Macam Macam Tanda Kiamat!

  1. Tanda- tanda Kiamat Kecil (Shugra)
  • Tanda- tanda ini terjasi mendahului hari kiamat dalam masa yang sangat panjang. Tanda- tanda dari kecial kecil ini merupakan kejadian- kejadian yang biasa terjadi. Misalnya merajalelanya minuman keras, merajalelanya kebodohan, dan lain- lain. Sebagian tanda- tanda tersebut terjadi bersamaan dengan munculnya tanda- tanda kiamat besar atau bahkan terjadi sesudahnya.
  1. Tanda – tanda Kiamat Besar (Kubra)
  • Tanda- tanda dari kiamat ini berupa peristiwa- peristiwa besar yang terjadi ketika mendekati hari kianat tiba. Peristiwa yang terjadi pada masa ini bukanlah kejadian yang biasa terjadi. Seperti munjulnya Dajjal, keluarnya Ya’juj dan Ma’juj, terbitnya matahari dari arah barat.

 

Sebelum masuk dalam pembahasan tanda- tanda kiamat, berikut akan dijelaskan tentang nama- nama hari kiamat:

  1. As Sa’ah (Hari Kiamat), dalam firman Allah Qs. Al Mu’min ayat 59
  2. Yaumul Ba’ats (hari Kebangkitan) , dalam firman Allah Qs Ar Rum ayat 56
  3. Yaumud Din (Hari Pembalasan), dalam firman Allah Qs Al Fatihah ayat 4
  4. Yaumul Hasroh (Hari Penyesalan), dalam firman Allah Qs Maryam ayat 13
  5. Ad Darul Akhirah (Negeri Akhirat), dalam firman Allah Qs Al Ankabut ayat 64
  6. Yaumul Tanad (Hari Panggil memanggil), dalam firman Allah Qs Al Mu’min ayat 32
  7. Darur Qoror (Negeri yang Kekal), dalam firman Allah Qs Al MU’min ayat 39
  8. Yaumul Fashl (Hari Keputusan),  dalam firman Allah Qs Ash Shaffat ayat 21
  9. Yaumul Jami’ (Hari Berkumpul), dalam firman Allah Qs As Syura ayat 7
  10. Yaumu Hisab (Hari Perhitungan), dalam firman Allah Qs Shad ayat 53
  11. Yaumul Waid (Hari Ancaman), dalam firman Allah Qs Qaf ayat 20
  12. Yaumul Khuld (Hari Kekekalan), dalam firman Allah Qs Qaf ayat 35
  13. Yaumul Khuruj (Hari Keluar dari Kubur), dalam firman Allah Qs Qaf ayat 42
  14. Al Waqiah (Peristiwa yang Dahsyat), dalam firman Allah Qs Al Waqiah ayat 1
  15. Al Haqqah (Hari yang Pasti Terjadi), dalam firman Allah Qs Al Haqqah ayat 1- 3
  16. Ath Thommatul Kubro ( Malapetaka Besar), dalam firman Allah Qs An Naziat ayat 34
  17. Ash Shakhkhah (Suara yang Memekakkan), dalam firman Allah Qs ‘Abasa ayat 33
  18. Al Azifah (Kiamat), dalam firman Allah Qs An Najm ayat 57
  19. Al Qariah, dalam firman Allah Qs Al Qariah ayat 1- 3

 

Diantara tanda-tanda kiamat besar ialah sebagai berikut:

 

Terbitnya matahari dari arah barat

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Kiamat tidak akan datang sebelum matahari terbit dari arah Barat. Apabila orang-orang melihat hal ini, maka semua orang yang ada di atasnya beriman. Hal ini pada saat tidak berguna lagi iman seseorang yang memang belum beriman sebelum itu, atau (belum) berusaha berbuat kebajikan dengan imannya itu.”

