Eksklusif ‘Online Group Tuition Funtastic’ Serendah RM10!

Nak join Exclusive Online Group Tuition?

 

Nak tahu pakej apa yang ada?

Betul ke ada serendah RM10?

Betul tuan/puan :)

 

Apa Kelebihan Online Group Tuition ni:

SELAMAT, MUDAH & SERONOK!

+ Anda tak boleh keluar rumah? Jangan bimbang… Boleh tuisyen dari rumah saja!

+ Tak ada komputer di rumah? Tak mengapa… Anda boleh tuisyen menggunakan smartphone, tab atau laptop saja!

+ Bosan belajar sorang kat rumah? Nak tahu cara mudah selesaikan soalan2? Ni kami sediakan solusi untuk anda… Online Tuition yang ada Smart & Fun Learning

 

 

Klik pada subjek untuk lihat pakej & mendaftar :

 

Add Maths / Matematik Tambahan 

 

Matematik SPM

 

Biologi SPM

 

Fizik SPM

 

Kimia SPM

 

Arab SPM

 

Prinsip Akaun SPM

 

Matematik PT3

 

Sains PT3

 

Bahasa Melayu PT3

 

 

Sains UPSR

 

Matematik UPSR

 

Arab UPKK/PSRA

 

Mengaji Al-Quran

 

Tajwid Infografik

 

Perlukan bantuan / ada sebarang pertanyaan?

 

Kelas Online Tuition Percuma Untuk Rakyat Malaysia & Senarai Tabung NGO Sempena Covid-19

Pernah terfikir untuk beri anak tuisyen secara online?

Kali ini memang peluang terbaik untuk anak-anak anda dapatkan perkongsian daripada tutor berpengalaman dalam subjek yang dikongsikan.

 

Pasti anda tertanya-tanya kenapa kami tak tulis untuk pelajar Malaysia…

Kenapa Rakyat Malaysia?

 

Ni yang BESTnya…

Kami bukan saja berkongsi subjek-subjek akademik, tetapi juga mengaji.

Jadi semua peringkat umur boleh join.

 

Apa? Macam mana nak join??

Senang sangat tau!

Kami senaraikan Kelas Online Tuition Percuma yang ada, anda hanya perlu klik di nama kelas untuk join.

Mudah kan?

Ok jom kita lihat apa kelas yang ada :

Funtastic Mengaji

Funtastic Tajwid Infografik

Funtastic Sains UPSR

 

 

Funtastic Matematik UPSR

 

Funtastic Bahasa Melayu UPSR

Funtastic English UPSR

Funtastic Arabic UPKK/PSRA

Funtastic Sains PT3

Funtastic Matematik PT3

Funtastic Bahasa Melayu PT3

Funtastic English PT3

Funtastic Add Maths

 

 

Funtastic Fizik

Funtastic Biologi

Funtastic Kimia

Funtastic Matematik SPM

 

Funtastic Bahasa Melayu SPM

Funtastic English SPM

Funtastic Arabic SPM

 

Semoga dapat memberi manfaat kepada anda sekeluarga terutamanya pada waktu RMO ini.

Dan, bersempena RMO juga…

 

Kami juga ingin berkongsi link untuk anda salurkan sumbangan ke Tabung-Tabung yang telah ditubuhkan oleh Badan Kerajaan & NGO di luar sana bagi membantu memenuhi keperluan Pasukan Barisan Hadapan yang sedang berjuang untuk menyelamatkan nyawa dan menstabilkan situasi akibat Covid-19 dan juga pihak yang terjejas akibat wabak virus ini.

 

Tabung Musa’adah Covid-19 oleh JAKIM

Tabung Covid-19 oleh Agensi Pengurusan Bencana Negara

Covid-19 Pandemic Fund oleh MyCARE

 

Semoga kebaikan yang kita lakukan akan menghindarkan diri kita dan keluarga dari wabak ini.

