“Trial SPM dah dekat sangat! Nak buat macam mana ni?”

Sijil Pelajaran Malaysia SPM adalah salah satu exam besar yang bakal menentukan masa depan pelajar. Nak sambung belajar universiti, kena ada keputusan yang mantap untuk pilih ‘course’ yang diidamkan atau popular. Jadi SPM ni bukan satu perkara yang kecil,yang boleh dibuat sambil lewa. Setuju?

 

Ramai calon SPM tengah bergelut nak cover & ulangkaji pelajaran. Maklumlah.. sebelum ni banyak cuti & dicutikan, jadi ada yang nak kena belajar sendiri. Bila sebut subjek Matematik Tambahan atau Add Maths dan Kimia, ramai calon ni ‘kecut perut’. Ada yang masih belum bersedia nak exam.

 

Ini 3 tip persediaan untuk anda, calon SPM 2021:

1- Banyakkan ulangkaji pelajaran yang telah belajar terutamanya pada konsep supaya dapat lebih faham dan ingat apa yang dipelajari.

2- Tambahkan latihan untuk mantapkan kefahaman. Ini dapat bantu pelajar kurangkan ‘careless’ semasa menjawab soalan sebenar dan mudah ‘tackle’ apa saja jenis soalan. Adakan juga latihan buat soalan sebenar dalam masa yang ditetapkan supaya boleh bantu pelajar ‘improve’ menjawab dengan betul dalam masa yang diberikan.

3- Hadiri seminar atau kelas pecutan untuk mantapkan lagi kefahaman dalam subjek dan cara menjawab soalan. Biasanya sebagai bonus, pelajar akan dapat perkongsian pelbagai tip persediaan akhir untuk hadapi peperiksaan.

 

Nak kami bantu & bimbing anda di saat-saat akhir ini?

CMN Academy akan mengadakan Seminar BEST SPM 2020 (Fast-Lane Edition) pada 26 September ini!

 

 

Seminar ini merupakan seminar pecutan SPM yang akan bantu pelajar untuk lebih bersedia & bersemangat harungi peperiksaan yang akan tiba, melalui kaedah yang lebih mudah faham, seronok & berkesan. Seminar yang khas untuk calon SPM 2021 yang mana tak lama saja lagi akan ada peperiksaan percubaan SPM ini akan menemui anda secara hybrid, iaitu online & offline. Pelajar atau ibubapa boleh pilih beberapa pakej menarik!

 

 

Jadi, apa tunggu lagi!
Berikan kami ruang dan peluang untuk bantu anda berjaya dalam SPM terutamanya subjek Add Maths dan Kimia.

 

Daftar Seminar BEST SPM Fast-Lane Edition sekarang di sini.

 

Jom kita hebat & skor Add Maths dan Kimia!

3 Kaedah Mudah Ibu Bapa Bantu Anak Belajar Di Rumah

Jangan biarkan anak anda belajar sendirian di rumah.

“Kami nak bantu anak belajar di rumah, tapi tak tahu macam mana…”

Ibu bapa merupakan tonggak penting bagi anak-anak ketika di rumah. Jadi, jom kami kongsikan 3 Kaedah MUDAH Ibu Bapa BANTU Anak Belajar di Rumah. 

 

Kaedah pertama ialah ketahui perkembangan pembelajaran anak. Ambil tahu bahagian atau subjek apa yang merupakan masalah terbesar bagi anak anda. Anda boleh bertanya secara santai tentang kemajuan pelajaran mereka. Jika anak anda masih malu untuk bercerita dengan anda, ibu bapa boleh bertanya terus dengan guru yang mengajar anak mereka. Dengan ini, anda boleh mengetahui prestasi pembelajaran anak anda berada di tahap yang mana. 

