Aktif Kokurikulum Pun Boleh Skor 6A Percubaan UPSR

Anak kepada Puan Feldatun ini bertukar sekolah semasa tahun 6 dan adik ini amat aktif dengan aktiviti sekolah…

tapi boleh dapat 6A dalam Percubaan UPSR baru-baru ini dari peperiksaan pertengahan tahun dapat 3A.

 

Apa rahsianya??

Adik Aishah belajar di rumah secara personal bersama tutor CMN Academy.

 

Puan Feldatun ada kongsikan sebab kenapa beliau ambil home tuition ekskusif ini untuk Aishah:

1- Supaya disiplin masa untuk study lebih terjaga.
2- Lebih fokus & tutor dapat beri tumpuan sepenuhnya kepada Aishah.
3- Bantu ibu bapa yang tak sempat atau tak dapat ajar anak.

 

Jom dengarkan lagi apa kata Puan Feldatun & Adik Aishah berkenaan home tuition bersama Cikgu Syida, home tutor CMN Education Group.

 

Sedekah, Infaq dan Ramadan

Assalamualaikum tuan / puan yang diberkati Allah sekalian.

Ramadan telah menjelma…

Kami ingin kongsikan berkenaan dengan Sedekah, Infaq dan Ramadan.

 

Kita biasa dengar tentang sedekah…

Tapi, pernahkah anda dengar perkataan infaq (infak)?

 

Jika ya… anda tahu apa itu infaq?

Tahu apa keperluan kita untuk berinfaq?

Dan bagaimana pertalian sedekah dan infaq dengan bulan Ramadan?

 

Maksud Sedekah adalah suatu pemberian yang diharapkan pahala padanya daripada Allah Taala.

Ibn Manzur memberikan definisi sedekah sebagai apa yang apa yang engkau berikan kerana Allah kepada golongan fakir, yakni yang memerlukan.

Sedekah merangkumi maksud zakat wajib, dan sedekah sunat, seperti yang dimaksudkan dalam
al-Quran:

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۖ فَرِيضَةً مِّنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
Maksudnya: Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang mengurusnya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
Surah al-Taubah, (9:60)

Begitu juga keterangan hadis dalam surat yang ditulis oleh Sayyidina Abu Bakar RA:

هَذِهِ فَرِيضَةُ الصَّدَقَةِ الَّتِي فَرَضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى المُسْلِمِينَ
Maksudnya: Kefarduan sedekah (yakni zakat) ini ialah seperti mana yang difardukan oleh Rasulullah SAW ke atas kaum Muslimin.
Hadis riwayat Imam Bukhari (1454)

 

Infaq menurut al-Jurjani bererti membelanjakan harta kepada yang berhajat.

Dalam Surah al-Baqarah (2:3), Allah SWT berfirman:

الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
Maksudnya: (Orang yang beriman itu adalah) orang-orang yang beriman dengan perkara yang ghaib, menunakan solat dan mereka memberi infaq apa yang kami rezekikan kepada mereka.

Perkata ‘ينفقون’ dalam ayat ini, menurut pilihan Imam al-Tabari, merujuk kepada pensyariatan zakat dan pemberian nafkah kepada ahli keluarga yang ditanggung.

 

Justeru, sedeqah dan infaq itu ialah sinonim.

(sumber: http://muftiwp.gov.my/ms/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/1353-al-kafi-396-beza-makna-sedekah-infaq-dan-zakat)

 

Jadi, apa pula kaitan Infaq dengan Ramadan?

 

Seperti yang kita ketahui,

Infaq adalah salah satu ibadah yang mulia.

 

Ibadah bila dikerjakan dalam bulan Ramadan, akan mendapat ganjaran pahala berlipat kali ganda.

Kita dianjurkan untuk melakukan lebih banyak ibadah tambahan seperti sedekah dan infaq pada bulan Ramadan.

 

Infaq (Sedekah) adalah salah satu daripada ibadah sunnah yang amat dianjurkan untuk dilakukan pada bulan Ramadan.

 

CMN Academy dengan kerjasama Akademi Al-Qudwah dan JWES Academy menganjurkan satu Program Infak Ramadan di mana 100% dari wang yang diinfak akan digunakan bagi infak pendidikan untuk anak yatim dan asnaf yang memerlukan.

 

 

Kami juga membuka peluang untuk anda menimba ilmu sepanjang Ramadan ini dengan pelbagai perkongsian online melalui Program Virtual Ilmiah Ramadan.

7 Amalan Sunnah Yang Dianjurkan Pada Bulan Ramadan

Ramadan tiba… Ramadan tiba… Ramadan tiba…

Marhaban Ya Ramadan… Marhaban Ya Ramadan…

 

Ramadan menjelang tiba…

Sudahkah anda buat persiapan untuk Ramadan kali ini?

Anda sudah tahu amalan lain selain dari berpuasa wajib dan solat terawih, yang amat digalakkan pada bulan Ramadan?

 

Kami ingin kongsikan 7 Amalan Sunnah di Bulan Ramadan yang dapat berikan banyak manfaat kepada kita selain dari ganjaran pahala.

1- Solat Tahajud

2- Membaca Al-Quran

3- Jaga Solat Dhuha

4- Solat Witir

5- Bersedekah

6- Jaga Wuduk

7- Istigfar

Semoga dengan perkongsian ini dapat menambah semangat dan pengetahuan kita untuk melakukan amal ibadah tambahan, serta kita dapat beroleh sebanyak-banyak pahala untuk bekalan di akhirat kelak.

