How To Be Successful Private Personal Tutor?

How to Be Successful Private Tutor for Home Tuition & Online Tuition

 

There are many advantages of becoming a home tutor for students. There are no special qualifications for everyone who wants to be one. All former teachers, or with any particular specialty in a subject can really become a private tutor. You don’t have to be a teacher in order to be able to tutor home students. It doesn’t have to be a school lesson either. You can engage into home tuition in order to teach music, computing, dance or even drawing and other fine arts.

 

Many teachers use home tuition as a supplementary work during their academic years. Others choose private tutoring as their main, exclusive field of working since they feel they can contribute more efficiently into a student’s progress and studies. No matter your reasons, becoming a private tutor can be quite rewarding in every professional or personal aspect.

 

Are You Qualified to Become Home Tutor?

Considering you only have to deal with one student at a time, you need to develop a friendly and professional manner at the same time. Children are often misunderstood home tuition into believing that they do not owe you respect. This is why, you have to let them know that you are a teacher like everyone else and that you demand their focus and respect.

You have to be motivational towards all your students and make them want to improve their skill and knowledge. This is something they have chosen to do therefore you must keep them interested at all times. Being a home tutor means that you can be patient and persistent towards all your students.

 

Learn new tricks and methods to maintain their interest and become their most favourite teacher of all times. Home tuition is not a stable job, therefore you have to be successful and efficient in order for people to continue and choose you. Become the most successful and beloved private tutor and let your job speak for itself.

Location of Home Tuition

Being a home tutor also means you get to choose where the lessons will take place. If you prefer your own space, then you can have your students come to you. Alternatively, you don’t have to rent a bigger house or a professional office. You can just go where needed. This will give you the chance of getting out of your home more often.

 

How about Online Tuition?

Online tuition is the process of a tutor teaching a student remotely using electronic, internet-ready devices in order to communicate and work collaboratively. Tutors will typically use internet based communication software such as Skype and collaborative workspaces such as Google documents. The communication software allows students and tutors to communicate in an audio-visual capacity whilst the collaborative workspaces allow the tutors to display information, track progress and assess the learning of the student.

Move Forward

Home tuition has become so popular, that there are many tutors looking for students. Become a successful home tutor and make this your main job.

By joining any of the agency or company, you increase your professional prestige and open up into a whole new marketplace.

Sains UPSR Kertas 2 Tahun 2016,2017 dan 2018

Jangan lupa buat soalan past year yaaa

Sebelum nak menghadapi peperiksaan mesti kita biasa mendengar ayat di atas kan?

Masa ibarat pedang! Jika kita tidak menggunakan untuk memotong, ia akan memotong kita (Dalam peperangan) (Pepatah Arab)

Keputusan yang cemerlang mestilah seiring dengan usaha yang padu..

BETUL KE BETUL ?

Dibawah ini adalah senarai tajuk-tajuk sains yang telah disoal dalam Kertas 2 SAINS UPSR bagi tahun 2016, 2017 dan 2018 dari tajuk-tajuk yang telah kami senaraikan murid-murid boleh melihat kekerapan tajuk berdasarkan tahun-tahun pembelajaran sebagai panduan untuk mengulangkaji tajuk-tajuk yang masih belum disoal sejak tahun 2016 hingga 2018..

Semoga perkongsian ini boleh dijadikan rujukan awal kepada Guru-guru dan murid-murid melihat tajuk-tajuk yang bakal disoal dalam kertas 2 untuk tahun 2019.

 

2016

Soalan 1 : Ciri-ciri Haiwan Melindungi Diri (Tahun 5)

Soalan 2 : Pengukuran Masa (Tahun 4)

Soalan 3 : Gerhana Matahari (Tahun 6)

Soalan 4 : Mesin Ringkas ( Tahun 6)

Soalan 5 : Faktor Pengaratan ( Tahun 4)

Soalan 6 : Jenis Tanah ( Tahun 3)

Soalan 7 : Keadaan Jirim ( Tahun 5)

Soalan 8 : Kelajuan ( Tahun 6)

 

2017

Soalan 1 : Pengawetan Makanan (Tahun 6)

Soalan 2 : Fasa-Fasa Bulan (Tahun 5)

Soalan 3 : Daya Geseran (Tahun 6)

Soalan 4 : Asid Dan Alkali ( Tahun 5)

Soalan 5 : Sistem Suria ( Tahun 4)

Soalan 6 : Siratan Makanan ( Tahun 5)

Soalan 7 : Perkembangan Teknologi ( Tahun 4) / Kelajuan (Tahun 6)

Soalan 8 : Pengelasan Ciri-ciri Tumbuhan ( Tahun 3)

 

2018

Soalan 1 : Gigi Manusia (Tahun 3)

Soalan 2 : Pengurusan Bahan Buangan (Tahun 6)

Soalan 3 : Kekuatan Dan Kestabilan (Tahun 5 )

Soalan 4 : Kadar Penafasan ( Tahun 4 )

Soalan 5 : Pembiasan dan Pantulan Cahaya ( Tahun 5)

Soalan 6 : Saiz Relatif Bumi, Bulan dan Matahari ( Tahun 4)

Soalan 7 : Persaingan dan Simbiosis ( Tahun 6)

Soalan 8 : Putaran Bumi Dan Arah Bayang-Bayang ( Tahun 5)

Semoga perkongsian ini dapat membantu murid mengingat dan Menjawab soalan Peperiksaan Percubaan UPSR tidak lama lagi.

Ingin dapatkan Ebook Soalan Peperiksaan secara PERCUMA?