 

Selain itu, ibu bapa perlu mendorong anak supaya lebih suka untuk belajar. Dengan perhatian ibu bapa untuk membantu anak menyiapkan kerja sekolah juga dapat membangkitkan semangat anak-anak. Sekiranya ibu bapa tidak mampu untuk membantu anak-anak dalam pelajaran, ibu bapa boleh mengambil langkah lain dengan memberikan tuisyen kepada anak-anak. Dengan bantuan guru dan tutor yang pakar dalam bidang masing-masing, ini dapat memberikan kefahaman kepada anak-anak sekaligus dapat menambahkan minat mereka untuk belajar. 

 

 

Kaedah terakhir ialah jangan lupa untuk sentiasa memberikan pujian kepada anak-anak anda. Tidak semua anak dilahirkan genius tetapi kepandaian boleh diasah dan dibentuk. Sentiasa lah memberikan semangat dan kata-kata positif setiap hari sebelum mereka ke sekolah atau ketika mereka sedang mengulang kaji pelajaran. Puji anak dengan cara realistik. Berikan pujian pada anak yang menekankan sisi positif atau kelakuan positif yang menjadi kekuatan anak. Pujian secara realistik, contohnya, ”Wah, gambar langit yang Boboi lukis sangat cantik dan indah. Kombinasi warnanya sangat bagus!”. Tambahan pula, anak yang diberi pujian akan belajar untuk selalu melakukan hal yang lebih baik lagi di dalam setiap perbuatan mereka.

 

 

 

 

3 Teknik Belajar Wajib Pelajar Kuasai Bersama Tuan Osman Affan. No.2 Paling Penting

3 Teknik Belajar Wajib Pelajar Kuasai.

Gaya atau teknik belajar mempengaruhi berapa banyak yang pelajar ingat & faham. Tapi bagaimana teknik belajar yang berkesan untuk pelajar kuasai?
Jom tonton :)

 

Ada satu KELAB yang tidak wujud di sekolah.

Cuba teka, apakah kelab itu?

Anak-anak boleh belajar dan menguasai kemahiran bersukan.

Anak-anak boleh belajar kepimpinan dan semangat bekerjasama.

 

Anak-anak boleh kuasai pengetahuan ‘software’ & hardware’ komputer.

Anak-anak boleh belajar semangat & disiplin diri

Namun, ada satu KELAB yang SANGAT PENTING & RELEVAN tetapi tidak wujud di sekolah. Kelab itu ialah

Sebagai ibu bapa, tentu anda sedar…

Sayangnya mereka tidak mampu membaca dengan pantas dan cepat penat dan bosan apabila membaca.

 

Sayangnya mereka tidak pernah belajar dan kuasai teknik untuk lebih mudah ingat dan hafal apa yang telah dipelajari.

Sayangnya mereka tidak pernah belajar dan amalkan teknik pengurusan masa yang berkesan.

Sayangnya mereka tidak sedar wujudnya teknik untuk menulis nota yang berkesan dan mudah untuk diingati.

Sayangnya mereka tidak pasti bagaimana mahu memotivasikan diri mereka sendiri untuk belajar dengan lebih rajin.

Jadi, Akademi SmartStudy® memperkenalkan

Ini adalah Kelab Teknik Belajar SmartStudy® secara online bersama Pengasas Teknik Belajar SmartStudy®, Osman Affan.

 Ia dijalankan seminggu sekali, selama 12 minggu menggunakan 12 modul teknik belajar SmartStudy.

Modul-modul ini pula ada hasil kompilasi padat daripada buku-buku Teknik Belajar SmartStudy® yang dijual di pasaran sejak 2006 hingga kini.

Modul-modul diajarkan secara LIVE menerusi aplikasi ZOOM Cloud Meeting dan boleh diikuti menggunakan SmartPhone, Tablet atau Laptop di rumah masing-masing.

*******************************************************************

*******************************************************************

Promosi terkini ialah PERCUMA YURAN PENDAFTARAN sebanyak RM30 dan PERCUMA 2 Ebook terkini SmartStudy® yang bernilai RM80.

 

Semua modul ini akan disampaikan dan dikendalikan sepenuhnya oleh Tuan Osman Affan, Pengasas & Trainer Profesional untuk Teknik Belajar SmartStudy®.

