Eksklusif ‘Online Group Tuition Funtastic’ Serendah RM10!

Nak join Exclusive Online Group Tuition?

 

Nak tahu pakej apa yang ada?

Betul ke ada serendah RM10?

Betul tuan/puan :)

 

Apa Kelebihan Online Group Tuition ni:

SELAMAT, MUDAH & SERONOK!

+ Anda tak boleh keluar rumah? Jangan bimbang… Boleh tuisyen dari rumah saja!

+ Tak ada komputer di rumah? Tak mengapa… Anda boleh tuisyen menggunakan smartphone, tab atau laptop saja!

+ Bosan belajar sorang kat rumah? Nak tahu cara mudah selesaikan soalan2? Ni kami sediakan solusi untuk anda… Online Tuition yang ada Smart & Fun Learning

 

 

Klik pada subjek untuk lihat pakej & mendaftar :

 

Add Maths / Matematik Tambahan 

 

Matematik SPM

 

Biologi SPM

 

Fizik SPM

 

Kimia SPM

 

Arab SPM

 

Prinsip Akaun SPM

 

Matematik PT3

 

Sains PT3

 

Bahasa Melayu PT3

 

 

Sains UPSR

 

Matematik UPSR

 

Arab UPKK/PSRA

 

Mengaji Al-Quran

 

Tajwid Infografik

 

Perlukan bantuan / ada sebarang pertanyaan?

 

Pembelajaran Tanpa Sempadan… Tiada Alasan Lagi Untuk Ketinggalan

Jika dilihat keadaan dunia sekarang, kita amat memerlukan teknologi untuk terus berhubung antara satu sama lain.

Kita bukan saja risau keluar kerana perintah, tetapi juga untuk keselamatan diri & keluarga.

Tapi kita tetap mahu berhubung dengan dunia luar terutamanya keluarga & saudara mara.

 

Sama juga dengan belajar, kita tidak boleh meletakkan alasan hanya kerana tidak dapat ke kelas atau tutor tidak dapat ke rumah, untuk kita biarkan anak-anak tidak belajar atau mengulangkaji pelajaran.

Pasti ada solusi yang terbaik untuk anak-anak boleh belajar tanpa meletakkan diri dalam kerisauan jangkitan virus.

Sebelum ini, ada yang masih ‘rigid’ dengan pembelajaran secara atas talian (online).

Ada yang kata “Takpe lah, nanti anak tak belajar pula.”
“Saya nak tunggu je, takut tak berkesan untuk anak saya”

 

Tapi dapat dilihat, dalam keadaan sekarang, ramai sudah mula mencuba untuk belajar secara online. Semua jenis pembelajaran, sama ada seminar, kelas tuisyen, home tuition dan lain-lain banyak diubah kepada medium online.

 

Apa kebaikan pembelajaran secara online ni?

Saya kongsikan 3 antara kelebihan Online Tuition dari CMN Academy

 

1- Pembelajaran secara 1 to 1 atau berkumpulan. Masih lagi menerapkan pembelajaran secara berfokus & fun learning, tutor kami diberi training untuk menjalankan kelas secara online, dengan lebih menarik & berkesan.

 

2- Masa yang fleksible & tanpa sempadan tempat. Mana-mana pun boleh belajar, walaupun pelajar balik kampung (kena ada akses internet yang stabil je). Jadi waktu-waktu genting, puasa, raya atau apa-apa perayaan pun tak ada masalah untuk belajar. Asalkan bersedia mental & fizikal untuk menerima ilmu.

 

3- Monitoring. Ni best! Tutor tetap perlu beri report pengajaran & pembelajaran secara bulanan. Kami juga akan monitor dari masa ke masa, terutamanya kelas pertama untuk memastikan proses pembelajaran berjalan lancar. Anda sebagai ibu bapa juga boleh monitor di rumah, jadi tak ada alasan lagi untuk ‘goyang kaki’ saja sepanjang cuti ini.

Kami di CMN Academy telah mulakan Online Tuition sejak 2016. Kami cuba untuk ‘educate’ pelajar, ibu bapa, malah pendidik sendiri untuk belajar & mengajar secara online. Kami masih komited untuk membantu anak anda terus belajar tanpa ketinggalan.

 

Masih lagi ragu-ragu??

Nak cuba secara PERCUMA?

Klik je gambar di bawah…

3 Perkara Ibu Bapa Boleh Bantu Anak Terus Belajar Semasa Waktu Genting

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan penularan Covid-19 yang melanda masyarakat di seluruh dunia yang membimbangkan hingga membawa kepada kes kematian.