Download di Ebook koleksi Soalan Peperiksaan UPSR 

Mengukuhkan Fakta Sains Tahun 3 : Soalan UPSR Sains Kertas 2

Pelbagai masalah timbul semasa menjawab soalan sains terutamanya semasa menjawab Soalan Sains Kertas 2.

Salah satu punca ialah murid lupa apa yang telah dipelajari semasa di Tahun 3.

Alasan yang sama, ” LUPALAH CIKGU, DAH LAMA TAK BELAJAR TAJUK NI”, berikut merupakan Nota dan Latihan Sains dalam Sains Kertas 2 .

Semoga bermanfaat kepada guru dan murid-murid..

Tajuk Sains Tahun ⓷

🐧 Haiwan 🐧
📢 Magnet 📢
🛀 Penyerapan 🛀

🐣 Haiwan 🐣

Ciri-ciri Haiwan Berdasarkan:-

🐑 Litupan Badan– Bersisik, Berbulu, Bulu Pelepah

🐐 Anggota Badan– Tanduk, Cangkerang, Paruh, Belalai,

🐼Tabiat Makan– Herbivor, Karnivor, Omnivor

🐣 Cara Membiak– Bertelur, Melahirkan Anak

🐸 Habitat– Di Darat, Di Air, Di Darat Dan Air

🐯 Kegigian Haiwan

Herbivor (Kacip, Geraham),

Karnivor (Taring),

Omnivor (Kacip, Taring, Geraham)

📍 Magnet 📍

Image result for magnet

 Bentuk Magnet: (BIAR YOU CUBIT BANYAK LAGI SAYANG) Magnet Bar, Magnet U, Magnet Cincin, Magnet Butang, Magnet Ladam, Magnet Silinder

 Kutub Magnet: Dua Kutub, Utara ☞ Selatan, Magnet Sama Kutub ☞ Menolak (USSU, SUUS), Magnet Tidak Sama Kutub ☞ Menarik (SUSU, USUS)

 Bahan Magnet: Bahan Diperbuat Dari Besi, Bahan Yang Dapat Ditarik Oleh Magnet

 Bahan Bukan Magnet: Bahan Tidak Boleh Ditarik Oleh Magnet, Diperbuat dari bahan selain besi.

 Kekuatan Magnet: Bergantung pada Saiz Magnet, Kuat pada Bahagian Kutubnya: Magnet Hilang Kekuatan ☞ Ketuk, Panas, Jatuh

 Kegunaan Magnet: Kompas, Tanda Nama, Peti Sejuk, Pembesar suara, Penutup Beg Tangan

 

💧 Penyerapan 💧

🌊 Serap Air – Bahan Yang Boleh Menyerap Air.
Contoh- Span Tuala, Tisu muka

 Kalis Air – Bahan Yang Tidak Boleh Menyerap Air.
Contoh- Plastik, Kaca, Payung

💦 Keupayaan Menyerap Air – Span ☞ Banyak,
Tisu ☞ Sedikit

 Kegunaan – Serap Air dan Kalis Air–

Image result for tisu lap muka

Tisu ☞ Menyerap Peluh Di Muka,

Related image
Payung ☞ Lindung Diri Dari Hujan

 

Semoga perkongsian ini dapat membantu murid mengingat dan Menjawab soalan Peperiksaan Percubaan UPSR tidak lama lagi.

Mengukuhkan Fakta Sains Tahun 4: Soalan UPSR Sains Kertas 2 (SIRI SATU)

Pada minggu ini, kami ingin mengupas tajuk-tajuk tahun 4 yang masih belum disoal dalam Kertas 2 Sains UPSR dari 2016 hingga 2018

berdasarkan analisa setiap tahun akan ada 2 soalan akan dibina dari tajuk tahun 4..

Pada tahun 2016 soalan Kertas 2 Sains diambil dari tajuk tahun 4 iaitu Pengukuran Masa ( Tahun 4) dan Faktor Pengaratan ( Tahun 4).

Pada tahun 2017 soalan dari tahun 4 pula adalah dari tajuk Sistem Suria dan Perkembangan Teknologi.

Pada tahun lepas pula, soalan dari tahun 4 adalah dari tajuk Kadar Penafasan ( Tahun 4 ) dan Saiz Relatif Bumi, Bulan dan Matahari ( Tahun 4)

Jadi tajuk mana yang masih belum disoal? Mula-mula kita senaraikan tajuk-tahun 4 dahulu.. Keseluruhannya Sains Tahun 4 ada 8 tajuk besar, Namun Tajuk Sistem Suria telah 2 kali disoal tetapi menggunakan tajuk Kecil yang berbeza dalam Sistem Suria…

Tajuk besar Yang Tidak Pernah Disoal Lagi dalam Kertas 2 Sains sehingga kini adalah
1. Proses Hidup Haiwan 
2. Proses Hidup Tumbuhan 
3. Sumber Bahan

Jadi dalam SIRI SATU ini cikgu akan bincangkan 2 tajuk penting yang sering Calon-calon UPSR Lupa adalah dari tajuk Tahun 4 iaitu Proses Hidup Haiwan Dan Proses Hidup Tumbuhan..

