Sains UPSR – PROSES HIDUP HAIWAN

Organ Pernafasan Haiwan

 

  • Organ Pernafasan Haiwan
  • Juga seperti manusia, haiwan menyedut oksigen dan menghembuskan karbon dioksida dan wap air.
  • Setiap haiwan mempunyai cara pernafasan yang berbeza kerana setiap haiwan mempunyai organ pernafasan
    yang berbeza.

Organ-organ pernafasan haiwan adalah seperti berikut:

  1. Peparu

Image result for SISTEM PERNAFASAN

Kebanyakan haiwan darat dan haiwan akuatik bernafas melalui peparu (lungs).

Contoh: katak, buaya, cicak, penyu, kuda, lembu, kambing, ayam, paus, dolfin.

2. Spirakel

Image result for SPIRAKEL

Spirakel (spiracles) merupakan liang seni di sisi badan serangga. Udara memasuki spirakel semasa serangga menarik nafas dan keluar melaluinya semasa hembusan nafas.

Contoh: rama-rama, lipas, pepatung, belalang, beluncas.

3. Insang

Image result for insang

Kebanyakan haiwan akuatik bernafas melalui insang (gill).

Udara yang terlarut dalam air memasuki mulut dan mengalir keluar melalui insang

4. Kulit lembap

Image result for kulit lembab pernafasan

  • Katak dan salamander mempunyai dua organ pernafasan, iaitu melalui peparu dan kulit   lembap (moist skin).
  • Cacing tanah bernafas melalui kulit lembap.
  • Haiwan-haiwan ini akan memastikan kulit mereka lembap sepanjang masa.
  • Oksigen daripada udara memasuki badan haiwan-haiwan ini  secara langsung melalui kulit yang lembap

 

Kebaikan Dan Keburukan Media Sosial

 

Pada masa ini, penggunaan laman sosial melalui internet amat popular di Malaysia. Laman sosial seperti “Facebook”, “Instagram”, “Twitter” dan sebagainya mendapat perhatian masyarakat di negara ini terutamanya golongan remaja. Laman sesawang rangkaian sosial tersebut telah menjadi satu trend dalam kehidupan masyarakat masa kini. Remaja kini telah menjadikan penggunaan laman sosial di internet ini sebagai medium untuk mengisi kekosongan waktu mereka. Hal ini disebabkan oleh aplikasi yang terdapat di laman sosial yang canggih dapat menarik perhatian masyarakat di Malaysia.

 

 

Kebaikan sosial media :-

 

  1. Sebagaimana yang kita ketahui,penggunaan laman sosial dapat menambah kenalan yang baru di samping hubungan yang telah lama terputus dapat dieratkan semula. Apabila seseorang itu telah menamatkan sesuatu pengajian di sekolah menyebabkan mereka telah terputus hubungan antara satu sama lain. Laman sosial ini digunakan sebagai suatu medium utama untuk mencari kenalan lama yang telah terputus. Mereka dapat mengetahui kerjaya yang telah diceburi oleh rakan dan dapat berinterasi antara satu sama lain.
  2. Selain itu,ramai remaja juga menghabiskan masa mereka dengan laman sosial. Dengan adanya laman sesawang sosial, mereka dapat mengisi masa lapang mereka dengan melayari facebook. Bagi mereka yang bijak, di samping mengisi masa lapang ada antara mereka membuat bisnes dan membuat promosi melalui laman sesawang sosial seperti Facebook dan Twitter. Mereka juga dapat menjadikan laman sesawang sosial tersebut sebagai alternatif untuk menambahkan pendapatan bulanan mereka.
  3. Seterusnya, kebaikan medial sosial ialah kemudahan untuk menyebarkan maklumat. Sebagai contoh, di waktu dulu ketika ingin melakukan majlis jemputan kahwin perlu mencari alamat rakan-rakan masing-masing. Tapi kini dengan kecanggihan laman sosial, kad kahwin boleh di letakkan di sana dan dimaklumkan kepada rakan-rakan. Mudah dan cepat. Permintaan bantuan cemas seperti derma darah jens tertentu untuk membantu pesakit tenat juga dapat disebarkan. Kes-kes penipuan dan wajah penjenayah dapat disebarkan dalam usaha membanteras jenayah.
  4. Di samping itu, kebaikan media sosial ialah perkongsikan maklumat dan ilmu. Kalau kita bijak mencari kawan yang sesuai, kita akan mendapat maklumat terkini dengan cepat. Ada rakan-rakan yang rajin berkongsi berita dan maklumat untuk dikongsi bersama. Sebagai contoh, laman sosial dapat menggantikan tv untuk mengetahui berita terkini. Malah perbicaraan mahkamah diketahui dengn serta merta melalui twitter dan laman web tertentu.

