Human Calculator? How To Be The Human Calculator..?

Macam mana nak jadi pandai dalam matematik?

Selamat sejahtera tuan dan puan, adakah matematik ini susah? panjang ke jalan pengiraan dia? takda teknik yang lebih mudah? kenapa guru semua gunakan konsep yang sama??

Matematik merupakan subjek kira kira yang bermaksud 1 soalan mempunyai 1000 jawapan, maksudnya apa? ia bermaksud untuk satu soalan matematik kita mempunyai 1000 cara untuk selesaikan dan akan mendapat jawapan yang berbeza-beza. Di sini kami ingin memberi tahu bahawa matematik adalah subjek yang mudah untuk mendapat A+ sekiranya pelajar sekolah tahu dan faham formula, cara mengira dan bentuk soalan tersebut.

Video di bawah menunjukan cara mengira dengan meggunakan konsep “Swip-Swap” apakah yang di maksudkan dengan konsep tersebut? ia ada di dalam Modul Funtastic? ia ada dan kami hanya menunjukan sedikit sahaja cara pembelajaran yang ada di dalam Modul Funtastic tersebut.

PELAJAR DAH TAK MINAT MATEMATIK? KENAPA?

Cikgu Zaijuhasriza, cikgu merupakan seorang yang megajar matematik dengan mudah. Beliau menggunakan pelbagai teknik untuk menjawab soalan dan memberikan tips dengan mudah. Dalam matematik merupakan banyak halangan bagi pelajar kerana mempunyai formula yang susah untuk di fahami.

Cikgu Zaijuhasriza mengajar cara untuk menghafal dan mudah faham dalam sifir dan bahagi. Dalam abad pembelajaran ke 21 menggunakan soalan KBKK ataupun KBAT. yang membuatkan pelajar tidak faham dan keliru.

 

Video di bawah menunjukan cara yang mudah untuk pelajar sekolah rendah UPSR yang akan menduduki peperiksaan tidak lama lagi:-

 

 

 

AKTIF KOKU VS PENCAPAIAN AKADEMIK!

Penting ke kokurikulum ni dengan pencapaian akademik?

Di setiap sekolah menegah mahupun sekolah rendah mempunyai kokurikulum dan unit beruniform, kenapa?

Kementerian Pelajaran memberitahu bahawa “WAJID” bagi setiap sekolah mempunyai kokurikulum dan unit beruniform kerana ia akan memberi pelajar pencapaian selain daripada pendidikan sahaja. Malah bukan sahaja di sekolah mempunyai kokurikulum, di university, politeknik, uitm dan yang lain-lain university jugak mengamalkan kokurikulum.

Sekolah menawarkan beberapa jenis kokurikulum dan badan beruniform seperti, Polis, Bomba, Pispa, Olahragawan, Pengakap, PBSM, Pandu Puteri dan sebagainya.

Related imageRelated imageImage result for polis logo

Di atas adalah logo badan beruniform :-

Penting ke kokurikulum kepada pelajar sekolah? sebernya kokurikulum ini adalah untuk memberi pelajar sekolah pencapaian yang lebih selain daripada pencapaian pendidikan. Sekiranya pelajar sekolah mendapat keputusan yang kurang baik, mereka mempunyai pencapaian kokurikulum. Kenapa pencapaian kokurikulum dapat berikan apa-apa impak ke?

Sebernya sekiranya kokurikulum pelajar sekolah baik dan aktive, pelajar tersebut boleh dipanggil dari mana-mana university mahupun tempat pengajian lain. kenapa? kerana kokurikulum merupakan no 2 yang di pandang oleh pihak pendidikan.

Pelajar sekolah yang lemah dalam mata pelajaran mahupun dalam pendidikan mereka sebernya mempunyai kelebihan tersendiri dan minat yang tersendiri. Ada pelajar sekolah yang minat dalam kokurikulum dan ada yang minat dalam sukan dan sebagainya, dan itu adalah kejayaan bagi mereka.

Ya memang pendidikan itu penting pada zaman sekarang, sekiranya anak tuan dan puan minat dalam bidang kokurikulum, beri semangat dan sokong mereka dan pada masa yang sama ibu bapa menyuruh mereka belajar untuk pendidikan mereka. Sekiranya pelajar susah untuk belajar di sekolah mungkin kerana ramai pelajar? ibu bapa boleh lah mengambil Home Tuition untuk anak meraka ataupun hantar mereka ke pusat tuition?