Image result for organ pernafasan haiwan

😻 PROSES HIDUP HAIWAN

🐈 Organ Pernafasan Haiwan ( P SIK)

P ► Peparu

S ► Spirakel

I ► Insang

K ► Kulit lembap

🐳 Haiwan yang bernafas dengan Peparu:
Kucing, Burung, Ular, Lembu, Buaya, Paus, Gajah

🐌 Haiwan yang bernafas dengan Kulit Lembap:
Lintah, Cacing Tanah, Siput gondang,

🐠 Haiwan yang bernafas dengan Insang:
Ikan, Ketam, Udang, Berudu, Pari

🐛 Haiwan yang bernafas dengan Spirakel:
Belalang, Lipas, Nyamuk, Beluncas, Semut

🐸Haiwan yang bernafas dengan Dua organ Peparu dan Kulit Lembap :
Katak, Salamander, Newt

~~~~

Image result for proses hidup tumbuhan

 

 

🌳 PROSES HIDUP TUMBUHAN

🌴 Gerak Balas Tumbuhan Terhadap Rangsangan (GAS C):-

G ► Graviti (Akar dan Pucuk)

A ► Air (Akar)

S ► Sentuhan (Daun)

C ► Cahaya matahari (Pucuk)

 

Image result for proses fotosintesis
🌱 Proses Fotosintesis

Proses tumbuhan membuat makanannya sendiri

🌻 Keperluan dan Hasil Fotosintesis (CAKK ► OK)

C ► Cahaya Matahari

A ► Air

K ► Karbon Dioksida

K ► Klorofil

O ► Oksigen

K ► Kanji

Info: Kalium Hidroksida menyerap Karbon Dioksida menyebabkan fotosintesis tidak berlaku..

[Prinsip Akaun] ‘Teknik Efektif Penyediaan Akaun Kawalan’

Apa itu Asset?

Apa itu Ekuiti?

Apa itu Liabiliti?

Apa Tujuan Akuan Kawalan?

  1. Memudahkan jabatan kredit memperoleh jumlah baki keseluruhan penghutang dan pemiutang.
  2. Kesilapan dan kesalahan Imbangan Duga mudah dan cepat dikesan.
  3. Dapat menentukan ketepatan dan kesahihan catatan di dalam lejar.
  4. Penipuan atau pemalsuan dapat dikesan dan dicegah.

Sering kedengaran pelajar tingkatan 4 ke atas yang ambil subjek prinsip akaun kata subjek ni susah.
Tambah2 untuk orang yang agak careless… kalau tersilap 1 je nombor kat atas, ‘tak selamat’ jawapan kat bawah.

Tapi betul ke subjek prinsip akaun ni susah dan bosan?

Ataupun kaedah pembelajaran yang tak menarik membuatkan pelajar tidak berminat dengan subjek ini?

Bersama Cikgu Asraff, full time tutor, dan mempunyai pengalaman dalam tutoring sejak 2015 lagi.

Jom kita dengarkan perkongsian beliau tentang subjek prinsip akaun

Sebarkan untuk manfaat semua !!!

SHARE!!

SHARE!!

SHARE!!

 

 

Kelebihan Tuisyen Di Rumah Atau Home Tuition

Home tuition. Ia bukan perkara baharu, malah konsep ini sudah lama popular dan diterima dengan baik sekali oleh ibubapa terutama sekali di luar negara. Di Malaysia, konsep home tuition sudah mula diterima apabila impak positif serta kelebihannya sudah mula diperkatakan oleh ramai ibubapa.

Konsep home tuition ini mudah, iaitu cikgu tuisyen atau tutor akan datang ke rumah untuk mengajar anak-anak. Memang sangat berbeza dengan konsep tuisyen berbayar sebelum ini di mana ibubapa perlu menghantar anak-anak ke kelas atau pusat tuisyen.


Kelebihan #1 – Home Tuition Jimat Kos

Ia menjimatkan kos dari segi kos pengangkutan. Jika dulu ibubapa perlu hantar anak-anak ke kelas serta ke pusat tuisyen, dengan adanya tuisyen di rumah ini, guru atau tutor tuisyen yang akan datang ke rumah.

Ia nampak lebih ketara jimat apabila pusat tuisyen itu berada agak jauh dari kediaman. Kos makan-minum anak-anak semasa di tuisyen pun boleh dielakkan. Kan ke jimat kos tu?

Dan boleh juga buat tuisyen untuk kesemua anak dalam rumah di waktu yang sama.

Bayangkan, kalau setiap anak itu ada kelas tuisyen yang berbeza, lepas tu berlainan tempat kelas tuisyen pula.. banyak kos tu kena keluarkan. Jika buat pengiraan jangka panjang, memang akan dapat jimatkan banyak kos.

Kelebihan #2 – Lebih Selamat, Anak-Anak Depan Mata Tuisyen Di Rumah

Mungkin ada ibubapa yang berkeperluan untuk hantar anak-anak seawal umur 7-8 tahun ke kelas tuisyen untuk kukuhkan matapelajaran tertentu yang belajar di sekolah. Aspek keselamatan pastilah paling utama untuk anak-anak seumur ini.

Home tuition lebih selamat kerana anak-anak boleh dipantau dan dilihat sepanjang masa di hadapan ibubapa, berbeza dengan di kelas atau pusat tuisyen yang ada waktu rehat atau waktu antara hantar-ambil anak di kelas tuisyen.

Kelebihan #3 – Guru Atau Tutor Lebih Dipercayai

Tuisyen di rumah ini lebih bersifat personal di mana ibubapa secara tidak langsung akan mengenali tenaga pengajar lebih dekat. Maka kepercayaan antara ibubapa anak akan wujud menjadikan guru atau tutor tuisyen lebih dipercayai.

Dengan adanya kepercayaan ini, akan mewujudkan suasana pembelajaran lebih baik, dan sebenarnya akan meningkatkan lagi tahap penerimaan anak-anak dalam kelas tuisyen di rumah.

