Puteri dan sebagainya.

Related imageRelated imageImage result for polis logo

Di atas adalah logo badan beruniform :-

Penting ke kokurikulum kepada pelajar sekolah? sebernya kokurikulum ini adalah untuk memberi pelajar sekolah pencapaian yang lebih selain daripada pencapaian pendidikan. Sekiranya pelajar sekolah mendapat keputusan yang kurang baik, mereka mempunyai pencapaian kokurikulum. Kenapa pencapaian kokurikulum dapat berikan apa-apa impak ke?

Sebernya sekiranya kokurikulum pelajar sekolah baik dan aktive, pelajar tersebut boleh dipanggil dari mana-mana university mahupun tempat pengajian lain. kenapa? kerana kokurikulum merupakan no 2 yang di pandang oleh pihak pendidikan.

Pelajar sekolah yang lemah dalam mata pelajaran mahupun dalam pendidikan mereka sebernya mempunyai kelebihan tersendiri dan minat yang tersendiri. Ada pelajar sekolah yang minat dalam kokurikulum dan ada yang minat dalam sukan dan sebagainya, dan itu adalah kejayaan bagi mereka.

Ya memang pendidikan itu penting pada zaman sekarang, sekiranya anak tuan dan puan minat dalam bidang kokurikulum, beri semangat dan sokong mereka dan pada masa yang sama ibu bapa menyuruh mereka belajar untuk pendidikan mereka. Sekiranya pelajar susah untuk belajar di sekolah mungkin kerana ramai pelajar? ibu bapa boleh lah mengambil Home Tuition untuk anak meraka ataupun hantar mereka ke pusat tuition?

5 Tips Yang Meningkatkan Pembelajaran Anak Anda..

Selain itu, sukan juga merupakan pencapaian yang amat baik bagi pelajar sekolah. Kerana sukan juga merupakan aset penting bagi Negara kita. Pelajar sekolah yang minat dalam sukan akan merupakan atlet untuk masa hadapan dan akan di ajar oleh jurulatih yang professional.

Related image

Terdapat beberapa pelajar yang tidak minat untuk belajar dan hanya ingin bersukan sahaja, ia agak bahaya bagi ibu bapa yang pentingkan sukan sahaja, ibu bapa haruslah bahagikan masa anak mereka supaya tidak melupakan atau pentingkan pelajaran. Anak-anak akan mendengar cakap ibu bapa mereka sekiranya ibu bapa bercakap dengan baik dan menghadian kan mereka sekiranya mereka berjaya dalam pendidikan.

Kokurikulum dan Badan Beruniform penting bagi pelajar sekolah tetapi ia merupakan kepentingan yang ke 2. Untuk pendidikan merupakan yang pertama kerana pelajar sekolah wajib tahu dan belajar untuk masa hadapan mereka.

Di bawah adalah video seorang guru yang berpengalaman dan menceritakan tentang perbandingan kokurikulum dan pendidikan :-

“Daripada sekolah rendah sampai sekolah menengah nak jadi olahragawan, akhirnya masa tingkatan 5 baru saya berjaya jadi Atlit Wakil Negeri!”

Dengarkan perkongsian daripada Cikgu Syahir Mustaqim berkongsi tips bagaimana beliau cemerlang dalam kokurikulum tanpa mengabaikan akademik.

Anak anda sangat aktif dalam koku atau sukan sehingga ketinggalan dalam pelajaran?

Ingin kami bantu anda dengan Home Tuition Mentoring untuk anak belajar dan ulangkaji pelajaran di rumah? KLIK https://tinyurl.com/nakHTM-live untuk maklumat lanjut.