[Sains UPSR] Apa Yang Pelajar Perlu Ingat Dalam Tajuk Asid & Alkali?

Sains UPSR: Apa Yang Pelajar Perlu Ingat Dalam Tajuk ASID DAN ALKALI

Di bulan puasa ini, pelajar selalu hilang Fokus.. Semalam semasa Cikgu berbincang soalan-soalan Sains Pertengahan Tahun, ada pelajar yang tidak dapat membezakan ASID DAN ALKALI…

 

Maka dengan itu, Cikgu nak kongsikan Nota PENTING yang perlu dingati oleh murid-murid dalam tajuk ASID DAN ALKALI berserta latihan.. Semoga guru-guru serta pelajar-pelajar dapat menggunakannya tips-tips ini dalam peperiksaan UPSR nanti…

💉. Mendefinisi Secara Operasi Sifat Kimia Bahan

☢ Bahan ASID adalah bahan yang dapat menukarkan warna kertas litmus BIRU kepada MERAH

☢ Bahan ALKALI adalah bahan yang dapat menukarkan warna kertas litmus MERAH kepada BIRU

☢ Bahan NEUTRAL adalah bahan yang TIDAK dapat menukarkan warna kertas litmus

💉.. 2 Kaedah Menguji Sifat Bahan

⚛ Menguji dengan Kertas Litmus

⚛ Menguji dengan Merasa bahan Makanan

💉. Rasa Makanan Mengikut Sifat Bahan

a. ASID

💋 Rasa MASAM

🚏Contoh Makanan : Lemon, Nenas, Oren, Tomato

b. ALKALI

💋 Rasa PAHIT

🚏Contoh Makanan : Terung, Peria, Badam, Serbuk Penaik

c. NEUTRAL

💋 Rasa MANIS, MASIN dan TAWAR

🚏Contoh Makanan : Gula, Garam, Madu, minyak masak

💉 Formula DISAMBALKALI

disa MB alkali
………⇆

⚠ MERAH ➝ BIRU = ALKALI

⚠ BIRU ➝ MERAH = ASID

⚠ TIADA PERUBAHAN = NEUTRAL

Soalan-soalan yang sering ditanya dalam kertas 1 atau Kertas 2 SAINS biasanya menguji kemahiran murid untuk MENGINGATI rasa makanan mengikut sifat bahan dan dapat mengenalpasti perubahan warna kertas litmus

Promosi Ramadan Raya Home Tuition CMN Academy

[PERCUMA] PROMOSI RAMADAN RAYA HOME TUITION CMN ACADEMY! DAPATKAN BUKU ISTIMEWA PERCUMA DENGAN SETIAP PENDAFTARAN TUISYEN DI RUMAH!
.
.
Anak tengah exam pertengahan tahun?
Result sebelum ni macam tak berapa ok je…
.
Ada rasa macam ni?
.
“Risaunya nak tengok result exam mid year ni..”
.
Nak bantu anak mula kelas selepas raya?
Atau bermula Ramadan ini?
.
.
Jom kami bantu anak anda belajar lebih seronok, berfokus & meningkat dalam keputusannya.
.
.
Kami dah bantu ramai pelajar BELAJAR…
✔️ Secara berfokus, santai dan seronok di rumah
✔️ Subjek yang perlukan bantuan dalam masa dan hari pilihan
✔️ Dengan cara lebih menarik, sesuai dan efektif dengan diri pelajar
✔️ Berteraskan silibus semasa dan kbat
✔️ Seterusnya meningkat potensi dan result
.
.
Kami juga dah bantu ramai ibu bapa…
+ Monitor apa yang pelajar belajar & diajar
+ Tahu pencapaian pelajar dari masa ke masa
+ Jimat petrol, masa dan tenaga
.
.
Yang paling BEST…
Sempena Ramadan dan Aidilfitri ini, kami nak bagi …
.
PERCUMA salah satu dari buku berikut :
.
Modul Funtastic Sains, Modul Funtastic Matematik atau Nota Journal ‘Yakin Sebelum Berjaya’
.
.
WOW!
.
.
TERHAD kepada 30 ORANG PERTAMA saja tau!
.
dan sehingga 14 Jun 2019 saja.
.
.
Nak dapatkan TAWARAN ISTIMEWA ini?
.
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
.