Jom sama-sama bantu! ;)

CABARAN SKOR ‘A’ SAINS UPSR: KEMAHIRAN MENTAFSIR DATA [TUJUAN]

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

 

Hari ini saya nak berkongsi mengenai cabaran skor A sains UPSR  iaitu kemahiran mentafsir data [TUJUAN]

 

Soalan Tujuan adalah salah satu soalan yang sering disoal dalam Kertas 2 Sains UPSR untuk membantu Calon bagi mendapatkan markah MUDAH dalam Sains Kertas 2. Calon boleh mendapat markah dengan Mudah kerana aras soalan Tujuan berada di aras sederhana. Hanya Kemahiran Mentafsir data diuji dalam soalan tujuan.

 

Dalam sesuatu eksperimen, TUJUAN sesuatu eksperimen dibuat adalah untuk membuktikan hubungan antara dua pemboleh ubah.

 

Soalan diuji untuk melihat sama ada Calon dapat mengkaji pengaruh diantara pemboleh ubah dimanipulasikan (PM) terhadap pemboleh ubah bergerak balas (PB). Soalan tujuan termasuk dalam Kemahiran Proses Sains (KPS) : Mentafsir data.

✎ Contoh Soalan

🔘 Apakah tujuan penyiasatan di atas

🔘 Apakah matlamat eksperimen di atas

🔘 Nyatakan tujuan/matlamat bagi penyiasatan/eksperimen di atas

✎ Cara Menulis Jawapan

🔘 Untuk Menyiasat Hubungan Diantara ……Perkara yang diubah (PM).…. dengan …Perkara yang diubah (PB)……

🔘 Untuk Mengkaji Hubungan Diantara ……Perkara yang diubah (PM).…. dengan …Perkara yang diubah (PB)……

 

✎ KESALAHAN UMUM MENJAWAB SOALAN TUJUAN

 Calon menyatakan tujuan dengan ayat kefahaman sendiri (Sayang Cikgu Bahasa Melayu) 
Jawapan Salah ✘ ➳ Tujuan Penyiasatan ini ialah untuk mengkaji anak ayam dan bulan
Jawapan Betul  ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara bilangan bulan dengan jumlah anak ayam.

 

 Calon menyatakan jawapan dalam bentuk hubungan 
Jawapan Salah ✘ ➳ Semakin besar kotak semakin besar isipadu
Jawapan Betul  ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara saiz kotak dengan jumlah isipadu kotak.

 

 Jawapan terpesong dari kehendak SOALAN 
Jawapan Salah ✘ ➳ Dua kereta api yang berbeza jenis
Jawapan Betul  ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara jenis keretapi dengan kelajuan kereta api (km/j)

 

 Calon tidak dapat mengenal pasti pemboleh ubah 
Jawapan Salah ✘ ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara jenis haiwan dengan makanan sehari
Jawapan Betul  ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara saiz haiwan dengan jualah makanan diperlukan sehari

 

 Calon meletakkan pola atau corak dalam tujuan
Jawapan Salah ✘ ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara bertambahnya mentol dengan bertambah kecerahan
Jawapan Betul  ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara bilangan mentol dengan kecerahan mentol.

 

 Calon salah menulis salah satu pemboleh ubah 
Jawapan Salah ✘ ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara jenis kenderaan dengan kelajuan kereta api
Jawapan Betul  ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara jenis kereta api dengan kelajuan kereta api.

 

 Calon menulis data yang tidak diberikan 
Jawapan Salah ✘ ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara bilangan murid dengan bilangan meja
Jawapan Betul  ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara panjang jari murid dengan ukuran panjang meja (jengkal)

 

Semoga perkongsian ini dapat membantu murid yang lemah dalam Mata pelajaran Sains untuk mendapatkan markah MUDAH semasa menjawab soalan TUJUAN

 

Kredit : PHT Cikgu Shahrul

 

Cuti sekolah dah bermula

 

Ibu bapa masih belum ada plan untuk mengisi masa lapang anak-anak pada hari cuti nanti ❓❓❓

 

Nak anak-anak spend masa lapang dengan aktiviti yang berfaedah, menyeronokkan dan pastinya menambah ilmu pengetahuan ?