Kelebihan #4 – Bantuan Belajar Secara Individu

Salah satu konsep tuisyen di rumah ialah pembelajaran atau pengajaran secara bantuan individu atau one-to-one. Seorang guru atau tutor tuisyen subjek tertentu boleh berikan komitmen untuk hanya seorang atau dua pelajar sahaja dengan lebih baik.

Pengajaran atau pembelajaran secara one-on-one dalam home tuition memang banyak kelebihan dan kebaikannya. Malah, ia sangat disarankan untuk anak-anak atau pelajar yang merupakan slow-learner. Mereka mempunyai keupayaan untuk belajar dan faham yang sedikit lambat.

Dengan adanya bantuan belajar secara individu ini, mereka akan dapat catch-up selain pengukuhan pemahaman terhadap subjek-subjek tertentu jadi lebih baik.

Perhatian penuh boleh diberikan oleh cikgu atau tutor yang mengajar.

Kelebihan #5 – Ikut Keperluan Dan Kehendak Individu

Bila seisi belajar atau ulangkaji itu dibuat secara individu, maka keperluan dan kehendak individu itu juga dapat dikenalpasti lebih baik. Ini bukan sahaja membantu tenaga pengajar tuisyen di rumah untuk berikan servis terbaik tetapi juga memberikan kelebihan untuk anak atau pelajar itu belajar dengan lebih baik serta lebih seronok.

Kadangkala ada kaedah belajar di sekolah tidak berapa dapat diterima oleh anak-anak ini sehingga menyebabkan mereka susah dan terasa sukar untuk faham. Mereka akan jadi fed-up dan cepat kecewa, kurang semangat yang akhirnya merugikan mereka.

Adanya home tuition, guru atau tutor boleh gunakan banyak teknik pengajaran lebih khusus, lebih menarik yang akan membantu pemahaman anak atau pelajar.

Kelebihan #6 – Waktu Tuisyen Lebih Fleksibel

Jika hantar anak ke kelas tuisyen, ibubapa perlu patuhi waktu kelas bermula. Berbeza dengan konsep home tuition ini yang waktu pembelajaran itu lebih fleksibel dan ditentukan oleh ibubapa mahupun pelajar. Ia akan nampak lebih mesra waktu senggang ibubapa dengan anak, dan dengan cara ini juga boleh mengelakkan anak cepat merasa bosan.

Kelebihan #7 – Belajar Ikut Keperluan/Kekurangan

Ada anak atau pelajar yang boleh mendapat keputusan peperiksaan serta pemahaman yang baik dalam subjek tertentu, tetapi kurang baik dalam subjek yang lain. Tuisyen di rumah tidak memerlukan silabus yang tetap, malah boleh berubah ikut keperluan dan kekurangan pada pelajar.

Guru atau tutor tuisyen boleh tumpukan kepada kelemahan pada pelajar tersebut. Jadi pelajar juga boleh belajar ikut keperluan dan perbaiki kelemahan pada subjek lain.

Kelebihan #8 – Tuisyen Di Rumah Lebih Selesa

Keselesaan adalah perkara penting kalau mahukan anak belajar dengan lebih baik. Tahap keselesaan pula tak sama. Ada anak atau pelajar yang suka belajar dalam suasana senyap sunyi, ada pula suka membuat ulangkaji dan menelaah pelajaran dengan kehadiran muzik lembut, dan ada pula lebih seronok untuk belajar jika ada teman.

Keselesaan seperti ini boleh diwujudkan dengan home tuition kerana ia melibatkan seorang dua anak atau pelajar. Berbeza dengan berada di kelas tuisyen yang telah ditetapkan peraturan tertentu selain perlu memenuhi keselesaan secara am untuk semua pelajar.

Kelebihan #9 – Boleh Tukar Tenaga Pengajar/Tutor Tuisyen

Ada beberapa syarikat yang sediakan servis menyediakan guru atau tutor tuisyen di mana ibubapa dan pelajar boleh pilih dan tukar jika didapati kurang sesuai. Anda tak boleh buat perkara ni di sekolah sesuka hati.

Sepertimana di sekolah, anak-anak ada guru kesukaan atau kegemaran mereka sendiri. Jadi, teknik sebegitu cuba dipraktikkan dalam kelas tuisyen di rumah. Pastinya jika anak mendapat perhatian daripada guru tuisyen yang mereka suka, prestasi dalam subjek pelajaran tertentu mesti akan nampak perubahan.


Jadi bagaimana?

Kami harap, anda dah pun tahu beberapa kelebihan dan juga kebaikan yang ada pada tuisyen di rumah atau home tuition ini.

Ia telah menjadi pilihan ramai ibubapa yang mempunyai masa yang terhad, dan sangat sibuk dengan kerjaya; tetapi pada masa yang sama mahukan pendidikan dan pelajaran anak mereka mendapat perhatian terbaik.

Tahap perkembangan pendidikan anak-anak sewajarnya dipandang serius ibubapa.

Adanya home tuition ini, ibubapa akan lebih terdorong untuk sama-sama dengan guru dan tutor tuisyen memastikan anak atau pelajar berjaya memperbaiki kelemahan yang ada terutama bagi subjek-subjek yang perlukan pemahaman yang lebih.