Teknik Memikat Hati Pelajar Belajar Sains

Teknik Memikat Hati Pelajar Minat Subjek Sains

Bak kata orang-orang tua, `melentur buluh biarlah dari rebung’, begitu jugalah dengan memupuk minat Sains seharusnya bermula sejak dari zaman kanak-kanak lagi.

  

Pelbagai usaha dijalankan supaya Sains diterima dan menjadi sebahagian yang penting dalam hidup masyarakat negara ini. Malangnya, setelah sekian lama usaha dilakukan bagi mencapai hasrat itu, kemajuan dan kejayaan dicapai dalam bidang sains di negara ini masih belum dapat dibanggakan.

Mata pelajaran Sains merupakan antara satu subjek yang sering menjadi tumpuan. Bagi pelajar yang meminati mata pelajaran ini, tempoh 1 jam sesi pengajaran dan pemudahcaraan (pdpc) dilihat sangat tidak mencukupi. Banyak perkara yang hendak dilakukan dan perlu dipelajari dalam tempoh tersebut (SITUASI 1).

Namun bagi pelajar yang tidak meminati mata pelajaran Sains, 1 jam tersebut merupakan satu tempoh penyeksaan yang sangat mengerikan (SITUASI 2)..

Jadi bagaimana KITA sebagai Tutor Sains mewujudkan SITUASI 1 dalam pembelajaran kita… Berikut adalah beberapa cadangan teknik pengajaran yang dapat menarik minat pelajar… 

 

TEKNIK 1:  AKTIVITI HANDS-ON 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Pelajar sukakan pembelajaran yang bergerak dan tidak membosankan. Teknik pengajaran tradisional yang biasanya hanya interaksi tutor kepada pelajar, ‘chalk and talk’ kelihatan semakin ketinggalan zaman. Guru perlu ubah sedikit proses pengajaran dengan memperbanyakkan aktiviti hands-on. 

 

Aktiviti hands-on boleh dipelbagaikan dalam bentuk membina model, melakukan eksperimen, mewarna gambar rajah dan aktiviti lain. Tentu pembelajaran jadi tidak membosankan jika pelajar aktif belajar. Pembelajaran Sains akan jadi menyeronokkan.. Insyaallah

 

TEKNIK 2: TEKNIK PENYOALAN MINDS-ON

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

 

Teknik penyoalan guru di Minds-on dalam kelas juga memainkan peranan penting dalam menarik minat pelajar untuk meminati mata pelajaran Sains. Tutor yang baik, akan mampu memberikan soalan yang mampu mencabar minda pelajar. Soalan yang baik pula akan mampu merangsang pelaajr untuk berfikir dan mencari jawapan dengan pelbagai cara. 

 

Aktiviti Minds-on juga akan berlaku apabila tutor mewujudkan aoalan-soalan KBAT dalam sesi pembelajaran yang mengajak pelajar-pelajar memberi respon, pandangan dan pendapat dalam sesuatu tajuk. Proses berfikir dan mencari jawapan ini akan membantu pelajar untuk jatuh cinta kepada subjek Sains. Bak kata orang, tak kenal maka tak cinta!

 

TEKNIK 3 : PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Boleh dikatakan hampir setiap pelajar pasti terdedah dengan teknologi maklumat dan gajet terkini. Sesuai dengan zaman mereka, salah satu lagi cara untuk menarik minat pelajar minat kepada mata pelajaran Sains adalah dengan menjalankan pembelajaran Sains melalui Teknologi.

Tutor boleh memberi tugasan dalam bentuk penggunaan teknologi maklumat kepada pelajar. Sebagai contohnya, memberi link Youtube untuk tontonan video ilmiah di rumah ataupun tugasan menghasilkan persembahan bagi subtopik tertentu dalam bentuk video.

Penggunaan media sosial seperti Facebook, Twitter dan Instagram juga boleh digunakan dalam penghantaran hasil kerja pelajar kepada tutor. Pembelajaran akan jadi lebih menarik kerana selari dengan peredaran zaman.

 

TEKNIK 4:  SAINS ITU MENYERONOKKAN

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Kebanyakan murid tidak meminati mata pelajaran Sains kerana melihat Sains sebagai sesuatu yang asing bagi mereka. Sesuatu yang hanya boleh dibayangkan sahaja. Jika guru dapat mengubah persepsi murid ini dengan memberikan sesuatu yang mereka dapat lihat, sentuh, rasa dan alami sendiri, tentunya ia akan memberi pengalaman berbeza kepada pelajar.