 

Beliau merupakan penulis buku-buku SmartStudy® dan penulis infografik Teknik Belajar SmartStudy® yang banyak viral di media sosial.

 

SmartStudy_Unik_1

SmartStudy_Unik_2

SmartStudy_Unik_3

SmartStudy_Unik_4

SmartStudy_Unik_5

SmartStudy_Brunei

SmartStudy_Singapore

SmartStudy_Akhbar

Osman_Affan_Brunei_Times

 

Buku_SmartStudy_1

Buku_Osman_Affan

Media_Osman_affan_1

Media_Osman_Affan

Tip_osmanAffan_1

Tip_osmanAffan_2

Tip_osmanAffan_3

Tip_osmanAffan_4

Apa kata mereka tentang program-program atau cara mengajar Osman Affan?

 

Osman_Affan_Majalah_Top_10_Malaysia_1

Osman_Affan_Majalah_Top_10_Malaysia_2

Osman_Affan_Majalah_Top_10_Malaysia_3

Osman_Affan_Majalah_Top_10_Malaysia_4

5 Kaedah Bagaimana Nak Belajar & Ulangkaji Dengan Berimpak Semasa RMO

Nampaknya… Perintah Kawalan Pergerakan atau bahasa Inggerisnya, Restricted Movement Order (RMO) akan dilanjutkan.

Tambah lagi 2 minggu.

 

Bagaimana dengan pembelajaran anak-anak anda?

 

Cuti yang sepatutnya hanya seminggu, sudah jadi sebulan!

Kalau sebulan anak dok rumah tanpa belajar atau ulangkaji, ke mana arah tuju mereka selepas ini?

 

Anda nak tahu 5 Kaedah Bagaimana Anak Nak Belajar & Ulangkaji Dengan Berimpak Semasa Perintah Kawalan Pergerakan ni?

 

 

1- Jadikan 1 tempat dalam rumah sebagai tempat belajar 

Tak kira nak ambil 1 sudut di ruang tamu, ruang makan atau dalam bilik, adakan tempat yang sesuai & selesa untuk belajar. Pastikan tempat tersebut tiada perkara yang boleh mengganggu tumpuan belajar.

 

2- Susun jadual untuk belajar & rehat

Biasa orang ajar buat jadual untuk belajar je kan? Tapi ini lain sikit, jadual kena ada masa belajar/ulangkaji dan masa rehat, sama ada nak tengok tv ke, main games ke, tidur ke, boleh masuk dalam waktu rehat.

Sebab apa kena ada waktu rehat? Bukan yang penting belajar je ke?

Pentingnya emosi positif pelajar sewaktu nak belajar. Bila ada masa rehat dalam 1-2 jam sehari, selain ‘keperluan asas’, masa belajar akan digunakan sebaik mungkin & lebih fokus.

 

3- Buat pembelajaran secara hands-on guna bahan mudah didapati

Biasa kita fikir, macam mana la nak bagi anak ni faham apa yang dia belajar.

Salah satu cara adalah buat mini projek pembelajaran guna bahan2 yang mudah atau terpakai yang ada di rumah.

Ada jenis anak yang belajar melalui visual, ada yang kena buat/tunjuk/sentuh baru boleh faham. Jadi boleh kita ‘guide’ mereka untuk buat projek bersama.

 

4- Belajar bersama keluarga!

Yang ni BEST!

Kenapa? Sebab anak yang besar – kakak/abang, boleh ajar adik-adiknya. Kita boleh juga bantu mereka untuk belajar dan ulangkaji.

Maklumlah, ada antara kita sedang bercuti atau bekerja dari rumah sekarang. Jadi, inilah masanya anda nak bantu anak anda belajar. Tunjukkan skil mengajar anda ;)

 

5- Belajar bersama tutor melalui online – Online Tuition 1 to 1 atau group

Last sekali ni, istimewa sikit.