InsyaAllah…

 

Sempena Ramadan ini,

CMN Academy dengan kerjasama Akademi Al-Qudwah dan JWES Academy membuka peluang untuk anda menimba ilmu sepanjang Ramadan ini dengan pelbagai perkongsian online melalui Program Virtual Ilmiah Ramadan.

 

Sempena dengan itu juga, kami melancarkan satu Program Infak Ramadan di mana 100% dari wang yang diinfak akan digunakan bagi infak pendidikan untuk anak yatim dan asnaf yang memerlukan.

Belajar Dengan Seronok Di Bengkel ‘Funtastic STEM’

Bermain ke belajar ni?

Salah ke bermain semasa belajar?

 

‘Fun Learning’ atau dalam Bahasa Melayunya ‘pembelajaran secara menyeronokkan’ diaplikasikan untuk pelajar lebih minat dan tidak bosan semasa belajar. Kaedah ini boleh juga membuatkan pelajar minat dengan subjek berkenaan, seterusnya tingkatkan pencapaiannya.

Fun Learning sebenarnya bukan benda baru dalam pengajaran, cuma ia kurang ditekankan atau disebut sebelum ini. Kami di CMN Academy amat menekankan Fun Learning dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP).

 

Fun Learning menjadikan proses PdP lebih menarik, seronok, berimpak & tak bosan. Ada juga program di sekolah atau program cuti sekolah yang menerapkan Fun Learning dalam modul mereka.

 

Kami juga memberikan latihan, bukan sahaja kepada tutor dan guru, malah kami membuka Bengkel Funtastic STEM kepada sekolah-sekolah yang berminat untuk program bersama pelajar.

 

Bagi yang belum tahu, Jumaat ini akan diadakan satu program bersama Pelajar-Pelajar UPSR Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 8(2) sempena Minggu Sains 2019. Kami telah merangka pelbagai aktiviti menarik dan ‘hands-on’ untuk pelajar lebih seronok, faham dan ingat apa yang dipelajari dalam subjek Sains dan Matematik.

 

Semoga usaha ini dapat memberikan manfaat dan sinar kepada pelajar dan guru di sekolah ini untuk lebih cemerlang.

 

MENJADIKAN KELAS MENGAJI YANG BUKAN SEKADAR MENGAJI

Kelas mengaji adalah merupakan kelas yang begitu tinggi martabatnya disebabkan ketikamana kita membacanya kita sedang berinteraksi dengan buku manual yang terbaik di dunia yang mengatasi semua buku-buku yang ditulis oleh manusia selama ini.

Definisi buku yang kita bacakan ini ialah sebuah buku yang diturunkan bermula dalam bulan yang TERBAIK (bulan Ramadhan) pada orang yang TERBAIK (Nabi Muhammad SAW), melalui perantaraan malaikat yang TERBAIK (malaikat Jibril) dalam tempoh yang tidak sekejap (23 tahun) yang bukan sahaja berhasil menjadi panduan orang yang beriman bahkan ia merawat perilaku masyarakat yang rosak.

Selain itu juga, buku ini diturunkan dalam pelbagai emosi dan perasaan. Adakalanya umat Islam ditindas, adakalanya umat Islam diugut, adakalanya umat Islam disiksa, adakalanya umat Islam berjuang, sebagai berita gembira mahupun sebagai ancaman untuk peringatan hingga hari kiamat.

Justeru, amatlah begitu malang sekali sekiranya kelas mengaji ini dijadikan hanya sebagai kelas mengeja huruf, membaca tulisan Arab, berkenalan dengan guru mengaji dan mengalunkan bacaan dengan irama yang mengasyikkan.

Apa yang saya mahu kongsikan pada artikel kali ini ialah berkenaan tips bagaimana kita mahu berinteraksi dengan Al-Quran ketika dalam kelas mengaji. Mudah-mudahan para pembaca artikel ini dapat melihat Al-Quran selepas ini dari dimensi yang lebih baik, in sya allah …

Firman Allah swt dalam surah Yunus: ayat 57 yang bermaksud “wahai sekalian manusia, sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi NASIHAT PENGAJARAN dari Tuhan kamu, yang menjadi PENAWAR bagi penyakit dalaman yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi HIDAYAH (petunjuk) serta membawa RAHMAT bagi orang yang beriman.”

Secara ringkasnya, apa yang saya mahu kongsikan pada kali ini ialah 4 cara Al-Quran berfungsi dalam kehidupan kita iaitu sebagai Nasihat, Penawar, Hidayah dan Rahmat. Harapan saya semoga selepas ini dalam setiap kelas mengaji, dapatlah kita usahakan supaya dapat mengetengahkan 4 elemen ini dalam pengajaran dan pembelajaran kita, in sya allah.

Unsur pertama ialah Al-Quran sebagai NASIHAT. Saudara-saudari sekalian, pernah tak kita mendapat nasihat dari sesiapa dalam hidup kita. Sebab apa ya kita mendapat nasihat? Ya, sudah pasti kita dinasihati supaya dapat menjadikan kita insan yang lebih baik.
Bayangkan suatu nasihat dan peringatan yang dinukilkan dan dijamin ‘valid’ digunakan dan dimanfaatkan sehingga hari kiamat. Kitab apa ni? Sejak lebih dari 1440 tahun nasihat tu wujud, nasihat kepada suami, isteri, ibu, ayah, anak, adik-beradik, guru, pemimpin, hartawan dan sebagainya.

