Tips Kekalkan Prestasi Belajar Online

Aimi memerhatikan sekali lagi skrin telefonnya. Terpampang markah ujian yang baru diberikan oleh cikgu sebentar tadi. Keluhan kecil keluar dari mulutnya. Sejak sekolah dijalankan secara online, markah ujiannya semakin menurun berbanding semasa pengajaran secara berdepan di dalam kelas.

Ting! Bunyi whatsapp masuk daripada kawannya, Nadia. Aimi teringat hasil ujian tadi. Nama Nadia berada di tempat teratas kerana mendapatkan markah tertinggi di dalam kelas. Sebelum ini, namanya dan Nadia bergilir-gilir di tempat pertama. Semakin lama kelas online, namanya semakin jatuh ke bawah. Tetapi, nama Nadia masih bertahan di atas.

Aimi menyuarakan isi hatinya dan menanyakan bagaimana Nadia masih berjaya walaupun suasana belajar telah berubah. Nadia menenangkan Aimi dan berkongsi tips atau amalan yang dilakukan untuk mempertahankan prestasinya.

1. Sebelum kelas online
Bangun dan bersiap sedia dari awal. Bersihkan diri dengan mandi sebelum kelas pagi sangat membantu untuk menyegarkan diri. Pelajar juga perlu sarapan terlebih dahulu. Ini kerana kadar gula dalam darah adalah rendah untuk otak berfungsi dengan baik selepas bangun tidur. Kemudian, pastikan kawasan belajar adalah sesuai dan selesa seperti bilik yang terang, senyap dan mempunyai jaringan internet yang kuat.

2. Semasa kelas online
Pegang pen atau pensel dan catat apa yang perlu. Selain dapat menambah poin kefahaman, ia juga dapat mengelakkan pelajar dari terleka dengan perkara lain. Seterusnya, phone juga digalakkan berada jauh dari jangkauan kita. Gunakan phone jika betul-betul perlu sahaja. Dalam pada itu, jika ada perkara yang tidak difahami, pelajar boleh bertanya terus kepada cikgu.

3. Selepas kelas online
Ambil masa untuk rehat seketika. Minum air atau buat regangan bagi memberi ruang kepada otak dan badan berehat setelah penat memproses pelajaran. Setelah berehat, cuba buat nota atau latihan mengenai apa yang telah dipelajari dalam kelas tadi. Ini bertujuan untuk menguatkan ingatan dan menguji kefahaman topik tersebut.

Setelah mengetahui cara Nadia belajar secara online, Aimi bertekad untuk cuba mengikuti tips tersebut dan menaikkan kembali markah dan prestasinya. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

Semoga bermanfaat 😄

Berminat Nak Dapatkan Tutorial Basic Video Editing  ‘Secara Percuma’

klik link di bawah:

https://bit.ly/tutorialbve

6 Manfaat Bersenam Secara Rutin Kepada Diri dan Kehidupan Anda.

Semua orang menyedari betapa pentingnya bersenam, tetapi tak ramai yang mempraktikkannya. Senaman memberi manfaat kepada seluruh anggota badan dan kehidupan kita. Berikut adalah 6 sebab mengapa anda harus menjadikan senaman sebagai sebahagian daripada rutin harian anda.

Kenapa bersenam sangat penting?

1. Meningkatkan Kecergasan

Senaman membantu anda tetap sihat. Bersenam secara teratur meningkatkan tahap kecergasan anda secara keseluruhan, yang seterusnya meningkatkan sistem pertahanan badan dan menjadikan antibody badan anda jadi lebih kuat. Selain itu anda akan rasa lebih bersemangat untuk melakukan tugas harian yang lain.

 

2. Menambah Tenaga

Salah satu sebab untuk melakukan senaman secara teratur adalah kerana ia memberi anda tenaga. Biasanya orang akan minum kopi atau minuman tenaga untuk kembali cergas tapi jika selalu diamalkan ianya tidak sihat untuk kesihatan badan. Dengan melakukan senaman dapat membantu oksigen mengalir lebih bebas ke seluruh badan dan memberi anda tenaga yang sangat diperlukan sepanjang hari. Ini juga meningkatkan stamina keseluruhan anda, yang dapat membantu anda kekal bertenaga lebih lama.

 

3. Meningkatkan Kesihatan Mental

Dengan senaman mampu melepaskan bahan kimia seperti endorfin dan serotonin yang meningkatkan mood anda. Ini juga dapat membuat anda bebas dari memikirkan perkara2 lain, membantu mengurangkan perasaan kesepian dan terasing, dan membuat anda berhubung dengan orang lain. Sekiranya anda kerap bersenam, ia dapat mengurangkan tekanan dan gejala keadaan kesihatan mental seperti kemurungan, kegelisahan, dan membantu pemulihan masalah mental.