Jika ada subjek yang anda tidak dapat bantu anak kerana kurang arif tentang subjek tersebut, silibus atau anda ada satu ‘angin’ yang mungkin sebabkan anak tak dapat belajar dengan anda, berikan peluang kepada tutor untuk membantu anak anda belajar secara Online.

Ramai yang telah mula & beralih arah ke pembelajaran secara online sama ada Online Tuition secara 1 to 1 atau berkumpulan.

Kata mereka, anak mereka seronok belajar secara online. Ianya lebih Selamat, Mudah & Jimat!

 

Anda boleh aplikasikan 5 Kaedah ini bersama anak anda.

Kita sama-sama doakan keadaan negara & dunia kembali pulih seperti sediakala atau lebih baik.

 

Selamat mencuba! ;)

 

 

KEBAIKAN MENGUASAI PELBAGAI BAHASA

KEBAIKAN :

Bahasa merupakan alat yang digunakan oleh masyarakat untuk berhubung sejak zaman dahulu lagi. Dalam mendepani era globalisasi ini,kemampuan menguasai dan berkomunikasi dalam pelbagai bahasa merupakan suatu kelebihan kepada seseorang. Lantaran itu, Sekolah Berasrama Penuh (SBP) misalnya, memberikan peluang kepada  para pelajar untuk mempelajari lima bahasa antarabangsa iaitu, bahasa Peranchis, Jerman, Jepun, Cina dan Arab melalui pembelajaran bahasa antarabangsa. Tanpa kemampuan dan kemahiran bertutur dalam pelbagai bahasa, agak sukar seseorang untuk berkomunikasi khususnya dengan individu yang berlainan bangsa. Oleh itu, banyak kepentingan akan diperoleh oleh seseorang dengan menguasai pelbagai bahasa lain selain bahasa ibunda.

Kelebihan utama mempelajari bahasa luar ini ialah individu tersebut boleh memperoleh banyak maklumat tentang sesuatu ilmu tersebut. Banyak buku berkaitan dengan ilmu pengetahuan tinggi yang ditulis dalam bahasa asing terutamanya bahasa Inggeris itu. Pelajar yang sedang belajar di pusat pengajian tinggi pasti akan mudah untuk memahami sesuatu ilmu itu apabila memiliki kemahiran dalam bahasa Inggeris yang di anggap sebagai bahasa ilmu masyarakat dunia. Jelaslah, mereka yang mahir dalam pelbagai bahasa boleh membaca lebih banyak bahan ilmu lalu memperoleh pengetahuan yang tinggi berbanding golongan yang tiada kemahiran berbahasa itu.

Selain itu, kemahiran dalam bahasa asing juga boleh memudahkan individu itu berinteraksi dengan orang luar terutamanya pelancong. Kemampuan untuk berinteraksi sebegini boleh mengatasi sebarang salah faham yang timbul apabila salah seorang tidak tahu berbahasa asing itu.Kehidupan golongan yang mahir berbahasa ini juga menjadi lebih menarik kerana boleh berbual dengan orang dari negara lain tanpa sebarang rasa segan atau rendah diri itu. Sesungguhnya, kehidupan mereka yang mahir dalam pelbagai bahasa lebih ceria kerana boleh berinteraksi dengan pelbagai lapisan masyarakat asing itu.

Seterusnya, seseorang lebih mudah untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, baik di pusat pengajian tinggi awam atau swasta. Tambahan lagi kemampuan menguasai dan berkomunikasi dalam pelbagai bahasa menjadi semakin penting sekiranya seseorang hendak melanjutkan pelajaran ke luar negara. Hal ini demikian kerana hampir semua pusat pengajian tinggi menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam pengajaran dan pembelajaran kerana kekuatannya sebagai bahasa komunikasi masyarakat dunia. Hal ini dikukuhkan lagi apabila seseorang ingin melanjutkan pelajaran di negara-negara maju seperti Jepun dan Peranchis yang menggunakan bahasa ibunda mereka sendiri sebagai bahasa pengantar utama. Tamsilnya, untuk melanjutkan pelajaran di negeri matahari terbit, Jepun pelajar perlulah mengikuti kurusus untuk menguasai bahasa Jepun terlebih dahulu sebagai pakej untuk terpilih untuk mengikuti pengajian di sana. Jelas terbukti bahawa penguasaan pelbagai bahasa memberikan kemudahan kepada setiap orang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi di samping mudah untuk memahami budaya dan gaya hidup sesuatu masyarakat yang ditemui.