Penggunaan bahan yang ada di sekeliling kita bagi menggantikan penggunaan bahan yang kelihatan terlalu saintifik, juga mampu mendekatkan lagi Sains dengan pelajar. Jika bahan tersebut mereka kenal, lebih dekat dengan mereka, pasti pembelajaran Sains akan jadi lebih menarik. Aktiviti Pembelajaran Abad 21 boleh dijalankan dengan lebih efektif jika tutor dapat mencari idea menarik minat pelajar.

 

Begitulah serba sedikit perkongsian Cikgu untuk menarik minat murid-murid mempelajari Sains Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu para pendidik dalam menambahbaik aktiviti pengajaran Sains di sekolah mahupun di kelas tuisyen..

#YakinSebelumBerjaya

#CMNAcademy

[Kisah Inspirasi] Autisme Bukan Halangan Untuk Pelajar Berjaya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera tuan dan puan.

Kisah inspirasi ini menceritakan mengenai klien daripada CMN Academy yang telah lama bersama CMN Academy iaitu sejak 2015.

Beliau bernama Tuan Syaifuddin, yang mengambil perkhidmatan kami sejak 3 tahun yang lalu. Anak beliau mempunyai ‘mild autisme’ dan Tuan Syaifuddin berkata beliau mencari tutor yang sesuai untuk mengajar anaknya dan penyabar untuk mengajar anak beliau.

Alhamdulillah, anak beliau yang bernama Faris yang merupakan ‘mild autisme’ telah mengalami peningkatan dalam pembelajaran dan suka belajar bersama Cikgu Azeli.

Tuan Syaifuddin mencari CMN Academy di facebook dan beliau berkata bahawa untuk mendapatkan tutor yang sesuai adalah susah tetapi di CMN Academy dapat memberikan beliau seorang tutor yang boleh mengajar anak beliau yang memerlukan pendekatan istimewa  walaupun syaifuddin berkali-kali tukar tutor kerana beliau akan bertanya dulu adakah tutor tersebut sanggup tak untuk mengajar anaknya yang mengalami mild autisme. Alhamdulillah Cikgu Azeli dapat mengajar Faris dengan baik sejak 2015.

Anak beliau darjah 4 dan akan menduduki UPSR lagi 2 tahun. Anaknya bercerita tentang cikgu beliau iaitu Cikgu Azeli yang telah bersama CMN semenjak 2013 lagi bahawa beliau seorang yang penyabar dan boleh ajar anak Tuan Syaifuddin dengan baik.

INGIN DAPATKAN SOALAN PERCUBAAN UPSR SECARA PERCUMA?

Akhir sekali, Tuan Syaifuddin mengucapkan terima kasih kerana dalam keadaan anaknya yang istimewa, agak sukar  untuk mendapat seseorang yang sanggup untuk mengajar anaknya dan ibu bapa di luar sana boleh mencuba Home Tuition Mentoring dari CMN Academy untuk anak-anak mereka.

Kami mendoakan agar keluarga ini dipermudahkan urusan dan kami percaya adik Faris berjaya juga mampu berjaya di dunia dan akhirat inshaAllah.

 

Di bawah ialah video Tuan Syaifuddin berkongsi pengalaman beliau sebagai bapa kepada anak istimewa ini bersama Puan Nurwahidah dari CMN Academy.

Human Calculator? How To Be The Human Calculator..?

Macam mana nak jadi pandai dalam matematik?

Selamat sejahtera tuan dan puan, adakah matematik ini susah? panjang ke jalan pengiraan dia? takda teknik yang lebih mudah? kenapa guru semua gunakan konsep yang sama??

Matematik merupakan subjek kira kira yang bermaksud 1 soalan mempunyai 1000 jawapan, maksudnya apa? ia bermaksud untuk satu soalan matematik kita mempunyai 1000 cara untuk selesaikan dan akan mendapat jawapan yang berbeza-beza. Di sini kami ingin memberi tahu bahawa matematik adalah subjek yang mudah untuk mendapat A+ sekiranya pelajar sekolah tahu dan faham formula, cara mengira dan bentuk soalan tersebut.

Video di bawah menunjukan cara mengira dengan meggunakan konsep “Swip-Swap” apakah yang di maksudkan dengan konsep tersebut? ia ada di dalam Modul Funtastic? ia ada dan kami hanya menunjukan sedikit sahaja cara pembelajaran yang ada di dalam Modul Funtastic tersebut.