Unsur yang kedua ialah Al-Quran sebagai PENAWAR. Perlu difahami di sini bahawa ini 4 elemen yang mengikut peringkat demi peringkat. Saudara-saudari sekalian, pernah ke kita mengalami dalam hidup ini tertekan (stress), ‘depress’, sedih, putus asa, cemburu lihat orang lain dan sebagainya?

Segala jawapan apa yang kita rasa itu ada jawapannya di dalam Al-Quran. Siapa lagi yang boleh merawat penyakit ini kalau bukan dari yang Maha Menyelesaikan? Tuhan tidak memberi ujian melainkan kita mampu dan supaya kita dinaikkan darjat disisinya.

Unsur yang ketiga ialah Al-Quran sebagai HIDAYAH (petunjuk). Saudara-saudari sekalian, bayangkan kita sedang memandu melalui jalan raya yang gelap tanpa lampu di sepanjang jalan. Pada waktu tersebut, apa yang kita perlukan? Ya, lampu jalan sebagai penyuluh kita menuju destinasi.

Begitu lah juga, Al-Quran itu berfungsi sebagai satu-satunya cahaya yang akan menerangi kita di kala berada dalam kegelapan (kesesatan). Al-Quran tidak pernah salah dalam perintah suruhannya, yang ada kepada kita ialah salah-faham.

Unsur yang terakhir ialah sebagai RAHMAT kepada orang yang beriman. Sesudah benar-benar kita menjadikan kitab ini sebagai nasihat dalam hidup, penawar kepada masalah, petunjuk dalam kesesatan, baru lah akan dapat kita merasai Rahmat dalam hidup kita.

Ini adalah fungsi yang tertinggi dari Al-Quran kepada kita. Sebagai contoh Ashabul Kahfi, sekumpulan pemuda yang melarikan diri ke gua demi menyelamatkan dari pemerintah yang zalim. Dan apa yang didoakan oleh mereka? Memohon Rahmat supaya mereka mendapat bimbingan.

Pelbagai lagi doa-doa yang wujud dalam Al-Quran yang difirmankan-Nya. Menunjukkan kepada kita jangan meremehkan ‘Kuasa Doa’ ini. Dan sebaik-baik doa adalah memohon Rahmat dari Yang Maha memberi Rahmat.

Justeru, jika keempat-empat elemen ini dapat diaplikasikan dalam kelas mengaji pasti in sya allah, masalah sosial semasa yang membimbangkan sekarang dapat diperbaiki dan dirawat dengan metod yang betul. Ia memenuhi elemen keperluan manusia iaitu NASIHAT (Intelektual), PENAWAR (Emosi), PETUNJUK (Fizikal) dan RAHMAT (Spiritual).

Semoga dengan sedikit perkongsian ini, dapatlah sedikit sebanyak menjentik pemikiran kita terhadap cara pandang kitab Al-Quran ini. Diharapkan ia bermanfaat dan dapat menjadikan kita ejen-ejen pembawa Al-Quran kepada masyarakat dengan lebih baik.

Sekian dari saya, semoga berjumpa di lain masa dengan topik yang berbeza berpandukan cara pandang menurut Al-Quran. Dan doa saya semoga kita semua beroleh Rahmat dari-Nya sepanjang hidup kita ini.. Ameen ya rabb..

 

Sheikh Sulaiman Bin Sheik Harun
Founder modul “Mudahnya Faham Al-Quran”
Manager CMN Academy Ampang

Bagaimana menjadikan Kelas Mengaji lebih efektif?

Kelas mengaji adalah merupakan antara kelas yang wajib bagi setiap individu. Tidak kira sama ada kanak-kanak, remaja mahupun dewasa. Antara sebabnya ialah supaya setiap muslim boleh membacakan ayat-ayat Al-Quran di dalam solat mereka dan juga sebagai zikir dalam kehidupan seharian.

 

Alhamdulillah, kini khususnya di Malaysia sudah timbul kesedaran bagi majoriti rakyatnya yang mahu mengikuti kelas-kelas mengaji yang diadakan tidak kira dengan menghadiri kelas di masjid, di surau, di pusat pengajian, dan juga di rumah secara ‘offline’ mahupun ‘online’.

 

Justeru itu, saya ingin kongsikan di sini bahawa fenomena positif yang berlaku di negara kita sekarang masih perlu kita tambahbaik supaya perkongsian ilmu yang diadakan di Malaysia ini mampu menyelesaikan masalah yang melanda kini.

 

Mutakhir kini, jika diperhatikan perkembangan yang positif mula menular. Pelbagai metod pengajaran mengaji dipopularkan seperti melalui nyanyian, tarian, pergerakan aktiviti dan pelbagai lagi cara yang diketengahkan semata-mata mahu rakyat di Malaysia boleh membaca Al-Quran.

 

Al-Quran memang kitab suci yang tidak ada keraguan padanya tetapi persoalannya sekarang sudahkah kita benar-benar tidak meragui terhadap sifat Al-Quran itu? Serta segala ajarannya sudah kita penuhi dan mengamalkan dalam kehidupan kita?

 

Berbalik kepada perbincangan kita berkenaan kelas mengaji. Pertanyaan sejujurnya, adakah kita merasakan bahawa lambakan kebanyakan kelas mengaji yang ada di Malaysia kini sudah memadai untuk mengupayakan kepada penyelesaian masalah kita?

 

Izinkan saya membentangkan sesuatu penyelesaian kepada perkara yang kita sangat risaukan dengan menjadikan Al-Quran sebagai asas kepada solusi ini. Kebanyakan kelas mengaji yang ada di Malaysia ini menyelesaikan masalah mengenai ‘mengenal sebutan huruf’ dan ‘apa tajwidnya’. Benar kan?

