Masalah-Masalah Pelajar Semasa Menjawab Soalan Sains UPSR

Masalah-Masalah Pelajar Semasa Menjawab Soalan Sains UPSR

Hari ini semasa sesi Coaching Sains Cikgu mendapat beberapa dapatan daripada Peserta-peserta Coaching Sains ini mengenai masalah utama semasa menjawab soalan sains. Semoga dapatan Cikgu ini dapat membantu mengatasi masalah-masalah yang mungkin sama terjadi pada diri anak-anak diluar sana..

Peserta-peserta Coacing Sains Cikgu sering mengutarakan masalah yang sama iaitu…😵😬😥😱😎

1. 😎😎TAK TAHU NAK GARIS KATA KUNCI DALAM SOALAN.😎😎

Semasa Membaca Soalan anda akan dapati terdapat fakta-fakta penting yang dimasukkan dalam soalan… Fakta-fakta atau petunjuk ini perlu digariskan untuk membantu anda fokus pada soalan dan petunjuk yang telah diberikan dalam soalan… Kalau perkataan “yang’ pon anda garis adakah bermaksud perkataan ‘yang’ itu membawa petunjuk… Nak garis kata kunci ni pon dah kena belatih dari sekarang… Jangan masa Peperiksaan UPSR sebenar baru nak garis… Dah terlambat!

2. 😱😱TAK TAHU SOALAN NI DARI TAJUK YANG MANA?😱😱

Selepas membaca soalan yang diberikan sepatutnya anda telah mengetahui soalan ini merujuk kepada tajuk yang mana satu yang telah anda pelajari…

Masalahnya Murid biasa keliru atau terlupa tajuk yang telah mereka pelajari dari tahun 3 hingga Tahun 6… Contoh: Soalan mengenai haiwan dan makanannya… Ada Murid yang kata tajuk kemandirian spesis ada yang kata rantai makanan.. Sebenarnya soalan dari tajuk Tahun 3 Haiwan.. Jadi mula menjawab dengan rujukan yang salah… Hasilnya jawapan yang salah…

3.😥😥 TAK TAHU NAK SAMPAIKAN MAKLUMAT.😥😥

Masalah ini sering terjadi tanpa disedari oleh murid… Perkataan-perkataan yang dipilih semasa menjawab soalan tidak sesuai dan menjadi tanda tanya kepada pemeriksa jawapan…

Sebagai contoh… Soalan: Mengapakah Penyangkut besi perlu disalut dengan Plastik?

Jawapan: Penyangkut besi disalut plastik disebabkan oleh karat

Betul kah jawapan sebegini? sudah tentu salah…

Jawapan yang Tepat: Untuk mengelak penyangkut besi berkarat.

Terdapat banyak lagi contoh yang boleh diambil untuk menunjukkan masalah murid yang tidak mahir menyampaikan maklumat dengan betul

4. 😬😬TIDAK MENGETAHUI CARA MENJAWAB YANG BETUL.😬😬

Masalah ini juga mengganggu semua Guru Sains seperti Cikgu … Berkali-kali diulang masih ada diantara Murid Cikgu yang terlupa cara yang betul menulis jawapan bagi soalan KPS…

Contoh: Apakah hubungan bagi penyiasatan diatas?
Untuk menyiasat hubungan diantara kualiti makanan ikan dengan saiz ikan selepas sebulan

Jawapan yang sepatutnya semakin bertambah kualiti makanan ikan semakin bertambah saiz ikan selepas seminggu…

Ini antara contoh yang pernah terjadi semasa Cikgu menyemak Kertas Peperiksaan murid-murid cikgu… Banyak lagi kesilapan yang telah cikgu lihat semasa menyemak kertas soalan Sains…

5. 😵😵TIDAK TAHU BUANG JAWAPAN PENGGANGGU😵😵

Masalah ini timbul semasa menjawab soalan Kertas 1… Pilihan jawapan yang diberi disertakan dengan PENGGANGGU…

Kebanyakan murid Cikgu tidak mahu potong atau buang penggganggu dalam jawapan ini menyebabkan mereka keliru semasa menjawab soalan.. Bukan susah pon buang Pengganggu ni… Bila anda tak yakin itu bukan jawapan yang sebenar anda akan keliru… jadi dinasihatkan buanglah Pengganggu

😵😬😥😱😎
Semoga perkongsian cikgu ini memberi sedikit sebanyak idea untuk murid menjawab soalan SAINS dengan lebih yakin dan tepat…

 