 

Kabut  (Ad- Dukhon)

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

Maka Tunggulah pada hari ketika langit membawa kabut yang tampak jelas yang meliputi manusia. Inilah adzab yang pedih.” (QS. Ad-Dukhan: 10-11)

Yang dimaksud dengan dukhan dalam ayat ini ialah kabut tebal yang memenuhi antara langit dan bumi yang muncul sebelum kiamat datang yang mengambil nafas orang-orang kafir sehingga mereka hampir tercekik sedangkan bagi orang-orang mukmin seperti mengalami pilek. Kabut ini berlangsung di muka bumi selama empat puluh hari.

 

Munculnya Dabbah (binatang) yang dapat bercakap dengan manusia

Di antara tanda-tanda kiamat besar ialah keluarnya Dabbah (binatang) dari dalam bumi yang dapat berbicara dengan manusia dengan bahasa yang fasih yang dapat dipahami oleh semua yang mendengarnya. Dabbah itu mengabarkan kepada mereka bahwa manusia dahulu tidak beriman kepada ayat-ayat Allah. Dabbah ini muncul di akhir zaman pada saat manusia telah mengalami kebobrokan, mereka meninggalkan perintah-perintah Allah Subhanahu wa Ta’ala, dan mengganti agama yang benar. Cepat Dabbah berbicara kepada mereka, “Sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat kami.” Dabbah ini keluar dengan membawa tongkat Nabi Musa ‘alaihissalam dan cincin Nabi Sulaiman ‘alaihissalam. Hidung orang-orang kafir diberi cap dengan cincin. Dan wajah orang mukmin menjadi terang berkat tongkat tersebut sehingga dapat dikenali antara orang mukmin dan orang kafir.

 

Munculnya al-Masih Dajjal

Dia dinamai al-A’war ad-Dajjal karena dia buta sebelah matanya yang kanan. Fitnahnya merupakan fitnah terbesar yang menimpa orang-orang di akhir zaman. Al-A’war ad-Dajjal tidak hanya mengaku-aku sebagai nabi, bahkan dia juga mengaku-aku sebagai tuhan. Muncul beberapa hal-hal yang luar biasa melalui kedua tangannya sebagai bentuk istidraj dari Allah Subhanahu wa Ta’ala kepadanya dan sebagai ujian bagi para manusia. Dia berkata kepada langit, “Hujanlah!” Maka langit pun menurunkan hujan. Dia berkata kepada bumi, “Keluarkanlah tanamanmu dan kekayaan yang kau pendam!” Maka bumi pun mengeluarkannya. Dia dapat membunuh manusia lalu menghidupkannya kembali. Dia mengelilingi seluruh permukaan bumi. Semua daerah yang dia masuki pasti dia berbuat kerusakan di dalamnya kecuali Mekah dan Madinah. Sebab, jika dia hendak memasukinya, dia menjumpai malaikat yang menjaganya, makanya dia kembali dan gagal. Dajjal kali pertama muncul di sebuah kota yang bernama Asfihan. Pada awalnya dia diikuti oleh tujuh puluh ribu orang Yahudi. Kemudian dia diikuti oleh orang-orang rendahan, orang-orang bodoh, dan rakyat jelata. Dia berada di muka bumi selama empat puluh hari. Ada sehari yang bagaikan setahun. Ada yang sehari bagaikan sebulan. Dan ada sehari yang bagaikan sepekan. Selebihnya, hari-hari sebagaimana hari-hari biasa.

 

Turunnya Nabi Isa bin Maryam ‘alaihissalam

Termasuk di antara tanda-tanda kiamat besar ialah turunnya al-Masih Nabi Isa bin Maryam ‘alaihissalam. Alquran dan hadis-hadis telah menunjukkan hal ini. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

Tidak ada seorang pun di antara ahli kitab yang tidak beriman kepadanya (Isa) menjelang kematiannya. Dan pada hari kiamat dia (Isa) akan menjadi saksi mereka.” (QS. An-Nisa: 159)

Artinya, tidak ada seorang pun dari ahli kitab melainkan akan beriman kepada Nabi Isa ‘alaihissalam menjelang kematiannya dan pada hari kiamat Nabi Isa ‘alaihissalam akan memberi kesaksian kepada mereka.