 

Keburukan Berikut :-

 

  1. Penggunaan laman sosial melalui internet menyebabkan berlakunya banyak penipuan atau pemalsuan. Hal ini demikian kerana, terdapat banyak kes penipuan yang berlaku terutamanya dalam kalangan remaja perempuan. Perkara ini disebabkan oleh mereka yang baru dikenalinya melalui laman sosial. Mereka biasanya akan mengikut semua kemahuan yang diminta oleh rakan dalam laman sosial tersebut.
  2. Selain itu,penggunaan laman sosial menyebabkan golongan remaja menjadi lalai dalam melakukan sesuatu tugasan. Kepelbagaian aplikasi yang menarik seperti permainan yang terdapat dalam laman sosial mampu menarik minat pengguna laman sosial tersebut. Tambahan pula, penggunaan laman sosial juga memberikan kesan kepada prestasi pelajaran dalam kalangan remaja. Hal ini akan menyebabkan mereka mengabaikan pelajaran kerana tiada masa yang diperuntuk untuk mengulang kaji pelajaran.
  3. Menulis status peribadi yang kurang wajar mungkin mencetuskan perbalahan sesama pengguna media sosial.  Apatah lagi jika status peribadi itu menular dan menjadi bahan kutukan dan kejian masyarakat.  Pengguna akan mengalami stres yang berpanjangan akibat tindakan memuat naik status yang boleh dijadikan bahan fitnah.

 

Kesimpulannya, penggunaan laman sosial ini mendatangkan pelbagai kebaikan dan keburukan kepada golongan remaja. Namun impak negatif yang wujud harus diberi perhatian yang serius oleh pihak berkuasa untuk mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap laman sesawang sosial yang tidak bertanggungjawab. Sebagai manusia yang berakal pastinya kita perlu menangkis setiap perkara yang buruk. Pepatah ada mengatakan bahawa “mencegah itu lebih baik daripada mengubati”.

Kebaikan Dan Keburukan Penggunaan Telefon Pintar Dalam Kalangan Remaja…

 

 

 

Kini, telefon pintar dianggap sebagai satu trend gaya hidup para remaja, tidak kira sama ada dari golongan atasan atau kelas pertengahan. Tidak dinafikan bahawa gajet atau telefon pintar ini telah mempengaruhi cara masyarakat mengendalikan urusan seharian mereka. Namun, adakah penggunaan telefon bimbit ini memberikan kesan yang baik kepada masyarakat terutamanya golongan remaja?

Anda tahu tak apa yang kebaikan dapat dalam menggunakan telefon pintar ?

 

  • Telefon pintar ialah gajet ini boleh dijadikan sebagai alat perhubungan. Sebagai contoh, telefon pintar membolehkan ahli keluarga yang berjauhan berhubung antara satu sama lain untuk bertanya khabar berita dan secara tidak langsung hubungan silaturrahim antara ahli keluarga dapat diperkukuhkan lagi.

 

  • Kita juga boleh menggunakan telefon pintar ini untuk bertanyakan hal-hal yang berkaitan pelajaran. Misalnya,rakan-rakan rapat boleh di hubungi dengan segera walaupun kita tidak dapat berada di dalam kelas.

 

  • Dan juga semua perkara penting yang di sampaikan oleh para guru dan pensyarah dapat di ketahui dengan cepat dan mudah serta hubungan dengan rakan-rakan.