Promosi Ramadan Raya Home Tuition CMN Academy

[PERCUMA] PROMOSI RAMADAN RAYA HOME TUITION CMN ACADEMY! DAPATKAN BUKU ISTIMEWA PERCUMA DENGAN SETIAP PENDAFTARAN TUISYEN DI RUMAH!
.
.
Anak tengah exam pertengahan tahun?
Result sebelum ni macam tak berapa ok je…
.
Ada rasa macam ni?
.
“Risaunya nak tengok result exam mid year ni..”
.
Nak bantu anak mula kelas selepas raya?
Atau bermula Ramadan ini?
.
.
Jom kami bantu anak anda belajar lebih seronok, berfokus & meningkat dalam keputusannya.
.
.
Kami dah bantu ramai pelajar BELAJAR…
✔️ Secara berfokus, santai dan seronok di rumah
✔️ Subjek yang perlukan bantuan dalam masa dan hari pilihan
✔️ Dengan cara lebih menarik, sesuai dan efektif dengan diri pelajar
✔️ Berteraskan silibus semasa dan kbat
✔️ Seterusnya meningkat potensi dan result
.
.
Kami juga dah bantu ramai ibu bapa…
+ Monitor apa yang pelajar belajar & diajar
+ Tahu pencapaian pelajar dari masa ke masa
+ Jimat petrol, masa dan tenaga
.
.
Yang paling BEST…
Sempena Ramadan dan Aidilfitri ini, kami nak bagi …
.
PERCUMA salah satu dari buku berikut :
.
Modul Funtastic Sains, Modul Funtastic Matematik atau Nota Journal ‘Yakin Sebelum Berjaya’
.
.
WOW!
.
.
TERHAD kepada 30 ORANG PERTAMA saja tau!
.
dan sehingga 14 Jun 2019 saja.
.
.
Nak dapatkan TAWARAN ISTIMEWA ini?
.
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
>> Whatsapp “RR” ke 01132742922 Sekarang! <<
.

Kesalahan Umum Pemboleh Ubah Sains UPSR

Kesalahan Umum Pemboleh Ubah UPSR

Pemboleh ubah ialah faktor-faktor atau perkara-perkara yang boleh mempengaruhi sesuatu eksperimen Sains. Pada umumnya, untuk menulis sesuatu pemboleh ubah ianya mengandungi dua perkara iaitu PARAMETER dan OBJEK.

 

✎ Pemboleh ubah = PARAMETER + OBJEK

Contoh – contoh PARAMETER :

• Isipadu
• Masa
• Panjang
• Suhu
• Kuantiti
• Jenis
• Bilangan
• Baka
• Tempoh
• Jarak
• Keadaan
• Kecerahan
• Kehadiran
• Saiz
• Warna

Contoh-Contoh OBJEK

 Air yang tinggal
 Ais melebur
 Anak ayam
 Udara kandang
 Kain
 Permukaan
 Tuala
 Magnet
 Pokok
 Mentol
 Kereta
 Ladang
 Bola
 Tikus
 Air mendidih
 Tanah

JENIS-JENIS PEMBOLEH UBAH

⌘ Pemboleh ubah dimanipulasikan (PM) = Perkara yang kita ubah-ubah diawal sesuatu eksperimen.

⌘ Pemboleh ubah bergerak balas (PB) = Hasil eksperimen / keputusan eksperimen yang diperhatikan

⌘ Pemboleh ubah malar (PDM) = Perkara yang perlu disamakan supaya tidak mempengaruhi keputusan eksperimen.

     

Contoh soalan:
⚑ Apakah PEMBOLEH UBAH dimanipulasi dalam penyiasatan ini?
⚑ Apakah PEMBOLEH UBAH Bergerakbalas dalam penyiasatan ini?
⚑ Apakah PEMBOLEH UBAH dimalarkan dalam penyiasatan ini?
⚑ Tuliskan dua maklumat yang dikenal pasti dalam penyiasatan ini
⚑ Berikan satu maklumat dalam penyiasatan ini?