 

Di sini, saya ingin membawa satu dimensi lagi kepada pengajian mengaji di Malaysia iaitulah ‘Tadabbur’. Barangkali, ini lah antara faktor utama yang ditinggalkan oleh kebanyakan pengajar kelas mengaji. Sedangkan intipatinya banyak menyelesaikan masalah pemikiran seperti liberalisme, sekularisme, feminisme, agnostik, ateis, skeptisme dan pelbagai lagi.

 

Sebelum saya mahu membawa perbincangan ini lebih mendalam, suka untuk saya kongsikan definisi ‘Tadabbur’. Apa yang dimaksudkan dengan ‘Tadabbur’? Secara ringkasnya, tadabbur ialah kefahaman kita pada satu-satu ayat di dalam Al-Quran yang mana ia menjadi ‘outcome’ kita untuk bertindak sesudah itu.

 

Terdapat bermacam-macam cara bagaimana untuk kita ber’Tadabbur’ Al-Quran ini. Tapi bagi perkongsian saya pada kali ini berpadalah untuk kita merungkaikan hanya sebahagian kecil kepada elemen-elemen Tadabbur ini.

 

Mengenal sebutan bacaan dan ilmu tajwid adalah ibarat wuduk dalam solat, manakala ilmu tadabbur ini pula diumpamakan sebagai pelaksanaan solat itu sendiri. Ia saling melengkapi, tidak lah pula saya mengatakan sebutan bacaan dan tajwid tidak penting hanya ia tidak memadai sekadar itu sahaja.

 

Ini diperkuatkan lagi dengan dalil dari surah Al-Muzammil: ayat 4-5. Surah ini bermaksud ‘orang yang berselimut’, iaitu merujuk ketika nabi Muhammad saw ketakutan menerima wahyu pertama di gua hira’ dan ia diumpamakan juga kepada orang yang tidak sedar hakikat kehidupan ini yang ‘berselimut’ dari tunduk arahan dan petunjuk dari ilahi.

 

Surah Al-Muzammil ayat 4 merujuk kepada elemen mengenal sebutan bacaan dengan ber’tartil’ dan bertajwid manakala ayat 5 pula merujuk kepada perlunya elemen tadabbur dalam pembacaan Al-Quran.

 

Isu-isu yang diselesaikan dari Al-Quran sangat komprehensif tapi secara ringkas di sini ada 5 kategori yang Al-Quran pelihara kita iaitu dari sudut agama atau kepercayaan, harta, keturunan, akal dan nyawa. In sya allah, akan saya terangkan 5 sudut ini pada artikel yang akan datang.

 

Selain itu juga, Al-Quran tidak mengenepikan sudut ilmu yang sepatutnya kita sebagai seorang muslim mesti pelajarinya menurut Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi dalam kitab ‘Al-Thaqafah Al-Daieyah’ iaitulah ilmu agama, ilmu sains primer, ilmu sains sosial, ilmu bahasa, ilmu sejarah dan juga ilmu isu semasa.

 

Kajilah dan buktikan bahawa elemen keperluan manusiawi kita sentiasa dipenuhi di dalam Al-Quran. Allah swt yang menciptakan kita sudah pasti dia juga tahu apa yang kita perlukan dan apa manual rujukan yang diperlukan sepanjang hidup kita ini. In sya allah, semoga kita berjumpa lagi pada artikel yang akan datang.

 

Fahami Al-Quran, ia akan membimbing hidup kita. Tinggalkan fungsi Al-Quran, ia tidak akan membuatkan hidup kita lebih baik. Harapan saya, Malaysia akan harmoni menurut panduan Al-Quran dan semoga penghafaz Al-Quran tidak benci akan Al-Quran dan menjadi pengkaji sejati kalam ilahi ini.. Ameen ya rabb

 

 

Sheikh Sulaiman Bin Sheik Harun
Founder modul “Mudahnya Faham Al-Quran”
Manager CMN Academy Ampang

Ingin Belajar Mengaji Di Rumah?

Ingin dapatkan beberapa Topik Terpilih Modul Tajwid Infografik secara PERCUMA

 

==========================

Keluarga Anda Ingin Belajar Mengaji Al-Quran Di Rumah atau Secara Online?

“ALHAMDULLILLAH… ANAK2 SAYA BANYAK SANGAT IMPROVEMENT, SIAP LUMBA-LUMBA NAK HAFAZ QURAN LEPAS…”

“Anak2 saya banyak terdorong dengan kisah2 yang ustaz ceritakan. Setiap sesi hafazan, ustaz sering bercerita kepada mereka, buatkan mereka sangat teruja & bersemangat untuk belajar & hafaz al-Quran dengan lebih kerap.”
~ Puan Azza

Mari kita renungi bersama hadis di bawah…

Dari Abu Umamah Al-Bahili ra, dia berkata, saya mendengar Rasulullah SAW bersabda,
“Bacalah Al-Quran. Kerana ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaát kepada para pembacanya.”
(HR Muslim)

Anda mahu anak anda seronok & rajin mengaji al-Quran?
Suka ada ustaz/ustazah datang ke rumah untuk mengajar anak mengaji dengan betul?
Nak anak anda cepat khatam Iqra & al-Quran?
Anda & keluarga pun nak join mengaji & betulkan bacaan?


MASIH TERCARI-CARI KELAS MENGAJI DI RUMAH, LENGKAP DENGAN FARDHU AIN & TAJWID, KHAS UNTUK ANAK & KELUARGA ANDA?

