Senang je Belajar Bahasa Arab

“Susahnyaa bahasa arab ni, tak faham laaa”

“Susahnya nak ingat..tak boleh masuklah”

Ayat-ayat macam tu biasa sangat kita dengar terutamanya bagi pelajar yang tak dapat score dalam subjek bahasa arab. Susah sangat ke bahasa arab ni sebenarnya sampai tak boleh nak score??

Sebenarnya tak kesah la subjek apa sekali pun sains ke, math, addmath, fizik, bahasa inggeris..semuanya ada cabaran dalam menuntutnya. Ilmu itu nilainya tinggi jadi usaha untuk mempelajarinya juga perlu tinggi. Subjek bahasa arab menjadi susah bukanlah sebab bahasa itu sendiri tetapi “mindset” atau persekitaran dan buah mulut orang yang menyatakan ianya susah. Jadi ramailah yang beranggapan bahasa arab ini susah.

Pertama sekali ubah cara fikir kita, sebab ini lah yang mempengaruhi kita dalam menuntut ilmu. Kalau kita fikir ianya susah maka susah la. Kita akan jadi malas dan tak semangat bila nak belajar sebab dari awal lagi kita dah beranggapan ianya susah. Jadi tukar dan ubah presepsi kita bahawa bahasa arab ini mudah, InsyaAllah Allah akan bantu dan membuka jalan bagi orang-orang yang usaha dalam menuntut ilmu.

Pupuk minat kita dalam belajar bahasa arab, sebab minat itu boleh dibina dengan banyak cara sebenarnya. Kita boleh pelbagaikan cara pembelajaran di luar waktu pembelajaran formal, contohnya zaman kini adalah zaman internet gunakan internet itu sebaik mungkin, kita boleh melayari di YouTube, banyak video-video yang menarik yang boleh kita dapat dari situ. Kita boleh sertai channel-channel di Telegram yang banyak berkongsikan tentang kosa kata bahasa arab, ungkapan-ungkapan yang menarik dalam bahasa arab. Selain itu juga, TikTok juga ada yang berkongsikan tentang bahasa arab yang kita boleh praktikkan dalam kehidupan seharian kita. Sebenarnya banyak platform yang kita dapat layari di internet cuma perlukan kemahuan dan sedikit usaha untuk mencarinya, bak kata orang maklumat di hujung jari, tekan terus dapat.

Tapi kalau ada yang susah nak hafal tu nak buat macam mana? Sebab bahasa arab ni banyak sangat kena hafal. Memang tak dapat dinafikan sebab bahasa arab ni bahasa yang jarang kita guna sebab tu kadang-kandang agak sukar untuk kita ingat. Tapi itu bukan alasanya, orang yang nak berjaya mesti mencari solusi. Jika diikutkan lebih 3000 kosa kata bahasa arab yang dipinjamkan kepada bahasa melayu. Contohnya, perkataan-perkataan;

kerusi – كرسي (kursiyun), wujud – وجد (wajada), Kuat – قوى (qawiyy), internet – الإنترنت (al-internet), amal – عمل (amal), darjat – درجة (darajah), khabar – خبر (Khabar), soalan – سؤال (suaalun), mungkin – ممكن (mumkinu)

Dan banyak lagi sebenarnya, kalau nak disenaraikan memang panjang la jadinya. Berdasarkan perkataan-perkataan yang dipinjamkan ini sudah banyak membantu kita untuk ingat dan hafal kosa kata bahasa arab. Cara yang lain adalah kerap guna perkataan yang berbeza dalam penulisan atau percakapan. Kebiasaanya pelajar akan guna perkataan yang sama ketika menulis ayat atau karangan contohnya,

يذهب محمد إلى المدرسة (Muhammad sedang pergi ke sekolah)

Cuba tukar perkataan sekolah kepada stadium (مُدَرِّج), pusat membeli belah (مركز تسوق), ladang (مزرعة) atau apa sahaja perkataan yang jarang digunakan. Cara ini dapat membantu mengembangkan lagi penggunaan kosa kata bahasa arab.

 

Selain itu, wajibkan pada diri untuk menghafal sekurang-kurangnya 3 kosa kata yang baru setiap hari. Kita boleh dapatkan dan belajar kosa kata yang baru melalui pembacaan buku, channel Telegram bahasa arab, TikTok, YouTube atau apa-apa aplikasi. Dengan cara ini banyak kosa kata yang kita akan dapat dan boleh praktikan samada dalam penulisan dan percakapan.

 

Terakhir sekali, ini paling penting tuntut ilmu mestilah berguru jika tidak sesatlah jalan. Walaupun kita sudah mempunyai pelbagai kemudahan internet tetapi gurulah sebaik-baik tempat dalam kita menuntut ilmu. Mereka adalah orang-orang yang mahir dalam bidang tersebut jadi sudah pasti lebih mudah kita untuk mempelajarinya jika tidak kita hanya menghafal semata-mata tanpa memahami ilmu tersebut.