 

KESALAHAN UMUM SOALAN PEMBOLEH UBAH / MAKLUMAT

1. Pembolehubah tiada parameter.

Jawapan Salah☒ Air dipanaskan

Jawapan Betul ☑ Masa Air dipanaskan

2. Pembolehubah ditulis bersama pola/corak perubahan.

Jawapan Salah☒ Saiz Ayam semakin Bertambah

Jawapan Betul ☑ Saiz Ayam

3. Tidak tahu kedudukan pembolehubah dalam rangsangan soalan.

Eksperimen mengenai saiz jengkal murid dengan bilangan ukuran Meja (jengkal). Soalan meminta PM

Jawapan Salah☒ Bilangan ukuran Meja

Jawapan Betul ☑ Saiz Jengkal Murid

4. Untuk soalan berikan satu maklumat, calon menyatakan lebih daripada satu jawapan. Jawapan pertama sahaja disemak

Jawapan Salah☒ Kehadiran udara dan keadaan tikus selepas 2 hari

Jawapan Betul ☑ Keadaan tikus selepas 2 hari

5. Untuk soalan berikan maklumat, calon menyatakan maklumat yang salah

Jawapan Salah☒ Katak bertambah berbanding belalang

Jawapan Betul ☑ Bilangan katak, Bilangan belalang

~~
Diharap dengan perkongsian Cikgu ini dapat memberi kefahaman dan idea kepada murid untuk menjawab soalan pemboleh ubah / berikan maklumat dengan betul.

 

Aktif Kokurikulum Pun Boleh Skor 6A Percubaan UPSR

Anak kepada Puan Feldatun ini bertukar sekolah semasa tahun 6 dan adik ini amat aktif dengan aktiviti sekolah…

tapi boleh dapat 6A dalam Percubaan UPSR baru-baru ini dari peperiksaan pertengahan tahun dapat 3A.

 

Apa rahsianya??

Adik Aishah belajar di rumah secara personal bersama tutor CMN Academy.

 

Puan Feldatun ada kongsikan sebab kenapa beliau ambil home tuition ekskusif ini untuk Aishah:

1- Supaya disiplin masa untuk study lebih terjaga.
2- Lebih fokus & tutor dapat beri tumpuan sepenuhnya kepada Aishah.
3- Bantu ibu bapa yang tak sempat atau tak dapat ajar anak.

 

Jom dengarkan lagi apa kata Puan Feldatun & Adik Aishah berkenaan home tuition bersama Cikgu Syida, home tutor CMN Education Group.

 

Bagaimana Nak Mengingat Fakta Sains UPSR?

  1. Bagaimana Nak Mengingat Fakta Sains UPSR?

Fakta sains susah nak ingat? Tapi jadual rancangan di televisyen tak pernah lupa…Teknik dan gerakan dalam permainan Game di Telefon Pintar pon tak pernah salah… Macam mana semua ini boleh berlaku… satu perkataan Mudah… MINAT….

Hari ini Cikgu ingin kongsikan cara untuk mengingat fakta-fakta sains yang boleh diaplikasikan oleh murid-murid calon UPSR…

1. Mengingat memerlukan kemahiran…

Mempunyai daya ingatan yang kuat sememangnya diingini oleh semua orang. Keinginan ini mesti disertai dengan kemahuan untuk berusaha. Kata orang, kalau hendak seribu daya dan di mana ada kemahuan di situ ada kejayaan. Dengan mempercayai daya ingatan kita sendiri, kita akan berjaya meningkatkan daya ingatan kita.

Mari Cikgu uji daya ingatan Murid-murid semua. Berikut disenaraikan 14 patah perkataan. Cuba ingat perkataan-perkataan tersebut dalam masa 60 saat sahaja.

✎ Wayar
✎ Seterika
✎ Positif
✎ Atom
✎ Keupayaan
✎ Elektrik
✎ Lampu
✎ Negatif
✎ Kimia
✎ Cahaya
✎ Haba
✎ Bateri
✎ Bunyi
✎ Kinetik

Selepas 60 saat, tutup perkataan-perkataan itu dan cuba ingat perkataan-perkataan tersebut semula. Bagaimana anda boleh mengingat perkataan-perkataan tersebut? Apakah teknik yang anda gunakan untuk mengingat perkataan-perkataan ini?

 

TEKNIK M.E.M.O.R.I.

DALAM TEKNIK M.E.M.O.R.I., ada 6 cara yang dapat anda gunakan untuk mengingat. TEKNIK M.E.M.O.R.I. tersebut ialah:

M. Mnemonik, iaitu dengan cara menggunakan huruf atau perkataan bagi sesuatu maklumat.

E. Emosi, iaitu dengan cara mengaitkan nilai dan motivasi seseorang pelajar dengan bahan-bahan pelajaran.

M. Mengulang, iaitu dengan cara menggunakan maklumat untuk sesuatu aktiviti dan juga membuat ulangkaji.

O. Organisasi, iaitu dengan cara menyusun bahan-bahan tersebut daripada bentuk yang kurang sesuai dan tidak biasa kepada bentuk yang sesuai dan lebih dekat dengan kita.

