Sains UPSR : Kemahiran Mengenalpasti Pembolehubah

Dah cuti sekolah laa…

Selamat Tahun Baru Cina kepada rakan yang menyambutnya.

 

Jom kita ulangkaji salah satu Kemahiran Proses Sains (KPS) Mengawal Pemboleh Ubah.

 

Kenapa Pelajar UPSR 2020 perlu kuasai topik Pembolehubah?

Pelajar akan dapat kuasai & jawab soalan TUJUAN, PEMERHATIAN, INFERENS, HIPOTESIS dan KESIMPULAN dengan betul, bila sudah kuasai topik ini.

 

 

Jom kita terus ke topik sebenar.

Apa itu pembolehubah?

 

Ada 3 Jenis Pemboleh Ubah:

 

➊ Pemboleh ubah Dimanipulasi (PM)

Pemboleh Ubah dimanipulasi (PM) adalah perkara yang perlu diubah / ditukar / dibezakan dalam satu eksperimen. Jika tidak diubah / ditukar / dibezakan eksperimen tidak akan berjaya dan ini biasanya menjadi sesuatu yang berbeza dari awal eksperimen. Fakta pemboleh ubah dimanipulasi (PM) boleh digunakan sebagai Inferens.

 

➋ Pemboleh ubah Bergerak balas (PB)

Pemboleh ubah Bergerak balas (PB) adalah Hasil Eksperimen atau Keputusan Penyiasatan yang kita cari. Di akhir penyiasatan, hasil eksperimen yang diukur perlu ditulis Sebagai (PB).. Jadi Pemerhatian perlu dimulakan dengan berdasarkan Pemboleh ubah bergerak balas (PB)

 

➌ Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM)

Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM) adalah Perkara yang perlu disamakan supaya tidak mempengaruhi keputusan eksperimen. Eksperimen akan terganggu jika semua perkara diubah dan menghasilkan keputusan yang Salah..

 

 

SYARAT-SYARAT MENULIS PEMBOLEH UBAH.

 

⑴ Secara umumnya, untuk menulis sesuatu pemboleh ubah ianya mengandungi dua perkara iaitu PARAMETER dan OBJEK. Parameter adalah Ciri bagi pemboleh ubah tersebut.. Pastikan pemboleh ubah kita lengkap dengan parameter untuk mengelakkan kehilangan markah.

⑵ Pemboleh ubah = PARAMETER + OBJEK.. Jika salah satu tidak ada maka jawapan Pemboleh Ubah tidak akan diterima..

⑶Contoh – contoh PARAMETER + OBJEK:

 Isipadu + Air yang tinggal
 Masa + Ais melebur
 Panjang + Kain
 Suhu + Udara kandang
 Kuantiti + Anak ayam
 Jenis + Permukaan
 Bilangan + Tuala
 Baka + Kambing
 Tempoh + Air mendidih
 Jarak + sumber cahaya dari objek
 Keadaan + Tanah
 Kecerahan + Mentol
 Kehadiran + Udara dan Air
 Saiz + Ladang
 Warna + Bola

 

Contoh soalan:

Apakah PEMBOLEH UBAH dimanipulasi dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH Bergerakbalas dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH dimalarkan dalam penyiasatan ini?
Tuliskan dua maklumat yang dikenal pasti dalam penyiasatan ini
Berikan satu maklumat dalam penyiasatan ini?

 

CONTOH JAWAPAN SOALAN PEMBOLEH UBAH

 

① Pembolehubah tiada parameter.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Air dipanaskan
Jawapan Betul  Masa Air dipanaskan

 

② Pembolehubah ditulis bersama pola/corak perubahan.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Saiz Ayam semakin Bertambah
Jawapan Betul  Saiz Ayam

 

③ Tidak tahu kedudukan pembolehubah dalam rangsangan soalan.
Eksperimen mengenai saiz jengkal murid dengan bilangan ukuran Meja (jengkal). Soalan minta PM

Contoh :
Jawapan Salah☒ Bilangan ukuran Meja
Jawapan Betul  Saiz Jengkal Murid

 

④. Untuk soalan berikan satu maklumat, calon menyatakan lebih daripada satu jawapan. Jawapan pertama sahaja disemak