 

KAMI ADA BERITA BAIK UNTUK IBU BAPA DI LUAR SANA 📢📢📢

 

Sempena cuti sekolah kami ada menganjurkan beberapa program untuk bantu anak anda minat belajar dalam subjek MATH & SAINS iaitu…

 

Program Cuti Sekolah (PCS) yang bakal mengubah persepsi anak anda terhadap pembelajaran 

 

Pendaftaran masih dibuka ‼ Tempat adalah terhad ‼ 

Kemahiran Proses Sains : Proses Hidup Tumbuhan

Kemahiran Proses Sains : Proses Hidup Tumbuhan

(A) Gerak Balas Tumbuhan

  1. Tumbuhan bergerak balas terhadap 4 jenis rangsangan, iaitu cahaya Matahariairgraviti dan sentuhan.
  2. Bahagian tumbuhan yang bergerak balas terhadap rangsangan ialah akarpucukdaun dan bunga.
  3. Bahagian tumbuhan akan bergerak sama ada ke arah atau menjauhi rangsangan.

Picture

 
(B) Fotosintesis

  1. Fotosintesis ialah proses tumbuhan membuat makanan sendiri.
  2. Proses fotosintesis memerlukan cahaya Mataharikarbon dioksidaair dan klorofil.

Picture

 
(C) Hasil Fotosintesis

  1. Tumbuhan menggunakan tenaga daripada matahari untuk menukar air dan karbon dioksida kepada kanji dan oksigen.
  2. Kanji membekalkan tenaga kepada tumbuhan untuk pertumbuhan, pengeluaran bunga, buah dan biji benih.
  3. Oksigen dibebaskan ke persekitaran melalui liang halus pada daun.
  4. Rumus fotosintesis:

Picture


(D)Fotosintesis dan Hidupan Lain

  1. Tumbuhan membebaskan oksigen kepada manusia dan haiwan bernafas.
  2. Tumbuhan membekalkan sumber makanan kepada manusia dan haiwan.
Picture

KESALAHAN UMUM INFERENS

 

Inferens ialah penerangan mengenai hasil sesuatu eksperimen atau mengapa sesuatu itu terjadi. Apa saja teori, konsep atau fakta Sains yang dipelajari dalam sukatan matapelajaran Sains sekolah rendah, boleh digunakan sebagai inferens.

INFERENS MEWAKILI PEMBOLEH UBAH DIMANIPULASIKAN.

Terdapat 3 jenis inferens:

a) Inferens bebas – Memberi alasan / sebab yang munasabah tanpa had.
Apa saja perkara yang ada di dalam minda, perkara yang difikirkan, perkara atau perkataan yang tidak dinyatakan dalam soalan (teori, konsep atau fakta Sains), boleh digunakan sebagai inferens.

b) Inferens terkawal – Memberi alasan / sebab berdasarkan sesuatu rangsangan atau pemerhatian tambahan yang diberi.

c) Inferens perbandingan – Memberi alasan / sebab dengan membandingkan pemerhatian lain yang diberi. JIKA TIADA PERBANDINGAN, JAWAPAN SALAH


Cara menjawab INFERENS yang betul adalah:

A) Pemboleh ubah bergerak balas dan huraiannya (pemerhatian) kerana perkara yang difikirkan yang boleh dijadikan sebagai faktor/sebab untuk menerangkan pemerhatian.

B) Tidak perlu menyatakan pemerhatian (jika pemerhatian telah dinyatakan atau soalan pemerhatian telah ditanya pada soalan sebelumnya), hanya nyatakan terus inferens. MESTI DIMULAKAN DENGAN KERANA

Berikut adalah beberapa contoh kesalahan umum INFERENS yang sering dilakukan oleh murid dalam menulis INFERENS.

1) Terdapat 2 buah akuarium iaitu akuarium A dan B, yang mempunyai saiz yang sama. 2 ekor ikan diletakkan di dalam kedua-dua buah akuarium tetapi terdapat lapisan minyak di dalam akuarium B.

Inferens SALAH:
Ikan di dalam akuarium B mati kerana ada lapisan minyak.