 

  • Selain itu, telefon pintar juga boleh dijadikan sebagai alat untuk melayari internet. Pada masa kini, penggunaan internet amat penting kepada para pelajar bagi membuat kajian atau menyiapkan tugasan yang diberikan oleh pensyarah atau guru masing-masing.

 

  • Telefon pintar juga boleh dijadikan sebagai alat hiburan untuk merehatkan minda. Dengan memiliki telefon pintar, kita dapat mendengar lagu dan menonton video kegemaran pada bila-bila masa dengan cara memuat turun video kegemaran di laman sesawang dengan pantas.

 

‘ Adik-adik tahu tak bukan kebaikan sahaja yang kita dapat bila kita menggunakan telefon pintar , ada juga keburukannya’.

 

Antara keburukannya ialah :

 

  • Gajet telefon pintar ini boleh mengganggu pelajaran malah akan memberi peluang kepada remaja untuk mengakses laman pornografi.

 

  • Yang ini boleh menyebabkan berlakunya aktiviti-aktiviti sumbang dalam kalangan remaja serta membawa kesan atau implikasi yang negatif kepada masyarakat sekeliling.

 

  • Ia akan pembaziran wang kerana terpaksa untuk menambah nilai kos kredit yang tinggi pada setiap bulan yang sepatutnya boleh digunakan untuk perkara yang lebih berfaedah.

 

  • Aplikasi hiburan yang disediakan dalam gajet telefon pintar ini boleh mendatangkan impak yang negatif sekiranya golongan remaja terlalu taksub.

 

  • Hal ini boleh dilihat apabila ramai di kalangan remaja sering mengabaikan pelajaran dan kurang mengulang kaji pelajaran mereka kerana terlalu fokus kepada alat teknologi ini.

 

  • Sebagai contoh, mereka lebih memilih untuk melayari laman sesawang pada setiap masa seperti Facebook, Twitter, Instagram dan sebagainya daripada melakukan perkara yang lebih berfaedah untuk diri dan masa depan mereka.

 

Kesimpulannya, penggunaan telefon pintar dalam kalangan remaja memberikan seribu satu faedah kepada sesiapa sahaja yang menggunakannya, tetapi sebagai pengguna kita perlu bijak menggunakan gajet atau alat yang dicipta dalam dunia serba canggih ini dengan cara yang betul. Jika tidak digunakan untuk kebaikan, perkara ini mampu merosakkan masa depan dan fikiran remaja itu sendiri.

 

Tips Membantu Calon Lemah Sains.

Setiap ibu bapa pasti inginkan anak-anak mereka cemerlang dalam semua subjek di sekolah dan mendapat keputusan yang membanggakan, pasti membuatkan ibu bapa berasa senang duduk dengan isu ini. Akan tetapi tidak semua subjek anak-anak dapat kuasai. Di sini ada beberapa tips untuk membantu calon yang lemah sains…

Sebelum itu mari kita kenal pasti Kategori Murid LEMAH Sains ini dahulu… Dari pemerhatian Cikgu selama menjadi guru Sains, ada 3 kategori Murid LEMAH Sains ini.

1. Kategori Lemah Linus

Cikgu namakan kategori ini Lemah Linus kerana murid yang lemah ini biasanya tidak boleh membaca dan mengira dengan betul… Masih bermasalah membaca dan tidak memahami apa yang dibacanya… Lebih menyedihkan lagi tidak menjawab Soalan-Soalan yang diberikan kerana tidak Faham apa yang ditulis…

2. Kategori Malas Membaca

Murid ini Boleh membaca dan faham maksud perkataan tetapi Kategori ini adalah kategori murid yang tidak berminat untuk membaca soalan. Kurang minat belajar dan tidak dapat menumpukan perhatian dalam pelajaran. Kebiasaannya Murid ini tidak dapat memahami kehendak soalan Sains dan jawapan yang diberi sekadar Hentam Kromo, janji tangkap muat je…