5 Tips Yang Meningkatkan Pembelajaran Anak Anda..

Selain itu, sukan juga merupakan pencapaian yang amat baik bagi pelajar sekolah. Kerana sukan juga merupakan aset penting bagi Negara kita. Pelajar sekolah yang minat dalam sukan akan merupakan atlet untuk masa hadapan dan akan di ajar oleh jurulatih yang professional.

Related image

Terdapat beberapa pelajar yang tidak minat untuk belajar dan hanya ingin bersukan sahaja, ia agak bahaya bagi ibu bapa yang pentingkan sukan sahaja, ibu bapa haruslah bahagikan masa anak mereka supaya tidak melupakan atau pentingkan pelajaran. Anak-anak akan mendengar cakap ibu bapa mereka sekiranya ibu bapa bercakap dengan baik dan menghadian kan mereka sekiranya mereka berjaya dalam pendidikan.

Kokurikulum dan Badan Beruniform penting bagi pelajar sekolah tetapi ia merupakan kepentingan yang ke 2. Untuk pendidikan merupakan yang pertama kerana pelajar sekolah wajib tahu dan belajar untuk masa hadapan mereka.

Di bawah adalah video seorang guru yang berpengalaman dan menceritakan tentang perbandingan kokurikulum dan pendidikan :-

“Daripada sekolah rendah sampai sekolah menengah nak jadi olahragawan, akhirnya masa tingkatan 5 baru saya berjaya jadi Atlit Wakil Negeri!”

Dengarkan perkongsian daripada Cikgu Syahir Mustaqim berkongsi tips bagaimana beliau cemerlang dalam kokurikulum tanpa mengabaikan akademik.

Anak anda sangat aktif dalam koku atau sukan sehingga ketinggalan dalam pelajaran?

Ingin kami bantu anda dengan Home Tuition Mentoring untuk anak belajar dan ulangkaji pelajaran di rumah? KLIK https://tinyurl.com/nakHTM-live untuk maklumat lanjut.

Tiada Lagi Derita Dalam Mempelajari Matematik….

WHAT’S IN THIS BOOK?!

Tajuk RUANG menggunakan tema BIRTHDAY…

Selamat sejahtera tuan dan puan, hari ini menceritakan mengenai “RUANG” menggunakan tema birthday. Apakah itu?? Untuk pengetahuan anda semua kita akan membincangkan tentang 2D & 3D, adakah ia bermaksud 2 demensi atau 3 demensi? ia sebernya ada 2 ukuran untuk 2D iaitu panjang & lebar, untuk 3D pula mempunyai 3 ukuran iaitu panjang, lebar & tinggi.

Seterusnya, kita akan mempelajari tentang “LUAS” untuk setiap soalan 2D & 3D, contohnya untuk soalan 2D dia akan memberi soalan untuk kita mengira lebar dan panjang sahaja, manakala untuk 3D akan mengira tentang isu padu.

Terdapat banyak lagi contoh-contoh mengenai “RUANG”.

Untuk pengetahuan lebih lanjut mengenai 2D & 3D boleh tekan video di atas:-

 

 

Mudahnya Subjek Matematik..

 

Selamat sejahtera tuan dan puan, adakah matematik ini susah? panjang ke jalan pengiraan dia? takda teknik yang lebih mudah? kenapa guru semua gunakan konsep yang sama??

Matematik merupakan subjek kira kira yang bermaksud 1 soalan mempunyai 1000 jawapan, maksudnya apa? ia bermaksud untuk satu soalan matematik kita mempunyai 1000 cara untuk selesaikan dan akan mendapat jawapan yang berbeza-beza. Di sini kami ingin memberi tahu bahawa matematik adalah subjek yang mudah untuk mendapat A+ sekiranya pelajar sekolah tahu dan faham formula, cara mengira dan bentuk soalan tersebut.

Video di bawah menunjukan cara mengira dengan meggunakan konsep “Swip-Swap” apakah yang di maksudkan dengan konsep tersebut? ia ada di dalam Modul Funtastic? ia ada dan kami hanya menunjukan sedikit sahaja cara pembelajaran yang ada di dalam Modul Funtastic tersebut.