Kita berusaha, apapun semua usaha ini takkan dapat berjaya andai kita tak memastikan bahawa tindakan kita adalah kerana Allah S.W.T. Ilmu itu milik Allah, maka doakan agar usaha untuk pertingkatkan ilmu mendapat redha Allah.

Masalah-Masalah Pelajar Semasa Menjawab Soalan Sains UPSR

Masalah-Masalah Pelajar Semasa Menjawab Soalan Sains UPSR

Hari ini semasa sesi Coaching Sains Cikgu mendapat beberapa dapatan daripada Peserta-peserta Coaching Sains ini mengenai masalah utama semasa menjawab soalan sains. Semoga dapatan Cikgu ini dapat membantu mengatasi masalah-masalah yang mungkin sama terjadi pada diri anak-anak diluar sana..

Peserta-peserta Coacing Sains Cikgu sering mengutarakan masalah yang sama iaitu…😵😬😥😱😎

1. 😎😎TAK TAHU NAK GARIS KATA KUNCI DALAM SOALAN.😎😎

Semasa Membaca Soalan anda akan dapati terdapat fakta-fakta penting yang dimasukkan dalam soalan… Fakta-fakta atau petunjuk ini perlu digariskan untuk membantu anda fokus pada soalan dan petunjuk yang telah diberikan dalam soalan… Kalau perkataan “yang’ pon anda garis adakah bermaksud perkataan ‘yang’ itu membawa petunjuk… Nak garis kata kunci ni pon dah kena belatih dari sekarang… Jangan masa Peperiksaan UPSR sebenar baru nak garis… Dah terlambat!

2. 😱😱TAK TAHU SOALAN NI DARI TAJUK YANG MANA?😱😱

Selepas membaca soalan yang diberikan sepatutnya anda telah mengetahui soalan ini merujuk kepada tajuk yang mana satu yang telah anda pelajari…

Masalahnya Murid biasa keliru atau terlupa tajuk yang telah mereka pelajari dari tahun 3 hingga Tahun 6… Contoh: Soalan mengenai haiwan dan makanannya… Ada Murid yang kata tajuk kemandirian spesis ada yang kata rantai makanan.. Sebenarnya soalan dari tajuk Tahun 3 Haiwan.. Jadi mula menjawab dengan rujukan yang salah… Hasilnya jawapan yang salah…

3.😥😥 TAK TAHU NAK SAMPAIKAN MAKLUMAT.😥😥

Masalah ini sering terjadi tanpa disedari oleh murid… Perkataan-perkataan yang dipilih semasa menjawab soalan tidak sesuai dan menjadi tanda tanya kepada pemeriksa jawapan…

Sebagai contoh… Soalan: Mengapakah Penyangkut besi perlu disalut dengan Plastik?

Jawapan: Penyangkut besi disalut plastik disebabkan oleh karat

Betul kah jawapan sebegini? sudah tentu salah…

Jawapan yang Tepat: Untuk mengelak penyangkut besi berkarat.

Terdapat banyak lagi contoh yang boleh diambil untuk menunjukkan masalah murid yang tidak mahir menyampaikan maklumat dengan betul

4. 😬😬TIDAK MENGETAHUI CARA MENJAWAB YANG BETUL.😬😬

Masalah ini juga mengganggu semua Guru Sains seperti Cikgu … Berkali-kali diulang masih ada diantara Murid Cikgu yang terlupa cara yang betul menulis jawapan bagi soalan KPS…

Contoh: Apakah hubungan bagi penyiasatan diatas?
Untuk menyiasat hubungan diantara kualiti makanan ikan dengan saiz ikan selepas sebulan

Jawapan yang sepatutnya semakin bertambah kualiti makanan ikan semakin bertambah saiz ikan selepas seminggu…

Ini antara contoh yang pernah terjadi semasa Cikgu menyemak Kertas Peperiksaan murid-murid cikgu… Banyak lagi kesilapan yang telah cikgu lihat semasa menyemak kertas soalan Sains…

5. 😵😵TIDAK TAHU BUANG JAWAPAN PENGGANGGU😵😵

Masalah ini timbul semasa menjawab soalan Kertas 1… Pilihan jawapan yang diberi disertakan dengan PENGGANGGU…

Kebanyakan murid Cikgu tidak mahu potong atau buang penggganggu dalam jawapan ini menyebabkan mereka keliru semasa menjawab soalan.. Bukan susah pon buang Pengganggu ni… Bila anda tak yakin itu bukan jawapan yang sebenar anda akan keliru… jadi dinasihatkan buanglah Pengganggu

😵😬😥😱😎
Semoga perkongsian cikgu ini memberi sedikit sebanyak idea untuk murid menjawab soalan SAINS dengan lebih yakin dan tepat…

 

6 Tip Mudah Ajar Anak Minat Matematik

6 Tip Mudah Ajar Anak Minat Matematik

Subjek Matematik dianggap subjek yang paling sukar di sekolah di kalangan pelajar. Disebabkan pandangan inilah ramai pelajar yang terkandas dan tidak dapat menguasai subjek ini walaupun asas yang mudah.

Matematik sebenarnya sangat mudah kerana ia satu subjek yang penggunaannya paling praktikal dalam kehidupan seharian kita. Masa, wang, ukuran dan sebagainya adalah sesuatu yang kita gunakan selalu.

Cuba fikirkan satu aktiviti yang tidak memerlukan Matematik dalam kehidupan kita. Bermula dengan aktiviti tidur, kita gunakan untuk mengira jam berapa kita perlu bangun untuk memastikan kita mendapat tidur yang secukupnya, sehinggalah kepada aktiviti makan, untuk mengira berapa kunyahan yang perlu atau untuk mengira kalori yang diperlukan berdasarkan berat badan kita dan sebagainya.