Contoh :
Jawapan Salah☒ Kehadiran udara dan keadaan tikus selepas 2 hari
Jawapan Betul  Keadaan tikus selepas 2 hari

 

⑤ Untuk soalan berikan maklumat, calon menyatakan maklumat yang salah

Contoh :
Jawapan Salah☒ Katak bertambah berbanding belalang
Jawapan Betul  Bilangan katak, Bilangan belalang

 

Semoga bermanfaat ;)

 

Sumber : Facebook Personal HOME Tuition CIKGU Shahrul

 

Jika anda perlukan bantuan Home Tuition dalam subjek Sains UPSR atau apa-apa subjek dan level, boleh hubungi kami dengan KLIK DI SINI

 

 

Pusat Tuisyen Vs Home Tuition

Pusat Tuisyen vs Home Tuisyen.

Haaaa kenapa markah awak ini rendah sangat Farhan? Kan mak dah hantar kamu pergi Tuisyen setiap hujung minggu? Kamu fokus ke tak ini ? Hujung tahun nak peperiksaan besar dah…. Begitulah kata-kata azimat yang keluar dari mulut seorang ibu terhadap anaknya yang acap kali pulang ke rumah dengan markah peperiksaan yang kurang memberangsangkan.

… Situasi sebegini yang boleh dikatakan hampir berlaku disetiap rumah. Haaaa, jangan risau tuan-tuan & puan-puan.

Kali ini, saya nak senaraikan beberapa manfaat yang akan diperoleh oleh anak anda dengan menghantar anak ke home tuisyen berbanding ke pusat tuisyen.

Personal Touch @ one to one …

Home tuisyen adalah sesi pembelajaran one to one sama ada tutor ke tempat anda atau anda ke rumah tutor di mana sesi pembelajaran berbanding dengan pusat tuisyen yang bilangan pelajarnya terdiri dalam bilangan kuantiti yang agak ramai malah ada yang sampai 30 orang pelajar pun ada. Ramai bukan ? Ibarat sekolah pula admin rasakan.

Apabila berlaku keadaan sebegini, amatlah sukar untuk seseorang pelajar untuk dapatkan personal touch dari seseorang tutor. Bahkan untuk bertanya satu soalan pun mungkin tak sempat disebabkan soalan yang bertubi-tubi dari pelajar-pelajar lain juga ingin bertanya soalan dan berkerumun dikeliling pinggang tutor tersebut.

Kesian kann ? Cuba tuan-tuan & puan-puan tanya kepada anak-anak anda, pernah tak mereka menghadapi situasi sebegini setiap kali hadir ke pusat tuisyen ? Rata-ratanya majoriti mesti anggukkan kepala dengan erti kata tanda setuju. Nampaknya, memang jauh meleset sekali untuk anak-anak anda dapatkan personal touch dari tutor ini.

Tumpuan 100%

Haaa apa yang admin cuba nak sampaikan disini adalah, seorang tutor dapat berikan tumpuan yang sepenuhnya kepada pelajar yang diajar. Maklumlah, hanya terdapat seorang pelajar sahaja di hadapan beliau. Syok bukan ? Tutor pun gembira, pelajar pun gembira apabila ada tumpuan yang sepenuhnya dari kedua-dua belah pihak.

Tamsilnya, pada suatu petang, seorang pelajar tunjukkan kertas peperiksaan yang dapat disekolah di pagi hari yang terdapat beberapa kesalahan pada kertas tersebut. Dengan adanya seorang tutor tersebut, setiap kesilapan itu boleh diperbaik pada masa itu juga bak kata orang putih on the spot.
Wah wahh wahhhh.

Tak perlulah lagi pelajar tersebut tunggu lama untuk perbetulkan kesilapan yang dilakukan pada kertas peperiksaan tersebut.

Pelajar akan bertambah lagi syok apabila, dapat berikan tumpuan yang sepenuhnya kepada tutor dihadapannya dan boleh bertanyakan apa jua soalan pada bila-bila masa sahaja yang dikehendaki kepada tutornya berkaitan sesuatu topik yang kurang jelas atau masih blur, tanpa perlu bersaing dengan kawan-kawan yang lain seperti di pusat tuisyen.