Inferens BETUL::
Ikan di dalam akuarium B mati kerana tiada udara untuk bernafas

2) Terdapat 2 buah ladang labu yang pokoknya ditanam pada jarak yang berbeza menghasilkan purata berat labu yang berlainan.

Inferens SALAH::
Purata berat labu di ladang A lebih berat kerana jarak tanaman lebih jauh

Inferens BETUL::
Purata berat labu di ladang A lebih berat kerana kurang persaingan ruang/ air/ nutrient berbanding di ladang B

3) Dalam satu penyiasatan 2 mentol disusun dalam litar bersiri dan litar selari. Salah satu mentol dalam litar telah pecah. Berdasarkan pemerhatian, tuliskan inferens yang sesuai

Inferens SALAH::
Mentol di litar bersiri tidak menyala apabila salah satu mentol terbakar kerana mentol disambungkan secara bersiri

Inferens BETUL::
Mentol di litar bersiri tidak menyala apabila salah satu mentol terbakar kerana terdapat satu aliran elektrik sahaja dalam litar bersiri.

4) Satu pemerhatian dilakukan terhadap pengembangan doh yang telah dicampurkan dengan 2 sudu yis. Nyatakan inferens kamu diatas perubahan yang berlaku pada pemerhatian tersebut.

Inferens SALAH::
Doh mengembang kerana dicampurkan dengan yis

Inferens BETUL::
Doh mengembang kerana yis / mikroorganisma bernafas.

5) Satu penyiasatan terhadap 2 kepingan roti P dan Q selepas dibiarkan selama beberapa hari. Roti P tidak direnjiskan air manakala roti Q direnjiskan air.

Nyatakan inferens kamu diatas perubahan yang berlaku pada pemerhatian tersebut.

Inferens SALAH::
Roti Q berkulat kerana direnjiskan air.
Roti P berkeadaan baik kerana ia roti kering.

Inferens BETUL::
Roti Q berkulat kerana mikroorganisma bertumbuh dengan air.
Roti P berkeadaan baik kerana mikroorganisma tidak boleh bertumbuh tanpa air.

6) Satu penyiasatan dilakukan dengan mencatatkan perubahan panjang bayang-bayang dari pukul 8.00 pagi hingga 6.00 petang.

Nyatakan inferens tentang perubahan panjang bayang-bayang.

Inferens SALAH::
Panjang bayang-bayang berubah kerana masa bertambah

Inferens BETUL::
Panjang bayang-bayang berubah kerana bumi berputar di atas paksinya dari barat ke timur.

Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu sedikit sebanyak anak-anak dalam menjawab soalan INFERENS dengan betul dan tepat.

 

Sumber : Facebook Personal HOME Tuition CIKGU Shahrul

Sains UPSR : Kemahiran Mengenalpasti Pembolehubah

Dah cuti sekolah laa…

Selamat Tahun Baru Cina kepada rakan yang menyambutnya.

 

Jom kita ulangkaji salah satu Kemahiran Proses Sains (KPS) Mengawal Pemboleh Ubah.

 

Kenapa Pelajar UPSR 2020 perlu kuasai topik Pembolehubah?

Pelajar akan dapat kuasai & jawab soalan TUJUAN, PEMERHATIAN, INFERENS, HIPOTESIS dan KESIMPULAN dengan betul, bila sudah kuasai topik ini.

 

 

Jom kita terus ke topik sebenar.

Apa itu pembolehubah?

 

Ada 3 Jenis Pemboleh Ubah:

 

➊ Pemboleh ubah Dimanipulasi (PM)

Pemboleh Ubah dimanipulasi (PM) adalah perkara yang perlu diubah / ditukar / dibezakan dalam satu eksperimen. Jika tidak diubah / ditukar / dibezakan eksperimen tidak akan berjaya dan ini biasanya menjadi sesuatu yang berbeza dari awal eksperimen. Fakta pemboleh ubah dimanipulasi (PM) boleh digunakan sebagai Inferens.