 

Penularan Covid-19 hanya melalui mukus yang mengandungi titisan salur pernafasan (droplets) yang dijangkiti oleh novel-coronavirus di antara haiwan dan manusia semasa bercakap, bersin atau batuk.

 

Kita perlu elakkan diri daripada menghadiri perhimpunan yang boleh mendedahkan diri kepada jangkitan virus ini.

 

Kita juga perlu elakkan daripada membuat aktiviti di luar rumah.

 

Jadi kita semua perlu berjaga-jaga bagi mencegah penularan wabak covid-19.

Ibu Bapa perlu tahu 3 perkara yang dapat membantu anak-anak supaya tidak tercicir dalam pembelajaran. Antaranya ialah :

 

  1. Kena ikut garis panduan penjagaan diri.
  2. Bantu anak anda ulangkaji di rumah.
  3. Belajar secara dalam talian (online tuition).

ONLINE TUITION – SELAMAT, MUDAH & JIMAT, SOLUSI SEMASA KEADAAN TERKINI

 

Dr. Zaharuddin Abd Rahman di postingnya juga ada menyarankan untuk pembelajaran biasa ditukarkan kepada pembelajaran atas talian bagi mengekang risiko penyebaran COVID-19. 

“Pada waktu ini, tidak boleh dinafikan bahawa melaksanakan kelas secara home tuisyen persendirian adalah lebih mudah dikawal. Atau dilaksanakan kelas bersama para pelajar secara ATAS TALIAN ‘online’ adalah lebih baik bagi mengekang risiko COVID-19.”

 

Jadi, kami sarankan anda supaya mengambil online tuition terutamanya untuk anak yang nak exam besar tahun ini (UPR, PT3, SPM) atau anak yang perlukan bantuan untuk belajar di rumah, supaya pembelajaran mereka tidak tergendala dan ketinggalan.

 

Untuk perkongsian lebih lanjut berkenaan tajuk ini, boleh KLIK DISINI :)

KESAN VANDALISME


Kesan Vandalisme

Pada masa kini, vandalisme bukan lagi sesuatu masalah sosial baru kepada masyarakat. Berita yang berkaitan dengan gejala ini setiasa dipaparkan di atas surat khabar.Contohnya, tandas-tandas awam dan telefon awam diconteng dengan perkataan atau gambar yang menyakitkan mata . Kesannya, ia telah memberi impak negatif kepada masyarakat dan juga memburukkan nama baik negara. Hal ini kerana perbuatan ini telah menyebabkan pihak awam dan swasta terpaksa mengeluarkan berbelanja untuk membaiki dan menggantikan kemudahkan-kemudahkan yang telah dirosakkan. Perbuatan yang merosakkan segala benda awam merupakan vandalisme. Di Malaysia pelbagai kemudahan diberikan oleh kerajaan kepada rakyat tetapi malangnya kebanyakan daripada kemudahan awam yang disediakan ini rosak. Hal ini disebabkan oleh sekumpulan remaja yang tidak bertanggungjawab asyik merosakkan kemudahan awam ini dengan sewenang-wenangnya. Selain itu, kita dapat berita bahawa orang yang terkorban dalam kebakaran ataupun mati akibat tidak sempat untuk sampai ke hospital. Salah satu faktor yang menyebabkan kejadian di atas berlaku adalah vandalisme. Telefon awam yang sudah dirosakkan menyebabkan kita tidak dapat membuat panggilan untuk mendapatkan bantuan perubatan serta paip yang sudah dirosakkan menyebabkan bomba tidak boleh mendapat bekalan air untuk memadamkan api dan akhirnya membawa kepada berlakunya tragedi yang menyayat hati.

Terdapat pelbagai punca yang menyebabkan berlaku kegiatanan vandalisme dalam masyarakat, antara faktor-faktor luaran, pengaruh rakan sebaya adalah faktor utama yang menyebabkan remaja melakukan kegiatan vandalisme. Lazimnya remaja yang terlibat dalam vandalisme menpunyai sesuatu ciri yang tertentu iaitu suka ponteng kelas atau sekolah dan melepak di kawasan awam semasa atau di luar waktu sekolah. Pada zaman sekarang, golongan remaja lebih mudah dipengaruhi oleh rakan sebaya melalui meniru perbuatan, tingkah laku, nilai dan sikap rakannya. Mereka melakukan vandalisme tanpa tujuan munasabah, sebaliknya mereka merosakan kemudahan awam atau harta orang lain semata-matanya untuk keseronokan sendiri , menunjuk kebolehan mereka dan untuk  menarik perhatian orang lain. Selain daripada pengaruh rakan sebaya, kebanyakan remaja yang melakukan vandalisme adalah disebabkan kekurangan kasih sayang dan perhatian daripada ibu dan bapa. Dalam era globalisasi zaman ini , kebanyakan ibubapa lebih mementingkan kerja mereka. Mereka berfikir bahawa menberi wang saku yang mencukupi bermaksud melaksanakan tanggungjawab terhadap anak-anak mereka.Ini tanggungjawab hanya memuaskan keperluan anak-anak mereka dari segi fizikal, tetapi bukan dari segi mental. Apa yang diperlukan oleh kanak-kanak bukanlah saja wang saku yang mencukupi, akan tetapi  perhatian, kasih sayang dan dapat berinteraksi dengan ibubapa dalam pengaulan seharian. Justeru, ibubapa hendaklah memberi nasihat, membantu dan menberi kasih sayang kepada anaknya apabila mereka memerlukan.

Seterusnya, Banyak fenomena vandalisme yang boleh menjejaskan mata memandang dan ini sudah tentu menjejaskan imej negara .Jumlah kerugian akibat perbuatan vandalisme ini amatlah besar. Peruntukan kewangan yang digunakan untuk mengganti baru dan membaik pulih kemudahan-kemudahan yang dirosakkan itu lebih baik sekiranya digunakan untuk melaksanakan projek lain yang lebih berfaedah. Hal ini sudah tentu dapat memberi manfaat kepada rakyat keseluruhannya. Perbuatan seperti ini hanya merugikan wang kerajaan kerana mereka terpaksa berbelanja ribuan wang untuk kerja-kerja memperbaikan.

Selain itu, ibubapa juga memainkan peranan yang penting dalam usaha membanteras gejala ini . Mereka hendaklah meluangkan masa mereka untuk berinteraksi dengan anaknya. Mereka perlu tahu aktiviti yang dilakukan oleh anak mereka supaya boleh memberi nasihat yang baik. Di samping itu, fungsi media massa merupakah wadah yang penting dalam mengubah sikap remaja masa sekarang. Isu-isu yang dipaparkan berbentuk  pendidikan dan hendaklah mengurangkan program-program yang akan memberi impak negatif dan tidak bermoral kepada remaja seperti iklan merokok dan drama-drama yang tidak berfaedah.

Kesimpulannya, gejala vandalisme akan menpengaruhi keamanan dan kejahteraan bagi sesebuah negara yang sedang membangun dan maju . ‘Sediakan payung sebelum hujan’, pelbagai langkah yang berkesan perlu diambil dengan segera supaya masalah ini tidak akan menjadi batu penghalang kepada pembangunan negara. Dengan kata lain, pihak kerajaan, institusi keluarga dan media masa perlu berkerjasama antara pihak satu sama lain supaya masalah vandalisme dapat diselesaikan dengan lancar and effektif.

Kepentingan amalan gaya hidup sihat


Kepentingan amalan gaya hidup sihat

 Amalan gaya hidup sihat ialah aktiviti yang selalu dibuat untuk mengekalkan kesihatan tubuh badan.  Perdana Menteri Malaysia yang ke-6, Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak pernah berkata bahawa rakyat Malaysia harus mengamalkan gaya hidup yang sihat untuk memperoleh kebaikan daripadanya. Sejarah membuktikan masyarakat zaman dahulu hidup dalam tempoh masa yang lebih lama berbanding masyarakat zaman sekarang kerana mengamalkan gaya hidup yang sihat. Masyarakat sekarang banyak mengalami masalah kesihatan kerana tidak mengamalkan gaya hidup yang sihat. Persoalannya, apakah kepentingan amalan gaya hidup sihat?

Antara kepentingan amalan gaya hidup sihat ialah dapat mengekalkan kesihatan tubuh badan dan otak. Hal ini amat signifikan kerana hidup yang berkualiti berpunca daripada tubuh badan yang sihat serta otak yang cerdas. Bersukan dan beriadah dapat menjamin tubuh badan seseorang. Sebagai contohnya, aktiviti berjoging, bemain badminton dan berbasikal dapat mengekalkan kekuatan tubuh badan. Kesannya, seseorang itu dapat hidup dengan aman dan harmoni kerana terhindar daripada pelbagai penyakit yang berkaitan dengan tubuh badan yang tidak dijaga. Hal int persis peribahasa Melayu, bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian kerana berusaha untuk mendapatkan tubuh badan yang sempurna melalui amalan gaya hidup sihat. Sudah terang lagi bersuluh, amalan gaya hidup sihat melalui aktiviti riadah dan sukan dapat mengekalkan kecergasan tubuh badan dan kecerdasan otak. Di Malaysia pada masa kini terdapat pelbagai makanan yang kurang sihat seperti pengambilan makanan ringan yang berlebihan menyebabkan penyakit yang tidak diingini seperti diabetes, Malaysia juga merupakan salah Satu negara yang menpunyai bilangan pesakit diabetes yang tinggi. Justeru itu, pengamalan gaya hidup sihat amatlah digalakkan dan disarankan oleh kerajaan kepada rakyat di Malaysia.

Seterusnya, anggota tubuh dalaman dapat berfungsi dengan baik jika seseorang mengamalkan gaya hidup sihat. Hal ini demikian kerana, tubuh dalaman tidak dapat dilihat melalui mata kasar manusia. Pemeriksaan kesihatan secara berkala di hospital atau klinik kesihatan sekurang-kurangnya enam bulan sekali dapat memastikan tahap kesihatan organ seseorang seperti fungsi jantung paru-paru dan buah pinggang. Sesungguhnya, mencegah lebih baik daripada merawat kerana seseorang dapat mengetahui tahap kesihatannya. Apabila organ dalaman dapat berfungsi dengan lebih baik, kehidupan seseorang akan lebih sihat dan produktif. Tegasnya, membuat pemeriksaan kesihatan secara berkala dapat memastikan anggota tubuh dalaman berfungsi dengan baik.

Di samping itu kepentigan amalan gaya hidup sihat ialah seseorang dapat memastikan tubuh badan mendapat khasiat dan vitamin yang mencukupi. Hal ini demikian kerana, badan seseorang memerluan khasiat yang cukup untuk menjalankan kehidupan sehariannya tanpa menghadapi masalah kesihatan. Misalnya seseorang mengambil makanan seimbang dalam kehidupan seharian seperti daging, buah buahan dan sayur-sayuran. Natijahnya, badan kita akan sentiasa kekal sihat seiring dengan kecerdasan minda dalam kehidupan seharian. Sesungguhnya, otak yang cerdas dapat membantu pekembangan diri dan sosial manusia. Jelaslah bahawa pemakanan yang seimbang mampu memastikan tubuh badan memperoleh nutrien yang mencukup bagi setiap individu.

Kesimpulannya, semua pihak harus berganding bahu memainkan peranan untuk mengekalkan amalan gaya hidup sihat. Masyarakat harus mengamalkan amalan ini dengan hati dan minda yung terbuka. Hal ini agar rakyat Malaysia dapat mengamalkan amalan gaya hidup sihat dan mengelakkan masalah yang akan dihadapi jika tidak mengamalkan amalan ini seperti obesiti. Perkara ini bukanlah sesuatu yang mustahil untuk dicapai kerana peribahasa Melayu ada menyebut, kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya

Kebaikan kelas tuisyen kepada pelajar sekolah

 

Memang tidak dapat dinafikan bahawa pusat tuisyen di negara ini bertambah dengan pesat bagai, cendawan tumbuh selepas hujan. Sejak kebelakangan ini, kelas tuisyen sudah menjadi sebahagian daripada budaya warga pelajar kita. Seseorang pelajar mengganggap dirinya tidak lengkap tanpa menghadiri kelas tuisyen. Dengan ini, tidak keterlaluan jika dikatakan pusat tuisyen merupakan sekolah kedua untuk para pelajar pada hari ini.

Dengan menghadiri kelas tuisyen, para pelajar mempersiapkan diri mereka ke arah peperiksaan. Hal ini demikian kerana mereka mendapat bimbingan intensif bagi setiap mata pelajaran daripada guru-guru tuisyen. Guru-guru tuisyen dapat memberikan tumpuan yang lebih dan mengukuhkan pemahaman para pelajar kerana bilangan pelajar di dalam kelas tuisyen adalah kecil. Oleh itu, guru tuisyen mudah untuk menyelesaikan masalah dan kekaburan yang dihadapi oleh pelajar.

Selain itu, pelajar sekolah sekarang sering dibebankan dengan pelbagai tugasan seperti folio dan kerja kursus sehingga mereka tidak sempat untuk mengulang kaji pelajaran. Pelajar-pelajar sewajarnya membuat ulang kaji secara konsisten untuk mencapai kejayaan cemerlang dalam peperiksaan. Jadi, kelas tuisyen dapat memberikan peluang untuk para pelajar menelaah pelajaran. Mereka juga dibimbing menerusi kaedah latih tubi bagi membiasakan diri dengan bentuk soalan peperiksaan sebelum menduduki peperiksaan sebenar.

Sebagai kesimpulan, kewujudan pusat tuisyen lebih  banyak mendatangkan manfaat kepada para pelajar. Walau bagaimanapun, pertumbuhan pusat tuisyen di negara kita harus dipantau oleh pihak berkuasa dari masa ke masa agar mutu pengajaran serta bimbingan selaras dengan matlamat untuk melahirkan pelajar cemerlang.

Kebaikan Internet dalam Kalangan Masyarakat

 

Pada zaman revolusi teknologi telekomunikasi dan multimedia tanpa had ini, internet menjadi perkara penting dalam kehidupan kita. Internet merupakan teknologi asas dalam pembangunan teknologi maklumat. Kini, internet merupakan salah satu saluran rangkaian perhubungan dunia yang telah mengecilkan dunia selain televisyen. Ianya juga memberi banyak kebaikan kepada masyarakat kerana penggunaannya yang meluas dan maklumat tanpa sempadan. Semua perkara dapat dilakukan dengan adanya internet. Masyarakat tidak terlepas dari merasai bahang internet dengan capaian berita dengan cepat dan pantas serta dari mana-mana sahaja mahupun luar negara atau dalam negara. Masyarakat perlulah menggunakannya dengan sebaik mungkin dan elakkan diri daripada menjadi katak di bawah tempurung.

Pertamanya, kegunaan internet yang utama adalah mencari dan mengumpul maklumat dalam masa yang singkat. Internet sememangnya membolehkan kita mencari maklumat dalam masa yang singkat. Sama ada kita mencari dengan menggunakan telefon pintar atau komputer, hanya ada satu keperluan yang membolehkan kita melayari internet iaitu hubungan internet. Pada zaman ini, perkara ini menjadi satu kewajipan sehingga pada tahap remaja. Mereka sudah giat menggunakannya untuk berhubung dengan kawan-kawan mereka. Remaja juga boleh mencari maklumat untuk menyiapkan kerja sekolah mereka. Internet juga merupakan perkara yang ‘mesti ada’ dalam kalangan orang yang bekerja. Ianya memudahkan pencarian dan pengumpulan maklumat kepada sesiapa yang menggunakannya.

Seterusnya, internet dapat berkomunikasi di antara jarak jauh dan jarak dekat malah merentasi lautan seantero dunia. Internet memudahkan perhubungan kita dengan saudara mara kita yang jauh. Kemudahan perhubungan internet seperti ‘Facebook’, ‘Twiter’, ’email’ dan lain-lain dapat menghubungkan kita dengan seseorang di mana-mana sahaja. Berikutan itu, dengan adanya kemudahan internet, keselamatan juga terjamin. Tamsilnya, ibu bapa yang menghantar anaknya untuk belajar di luar negara selalu berhubung menggunakan perkhidmatan ‘skype’. Ibu bapa boleh berhubung dengan anak malah boleh melihat wajah mereka juga. Internet amat penting bagi mengekalkan hubungan yang erat kerana air dicincang tidak akan putus.

Selain itu, internet membenarkan ibu bapa mendapatkan keputusan peperiksaan anak-anak secara cepat dan berkesan. Ibu bapa sibuk dengan pekerjaan masing-masing sehingga tidak mempunyai masa untuk melihat prestasi anak-anak di sekolah. Ibu bapa haruslah mengetahui pencapaian anak dalam pelajaran supaya kebajikan mereka tidak terabai dan mereka akan rasa disayangi oleh ibu bapa yang sibuk mencari duit untuk menampung perbelanjaan seharian. Internet boleh membaiki perkara berikut dengan mewujudkan sebuah laman web khas untuk mengetahui rekod pencapaian anak di sekolah. Tamsilnya, laman web SAPS disediakan oleh pihak kerajaan untuk kemudahan ibu bapa menyemak keputusan peperiksaan anak secara atas talian.

Selanjutnya, kebaikan internet juga adalah memudahkan urusan pembelian barang sekali gus menjimatkan masa, tenaga dan kos. Masyarakat sekarang semakin sibuk dengan rutin harian mereka iaitu bekerja untuk mencari rezeki supaya dapat mengurangkan beban inflasi yang meningkat pada kebelakangan ini. Lanjutan daripada isi sebelumnya, kebanyakan masyarakat tiada masa untuk meluangkan sedikit masa untuk beriadah. Internet memberi jalan lain yang memudahkan kehidupan masyarakat dengan prasarana dan kemudahan-kemudahan lain. Bagi seseorang yang tidak mempunyai masa untuk beriadah atau membuat urusan lain, Internet boleh memudahkan urusan pembelian barang terutamanya barang runcit.

Kesimpulannya, penggunaan internet sememangnya jelas memberikan seribu satu faedah atau manfaat kepada kita. Oleh itu, sebagai masyarakat yang berminda kelas pertama, kita perlulah memanfaatkan penggunaan internet dalam menimba ilmu pengetahuan khasnya. Dalam era serba moden ini, kita janganlah ketinggalan umpama katak bawah tempurung kerana penggunaan internet seakan tidak dapat dipisahkan lagi dengan kemajuan negara sekarang.

 

 

Kelebihan Membaca !!

 

Adik-adik suka membaca buku ?

ermm mungkin setengah sahaja suka membaca buku, mungkin setengah itu suka main gajet.

 

JOM tengok kelebihan membaca:-

 

  1. Membaca akan meningkatkan ingatan anda. Sekiranya anda tidak menggunakan ingatan, ingatan anda akhirnya menjadi lemah. Permainan seperti silang kata akan mengurangkan risiko anda menyanyi pada usia tua. Walaupun bacaan bukanlah sejenis permainan, ia boleh membantu menghulurkan otot memori dengan cara yang sama seperti yang anda lakukan permainan yang berbeza yang menggunakan ingatan. Ini kerana membaca memerlukan memori lebih lanjut mengenai apa yang anda baca. Secara tidak langsung akan meningkatkan kekuatan ingatan anda.
  2. Meningkatkan disiplin dalam diri adalah sukar bagi sesetengah orang. Membaca akan melatih anda untuk menjadi seorang yang berdisiplin. Ini kerana apabila anda selalu membaca anda telah membuatkan masa membaca sesuatu yang anda tahu dan anda mesti lakukan pada masa-masa tertentu. Tapi ada siapa-siapa yang membuat jadual membaca dalam sehari?anda ada buat ke?sangat sedikit yang melakukan. Itulah sebabnya apabila anda menambahkan aktiviti membaca dalam jadual seharian dan sentiasa melakukannya anda akan meningkatkan tahap disiplin dalam diri anda. Anda juga mungkin merasa tidak selesa jika tidak membaca pada satu-satu hari, itu bermakna tahap disiplin untuk membaca dalam diri anda sangat tinggi.
  3. Apabila anda rajin membaca ia akan meningkatkan kreativiti dalam kotak fikiran anda sebenarnya. Anda seorang yang rajin membaca tentang kepelbagaian kehidupan dan ini akan memberikan anda inspirasi kepada idea-idea yang baru. Dengan penambahan maklumat-maklumat yang lebih ia akan membantu memajukan bahagian kreatif dalam minda anda dimana ia menyerap pembaharuan kedalam proses pemikiran. Seterusnya anda akan lebih kreatif untuk melakukan sesuatu perkara yang baru dalam hidup anda.
  4. Membaca akan mengurangkan stress atau tekanan. Jika anda selalu merasa tertekan ataupun banyak menghadapi masalah pasti ia akan menyusahkan hidup anda. Apabila anda membaca mungkin anda dapat melupakan seketika sesuatu masalah anda itu ataupun anda membaca sesuatu yang menghiburkan anda sudah pasti ia akan menghilangkan rasa stres dan tekanan dalam diri anda itu. Maka dapat dilihat yang membaca dapat membantu anda dari keluar tekanan dan stres.
  5. Rajin membaca akan meningkatkan skil membaca dan skil tatabahasa anda. Pada mulanya memang susah untuk anda mendapat skil membaca tapi lama kelamaan anda akan menemui skil dan rentak membaca itu. Dan seterusnya akan meningkatkan keseronokan anda untuk membaca kerana anda sudah menemui skil dan rentak anda sendiri. Dengan skil dan rentak inilah anda tidak akan cepat merasa bosan malah semakin seronok untuk membaca dan terus membaca.
  6. Membantu anda berkomunikasi dengan lebih baik. Ini kerana dengan dengan banyak pengetahuan yang diperolehi dari banyaknya pembacaan anda, anda akan merasa lebih yakin untuk berkomunikasi. Anda dapat menceritakan kepada orang lain apa yang anda tahu dan mengelakkan dari berdiam diri saja apabila berkomunikasi dengan orang lain. Anda juga akan merasa seronok untuk menceritakan dan berkongsi dengan orang lain tentang apa yang anda tahu.
  7. Adakah anda selalu merasa bosan?biasanya anda akan cepat untuk merasa bosan kerana anda tiada aktiviti untuk dilakukan. Tahukah anda membaca akan mengurangkan rasa bosan? Jika anda merasa bosan cuba cari bahan untuk dibaca tak kira la dari mana pun sumbernya. Mungkin apabila anda membaca sesuatu itu anda akan terjumpa sesuatu yang anda minat, maka anda akan merasa kurang rasa bosan dan seterusnya menghentikan rasa bosan anda itu.

 

Kebaikan Dan Keburukan Media Sosial

 

Pada masa ini, penggunaan laman sosial melalui internet amat popular di Malaysia. Laman sosial seperti “Facebook”, “Instagram”, “Twitter” dan sebagainya mendapat perhatian masyarakat di negara ini terutamanya golongan remaja. Laman sesawang rangkaian sosial tersebut telah menjadi satu trend dalam kehidupan masyarakat masa kini. Remaja kini telah menjadikan penggunaan laman sosial di internet ini sebagai medium untuk mengisi kekosongan waktu mereka. Hal ini disebabkan oleh aplikasi yang terdapat di laman sosial yang canggih dapat menarik perhatian masyarakat di Malaysia.

 

 

Kebaikan sosial media :-

 

  1. Sebagaimana yang kita ketahui,penggunaan laman sosial dapat menambah kenalan yang baru di samping hubungan yang telah lama terputus dapat dieratkan semula. Apabila seseorang itu telah menamatkan sesuatu pengajian di sekolah menyebabkan mereka telah terputus hubungan antara satu sama lain. Laman sosial ini digunakan sebagai suatu medium utama untuk mencari kenalan lama yang telah terputus. Mereka dapat mengetahui kerjaya yang telah diceburi oleh rakan dan dapat berinterasi antara satu sama lain.
  2. Selain itu,ramai remaja juga menghabiskan masa mereka dengan laman sosial. Dengan adanya laman sesawang sosial, mereka dapat mengisi masa lapang mereka dengan melayari facebook. Bagi mereka yang bijak, di samping mengisi masa lapang ada antara mereka membuat bisnes dan membuat promosi melalui laman sesawang sosial seperti Facebook dan Twitter. Mereka juga dapat menjadikan laman sesawang sosial tersebut sebagai alternatif untuk menambahkan pendapatan bulanan mereka.
  3. Seterusnya, kebaikan medial sosial ialah kemudahan untuk menyebarkan maklumat. Sebagai contoh, di waktu dulu ketika ingin melakukan majlis jemputan kahwin perlu mencari alamat rakan-rakan masing-masing. Tapi kini dengan kecanggihan laman sosial, kad kahwin boleh di letakkan di sana dan dimaklumkan kepada rakan-rakan. Mudah dan cepat. Permintaan bantuan cemas seperti derma darah jens tertentu untuk membantu pesakit tenat juga dapat disebarkan. Kes-kes penipuan dan wajah penjenayah dapat disebarkan dalam usaha membanteras jenayah.
  4. Di samping itu, kebaikan media sosial ialah perkongsikan maklumat dan ilmu. Kalau kita bijak mencari kawan yang sesuai, kita akan mendapat maklumat terkini dengan cepat. Ada rakan-rakan yang rajin berkongsi berita dan maklumat untuk dikongsi bersama. Sebagai contoh, laman sosial dapat menggantikan tv untuk mengetahui berita terkini. Malah perbicaraan mahkamah diketahui dengn serta merta melalui twitter dan laman web tertentu.

 

Keburukan Berikut :-

 

  1. Penggunaan laman sosial melalui internet menyebabkan berlakunya banyak penipuan atau pemalsuan. Hal ini demikian kerana, terdapat banyak kes penipuan yang berlaku terutamanya dalam kalangan remaja perempuan. Perkara ini disebabkan oleh mereka yang baru dikenalinya melalui laman sosial. Mereka biasanya akan mengikut semua kemahuan yang diminta oleh rakan dalam laman sosial tersebut.
  2. Selain itu,penggunaan laman sosial menyebabkan golongan remaja menjadi lalai dalam melakukan sesuatu tugasan. Kepelbagaian aplikasi yang menarik seperti permainan yang terdapat dalam laman sosial mampu menarik minat pengguna laman sosial tersebut. Tambahan pula, penggunaan laman sosial juga memberikan kesan kepada prestasi pelajaran dalam kalangan remaja. Hal ini akan menyebabkan mereka mengabaikan pelajaran kerana tiada masa yang diperuntuk untuk mengulang kaji pelajaran.
  3. Menulis status peribadi yang kurang wajar mungkin mencetuskan perbalahan sesama pengguna media sosial.  Apatah lagi jika status peribadi itu menular dan menjadi bahan kutukan dan kejian masyarakat.  Pengguna akan mengalami stres yang berpanjangan akibat tindakan memuat naik status yang boleh dijadikan bahan fitnah.

 

Kesimpulannya, penggunaan laman sosial ini mendatangkan pelbagai kebaikan dan keburukan kepada golongan remaja. Namun impak negatif yang wujud harus diberi perhatian yang serius oleh pihak berkuasa untuk mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap laman sesawang sosial yang tidak bertanggungjawab. Sebagai manusia yang berakal pastinya kita perlu menangkis setiap perkara yang buruk. Pepatah ada mengatakan bahawa “mencegah itu lebih baik daripada mengubati”.

Kebaikan Dan Keburukan Penggunaan Telefon Pintar Dalam Kalangan Remaja…

 

 

 

Kini, telefon pintar dianggap sebagai satu trend gaya hidup para remaja, tidak kira sama ada dari golongan atasan atau kelas pertengahan. Tidak dinafikan bahawa gajet atau telefon pintar ini telah mempengaruhi cara masyarakat mengendalikan urusan seharian mereka. Namun, adakah penggunaan telefon bimbit ini memberikan kesan yang baik kepada masyarakat terutamanya golongan remaja?

Anda tahu tak apa yang kebaikan dapat dalam menggunakan telefon pintar ?

 

  • Telefon pintar ialah gajet ini boleh dijadikan sebagai alat perhubungan. Sebagai contoh, telefon pintar membolehkan ahli keluarga yang berjauhan berhubung antara satu sama lain untuk bertanya khabar berita dan secara tidak langsung hubungan silaturrahim antara ahli keluarga dapat diperkukuhkan lagi.

 

  • Kita juga boleh menggunakan telefon pintar ini untuk bertanyakan hal-hal yang berkaitan pelajaran. Misalnya,rakan-rakan rapat boleh di hubungi dengan segera walaupun kita tidak dapat berada di dalam kelas.

 

  • Dan juga semua perkara penting yang di sampaikan oleh para guru dan pensyarah dapat di ketahui dengan cepat dan mudah serta hubungan dengan rakan-rakan.

 

  • Selain itu, telefon pintar juga boleh dijadikan sebagai alat untuk melayari internet. Pada masa kini, penggunaan internet amat penting kepada para pelajar bagi membuat kajian atau menyiapkan tugasan yang diberikan oleh pensyarah atau guru masing-masing.

 

  • Telefon pintar juga boleh dijadikan sebagai alat hiburan untuk merehatkan minda. Dengan memiliki telefon pintar, kita dapat mendengar lagu dan menonton video kegemaran pada bila-bila masa dengan cara memuat turun video kegemaran di laman sesawang dengan pantas.

 

‘ Adik-adik tahu tak bukan kebaikan sahaja yang kita dapat bila kita menggunakan telefon pintar , ada juga keburukannya’.

 

Antara keburukannya ialah :

 

  • Gajet telefon pintar ini boleh mengganggu pelajaran malah akan memberi peluang kepada remaja untuk mengakses laman pornografi.

 

  • Yang ini boleh menyebabkan berlakunya aktiviti-aktiviti sumbang dalam kalangan remaja serta membawa kesan atau implikasi yang negatif kepada masyarakat sekeliling.

 

  • Ia akan pembaziran wang kerana terpaksa untuk menambah nilai kos kredit yang tinggi pada setiap bulan yang sepatutnya boleh digunakan untuk perkara yang lebih berfaedah.

 

  • Aplikasi hiburan yang disediakan dalam gajet telefon pintar ini boleh mendatangkan impak yang negatif sekiranya golongan remaja terlalu taksub.

 

  • Hal ini boleh dilihat apabila ramai di kalangan remaja sering mengabaikan pelajaran dan kurang mengulang kaji pelajaran mereka kerana terlalu fokus kepada alat teknologi ini.

 

  • Sebagai contoh, mereka lebih memilih untuk melayari laman sesawang pada setiap masa seperti Facebook, Twitter, Instagram dan sebagainya daripada melakukan perkara yang lebih berfaedah untuk diri dan masa depan mereka.

 

Kesimpulannya, penggunaan telefon pintar dalam kalangan remaja memberikan seribu satu faedah kepada sesiapa sahaja yang menggunakannya, tetapi sebagai pengguna kita perlu bijak menggunakan gajet atau alat yang dicipta dalam dunia serba canggih ini dengan cara yang betul. Jika tidak digunakan untuk kebaikan, perkara ini mampu merosakkan masa depan dan fikiran remaja itu sendiri.