Mesti anak-anak anda sentiasa ceria untuk menguasai sesuatu topik yang sukar dengan pantas.
Tahukah anda : Mendapat jawapan yakni penjelasan untuk soalan yang tidak difahami dengan kadar segera dari tutor adalah perkara yang paling menggembirakan bagi seorang pelajar.

Mood Relax

Walaupun topik/subjek yang dipelajari itu agak sukar sebagai contoh Biologi bagi admin. He…he…he… namun dengan adanya personal touch & tumpuan yang sepenuhnya dari seorang tutor mood pembelajaran akan menjadi lebih santai & relax yakni fokus sepenuhnya lebih-lebih lagi ruang pembelajaran yang lebih kondusif.

Masa ini, otak kita pun tak penat ketika menghadam sesuatu topik yang sukar berbanding di pusat tuisyen yang bilangan pelajarnya agak ramai, dengan suasan pembelajaran yang ‘hiruk-pikuk’ & tahap pemahaman pula yang berbeza-beza bagi setiap seorang pelajar. Sebagai seorang tutor, agak sukar untuk berikan yang terbaik kepada pelajar-pelajar di pusat tuisyen berbanding dengan home tuisyen.

Natijahnya, itulah antara manfaat-manfaat yang anak anda akan peroleh dari home tuisyen berbanding hadirkan diri ke pusat tuisyen. Sebagai ibu bapa kepada anak-anak anda, buatlah pilihan yang bijak demi masa depan anak-anak anda.

KUADRATIK NI SENANG JE

Assalamualaikum & Salam sejahtera…

 

Hari ni Cikgu Hana nak berkongsi tentang subjek MATEMATIK iaitu topik KUADRATIK.

 

Topik KUADRATIK ni boleh tahan susahnya ya. Ramai juga pelajar buat MISTAKE dekat topik ni.

Dalam matematikpersamaan kuadratik ialah satu persamaan polinomial berkuasa dua.

Kuasa yang tertinggi bagi pembolehubah kuadratik ialah 2. Kuadratik mesti berkuasa 2 sahaja tidak boleh 3, 4 & selebihnya , hihi…

 

Dalam kuadratik pelajar harus tahu & juga harus ingat 3 benda ni :

  • Ungkapan
  • Persamaan
  • Penyelesaian

Bagaimana pula untuk selesaikan kuadratik bentuk lazim ? Pelajar ingin tahu ?

 

Di bawah ini terdapat video bagaimana nak selesaikan kuadratik bentuk lazim & pelbagai lagi , jom tonton sama-sama…

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk pelajar…

Promosi Home Tuition Impact Results 2020

Pssst… Ibu Bapa Prihatin kat luar sana… Apa IMPIAN anda 2020 ni?
.
.
Jom capai impian 2020 untuk lihat anak anda lebih cemerlang & bersemangat belajar!
.
Dah masuk tahun baru 2020… tak kan anda nak tengok anak masih di tahap sama & jadi pelajar biashe-biashe je…
.
.
Kita sebagai ibu bapa pasti nak anak kita muka happy je bila belajar atau ulangkaji kat rumah..
.
Nampak seronok dan semangat je nak belajar..
Kan… kan…??
.
.
Biasanya bila anak seronok belajar, prestasi akan meningkat naik.
.
Nak kami bantu anak anda seronok belajar?