Untuk mengetahui cara pengiraan “Swip-Swap” sila tekan link dan lihat video di bawah :-

 

 

 

“Discount Is Fun!”

Teknik belajar Matematik cara mudah dan menyeronokkan dalam Topik: Peratus & Perpuluhan. Di dalam topic ini kami juga menerangkan mengenai 4C, apakah itu 4C??

Untuk pengetahuan tuan dan puan 4C bermaksud Communication, Collaboration, Critical & Creativity.

Dalam 4 ini mempunyai maksud yang berbeza dan mempunyai skill yang berbeza untuk mempelajari matematik untuk topik peratus & perpuluhan.

Untuk pengetahuan lebih lanjut mengenai 4C boleh lihat video di bawah :-

 

 

 

Untuk pengetahuan lebih lanjut mengenai Modul Funtastic….

Modul Funtastic Sains & Matematik yang telah memenangi Anugerah Inovasi dalam Pendidikan

 

Info lanjut di: Modul Sains & Matematik merangsang daya kreativiti pelajar

 

Untuk hubungi kami boleh tekan link di bawah :-

 

 

 

 

5 Tips Yang Meningkatkan Pembelajaran Anak Anda..

5 Tip Bantu Anak Belajar Di Rumah Dengan Berkesan.

Ibu bapa pasti risau jika keputusan anak tidak seperti yang diharapkan, apatah lagi bagi subjek teras. Hal ini bukan sahaja berlaku kepada ibu bapa yang mempunyai anak yang akan menghadapi peperiksaan besar malahan bagi ibu bapa yang mempunyai anak seawal Tahun 1 lagi.

Ini penting untuk memastikan mereka tidak ketinggalan dalam pembelajaran dan seterusnya menyebabkan mereka merasa rendah diri dengan rakan-rakan sebaya mereka.

Terdapat banyak faktor yang menyebabkan hal ini berlaku sama ada disebabkan oleh faktor dalaman dari anak itu sendiri, kesibukan ibu bapa, faktor dari sekolah dan sebagainya.

Bagi ibu bapa prihatin yang tertanya-tanya apakah tip yang boleh digunakan untuk membantu  anak belajar di rumah secara berkesan supaya keputusan peperiksaan anak-anak cemerlang atau pun sekurang-kurangnya tidak gagal, disenaraikan tip seperti di bawah untuk membantu anda samada sebelum, semasa atau selepas.

  • Sediakan Tempat Belajar Yang Selesa

Ibu bapa perlu menyediakan tempat yang spesifik untuk anak-anak belajar. Ambil satu ruang yang bila mana mereka ingin belajar mereka tahu mereka perlu ke ruangan tersebut. Lengkapkan segala keperluan seperti meja dan kerusi yang selesa.

Pastikan juga ruangan yang disediakan mempunyai persekitaran yang selesa dan sesuai contohnya jauh dari gangguan seperti televisyen dan sebagainya.

Sediakan keperluan yang cukup untuk mereka di ruangan tersebut seperti alat tulis, buku rujukan dan sebagainya.

Jika anda golongan berkemampuan sediakan gajet yang sesuai yang boleh anak anda gunakan untuk proses pembelajaran.

Ini untuk mengelakkan anak-anak bosan semasa belajar dengan satu kaedah sahaja. Sediakan juga makan dan minum yang sesuai untuk mereka agar oksigen mengalir dengan baik semasa mereka belajar.

  • Sediakan Jadual dan Masa Belajar

Kita perlu tetapkan masa untuk anak kita belajar, sebaiknya adakan perbincangan bersama anak semasa merancang jadual ini, agar anak merasa kebersamaan dalam hal ini.

Ini juga agar mereka tidak merasa jadual dan masa yang disediakan adalah satu paksaan bagi mereka dan sebagai persediaan untuk kita membantu anak-anak lebih bersedia dengan waktu yang dipersetujui bersama.

Sentiasa ingatkan mereka tentangnya dan sebaiknya ditampal di tempat yang mereka boleh nampaknya dengan jelas.