Matematik lebih dekat lagi dengan Islam. Allah swt menganjurkan agar kita bangun melakukan qiyamulai di sepertiga (1/30) malam. Jika tidak pandai Matematik, bolehkah kita menganggarkan jam berapa sepertiga malam tersebut?

Rukun Islam ada 5, iaitu mengucap dua kalimah syahadah, solat lima waktu sehari semalam, berpuasa sebulan di bulan Ramadhan, membayar zakat dan menunaikan haji bagi yang mampu.

Agak-agaknya mampukah kita untuk mengira zakat jika kita tidak faham peratusan dalam matematik atau mampukah kita mengatur perbelanjaan dan pendapatan agar dapat diperuntukkan untuk menunaikan haji nanti.

Konsep ini perlu kita fahami agar kita dapat terangkan pada anak-anak tentang kepentingan mempelajari Matematik dalam hidup mereka.

Untuk aktiviti seharian pula lagilah kita perlukan Matematik seperti untuk berbelanja, merancang perbelanjaan dan juga dalam pelaburan.

Oleh itu, sebagai ibu bapa yang prihatin kita perlu memastikan anak-anak menyukai subjek ini supaya dapat membantu mereka menguasai subjek ini dari awal lagi.

Terdapat beberapa langkah mudah yang boleh dilakukan oleh ibu bapa untuk melahirkan rasa gembira dan seronok dalam diri anak-anak untuk mempelajari subjek Matematik.

Bina Kefahaman Yang Benar Tentang Matematik

Kadang kala tanpa disedari sikap ibu bapa yang tidak menggemari Matematik turut menjadi punca utama anak-anak tidak menyukai Matematik. Selain itu, kaedah yang digunakan juga turut menjadi punca kepada masalah ini.

Matematik adalah satu subjek yang kita ketahui banyak konsep yang perlu difahami dan formula yang perlu diingati justeru ibu bapa perlu mencari kaedah yang terbaik untuk memperkenalkan Matematik dengan kaedah yang menyeronokkan agar anak-anak seronok belajar Matematik.

Usaha ini perlu diberi pendedahan semasa anak masih kecil lagi. Minat anak-anak boleh dipupuk seawal yang mungkin melalui aktiviti harian mereka. Luangkan atau gunakan masa bersama mereka untuk menerangkan tentang konsep asas Matematik.

Contohnya, mintakan anak untuk mengambil dua biji limau kemudian minta dia ambilkan lagi dua biji limau dan bahagikan dengan berapa orang yang ada. Disini kita boleh ajarkan konsep tambah dan pecahan kepada mereka..

 

Kaitkan Segalanya Dengan Matematik

Kita sebagai ibu bapa atau guru tidak boleh menghadkan minda kita dengan menyatakan bahawa untuk mengajar Matematik perlu di rumah atau di sekolah sahaja, perlu ada di meja atau sebagainya.

Disebabkan hidup ini dikelilingi Matematik, anda boleh setiap masa ajari anak anda dengan Matematik. Contohnya, jika anda dalam perjalanan menaiki kenderaan, sambil memandu cuba tanyakan anak berdasarkan papan tanda berapa jauh lagi perjalanan, dalam masa yang sama cuba ajarkan anak menukar unit dari kilometer kepada meter.

Jika anda sedang bersiar-siar dengan anak-anak di taman, cuba tanyakan mereka berapa buah bilangan buaian yang ada di taman (konsep tambah dan berapa buah yang rosak, kira jumlah yang boleh digunakan. Mudah bukan?

 

Bawa Anak-Anak Membeli-Belah 

Anak-anak sangat gembira ketika di bawa membeli belah. Gunakan masa ini sebaiknya untuk menerangkan asas Matematik kepada mereka. Antara yang boleh kita ajarkan ialah konsep mahal dan murah, berapa keping wang lima ringgit perlu diberikan jika membeli barang bernilai RM10 dan sebagainya.

Untuk anak-anak tahap dua atau sekolah menengah boleh kenalkan pada mereka konsep diskaun dan belajar mengira harga barangan setelah diberi

 

Ajar Anak Melalui Aktiviti 

Anak-anak sebenarnya sangat gembira jika kita sebagai ibu bapa melibatkan mereka semasa di dapur terutama anak-anak perempuan. Semasa memasak kita boleh ajarkan unit ukuran yang merupakan salah satu asas dalam penguasaan Matematik.

Untuk anak-anak yang lebih dewasa cuba ajarkan mereka bagaimana ingin menukarkan unit kilogram kepada gram apabila ingin menimbang tepung gandum contohnya. Bagi anak-anak yang masih kecil cuba ajarkan konsep tambah dan tolak, contohnya apabila membantu menyusun pinggan dan gelas untuk hidangan makan malam.

Belajar Melalui Permainan

Anak-anak sangat suka bermain, apa kata jika gunakan ini sebagai satu peluang. Melalui permainan seperti Monopoly atau dam ular, ibu bapa boleh mengajar anak-anak mencongak, menambah dan juga menolak. Jika diberi soalan tentang untung dan rugi menggunakan buku, hanya anak-anak yang fokus tinggi dapat memahaminya berbanding jika bermain Monopoly, mereka belajar dalam suasana yang amat menyeronokkan. Selain itu, terdapat pelbagai aplikasi matematik yang boleh di muat turun untuk anak-anak agar mereka dapat memahami konsep asas Matematik dalam suasana yang menarik.

 