3. Kategori Malas Ingat Fakta

Murid ini boleh membaca dan memahami, tidak malas membaca Soalan tetapi tidak mampu atau tidak mahu mengingati Fakta.. Biasanya murid ini faham soalan tetapi bila menjawab soalan jawapan diberi dengan fakta sendiri yang direka… Jawapan tidak mengikut logik akal kerana tidak percaya dengan fakta yang tersimpan dalam fikirannya…

Untuk mengatasi Masalah-Masalah ini, Cikgu akan kongsikan kaedah Membantu mengikut kategori Murid-murid ini agar dapat membantu guru-guru atau Ibu Bapa mengenalpasti masalah sebelum membantu murid-murid ini yakin untuk menjawab soalan Sains dari awal tahun lagi…

💡Tips Membantu Kategori Lemah Linus.

1. Mula kelas membaca dan menulis suku kata dari sekarang. Latihan membaca setiap hari

2. Buat latihan susun ayat dan fahamkan ayat pada murid.

3. Pembelajaran yang menyeronokkan untuk menarik perhatian murid..

4. Pastikan dia cuba menjawab semua soalan-soalan Sains

5. Membaca Soalan Bersama murid dan terangkan maksud soalan dan jawapan pada murid…

6. Latihan asas sains seperti membina Jadual, melukis gambar rajah perlu diperbanyakkan…

💡Tips Membantu Kategori Malas Membaca.

1. Latih murid membaca Soalan dan menjawab soalan secara sempurna..

2. Hukuman dan ganjaran semasa aktiviti pengajaran dan peneguhan

3. Latihan membaca dengan betul dan terangkan maksud pada setiap hari.

4. Pembelajaran yang menyeronokkan untuk menarik perhatian murid..

5. Latih Tubi cara menjawab soalan-soalan Peperiksaan yang lebih kerap. Ajar Garis Kata Kunci pada soalan..

6. Latih Tubi Soalan Mudah Sains seperti membina Jadual, melukis gambar rajah perlu dikuasai.

7. Murid perlu menguasai kemahiran menjawab Soalan KPS mengunakan teknik Kata Kunci..

💡Tips Membantu Kategori Malas Ingat Fakta.

1. Latih murid Membuat Nota dalam bentuk Peta minda, Mnemonik, dan aktiviti kognitif yang boleh merangsang ingatan murid..

2. Kerap mengulang latihan yang sama kerana murid kategori ini cepat Lupa..

3. Pembelajaran yang menyeronokkan untuk menarik perhatian murid..

4. Menjawab 5 soalan fakta setiap hari.

5. Hukuman dan ganjaran yang membantu Murid semasa aktiviti pengajaran dan peneguhan.

6. Latih Tubi Soalan Mudah Sains seperti membina Jadual, melukis gambar rajah perlu dikuasai sepenuhnya.

7. Murid perlu menguasai kemahiran menjawab Soalan KPS mengunakan teknik Kata Kunci..

8. Latihan menyalin fakta berdasarkan Soalan Sains dari Tahun 3 hingga tahun 6

 

Sumber : Facebook Personal HOME Tuition CIKGU Shahrul

 

Jika anda perlukan bantuan Home Tuition dalam subjek Sains UPSR atau apa-apa subjek dan level, boleh hubungi kami dengan KLIK DI SINI

Promosi Home Tuition Impact Results 2020

Pssst… Ibu Bapa Prihatin kat luar sana… Apa IMPIAN anda 2020 ni?
.
.
Jom capai impian 2020 untuk lihat anak anda lebih cemerlang & bersemangat belajar!
.
Dah masuk tahun baru 2020… tak kan anda nak tengok anak masih di tahap sama & jadi pelajar biashe-biashe je…
.
.
Kita sebagai ibu bapa pasti nak anak kita muka happy je bila belajar atau ulangkaji kat rumah..
.
Nampak seronok dan semangat je nak belajar..
Kan… kan…??
.
.
Biasanya bila anak seronok belajar, prestasi akan meningkat naik.
.
Nak kami bantu anak anda seronok belajar?