R. Ringkasan, iaitu dengan cara memendekkan atau memadatkan isi kandungan pelajaran agar lebih senang diingat atau dihafal.

I. Ikatkan dan imaginasi, iaitu dengan cara mengikat sesuatu maklumat itu dengan perkataan atau objek tertentu.

M.E.M.O.R.I. adalah berdasarkan huruf awal daripada perkataan Mnemonik, Emosi, Mengulang, Organisasi, Ringkasan dan Ikatan. M.E.M.O.R.I. juga bermakna ingatan, jadi senanglah kita mengingat TEKNIK M.E.M.O.R.I. ini.

2. Tulis Dan Baca Nota.

Nota adalah satu cara menghafal Fakta.. Apabila Murid menuli nota secara tidak langsung murid membaca nota tersebut. Murid akan mampu menghafal perkataan demi perkataan boleh mula membaca nota untuk mengingat fakta demi fakta. Satu nasihat Cikgu apabila Murid membaca nota sila uji diri sendiri dengan cara menghafal nota yang dibaca didepan cermin. Kemudian Uji ingatan melalui bacaan nota tersebut dengan menjawab soalan-soalan latihan…

 

3. Peta Minda

Membina Peta Minda merupakan satu kaedah yang berkesan digunakan untuk menambah daya ingatan. Peta Minda ini dapat membantu Murid untuk menukarkan fakta-fakta yang telah diingati kepada bentuk yang boleh dilihat dan difahami.

Ramai diantara Murid dapat menguasai fakta Sains dengan mudah setelah membina Peta Minda.. Dari bacaan nota Sains juga Murid boleh mengubah ke bentuk Peta Minda bagi menguji sejauh mana daya ingatan murid terhadap Fakta Sains…

4. Membuat Latihan

Salah satu kaedah untuk mengingati Fakta Sains, adalah dengan cara membuat Latihan berterusan. Lebih banyak latihan lebih baik, Seperti kata orang kampung Cikgu practice makes perfect. Jadi Cikgu cadangkan agar setiap hari Murid-murid perlu menjawab sekurang-kurangnya 20 soalan latihan Sains untuk memastikan fakta-fakta sains dapat diingati dan diuji pada setiap hari..

Anda boleh menyemak jawapan anda dengan jawapan yang telah disediakan selepas menyiapkan latihan tersebut untuk memastikan jawapan anda betul berdasarkan fakta yang telah anda ingati…

5. Soal Jawab

Murid-murid boleh melakukan kaedah Soal Jawab bersama rakan untuk mengetahui tahap daya ingatan fakta Sains anda. Mula-mula anda perlu membaca Nota. Kemudian anda sediakan beberapa soalan dan jawapan berdasarkan nota fakta sains yang telah anda hafal.. Minta rakan anda menyoal anda untuk menguji berapa banyak anda boleh berikan jawapan yang betul berdasarkan nota yang anda baca…

Jadi itulah beberapa cara membantu murid-murid mengingati Fakta Sains yang boleh dicuba dalam aktiviti Ulangkaji Sains murid-murid setiap hari… Benar ada yang menyatakan murid tidak perlu menghafal fakta cukup dengan sekadar memahami isi pelajaran, Namun ingin Cikgu tegaskan disini, ini adalah salah satu kaedah yang boleh digunakan untuk membantu menjawab soalan Sains..

 

Teknik Memikat Hati Pelajar Belajar Sains

Teknik Memikat Hati Pelajar Minat Subjek Sains

Bak kata orang-orang tua, `melentur buluh biarlah dari rebung’, begitu jugalah dengan memupuk minat Sains seharusnya bermula sejak dari zaman kanak-kanak lagi.

  

Pelbagai usaha dijalankan supaya Sains diterima dan menjadi sebahagian yang penting dalam hidup masyarakat negara ini. Malangnya, setelah sekian lama usaha dilakukan bagi mencapai hasrat itu, kemajuan dan kejayaan dicapai dalam bidang sains di negara ini masih belum dapat dibanggakan.

Mata pelajaran Sains merupakan antara satu subjek yang sering menjadi tumpuan. Bagi pelajar yang meminati mata pelajaran ini, tempoh 1 jam sesi pengajaran dan pemudahcaraan (pdpc) dilihat sangat tidak mencukupi. Banyak perkara yang hendak dilakukan dan perlu dipelajari dalam tempoh tersebut (SITUASI 1).

Namun bagi pelajar yang tidak meminati mata pelajaran Sains, 1 jam tersebut merupakan satu tempoh penyeksaan yang sangat mengerikan (SITUASI 2)..