PELAJAR DAH TAK MINAT MATEMATIK? KENAPA?

Cikgu Zaijuhasriza, cikgu merupakan seorang yang megajar matematik dengan mudah. Beliau menggunakan pelbagai teknik untuk menjawab soalan dan memberikan tips dengan mudah. Dalam matematik merupakan banyak halangan bagi pelajar kerana mempunyai formula yang susah untuk di fahami.

Cikgu Zaijuhasriza mengajar cara untuk menghafal dan mudah faham dalam sifir dan bahagi. Dalam abad pembelajaran ke 21 menggunakan soalan KBKK ataupun KBAT. yang membuatkan pelajar tidak faham dan keliru.

 

Video di bawah menunjukan cara yang mudah untuk pelajar sekolah rendah UPSR yang akan menduduki peperiksaan tidak lama lagi:-

 

 

 

Mudahnya Belajar Sains!

Yakinkan Diri, SAINS Bukan Mata Pelajaran Yang SUSAH

▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Pengetahuan Sains telah dikenal pasti sebagai salah satu cabang ilmu yang memerlukan pemahaman pada peringkat terawal, dan disertai dengan pengamatan yang terperinci dan pemahaman konsep asas yang bersesuaian. Oleh itu pembelajaran sains hari ini sepatutnya berbeza pendekatannya dengan pembelajaran sebelum ini.

Sains adalah merupakan ilmu pengetahuan yang teratur dan dapat dibuktikan kebenarannya, melibatkan proses pengumpulan ilmu atau maklumat dan penyusunannya. Perkataan sains datang daripada bahasa Latin, scinetia, bermakna mendapatkan ilmu atau maklumat.

Seperti proses bagi memperoleh maklumat lain, sains bermula dengan pengalaman, diikuti mendapatkan fakta dan peraturan daripadanya.Ia perlu lebih realistik dan bermakna di mana teori dan aplikasi sesuatu ilmu sains itu perlu seiring, barulah ilmu sains itu dapat di’internalize’ dengan lebih berkesan. Jadi pelajar akan mudah berkata “ooh.. begitu..” dan seterusnya dapat menyambung ilmu itu dengan sendiri… “.. jadi kalau saya buat begini, begitulah akan terjadi, ya?”.

Sebenarnya Sains merupakan satu subjek yang sangat menarik dan mudah dipelajari sekiranya dipelajari dengan teknik yang betul. Ini bermakna ilmu itu telah dihayati dan mereka dapat membina aplikasi atau ilmu baru di atasnya secara sendiri. Bukan dengan penghafalan semata-mata,

Berikut Cikgu kongsikan beberapa tips yang boleh membantu anda untuk belajar dengan cemerlang dalam mata pelajaran Sains.

☛ Letakkan Keseronokan Belajar SAINS Dalam Fikiran

Kalau sebelum mula belajar Sains, sebelum menjawab soalan Sains Anda dah kata susah macam mana nak Cemerlang?? Letakkan dalam Fikiran anda “Belajar Sains Itu Seronok” , “Aku Akan Dapat A Untuk SAINS”… Itu akan menjadi satu motivasi pada diri sendiri untuk berjaya.

 

☛ Belajar Sains Setiap Hari.

Tiada Jalan Singkat Untuk Berjaya Dalam Pelajaran… Tidak kisah Bagaimana, bila dan dimana, Anda perlu belajar Sains pada setiap Hari. Jangan hanya bersemangat mempelajari subjek-subjek lain dan mengabaikan Sains. Setiap hari perlu siapkan latihan Sains yang diberikan dan tidak menunggu sehingga Tarikh peperiksaan hampir tiba. Sains perlu diingat dan diulang setiap hari…

☛ Buat Ulangkaji Selalu.

Tidak Mahu Mengulangkaji Tetapi Mahu Cemerlang… Itu tindakan yang Kurang Bijak. Sepatutnya jangan biarkan topik-topik Sains bertambah sebelum memulakan ulangkaji. Mengulangkaji awal supaya anda tidak menyesal dan panik melihat banyak topik yang belum diulangkaji. Jadi, kena mula study awal-awal. Bukan last minutes! Ambil Mudah dalam belajar macam mana nak Capai Kejayaan!!!

☛ Cuba Jawab Semua Bentuk Soalan.