.
.
“Alhamdulillah… lepas 2 bulan saja, prestasi anak dah meningkat!”- Puan Marina, Subang Bestari.
.
Sofia, seorang pelajar yang pemalu & pendiam… merupakan anak kepada Puan Marina.
.
Disebabkan sikap pemalu tersebut, Sofia kurang bergaul dalam kumpulan yang besar & segan bertanya… menyebabkan dia agak ketinggalan dalam pelajaran.
.
Di rumah pula, Puan Marina sering bekerja outstation dan sering tiba ke rumah agak lewat. Jadi agak sukar untuk hantar & ambil ke pusat tuisyen atau mengajar sendiri anak di rumah.
.
Puan Marina mengambil langkah bijak apabila mengambil home tuition yang amat membantu Sofia belajar dengan lebih fokus, seronok dan selesa… sampai boleh nampak prestasinya meningkat tak sampai 2 bulan lagi.
.
.
Nak baca lagi kisah peningkatan prestasi pelajar kami?
https://cmnacademy.com/category/kisah-inspirasi/
.
.
Kami nak cerita sikit la kelebihan home tuition CMN Academy ni…
.
Macam mana ye kami boleh bantu anda & anak anda?
.
 Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
.
 Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
.
 Masa yang lebih Fleksibel
.
 Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
.
 Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
& banyak lagi!!
.
.
Sempena Tahun Baru 2020…
.
Kami nak beri hadiah kepada ibu bapa yang nak sangat anak mereka dapat meningkat prestasi dengan bantuan home tuition…
.
Nak ke hadiah?
.
.
Kepada 50 pendaftaran awal… sebelum 31 Januari 2020,
PERCUMA 1 Sesi* Home Tuition bernilai RM2500
.
.
Tambahannnnnn hadiah!!!
.
Nak lagi tak??
.
.
Kami bagi kepada 10 pendaftaran awal sebelum 15 Januari 2020,
PERCUMA Buku Nota Limited Edition ”Be The Legend” bernilai RM200
.
.
Nak tahu lebih lanjut & daftar sekarang??
.
Klik www.wasap.my/601115775761/IR2020
.
.
Tutor kami yang Best…TERHAD tau. Rebut sekarang!
.


#hometuition2020
#anakcemerlang2020
#CMNAcademy
#upsr2020
#pt32020
#spm2020
#stpm2020
#upkk2020
#psra2020
#akademik
#funlearning
#ImpactResults
#azam2020
#impian2020

Persediaan Sains UPSR 2020 : Nota Sains Tahun 1 Dan Tahun 2 (Cikgu Shahrul)

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

 

Hari ini Cikgu Shahrul ingin memulakan Persediaan Sains UPSR 2020 dengan merungkai tajuk mudah yang sering tidak diambil perhatian oleh Calon-Calon UPSR.. Tajuk-Tajuk Sains Tahun 1 Dan Tahun 2… Soalan Sains Kertas 1 merangkumi tajuk-tajuk dari tahun 1 hingga 6.. Kesilapan menjawab soalan seperti ini sepatutnya tidak berlaku, namun disebabkan kecuaian Calon… Markah yang mudah dibazirkan dengan memberikan jawapan yang salah.. Berikut adalah nota Sains Tahun 1 dan Tahun 2 berserta latihan yang sesuai dengan Calon UPSR 2020.. Semoga bermanafaat pada semua…

 

 

Sains Tahun 1
▀▀▀▀▀▀▀▀▀

A) Benda Hidup dan Benda Bukan Hidup:

  • Ciri-Ciri Benda Hidup?