Jangan lepaskan peluang untuk Mengaji bersama keluarga anda.

BESTNYE QURANIC HOME BASED CMN ACADEMY

+ Pakej dengan HARGA MENARIK menanti anda!

+ Kami PAKEJkan MENGAJI + TAJWID + FARDHU AIN untuk kemudahan anda.

Jadi tak perlu cari kelas lain untuk belajar tajwid & fardhu ain.
Lebih senang & mudah, serta lebih selesa belajar dengan guru yang sama.

+ Belajar secara 1 TO 1 atau dalam KUMPULAN KECIL (kawan, keluarga atau officemate) mengikut permintaan anda atau secara ONLINE

Lebih FOKUS & BERKESAN untuk mengaji secara talaqqi.
Lebih MUDAH ustaz/ustazah membetulkan bacaan.

+ Aplikasi cara pembelajaran menarik & sesuai untuk setiap pelajar.

Tutor kami menerima LATIHAN BERKALA berkaitan PENDEKATAN pembelajaran yang MENARIK & asas Neuro-Linguistic Programming (NLP) serta Pengajaran Al-Quran menggunakan Teknik yang mudah serta menarik.

Kami percaya setiap pelajar mempunyai keistimewaan & tahap tersendiri, serta cara pembelajaran yang berbeza.

+ Anda boleh tahu setakat mana pencapaian/pembelajaran semasa.

Best bukan?
Kami sediakan LAPORAN BULANAN di mana prestasi pelajar & tutor dapat dilihat, untuk anda & kami monitor bersama.

+ SERONOK & SELESA… pembelajaran di rumah atau tempat anda sendiri

+ MASA lebih FLEKSIBEL mengikut permintaan anda.

+ JIMAT masa, tenaga & minyak kereta anda.

+ TIADA HAD UMUR PELAJAR.

** Kami juga tawarkan kelas BAHASA ARAB & kelas akademik lain untuk pelajar sekolah rendah & menengah.

Sebelum anda daftar, jemput lihat dulu apa kata klien kami di https://tinyurl.com/testimoni 

Boleh tonton Video Kelas Mengaji Online ini juga

InsyaAllah, kami akan bantu anda & keluarga sebaiknya…

Pasti anda dah tak sabar nak daftar kan?

Sebentar… sabar dulu!

Kami ingin berikan OFFER ISTIMEWA untuk anda…

Istimewa buat 50 PELANGGAN TERPANTAS* yang mendaftar.

Kami akan berikan PERCUMA YURAN PENDAFTARAN bernilai minimum RM50/orang …

Jadi, apa tunggu lagi…

JOM BANTU DIRI ANDA & KELUARGA UNTUK MENDALAMI ILMU AL-QURAN…

>> Whatsapp “Nama_Quranic Home Based CMN” ke 011-15775761 SEKARANG!<<


P.S : Tutor kami sangat TERHAD. Whatsapp segera untuk kami bantu anda.

Saya menangis tengok orang lain pandai mengaji sebab saya tak pandai untuk mengaji….

 

Pada hari ini saya menceritakan kisah seseorang yang mahu mengaji, dia bernama Puan Mariam yang sudah lama mencari seorang pengajar untuk mengajar al-quraan. Puan mariam mencari ustaz mahupun ustazah sudah lama, dan anaknya juga membantunya untuk mencari ustazah dan ustaz untuk mengajar ibunya mengaji. Semasa anaknya mahu pergi kerja, dia ternampak board CMN dan dia pergi untuk bertanya mengenai mengaji. Alhamdulilah pihak CMN dapat membantu puan mariam untuk mengaji dengan ustazah suhaslinda.

Puan mariam sudah mengaji bersama ustazah sejak tahun 2012 sehinggalah 2019 dan kini puan mariam dapat membaca al-quraan dengan lancar dan belajar serba sedikit mengenai tajwid. Puan mariam berkata dia sangat berpuas hati dengan khidmat cmn dengan memberi ustazah pilihanya, dia berkata bahawa ustazah merupakan seorang yang penyabar dan mengajar dia dengan perlahan-lahan sehinggi puan mariam dapat membaca dengan betul.

Puan mariam juga memberi feedback yang baik dan mengalakan mengaji bersama ustazah mahupun ustaz di rumah kerana mudah untuk berkomunikasi dan dapat berdepan dengan guru, mudah untuk bertanya sekiranya tidak faham dan masa yang fleksible. Communication antara ustazah dengan puan mariam sangat baik dan anak puan mariam jugak berasa gembira kerana dapat memberi apa yang ibunya mahu.

Akhir sekali, kami di CMN pergi ke rumah puan mariam untuk memberi penghargaan kepadanya kerana masih setia dan menggunakan khidmatan mengaji daripada CMN.

Kami sediakan video feedback daripada Puan Mariam :-

5 Jenis Jenis Makanan Yang Dapat Meningkatkan IQ Untuk Si Anak

Setiap makanan mempunyai kebaikan dan manfaat untuk tubuh badan kita, tetapi pernahkah terpikir bahwa ada makanan yang dapat meningkatkan iq atau otak kita. Menurut kajian Sains mengatakan otak memerlukan makanan yang memberi impact kepada otak.

 Contoh 5 makanan yang sudah mendapat kajian untuk meningkatkan IQ untuk si anak :

  1. Telur

Telur adalah makanan yang memiliki kandungan protein yang tinggi dan juga pada kuning telur boleh meningkatkan daya ingatan.