Jadi bagaimana KITA sebagai Tutor Sains mewujudkan SITUASI 1 dalam pembelajaran kita… Berikut adalah beberapa cadangan teknik pengajaran yang dapat menarik minat pelajar… 

 

TEKNIK 1:  AKTIVITI HANDS-ON 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Pelajar sukakan pembelajaran yang bergerak dan tidak membosankan. Teknik pengajaran tradisional yang biasanya hanya interaksi tutor kepada pelajar, ‘chalk and talk’ kelihatan semakin ketinggalan zaman. Guru perlu ubah sedikit proses pengajaran dengan memperbanyakkan aktiviti hands-on. 

 

Aktiviti hands-on boleh dipelbagaikan dalam bentuk membina model, melakukan eksperimen, mewarna gambar rajah dan aktiviti lain. Tentu pembelajaran jadi tidak membosankan jika pelajar aktif belajar. Pembelajaran Sains akan jadi menyeronokkan.. Insyaallah

 

TEKNIK 2: TEKNIK PENYOALAN MINDS-ON

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

 

Teknik penyoalan guru di Minds-on dalam kelas juga memainkan peranan penting dalam menarik minat pelajar untuk meminati mata pelajaran Sains. Tutor yang baik, akan mampu memberikan soalan yang mampu mencabar minda pelajar. Soalan yang baik pula akan mampu merangsang pelaajr untuk berfikir dan mencari jawapan dengan pelbagai cara. 

 

Aktiviti Minds-on juga akan berlaku apabila tutor mewujudkan aoalan-soalan KBAT dalam sesi pembelajaran yang mengajak pelajar-pelajar memberi respon, pandangan dan pendapat dalam sesuatu tajuk. Proses berfikir dan mencari jawapan ini akan membantu pelajar untuk jatuh cinta kepada subjek Sains. Bak kata orang, tak kenal maka tak cinta!

 

TEKNIK 3 : PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Boleh dikatakan hampir setiap pelajar pasti terdedah dengan teknologi maklumat dan gajet terkini. Sesuai dengan zaman mereka, salah satu lagi cara untuk menarik minat pelajar minat kepada mata pelajaran Sains adalah dengan menjalankan pembelajaran Sains melalui Teknologi.

Tutor boleh memberi tugasan dalam bentuk penggunaan teknologi maklumat kepada pelajar. Sebagai contohnya, memberi link Youtube untuk tontonan video ilmiah di rumah ataupun tugasan menghasilkan persembahan bagi subtopik tertentu dalam bentuk video.

Penggunaan media sosial seperti Facebook, Twitter dan Instagram juga boleh digunakan dalam penghantaran hasil kerja pelajar kepada tutor. Pembelajaran akan jadi lebih menarik kerana selari dengan peredaran zaman.

 

TEKNIK 4:  SAINS ITU MENYERONOKKAN

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Kebanyakan murid tidak meminati mata pelajaran Sains kerana melihat Sains sebagai sesuatu yang asing bagi mereka. Sesuatu yang hanya boleh dibayangkan sahaja. Jika guru dapat mengubah persepsi murid ini dengan memberikan sesuatu yang mereka dapat lihat, sentuh, rasa dan alami sendiri, tentunya ia akan memberi pengalaman berbeza kepada pelajar.

Penggunaan bahan yang ada di sekeliling kita bagi menggantikan penggunaan bahan yang kelihatan terlalu saintifik, juga mampu mendekatkan lagi Sains dengan pelajar. Jika bahan tersebut mereka kenal, lebih dekat dengan mereka, pasti pembelajaran Sains akan jadi lebih menarik. Aktiviti Pembelajaran Abad 21 boleh dijalankan dengan lebih efektif jika tutor dapat mencari idea menarik minat pelajar.

 

Begitulah serba sedikit perkongsian Cikgu untuk menarik minat murid-murid mempelajari Sains Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu para pendidik dalam menambahbaik aktiviti pengajaran Sains di sekolah mahupun di kelas tuisyen..

#YakinSebelumBerjaya

#CMNAcademy

Cara Mudah Menguasai Fakta Sains UPSR

SAINS UPSR: CARA MENGUASAI FAKTA SAINS MURID.