1. Bernafas
2. Membesar
3. Makan dan Minum
4. Bergerak
5. Membiak

 

B) Deria Manusia:

                      • Organ dan Deria Manusia
Mata => Melihat
Telinga => Mendengar
Hidung => Menghidu
Lidah => Merasa
Kulit => Menyentuh

Sains Tahun 2
▀▀▀▀▀▀▀▀▀

A) Keperluan Asas Hidupan :

Keperluan Asas Manusia / Haiwan Keperluan Asas Tumbuhan
  • Udara
  • Udara
  • Makanan
  • Air
  • Air
  • Cahaya Matahari
  • Tempat Perlindungan

 

 

B) Ciri-ciri Makanan Manusia :

  • Makanan Memberi Tenaga => Bijirin, Nasi, Tepung
  • Makanan Membantu Tumbesaran => Ayam. Daging, Susu, Ikan
  • Makanan Menjaga Kesihatan => Sayur-Sayuran, Buah-Buahan

 

 

C) Ciri-ciri Haiwan :

  • Tabiat Makan Haiwan
  • Makan Tumbuhan Sahaja => Lembu, Belalang, Gajah
  • Makan Haiwan Sahaja => Singa, Katak, Buaya
  • Makan Tumbuhan Dan Haiwan => Beruang, Tikus, Burung Pipit

 

 

      Habitat Haiwan :

Di darat => Kuda, Monyet
Di air => Ikan, Berudu
Di darat dan air => Katak, Kura-kura

 

 

Cara Haiwan Membiak

Bertelur => Platipus, Kuda laut
Melahirkan Anak => Kelawar, Ikan Paus

 

d) Terang dan Gelap

1. Sumber cahaya => Matahari, lampu, api

2. Bayang-bayang => terbentuk mengikut orientasi objek yang terkena pada cahaya

 

 

e) Campuran
Jenis-jenis campuran

1. Bahan Terapung Dan Tenggelam => Serbuk Besi Dengan Serbuk Kayu – Asingkan Guna Air

2. Larut Dengan Tidak Larut => Pasir Dengan Gula – Asingkan Guna Air Dan Kertas Turas.

3. Saiz Kecil Dan Besar => Daun Kering Dengan Tepung – Asingkan Guna Penapis

4. Bahan Magnet Dengan Bahan Bukan Magnet => Serbuk Besi Dengan Serbuk Kaca – Asingkan Guna Magnet

 

 

LATIHAN :

 

 

 

Adik Farhan Pelajar Pintar

Berkat usaha adik Farhan akhirnya membuahkan hasil yang boleh dibanggakan oleh Tutornya Cik Saralah yang mengajar adik Farhan Bahasa inggeris dan juga sejak akhir ini mengajar Bahasa Melayu . Adik Farhan merupakan calon UPSR untuk tahun 2020 . 

Adik Farhan hanya belajar dirumah dan tahun 2020 merupakan tahun yang penting buat adik farhan dimana Adik farhan  akan mengambil peperiksaan UPSR .

Tutor meminta Adik Farhan untuk belajar membaca terlebih dahulu , tidak disangka-sangka Adik Farhan merupakan pelajar yang pintar . 

Hanya belajar membaca selama sebulan Adik Farhan sudah lincah membina ayat sendiri , ini merupakan berita gembira buat tutornya Cik Saralah . 

Alhamdulillah , Adik Farhan menunjukkan peningkatan yang sangat membanggakan dalam kedua subjek yang diambil Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu . 

Diucapkan selamat maju jaya dan bakal menjawab Peperiksaan UPSR pada tahun 2020 dengan cemerlang .

 

How To Be Successful Private Personal Tutor?

How to Be Successful Private Tutor for Home Tuition & Online Tuition

 

There are many advantages of becoming a home tutor for students. There are no special qualifications for everyone who wants to be one. All former teachers, or with any particular specialty in a subject can really become a private tutor. You don’t have to be a teacher in order to be able to tutor home students. It doesn’t have to be a school lesson either. You can engage into home tuition in order to teach music, computing, dance or even drawing and other fine arts.

 

Many teachers use home tuition as a supplementary work during their academic years. Others choose private tutoring as their main, exclusive field of working since they feel they can contribute more efficiently into a student’s progress and studies. No matter your reasons, becoming a private tutor can be quite rewarding in every professional or personal aspect.

 

Are You Qualified to Become Home Tutor?