  • Mentega Kacang

Kacang memiliki kandungan vitamin E dan dapat melindungi sel saraf pada otak. Pada masa yang sama vitamin E juga memberi tenaga bagi otak.

  • Tomato

Tomato dapat mencerdaskan otak kerana ada zat yang di mana apa warna merah tomato tersebut.

  • Sayuran hijau

Sayuran hijau mempunyai zat besi dan nutrisi yang penting bagi otak dan dapat meningkatkan daya ingat serta kemampuan belajar.

  • Ikan Salmon

Ikan Salmon memiliki impak positif terhadap perkembangan otak kerana kandungan lemak omega 3 yang tinggi.

Ini adalah contoh makanan yang dapat meningkatkan atau memperkembangkan otak si anak. Semoga informasi ini dapat menjadikan sumber makanan untuk si anak dan juga jadikan dapat meningkatkan prestasi anak di sekolah

“yakin sebelum berjaya”

#cmnacademy

#cmneducationgroup

#polahidupsihat

#5jenismakanan

[TERBARU] Format PT3 Pentaksiran 2019

Format PT3 terbaru ini akan dimulakan pada tahun ini, 2019. Lembaga Peperiksaan Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengumumkan format terbaru untuk pelajar yang mengambil PT3 (Pentaksiran Tingkatkan 3) bagi matapelajaran Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) mulai tahun 2019.

Terdapat 20 mata pelajaran yang terlibat ialah:

Bahasa MelayuBahasa Inggeris
SejarahGeografi
Bahasa ArabBahasa Iban
Bahasa CinaBahasa Punjabi
Bahasa KadazandusunBahasa Tamil
SainsSeni Tari
Pendidikan IslamBahasa Semai
MatematikSeni Visual
Seni TeaterAsas Sains Komputer
Reka Bentuk dan TeknologiSeni Muzik

Format soalan / Instrumen PT3 2019

Semak butiran yang lebih lengkap dan lebih jelas bagi format soalan PT3 membabitkan semua subjek akademik dengan cara klik satu persatu gambar yang kami kongsikan mengenai pemarkahan bagi setiap mata pelajaran KSSM.

Setiap jadual menyatakan jenis instrumen, bilangan soalan, jumlah markah, wajaran, tempoh ujian, dan kaedah penskoran bagi setiap kertas.

1.Format PT3 Bahasa Melayu

2. Format PT3 Bahasa Inggeris

3. Format PT3 Geografi


4. Format PT3 Bahasa Arab

5. Format PT3 Sains

6. Format PT3 Matematik

7. Format PT3 Pendidikan Islam

8. Format PT3 Reka Bentuk

9. Format PT3 Sains Komputer

10. Format PT3 Sejarah

11. Format PT3 Pelbagai Bahasa

12. Format PT3 Seni Muzik

13. Format PT3 Seni Tari

14. Format PT3 Seni Visual

15. Format PT3 Seni Teater

Semoga matlumat ini dapat membantu pelajar PT3 untuk membuat persediaan lebih awal 😃

Matematik Mudah Faham Bersama Cikgu Viral Malaysia
  1. Video-video Viral Cikgu Mohd Fadli Salleh

Cara tambah pantas.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1703455203009401&id=100000348124684

Bundar 1.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1705323382822583&id=100000348124684

Bundar 2.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1706227742732147&id=100000348124684

Tolak kena pinjam.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1740426439312277&id=100000348124684

Tolak ruang kosong di tengah dan di atas.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1739336162754638&id=100000348124684

Basic penambahan.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1738022959552625&id=100000348124684

Abakus atau sempoa. (klik je hashtag tu)

#AbakusPart1
#AbakusPart2
#AbakusPart3
#AbakusPart4
#AbakusPart5

Teknik belajar yang betul. Fokus.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1724179370936984&id=100000348124684

Cara Tolak Pantas.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1746415322046722&id=100000348124684

Darab kotak ajaib.

Tambah ruang kosong ditengah dan di atas.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1813320995356154&id=100000348124684

https://www.facebook.com/shares/view?id=1813321632022757&overlay=1¬if_id=1526920217416919¬if_t=story_reshare&ref=notif

Tambah dan tolak pecahan

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1840174126004174&id=100000348124684

Darab teknik lain (kotak lazim)

Posted by Mohd Fadli Salleh on Friday, May 18, 2018

Tolak nombor kosong ditempat puluh (kena pinjam)