.
.
“Alhamdulillah… lepas 2 bulan saja, prestasi anak dah meningkat!”- Puan Marina, Subang Bestari.
.
Sofia, seorang pelajar yang pemalu & pendiam… merupakan anak kepada Puan Marina.
.
Disebabkan sikap pemalu tersebut, Sofia kurang bergaul dalam kumpulan yang besar & segan bertanya… menyebabkan dia agak ketinggalan dalam pelajaran.
.
Di rumah pula, Puan Marina sering bekerja outstation dan sering tiba ke rumah agak lewat. Jadi agak sukar untuk hantar & ambil ke pusat tuisyen atau mengajar sendiri anak di rumah.
.
Puan Marina mengambil langkah bijak apabila mengambil home tuition yang amat membantu Sofia belajar dengan lebih fokus, seronok dan selesa… sampai boleh nampak prestasinya meningkat tak sampai 2 bulan lagi.
.
.
Nak baca lagi kisah peningkatan prestasi pelajar kami?
https://cmnacademy.com/category/kisah-inspirasi/
.
.
Kami nak cerita sikit la kelebihan home tuition CMN Academy ni…
.
Macam mana ye kami boleh bantu anda & anak anda?
.
 Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
.
 Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
.
 Masa yang lebih Fleksibel
.
 Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
.
 Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
& banyak lagi!!
.
.
Sempena Tahun Baru 2020…
.
Kami nak beri hadiah kepada ibu bapa yang nak sangat anak mereka dapat meningkat prestasi dengan bantuan home tuition…
.
Nak ke hadiah?
.
.
Kepada 50 pendaftaran awal… sebelum 31 Januari 2020,
PERCUMA 1 Sesi* Home Tuition bernilai RM2500
.
.
Tambahannnnnn hadiah!!!
.
Nak lagi tak??
.
.
Kami bagi kepada 10 pendaftaran awal sebelum 15 Januari 2020,
PERCUMA Buku Nota Limited Edition ”Be The Legend” bernilai RM200
.
.
Nak tahu lebih lanjut & daftar sekarang??
.
Klik www.wasap.my/601115775761/IR2020
.
.
Tutor kami yang Best…TERHAD tau. Rebut sekarang!
.


#hometuition2020
#anakcemerlang2020
#CMNAcademy
#upsr2020
#pt32020
#spm2020
#stpm2020
#upkk2020
#psra2020
#akademik
#funlearning
#ImpactResults
#azam2020
#impian2020

Cara-Cara Belajar Dengan Berkesan

Peperiksaan merupakan suatu penanda aras tentang tahap pemahaman kita sepanjang tempoh pembelajaran. Oleh itu, semestinya pelajar berlumba-lumba untuk menjadi yang terbaik untuk mendapat markah yang tinggi dalam peperiksaan. Apabila tibanya musim peperiksaan, para pelajar pastinya menggunakan pelbagai teknik belajar yang sesuai dengan diri masing-masing.

Ketika anda sedang belajar, agak-agaknya berapa yang anda dapat sepanjang anda berada di meja tersebut? Adakah pelajaran itu masuk ke dalam otak anda dengan baik? Ataupun sekadar masuk telinga kanan keluar telinga kiri?

Dalam artikel ini, anda akan didedahkan kepada cara-cara belajar dengan berkesan dan beberapa tips yang boleh membantu pelajar.

1. Mengatur Masa

Masa amat kritikal dalam pembelajaran berkesan, oleh itu anda perlu mengaturnya dengan baik. Anda perlu membuat jadual waktu harian dan membekalkan beberapa jam mengikut kemampuan anda untuk belajar dan mentelaah pelajaran. Dengan berbuat demikian, ia boleh memberikan anda keputusan yang lebih dalam peperiksaan.

2. Tidur dengan cukup
Ramai yang mengambil langkah untuk berjaga malam jika terdapat terlalu banyak subjek dan tajuk yang perlu di baca dan di ulangkaji. Tetapi, anda tidak semestinya akan dapat A jika anda tidak tidur. Malah ada kaitan rapat antara kekurangan dalam kemahiran berfikir dan sensitif terhadap stress dengan tidur yang tidak mencukupi. Cuba dapatkan masa tidur antara tujuh hingga sembilan jam pada hari-hari sebelum peperiksaan besar supaya usaha anda selama ini tidak menjadi sia-sia.

3. Berikan Badan Rehat

Jika anda belajar untuk beberapa jam dalam satu sesi, pastikan anda mengambil rehat sekurang-kurangnya 5 minit setiap setengah jam ataupun sejam. Ini boleh membantu peredaran darah ke otak anda, pada masa yang sama boleh memberikan ketenangan kepada fikiran anda. Keadaan tersebut boleh meningkatkan daya ingatan dan tumpuan anda.

4. Ulangkaji Subjek Yang Sukar Terlebih Dahulu

Semasa mengulangkaji pelajaran, mulakan dengan subjek yang anda rasa sukar terlebih dahulu. Hal ini untuk memberikan seluruh tumpuan yang masih segar anda kepada subjek yang anda perlu tekankan terlebih dahulu. Kemudiankan subjek-subjek yang anda rasa agak senang untuk skor.