 

➋ Pemboleh ubah Bergerak balas (PB)

Pemboleh ubah Bergerak balas (PB) adalah Hasil Eksperimen atau Keputusan Penyiasatan yang kita cari. Di akhir penyiasatan, hasil eksperimen yang diukur perlu ditulis Sebagai (PB).. Jadi Pemerhatian perlu dimulakan dengan berdasarkan Pemboleh ubah bergerak balas (PB)

 

➌ Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM)

Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM) adalah Perkara yang perlu disamakan supaya tidak mempengaruhi keputusan eksperimen. Eksperimen akan terganggu jika semua perkara diubah dan menghasilkan keputusan yang Salah..

 

 

SYARAT-SYARAT MENULIS PEMBOLEH UBAH.

 

⑴ Secara umumnya, untuk menulis sesuatu pemboleh ubah ianya mengandungi dua perkara iaitu PARAMETER dan OBJEK. Parameter adalah Ciri bagi pemboleh ubah tersebut.. Pastikan pemboleh ubah kita lengkap dengan parameter untuk mengelakkan kehilangan markah.

⑵ Pemboleh ubah = PARAMETER + OBJEK.. Jika salah satu tidak ada maka jawapan Pemboleh Ubah tidak akan diterima..

⑶Contoh – contoh PARAMETER + OBJEK:

 Isipadu + Air yang tinggal
 Masa + Ais melebur
 Panjang + Kain
 Suhu + Udara kandang
 Kuantiti + Anak ayam
 Jenis + Permukaan
 Bilangan + Tuala
 Baka + Kambing
 Tempoh + Air mendidih
 Jarak + sumber cahaya dari objek
 Keadaan + Tanah
 Kecerahan + Mentol
 Kehadiran + Udara dan Air
 Saiz + Ladang
 Warna + Bola

 

Contoh soalan:

Apakah PEMBOLEH UBAH dimanipulasi dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH Bergerakbalas dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH dimalarkan dalam penyiasatan ini?
Tuliskan dua maklumat yang dikenal pasti dalam penyiasatan ini
Berikan satu maklumat dalam penyiasatan ini?

 

CONTOH JAWAPAN SOALAN PEMBOLEH UBAH

 

① Pembolehubah tiada parameter.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Air dipanaskan
Jawapan Betul  Masa Air dipanaskan

 

② Pembolehubah ditulis bersama pola/corak perubahan.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Saiz Ayam semakin Bertambah
Jawapan Betul  Saiz Ayam

 

③ Tidak tahu kedudukan pembolehubah dalam rangsangan soalan.
Eksperimen mengenai saiz jengkal murid dengan bilangan ukuran Meja (jengkal). Soalan minta PM

Contoh :
Jawapan Salah☒ Bilangan ukuran Meja
Jawapan Betul  Saiz Jengkal Murid

 

④. Untuk soalan berikan satu maklumat, calon menyatakan lebih daripada satu jawapan. Jawapan pertama sahaja disemak

Contoh :
Jawapan Salah☒ Kehadiran udara dan keadaan tikus selepas 2 hari
Jawapan Betul  Keadaan tikus selepas 2 hari

 

⑤ Untuk soalan berikan maklumat, calon menyatakan maklumat yang salah

Contoh :
Jawapan Salah☒ Katak bertambah berbanding belalang
Jawapan Betul  Bilangan katak, Bilangan belalang

 

Semoga bermanfaat ;)

 

Sumber : Facebook Personal HOME Tuition CIKGU Shahrul

 

Jika anda perlukan bantuan Home Tuition dalam subjek Sains UPSR atau apa-apa subjek dan level, boleh hubungi kami dengan KLIK DI SINI

 

 

Promosi Home Tuition Impact Results 2020

Pssst… Ibu Bapa Prihatin kat luar sana… Apa IMPIAN anda 2020 ni?
.
.
Jom capai impian 2020 untuk lihat anak anda lebih cemerlang & bersemangat belajar!
.
Dah masuk tahun baru 2020… tak kan anda nak tengok anak masih di tahap sama & jadi pelajar biashe-biashe je…
.
.
Kita sebagai ibu bapa pasti nak anak kita muka happy je bila belajar atau ulangkaji kat rumah..
.
Nampak seronok dan semangat je nak belajar..
Kan… kan…??
.
.
Biasanya bila anak seronok belajar, prestasi akan meningkat naik.
.
Nak kami bantu anak anda seronok belajar?