Considering you only have to deal with one student at a time, you need to develop a friendly and professional manner at the same time. Children are often misunderstood home tuition into believing that they do not owe you respect. This is why, you have to let them know that you are a teacher like everyone else and that you demand their focus and respect.

You have to be motivational towards all your students and make them want to improve their skill and knowledge. This is something they have chosen to do therefore you must keep them interested at all times. Being a home tutor means that you can be patient and persistent towards all your students.

 

Learn new tricks and methods to maintain their interest and become their most favourite teacher of all times. Home tuition is not a stable job, therefore you have to be successful and efficient in order for people to continue and choose you. Become the most successful and beloved private tutor and let your job speak for itself.

Location of Home Tuition

Being a home tutor also means you get to choose where the lessons will take place. If you prefer your own space, then you can have your students come to you. Alternatively, you don’t have to rent a bigger house or a professional office. You can just go where needed. This will give you the chance of getting out of your home more often.

 

How about Online Tuition?

Online tuition is the process of a tutor teaching a student remotely using electronic, internet-ready devices in order to communicate and work collaboratively. Tutors will typically use internet based communication software such as Skype and collaborative workspaces such as Google documents. The communication software allows students and tutors to communicate in an audio-visual capacity whilst the collaborative workspaces allow the tutors to display information, track progress and assess the learning of the student.

Move Forward

Home tuition has become so popular, that there are many tutors looking for students. Become a successful home tutor and make this your main job.

By joining any of the agency or company, you increase your professional prestige and open up into a whole new marketplace.

Sains UPSR Kertas 2 Tahun 2016,2017 dan 2018

Jangan lupa buat soalan past year yaaa

Sebelum nak menghadapi peperiksaan mesti kita biasa mendengar ayat di atas kan?

Masa ibarat pedang! Jika kita tidak menggunakan untuk memotong, ia akan memotong kita (Dalam peperangan) (Pepatah Arab)

Keputusan yang cemerlang mestilah seiring dengan usaha yang padu..

BETUL KE BETUL ?

Dibawah ini adalah senarai tajuk-tajuk sains yang telah disoal dalam Kertas 2 SAINS UPSR bagi tahun 2016, 2017 dan 2018 dari tajuk-tajuk yang telah kami senaraikan murid-murid boleh melihat kekerapan tajuk berdasarkan tahun-tahun pembelajaran sebagai panduan untuk mengulangkaji tajuk-tajuk yang masih belum disoal sejak tahun 2016 hingga 2018..

Semoga perkongsian ini boleh dijadikan rujukan awal kepada Guru-guru dan murid-murid melihat tajuk-tajuk yang bakal disoal dalam kertas 2 untuk tahun 2019.

 

2016

Soalan 1 : Ciri-ciri Haiwan Melindungi Diri (Tahun 5)

Soalan 2 : Pengukuran Masa (Tahun 4)

Soalan 3 : Gerhana Matahari (Tahun 6)

Soalan 4 : Mesin Ringkas ( Tahun 6)

Soalan 5 : Faktor Pengaratan ( Tahun 4)

Soalan 6 : Jenis Tanah ( Tahun 3)

Soalan 7 : Keadaan Jirim ( Tahun 5)

Soalan 8 : Kelajuan ( Tahun 6)

 

2017

Soalan 1 : Pengawetan Makanan (Tahun 6)

Soalan 2 : Fasa-Fasa Bulan (Tahun 5)

Soalan 3 : Daya Geseran (Tahun 6)

Soalan 4 : Asid Dan Alkali ( Tahun 5)

Soalan 5 : Sistem Suria ( Tahun 4)

Soalan 6 : Siratan Makanan ( Tahun 5)

Soalan 7 : Perkembangan Teknologi ( Tahun 4) / Kelajuan (Tahun 6)

Soalan 8 : Pengelasan Ciri-ciri Tumbuhan ( Tahun 3)

 

2018

Soalan 1 : Gigi Manusia (Tahun 3)

Soalan 2 : Pengurusan Bahan Buangan (Tahun 6)

Soalan 3 : Kekuatan Dan Kestabilan (Tahun 5 )

Soalan 4 : Kadar Penafasan ( Tahun 4 )

Soalan 5 : Pembiasan dan Pantulan Cahaya ( Tahun 5)

Soalan 6 : Saiz Relatif Bumi, Bulan dan Matahari ( Tahun 4)

Soalan 7 : Persaingan dan Simbiosis ( Tahun 6)

Soalan 8 : Putaran Bumi Dan Arah Bayang-Bayang ( Tahun 5)

Semoga perkongsian ini dapat membantu murid mengingat dan Menjawab soalan Peperiksaan Percubaan UPSR tidak lama lagi.

Ingin dapatkan Ebook Soalan Peperiksaan secara PERCUMA?

Download di Ebook koleksi Soalan Peperiksaan UPSR 

Mengukuhkan Fakta Sains Tahun 3 : Soalan UPSR Sains Kertas 2

Pelbagai masalah timbul semasa menjawab soalan sains terutamanya semasa menjawab Soalan Sains Kertas 2.

Salah satu punca ialah murid lupa apa yang telah dipelajari semasa di Tahun 3.

Alasan yang sama, ” LUPALAH CIKGU, DAH LAMA TAK BELAJAR TAJUK NI”, berikut merupakan Nota dan Latihan Sains dalam Sains Kertas 2 .

Semoga bermanfaat kepada guru dan murid-murid..

Tajuk Sains Tahun ⓷

🐧 Haiwan 🐧
📢 Magnet 📢
🛀 Penyerapan 🛀

🐣 Haiwan 🐣

Ciri-ciri Haiwan Berdasarkan:-

🐑 Litupan Badan– Bersisik, Berbulu, Bulu Pelepah

🐐 Anggota Badan– Tanduk, Cangkerang, Paruh, Belalai,

🐼Tabiat Makan– Herbivor, Karnivor, Omnivor

🐣 Cara Membiak– Bertelur, Melahirkan Anak

🐸 Habitat– Di Darat, Di Air, Di Darat Dan Air

🐯 Kegigian Haiwan

Herbivor (Kacip, Geraham),

Karnivor (Taring),

Omnivor (Kacip, Taring, Geraham)

📍 Magnet 📍

Image result for magnet

 Bentuk Magnet: (BIAR YOU CUBIT BANYAK LAGI SAYANG) Magnet Bar, Magnet U, Magnet Cincin, Magnet Butang, Magnet Ladam, Magnet Silinder

 Kutub Magnet: Dua Kutub, Utara ☞ Selatan, Magnet Sama Kutub ☞ Menolak (USSU, SUUS), Magnet Tidak Sama Kutub ☞ Menarik (SUSU, USUS)

 Bahan Magnet: Bahan Diperbuat Dari Besi, Bahan Yang Dapat Ditarik Oleh Magnet

 Bahan Bukan Magnet: Bahan Tidak Boleh Ditarik Oleh Magnet, Diperbuat dari bahan selain besi.

 Kekuatan Magnet: Bergantung pada Saiz Magnet, Kuat pada Bahagian Kutubnya: Magnet Hilang Kekuatan ☞ Ketuk, Panas, Jatuh

 Kegunaan Magnet: Kompas, Tanda Nama, Peti Sejuk, Pembesar suara, Penutup Beg Tangan

 

💧 Penyerapan 💧

🌊 Serap Air – Bahan Yang Boleh Menyerap Air.
Contoh- Span Tuala, Tisu muka

 Kalis Air – Bahan Yang Tidak Boleh Menyerap Air.
Contoh- Plastik, Kaca, Payung

💦 Keupayaan Menyerap Air – Span ☞ Banyak,
Tisu ☞ Sedikit

 Kegunaan – Serap Air dan Kalis Air–

Image result for tisu lap muka

Tisu ☞ Menyerap Peluh Di Muka,

Related image
Payung ☞ Lindung Diri Dari Hujan

 

Semoga perkongsian ini dapat membantu murid mengingat dan Menjawab soalan Peperiksaan Percubaan UPSR tidak lama lagi.