 

4. Mengawal Berat Badan

Salah satu faedah senaman yang paling biasa adalah membantu anda mengawal dan menguruskan berat badan anda. Latihan membakar kalori membantu
penurunan berat badan. Walaupun senaman yang berat akan membakar lebih banyak kalori, tetapi latihan sederhana seperti berjalan pantas juga dapat memberi kesan positif kepada penurunan berat badan.

 

5. Tidur lebih berkualiti

Bersenam sangat bermanfaat untuk tidur anda. Orang yang kerap bersenam membolehkan kualiti tidur yang lebih baik daripada mereka yang tidak bersenam.

 

6. Kesihatan Jangka Panjang

Sebagai tambahan kepada semua manfaat langsung dari senaman berkala, ia dapat membantu anda mencegah masalah kesihatan seperti penyakit jantung dan diabetes dalam jangka masa panjang. Bersenam meningkatkan kolesterol “baik” anda dan mengurangkan risiko masalah yang serius, terutama yang berkaitan dengan jantung.

Bersenam dapat membantu dengan pelbagai masalah kesihatan dengan semudah berjalan-jalan. Cuba lakukan aktiviti fizikal ke dalam rutin harian anda selangkah demi selangkah!

 

JENIS-JENIS LATIHAN

Terdapat tiga bahagian kebiasaan senaman yang seimbang iaitu latihan aerobik, latihan kekuatan, dan latihan fleksibiliti.

 

 

Terima Kasih, Semoga Bermanfaat

Senang je Belajar Bahasa Arab

“Susahnyaa bahasa arab ni, tak faham laaa”

“Susahnya nak ingat..tak boleh masuklah”

Ayat-ayat macam tu biasa sangat kita dengar terutamanya bagi pelajar yang tak dapat score dalam subjek bahasa arab. Susah sangat ke bahasa arab ni sebenarnya sampai tak boleh nak score??

Sebenarnya tak kesah la subjek apa sekali pun sains ke, math, addmath, fizik, bahasa inggeris..semuanya ada cabaran dalam menuntutnya. Ilmu itu nilainya tinggi jadi usaha untuk mempelajarinya juga perlu tinggi. Subjek bahasa arab menjadi susah bukanlah sebab bahasa itu sendiri tetapi “mindset” atau persekitaran dan buah mulut orang yang menyatakan ianya susah. Jadi ramailah yang beranggapan bahasa arab ini susah.

Pertama sekali ubah cara fikir kita, sebab ini lah yang mempengaruhi kita dalam menuntut ilmu. Kalau kita fikir ianya susah maka susah la. Kita akan jadi malas dan tak semangat bila nak belajar sebab dari awal lagi kita dah beranggapan ianya susah. Jadi tukar dan ubah presepsi kita bahawa bahasa arab ini mudah, InsyaAllah Allah akan bantu dan membuka jalan bagi orang-orang yang usaha dalam menuntut ilmu.

Pupuk minat kita dalam belajar bahasa arab, sebab minat itu boleh dibina dengan banyak cara sebenarnya. Kita boleh pelbagaikan cara pembelajaran di luar waktu pembelajaran formal, contohnya zaman kini adalah zaman internet gunakan internet itu sebaik mungkin, kita boleh melayari di YouTube, banyak video-video yang menarik yang boleh kita dapat dari situ. Kita boleh sertai channel-channel di Telegram yang banyak berkongsikan tentang kosa kata bahasa arab, ungkapan-ungkapan yang menarik dalam bahasa arab. Selain itu juga, TikTok juga ada yang berkongsikan tentang bahasa arab yang kita boleh praktikkan dalam kehidupan seharian kita. Sebenarnya banyak platform yang kita dapat layari di internet cuma perlukan kemahuan dan sedikit usaha untuk mencarinya, bak kata orang maklumat di hujung jari, tekan terus dapat.