5. Fahami Definisi dan Maksud

Bagi sesetangah subjek, definisi ataupun maksud sesuatu perkataan sangat memainkan peranan yang penting. Oleh itu, jika anda berhadapan dengan subjek yang banyak memerlukan anda menghafal definisi sesuatu, anda perlu dapatkan pemahaman yang mendalam akan maksud tersebut.

6. Manfaatkan kemahiran mengingat:

  • Tampal nota-nota penting di dinding
  • Gunakan kaedah akronim
  • Tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
  • Reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat

Amaran

1. Jangan belajar ketika anda tertekan ataupun stress, kerana tidak akan berhasil. Usaha anda akan sia-sia. Adalah terbaik jika anda hilangkan tekanan tersebut sebelum memulakan ulangkaji/belajar.

2. Jangan belajar ataupun ulangkaji sehingga tidak menjaga kesihatan. Anda perlu mengamalkan pemakanan yang sihat dan kerapkan bersukan semasa anda menuntut ilmu.

TAHNIAH BUAT ADIK-ADIK YANG MENGAMBIL PT3 SESI 2019 !!!

Assalamualaikum & Salam sejatera ,

Penantian yang sekian lama dinantikan kini telah pun tiba.

Kini tibalah masanya untuk pelajar, ibu bapa dan warga pendidik menerima keputusan PT3 dengan penuh keredhaan .

Pengumumam keputusan PT3 yang diterima haruslah diterima dengan penuh rasa kesyukuran .

Sekalung tinggi penghargaan juga buat pelajar cemerlang yang menduduki peperiksaan PT3 sesi 2019 yang pastinya  merupakan sumber motivasi serta sumber semangat kepada generasi pelapis negara serta pewaris kepimpinan yang akan datang .

 

Tidak lupa juga kepada warga pendidik yang telah berbakti . Semoga apa jua pengorbanan,kesabaran yang tinggi warga pendidik ada ganjaran dan nilai yang besar di sisi Allah SWT .

Sekalung tinggi penghargaan dan syabas juga buat pelajar yang telah mencuba sehabis baik dan sehabis mampu ketika menjawab soalan peperiksaan .

Sudah pasti anda telah mencuba yang sebaik mungkin demi memenuhi impian ibu bapa , para pendidik dan juga orang tersayang untuk mencapai impian dan cita-cita yang diimpikan selama ini .

 

 

PROMOSI 12.12 !!!

  • [SALE 12:12] HOME TUITION AKADEMIK & MENGAJI 2020. PENDAFTARAN DIBUKA SEKARANG!
    .
    .
    Anda ada ISU ini?
    .
    .
     
  •  Anak jenis yang kurang boleh tumpu perhatian atau malu bertanya dalam kelas yang ramai…
    .
  • Anak malas atau bosan ke sekolah kerana pencapaian yang kurang memberangsangkan…
    .
  •  Anda tak dapat ajar anak di rumah kerana kekangan masa, tidak tahu cara yang betul atau tidak tahu silibus…
    .
    atau…
    .
    .
  • Ibu atau bapa anda teringin nak mengaji, tapi anda tiada masa untuk hantar & ambil dari kelas kerana bekerja…
    .
  •  Anda atau ibu bapa segan mengaji di surau kerana tak pandai mengaji & ramai orang…
    .
  •  Mengaji di surau, tapi kejap pergi, kejap tak…
    .
  • Anak main-main bila anda yang ajar mengaji, atau anda tak berapa yakin/tahu…
    .
  • Anda dan keluarga nak privasi untuk mengaji & mudah bertanya soalan yang berkenaan kepada tutor…
    .
    .
    .
    Kami boleh bantu anda, anak & keluarga.
    .
    Bagaimana?
    .
    .
  •  Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
    .
  •  Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
    .
  •  Masa yang lebih Fleksibel
    .
  •  Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
    .
  •  Lebih komited – ada jadual & berbayar.