Ransangan Melalui Muzik

Muzik merupakan salah satu kaedah berkesan untuk membantu anak-anak dalam pembelajaran. Kanak-kanak akan lebih mudah untuk menghafal jika di bantu dengan muzik. Anda boleh samada mengubah sendiri lirik lagu yang anak-anak minat untuk ditukarkan kepada hafalan anak-anak atau anda boleh layari internet untuk mendapatkan video berkaitan. Hafalan sifir sangat sesuai jika dihafal menggunakan muzik.

Kesimpulannya, kita harus tanam dalam diri kita terlebih dahulu bahawa Matematik itu mudah. Kemudian serapkan fahaman ini dalam jiwa anak-anak sejak dari kecil lagi. Tekankan pada mereka bahwa Matematik ada dalam semua subjek dan Matematik digunakan dalam kehidupan seharian kita. Masa, wang, ukuran, bilangan semuanya adalah yang kita tempuhi setiap hari.

Dalam masa yang sama, sangat penting untuk ibu bapa menjadikan proses pembelajaran Matematik samada secara langsung atau tidak langsung berjalan dalam keadaan yang menyeronokkan, bukan dalam paksaan atau suasana yang menekan, kerana ini akan menyebabkan mereka akan terus beranggapan bahawa Matematik itu susah dan sukar.

Kelebihan Tuisyen Secara Online

Pada zaman moden dan Pembelajaran Abad Ke-21 ini, pasaran dalam talian berkembang dengan pesat, dan juga industri tuisyen dalam talian. Pembelajaran dalam talian menawarkan banyak kelebihan berbanding menghadapi tuisyen.

 

KELEBIHAN

Antara kelebihan terbesar tuisyen dalam talian adalah dari aspek FLEKSIBILITI. Pelajar dan tutor dapat mengelakkan tempoh masa perjalanan, yang menjimatkan wang dan juga masa kerana ianya secara terus dalam talian. Hal ini kerana ibu bapa tidak perlu menghantar anak mereka ke tempat tuisyen itu sendiri.

Pusat tuisyen kebanyakkannya lokasi di kawasan bandar yang mana memakan masa untuk sampai di lokasi. Ibu bapa juga perlu membajet masa yang tepat kerana kebiasaannya kelas tuisyen hanya dalam 2-3 jam, membuatkan tidak berbaloi untuk balik ke rumah setelah menghantar anak mereka ke pusat tuisyen atas faktor kos tol dan juga minyak kereta.

Selain itu, kelebihan utama tuisyen dalam talian adalah cara BERINTERAKSI akan menjadi lebih mudah untuk membina hubungan dengan pelajar malah dapat memudahkan pelajaran kerana ia dilakukan secara komunikasi dua hala yang melibatkan dua orang berkomunikasi antara mereka. Oleh itu, untuk berjaya dalam industri tuisyen dalam talian, sangat penting untuk anda memilih platform yang tepat untuk pelajaran anda. Pemilihan platform yang tidak baik mampu menjejaskan prestasi tuisyen dalam talian justeru mengurangkan komunikasi antara pelajar dan juga murid.

PLATFORM

Platform paling popular (dan terkenal) dalam talian adalah Skype. Dalam artikel ini, saya akan menghuraikan Skype sebagai platform untuk kelas dalam talian anda dan membantu anda membuat yang terbaik daripada pelajaran anda. Terdapat juga platform – platform lain untuk diguna ketika melakukan tuisyen dalam talian seperti Zoom.us, Google Hangout, Whatsapp Video Call dan bermacam – macam lagi.

Seperti yang telah disebutkan, industri tuisyen dalam talian berkembang dengan ketara. Selain ingin menjadi tutor yang hebat, maka pentinglah juga untuk sesi tuisyen anda menjadi yang terbaik.

Sebagai contoh, jika anda adalah salah seorang tutor yang terbaik di luar sana, tetapi sambungan internet anda sangat tidak memberangsangkan maka amatlah sukar untuk berkomunikasi dengan pelajar anda. Sebelum anda mula menggunakan Skype, sila pastikan bahawa anda mempunyai perkara berikut.

 

KEPERLUAN :

  • Peralatan Dan Bilik

Anda memerlukan peralatan yang boleh dipercayai memberi keselesaan yang terbaik dari semua aspek. Mikrofon yang baik, webcam yang boleh dipercayai, dan juga komputer yang mempunyai internet yang lancar dan tiada gangguan. Anda juga memerlukan bilik yang tenang dan terang untuk membuat yang terbaik daripada pelajaran tutor anda. Bilik yang tenang dari gangguan – gangguan suara dan cahaya diperlukan supaya sesi tuisyen dalam talian antara pelajar dan tutor tidak terganggu.

  • Membuat Akaun Skype

Sebaik sahaja anda telah mencipta akaun Skype dan melengkapkan segala butiran peribadi yang diperlukan, sudah tiba masanya untuk anda mengenali perisian dan ciri-ciri yang ditawarkannya. Skype merupakan satu platform yang terbaik untuk melakukan aktiviti tuisyen dalam talian ini dek kerana reputasi yang baik dari segi kelancaran membuat panggilan video.