Lama Cikgu tak bersiaran… Bulan April yang terlalu sibuk dengan pelbagai aktiviti… Hari ini cikgu ingin kongsikan sedikit teknik yang boleh membantu murid dalam menjawab soalan Sains 018 UPSR… Fakta sains adalah masalah utama murid… Mengingati dan menguasainya adalah sesuatu perkara yang perlu dilakukan dengan segera bagi membantu murid yang lemah dalam menjawab soalan Fakta Sains…

Murid yang tidak menguasai Fakta Sains hanya boleh menjawab soalan-soalan yang memerlukan jawapan logik sahaja. Murid-murid ini akan membuat banyak kesilapan dalam soalan Sains Kertas 1 . Apabila melibatkan soalan yang mencungkil pengetahuan mengenai fakta Sains sama ada dari tahun 3, 4, 5 atau 6 murid ini akan dengan mudah membuat kesilapan… Ini disebabkan murid tidak dapat mengingati fakta-fakta, istilah-istilah dan isi kandungan pelajaran dengan betul. Cikgu ingatkan bahawa setiap orang ada cara tersendiri dan mengikut kemampuan dan kebolehan diri sendiri. Berikut adalah cara-cara yang murid-murid boleh gunakan untuk mengatasi masalah ini…:-

1. MEMBUAT DAN MEMBACA NOTA.

Murid yang boleh menghafal perkataan demi perkataan boleh mula membaca nota untuk mengingat fakta demi fakta. Nasihat Cikgu apabila membaca sila uji diri sendiri dengan menghafal nota yang dibaca didepan cermin setiap hari. Kemudian Uji ingatan melalui bacaan nota tersebut dengan menjawab soalan-soalan latihan.

Jika hanya membaca dan menghafal sesuatu fakta, mungkin otak kita lambat untuk mengingatkan kembali ketika menjawab peperiksaan. Dalam melengkapkan semua FAKTA yang kita telah pelajari, kita haruslah membuat nota ringkas untuk memantapkan lagi daya ingatan kita. Daripada nota ringkas dan menarik, ia akan memperkuatkan lagi daya ingatan kita tentang sesuatu tajuk yang kita pelajari.

2. MENCIPTA PETA MINDA

PETA minda merupakan kaedah yang berkesan untuk mendapatkan semula maklumat daripada ingatan untuk ditukarkan menjadi bentuk yang boleh dilihat. Sesetengah Murid menguasai fakta dengan membina Peta Minda.. dari bacaan nota juga boleh diubah ke bentuk peta Minda untuk menambah daya ingatan murid terhadap Fakta Sains…

 

Cara-cara untuk membuat peta minda adalah :

☁ Cari semua maklumat berkaitan sesuatu bab yang hendak dibuat peta minda

☁ Gunakan hanya kata kunci atau gambar rajah

☁ Tulis tajuk utama di bahagian tengah dan subtopik keluar ke semua arah

☁ Pergi ke setiap subtopik dan tuliskan kata kuncinya (input penting)

☁ Ulang sehingga semua isi penting tercatat

☁ Masa menyiapkannya antara 10-15 minit

☁ Jangan terlalu mementingkan warna-warni sehingga mengambil masa yang lama

☁ Sentiasa tekun dan sabar

☁ Dapatkan keseronokan dan kepuasan

3. Membuat Latihan

Untuk mengingati Fakta Sains, kaedah yang sesuai untuk mengenal pasti sama ada fakta tersebut telah berjaya kita ingati dengan betul adalah dengan membuat Latihan berterusan. Cikgu cadangkan setiap hari Murid-murid perlu menjawab sekurang-kurangnya 20 soalan latihan Sains untuk memastikan fakta-fakta sains dapat diuji pada setiap hari.. Anda boleh menyemak jawapan di belakang selepas menyiapkan latihan tersebut untuk memastikan jawapan anda betul berdasarkan fakta yang telah anda ingati…

Tidak ramai pelajar yang suka membuat latihan subjek Sains. Membuat Latihanakan memudahkan kita mengingat is-isi penting, membiasakan dengan soalan-soalan latihan dan jawapan yang betul, dan akan lebih ingat tajuk-tajuk penting yang dah disaring daripada buku teks. Semasa membuat Latihan jangan hanya memilih bentuk-bentuk soalan yang disukai sahaja. Buat semua bentuk soalan, sama ada soalan aneka pilihan (objektif) atau struktur (subjektif).

4. Soal Jawab

Murid-murid boleh melakukan kaedah Soal Jawab bersama rakan atau ibubapa untuk mengetahui tahap ingatan fakta anda. Mula-mula anda Baca Nota buat peta minda. Kemudian anda sediakan soalan dan jawapan berdasarkan nota fakta yang disediakan.. Minta rakan atau ibubapa anda menyoal anda. Pastikan anda dapat berikan jawapan yang betul berdasarkan nota yang anda baca…

Bila dah baca, jangan simpan Fakta itu sendiri. Anda perlu kongsikan dengan kawan-kawan. Anda perlu cerita semula apa yang dah baca tadi. Selain itu, aktiviti ini membolehkan anda mengenalpasti sama ada anda betul-betul telah menghafal Fakta, pada masa yang sama, anda juga boleh mendapat penjelasan tentang Fakta-fakta yang anda kurang faham dari rakan anda yang mungkin sudah menguasai fakta itu.