  • Hadkan Masa Belajar

Manusia mempunyai daya fokus yang sangat terhad, apatah lagi jika anak-anak kita yang sudah seharian penat dengan aktiviti harian di sekolah. Otak yang penat tidak dapat menyerap apa-apa maklumat.

Pastikan masa belajar mereka sesuai dengan karakter mereka. setiap anak mempunyai sikap yang berbeza.

Ibu bapa perlu kenal pasti kelebihan dan kekurangan anak masing-masing. Namun pastikan masa yang ditetapkan tidak terlalu lama.

Ada anak yang boleh membaca dalam tempoh setengah jam tanpa rehat namun ada yang hanya boleh membaca untuk masa lima belas minit sahaja.

Kenalpasti karakter anak itu yang terbaik dalam hal ini. Apa yang penting pastikan mereka diberi selang rehat yang kerap untuk membantu mereka lebih santai dalam belajar.

Ada anak yang boleh membaca dalam tempoh setengah jam tanpa rehat namun ada yang hanya boleh membaca untuk masa lima belas minit sahaja.

Kenalpasti karakter anak itu yang terbaik dalam hal ini. Apa yang penting pastikan mereka diberi selang rehat yang kerap untuk membantu mereka lebih santai dalam belajar.

  • Temani Anak Belajar

Yang terbaik bagi membantu anak-anak adalah menemani mereka dan membantu mereka setakat yang kita mampu semasa mereka belajar. Pastinya semasa kita dipersekolahan dulu ada tip-tip yang boleh kita kongsikan dengan anak-anak.

Ini akan menyebabkan mereka tidak merasakan proses belajar adalah satu perjalanan yang sunyi bagi mereka. Sentiasa beri kata-kata semangat bagi memastikan mereka terus bermotivasi belajar di rumah malahan di sekolah juga. 

Alangkah baiknya juga jika ibu bapa mengetahui bagaimana berinteraksi dengan mereka dengan cara yang sesuai.

Jika anda menemani anak perempuan pastikan anda duduk berhadapan dengan mereka dan sentiasa memandang mereka. Manakala bagi anak lelaki pula sebaiknya anda duduk bersebelahan.

Ini kerana sifat semulajadi anak lelaki dan perempuan berbeza penerimaannya.

  • Sediakan Penghargaan Selepas Belajar

 

Manusia amat gembira apabila diberi penghargaan. Kata-kata yang baik juga adalah penghargaan. Perasaan gembira yang mereka rasa akan menjadi satu perangsang untuk mereka terus belajar.

Jadikan proses belajar di rumah adalah satu perkara yang menggembirakan bagi anak-anak, bukan satu hal yang dianggap sebagai satu paksaan bagi mereka.

Kebanyakkan dari ibu bapa inginkan yang terbaik buat anak-anak namun cara yang dipilih menyebabkan anak-anak tertekan dan hasil yang diperolehi jauh dari yang diharapkan malahan ia menjadi kenangan pahit yang tidak mahu dikenangi oleh anak-anak.

Jika anda ibu bapa yang bekerja atau kebetulan mempunyai tekanan tertentu pada waktu selepas mereka belajar dan anda tidak mampu mengucapkan kata-kata yang baik pada waktu berkenaan, elakkan dari mengucapkan sesuatu yang mengguris hati anak-anak.

Anda juga boleh memberi ganjaran dengan menghadiahi sesuatu yang mereka sukai dan sebagainya bergantung kepada kemampuan ibu bapa sendiri.

Yakin Sebelum Berjaya 😃

 

5 Jenis Jenis Makanan Yang Dapat Meningkatkan IQ Untuk Si Anak

Setiap makanan mempunyai kebaikan dan manfaat untuk tubuh badan kita, tetapi pernahkah terpikir bahwa ada makanan yang dapat meningkatkan iq atau otak kita. Menurut kajian Sains mengatakan otak memerlukan makanan yang memberi impact kepada otak.

 Contoh 5 makanan yang sudah mendapat kajian untuk meningkatkan IQ untuk si anak :

  1. Telur

Telur adalah makanan yang memiliki kandungan protein yang tinggi dan juga pada kuning telur boleh meningkatkan daya ingatan.