Aplikasi yang boleh dilayari ;

  • Youtube CMN Academy atau Madinah Arabic
  • Tiktok cmnacademy atau sirsyazwan
  • Channel Telegram ; Kosa Kata Bahasa Arab, Uslub Nahwu

Kekal Semangat Belajar Online Di Rumah

Ilmu itu amatlah penting dan wajib keatas setiap individu untuk menuntut ilmu. Tidak kiralah di mana sahaja atau dalam apa-apa situasai, kita mesti menuntut ilmu. Ilmu dapat menjamin masa hadapan dan dapat membentuk masyarakat yang berdisiplin dan berintelektual.

Dalam pandemik Covid-19 hari ini makin meningkat dan kita memperoleh cabaran dalam menuntut ilmu kerana tidak dapat untuk hadir sekolah atau universiti untuk menjalani kelas secara fizikal. Ketika awal tahun  2020 yang lepas kita menghadapi satu situasi yang sangat mencabar kerana semua urusan tidak kira samada belajar mahupun kerja mesti dilakukan secara maya. Tetapi hari demi hari kita sudah dapat mendaptasi situasai maya ini dalam banyak perkara. Sebagai pelajar mahupun guru kita mesti mencari jalan bagaimana kita mahu wujudkan suasana pembelajaran maya yang efektif.

  • NIAT

Perbetulkan niat kita dalam menuntut atau menyampaikan ilmu. Niatlah kerana Allah agar dibuka pintu hati dan mudah menerima dan memahami ilmu yang disampaikan, begitu juga kita dapat menyampaikan ilmu dengan baik. Jika pada permulaan kita tidak diniatkan kerana Allah kita cenderung untuk melakukan sesuatu dalam keadaan terpaksa, buat kerja acuh tak acuh dan mudah hilang fokus. Jadi mulakan dengan niat kerana Allah dan berdoa kepada-Nya agar dipermudahkan urusan dalam menyampaikan atau mempelajari ilmu.

  • SUASANA

Ini antara perkara yang memainkan peranan yang sangat penting. Bina suasana dalam rumah suasana belajar, macam mana tu? Kita hias bilik atau tempat belajar kita cantik-cantik, kemas dan bersih supaya bila kita nak belajar je terus ada semangat, seronok dan selesa ketika belajar atau mengajar. Sama juga situasi di dalam kelas cikgu mesti suruh kita hias kelas, sapu kelas sebab untuk kita rasa selesa belajar. Jadi kita lakukan perkara yang sama di rumah kita.

  • BERSIAP-SEDIA

Cara ini pula mungkin tak ramai yang buat tapi sebenarnya ia sangat membantu kita dalam pembelajaran. Ambil masa dalam 10 ke 5 minit sebelum kelas maya bermula. Buat persiapan dengan membaca nota tajuk yang akan dipelajari, ini sangat membantu kita dalam memahami pelajaran dengan lebih baik dan kita dapat bertanya soalan yang tidak difahami.  Ini dapat mengelakkan daripada mengantuk dalam kelas. Pada masa yang sama juga kita dapat hadir ke kelas maya tepat pada waktunya, tidak perlu guru menunggu kita.

  • SEGAR

Ini antara cabaran dalam kelas maya, iaitu pelajar akan mudah mengantuk. Disebabkan hanya menghadap laptop atau telefon ia membuatkan pelajar hilang fokus. Nak kekal segar di dalam kelas mudah je. Pertama, duduk dalam posisi yang betul, jangan kita belajar di atas katil sambil baring itu akan menyebabkan kita mengantuk dan tidur. Kedua, sediakan bekalan air atau kudap-kudapan yang ringan, jika rasa ngatuk minum air atau makan kudap-kudapan tapi dengan kebenaran guru. Ketiga, buat rengangan badan yang ringan. Ini dapat membantu kita untuk kelas segar.

Tidak lupa juga kepada para pendidik, guru-guru, dan pensyarah, guna cara pembelajaran yang menarik untuk menarik perhatian dan fokus pelajar. Contohnya, kerap berinteraksi dengan pelajar dengan tanya soalan kepada mereka, selitkan selingan tanyangan video dalam pembelajaran, ini sangat membantu bagi pelajar yang cenderung kepada visual atau audio. Seterusnya, buat aktiviti, main sambil belajar seperti buat kuiz menggunakan aplikasi yang menarik, terdapat banyak aplikasi di internet yang boleh digunakan.