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

Dan sungguh, dia (Isa) itu benar-benar menjadi pertanda akan datangnya hari kiamat. Karena itu, janganlah kamu ragu-ragu tentang (kiamat) itu dan ikutilah aku. Inilah jalan yang lurus.” (QS. Az-Zukhruf: 61)

 

Keluarnya Ya’juj Ma’juj

Ya’juj Ma’juj disebutkan di dalam Alquran Al-Karim di dalam firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

Hingga apabila dibukakan (tembok) Ya’juj dan Ma’juj, dan mereka turun dengan cepat dari seluruh tempat yang tinggi. Mereka berkata, ‘Hai Dzulkarnain, sesungguhnya Ya’juj dan Ma’juj itu orang-orang yang membuat kerusakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan sesuatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara kami dan mereka?’.” (QS. Al-Kahfi: 94)

Ya’juj Ma’juj merupakan kabilah dari keturunan Yafits bin Nuh. Mereka keluar di akhir zaman setelah dinding penghalang yang dibuat oleh Dzulqarnain jebol. Lantas mereka membuat kerusakan di muka bumi dengan berbagai macam tindakan keji dan kerusakan. Saking banyaknya, mereka memakan makanan dan tanaman apa saja yang dijumpainya dan meminum danau Thabariyah sampai seakan-akan tidak pernah ada airnya.

 

Keluarnya api yang menggiring manusia ke padang Mahsyar

Api ini keluar dari tanah ‘Adn, yaitu api besar yang menakutkan. Tidak ada sesuatu pun yang dapat memadamkannya. Api ini menggiring manusia ke padang Mahsyar. Demikianlah di antara tanda-tanda kiamat besar. Kita memohon kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala agar menyelamatkan kita dari api dunia dan akhirat dan semoga Dia menyelamatkan kita dari kengerian kiamat berkat anugerah-Nya dan kemuliaan-Nya. Sungguh, Dia Maha Mendengar dan Mahadekat.

 

Sumber: Hiburan Orang-orang Shalih, 101 Kisah Segar, Nyata dan Penuh Hikmah, Pustaka Arafah Cetakan 1, KisahMuslim.com

Mari Belajar Mengenai Pendidikan Islam Tahun 5

Assalamualaikum adik adik yang sedang menanti untuk belajar “pendidikan islam tahun 5”. Semoga bermanfaat untuk adik adik.

Apabila kita belajar mengenai Pendidikan Islam ini, topik yang wajib di sentuh dalam pendidikan ini ialah:

  1. Akidah,
  2. Ibadah,
  3. Sirah,
  4. Akhlak dan Adab

Subjek ini sangat menyeronokkan kerana mudah difahami oleh semua pelajar .

Mari belajar pendidikan islam untuk lebih memahami dan sila lihat video di bawah.

#manjaddawajadda
#pendidikanislamtahun5

Mari Belajar Mengenai Pendidikan Islam Tahun 4

Assalamualaikum adik adik yang sedang menanti untuk belajar “pendidikan islam tahun 4”. Semoga bermanfaat untuk adik adik.

Apabila kita belajar mengenai Pendidikan Islam ini, topik yang wajib di sentuh dalam pendidikan ini ialah:

  1. Akidah,
  2. Ibadah,
  3. Sirah,
  4. Akhlak dan Adab

Subjek ini sangat menyeronokkan kerana mudah difahami oleh semua pelajar .

Mari belajar pendidikan islam untuk lebih memahami dan sila lihat video di bawah.

#manjaddawajadda
#pendidikanislamtahun4

Puasa Mendekatkan Hubungan Kita Kepada Allah S.W.T

Ketahuilah bahwa dalam puasa ada sesuatu yang khusus yang tidak ditemukan selain dalam puasa. Puasa mendekatkan hubungan kita kepada Allah SWT, sebagaimana telah Dia katakan:

“Puasa adalah untukku dan aku akan membalasnya.” [Shahih Bukhari dan Muslim]

Sungguh, puasa hanya memiliki nilai yang baik dalam dua konsep signifikan:

Pertama: Puasa itu adalah perbuatan rahasia dan tersembunyi selanjutnya tidak ada seorang pun dari mahkluk yang boleh melihatnya. Dengan demikian riya’ tidak bisa masuk ke dalamnya.