  • Mentega Kacang

Kacang memiliki kandungan vitamin E dan dapat melindungi sel saraf pada otak. Pada masa yang sama vitamin E juga memberi tenaga bagi otak.

  • Tomato

Tomato dapat mencerdaskan otak kerana ada zat yang di mana apa warna merah tomato tersebut.

  • Sayuran hijau

Sayuran hijau mempunyai zat besi dan nutrisi yang penting bagi otak dan dapat meningkatkan daya ingat serta kemampuan belajar.

  • Ikan Salmon

Ikan Salmon memiliki impak positif terhadap perkembangan otak kerana kandungan lemak omega 3 yang tinggi.

Ini adalah contoh makanan yang dapat meningkatkan atau memperkembangkan otak si anak. Semoga informasi ini dapat menjadikan sumber makanan untuk si anak dan juga jadikan dapat meningkatkan prestasi anak di sekolah

“yakin sebelum berjaya”

 

Teknik Yang Memudahkan Matematik [Tuisyen Di Rumah]

Apakah cara yang terbaik untuk menyelesaikan soalan Matematik?

Bolehkah kita menunjukkan jalan kerja sahaja dan kemudiannya mendedahkan pelajar kepada latihan tubi semata mata?

Adalah latihan tubi serta teknik menjawab sudah memadai untuk menyediakan pelajar?

Adakah kita mengajar Pelajar untuk Solve Problem sahaja ataupun kita menyediakan Pelajar dengan Problem Solving Skills?#

Soalan UPSR 2017.

Bagaimanakah Soalan ini boleh diselesaikan tanpa menggunakan Kaedah Algebra bagi Peringkat Murid Sekolah Rendah?

Apakah Kaitannya Neraca yang seimbang dengan persamaan Matematik?

Persamaan Matematik boleh diterangkan dengan mudah apabila Analogi Neraca Yang Seimbang digunakan.

Apakah yang membuatkan sesuatu persamaan itu seimbang?

Bagaimana Persamaan yang seimbang itu boleh dikaitkan dengan menggunakan Neraca?

 

Apakah yang membuatkan sesuatu neraca itu seimbang?

Ada berapa kaedah atau cara untuk membuatkan sesuatu neraca itu seimbang?

Bagaimanakah Neraca yang seimbang itu boleh di wakilkan menggunakan Bar Model?

Apakah perubahan yang boleh diperhatikan terhadap Bar Model tersebut?

Bagaimanakah Bar Model tersebut membantu anda?

Apakah yang tersurat dan tersirat didalam Rajah Bar Model tersebut?

Apakah yang dapat Pelajar rumuskan daripada Rajah ini?

Jumlah jisim lima biji bola tersebut bersamaan dengan berapa?

Bagaimana Jisim setiap biji boleh tersebut dapat di hitung?

Apakah operasi yang terlibat?

Mengapakah Operasi itu yang dipilih?



Bar Model merupakan Kaedah yang terbaik untuk mendedahkan Pelajar terhadap Algebra.

Apakah kaitannya, persamaan atau perbezaan nya antara Bar Model Method dan Algebra Method?

Berikut Merupakan Soalan Dari Singapura untuk pelajar Darjah 2.

Yer, murid murid di usia muda, telah didedahkan soalan seperti ini.

Soalan Murid Darjah 2 dari Singapura.

 



Buku ini boleh didapati daripada Popular BookStore ataupun MPH.

Sumber: Tutor Rajinder Singh

 

SANGAT RUGI jika anak-anak tidak tahu dan tidak hafal lapan basic asas ini terutama jika mereka berada di tahun 4,5 dan 6.

Pagi ini aku akan kongsi dengan kalian 8 nota yang SANGAT PENTING dan patut anak-anak hafal dan ingat.

Masa cuti sekolah masih berbaki lagi. Tolong, tolong dan tolong minta anak-anak hafal dan ingat semua formula ini ya!

Ramai calon walau dah di tahun enam masih tidak hafal dan ingat formula penting ini menyebabkan ramai yang gagal Matematik atau tidak dapat keputusan yang baik.

PERTAMA.