  • HUBUNGAN

Perkara yang terakhir sekali ini amatlah penting iaitu, perihara hubungan dengan Allah, ibubapa, guru-guru atau pensyarah dan kawan-kawan. Utamanya, peliharalah hubungan dengan Allah, jaga solat di awal waktu, membaca Al-quran dan banyakkan berdoakan kerana ilmu yang diperoleh atas keizinan-Nya. Hormat dan taat pada ibubapa, apabila sudah belajar di rumah guna masa yang ada untuk berbakti pada mereka, taatlah apa yang disuruh selagi tidak bertentangan dengan syariat Allah.

Selain itu, jaga adab dan akhlak antara pelajar dan guru kerana adab belajar secara maya ini sudah tidak dijaga kerana tidak bersemuka, video boleh ditutup, suara boleh disenyapkan, dan masuk kelas lewat. Adab dan akhlak nilainya sangat tinggi dan orang tidak pandang pada ilmu setinggi gunung yang kita peroleh tetapi adab dan akhlak yang dihiasi diri.

Tidak dilupakan juga, bantu kawan-kawan yang memunyai masalah dalam pelajaran atau mungkin ada sebahagian daripada mereka yang tidak mempunyai capaian internet yang baik untuk hadir ke kelas. Ilmu yang ada dikongsi bersama.

Kata Imam As-Syafie ;

“Jika kamu tahan penatnya belajar, maka kamu akan menanggun peritnya kebodohan”

Jangan jadikan situasi pandemik covid-19 sekarang sebagai alasan untuk kita tidak mahu menimba ilmu. Cari solusi dan teruskan usaha kerana Allah akan kurniakan ganjaran bagi mereka yang usaha.

Dapat apa dengan Puasa 6 Syawal?

 

Alhamdulillah, syukur sudah seminggu kita menyambut hari kemenangan syawal. Syawal kalini kita diuji sekali lagi dengan peningkatan bilangan kes covid-19 yang mendadak dan sudah tentu ramai diantara kita yang sedih tidak dapat pulang beraya di kampung halaman. Setiap ujian yang dianugerahkan Allah bukanlah sia-sia dan tiada nilai tetapi untuk mendidik dan memberi ganjaran bagi mereka yang bersabar.

Bila sebut pasal syawal amalan yang paling digalakkan bagi kita umat Islam adalah puasa 6. Haa dah mula puasa 6 ke belum? Jangan risau InsyaAllah masih masa jom kita sama-sama mengerjakan ibadah puasa 6.

Sebenarnya apa yang kita akan dapat dalam mengerjakan ibadah puasa 6 ni? Tak cukup ke kita puasa 30 hari dalam bulan Ramadan? Kalau nak tahu ganjaran puasa 6 ni sangat besar yang dijanjikan Allah. Nak tahu apa dia jom kita tengok apa yang Allah akan ganjarkan kepada mereka yang mengamalkannya.

  • Berpuasa ibarat selama setahun

Dari Riwayat imam muslim, Nabi Muhammad S.A.W bersabda ;

“Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian meneruskan dengan enam hari di bulan Syawal sepertinya dia berpuasa selama setahun.”

Berdasarkan hadis tersebut jelas menyatakan bahawa sesiapa yang berpuasa 6 hari di bulan syawal, dia akan diganjari menyamai puasa selama setahun. SubhanaAllah besar ganjaranya, rebutlah peluang yang dikurniakan Allah kerana kita tidak tahu mungkin disebabkan amalan ini kita diganjarkan syurga.

Cara Nak Puasa Enam & Puasa Ganti - AlMukhlisin

  • Mengukuhkan hubungan dengan Allah S.W.T.

Bagi mereka yang mendekatkan diri dengan beribadah, Allah akan mencintainya dan akan sentiasa dipandang Allah. Seperti mana Allah berfirman dalam satu hadis qudsi ;

“Dan tidaklah seorang hamba bertaqarrub (mendekatkan diri dengan beribadah) kepada-Ku dengan sesuatu, yang lebih Aku cintai daripada apa yang telah Aku wajibkan kepadanya, dan sentiasalah hamba-Ku bertaqarrub kepada-Ku dengan amalan sunnah hingga Aku mencintainya; bila Aku telah mencintainya, maka Aku adalah pendengarannya yang digunakan untuk mendengar, dan penglihatannya yang digunakannya untuk melihat dan tangannya yang digunakan untuk memukul dan kakinya yang digunakannya berjalan; jika dia meninta kepada-Ku pasti Aku akan memberikannya, dan jika dia meminta perlindungan kepada-Ku pasti Aku akan melindunginya.” (Riwayat Al-Bukhari)

  • Ganjaran syurga

Ganjaran syurga adalah ganjaran tak ternilai harganya, beruntunglah mereka yang menjaga amal ibadah sepanjang kehidupanya. Firman Allah dalam surah az-Zumar : 73

“Dan orang-orang yang bertaqwa kepada Tuhan mereka akan dibawa ke syurga dengan berpasukan-pasukan, sehingga apabila mereka sampai ke syurga yang pintu-pintunya sedia terbuka dan penjaga-penjaganya mengalu-alukan mereka dengan kata-kata:” Salam sejahtera kepada kamu, berbahagialah kamu, maka silalah masuk ke dalam syurga ini dengan keadaan tinggal kekal di dalamnya (mereka pun masuk).”

Dan betapa istimewanya orang yang berpuasa ini adalah kerana terdapat pintu syurga yang khas disediakan buat mereka iaitu pintu syurga Rayyan. Jom kita sama-sama mengamalkan puasa 6 di bulan syawal moga kita dikurniakan ganjaranNya.

Sebab Mengapa Imam Malik Memakruhkan Puasa Enam Syawal - Oh! Media

Promosi Raya Kelas Online Berkumpulan & Personal 1 to 1

Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada anda semua!

 

Bagaimana cerita raya PKP anda kali ni?

Dah hari ke 6 Syawal, anda dah mula puasa 6?

 

PdPr pun dah mula semalam.

Bagaimana dengan anak anda? Ok ke tu belajar?

 

Kami boleh bantu anak anda belajar gaya lebih seronok, interaktif & berkesan.

 

Bersempena dengan Syawal kali ini…

 

Kami di CMN Academy ingin berikan anda hadiah kelas percuma & voucher untuk anak anda belajar dengan seronok & improve result.

 

 

Funtastic Raya Learning ini menawarkan kelas PERCUMA untuk Funtastic Online Tuition.

Funtastic Online Tuition ini menerapkan pembelajaran berkumpulan secara lebih menarik, mudah faham & berkesan.

 

Ada pelajar ni yang join kelas Sains. Awalnya, sebelum join kelas Funtastic Sains ni, adik ni tak minat langsung Sains, jadi memang nak skor tu susah sikit. Yang bestnya lepas join kelas ni, minat tu dah timbul sampai adik Alisha dapat skor 97 markah!

 

Ada seorang lagi pelajar tak minat langsung Bahasa Arab sebelum ni. Bila tak minat, susah sikit nak perform. Tapi lepas dah join kelas Funtastic Bahasa Arab, sekarang dah siap jadi rujukan kawan-kawan. Hebat betul adik ni.

 

Kalau nak anak anda meningkat prestasinya, jom daftarkan ke Funtastic Online Tuition.

Boleh terus ke pelajarberjaya.com untuk mendaftar.

 

Ada pelajar yang perlukan bimbingan secara 1 to 1 atau personal.

Jadi kami juga sediakan inisiatif kelas online personal untuk anak anda terus dapat pembelajaran tanpa henti walaupun keadaan pandemik covid-19 ni agak membimbangkan.

Orang kata kita ambil ‘precaution’, sebagai solusi kepada home tuition.

 

Jadi sempena Syawal ni, kami ada promosi diskaun khas untuk anda yang mendaftar online tuition.

 

>>Klik Di Sini untuk team kami bantu.

 

Semoga perkongsian ini dapat bantu anda mendapatkan pembelajaran yang lebih baik untuk tambahan kepada pembelajaran di sekolah atau PdPr anak anda .

Mengapa 17 Ramadhan Dipilih Sebagai Tarikh Nuzul Quran

17 Ramadan akan tiba dan seluruh negara akan bercuti meraikan peristiwa Nuzul Quran (tanggal Al-Quran diturunkan). Dalam blog kali ini, saya ingin bercerita tentang peristiwa Nuzul Quran dan mengapa 17 Ramadan dipilih sebagai tarikh sambutan Nuzul Al-Quran.

Peristiwa Nuzul Quran merupakan peristiwa berlakunya penurunan ayat al-quran yang pertama kepada Nabi Muhammad SAW dan secara berperingkat sehingga lengkap seperti mana Al-Quran yang kita baca pada hari ini.

Ianya berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadhan bersamaan 6 Ogos 610 M, tahun ke-41 keputeraan baginda Nabi Muhammad SAW. Ketika sedang beribadat di Gua Hira’, baginda saw didatangi Jibril lalu diwahyukan 5 ayat pertama daripada surah al-‘Alaq.

17 Ramadhan dipilih sebagai tarikh sambutan Nuzul Quran kerana berdasarkan suatu riwayat daripada al-Waqidi menerusi Abu Ja’far al-Baqir yang mengatakan bahawa (penurunan ) wahyu kepada Rasulullah SAW bermula pada hari Isnin, 17 Ramadan. 

Ibn Ishaq juga berkata: Rasulullah SAW mula diturunkan wahyu kepadanya pada bulan Ramadan. Allah Azza Wajalla berfirman ( maksudnya ): Bulan Ramadan yang diturunkan padanya Al-Qur’an sebagai petunjuk kepada manusia dan keterangan-keterangan kepada petunjuk itu,juga sebagai pembeza ( antara yang haq dan yang batil ).

Dan Allah Ta’ala berfirman ( maksudnya ): Sesungguhnya Kami menurunkannya ( Al-Qur’an ) pada malam al-Qadr. Dan Allah berfirman ( maksudnya ): Sekiranya kamu benar-benar beriman kepada Allah dan apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami pada hari al-Furqan, hari pertembungan dua kumpulan… Itulah ( yang dimaksudkan) pertemuan(peperangan ) Rasulullah SAW dengan golongan musyrikin di Badr.

Berkata Ibn Ishaq: Abu Ja’far Muhammad bin Ali bin Husain menceritakan kepadaku bahawa Rasulullah SAW bertemu ( memerangi) golongan musyrikin dalam peperangan badar pada hari Juma’at, pagi 17 Ramadan.

Maka jelaslah disini bahawa 17 Ramadhan adalah tarikh peristiwa Nuzul Quran.

Apa yang lebih pasti adalah, Allah s.w.t melalui Nabi Muhammad s.a.w menyeru kaum muslimin untuk mengejar lailatul-qadar iaitu sebuah malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Perkara ini adalah lebih penting untuk kita sama-sama kejar dan rebut sebaik mungkin, selagi masih diberi peluang untuk hidup diatas muka bumi ini.

Moga Ramadhan kali ini menjadikan kita benar-benar diampunkan oleh Allah s.w.t sekaligus tergolong di dalam hamba-Nya yang bertaqwa dan berjaya memburu lailatul-qadar. Allahuma Amiin.

Wallahua’lam.

 

Hayati Peristiwa Isra’ Mikraj : Peristiwa 27 rejab Nabi Muhammad SWT

“Maha Suci (Allah), yang telah memperjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidilharam ke Masjidilaqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, Maha Melihat.” — QS. Al-Isra’ 17: Ayat 1

Peristiwa Isra’ Mikraj ini disambut oleh orang Islam di Malaysia bagi memperingati peristiwa yang sangat luar biasa yang telah dilalui oleh Rasulullah s.a.w. pada tahun ke-11 kerasulan Baginda.

Peristiwa ini merupakan kisah perjalanan Nabi Muhammad SAW dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa serta dilanjutkan menuju Sidratul Muntaha dalam semalam bisa mengingatkan kita kembali pada kuasa dan kebesaran Allah SWT. Hal ini demikian, merupakan perjalanan yang tidak masuk akal bagi mereka yang menggunakan akal semata-mata. Ini kerana jarak perjalanan itu hampir 1,250 kilometer.

Disebabkan itu, ramai dalam kalangan orang yang beriman pada mulanya menjadi kufur disebabkan tidak percaya tentang apa yang dikhabarkan oleh Baginda Rasulullah lebih-lebih lagi Baginda mengkhabarkan bahawa perjalanan tersebut hanya mengambil masa tidak sampai semalaman.

Apa itu maksud Isra’ & Mikraj ?

Isra’ merupakan perjalanan Nabi Muhammad dari Masjidil Haram di Mekah menuju Masjidil Aqsa di Jerusalem.

Mikraj adalah perjalanan Nabi dari bumi menuju Sidratul Muntaha, langit ke tujuh yang merupakan tempat tertinggi.

Sebenarnya, Isra’ dan Mikraj merupakan dua peristiwa berbeza. Namun karena dua peristiwa ini terjadi pada waktu yang bersamaan maka disebutlah Isra’ Mikraj.
Kisah ini bermula dimana saat Rasulullah SAW mengisi waktu selepas Isya dengan tidur lebih awal agar dapat bangun sepertiga malam terakhir untuk solat. Namun , pada malam tersebut  malaikat Jibril datang berjumpa dengan Rasulullah SAW lalu mengajak banginda keluar dari rumah untuk melaksanakan Isra’ MIkraj. Rasulullah kemudian menaiki Buraq  menuju ke Masjidil Aqsa.

Saat berada di langit ketujuh, Rasulullah bertemu dengan Nabi Ibrahim. Rasulullah kemudian melanjutkan perjalanan hingga ke langit tertinggi, Sidratul-Muntaha. Di tempat itu, Allah SWT memberikan perintah kepada Nabi Muhammad SAW dan umatnya untuk mendirikan solat 50 kali dalam sehari.

Setelah mengunjungi langit tertinggi, Rasulullah kembali. Ketika sampai di tempat Nabi Musa, beliau ditanya,

“Apa yang telah diwajibkan Rabbmu atas umatmu?” Rasulullah pun menjawab pertanyaan tersebut, lalu Musa meminta Rasulullah untuk menghadap Allah dan meminta keringanan.

Rasulullah pun menuruti permintaan tersebut dan meminta keringanan. Permintaan Rasulullah didengar hingga kewajiban solat menjadi lima kali sehari.

Jika kita perhatikan dan kita selami kisah ini maka kita akan dapati bahawa perintah solat adalah satu perintah yang sangat besar sehingga Allah menjemput nabi menerima sendiri suruhan untuk mengerjakan solat. Disebabkan itulah terdapat banyak ayat yang mana Allah perintahkan supaya manusia sentiasa meminta pertolongan Allah dengan mengerjakan ibadah solat.
Firman Allah di dalam Surah Al-Baqarah ayat 45:
” Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk. “
Kisah- kisah ini merungkaikan bahawa kita perlu mendalami kisah kisah zaman nabi dimana untuk kita mengetahui peristiwa istimewa zaman Rasulullah SAW. Hal ini demikian dalam islam menjadi satu kewajiban untuk menuntut ilmu bahawa di dalam alquran dan hadis juga telah menrangkan kewajiban sesorang untuk menuntut ilmu. Hal ini kerana, dengan belajar manusia boleh meningkatkan kemampuan dirinya. Dengan belajar juga, manusia juga dapat mengetahui hal-hal yang sebelumnya tidak ia ketahui.

Dalam sebuah Hadis pun disebutkan tentang keutamaan mempelajari ilmu pengetahuan dalam Islam, Rasulullah SAW bersabda:

وَمَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَلْتَمِسُ فِيهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللَّهُ لَهُ بِهِ طَرِيقًا إِلَى الْجَنَّةِ

Artinya:Siapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan mudahkan baginya jalan menuju surga.” (HR. Muslim, no. 2699)

Jadi JOM ramai ramai kita mencari ilmu tentang fardhu ain, mengaji dan ilmu agama secara online atau home tuition dengan CMN Academy !

BELAJAR MENGAJI DIRUMAH ANDA

ATAU SECARA ONLINE

NAK KAMI BANTU ANDA ? JOM TEKAN LINK DIBAWAH !!

 

 

Tingkatkan Ilmu Al-Quran & Agama Bersama CMN Academy

Kita asyik risau bila tengok keadaan sekarang…

Tapi adakah kita mengambil ibrah & kesempatan yang diberi untuk meningkatkan ilmu agama & bekalan di hari kemudian?

Bukankah doa anak yang soleh adalah salah satu bekalan untuk bantu kita di alam sana, selain dari bekalan ibadah kita sendiri?

Al-Quran juga salah satu yang dapat berikan kita syafaat jika kita sentiasa dekat, membaca & beramal dengannya.

 

Kami ingin bantu anda & keluarga yang benar-benar mahu belajar membaca, memperbaiki bacaan, memahami maksud, serta mengetahui kisah di sebalik ayat-ayat Al-Quran dengan beberapa program yang kami wujudkan.

 

Bersedia untuk ketahui apa program yang ada?

 

1- Mengaji Online Personal 1 to 1 / Keluarga / kumpulan kecil

  • Terbuka kepada kanak-kanak, remaja & dewasa.
  • Belajar secara face to face melalui aplikasi Zoom atau video call.
  • Mudah bertanya soalan & tak perlu segan atau malu.
  • Lebih fleksibel dalam penentuan masa & hari kelas.

 

2- Funtastic Online Tuition Mengaji

  • Terbuka kepada pelajar berumur antara 5-12 tahun.
  • Kelas secara berkumpulan melalui aplikasi Zoom.
  • Masa & hari kelas yang telah ditetapkan.
  • Belajar mengaji Al-Quran dengan cara lebih seronok.
  • Boleh berkomunikasi secara 2 hala semasa kelas samada secara verbal atau chat.
  • Boleh berkomunikasi selepas atau sebelum kelas dalam telegram support group.

 

3- Funtastic Online Tuition Tajwid

  • Terbuka kepada pelajar berumur antara 5 – 12 tahun.
  • Kelas secara berkumpulan melalui aplikasi Zoom.
  • Masa & hari kelas yang telah ditetapkan.
  • Belajar & faham tajwid dengan gaya infografik yang lebih seronok & mudah.
  • Boleh berkomunikasi secara 2 hala semasa kelas samada secara verbal atau chat.
  • Boleh berkomunikasi selepas atau sebelum kelas dalam telegram support group.

 

4- Quranic Vengers Online QVO 2021

  • Program terbaru daripada kami di mana yang terdekat adalah pada 12 Februari 2021.
  • Dibawakan secara online melalui aplikasi Zoom.
  • Sesi kali ini merangkumi Surah As-Syams
  • Gabungan 3 elemen – Tilawah/Hafaz, Tajwid Infografik & Tadabbur Kisah

 

5- Mengaji Personal 1 to 1 di Rumah

  • Terbuka kepada kanak-kanak, remaja & dewasa.
  • Belajar secara face to face di mana tutor akan ke rumah anda.
  • Mudah bertanya soalan & tak perlu segan atau malu.
  • Lebih fleksibel dalam penentuan masa & hari kelas.

 

Pilihan di tangan anda!

Semoga dipermudahkan :)

 

Untuk konsultasi PERCUMA @ pertanyaan boleh klik di bawah

 

Promosi Mengaji Online Personal 1 to 1 CMN Academy

“Saya menyesal tak belajar mengaji lebih awal. Saya malu tak dapat baca Yasin bila mak meninggal.”
“Saya baca al-Quran, cuma saya tak pasti betul atau tidak.”
“Saya menangis tengok orang dalam TV pandai mengaji tapi saya tak pandai. Saya cakap kat anak…carikanlah ustazah untuk mak.”
Ini antara kisah benar yang diceritakan oleh klien kami sendiri.
Sayu bila dengar kisah begini.
Masih ramai yang tercari-cari di mana nak belajar mengaji dengan efektif.
Masa sekarang elok kita ambil peluang untuk belajar & mendalami ilmu al-Quran, bukan? Sekurang-kurangnya dapat belajar baca & baiki bacaan.
MASIH MEMENDAM RASA NAK MENGAJI, TAPI MALU/SEGAN NAK BELAJAR RAMAI2?
.
Jom kami bantu!
.
.
Dengan pengalaman kami mengendalikan sesi pembelajaran secara online sejak 2016, kami ingin bantu anda untuk merasai keseronokkan belajar mengaji secara online yang lebih Mudah, Selamat & Berkesan!
.
.
Sempena Promosi Kelas Percuma (PKP),
.
Dapatkan 1 Sesi PERCUMA kelas Mengaji Online 1 to 1 dengan setiap pendaftaran sepanjang Januari 2021.
.
Klik http://bit.ly/PKP-ngaji sekarang untuk dapatkan konsultasi PERCUMA & pelbagai BONUS lain.

Nak Tahu Petua istiqamah belajar akaun?

Nak Tahu Petua istiqamah belajar akaun?

Sesi Funtastic Online Booster bersama seorang pelajar iaitu Adik Izzah Zalikha dan seorang guru akaun, Cikgu Akin bersama moderator hebat tak lain tak bukan Coach Isa dari CMN. Topik menarik yang dibancangkan adalah Petua atau Tips untuk istiqamah belajar matapelajaran akaun? Wow. Susah sangat ke subjek akaun ni sampai perlu istiqamah nak belajar? Jom kita teliti perkongsian daripada dua jemputan ni.

Pengenalan sedikit tentang adik Izzah Beliau merupakan seorang pelajar smk bukit Rahman Putra dan berasal daripada Shah Alam, Selangor. Beliau yang pada awalnya agak pemalu di awal permulaan sesi tuisyen bersama Cikgu Akin. Bermacam cara yang dicuba oleh Cikgu Akin untuk menangi hati Izzah ni supaya jatuh cinta dengan subjek prinsip akaun ni.

Kata Izzah, Cikgu Akin lebih mendekatkan diri seperti kawan dengan pelajar membuatkan pelajar lebih selesa untuk menimba ilmu dan tidak malu bertanya. Kembali pada topik, apa petua darpada Cikgu Akin untuk mengajak pelajar istiqamah/konsisten dalam belajar subjek Prinsip Akaun?

  1. Hubungan antara pendidik dengan pelajar mesti lebih seperti rakan
  • Ini bagi memudahkan sesi pembelajaran. Pelajar akan lebih terbuka untuk bertanya. Dengan itu, tutor boleh focus dengan masalah pelajar dan bantu mnyelesaikan segala persoalan dalam fikiran pelajar. Pelajar juga akan lebih bermotivasi untuk medalami subjek tersebut.
  • Tutor perlu elakkan megulangi benda yang sama malah masukkan ‘Added Value’ dalam perkongsian dengan pelajar supaya pelajar tidak hilang minat.
  • Kongsikan dengan pelajar, knowledge tentang aplikasi subjek tersebut selepas persekolah atau industry.
  1. Susun waktu belajar. Amalkan ‘Backward Learning Study Time’ dalam jadual waktu belajar.
  • Susun Ikut kesusahan subjek. Subjek yang lebih susah, lebih panjang masa yang diperlukan untuk ulangkaji. Bergantung kepada setiap pelajar. KenaL Pasti di mana patut letakkan subjek Prinsip Akaun dalam jadual.
  • Susun mengikut topik dalam sesuatu subjek.
  • Contoh; URGENT, NOT URGENT, IMPORTANT, NOT IMPORTANT
  • Sesi pembelajaran akan lebih teratur dan efektif. Pelajar juga akan lebih berdisiplin.
  1. Tunda VS Tanda
  • Bila ada kelas tunda atau batal, ambil inisiatif untuk ulang kaji subjek yg tertunda tersebut. Dengan cara, penggunaan masa pelajar akan lebih bermanfaat.
  • Untuk tanda pula, buat planner atau ‘To-do-list’. Dengan cara ini, pelajar akan lebih jelas dengan apa yang hendak dilakukan. Seperti nak mula dgn topik apa dsb.
  • Mula dengan subjek atau topik yang senang untuk ‘build confident’.

Sedikit nasihat daripada adik Izzah kepada pelajar yang lain terutama yang mengambil subjek Prinsip Akaun, perlu ‘Open Minded’ untuk belajar sesuatu yang baharu dan betulkan niat untuk menuntut ilmu. Fikirkan segala manfaat yang akan datang darpada ilmu tersebut.

Sebagai penutup daripada Cikgu Akin, jika hendak belajar benda baharu, kita perlu ‘Go For It’. Jangan teragak-agak sebab segala yang dipelajari pasti ada manfaat. Selain itu, jangan ‘Give Up’. Ambil masa sampai jumpa orang yang betul untuk datangkan semangat belajar tu seperti guru, kawan, keluarga atau kaunselor.

Berikut merupakan sedikit sebanyak yang dapat dipetik daripada sesi perkongsian Cikgu Akin dan adik Izzah tentang Petua untuk Istiqamah atau Konsisten belajar Prinsip Akaun. Banyak lagi tips, perbincangan dan cerita menarik yang dikongsikan oleh dua jemputan ini seperti tips menjawab soalan sewaktu peperiksaan dan sebagainya.

Untuk tahu lebih banyak, boleh tonton rakaman sesi Live tersebut di link yang tertera di bawah.

https://fb.watch/2Oay3SCvxZ/

 

 

“Trial SPM dah dekat sangat! Nak buat macam mana ni?”

Sijil Pelajaran Malaysia SPM adalah salah satu exam besar yang bakal menentukan masa depan pelajar. Nak sambung belajar universiti, kena ada keputusan yang mantap untuk pilih ‘course’ yang diidamkan atau popular. Jadi SPM ni bukan satu perkara yang kecil,yang boleh dibuat sambil lewa. Setuju?

 

Ramai calon SPM tengah bergelut nak cover & ulangkaji pelajaran. Maklumlah.. sebelum ni banyak cuti & dicutikan, jadi ada yang nak kena belajar sendiri. Bila sebut subjek Matematik Tambahan atau Add Maths dan Kimia, ramai calon ni ‘kecut perut’. Ada yang masih belum bersedia nak exam.

 

Ini 3 tip persediaan untuk anda, calon SPM 2021:

1- Banyakkan ulangkaji pelajaran yang telah belajar terutamanya pada konsep supaya dapat lebih faham dan ingat apa yang dipelajari.

2- Tambahkan latihan untuk mantapkan kefahaman. Ini dapat bantu pelajar kurangkan ‘careless’ semasa menjawab soalan sebenar dan mudah ‘tackle’ apa saja jenis soalan. Adakan juga latihan buat soalan sebenar dalam masa yang ditetapkan supaya boleh bantu pelajar ‘improve’ menjawab dengan betul dalam masa yang diberikan.

3- Hadiri seminar atau kelas pecutan untuk mantapkan lagi kefahaman dalam subjek dan cara menjawab soalan. Biasanya sebagai bonus, pelajar akan dapat perkongsian pelbagai tip persediaan akhir untuk hadapi peperiksaan.

 

Nak kami bantu & bimbing anda di saat-saat akhir ini?

CMN Academy akan mengadakan Seminar BEST SPM 2020 (Fast-Lane Edition) pada 26 September ini!

 

 

Seminar ini merupakan seminar pecutan SPM yang akan bantu pelajar untuk lebih bersedia & bersemangat harungi peperiksaan yang akan tiba, melalui kaedah yang lebih mudah faham, seronok & berkesan. Seminar yang khas untuk calon SPM 2021 yang mana tak lama saja lagi akan ada peperiksaan percubaan SPM ini akan menemui anda secara hybrid, iaitu online & offline. Pelajar atau ibubapa boleh pilih beberapa pakej menarik!

 

 

Jadi, apa tunggu lagi!
Berikan kami ruang dan peluang untuk bantu anda berjaya dalam SPM terutamanya subjek Add Maths dan Kimia.

 

Daftar Seminar BEST SPM Fast-Lane Edition sekarang di sini.

 

Jom kita hebat & skor Add Maths dan Kimia!