    Dan banyak lagi..
    .
    .
    ‼️Sempena SALE 12:12,
    .
    kami tawarkan anda Baucer PERCUMA sehingga RM70 bagi setiap pendaftaran* 😲🎉
    .
    untuk sesi Home Tuition 2020 atau Mengaji di Rumah 2020
    .
    sebelum 20 Disember 2019!
    .
    .
    Tutor TERHAD. Rebut sekarang!
    Promosi akan berakhir dalam masa 1 minggu 
    .
    .
    #hometuition2020
    #mengajidirumah2020
    #quranichomebased2020
    #anakcemerlang2020
    #CMNAcademy

Persediaan Sains UPSR 2020 : Nota Sains Tahun 1 Dan Tahun 2 (Cikgu Shahrul)

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

 

Hari ini Cikgu Shahrul ingin memulakan Persediaan Sains UPSR 2020 dengan merungkai tajuk mudah yang sering tidak diambil perhatian oleh Calon-Calon UPSR.. Tajuk-Tajuk Sains Tahun 1 Dan Tahun 2… Soalan Sains Kertas 1 merangkumi tajuk-tajuk dari tahun 1 hingga 6.. Kesilapan menjawab soalan seperti ini sepatutnya tidak berlaku, namun disebabkan kecuaian Calon… Markah yang mudah dibazirkan dengan memberikan jawapan yang salah.. Berikut adalah nota Sains Tahun 1 dan Tahun 2 berserta latihan yang sesuai dengan Calon UPSR 2020.. Semoga bermanafaat pada semua…

 

 

Sains Tahun 1
▀▀▀▀▀▀▀▀▀

A) Benda Hidup dan Benda Bukan Hidup:

  • Ciri-Ciri Benda Hidup?

1. Bernafas
2. Membesar
3. Makan dan Minum
4. Bergerak
5. Membiak

 

B) Deria Manusia:

                      • Organ dan Deria Manusia
Mata => Melihat
Telinga => Mendengar
Hidung => Menghidu
Lidah => Merasa
Kulit => Menyentuh

Sains Tahun 2
▀▀▀▀▀▀▀▀▀

A) Keperluan Asas Hidupan :

Keperluan Asas Manusia / Haiwan Keperluan Asas Tumbuhan
  • Udara
  • Udara
  • Makanan
  • Air
  • Air
  • Cahaya Matahari
  • Tempat Perlindungan

 

 

B) Ciri-ciri Makanan Manusia :

  • Makanan Memberi Tenaga => Bijirin, Nasi, Tepung
  • Makanan Membantu Tumbesaran => Ayam. Daging, Susu, Ikan
  • Makanan Menjaga Kesihatan => Sayur-Sayuran, Buah-Buahan

 

 

C) Ciri-ciri Haiwan :

  • Tabiat Makan Haiwan
  • Makan Tumbuhan Sahaja => Lembu, Belalang, Gajah
  • Makan Haiwan Sahaja => Singa, Katak, Buaya
  • Makan Tumbuhan Dan Haiwan => Beruang, Tikus, Burung Pipit

 

 

      Habitat Haiwan :

Di darat => Kuda, Monyet
Di air => Ikan, Berudu
Di darat dan air => Katak, Kura-kura

 

 

Cara Haiwan Membiak

Bertelur => Platipus, Kuda laut
Melahirkan Anak => Kelawar, Ikan Paus

 

d) Terang dan Gelap

1. Sumber cahaya => Matahari, lampu, api

2. Bayang-bayang => terbentuk mengikut orientasi objek yang terkena pada cahaya

 

 

e) Campuran
Jenis-jenis campuran

1. Bahan Terapung Dan Tenggelam => Serbuk Besi Dengan Serbuk Kayu – Asingkan Guna Air

2. Larut Dengan Tidak Larut => Pasir Dengan Gula – Asingkan Guna Air Dan Kertas Turas.

3. Saiz Kecil Dan Besar => Daun Kering Dengan Tepung – Asingkan Guna Penapis

4. Bahan Magnet Dengan Bahan Bukan Magnet => Serbuk Besi Dengan Serbuk Kaca – Asingkan Guna Magnet

 

 

LATIHAN :

 

 

 

Adik Farhan Pelajar Pintar

Berkat usaha adik Farhan akhirnya membuahkan hasil yang boleh dibanggakan oleh Tutornya Cik Saralah yang mengajar adik Farhan Bahasa inggeris dan juga sejak akhir ini mengajar Bahasa Melayu . Adik Farhan merupakan calon UPSR untuk tahun 2020 . 