Kedua: Puasa adalah sebuah alat untuk menaklukan musuh-musuh Allah. Ini kerana jalan yang ditempuh musuh-musuh Allah (untuk menyesatkan anak Adam) adalah dengan hawa nafsu. Makan dan minum itu menguatkan hawa nafsu.

Ada banyak riwayat yang mengindikasikan kebaikan puasa, dan semua telah dikenal dengan baik.

 

Sunnah-sunnah Puasa

Sahur dan mengakhirkannya adalah lebih baik, menyegerakan untuk berbuka puasa dan mengawalinya dengan memakan kurma.

Kedermawanan dalam memberikan juga sunnah pada saat Ramadhan sebagaimana melakukan perbuatan baik dan meningkatkan kebaikan. Ini sesuai dengan yang dilakukan Rasulullah SAW.

Kemudian disunnahkan mempelajari Al-Qur’an dan melakukan I’tikaf pada saat Ramadhan terutama pada 10 hari terakhir, sebagaimana kita meningkatkan pelaksanaan (perbuatan baik) di dalamnya.

Dalam dua Shahih, ‘Aisyah berkata:

“Pada saat 10 hari terakhir bulan Ramadhan, Rasulullah akan mengencangkan ikat pinggangnya (izaar), menghabiskan malam dalam beribadah, dan membangunkan keluarganya (untuk Shalat).” [Shahih Bukhari dan Muslim]

Mereka juga mengatakan bahwa alasan untuk perbuatannya Rosulullah SAW dalam 10 malam terakhir dalam Ramadhan adalah karena beliau SAW mencari Lailatul Qadar.

Sebuah penjelasan rahasia dan karateristik puasa

Ada tiga tingkatan berpuasa: puasa umum, puasa khusus, dan puasa yang lebih khusus.

Sebagaimana untuk puasa umum, maka itu adalah menahan diri terhadap lapar, haus dan kemaluan dari memenuhi keinginan mereka.

Puasa khusus adalah menahan diri terhadap pandangan, lidah, tangan, kaki, mendengar dan mata, sebagaimana menghentikan badannya untuk melakukan perbuatan dosa.

Kemudian puasa lebih khusus, itu adalah mengosongkan diri dari kerinduannya kepada kepentingan-kepentingan dunia dan memikirkan mana yang menjauhkan seseorang dari Allah.

Dari karateristik spesifikasi yang terakhir adalah bahwa seseorang menundukkan pandangannya dan menjaga lisannya dari perkataan kotor yang terlarang, tidak disukai atau yang tidak bermanfaat, sebagaimana megendalikan ketenangan terhadap anggota tubuhnya.

Dalam sebuah hadits yang di riwayatkan oleh Al Bukhari:

“Siapa saja yang tidak meninggalkan perkataan buruk dan melakukannya, Allah memerlukan dirinya untuk meninggalkan makanan dan minumannya.”

[Shahih Al Bukhari, Abu Daud, At Tirmidzi dan Ibnu Majaah]

Karateristik lain dalan puasa khusus adalah bahwa seseorang tidak mengisi perutnya terlalu banyak dengan makanan pada saat malam. Sungguh, dia makan yang terukur, untuk kebutuhan, anak Adam tidak mengisi sebuah kapal lebih banyak dari pada perutnya.

Puasa Sunnah

Sebagaimana puasa Sunnah, maka ketahuilah bahwa pilihan untuk berpuasa dilakukan pada hari-hari tertentu. Sebagian dari puasa ini terjadi setiap tahun seperti berpuasa enam hari pada bulan Syawal setelah Ramadhan, puasa hari Arafah, puasa Aasyuraa, dan puasa hari kesepuluh Dzul Hijjah dan Muharram.