Bagi yang dah bosan tengok video politik. Nah ajak anak-anak kau orang tengok video Cikgu Korea mengajar Matematik topik tolak kena pinjam-pinjam ni. Masih ramai murid tak kusai bab ini. Sedih aku. Harap dengan video ini dapat membantu memberi faham pada anak-anak kita. Nak belajar melalui video aku dengan lebih detail? Join saja kelas BOM, Belajar Online Mathemateeths bersama Cikgu Korea. Rm20 sahaja satu sesi. Kelas tersedia hanya untuk Tahun 1-3. Tiada kelas untuk tahun 4-6. Sekarang dah masuk sesi tiga. InsyaAllah sedikit masa lagi aku rakam untuk sesi empat pula. Teruskan bersama aku bagi mereka yang benar-benar ingin belajar dan menghargai ilmu. Bagaimana nak daftar? Setiap tahun ada 3 orang admin yang bersedia bantu kau daftar kelas tau. 12 ahli Puaka Bersekutu sedia membantu. Klik saja link yang berkenaan ya. Kelas Maths Tahun 1www.wasap.my/+601124124425/Mathemateeths+Tahun+1+S3Atauwww.wasap.my/+60166718470/Mathemateeths+Tahun+1+S3Atauwww.wasap.my/+60193861301/Mathemateeths+Tahun+1+S3**************************Kelas Maths Tahun 2www.wasap.my/+601121287842/Mathemateeths+Tahun+2+S3Atauwww.wasap.my/+60177499411/Mathemateeths+Tahun+2+S3Atauwww.wasap.my/+60163354580/Mathemateeths+Tahun+2+S3**************************Kelas Maths Tahun 3www.wasap.my/+60107720070/Mathemateeths+Tahun+3+S3Atauwww.wasap.my/+60174871417/Mathemateeths+Tahun+3+S3**************************CARA DAFTAR :-1) Buat pembayaran kat account di bawah :-Maybank : 5016-2818-2135Sazali SamsudinatauCIMB : 8601560510MMR Seven Eight2) Sertakan bukti pembayaran pada nombor yang tertera di atas (mengikut tahun) 3) Beri details seperti di bawah :1. Nama penuh2. No.telefon3. Nama kat fb 4) Link closed group akan diberi setelah bukti pembayaran diterima. Sila request untuk join closed group tersebut. Pihak kami akan saring, siapa yang dah bayar akan diapprove ke dalam group. Selamat menimba ilmu. Puaka Bersekutu#CikguKorea #Matemateeths.

Posted by Mohd Fadli Salleh on Sunday, May 13, 2018

Kertas 2 Tahun 6 – Peratus

Soalan Kertas 2 payah? Anak darjah 6 masih tak pandai selesaikan peratus? Tak lah. Mudah je tuan tuan. Meh sini tengok video Cikgu Korea kau yang hensem ni mengajar. Tengok dengan anak-anak bagi mereka faham juga. Dah faham, sebarkan pula pada orang lain biar semua rakyat Malaysia bijak kira-kira. Nak video lengkap aku ajar setiap topik macam silibus buku teks anak? Boleh. Tapi cuma untuk tahun 1-3 sahaja. Tahun 4-6 InsyaAllah tahun depan aku buat. Macamana nak tengok semua video? Joinlah kelas Belajar Online Mathemateeths (BOM) bersama Cikgu Korea. Satu sesi rm20 sahaja tuan. Kelas Tuisyen Mathemateeths Cikgu Korea SESI KETIGA sudah bermula. Yeayyy!!! INI SESI KETIGA! Siapa berminat nak join group fb untuk dengar dan belajar topik demi topik, sila klik link wasap berikut :-Kelas Maths Tahun 1www.wasap.my/+601124124425/Mathemateeths+Tahun+1+S3Atauwww.wasap.my/+60166718470/Mathemateeths+Tahun+1+S3Atauwww.wasap.my/+60193861301/Mathemateeths+Tahun+1+S3**************************Kelas Maths Tahun 2www.wasap.my/+601121287842/Mathemateeths+Tahun+2+S3Atauwww.wasap.my/+60177499411/Mathemateeths+Tahun+2+S3Atauwww.wasap.my/+60163354580/Mathemateeths+Tahun+2+S3**************************Kelas Maths Tahun 3www.wasap.my/+60107720070/Mathemateeths+Tahun+3+S3Atauwww.wasap.my/+60174871417/Mathemateeths+Tahun+3+S3**************************CARA DAFTAR :-1) Buat pembayaran kat account di bawah :-Maybank : 5016-2818-2135Sazali SamsudinatauCIMB : 8601560510MMR Seven Eight2) Sertakan bukti pembayaran pada nombor yang tertera di atas (mengikut tahun) 3) Beri details seperti di bawah :1. Nama penuh2. No.telefon3. Nama kat fb 4) Link closed group akan diberi setelah bukti pembayaran diterima. Sila request untuk join closed group tersebut. Pihak kami akan saring, siapa yang dah bayar akan diapprove ke dalam group. Selamat menimba ilmu. Puaka Bersekutu #CikguKorea #Matemateeths.