Adik Farhan hanya belajar dirumah dan tahun 2020 merupakan tahun yang penting buat adik farhan dimana Adik farhan  akan mengambil peperiksaan UPSR .

Tutor meminta Adik Farhan untuk belajar membaca terlebih dahulu , tidak disangka-sangka Adik Farhan merupakan pelajar yang pintar . 

Hanya belajar membaca selama sebulan Adik Farhan sudah lincah membina ayat sendiri , ini merupakan berita gembira buat tutornya Cik Saralah . 

Alhamdulillah , Adik Farhan menunjukkan peningkatan yang sangat membanggakan dalam kedua subjek yang diambil Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu . 

Diucapkan selamat maju jaya dan bakal menjawab Peperiksaan UPSR pada tahun 2020 dengan cemerlang .

 

Kekangan Waktu Menyebabkan Keputusan Adik Syabil Tidak Memberangsangkan, Namun Apa Yang Terjadi Sebaliknya…

Baru-baru ini, Kami melawat ke rumah Puan Salina di Taman Mutiara, Puchong. Anaknya bernama Muhammad Syabil Azeem juga mesra dipanggil adik Syabil. Sebelum ini, adik Syabil menghadiri kelas tuition di sekolah kebangsaannya pada setiap hari sabtu dan ahad pada waktu pagi dan petang. Pada waktu malam pula, Syabil mengambil kelas mengaji.  Puan Salina tidak mahu menghantarnya ke pusat tuition atau mengambil mana-mana perkhidmatan home tuition buat masa itu kerana tidak tahu memberikan tekanan kepada Syabil.

 

Tetapi, keputusan Puan Salina dan suaminya berubah apabila tiada penambahbaikan dalam keputusan peperiksaan kerana Syabil tiada masa untuk mengulang kaji pelajaran kerana jadual yang padat disebabkan kelas tuition di sekolahnya. Pada waktu malam pula adik Syabil menghabiskan masanya dengan hanya menyiapkan kerja sekolahnya. Risau dengan keputusan Syabil dan masa peperiksaan UPSR yang semakin hampir, beliau terus mencari home tuition di facebook dan CMN Academy adalah dalam salah satu senarai di cariannya. Puan Salina tergerak hati untuk mengambil perkhidmatan home tuition kami dengan mengambil subjek Matematik. Alhamdulillah Puan Salina dan adik Syabil dijodohkan dengan Cikgu Seriyana yang sangat membantu adik Syabil dalam pembelajarannya. Puan Salina sangat berpuas hati selepas melihat kesungguhan Cikgu Seriyana untuk mengajar adik Syabil. Terdapat banyak kemajuan dalam pembelajaran Syabil selepas diajar oleh Cikgu Seriyana.

 

Pada pemerhatian Cikgu Seriyana, Syabil mempunyai kekangan dalam melakukan latihan kerana jadual waktu yang agak padat. Jadi, ketika sesi home tuition, Cikgu Seriyana sering memberikan soalan-soalan ramalan subjek Matematik. Lama kelamaan adik Syabil semakin mahir dan memahami dengan soalan-soalan yang dilakukan dan boleh menjawab soalan tersebut tanpa bantuan Cikgu Seriyana.  Dari segi soalan penyelesaian pula, Cikgu Seriyana memberikan tips-tips untuk menjawab soalan tersebut. Salah satunya ialah adik Syabil harus memahami dahulu kehendak soalan tersebut dan baru dia dapat menjawab apa yang di mahukan oleh soalan itu.

 

Alhamdulillah selepas menjawab kertas peperiksaan Matematik baru-baru ini, adik Syabil mengatakan bahawa soalan yang diberikan agak senang untuk dijawab. InsyaAllah kami harapkan keputusan peperiksaan tersebut dapat membalas setimpal dengan usaha yang dilakukan oleh Cikgu Seriyana dan adik Syabil.

Oleh itu, kami mendoakan kejayaan kepada adik Syabil dalam keputusan peperiksaannya. Semoga berjaya adik Syabil!