Akhir sekali, tidak dapat dinafikan bahawa dengan menguasai pelbagai bahasa seseorang lebih mudah untuk memperoleh peluang pekerjaan. Hal ini disebabkan seseorang pekerja yang berkemahiran bertutur dalam pelbagai bahasa dianggap mempunyai banyak kelebihan serta keistimewaan kerana mampu bertutur dengan pelbagai pihak. Sebagai contoh, di Malaysia seseorang yang boleh bertutur dalam bahasa Melayu, bahasa Inggeris dan Mandarin memiliki ciri-ciri pekerja yang digemari dan disukai majikan kerana masyarakat majmuk yang terdapat di negara kita. Di samping itu, dengan menguasai pelbagai bahasa membolehkan seseorang itu, menceburkan diri dalam bidang penterjemahan atau jurubahasa dalam bidang kehakiman dan juga sektor pelancongan. Bidang terjemahan dikatakan mempunyai masa depan yang cerah kerana mempunyai permintaan yang tinggi.  Begitu juga dalam bidang pelancongan yang amat memerlukan khidmat pemandu pelancong asing yang boleh menguasai bahasa asing. Sesungguhnya, penguasaan pelbagai bahasa dan kemahiran berkomunikasi menjadi suatu kriteria dan pertimbangan utama majikan dalam memilih ciri pekerja yang berkualiti.

5 Tips Menghafal Dengan Mudah


1. Mencatat Kata Kunci dan Point-Point Penting

Cara cepat menghafal pertama yang Anda harus lakukan adalah mencatat kata kunci atau poin-poin dari bacaan maupun presentasi, yang dirasa penting. Anda bisa mencatatnya pada secarik kertas maupun di aplikasi notes pada smartphone, tablet, dan sebagainya.

Usahakan untuk mencatat dengan cara konvensional saja,  tidak ada salahnya memanfaatkan kecanggihan teknologi untuk mempermudah kegiatan mencatat ini. Namun, peneliti dari Washington University, AS, mengungkapkan orang-orang yang mencatat dengan menulis tangan memiliki daya ingat yang lebih baik.

jika Anda mencatat pada secarik kertas atau buku catatan, tulis dengan pen, pensil warna, highlight berwarna untuk membezakan warna untuk setiap kata kunci mahupun point-point penting agar lebih mudah untuk dihafalkan dan disimpan dalam memori otak.

2. Menghafal Bersama

Jika anda masih sukar untuk menghafal, cuba buat kumpulan kajian atau kumpulan perbincangan dengan rakan-rakan anda. Ini adalah satu cara mudah untuk menghafal yang dikatakan berkesan. Suasana yang menyenangkan dengan rakan-rakan adalah sebab mengapa cara menghafal dengan cepat ini dianggap berkesan. Selain itu, di sini anda boleh meminta rakan-rakan yang lebih mahir dalam bahan untuk menjelaskannya kepada anda supaya ia sangat membantu dalam memahami bahan tersebut.

anda juga boleh berlawan kata tentang subjek yang anda sedang dihafal bersama rakan-rakan and supaya daya ingataan anda terhadap perkara tersebut lebih jelas, kadang-kadang kita akan senang untuk mengingat perkataan yang kita bualkan bersama rakan-rakan. elain itu kita juga boleh menjadi topic tersebut sebagai perbincangan dalam kumpulan dengan kawan-kawan untuk menjadikan suasan yang lebih ceria dan memudahkan lagi otak kita untuk berfungsi dengan baik bila anda berada dalam keadaan yang tenang dan tidak tertekan.