Tapi kalau ada yang susah nak hafal tu nak buat macam mana? Sebab bahasa arab ni banyak sangat kena hafal. Memang tak dapat dinafikan sebab bahasa arab ni bahasa yang jarang kita guna sebab tu kadang-kandang agak sukar untuk kita ingat. Tapi itu bukan alasanya, orang yang nak berjaya mesti mencari solusi. Jika diikutkan lebih 3000 kosa kata bahasa arab yang dipinjamkan kepada bahasa melayu. Contohnya, perkataan-perkataan;

kerusi – كرسي (kursiyun), wujud – وجد (wajada), Kuat – قوى (qawiyy), internet – الإنترنت (al-internet), amal – عمل (amal), darjat – درجة (darajah), khabar – خبر (Khabar), soalan – سؤال (suaalun), mungkin – ممكن (mumkinu)

Dan banyak lagi sebenarnya, kalau nak disenaraikan memang panjang la jadinya. Berdasarkan perkataan-perkataan yang dipinjamkan ini sudah banyak membantu kita untuk ingat dan hafal kosa kata bahasa arab. Cara yang lain adalah kerap guna perkataan yang berbeza dalam penulisan atau percakapan. Kebiasaanya pelajar akan guna perkataan yang sama ketika menulis ayat atau karangan contohnya,

يذهب محمد إلى المدرسة (Muhammad sedang pergi ke sekolah)

Cuba tukar perkataan sekolah kepada stadium (مُدَرِّج), pusat membeli belah (مركز تسوق), ladang (مزرعة) atau apa sahaja perkataan yang jarang digunakan. Cara ini dapat membantu mengembangkan lagi penggunaan kosa kata bahasa arab.

 

Selain itu, wajibkan pada diri untuk menghafal sekurang-kurangnya 3 kosa kata yang baru setiap hari. Kita boleh dapatkan dan belajar kosa kata yang baru melalui pembacaan buku, channel Telegram bahasa arab, TikTok, YouTube atau apa-apa aplikasi. Dengan cara ini banyak kosa kata yang kita akan dapat dan boleh praktikan samada dalam penulisan dan percakapan.

 

Terakhir sekali, ini paling penting tuntut ilmu mestilah berguru jika tidak sesatlah jalan. Walaupun kita sudah mempunyai pelbagai kemudahan internet tetapi gurulah sebaik-baik tempat dalam kita menuntut ilmu. Mereka adalah orang-orang yang mahir dalam bidang tersebut jadi sudah pasti lebih mudah kita untuk mempelajarinya jika tidak kita hanya menghafal semata-mata tanpa memahami ilmu tersebut.

Aplikasi yang boleh dilayari ;

  • Youtube CMN Academy atau Madinah Arabic
  • Tiktok cmnacademy atau sirsyazwan
  • Channel Telegram ; Kosa Kata Bahasa Arab, Uslub Nahwu

Kekal Semangat Belajar Online Di Rumah

Ilmu itu amatlah penting dan wajib keatas setiap individu untuk menuntut ilmu. Tidak kiralah di mana sahaja atau dalam apa-apa situasai, kita mesti menuntut ilmu. Ilmu dapat menjamin masa hadapan dan dapat membentuk masyarakat yang berdisiplin dan berintelektual.

Dalam pandemik Covid-19 hari ini makin meningkat dan kita memperoleh cabaran dalam menuntut ilmu kerana tidak dapat untuk hadir sekolah atau universiti untuk menjalani kelas secara fizikal. Ketika awal tahun  2020 yang lepas kita menghadapi satu situasi yang sangat mencabar kerana semua urusan tidak kira samada belajar mahupun kerja mesti dilakukan secara maya. Tetapi hari demi hari kita sudah dapat mendaptasi situasai maya ini dalam banyak perkara. Sebagai pelajar mahupun guru kita mesti mencari jalan bagaimana kita mahu wujudkan suasana pembelajaran maya yang efektif.

  • NIAT

Perbetulkan niat kita dalam menuntut atau menyampaikan ilmu. Niatlah kerana Allah agar dibuka pintu hati dan mudah menerima dan memahami ilmu yang disampaikan, begitu juga kita dapat menyampaikan ilmu dengan baik. Jika pada permulaan kita tidak diniatkan kerana Allah kita cenderung untuk melakukan sesuatu dalam keadaan terpaksa, buat kerja acuh tak acuh dan mudah hilang fokus. Jadi mulakan dengan niat kerana Allah dan berdoa kepada-Nya agar dipermudahkan urusan dalam menyampaikan atau mempelajari ilmu.

  • SUASANA

Ini antara perkara yang memainkan peranan yang sangat penting. Bina suasana dalam rumah suasana belajar, macam mana tu? Kita hias bilik atau tempat belajar kita cantik-cantik, kemas dan bersih supaya bila kita nak belajar je terus ada semangat, seronok dan selesa ketika belajar atau mengajar. Sama juga situasi di dalam kelas cikgu mesti suruh kita hias kelas, sapu kelas sebab untuk kita rasa selesa belajar. Jadi kita lakukan perkara yang sama di rumah kita.