Sebagian dari puasa-puasa Sunnah terjadi di setiap bulan, seperti awal bulan, di tengah bulan, dan pada akhir bulan. Kemudian siapa saja yang berpuasa pada bagian pertama bulan, di tengah, ataupun di akhir bulan maka dia telah melaksanakan perbuatan baik.

Ketahuilah bahwa seseorang yang telah diberikan ilmu mengetahui tujuan di balik berpuasa. Selanjutnya dia membebankan dirinya pada tingkat dimana dia tidak akan bisa melakukan yang lebih bermanfaat daripada itu.

Ibnu Mas’ud berkata: ‘Pada saat aku berpuasa, aku bertambah lemas dalam shalatku. Aku lebih menyukai shalat daripada puasa (sunnah).’

Sebagian dari Shahabat menjadi lemah bacaan Qur’an-nya pada saat sedang berpuasa. Selanjutnya, mereka lebih membatalkan puasa mereka (yaitu dengan mengurangi puasa sunnah), sampai mereka bisa mengimbangi dengan membaca Al-Qur’an. Setiap orang banyak mengetahui tentang kondisi dan bagaimana memperbaikinya.

“NAK… MAMA RISAU TENGOK RESULT KAMU…”

“NAK… MAMA RISAU TENGOK RESULT KAMU. MAMA CARIKAN HOME TUITION MENTORING UNTUK BANTU KAMU YE. MAMA NAK KAMU CEMERLANG.” BISIK MAMA DALAM HATI.
.
.
.
“C lagi? Bila nak improve ni?”
.
Risau hati saya bila tengok result anak, tambahan dah nak UPSR dah ni.
.
“Kenapa result macam ni lagi? Kat sekolah main ke belajar ni?” Bisik hati saya.
.
Saya ambil masa nak rawat hati saya supaya tak marah anak dan sabar.
.
.
Nasib baik saya ada tanya anak, apa masalah dia kat sekolah.
Rupanya… anak kurang dapat perhatian di sekolah, dah tu, malu pula nak tanya dalam kelas. Kawan2 ramai kan… segan la tu.
.
.
Saya ambil keputusan nak carikan tuisyen yang lebih berfokus, cikgu fokus kat anak saya je. 
Cari punya cari… terjumpa pasal Home tuition Mentoring CMN Academy kat Facebook.
.
Jadi… bermulalah jalan-jalan bercahaya buat anak saya.
.
.
Mula belajar di rumah… saya boleh nampak peningkatan dalam semangat anak belajar. Dia dah mula bertanya soalan, rajin belajar… 
.
Yang bestnya, saya tak perlu hantar pun anak keluar, tutor datang terus kat rumah mengajar. Saya pun boleh monitor pembelajaran anak saya kat rumah. 
.
.
Baru-baru ni, nampak hasil kat Gred pula.. dah mula dapat A. Apa lagi, gembira betul hati saya. Lega rasanya. Rasa berbaloi spent duit & masa untuk kecemerlangan anak.
.
Anak happy, saya happy, family happy.
.
Syukur, Alhamdulillah.
.
.
Anda pun nak anak seronok belajar, dapat perhatian penuh & cemerlang dalam pelajaran?
.

======
Bagaimana HOME TUITION MENTORING boleh membantu anak anda?
======
.
.
+ Tenaga PENGAJAR BERKUALITI yang dipilih dengan ketat & diselia
.
Tutor CMN dipilih melalui TEMUDUGA dan diberikan latihan BEYOND Expectation Tutor. 
Pemantauan prestasi secara berterusan dari masa ke masa melalui Tutor Rating System dapat meningkatkan kualiti tutor. 
.