.
.
“Alhamdulillah… lepas 2 bulan saja, prestasi anak dah meningkat!”- Puan Marina, Subang Bestari.
.
Sofia, seorang pelajar yang pemalu & pendiam… merupakan anak kepada Puan Marina.
.
Disebabkan sikap pemalu tersebut, Sofia kurang bergaul dalam kumpulan yang besar & segan bertanya… menyebabkan dia agak ketinggalan dalam pelajaran.
.
Di rumah pula, Puan Marina sering bekerja outstation dan sering tiba ke rumah agak lewat. Jadi agak sukar untuk hantar & ambil ke pusat tuisyen atau mengajar sendiri anak di rumah.
.
Puan Marina mengambil langkah bijak apabila mengambil home tuition yang amat membantu Sofia belajar dengan lebih fokus, seronok dan selesa… sampai boleh nampak prestasinya meningkat tak sampai 2 bulan lagi.
.
.
Nak baca lagi kisah peningkatan prestasi pelajar kami?
https://cmnacademy.com/category/kisah-inspirasi/
.
.
Kami nak cerita sikit la kelebihan home tuition CMN Academy ni…
.
Macam mana ye kami boleh bantu anda & anak anda?
.
 Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
.
 Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
.
 Masa yang lebih Fleksibel
.
 Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
.
 Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
& banyak lagi!!
.
.
Sempena Tahun Baru 2020…
.
Kami nak beri hadiah kepada ibu bapa yang nak sangat anak mereka dapat meningkat prestasi dengan bantuan home tuition…
.
Nak ke hadiah?
.
.
Kepada 50 pendaftaran awal… sebelum 31 Januari 2020,
PERCUMA 1 Sesi* Home Tuition bernilai RM2500
.
.
Tambahannnnnn hadiah!!!
.
Nak lagi tak??
.
.
Kami bagi kepada 10 pendaftaran awal sebelum 15 Januari 2020,
PERCUMA Buku Nota Limited Edition ”Be The Legend” bernilai RM200
.
.
Nak tahu lebih lanjut & daftar sekarang??
.
Klik www.wasap.my/601115775761/IR2020
.
.
Tutor kami yang Best…TERHAD tau. Rebut sekarang!
.


#hometuition2020
#anakcemerlang2020
#CMNAcademy
#upsr2020
#pt32020
#spm2020
#stpm2020
#upkk2020
#psra2020
#akademik
#funlearning
#ImpactResults
#azam2020
#impian2020

Persediaan Sains UPSR 2020 : Nota Sains Tahun 1 Dan Tahun 2 (Cikgu Shahrul)

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

 

Hari ini Cikgu Shahrul ingin memulakan Persediaan Sains UPSR 2020 dengan merungkai tajuk mudah yang sering tidak diambil perhatian oleh Calon-Calon UPSR.. Tajuk-Tajuk Sains Tahun 1 Dan Tahun 2… Soalan Sains Kertas 1 merangkumi tajuk-tajuk dari tahun 1 hingga 6.. Kesilapan menjawab soalan seperti ini sepatutnya tidak berlaku, namun disebabkan kecuaian Calon… Markah yang mudah dibazirkan dengan memberikan jawapan yang salah.. Berikut adalah nota Sains Tahun 1 dan Tahun 2 berserta latihan yang sesuai dengan Calon UPSR 2020.. Semoga bermanafaat pada semua…

 

 

Sains Tahun 1
▀▀▀▀▀▀▀▀▀

A) Benda Hidup dan Benda Bukan Hidup:

  • Ciri-Ciri Benda Hidup?