~

FAKTA SAINS adalah satu perkara penting yang perlu dikuasai oleh murid.. JIKA INGIN BERJAYA ANDA PERLU USAHA… KEJAYAAN TIDAK AKAN DATANG BERGOLEK… Semoga dengan perkongsian Cikgu ini dapat membantu anak-anak murid yang sedang berusaha mengingati FAKTA SAINS dengan betul dan cepat… Semoga Berjaya cikgu ucapkan…

Bagaimana Menjawab Soalan KBAT Sains UPSR

Sains UPSR: Menjawab Soalan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)

Hari ini Cikgu ditanya oleh salah seorang murid Tuisyen Cikgu: Apakah ciri-ciri soalan KBAT Sains? Jadi cikgu tertarik untuk membincangkan isu ini bagi menarik minat Calon-calon UPSR 2019 untuk menjawab soalan Sains dengan tenang… Sebenarnya pelbagai soalan KBAT telah banyak Murid jawab sebelum murid menduduki UPSR…

Terlebih dahulu cikgu berikan definisi Kemahiran Berfikir Aras Tinggi iaitu Keupayaan untuk mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan, berinovasi dan berupaya mencipta sesuatu.

Sebelum cikgu jelaskan  mengenai soalan KBAT elok kiranya Cikgu jelaskan tujuan diperkenalkan KBAT kepada murid sekolah iaitu supaya dapat:

1. Mengubah amalan hafalan kepada pemahaman

2. Meningkatkan tahap kesedaran pengetahuan (lebih banyak analisa, menilai dan mencipta)

3. Mewajarkan penyelesaian dan penemuan

4. Diperlukan untuk penyiasatan saintifik

🔬 Contoh-Contoh Soalan KBAT UPSR 🔬

 

💻 SOALAN ANEKA PILIHAN

Soalan KBAT sering disoal dalam kertas 1 sains.. Soalan KBAT biasanya meminta murid menganalisa dan menilai data dan penyataan adalah contoh-contoh soalan yang sering digunakan dalam menguji pengeyahuan murid.

Soalan KONSTRUK APLIKASI adalah salah satu soalan KBAT untuk Menguji pengetahuan murid menggunakan prinsip sains atau konsep sains untuk menerangkan situasi yang ada hubungkait dengan kehidupan sehariannya.

💻 SOALAN PENDAPAT/ CADANGAN

Soalan pendapat atau Cadangan adalah soalan KBAT yang sering digunakan dalam soalan Sains UPSR. Murid diberi pilihan jawapan yang tertentu unuk menilai kewajaran murid berfikir.. Soalan ini seringkali dikaitkan dengan soalan alasan untuk memberi peluang murid membuat analisa dan menilai pendapat yang diberikan berdasarkan pengetahuan Sains Sekolah rendah..

Soalan ini sering meletakkan tanda ✓ sebagai penentu kepada jawapan murid. Ramai murid yang menganggap soalan ini soalan mudah namun kesilapan yang tidak sepatutnya berlaku sering dilakukan semasa menjawab soalan seperti ini.

💻 INFERENS

Inferens adalah salah satu soalan KBAT yang sering ditakuti oleh murid… sebenarnya soalan ini sering dijawab dan murid hanya perlu menjawab dengan memberikan alasan yang sesuai berdasarkan konsep dan prinsip Sains yang di soal..

Jawapan perlu dimulakan dengan (Kerana) sekiranya pemerhatian telah dinyatakan. Jika pemerhatian tidak dinyatakan jawapan lengkap adalah (Pemerhatian) + Kerana + (Inferens).

 

💻 RAMALKAN

Meramal adalah satu contojh soalan KBAT kerana elemen menilai diterapkan dalam soalan meramal. Murid perlu menilai data yang diberikan kemudian membuat penilaian yang tepat untuk menjawab soalan..

Soalan Meramal ini bergantung kepada data yang diberikan dari soalan.. Terdapat data yang berbentuk kuantitatif dan kualitatif.. Sekiranya secara Kuantitatif Murid boleh menggunakan teknik Garis nombor untuk mendapatkan jawapan..