.
+ Modul berorientasikan KBAT & Silibus TERKINI
.
KBAT: Kemahiran Pemikiran Aras Tinggi
Lebih banyak aktiviti daripada membaca buku sahaja.
Anak anda tidak akan bosan, lebih pantas & mudah mengingat & memahami teori. Ia akan membuat anak anda menjadi seorang pemikir dan bukan sekadar penghafal.
.
.
+ TEKNIK PEMBELAJARAN YANG SESUAI untuk setiap jenis pelajar
.
Kami memberi latihan tutor kami secara teratur terutamanya mengenai kaedah Pendekatan Neuro-Linguistic Programming (NLP) & Pendekatan Fun-Learning. 
.
Kami percaya bahawa setiap pelajar mempunyai kebolehan & kepakaran mereka sendiri, serta cara pembelajaran yang berbeza.
.
.
+ PEMBELAJARAN EFEKTIF
.
Belajar di rumah anda sendiri, hanya 1 to 1, atau sehingga maksimum 5 orang * setiap sesi untuk memastikan proses pembelajaran menjadi SANGAT FOKUS & SELESA.
.
.
+ PILIH SUBJEK yang diperlukan oleh anak anda
.
Kami menyediakan konsultasi PERCUMA, untuk membantu anda memilih subjek yang sesuai.
Pelbagai subjek boleh anda pilih seperti subjek asas seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik & Sains …
& mata pelajaran tambahan seperti Kimia, Akaun, Matematik Tambahan, dll.
.
.
+ JAMINAN akan ada beberapa atau banyak PENINGKATAN DALAM PRESTASI ** anak anda 
.
Anda akan melihat perasaan anak anda dalam pembelajaran & pembelajaran meningkat… dan secara automatik mempengaruhi prestasinya menjadi lebih baik.
.
.
+ Pentingkan PRIORITI
.
Kami tidak menafikan bahawa pembelajaran mengikut aturan silibus atau ‘selesai’ sukatan pelajaran adalah penting…
Kami melaksanakan pembelajaran mengikut keutamaan… yang bermaksud menyelesaikan bahagian yang anak anda tidak faham & perlukan bantuan dulu, bukan hanya mengikuti aliran sukatan pelajaran & mengejar masa untuk menyelesaikannya.
Bagi kami, jika pelajar mempunyai asas yang kuat, dia boleh menyelesaikan apa sahaja soalan berkaitan dengan mudah.
.
.
+ Update tentang perkembangan prestasi semasa anak anda 
.
Ini hebat, kan? Kami menyediakan laporan bulanan, di mana kami & anda boleh melihat & memantau bersama, prestasi anak anda & tutor kami.
.
.
+ Terbuka untuk semua pelajar sekolah RENDAH & MENENGAH
.
.
+ Masa FLEKSIBEL seperti yang dicadangkan
.
.
+ JIMAT masa, tenaga & petrol anda
.
.
Banyak lagi testimoni ibu bapa yang gembira dengan perkhidmatan kami di http://bit.ly/testimoni-CMN
.
.
=====
Sempena sesi persekolahan yang baru bermula …
.
Kami berikan anda…
.
.
Untuk 50 pelanggan pertama yang MENDAFTAR SEKARANG,
.
kami ingin berikan anda “Workbook PLANNER Limited Edition” secara PERCUMA !!
.
.
.
NAK KAMI BANTU MENGURANGKAN KERISAUAN ANDA TENTANG PENCAPAIAN ANAK?
.
.
>>KOMEN “HTM” SEKARANG!<<
>>KOMEN “HTM” SEKARANG!<<
>>KOMEN “HTM” SEKARANG!<<
.
.
Komen segera sebelum kuota penuh!
.
PS: Tutor terlatih kami adalah terhad. 
.
**Kami juga ada sediakan kelas mengaji di rumah. 
Mohon komen ‘Mengaji’ di bawah.
.
.
Kami akan respon kepada anda secepat mungkin.
.
.
#HomeTuitionMentoring
#CMNAcademy
#anakcemerlang
#seronokbelajar
#funlearning

[TERBARU] Format PT3 Pentaksiran 2019

Format PT3 terbaru ini akan dimulakan pada tahun ini, 2019. Lembaga Peperiksaan Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengumumkan format terbaru untuk pelajar yang mengambil PT3 (Pentaksiran Tingkatkan 3) bagi matapelajaran Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) mulai tahun 2019.