Penukaran unit asas seperti 1kg = 1000g,
1liter = 1000 ml, 1km = 1000m, 1m = 100cm, 1cm = 10mm, 1 alaf = 1000 tahun,
1 abad = 100 tahun, 1 dekad = 10 tahun,
1 tahun = 12 bulan, 1 minggu = 7 hari,
1 hari = 24 jam, 1 jam = 60 minit dan
1 minit = 60 saat.

Ini basic asas yang murid sepatutnya hafal dan ingat sejak mereka di tahun empat lagi.

 

KEDUA

Hubungan antara Pecahan, Perpuluhan, Peratus, nombor bulat dan unit-unit asas.

SANGAT banyak soalan peperiksaan yang keluar berkaitan dengan unit asas ini. Ini antara perkara yang paling aku tekanan setiap kali mengajar Matematik.

Rujuk gambar pertama itu. Itulah jadual perkaitan yang sangat PERLU DIHAFAL. Contoh soalan yang biasa keluar dalam peperiksaan adalah seperti berikut :

“Ibu menggunakan 1/8kg tepung untuk membuat sebiji kek. Berapa jisim tepung dalam gram yang digunakan untuk membuat 12 biji kek?”

Jika murid tidak menghafal 1/8kg itu bersama an 125 gram, langkah pengiraan yang memakan masa terpaksa murid lakukan sedangkan jika yang dah hafal jadual ini, mereka hanya perlu darabkan 125g x 12. Terus dapat jawapan. Kecuaian juga banyak dapat di elakkan.

KETIGA

Asas Bentuk 2D dan Bentuk 3D. Topik ini memerlukan murid ingat bilangan sisi lurus, sisi melengkung, bucu, paksi simetri, sudut cakah, tepi, permukaan melengkung dan permukaan rata.

KEEMPAT

Formula asas untuk perimeter, formula luas segi empat dan segi tiga serta formula mencari isipadu.

Masih ramai murid gagal menghafal formula ringkas ini. Ini menyebabkan mereka gagal mendapat markah sedangkan topik ini antara topik hot dalam peperiksaan dan mudah mendapatkan markah.

 

KELIMA

Nisbah dan kadaran. Jika keluar soalan Nisbah dalam peperiksaan, ia umpama markah percuma buat murid-murid. Pastikan anak-anak faham dan ingat topik bonus ini ya!

KEENAM

Pengurusan Data pula memerlukan murid faham dan ingat formula untuk tentukan Julat, Min, Median dan Mod.

Masih ramai murid keliru formula mencari Julat, min, median dan mod. Topik ini juga biasa keluar dalam peperiksaan.

KETUJUH

Kebolehjadian. Topik ini juga seolah ingin memberi markah percuma kepada murid kerana sangat senang. Namun… Tetap juga ada murid yang salah akibat tidak memahami formula asas ini. Ruginya! :'(

Dalam topik ini, murid hanya perlu ingat dan faham 5 perkara sahaja iaitu :

1) Mustahil
2) Besar Kemungkinan
3) Kecil Kemungkinan
4) Sama Kemungkinan
5) Pasti

KELAPAN

Koordinat. Satu lagi topik mudah yang ramai murid dapat cari markah bagi yang kuasai. Dalam topik ini, paling penting murid faham bacaan koordinat bermula dengan paksi X baru baca paksi Y.

Juga penting dalam menulis jawapan dengan betul. Tanda koma dan kurungan WAJIB tulis. Jika tidak, markah terbang melayan begitu sahaja. Ini contoh yang salah dan betul :

3,5 = ❌
(3 5) = ❌
(3,5) = ✔️

Cukuplah dahulu perkongsian aku kali ini. Banyak lagi perlu di jelaskan secara lebih detail sebenarnya, namun ini antara nota yang kalian perlu ambil berat.

Kongsikan nota penting ini dengan kawan-kawan dan saudara mara yang ada anak di tahun 4,5 dan 6 juga. Biar mereka pun pastikan anak-anak mereka hafal dan ingat setiap formula asas ini.

Kita nak berjaya, jangan seorang-seorang sahaja. Heret bersamalah sanak saudara dan kawan-kawan sekali ya!

Aku juga sering berkongsi Tips Matematik dan Isu Pendidikan Semasa di Telegram aku :

t.me/MohdFadliSalleh

 

Untuk Download Ebook Soalan Percubaan UPSR untuk anak anda: