Sains UPSR : Kemahiran Mengenalpasti Pembolehubah

Dah cuti sekolah laa…

Selamat Tahun Baru Cina kepada rakan yang menyambutnya.

 

Jom kita ulangkaji salah satu Kemahiran Proses Sains (KPS) Mengawal Pemboleh Ubah.

 

Kenapa Pelajar UPSR 2020 perlu kuasai topik Pembolehubah?

Pelajar akan dapat kuasai & jawab soalan TUJUAN, PEMERHATIAN, INFERENS, HIPOTESIS dan KESIMPULAN dengan betul, bila sudah kuasai topik ini.

 

 

Jom kita terus ke topik sebenar.

Apa itu pembolehubah?

 

Ada 3 Jenis Pemboleh Ubah:

 

➊ Pemboleh ubah Dimanipulasi (PM)

Pemboleh Ubah dimanipulasi (PM) adalah perkara yang perlu diubah / ditukar / dibezakan dalam satu eksperimen. Jika tidak diubah / ditukar / dibezakan eksperimen tidak akan berjaya dan ini biasanya menjadi sesuatu yang berbeza dari awal eksperimen. Fakta pemboleh ubah dimanipulasi (PM) boleh digunakan sebagai Inferens.

 

➋ Pemboleh ubah Bergerak balas (PB)

Pemboleh ubah Bergerak balas (PB) adalah Hasil Eksperimen atau Keputusan Penyiasatan yang kita cari. Di akhir penyiasatan, hasil eksperimen yang diukur perlu ditulis Sebagai (PB).. Jadi Pemerhatian perlu dimulakan dengan berdasarkan Pemboleh ubah bergerak balas (PB)

 

➌ Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM)

Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM) adalah Perkara yang perlu disamakan supaya tidak mempengaruhi keputusan eksperimen. Eksperimen akan terganggu jika semua perkara diubah dan menghasilkan keputusan yang Salah..

 

 

SYARAT-SYARAT MENULIS PEMBOLEH UBAH.

 

⑴ Secara umumnya, untuk menulis sesuatu pemboleh ubah ianya mengandungi dua perkara iaitu PARAMETER dan OBJEK. Parameter adalah Ciri bagi pemboleh ubah tersebut.. Pastikan pemboleh ubah kita lengkap dengan parameter untuk mengelakkan kehilangan markah.

⑵ Pemboleh ubah = PARAMETER + OBJEK.. Jika salah satu tidak ada maka jawapan Pemboleh Ubah tidak akan diterima..

⑶Contoh – contoh PARAMETER + OBJEK:

 Isipadu + Air yang tinggal
 Masa + Ais melebur
 Panjang + Kain
 Suhu + Udara kandang
 Kuantiti + Anak ayam
 Jenis + Permukaan
 Bilangan + Tuala
 Baka + Kambing
 Tempoh + Air mendidih
 Jarak + sumber cahaya dari objek
 Keadaan + Tanah
 Kecerahan + Mentol
 Kehadiran + Udara dan Air
 Saiz + Ladang
 Warna + Bola

 

Contoh soalan:

Apakah PEMBOLEH UBAH dimanipulasi dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH Bergerakbalas dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH dimalarkan dalam penyiasatan ini?
Tuliskan dua maklumat yang dikenal pasti dalam penyiasatan ini
Berikan satu maklumat dalam penyiasatan ini?

 

CONTOH JAWAPAN SOALAN PEMBOLEH UBAH

 

① Pembolehubah tiada parameter.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Air dipanaskan
Jawapan Betul  Masa Air dipanaskan

 

② Pembolehubah ditulis bersama pola/corak perubahan.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Saiz Ayam semakin Bertambah
Jawapan Betul  Saiz Ayam

 

③ Tidak tahu kedudukan pembolehubah dalam rangsangan soalan.
Eksperimen mengenai saiz jengkal murid dengan bilangan ukuran Meja (jengkal). Soalan minta PM

Contoh :
Jawapan Salah☒ Bilangan ukuran Meja
Jawapan Betul  Saiz Jengkal Murid

 

④. Untuk soalan berikan satu maklumat, calon menyatakan lebih daripada satu jawapan. Jawapan pertama sahaja disemak

Contoh :
Jawapan Salah☒ Kehadiran udara dan keadaan tikus selepas 2 hari
Jawapan Betul  Keadaan tikus selepas 2 hari

 

⑤ Untuk soalan berikan maklumat, calon menyatakan maklumat yang salah

Contoh :
Jawapan Salah☒ Katak bertambah berbanding belalang
Jawapan Betul  Bilangan katak, Bilangan belalang

 

Semoga bermanfaat ;)

 

Sumber : Facebook Personal HOME Tuition CIKGU Shahrul

 

Jika anda perlukan bantuan Home Tuition dalam subjek Sains UPSR atau apa-apa subjek dan level, boleh hubungi kami dengan KLIK DI SINI

 

 

Promosi Home Tuition Impact Results 2020

Pssst… Ibu Bapa Prihatin kat luar sana… Apa IMPIAN anda 2020 ni?
.
.
Jom capai impian 2020 untuk lihat anak anda lebih cemerlang & bersemangat belajar!
.
Dah masuk tahun baru 2020… tak kan anda nak tengok anak masih di tahap sama & jadi pelajar biashe-biashe je…
.
.
Kita sebagai ibu bapa pasti nak anak kita muka happy je bila belajar atau ulangkaji kat rumah..
.
Nampak seronok dan semangat je nak belajar..
Kan… kan…??
.
.
Biasanya bila anak seronok belajar, prestasi akan meningkat naik.
.
Nak kami bantu anak anda seronok belajar?

.
.
“Alhamdulillah… lepas 2 bulan saja, prestasi anak dah meningkat!”- Puan Marina, Subang Bestari.
.
Sofia, seorang pelajar yang pemalu & pendiam… merupakan anak kepada Puan Marina.
.
Disebabkan sikap pemalu tersebut, Sofia kurang bergaul dalam kumpulan yang besar & segan bertanya… menyebabkan dia agak ketinggalan dalam pelajaran.
.
Di rumah pula, Puan Marina sering bekerja outstation dan sering tiba ke rumah agak lewat. Jadi agak sukar untuk hantar & ambil ke pusat tuisyen atau mengajar sendiri anak di rumah.
.
Puan Marina mengambil langkah bijak apabila mengambil home tuition yang amat membantu Sofia belajar dengan lebih fokus, seronok dan selesa… sampai boleh nampak prestasinya meningkat tak sampai 2 bulan lagi.
.
.
Nak baca lagi kisah peningkatan prestasi pelajar kami?
https://cmnacademy.com/category/kisah-inspirasi/
.
.
Kami nak cerita sikit la kelebihan home tuition CMN Academy ni…
.
Macam mana ye kami boleh bantu anda & anak anda?
.
 Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
.
 Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
.
 Masa yang lebih Fleksibel
.
 Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
.
 Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
& banyak lagi!!
.
.
Sempena Tahun Baru 2020…
.
Kami nak beri hadiah kepada ibu bapa yang nak sangat anak mereka dapat meningkat prestasi dengan bantuan home tuition…
.
Nak ke hadiah?
.
.
Kepada 50 pendaftaran awal… sebelum 31 Januari 2020,
PERCUMA 1 Sesi* Home Tuition bernilai RM2500
.
.
Tambahannnnnn hadiah!!!
.
Nak lagi tak??
.
.
Kami bagi kepada 10 pendaftaran awal sebelum 15 Januari 2020,
PERCUMA Buku Nota Limited Edition ”Be The Legend” bernilai RM200
.
.
Nak tahu lebih lanjut & daftar sekarang??
.
Klik www.wasap.my/601115775761/IR2020
.
.
Tutor kami yang Best…TERHAD tau. Rebut sekarang!
.


#hometuition2020
#anakcemerlang2020
#CMNAcademy
#upsr2020
#pt32020
#spm2020
#stpm2020
#upkk2020
#psra2020
#akademik
#funlearning
#ImpactResults
#azam2020
#impian2020

PROMOSI 12.12 !!!

  • [SALE 12:12] HOME TUITION AKADEMIK & MENGAJI 2020. PENDAFTARAN DIBUKA SEKARANG!
    .
    .
    Anda ada ISU ini?
    .
    .
     
  •  Anak jenis yang kurang boleh tumpu perhatian atau malu bertanya dalam kelas yang ramai…
    .
  • Anak malas atau bosan ke sekolah kerana pencapaian yang kurang memberangsangkan…
    .
  •  Anda tak dapat ajar anak di rumah kerana kekangan masa, tidak tahu cara yang betul atau tidak tahu silibus…
    .
    atau…
    .
    .
  • Ibu atau bapa anda teringin nak mengaji, tapi anda tiada masa untuk hantar & ambil dari kelas kerana bekerja…
    .
  •  Anda atau ibu bapa segan mengaji di surau kerana tak pandai mengaji & ramai orang…
    .
  •  Mengaji di surau, tapi kejap pergi, kejap tak…
    .
  • Anak main-main bila anda yang ajar mengaji, atau anda tak berapa yakin/tahu…
    .
  • Anda dan keluarga nak privasi untuk mengaji & mudah bertanya soalan yang berkenaan kepada tutor…
    .
    .
    .
    Kami boleh bantu anda, anak & keluarga.
    .
    Bagaimana?
    .
    .
  •  Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
    .
  •  Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
    .
  •  Masa yang lebih Fleksibel
    .
  •  Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
    .
  •  Lebih komited – ada jadual & berbayar.