Terdapat 20 mata pelajaran yang terlibat ialah:

Bahasa MelayuBahasa Inggeris
SejarahGeografi
Bahasa ArabBahasa Iban
Bahasa CinaBahasa Punjabi
Bahasa KadazandusunBahasa Tamil
SainsSeni Tari
Pendidikan IslamBahasa Semai
MatematikSeni Visual
Seni TeaterAsas Sains Komputer
Reka Bentuk dan TeknologiSeni Muzik

Format soalan / Instrumen PT3 2019

Semak butiran yang lebih lengkap dan lebih jelas bagi format soalan PT3 membabitkan semua subjek akademik dengan cara klik satu persatu gambar yang kami kongsikan mengenai pemarkahan bagi setiap mata pelajaran KSSM.

Setiap jadual menyatakan jenis instrumen, bilangan soalan, jumlah markah, wajaran, tempoh ujian, dan kaedah penskoran bagi setiap kertas.

1.Format PT3 Bahasa Melayu

2. Format PT3 Bahasa Inggeris

3. Format PT3 Geografi


4. Format PT3 Bahasa Arab

5. Format PT3 Sains

6. Format PT3 Matematik

7. Format PT3 Pendidikan Islam

8. Format PT3 Reka Bentuk

9. Format PT3 Sains Komputer

10. Format PT3 Sejarah

11. Format PT3 Pelbagai Bahasa

12. Format PT3 Seni Muzik

13. Format PT3 Seni Tari

14. Format PT3 Seni Visual

15. Format PT3 Seni Teater

Semoga matlumat ini dapat membantu pelajar PT3 untuk membuat persediaan lebih awal 😃

Bagaimana Mendapatkan Keberkatan Ilmu?

Menuntut ilmu merupakan suatu tuntutan di dalam Agama Islam. Banyak disebutkan di dalam al Quran dan hadis tentang kelebihan yang akan diperoleh bagi mereka yang menuntut ilmu. Begitulah pentingnya bagi kita untuk menuntut ilmu. Ramai dalam kalangan kita yang penuh ilmu di dada dan berjaya dalam hidup.

Daripada Abu Darda’r.a berkata : “Aku telah mendengar Nabi s.a.w bersabda”

“Barangsiapa yang menjalani satu jalan ilmu bererti ia telah menjalani suatu jalan daripada jalan-jalan syurga. Sesungguhnya para malaikat menghamparkan sayapnya kerana redha bagi orang yang menuntut ilmu. Dan sesungguhnya orang  yang  ada diseluruh lapisan langit dan bumi meminta ampun bagi orang yang alim sehingga ikan yang ada dilaut.”

Namun apa yang terjadi pada masa kini ialah ramai orang sudah memiliki ilmu, tetapi ilmu itu semakin menjauhkannya daripada Allah dan hilang keberkatan di dalam ilmu yang dimiliki.

Cara –Cara Mendapatkan Keberkatan Ilmu

1) Niat Mencari Ilmu Kerana Allah

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafs, Umar Bin Al-Khattab E.A katanya: “Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda maksudnya,

“Bahawasanya segala amalan itu adalah dengan niat, dan setiap seorang orang mendapat pahala berdasarkan apa yang dia niatkan. Sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasulnya, maka hijrah itu adalah bagi Allah dan Rasul-Nya. Sesiapa yang berhijrah kepada dunia yang dia ingin memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang ingin menikahinya, maka hijrah itu adalah kepada apa yang dia niatkan.

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

2) Beramal Dengan Ilmu Yang Dimiliki

Jika kita ingin mengetahui sama ada ilmu yang kita pelajari berkat atau tidak, ukurlah berapa kerap kita beramal dengan ilmu tersebut. Kuranglah keberkatan daripada Allah jika kita kurang mengamalkan ilmu yang sudah dipelajari. Apa guna mempunyai ilmu yang banyak, tetapi tidak mengamalkannya.

3) Mengajarkan Ilmu Kepada Orang Lain

Rasulullah pernah bersabda tentang pentingnya untuk mengerjakan ilmu kepada orang lain. Cuba bayangkan orang lain mendapat manfaat hasil daripada ilmu yang telah kita ajarkan? Hati kita pun pasti bertambah senang bukan? Dan pastinya ilmu itu akan memberi keberkatan kepada diri kita hasil mengajar ilmu itu kepada orang lain

4) Tidak Sombong Dengan Ilmu Yang Dimiliki

Penyakit sombong adalah penyakit yang sangat  berbahaya, dalam apa jua hal dan keadaan. Jika ilmu sudah penuh di dada, tidak mustahil untuk seseorang itu merasa riak dan sombong dengan ilmu yang dimilikinya.

5) Menjaga Adab Dengan Ilmu

Bukan sahaja ketika makan dan minum, tetapi ilmu juga perlu dijaga adabnya agar ianya diberkati Allah sentiasa. Cara kita menerima ilmu dengan guru kita juga antara menjaga adab dengan ilmu. Antara adab-adab lain yang boleh kita praktikkan ialah duduk dalam keadaan yang beradab dan sopan, memberi fokus dan perhatian dan bersungguh-sungguh dalam mendalami sesebuah ilmu itu. Jika kita jaga adab dengan ilmu,nescaya Allah akan berikan keberkatan ilmu itu di dunia dan akhirat.

Dari Tidak Lulus Kepada Cemerlang Subjek Bahasa Arab

Assalamualaikum dan salam sejahterah tuan dan puan.

Kami ingin kongsikan kisah seorang pelajar yang mengikuti CMN Home Tuition Mentoring dan pengalaman mereka sepanjang kelas tersebut yang bernama Riyha dan Mithriz yang telah mendapatkan perkhidmatan Home Tuition Mentoring Bahasa Arab.

Riyha dan Mitriz yang bersekolah di SK Saujana Impian, Ustazah Wahidah banyak membantu dalam belajar Bahasa Arab dan Pendidikan Islam.

Riyha dan Mitriz yang sebelum ini tidak lulus Bahasa Arab dan Pendidikan Islam, alhamdulillah mendapat keputusan cemerlang.

Ustazah Wahidah menggunakan pendekatan secara beraktiviti dan gamifikasi seperti menyusun perkataan dan puzzle kerana dengan beraktiviti pelajar lebih mudah faham berbanding dengan membaca buku sahaja.

Selain itu dengan beraktiviti dan ‘Project-based Learning’ dapat banyak membantu mengembangkan minda pelajar dan lebih mudah memahami sesuatu pelajaran.

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang perkongsian ini, tuan dan puan boleh mendengar perkongsian yang menarik ini melalui video di bawah.

“Yakin Sebelum Berjaya”

 

#cmnacademy

#cmnseronoknyamengaji

#cmneducation

Mari Belajar Mengenai Pendidikan Islam Tahun 3

Assalamualaikum adik adik yang sedang menanti untuk belajar “pendidikan islam tahun 3”. Semoga bermanfaat untuk adik adik.

Apabila kita belajar mengenai Pendidikan Islam ini, topik yang wajib di sentuh dalam pendidikan ini ialah:

  1. Akidah,
  2. Ibadah,
  3. Sirah,
  4. Akhlak dan Adab

Subjek ini sangat menyeronokkan kerana mudah difahami oleh semua pelajar .

Mari belajar pendidikan islam untuk lebih memahami dan sila lihat video di bawah.

#manjaddawajadda
#pendidikanislamtahun3

Mari Belajar Mengenai Pendidikan Islam Tahun 1

Assalamualaikum adik adik yang sedang menanti untuk belajar “pendidikan islam tahun 1. Semoga bermanfaat untuk adik adik.

Apabila kita belajar mengenai Pendidikan Islam ini, topik yang wajib di sentuh dalam pendidikan ini ialah:

  1. Akidah,
  2. Ibadah,
  3. Sirah,
  4. Akhlak dan Adab

Subjek ini sangat menyeronokkan kerana mudah difahami oleh semua pelajar .

mari belajar pendidikan islam untuk lebih memahami dan sila lihat video di bawah.

#manjaddawajadda
#pendidikanislamtahun1