Belakang Parang Jika Di Asah Akan Tajam Juga… Anda perlu cuba menjawab semua bentuk soalan Sains, sama ada soalan aneka pilihan (objektif), struktur (subjektif) atau KBAT. Jangan hanya memilih bentuk-bentuk soalan yang anda sukai sahaja.

Beli buku kerja yang menyediakan model jawapan. Dengan cara begini, anda boleh membandingkan jawapan anda dengan contoh/model jawapan yang disediakan. Korbankanlah sedikit wang untuk membeli buku latihan, yang nak BERJAYA tu KITA kan… jadi KITA lah yang perlu Berkorban…

☛ Beli buku-buku soalan tahun-tahun lepas.

Alah Bisa Tegal Biasa… Ini TIPS untuk mereka yang bakal menduduki Peperiksaan UPSR… Tujuan beli buku-buku ini adalah supaya anda dapat membiasakan diri dengan bentuk-bentuk soalan peperiksaan. Anda juga akan tahu bentuk-bentuk soalan yang kerap keluar dalam peperiksaan.

Cuba jawab soalan-soalan ini selalu supaya secara tidak langsung anda akan tahu teknik menjawab soalan yang sebenar. Kemungkin soalan yang sama akan berulang dalam bentuk yang sedikit berbeza.

Dengan cara ini juga, anda akan mempelajari banyak topik kerana dalam proses mencari jawapan, anda secara tidak langsung telah membuat mengulang kaji dan mengingati point-point penting bagi topik tersebut.

☛ Beri Tumpuan

Untuk merawat seorang pesakit, mula-mula sekali kita perlu merawat mindanya… Jika anda masih ingat perkara pertama yang Cikgu kongsikan tadi ialah meletakkan SAINS dalam fikiran… Bila Sains dalam fikiran dah ada motivasi untuk dapat A barulah semangat untuk belajar Sains dengan betul dapat dilaksana…

Beri Tumpuan 100% semasa guru mengajar Sains di kelas. Sifat sambil lewa semasa belajar pasti MERUGIKAN anda!!!! Tumpuan yang penuh akan memudahkan anda mempelajari ilmu yang baru dan dapat menambah Keyakinan anda untuk Cemerlang dalam Sains.

Sebenarnya jika anda telah Belajar Sains dengan cara yang betul dan sesuai, anda sebenarnya akan dapat menjawab Soalan Sains dengan lebih baik. Sekiranya anda mengalami masalah untuk memahami sesuatu topik dalam subjek Sains. anda Perlulah segera berjumpa dengan guru-guru sains untuk bertanyakan soalan. Lebih rajin anda Bertanya lebih besar peluang anda untuk dapat A untuk subjek SAINS.

 

Kredit: Tutor Cikgu Shahrul

Teknik Menjawab Soalan Objektif Kertas 1 Sains UPSR

TEKNIK MENJAWAB SOALAN OBJEKTIF KERTAS 1 SAINS.
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄

Jenis Item

✔ Objektif Aneka Pilihan

✔ Pilihan Jawapan Terdiri Daripada Empat Jawapan A,B,C Dan D

✔ Tiada Soalan Aneka Gabungan Seperti
A. I ,Ii
B. Ii , Iii
C. Iii, Iv
D. I, Ii, Iii ,Iv

✔ Bilangan Soalan 40

✔ Jumlah Markah 40

✔ Satu Soalan Membawa Satu Markah

✔Tempoh Ujian 1 Jam

✔ Satu Soalan Diperuntukkan 1.5 Minit

Konstruk Yang Diuji

✎ Mengetahui = Fakta, Istilah, Mengelas, Urutan, Kaedah, Prinsip

✎ Memahami =Terjemahan, Pentafsiran, Ekstrapolasi

✎ Aplikasi

➳ Garis Panduan Apabila Menjawab Soalan Kertas 1.

Berikut adalah beberapa panduan yang akan membantu pelajar menjawab dengan betul soalan Kertas 1 Sains UPSR.

✍ Bulatkan atau gariskan perkataan yang penting dalam perkara ini. Ini akan membantu anda memberi tumpuan kepada maklumat yang paling diperlukan untuk mengenal pasti pilihan jawapan yang betul.

✍ Baca semua pilihan jawapan.

✍ Batalkan pilihan jawapan yang anda pasti salah. Ini akan membantu anda mencari pilihan jawapan yang betul.

✍ Mencari dua pilihan jawapan yang bertentangan. Salah satu daripada dua pilihan jawapan mungkin betul.

✍ Cari petunjuk tentang pilihan jawapan yang betul. Petunjuk diperoleh melalui pengalaman daripada latih tubi yang dilakukan sebelum peperiksaan.

✍ Cari pilihan jawapan yang mengandungi bahasa yang digunakan oleh guru atau yang terdapat dalam buku-buku teks anda.

✍ Jangan menukar jawapan awal anda melainkan anda pasti satu lagi pilihan jawapan adalah betul.

⚑ Langkah-Langkah Ketika Menjawab Soalan Objektif Kertas 1

Mari kita bincangkan langkah-langkah yang perlu diambil oleh calon bagi menjawab Soalan Objektif Sains Kertas 1

☞ Langkah 1

➟ Baca soalan dengan tenang.

➟ Gariskan perkataan/kekunci/petunjuk yang diberikan dalam soalan.

☞ Langkah 2

➟ Fahami arahan soalan. Anda perlu tahu apa tugasan yang diberikan untuk membantu anda memilih jawapan yang betul.

➟ Contoh arahan atau tugasan soalan adalah seperti berikut;

1. Apakah maksud tenaga yang boleh diperbaharui?

2. Kenapa kulapok tumbuh di atas permukaan roti selepas seminggu?

3. Apakah kesan penebangan hutan secara tidak terkawal?

4. Kira kelajuan kereta A.

5. Apakah yang akan terjadi sekiranya semua tikus mati diracun?

6. Yang manakah faktor-faktor yang menyebabkan hakisan tanah boleh berlaku?

☞ Langkah 3

➟ Cari petunjuk jawapan yang betul.

➟ Selalunya, petunjuk boleh dikenalpasti pada rangsangan soalan seperti rajah, jadual, keterangan soalan dan pilihan jawapan.

☞ Langkah 4

➟ Singkirkan pilihan jawapan yang kamu pasti salah. Lazim, terdapat dua pilihan jawapan yang pasti salah.

➟ Pengalaman melalui latihan menjawab soalan, nasihat guru dan kekerapan latih tubi akan banyak membantu kamu mengenalpasti pilihan jawapan yang salah.

☞ Langkah 5

➟ Tandakan pilihan jawapan yang betul dalam kertas soalan.

➟ Hitamkan pilihan jawapan yang betul dengan baik pada Borang Jawapan.

➟ Semak nombor soalan. Pastikan kamu menghitamkan jawapan pada Borang Jawapan mengikut nombor soalan dalam kertas soalan.

TEKNIK GPS

G = Garis: Garis kehendak soalan

P = Potong: Potong bukan jawapan

S = Selesai: bulatkan jawapan

Semoga dengan coretan Cikgu ini dapat membuka mata dan minda Ibu Bapa, Guru-guru dan Anak-anak yang bakal menduduki Peperiksaan UPSR 2019 untuk mengorak langkah dengan membaiki kelemahan anak-anak dalam menjawab Kertas 1 Sains. Insya Allah…

 

Sumber: Personal Home Tuition Cikgu Shahrul

Untuk pertanyaan lanjut Bagaimana untuk bantu anak anda secara personal Tuition, boleh Whatsapp ‘bHTM’ ke 0194626840.

AKTIF KOKU VS PENCAPAIAN AKADEMIK!

Penting ke kokurikulum ni dengan pencapaian akademik?

Di setiap sekolah menegah mahupun sekolah rendah mempunyai kokurikulum dan unit beruniform, kenapa?

Kementerian Pelajaran memberitahu bahawa “WAJID” bagi setiap sekolah mempunyai kokurikulum dan unit beruniform kerana ia akan memberi pelajar pencapaian selain daripada pendidikan sahaja. Malah bukan sahaja di sekolah mempunyai kokurikulum, di university, politeknik, uitm dan yang lain-lain university jugak mengamalkan kokurikulum.

Sekolah menawarkan beberapa jenis kokurikulum dan badan beruniform seperti, Polis, Bomba, Pispa, Olahragawan, Pengakap, PBSM, Pandu Puteri dan sebagainya.

Related imageRelated imageImage result for polis logo

Di atas adalah logo badan beruniform :-

Penting ke kokurikulum kepada pelajar sekolah? sebernya kokurikulum ini adalah untuk memberi pelajar sekolah pencapaian yang lebih selain daripada pencapaian pendidikan. Sekiranya pelajar sekolah mendapat keputusan yang kurang baik, mereka mempunyai pencapaian kokurikulum. Kenapa pencapaian kokurikulum dapat berikan apa-apa impak ke?

Sebernya sekiranya kokurikulum pelajar sekolah baik dan aktive, pelajar tersebut boleh dipanggil dari mana-mana university mahupun tempat pengajian lain. kenapa? kerana kokurikulum merupakan no 2 yang di pandang oleh pihak pendidikan.

Pelajar sekolah yang lemah dalam mata pelajaran mahupun dalam pendidikan mereka sebernya mempunyai kelebihan tersendiri dan minat yang tersendiri. Ada pelajar sekolah yang minat dalam kokurikulum dan ada yang minat dalam sukan dan sebagainya, dan itu adalah kejayaan bagi mereka.

Ya memang pendidikan itu penting pada zaman sekarang, sekiranya anak tuan dan puan minat dalam bidang kokurikulum, beri semangat dan sokong mereka dan pada masa yang sama ibu bapa menyuruh mereka belajar untuk pendidikan mereka. Sekiranya pelajar susah untuk belajar di sekolah mungkin kerana ramai pelajar? ibu bapa boleh lah mengambil Home Tuition untuk anak meraka ataupun hantar mereka ke pusat tuition?

5 Tips Yang Meningkatkan Pembelajaran Anak Anda..

Selain itu, sukan juga merupakan pencapaian yang amat baik bagi pelajar sekolah. Kerana sukan juga merupakan aset penting bagi Negara kita. Pelajar sekolah yang minat dalam sukan akan merupakan atlet untuk masa hadapan dan akan di ajar oleh jurulatih yang professional.

Related image

Terdapat beberapa pelajar yang tidak minat untuk belajar dan hanya ingin bersukan sahaja, ia agak bahaya bagi ibu bapa yang pentingkan sukan sahaja, ibu bapa haruslah bahagikan masa anak mereka supaya tidak melupakan atau pentingkan pelajaran. Anak-anak akan mendengar cakap ibu bapa mereka sekiranya ibu bapa bercakap dengan baik dan menghadian kan mereka sekiranya mereka berjaya dalam pendidikan.

Kokurikulum dan Badan Beruniform penting bagi pelajar sekolah tetapi ia merupakan kepentingan yang ke 2. Untuk pendidikan merupakan yang pertama kerana pelajar sekolah wajib tahu dan belajar untuk masa hadapan mereka.

Di bawah adalah video seorang guru yang berpengalaman dan menceritakan tentang perbandingan kokurikulum dan pendidikan :-

“Daripada sekolah rendah sampai sekolah menengah nak jadi olahragawan, akhirnya masa tingkatan 5 baru saya berjaya jadi Atlit Wakil Negeri!”

Dengarkan perkongsian daripada Cikgu Syahir Mustaqim berkongsi tips bagaimana beliau cemerlang dalam kokurikulum tanpa mengabaikan akademik.

Anak anda sangat aktif dalam koku atau sukan sehingga ketinggalan dalam pelajaran?

Ingin kami bantu anda dengan Home Tuition Mentoring untuk anak belajar dan ulangkaji pelajaran di rumah? KLIK https://tinyurl.com/nakHTM-live untuk maklumat lanjut.

Tiada Lagi Derita Dalam Mempelajari Matematik….

WHAT’S IN THIS BOOK?!

Tajuk RUANG menggunakan tema BIRTHDAY…

Selamat sejahtera tuan dan puan, hari ini menceritakan mengenai “RUANG” menggunakan tema birthday. Apakah itu?? Untuk pengetahuan anda semua kita akan membincangkan tentang 2D & 3D, adakah ia bermaksud 2 demensi atau 3 demensi? ia sebernya ada 2 ukuran untuk 2D iaitu panjang & lebar, untuk 3D pula mempunyai 3 ukuran iaitu panjang, lebar & tinggi.

Seterusnya, kita akan mempelajari tentang “LUAS” untuk setiap soalan 2D & 3D, contohnya untuk soalan 2D dia akan memberi soalan untuk kita mengira lebar dan panjang sahaja, manakala untuk 3D akan mengira tentang isu padu.

Terdapat banyak lagi contoh-contoh mengenai “RUANG”.

Untuk pengetahuan lebih lanjut mengenai 2D & 3D boleh tekan video di atas:-

 

 

Mudahnya Subjek Matematik..

 

Selamat sejahtera tuan dan puan, adakah matematik ini susah? panjang ke jalan pengiraan dia? takda teknik yang lebih mudah? kenapa guru semua gunakan konsep yang sama??

Matematik merupakan subjek kira kira yang bermaksud 1 soalan mempunyai 1000 jawapan, maksudnya apa? ia bermaksud untuk satu soalan matematik kita mempunyai 1000 cara untuk selesaikan dan akan mendapat jawapan yang berbeza-beza. Di sini kami ingin memberi tahu bahawa matematik adalah subjek yang mudah untuk mendapat A+ sekiranya pelajar sekolah tahu dan faham formula, cara mengira dan bentuk soalan tersebut.

Video di bawah menunjukan cara mengira dengan meggunakan konsep “Swip-Swap” apakah yang di maksudkan dengan konsep tersebut? ia ada di dalam Modul Funtastic? ia ada dan kami hanya menunjukan sedikit sahaja cara pembelajaran yang ada di dalam Modul Funtastic tersebut.

Untuk mengetahui cara pengiraan “Swip-Swap” sila tekan link dan lihat video di bawah :-

 

 

 

“Discount Is Fun!”

Teknik belajar Matematik cara mudah dan menyeronokkan dalam Topik: Peratus & Perpuluhan. Di dalam topic ini kami juga menerangkan mengenai 4C, apakah itu 4C??

Untuk pengetahuan tuan dan puan 4C bermaksud Communication, Collaboration, Critical & Creativity.

Dalam 4 ini mempunyai maksud yang berbeza dan mempunyai skill yang berbeza untuk mempelajari matematik untuk topik peratus & perpuluhan.

Untuk pengetahuan lebih lanjut mengenai 4C boleh lihat video di bawah :-

 

 

 

Untuk pengetahuan lebih lanjut mengenai Modul Funtastic….

Modul Funtastic Sains & Matematik yang telah memenangi Anugerah Inovasi dalam Pendidikan

 

Info lanjut di: Modul Sains & Matematik merangsang daya kreativiti pelajar

 

Untuk hubungi kami boleh tekan link di bawah :-

 

 

 

 

“Anak Saya Pemalu, Disebabkan Itu Saya Ambil Home Tuition.”

“Anak Saya Pemalu, Disebabkan Itu Saya Ambil Home Tuition.”

Puan Anis sebagai ibu kepada anaknya menceritakan bagaimana beliau mengatasi masalah yang dihadapi oleh anaknya. Puan Anis memberitahu bahawa beliau dapat tahu mengenai Home Tuition CMN di Facebook. Sebelum Home Tuition puan anis berkata yang anaknya pergi ke pusat tuisyen, anaknya berkata yang dia tidak dapat memberi tumpuan dengan baik dan susah untuk bertanyakan soalan kerana beliau agak pemalu.

 

Disebabkan itu Puan Anis megambil Home Tuition untuk anaknya supaya selesa dan lebih fokus. Menurut Puan anis, tutornya sangatlah baik dan bagus kerana menyediakan bahan-bahan untuk sesi pembelajaran dan teknik pembelajaran yang berbeza dari biasa.

Baca lagi: Apakah Pembelajaran Yang Mampu Membantu Pelajar UPSR Belajar Dengan Mudah & Seronok?!

 

Puan Anis memilih Home Tuition lebih kerana menurut beliau sekiranya ada kecemasan seperti anaknya sakit, boleh tukar tarikh dan tidak rumit. Selain itu, Puan anis juga menyukai kerana anaknya berasa selesa dan mudah untuk berkomunikasi dengan tutor. Dari sudut jangkaan untuk tutor, Puan Anis tidak memilih kerana menurut beliau, semua orang mempunyai kelebihan masing-masing.

Sekiranya student tidak minat dengan tutor  tersebut maka apa yang di ajar oleh tutor susah untuk pelajar ingat dan faham. Manakala sekiranya pelajar itu minat dan suka dengan tutor tersebut maka lebih mudahlah untuk faham.

Kami Di CMN Academy  ingin mengucapkan terima kasih kepada Puan Anis kerana menggunakan perkhidmatan home tuition kami dan memberikan feedback yang amat baik dan positive kepada kami dan masyarakat yang lain.

Di sini kami menunjukan vedio tayangan feedback oleh Puan Aini :-

 

Untuk info lanjut mengenai Home Tuition untuk anak anda, boleh tekan button di bawah