  • Persidangan Audio Dan Video

Panggilan Audio dan Video adalah alasan utama mengapa anda menggunakan Skype. Jika anda memberikan pelajar anda dengan nama Skype anda, mereka dapat memberi respon untuk terima apabila masa pelajaran itu tiba. Secara umumnya, apabila anda mempunyai sambungan internet yang baik, mikrofon, dan webcam, anda boleh mempunyai panggilan video yang memberangsangkan. Walau bagaimanapun, adalah idea yang baik untuk menguji ujian terlebih dahulu sebelum pelajaran yang sebenar dilakukan.

  • Kongsi Skrin Dengan Orang Lain

Satu lagi ciri hebat untuk sesi tuisyen dalam talian anda di Skype ialah fungsi kongsi skrin. Bagi mereka yang tidak biasa dengan ciri ini, ia membolehkan anda berkongsi skrin dengan semua orang dalam panggilan Skype secara terus. Sama ada anda ingin menunjukkan pelajar anda pembentangan PowerPoint, dokumen, atau hanya laman web, ciri kongsi skrin membolehkan anda melakukan semuanya. Apa yang perlu anda lakukan jika anda ingin berkongsi skrin anda adalah dengan mengklik ikon ‘+’ di bahagian bawah skrin, dan memilih pilihan ‘kongsi skrin’.

  • Berkongsi Fail

Sama seperti mesej, apabila anda berada di panggilan Skype, anda boleh menghantar fail anda kepada pelajar anda. Ia sangatlah berguna apabila anda mahu berkongsi imej, dokumen dan video yang agak besar saiznya tanpa ada sebarang masalah.

 

Nak tengok hasil daripada pembelajaran kelas tuisyen secara talian? Haaa ni hasilnya ~ Inilah contoh kelas tuisyen secara talian daripada tutor kami iaitu Cikgu Zaiju dalam sesi kelas Sains UPSR yang menarik 😃

Anda Tutor Profesional Yang Ingin Membina Kerjaya & Legasi?

ANDA TUTOR PROFESIONAL YANG INGIN MEMBINA KERJAYA & LEGASI?

Job Tuisyen khas untuk anda 😃

Training dan Coaching disediakan ⭐️⭐️⭐️

🏠 Area Johor

1. Bandar Baru Uda, Johor Bahru | Mandarin (Darjah 4) | Rabu (8 Malam)

2. Nong chik , Johor Bahru | Fizik SPM

3. Taman Nusa Idaman, Nusajaya | Bahasa Melayu (PT3) | Isnin (9.30 Malam-10.30 Malam)

4. Bandar Pulai Jaya, Skudai | English (UPSR & Darjah 4), Bahasa Melayu (Darjah 4) |English – Selasa (6 Petang-7 Petang), Bahasa Melayu – Selasa (7 Petang-8 Petang) | Mahu Cikgu SK Tamil

5. Taman Sri Pulai Perdana 2, Skudai | Sains (Darjah 3 & Darjah 6) | Isnin, Selasa, Jumaat (5 Petang) | Mahu Cikgu Sekolah

6. Taman Pelangi, Johor Bahru | Bahasa Mandarin (Kindergarten) |Sejam selepas Pukul 2

7. Taman Suria, Johor Bahru | Komputer Sains (SPM) | Masa dan Hari Boleh Bincang

8. Taman Sri Pulai Perdana, Skudai | Bahasa Melayu, English (Tingkatan 4) | Hari Boleh Bincang (8 Malam)

9. Taman Skudai Ria, Skudai | Bahasa Melayu, English (Tingkatan 2) | Jumaat / Sabtu (Pagi)

10. Teluk Ramunia, Pengerang | Bahasa Melayu, English, Sejarah, Sains, Matematik (SPM) | Hari boleh bincang (Selepas 4 Petang)

11. Sekolah Menengah Hidayah, Johor | Fizik (Tingkatan 4) | Jumaat / Sabtu (8 Pagi)

12. Apartment Seri Pahlawan Johor Bahru (dekat SIGS) | BM,BI,Math,Sains UPSR

13. Taman Maluri Ulu Tiram, Mengaji bapa tunggal dan 2 anak 6 dan 8 tahun , Nak Ustaz

14. Seri Gading Batu Pahat , Mengaji dewasa 46 tahun, Nak Ustazah

15. Taman Bukit Perdana Batu Pahat, Mengaji dewasa 50 tahun, Nak Ustazah

🏠 Area Selangor

1. Taman Sri Gombak, Batu Caves / BM (Form 1 & Darjah 2) / Isnin @ Selasa Malam

2. Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Rawang Bandar Tasik Puteri/BM Form 1 / Sabtu@Ahad pagi

3. Kota Kemuning / Mengaji Ibu & Anak / Weekday ( Malam ) / Nak Ustazah

4. Seksyen 22 Shah Alam / Mengaji dewasa / Ahad 2-5 petang / Nak Ustazah

5. Seksyen 7 Shah Alam / Mengaji dewasa / Sabtu 10-11 pagi @ weekday pagi / Nak Ustazah

6. Sentul / Mengaji dewasa/ Selasa 9-10 malam / Nak ustaz

7. Selayang / Mengaji family 4 orang / weekdays malam / Nak ustaz

🏠 Area Utara (Penang, Perak, Kedah)

1. Taman Jernih, Bukit Mertajam, Penang | Bahasa Arab (PT3) | Isnin/Selasa/Rabu/Khamis (8.30 Malam – 9.30 Malam) | Mahu Ustaz

2. Persiaran Amanjaya 5, Sungai Petani, Kedah | English Darjah 4, Sains (Tingkatan 2), Add Math (Tingkatan 4) | Masa & Hari boleh bincang | Mahu Tutor Perempuan

3. Taman Megah 3, Sitiawan, Perak | Mengaji, Iqra’ (Darjah 1) | Sabtu (9 Pagi – 10 Pagi) | Mahu Ustazah

BERMINAT ❓
PM 013-7517348 🙋

#YakinSebelumBerjaya
#CMNAcademy
#TutorProfesionalMalaysia
#SalamLailatulQadr