3. Menggunakan imej-imej sebagai bantuan.

Memori manusia lebih mudah mengingat imej daripada perkataan ataupun fakta-fakta. Sebagai contoh, lebih mudah untuk kita ingat apabila kita melihat gambar seekor kucing putih berbelang kuning, ekor kembang berwarna kuning sepanjang lebih kurang 15 cm, bermata hijau, berbulu panjang, telinganya tinggi dan lain-lain daripada dengan saya bercerita kepada anda sifat kucing tersebut ataupun dengan anda membaca tulisan saya di sini berkaitan kucing tersebut.

Ini bukan hanya mudah terutamanya untuk mengingati fakta, tapi juga tidak mustahil ianya boleh digunakan untuk mengingati sesuatu mekanisma perbuatan atau gerak kerja sistem. Saya dahulunya gunakan teknik ini ketika belajar untuk mengingat fakta-fakta anatomy tubuh badan manusia. Anatomy tubuh manusia sememangnya sangat kompleks ditambah lagi dengan nama-nama setiap organ dan tisu-tisu dalam badan manusia ini dinamakan dalam bahasa latin, ini membuatkannya lebih susah untuk dihafal. Saya selalunya akan lukiskan kembali bahagian tubuh yang saya cuba untuk hafal tersebut dalam rajah skema yang sangat ringkas diatas kertas A4, kemudian saya akan cuba untuk mengimbas kembali buku anatomy saya berserta gambar rajah skema saya di sebelah. Bila saya membaca teks buku anatomy tersebut, kali ini saya cuba untuk gambarkan rajah skema tersebut dalam minda saya, sambil baca sambil buat connection kepada rajah skema tersebut (dalam kepala), dan alhamdulillah ianya lebih mudah melekat dalam memori saya daripada hanya membaca teks buku sahaja.

4. Belajar menggunakan pelbagai deria.

Apabila anda membaca, kebiasaannya anda hanya membaca (menggunakan deria penglihatan sahaja). Ada satu kajian yang saya baca, yang mengatakan bahawa memori kita akan lebih terangsang untuk mengingati sesuatu ilmu tatkala deria-deria kita terangsang. Lebih banyak yang terangsang, katanya, lebih baik. Sebagai contoh, membaca (melihat) sambil menulis nota (rasa dengan jari), lebih baik daripada hanya membaca. Ataupun, membaca sambil membuat nota, dan sambil mendengar musik, mengikut kepada artikel yang dibaca tersebut, adalah lebih baik. Tetapi janganlah kita mendengar kepada musik-musik yang bersuara atau berlirik, ianya akan mengganggu fokus kita, tetapi dengarlah kepada musik-musik instrumental atau bacaan ayat-ayat al Quran yang menenangkan hati dan fikiran kita, dan tidak menghilangkan fokus kita kepada apa yang sedang kita belajar. Saya yakin, teknik ini mungkin tidak berkesan kepada semua, tapi insyaAllah kepada sesiapa yang masih tercari-cari cara untuk mudah mengingat, bolehlah mencuba teknik ini sama ada sesuai dengan anda ataupun tidak.

5. Dapatkan banyak rehat

Akhirnya, jangan lupa untuk mendapatkan rehat yang cukup. Otak juga perlu berehat supaya fungsinya tetap optimum. Selepas menyelesaikan cara cepat untuk menghafal perkara di atas, berehat seketika. Walaupun begitu tidur malam. Pastikan anda tidur tidak terlambat dan bangun tidak terlambat. Rehat cukup berkesan untuk mengekalkan kesihatan otak, malah menghilangkan keletihan dan tekanan, kedua-duanya juga merupakan salah satu pencetus kenapa otak tidak dapat menghafal perkara dengan cepat. Itulah maklumat mengenai cara mudah untuk menghafal yang anda boleh memohon untuk memaksimumkan keupayaan otak untuk mengingati perkara.