  • BERSIAP-SEDIA

Cara ini pula mungkin tak ramai yang buat tapi sebenarnya ia sangat membantu kita dalam pembelajaran. Ambil masa dalam 10 ke 5 minit sebelum kelas maya bermula. Buat persiapan dengan membaca nota tajuk yang akan dipelajari, ini sangat membantu kita dalam memahami pelajaran dengan lebih baik dan kita dapat bertanya soalan yang tidak difahami.  Ini dapat mengelakkan daripada mengantuk dalam kelas. Pada masa yang sama juga kita dapat hadir ke kelas maya tepat pada waktunya, tidak perlu guru menunggu kita.

  • SEGAR

Ini antara cabaran dalam kelas maya, iaitu pelajar akan mudah mengantuk. Disebabkan hanya menghadap laptop atau telefon ia membuatkan pelajar hilang fokus. Nak kekal segar di dalam kelas mudah je. Pertama, duduk dalam posisi yang betul, jangan kita belajar di atas katil sambil baring itu akan menyebabkan kita mengantuk dan tidur. Kedua, sediakan bekalan air atau kudap-kudapan yang ringan, jika rasa ngatuk minum air atau makan kudap-kudapan tapi dengan kebenaran guru. Ketiga, buat rengangan badan yang ringan. Ini dapat membantu kita untuk kelas segar.

Tidak lupa juga kepada para pendidik, guru-guru, dan pensyarah, guna cara pembelajaran yang menarik untuk menarik perhatian dan fokus pelajar. Contohnya, kerap berinteraksi dengan pelajar dengan tanya soalan kepada mereka, selitkan selingan tanyangan video dalam pembelajaran, ini sangat membantu bagi pelajar yang cenderung kepada visual atau audio. Seterusnya, buat aktiviti, main sambil belajar seperti buat kuiz menggunakan aplikasi yang menarik, terdapat banyak aplikasi di internet yang boleh digunakan.

  • HUBUNGAN

Perkara yang terakhir sekali ini amatlah penting iaitu, perihara hubungan dengan Allah, ibubapa, guru-guru atau pensyarah dan kawan-kawan. Utamanya, peliharalah hubungan dengan Allah, jaga solat di awal waktu, membaca Al-quran dan banyakkan berdoakan kerana ilmu yang diperoleh atas keizinan-Nya. Hormat dan taat pada ibubapa, apabila sudah belajar di rumah guna masa yang ada untuk berbakti pada mereka, taatlah apa yang disuruh selagi tidak bertentangan dengan syariat Allah.

Selain itu, jaga adab dan akhlak antara pelajar dan guru kerana adab belajar secara maya ini sudah tidak dijaga kerana tidak bersemuka, video boleh ditutup, suara boleh disenyapkan, dan masuk kelas lewat. Adab dan akhlak nilainya sangat tinggi dan orang tidak pandang pada ilmu setinggi gunung yang kita peroleh tetapi adab dan akhlak yang dihiasi diri.

Tidak dilupakan juga, bantu kawan-kawan yang memunyai masalah dalam pelajaran atau mungkin ada sebahagian daripada mereka yang tidak mempunyai capaian internet yang baik untuk hadir ke kelas. Ilmu yang ada dikongsi bersama.

Kata Imam As-Syafie ;

“Jika kamu tahan penatnya belajar, maka kamu akan menanggun peritnya kebodohan”

Jangan jadikan situasi pandemik covid-19 sekarang sebagai alasan untuk kita tidak mahu menimba ilmu. Cari solusi dan teruskan usaha kerana Allah akan kurniakan ganjaran bagi mereka yang usaha.

Dapat apa dengan Puasa 6 Syawal?

 

Alhamdulillah, syukur sudah seminggu kita menyambut hari kemenangan syawal. Syawal kalini kita diuji sekali lagi dengan peningkatan bilangan kes covid-19 yang mendadak dan sudah tentu ramai diantara kita yang sedih tidak dapat pulang beraya di kampung halaman. Setiap ujian yang dianugerahkan Allah bukanlah sia-sia dan tiada nilai tetapi untuk mendidik dan memberi ganjaran bagi mereka yang bersabar.

Bila sebut pasal syawal amalan yang paling digalakkan bagi kita umat Islam adalah puasa 6. Haa dah mula puasa 6 ke belum? Jangan risau InsyaAllah masih masa jom kita sama-sama mengerjakan ibadah puasa 6.

Sebenarnya apa yang kita akan dapat dalam mengerjakan ibadah puasa 6 ni? Tak cukup ke kita puasa 30 hari dalam bulan Ramadan? Kalau nak tahu ganjaran puasa 6 ni sangat besar yang dijanjikan Allah. Nak tahu apa dia jom kita tengok apa yang Allah akan ganjarkan kepada mereka yang mengamalkannya.