Sekiranya soalan berbentuk kualitatif murid perlu meramal situasi yang bakal berlaku berdasarkan konsep sains yang telah dipelajari. Sebagai contoh apakah yang akan berlaku jika air diletakkan di tempat yang lebih panas. Jawapan murid Masa penyejatan akan berkurang.

 

💻 REKA CIPTA

Soalan reka Cipta adalah salah satu soalan Sains UPSR Format terkini. Murid diminta mereka cipta satu alat atau model berdasarkan pengetahuan Sains murid. Soalan ini bertujuan menampilkan kemahiran murid dalam mencipta yang diterapkan dalam KBAT.

🚀 Bagi menjawab soalan yang berbentuk KBAT, Murid perlulah membaca soalan yang diberikan berulang kali. Setelah difahami konsep dan prinsip sains, jawab soalan yang diberikan dengan merujuk kepada pengetahuan sains sekolah rendah.

Perlu di ingatkan ciri-ciri soalan KBAT adalah.
🚀 Rangsangan soalan sangat sedikit.
🚀 Perlukan proses berfikir yang kritis dan kreatif.

🚀 Jawapan paling tepat diperlukan untuk mendapat markah.

Bagi soalan beraras tinggi (KBAT), ketepatan ayat dan maksud sangat penting. Pemeriksa kertas soalan akan memberikan markah berdasarkan ketepatan dan maksud yang tepat.

Kredit: Cikgu Shahrul

Belajar Dengan Seronok Di Bengkel ‘Funtastic STEM’

Bermain ke belajar ni?

Salah ke bermain semasa belajar?

 

‘Fun Learning’ atau dalam Bahasa Melayunya ‘pembelajaran secara menyeronokkan’ diaplikasikan untuk pelajar lebih minat dan tidak bosan semasa belajar. Kaedah ini boleh juga membuatkan pelajar minat dengan subjek berkenaan, seterusnya tingkatkan pencapaiannya.

Fun Learning sebenarnya bukan benda baru dalam pengajaran, cuma ia kurang ditekankan atau disebut sebelum ini. Kami di CMN Academy amat menekankan Fun Learning dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP).

 

Fun Learning menjadikan proses PdP lebih menarik, seronok, berimpak & tak bosan. Ada juga program di sekolah atau program cuti sekolah yang menerapkan Fun Learning dalam modul mereka.

 

Kami juga memberikan latihan, bukan sahaja kepada tutor dan guru, malah kami membuka Bengkel Funtastic STEM kepada sekolah-sekolah yang berminat untuk program bersama pelajar.

 

Bagi yang belum tahu, Jumaat ini akan diadakan satu program bersama Pelajar-Pelajar UPSR Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 8(2) sempena Minggu Sains 2019. Kami telah merangka pelbagai aktiviti menarik dan ‘hands-on’ untuk pelajar lebih seronok, faham dan ingat apa yang dipelajari dalam subjek Sains dan Matematik.

 

Semoga usaha ini dapat memberikan manfaat dan sinar kepada pelajar dan guru di sekolah ini untuk lebih cemerlang.

 

Jom Ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur! Jumpa Anda Di Sana Ye.
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Anda dah hadir ke PBAKL2019 yang sedang berlangsung di PWTC sekarang?
Tahu ke ESOK dah hari terakhir?
LAST CALL!!
Esok kami akan ada di Booth 3114 (Booth SifufBads Press) dalam jam 1-3 petang.
Jadi, esok juga HARI TERAKHIR anda boleh dapatkan pelbagai buku & modul keluaran kami dengan HARGA SUPER DUPER AWESOME!
Diskaun memang tak payah cakap, banyak kami potong.
Kami juga berikan pelbagai BONUS dan BAUCER PERCUMA untuk setiap pembelian buku/modul kami.
Kami ada bawakan 6 buku/modul untuk anda:
  • Combo Modul Funtastic Sains & Matematik 
  • Buku Fenomena Home Tutor Beyond Expectation
  • Buku Mahir Arab Dari AlQuran
  • Modul Tajwid Infografik plus Buku Latihan
  • Kad Imbas Kenali Hijaiyah
Jadinya, rugi sangat jika anda tak ambil peluang ini untuk berbelanja dengan JIMAT!
Kami tunggu anda sampai esok 😉
Jika anda jauh atau tidak dapat ke sana, tapi nak dapatkan harga dan bonus menarik sempena PBAKL2019 ini, boleh klik DI SINI.
*Harga tak termasuk kos postage ye.
Untuk pertanyaan, boleh klik DI SINI.
#PBAKL2019