1. Bernafas
2. Membesar
3. Makan dan Minum
4. Bergerak
5. Membiak

 

B) Deria Manusia:

                      • Organ dan Deria Manusia
Mata => Melihat
Telinga => Mendengar
Hidung => Menghidu
Lidah => Merasa
Kulit => Menyentuh

Sains Tahun 2
▀▀▀▀▀▀▀▀▀

A) Keperluan Asas Hidupan :

Keperluan Asas Manusia / Haiwan Keperluan Asas Tumbuhan
  • Udara
  • Udara
  • Makanan
  • Air
  • Air
  • Cahaya Matahari
  • Tempat Perlindungan

 

 

B) Ciri-ciri Makanan Manusia :

  • Makanan Memberi Tenaga => Bijirin, Nasi, Tepung
  • Makanan Membantu Tumbesaran => Ayam. Daging, Susu, Ikan
  • Makanan Menjaga Kesihatan => Sayur-Sayuran, Buah-Buahan

 

 

C) Ciri-ciri Haiwan :

  • Tabiat Makan Haiwan
  • Makan Tumbuhan Sahaja => Lembu, Belalang, Gajah
  • Makan Haiwan Sahaja => Singa, Katak, Buaya
  • Makan Tumbuhan Dan Haiwan => Beruang, Tikus, Burung Pipit

 

 

      Habitat Haiwan :

Di darat => Kuda, Monyet
Di air => Ikan, Berudu
Di darat dan air => Katak, Kura-kura

 

 

Cara Haiwan Membiak

Bertelur => Platipus, Kuda laut
Melahirkan Anak => Kelawar, Ikan Paus

 

d) Terang dan Gelap

1. Sumber cahaya => Matahari, lampu, api

2. Bayang-bayang => terbentuk mengikut orientasi objek yang terkena pada cahaya

 

 

e) Campuran
Jenis-jenis campuran

1. Bahan Terapung Dan Tenggelam => Serbuk Besi Dengan Serbuk Kayu – Asingkan Guna Air

2. Larut Dengan Tidak Larut => Pasir Dengan Gula – Asingkan Guna Air Dan Kertas Turas.

3. Saiz Kecil Dan Besar => Daun Kering Dengan Tepung – Asingkan Guna Penapis

4. Bahan Magnet Dengan Bahan Bukan Magnet => Serbuk Besi Dengan Serbuk Kaca – Asingkan Guna Magnet

 

 

LATIHAN :

 

 

 

Persediaan Sains UPSR 2020 : KEKUATAN DAN KESTABILAN

Kami nak kongsikan kepada pelajar UPSR untuk tahun hadapan berkenaan tajuk yang agak popular bagi Sains Tahun 5 ..

Ada yang nak tak ?

Jom Baca perkongsian dari kami topik :

🏡 KEKUATAN DAN KESTABILAN

✎ Definisi Kekuatan

📝Keupayaan struktur untuk menahan daya yang bertindak ke atasnya

📝Penerangan: Struktur yang kuat dapat menampung beban yang berat, tidak mudah retak, pecah, patah atau runtuh.

 

✎ Kekuatan Objek

🏢 Struktur Yang Kuat Dan Stabil

📝 Struktur yang kuat dan stabil di sekeliling kita dibina berasaskan pelbagai bentuk seperti:

📦 Hemisfera (Pusat Sains Negara)
📦 Kuboid (Bangunan Parlimen)
📦 Silinder (KLCC)
📦 Piramid (Masjid Negara)
📦 Sfera
📦 Kubus
📦 Kon

📝Bangunan yang dibina dengan bentuk-bentuk tersebut akan menghasilkan struktur binaan yang kuat dan stabil.

📝Struktur yang kuat ialah strukur yang teguh, kukuh dan mantap.

🏢 Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kekuatan Struktur (Johor Bahru)

 

1. Bentuk struktur

📝 Struktur yang melengkung lebih kuat daripada bentuk struktur yang rata.

📝Jambatan dan terowong dibina secara melengkung supaya lebih kuat

 

2. Jenis Bahan binaan

📝 Bahan yang berbeza mempunyai kekuatan yang berbeza.

📝 Konkrit adalah bahan yang paling kuat diikuti oleh besi, kayu, plastik dan kaca.