  • Berpuasa ibarat selama setahun

Dari Riwayat imam muslim, Nabi Muhammad S.A.W bersabda ;

“Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian meneruskan dengan enam hari di bulan Syawal sepertinya dia berpuasa selama setahun.”

Berdasarkan hadis tersebut jelas menyatakan bahawa sesiapa yang berpuasa 6 hari di bulan syawal, dia akan diganjari menyamai puasa selama setahun. SubhanaAllah besar ganjaranya, rebutlah peluang yang dikurniakan Allah kerana kita tidak tahu mungkin disebabkan amalan ini kita diganjarkan syurga.

Cara Nak Puasa Enam & Puasa Ganti - AlMukhlisin

  • Mengukuhkan hubungan dengan Allah S.W.T.

Bagi mereka yang mendekatkan diri dengan beribadah, Allah akan mencintainya dan akan sentiasa dipandang Allah. Seperti mana Allah berfirman dalam satu hadis qudsi ;

“Dan tidaklah seorang hamba bertaqarrub (mendekatkan diri dengan beribadah) kepada-Ku dengan sesuatu, yang lebih Aku cintai daripada apa yang telah Aku wajibkan kepadanya, dan sentiasalah hamba-Ku bertaqarrub kepada-Ku dengan amalan sunnah hingga Aku mencintainya; bila Aku telah mencintainya, maka Aku adalah pendengarannya yang digunakan untuk mendengar, dan penglihatannya yang digunakannya untuk melihat dan tangannya yang digunakan untuk memukul dan kakinya yang digunakannya berjalan; jika dia meninta kepada-Ku pasti Aku akan memberikannya, dan jika dia meminta perlindungan kepada-Ku pasti Aku akan melindunginya.” (Riwayat Al-Bukhari)

  • Ganjaran syurga

Ganjaran syurga adalah ganjaran tak ternilai harganya, beruntunglah mereka yang menjaga amal ibadah sepanjang kehidupanya. Firman Allah dalam surah az-Zumar : 73

“Dan orang-orang yang bertaqwa kepada Tuhan mereka akan dibawa ke syurga dengan berpasukan-pasukan, sehingga apabila mereka sampai ke syurga yang pintu-pintunya sedia terbuka dan penjaga-penjaganya mengalu-alukan mereka dengan kata-kata:” Salam sejahtera kepada kamu, berbahagialah kamu, maka silalah masuk ke dalam syurga ini dengan keadaan tinggal kekal di dalamnya (mereka pun masuk).”

Dan betapa istimewanya orang yang berpuasa ini adalah kerana terdapat pintu syurga yang khas disediakan buat mereka iaitu pintu syurga Rayyan. Jom kita sama-sama mengamalkan puasa 6 di bulan syawal moga kita dikurniakan ganjaranNya.

Sebab Mengapa Imam Malik Memakruhkan Puasa Enam Syawal - Oh! Media

Promosi Raya Kelas Online Berkumpulan & Personal 1 to 1

Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada anda semua!

 

Bagaimana cerita raya PKP anda kali ni?

Dah hari ke 6 Syawal, anda dah mula puasa 6?

 

PdPr pun dah mula semalam.

Bagaimana dengan anak anda? Ok ke tu belajar?

 

Kami boleh bantu anak anda belajar gaya lebih seronok, interaktif & berkesan.

 

Bersempena dengan Syawal kali ini…

 

Kami di CMN Academy ingin berikan anda hadiah kelas percuma & voucher untuk anak anda belajar dengan seronok & improve result.

 

 

Funtastic Raya Learning ini menawarkan kelas PERCUMA untuk Funtastic Online Tuition.

Funtastic Online Tuition ini menerapkan pembelajaran berkumpulan secara lebih menarik, mudah faham & berkesan.

 

Ada pelajar ni yang join kelas Sains. Awalnya, sebelum join kelas Funtastic Sains ni, adik ni tak minat langsung Sains, jadi memang nak skor tu susah sikit. Yang bestnya lepas join kelas ni, minat tu dah timbul sampai adik Alisha dapat skor 97 markah!

 

Ada seorang lagi pelajar tak minat langsung Bahasa Arab sebelum ni. Bila tak minat, susah sikit nak perform. Tapi lepas dah join kelas Funtastic Bahasa Arab, sekarang dah siap jadi rujukan kawan-kawan. Hebat betul adik ni.

 

Kalau nak anak anda meningkat prestasinya, jom daftarkan ke Funtastic Online Tuition.

Boleh terus ke pelajarberjaya.com untuk mendaftar.

 

Ada pelajar yang perlukan bimbingan secara 1 to 1 atau personal.

Jadi kami juga sediakan inisiatif kelas online personal untuk anak anda terus dapat pembelajaran tanpa henti walaupun keadaan pandemik covid-19 ni agak membimbangkan.

Orang kata kita ambil ‘precaution’, sebagai solusi kepada home tuition.

 

Jadi sempena Syawal ni, kami ada promosi diskaun khas untuk anda yang mendaftar online tuition.

 

>>Klik Di Sini untuk team kami bantu.

 

Semoga perkongsian ini dapat bantu anda mendapatkan pembelajaran yang lebih baik untuk tambahan kepada pembelajaran di sekolah atau PdPr anak anda .

Mengapa 17 Ramadhan Dipilih Sebagai Tarikh Nuzul Quran

17 Ramadan akan tiba dan seluruh negara akan bercuti meraikan peristiwa Nuzul Quran (tanggal Al-Quran diturunkan). Dalam blog kali ini, saya ingin bercerita tentang peristiwa Nuzul Quran dan mengapa 17 Ramadan dipilih sebagai tarikh sambutan Nuzul Al-Quran.

Peristiwa Nuzul Quran merupakan peristiwa berlakunya penurunan ayat al-quran yang pertama kepada Nabi Muhammad SAW dan secara berperingkat sehingga lengkap seperti mana Al-Quran yang kita baca pada hari ini.

Ianya berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadhan bersamaan 6 Ogos 610 M, tahun ke-41 keputeraan baginda Nabi Muhammad SAW. Ketika sedang beribadat di Gua Hira’, baginda saw didatangi Jibril lalu diwahyukan 5 ayat pertama daripada surah al-‘Alaq.

17 Ramadhan dipilih sebagai tarikh sambutan Nuzul Quran kerana berdasarkan suatu riwayat daripada al-Waqidi menerusi Abu Ja’far al-Baqir yang mengatakan bahawa (penurunan ) wahyu kepada Rasulullah SAW bermula pada hari Isnin, 17 Ramadan. 

Ibn Ishaq juga berkata: Rasulullah SAW mula diturunkan wahyu kepadanya pada bulan Ramadan. Allah Azza Wajalla berfirman ( maksudnya ): Bulan Ramadan yang diturunkan padanya Al-Qur’an sebagai petunjuk kepada manusia dan keterangan-keterangan kepada petunjuk itu,juga sebagai pembeza ( antara yang haq dan yang batil ).

Dan Allah Ta’ala berfirman ( maksudnya ): Sesungguhnya Kami menurunkannya ( Al-Qur’an ) pada malam al-Qadr. Dan Allah berfirman ( maksudnya ): Sekiranya kamu benar-benar beriman kepada Allah dan apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami pada hari al-Furqan, hari pertembungan dua kumpulan… Itulah ( yang dimaksudkan) pertemuan(peperangan ) Rasulullah SAW dengan golongan musyrikin di Badr.

Berkata Ibn Ishaq: Abu Ja’far Muhammad bin Ali bin Husain menceritakan kepadaku bahawa Rasulullah SAW bertemu ( memerangi) golongan musyrikin dalam peperangan badar pada hari Juma’at, pagi 17 Ramadan.

Maka jelaslah disini bahawa 17 Ramadhan adalah tarikh peristiwa Nuzul Quran.

Apa yang lebih pasti adalah, Allah s.w.t melalui Nabi Muhammad s.a.w menyeru kaum muslimin untuk mengejar lailatul-qadar iaitu sebuah malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Perkara ini adalah lebih penting untuk kita sama-sama kejar dan rebut sebaik mungkin, selagi masih diberi peluang untuk hidup diatas muka bumi ini.

Moga Ramadhan kali ini menjadikan kita benar-benar diampunkan oleh Allah s.w.t sekaligus tergolong di dalam hamba-Nya yang bertaqwa dan berjaya memburu lailatul-qadar. Allahuma Amiin.

Wallahua’lam.

 

Hayati Peristiwa Isra’ Mikraj : Peristiwa 27 rejab Nabi Muhammad SWT

“Maha Suci (Allah), yang telah memperjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidilharam ke Masjidilaqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, Maha Melihat.” — QS. Al-Isra’ 17: Ayat 1

Peristiwa Isra’ Mikraj ini disambut oleh orang Islam di Malaysia bagi memperingati peristiwa yang sangat luar biasa yang telah dilalui oleh Rasulullah s.a.w. pada tahun ke-11 kerasulan Baginda.