Posted by Mohd Fadli Salleh on Monday, April 23, 2018

Masa dan Waktu (kaitan dengan pecahan) T6

Disebabkan hari ini aku masuk kelas Tahun Enam dan ajar mereka topik Masa dan Waktu berdasarkan soalan dari Berita Harian sisipan DIDIK, aku kongsi terus video dengan kau orang. Mana mak ayah yang selalu tanya video untuk tahun 4-6? Nah, hari ni aku kongsi satu. Aku dapati sangat ramai murid aku masih keliru dengan topik ini. 😓Namun selepas tunjuk ajar selama sejam, nampaknya kesemua mereka faham dengan baik. Yeayyy. Kau pun belajar elok-elok juga tau, bagi faham dengan baik. Ini video dan penerangan sangat sesuai untuk murid tahun 4-6. Jemput tengok dan kongsilah jika kau orang rasa memberi manfaat pada kawan-kawan lain juga. Nak video aku mengajar detail setiap sub topik? Join saja kelas Belajar Online Mathemateeths yang aku anjurkan ini. Rm20 sahaja satu sesi. Tapi kelas hanya untuk murid tahun 1-3 sahaja. 4-6 InsyaAllah tahun depan pula aku buat kelas. Macamana nak join, klik saja link wasap yang berkenaan dan hubungi admin yang jaga setiap group. Kelas Tuisyen Mathemateeths Cikgu Korea SESI KETIGA sudah bermula. Yeayyy!!! INI SESI KETIGA! Siapa berminat nak join group fb untuk dengar dan belajar topik demi topik, sila klik link wasap berikut :-Kelas Maths Tahun 1www.wasap.my/+601124124425/Mathemateeths+Tahun+1+S3Atauwww.wasap.my/+60166718470/Mathemateeths+Tahun+1+S3Atauwww.wasap.my/+60193861301/Mathemateeths+Tahun+1+S3**************************Kelas Maths Tahun 2www.wasap.my/+601121287842/Mathemateeths+Tahun+2+S3Atauwww.wasap.my/+60177499411/Mathemateeths+Tahun+2+S3Atauwww.wasap.my/+60163354580/Mathemateeths+Tahun+2+S3**************************Kelas Maths Tahun 3www.wasap.my/+60107720070/Mathemateeths+Tahun+3+S3Atauwww.wasap.my/+60174871417/Mathemateeths+Tahun+3+S3**************************Satu sesi RM20 sahaja. Berikut ialah sub topic yang akan diajar dalam kelas SESI KETIGA :- TAHUN SATUBab 3 : TambahSub-topik :-a) Kenali Tambahb) Tambah Cepat c) Tambah Mudahd) Tambah LagiTAHUN DUABab 3 : DarabSub-topik :-a) Tambah Berulang Dan Darabb) Bina Sifir Darabc) Darab Mudahd) Darab LagiTAHUN TIGABab 3 : DarabSub-topik :-a) Tambah Berulang Dan Darabb) Bina Sifir Darabc) Darab Mudahd) Darab LagiRakaman ini berbentuk video. Ada 4-6 video dalam satu sesi. Boleh lihat bila-bila masa sahaja. **************************CARA DAFTAR :-1) Buat pembayaran kat account di bawah :-Maybank : 5016-2818-2135Sazali SamsudinatauCIMB : 8601560510MMR Seven Eight2) Sertakan bukti pembayaran pada nombor yang tertera di atas (mengikut tahun) 3) Beri details seperti di bawah :1. Nama penuh2. No.telefon3. Nama kat fb 4) Link closed group akan diberi setelah bukti pembayaran diterima. Sila request untuk join closed group tersebut. Pihak kami akan saring, siapa yang dah bayar akan diapprove ke dalam group. Selamat menimba ilmu. Puaka Bersekutu#CikguKorea #Matemateeths.

Posted by Mohd Fadli Salleh on Monday, April 23, 2018

Bina sifir guna kotak sifir

Siapa kata murid tak hafal sifir tak boleh jawab soalan darab dan bahagi? Siapa kata? Ni ha, Cikgu Korea kau orang ajar cara BINA SIFIR 1-9. Bina beb, bukan hafal. Kau tengok dan belajar video ni elok-elok. Video ni bukan lakonan semula tau. Ini first time aku ajar mereka bina sifir. Kau lihat sendiri reaksi mereka. Dari terkapai-kapai tak tahu apa, terus teruja bila dapat bina sifir sendiri. Matematik ni kena ada teknik untuk kira dengan laju dan tepat. Kalau sebelum ini tak ada orang ajar kau, ini kali Cikgu Korea kau ni ajar sampai pandai. Dah belajar, sebarkan pada orang lain dan ajar anak-anak pula ya! Nak video lengkap cara BINA SIFIR lain guna kotak rahsia ni, kau joinlah kelas BOM. Belajar Online Mathemateeths bersama Cikgu Korea. Bagaimana cara nak join? Kat ruangan komen aku tempek cara okey. 😉 Puaka Bersekutu#Matemateeths #MFS – Maths is fun – .

Posted by Mohd Fadli Salleh on Wednesday, April 18, 2018

Tolak pantas

Matematik kena ada teknik untuk kira dengan laju dan tepat. Laju tapi salah buat apa. Ini teknik menolak dengan pantas dan tepat. Tak ramai murid kuasai cara ini. Tak ramai cikgu ajar cara ini. Namun Cikgu Korea kau orang ni bukan jenis yang sorok ilmu. Nah belajar cara ni cepat, ajar anak segera. Nak exam dah ni woih! Nak lagi video power aku mengajar dari subtopik kecil ke topik yang lebih besar sama macam anak belajar di sekolah? Joinlah Kelas Online Mathemateeths yang aku buat. Bagaimana cara nak join? Kat ruangan komen aku tempek cara okey. 😉 Puaka Bersekutu#Matemateeths #MFS – Maths is fun – .

Posted by Mohd Fadli Salleh on Tuesday, April 17, 2018

Tambah cara istimewa (penggenapan puluh)

Posted by Mohd Fadli Salleh on Tuesday, April 10, 2018

Kotak sifir. Sifir 2 dan 3

Posted by Mohd Fadli Salleh on Sunday, April 8, 2018

Bina sifir sembilan.

Posted by Mohd Fadli Salleh on Sunday, April 8, 2018

Teknik darab box method

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1891725170849069&id=100000348124684

Hubungan antara Pecahan, perpuluhan dan peratus.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1902147623140157&id=100000348124684

Pola Nombor

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1880980731923513&id=100000348124684

Penolakan Nombor Kecil Atas, Jawapan Nombor Besar

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1740426439312277&id=100000348124684

34 puluh darab dengan 9 puluh

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1755104897844431&id=100000348124684

Tolak dan tambah pantas

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1806499382704982&id=100000348124684

Teknik Bina Sifir

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1806811752673745&id=100000348124684

Tambah teknik pelengkap

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1841246072563646&id=100000348124684

Darab ada sifar belakang

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1891724787515774&id=100000348124684

Cara jawab soalan tricky

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=128851054739092&id=100028425948595