 

🏭 Kestabilan Objek

🎪Definisi Kestabilan

📝Keupayaan struktur untuk tidak mudah tumbang apabila dikenakan daya padanya

📝 Penerangan: Struktur yang stabil ialah struktur yang tidak mudah terbalik, roboh, goyang dan jatuh apabila dikenakan daya…

🏭 Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kestabilan Struktur

 

1. Ketinggian

📝Semakin tinggi struktur, semakin kurang stabil struktur itu..

📝Objek yang lebih rendah adalah lebih stabil dibandingkan dengan objek yang lebih tinggi sekiranya luas tapak objek adalah sama…

 

2. Luas tapak

📝Semakin bertambah luas tapak sesuatu struktur, semakin bertambah kestabilan struktur.

📝Basikal beroda tiga lebih stabil berbanding basikal beroda dua kerana basikal beroda tiga mempunyai luas tapak yang lebih luas berbanding basikal beroda dua

🏰 Kelebihan binaan yang kuat dan stabil:

🌉 Lebih tahan lama.

🌉 Boleh digunakan untuk jangka masa panjang.

🌉 Tidak mudah rosak.

🌉 Kos penyelenggaraan binaan kurang

🌉 Lebih selamat dan memberikan kesejahteraan hidup manusia.

🗼 Amalan Penggunaan Bahan Lestari

📝 Penggunaan bahan yang berhemah dapat mengelakkan pembaziran dan mengurangkan kos. Bahan daripada sumber-sumber alam juga tidak mudah kehabisan.

📝 Contoh amalan penggunaan bahan yang lestari:

🗼 Membawa bekal menggunakan bekas makanan dan tidak menggunakan bekas polisterina.

🗼 Menggunakan semula botol plastik sebagai pasu bunga.

🗼 Membaiki barang atau peralatan lama kerana dapat menjimatkan wang.

🗼 Membawa beg barang semasa hendak membeli belah untuk mengurangkan penggunaan beg plastik.

🗼 Menggunakan buku latihan terpakai dan belum digunakan untuk membuat nota dan mengulang kaji pelajaran.
~~

Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu murid-murid untuk memahami lebih tepat tajuk KEKUATAN DAN KESTABILAN ini ..

FUNTASTIC SAINS UPSR – JOM BELAJAR TOPIK KELAJUAN

Sesiapa ada yang mengenali cikgu ini? Beliau diberi nama Zaijuhasriza atau lebih dikenali sebagai Cikgu Zaiju. Beliau selalu berkongsi secara LIVE setiap hari Selasa berkenaan topik-topik dalam subjek Sains UPSR menggunakan pelbagai kaedah yang menarik.

Beliau juga merupakan Master Tutor di CMN Academy yang telah berkhidmat selama 3 tahun dan bergiat aktif dalam bidang Tutor sejak Ogos 2016 lagi.

 

Adik-adik perasan tak, kenapa belajar Sains sebelum ini membosankan? Malah, kalau ada kelas Sains hari tersebut mesti ada segelintir pelajar nak melarikan diri. Rasa beban di hati pelajar masing-masing.

 

Sebab utama adalah bosan, boring, tak best dan macam-macam lagi.

 

Jadi, salah satu cara nak tarik minat pelajar ni balik, perlukan para tutor gunakan teknik dan kaedah yang menarik bahkan boleh menggunakan Alat Bantu Mengajar (ABM) yang awesome supaya pelajar dapat merasai setiap topik dan subjek yang dipelajari.

 

Ingin belajar menggunakan kaedah yang menarik dan berkesan dalam subjek Sains UPSR?

 

Jom belajar topik Kelajuan Free Fall Motion bersama dengan cikgu Zaiju di https://youtu.be/FCwiKK_HQr4  

ATAU..

Anda juga boleh KLIK video di bawah untuk perkongsian lanjut.

 

Semoga apa kami kongsikan ini akan memberi manfaat pada semua adik-adik yang akan menduduki peperiksaan UPSR tidak lama lagi. Semoga berjaya dan dipermudahkan urusan untuk menghadapi peperiksaan pada tahun ini :)

 

Yakin Sebelum Berjaya!