Peristiwa ini merupakan kisah perjalanan Nabi Muhammad SAW dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa serta dilanjutkan menuju Sidratul Muntaha dalam semalam bisa mengingatkan kita kembali pada kuasa dan kebesaran Allah SWT. Hal ini demikian, merupakan perjalanan yang tidak masuk akal bagi mereka yang menggunakan akal semata-mata. Ini kerana jarak perjalanan itu hampir 1,250 kilometer.

Disebabkan itu, ramai dalam kalangan orang yang beriman pada mulanya menjadi kufur disebabkan tidak percaya tentang apa yang dikhabarkan oleh Baginda Rasulullah lebih-lebih lagi Baginda mengkhabarkan bahawa perjalanan tersebut hanya mengambil masa tidak sampai semalaman.

Apa itu maksud Isra’ & Mikraj ?

Isra’ merupakan perjalanan Nabi Muhammad dari Masjidil Haram di Mekah menuju Masjidil Aqsa di Jerusalem.

Mikraj adalah perjalanan Nabi dari bumi menuju Sidratul Muntaha, langit ke tujuh yang merupakan tempat tertinggi.

Sebenarnya, Isra’ dan Mikraj merupakan dua peristiwa berbeza. Namun karena dua peristiwa ini terjadi pada waktu yang bersamaan maka disebutlah Isra’ Mikraj.
Kisah ini bermula dimana saat Rasulullah SAW mengisi waktu selepas Isya dengan tidur lebih awal agar dapat bangun sepertiga malam terakhir untuk solat. Namun , pada malam tersebut  malaikat Jibril datang berjumpa dengan Rasulullah SAW lalu mengajak banginda keluar dari rumah untuk melaksanakan Isra’ MIkraj. Rasulullah kemudian menaiki Buraq  menuju ke Masjidil Aqsa.

Saat berada di langit ketujuh, Rasulullah bertemu dengan Nabi Ibrahim. Rasulullah kemudian melanjutkan perjalanan hingga ke langit tertinggi, Sidratul-Muntaha. Di tempat itu, Allah SWT memberikan perintah kepada Nabi Muhammad SAW dan umatnya untuk mendirikan solat 50 kali dalam sehari.

Setelah mengunjungi langit tertinggi, Rasulullah kembali. Ketika sampai di tempat Nabi Musa, beliau ditanya,

“Apa yang telah diwajibkan Rabbmu atas umatmu?” Rasulullah pun menjawab pertanyaan tersebut, lalu Musa meminta Rasulullah untuk menghadap Allah dan meminta keringanan.

Rasulullah pun menuruti permintaan tersebut dan meminta keringanan. Permintaan Rasulullah didengar hingga kewajiban solat menjadi lima kali sehari.

Jika kita perhatikan dan kita selami kisah ini maka kita akan dapati bahawa perintah solat adalah satu perintah yang sangat besar sehingga Allah menjemput nabi menerima sendiri suruhan untuk mengerjakan solat. Disebabkan itulah terdapat banyak ayat yang mana Allah perintahkan supaya manusia sentiasa meminta pertolongan Allah dengan mengerjakan ibadah solat.
Firman Allah di dalam Surah Al-Baqarah ayat 45:
” Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk. “
Kisah- kisah ini merungkaikan bahawa kita perlu mendalami kisah kisah zaman nabi dimana untuk kita mengetahui peristiwa istimewa zaman Rasulullah SAW. Hal ini demikian dalam islam menjadi satu kewajiban untuk menuntut ilmu bahawa di dalam alquran dan hadis juga telah menrangkan kewajiban sesorang untuk menuntut ilmu. Hal ini kerana, dengan belajar manusia boleh meningkatkan kemampuan dirinya. Dengan belajar juga, manusia juga dapat mengetahui hal-hal yang sebelumnya tidak ia ketahui.

Dalam sebuah Hadis pun disebutkan tentang keutamaan mempelajari ilmu pengetahuan dalam Islam, Rasulullah SAW bersabda:

وَمَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَلْتَمِسُ فِيهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللَّهُ لَهُ بِهِ طَرِيقًا إِلَى الْجَنَّةِ

Artinya:Siapa yang menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan mudahkan baginya jalan menuju surga.” (HR. Muslim, no. 2699)

Jadi JOM ramai ramai kita mencari ilmu tentang fardhu ain, mengaji dan ilmu agama secara online atau home tuition dengan CMN Academy !

BELAJAR MENGAJI DIRUMAH ANDA

ATAU SECARA ONLINE

NAK KAMI BANTU ANDA ? JOM TEKAN LINK DIBAWAH !!

 

 

Tingkatkan Ilmu Al-Quran & Agama Bersama CMN Academy

Kita asyik risau bila tengok keadaan sekarang…

Tapi adakah kita mengambil ibrah & kesempatan yang diberi untuk meningkatkan ilmu agama & bekalan di hari kemudian?

Bukankah doa anak yang soleh adalah salah satu bekalan untuk bantu kita di alam sana, selain dari bekalan ibadah kita sendiri?

Al-Quran juga salah satu yang dapat berikan kita syafaat jika kita sentiasa dekat, membaca & beramal dengannya.

 

Kami ingin bantu anda & keluarga yang benar-benar mahu belajar membaca, memperbaiki bacaan, memahami maksud, serta mengetahui kisah di sebalik ayat-ayat Al-Quran dengan beberapa program yang kami wujudkan.

 

Bersedia untuk ketahui apa program yang ada?

 

1- Mengaji Online Personal 1 to 1 / Keluarga / kumpulan kecil

  • Terbuka kepada kanak-kanak, remaja & dewasa.
  • Belajar secara face to face melalui aplikasi Zoom atau video call.
  • Mudah bertanya soalan & tak perlu segan atau malu.
  • Lebih fleksibel dalam penentuan masa & hari kelas.

 

2- Funtastic Online Tuition Mengaji

  • Terbuka kepada pelajar berumur antara 5-12 tahun.
  • Kelas secara berkumpulan melalui aplikasi Zoom.
  • Masa & hari kelas yang telah ditetapkan.
  • Belajar mengaji Al-Quran dengan cara lebih seronok.
  • Boleh berkomunikasi secara 2 hala semasa kelas samada secara verbal atau chat.
  • Boleh berkomunikasi selepas atau sebelum kelas dalam telegram support group.

 

3- Funtastic Online Tuition Tajwid

  • Terbuka kepada pelajar berumur antara 5 – 12 tahun.
  • Kelas secara berkumpulan melalui aplikasi Zoom.
  • Masa & hari kelas yang telah ditetapkan.
  • Belajar & faham tajwid dengan gaya infografik yang lebih seronok & mudah.
  • Boleh berkomunikasi secara 2 hala semasa kelas samada secara verbal atau chat.
  • Boleh berkomunikasi selepas atau sebelum kelas dalam telegram support group.

 

4- Quranic Vengers Online QVO 2021

  • Program terbaru daripada kami di mana yang terdekat adalah pada 12 Februari 2021.
  • Dibawakan secara online melalui aplikasi Zoom.
  • Sesi kali ini merangkumi Surah As-Syams
  • Gabungan 3 elemen – Tilawah/Hafaz, Tajwid Infografik & Tadabbur Kisah

 

5- Mengaji Personal 1 to 1 di Rumah

  • Terbuka kepada kanak-kanak, remaja & dewasa.
  • Belajar secara face to face di mana tutor akan ke rumah anda.
  • Mudah bertanya soalan & tak perlu segan atau malu.
  • Lebih fleksibel dalam penentuan masa & hari kelas.

 

Pilihan di tangan anda!

Semoga dipermudahkan :)

 

Untuk konsultasi PERCUMA @ pertanyaan boleh klik di bawah

 

Promosi Mengaji Online Personal 1 to 1 CMN Academy

“Saya menyesal tak belajar mengaji lebih awal. Saya malu tak dapat baca Yasin bila mak meninggal.”
“Saya baca al-Quran, cuma saya tak pasti betul atau tidak.”
“Saya menangis tengok orang dalam TV pandai mengaji tapi saya tak pandai. Saya cakap kat anak…carikanlah ustazah untuk mak.”
Ini antara kisah benar yang diceritakan oleh klien kami sendiri.
Sayu bila dengar kisah begini.
Masih ramai yang tercari-cari di mana nak belajar mengaji dengan efektif.
Masa sekarang elok kita ambil peluang untuk belajar & mendalami ilmu al-Quran, bukan? Sekurang-kurangnya dapat belajar baca & baiki bacaan.
MASIH MEMENDAM RASA NAK MENGAJI, TAPI MALU/SEGAN NAK BELAJAR RAMAI2?
.
Jom kami bantu!
.
.
Dengan pengalaman kami mengendalikan sesi pembelajaran secara online sejak 2016, kami ingin bantu anda untuk merasai keseronokkan belajar mengaji secara online yang lebih Mudah, Selamat & Berkesan!
.
.
Sempena Promosi Kelas Percuma (PKP),
.
Dapatkan 1 Sesi PERCUMA kelas Mengaji Online 1 to 1 dengan setiap pendaftaran sepanjang Januari 2021.
.
Klik http://bit.ly/PKP-ngaji sekarang untuk dapatkan konsultasi PERCUMA & pelbagai BONUS lain.