    Dan banyak lagi..
    .
    .
    ‼️Sempena SALE 12:12,
    .
    kami tawarkan anda Baucer PERCUMA sehingga RM70 bagi setiap pendaftaran* 😲🎉
    .
    untuk sesi Home Tuition 2020 atau Mengaji di Rumah 2020
    .
    sebelum 20 Disember 2019!
    .
    .
    Tutor TERHAD. Rebut sekarang!
    Promosi akan berakhir dalam masa 1 minggu 
    .
    .
    #hometuition2020
    #mengajidirumah2020
    #quranichomebased2020
    #anakcemerlang2020
    #CMNAcademy

Home Tuition Intensif 2020 Mengaji dan Fardhu Ain

Takkan anda nak diri anda, keluarga atau ibu bapa anda tak boleh mengaji dengan baik sampai bila-bila!
.
.
“InsyaAllah harapan saya untuk khatam Al-Quran dengan tajwid yang betul & bacaan yang baik akan tercapai dengan bantuan CMN & Ustazah Suhazlinda.” – Puan Mariam, Kajang
.
.
“Mak teringin baiki bacaan Al-Quran, nak…” bisik mak dalam hati.
“Saya terkilan sangat sebab tak dapat baca Yasin bila ayah saya meninggal dunia tempohari, sebab tak pandai baca Al-Quran.”
“Sedih rasa bila tengok semua orang pandai baca Al-Quran dalam TV.”
.
Pernahkah anda terfikir jika ini terjadi kepada diri anda? Apa yang akan anda lakukan?
.
.
📍 Anda seorang anak yang masih lagi ada ibu bapa?
📍 Ingin berikan sesuatu yang istimewa dan boleh menjadi saham dunia akhirat kepada ibu bapa & diri?
📍 Atau anda sendiri ingin belajar mengaji berseorangan atau bersama keluarga?
📍 Ingin anak anda mengaji dengan betul dan lancar?
.
.
Mungkin anda kata takpe lah dulu,
Cuma, jangan sampai menyesal sebab lambat mulakan tindakan.
.
.
Nak tahu apa kata mereka yang telah dapatkan khidmat mengaji di rumah?
.
“Bacaan solat saya boleh, cuma nak mengaji tak pandai. Apatah lagi mengaji dengan tajwid dan makhraj yang betul, memang saya tak pandai dulu. Bukan tak pernah belajar atau cari guru, tapi saya segan belajar di surau. Sekarang dah masuk tahun ke-7 saya belajar bersama ustazah. Bacaan saya pun makin baik dan ustazah ada kongsi juga doa2 amalan harian.” – Puan Mariam, Kajang
.
“Alhamdulillah, Bahasa Arab & Jawi dapat A, dulu pernah gagal. Pendidikan Teras Islam & Quran dapat B.” – Tuan Yusri.
.
“Ustazah banyak bantu dari saya mengaji main sebut saja, sekarang dah dapat betulkan makhraj dan tajwid. Alhamdulillah saya lebih seronok mengaji bersama rakan2 di taman ni.” – Puan Robiz.
.
.
Anda ada ISU ini?
.
🔎 Ibu atau bapa anda teringin nak mengaji, tapi anda tiada masa untuk hantar & ambil dari kelas kerana bekerja…
🔎 Anda atau ibu bapa segan mengaji di surau kerana tak pandai mengaji & ramai orang…
🔎 Mengaji di surau, tapi kejap pergi, kejap tak…
🔎 Anak main-main bila anda yang ajar mengaji, atau anda tak berapa yakin/tahu…
🔎 Anda dan keluarga nak privasi untuk mengaji & mudah bertanya soalan yang berkenaan kepada tutor…
.
.
Seronoknya Mengaji Al-Quran di rumah bersama kami!
Bagaimana?
.
Fokus hanya kepada 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
Masa yang lebih Fleksibel
Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri, boleh buat untuk mengaji saja atau nak tambah Fardhu Ain, Bahasa Arab, Jawi dll
Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
Dan banyak lagi..
.
.
Pasti anda nak dapatkan pendidikan yang eksklusif untuk keluarga anda, kan…
.
.
Sempena cuti sekolah yang akan datang, kami lancarkan Intensif 2020!
20% diskaun yuran kelas bulan November & Disember 2019
RM20 yuran pendaftaran (jimat RM30)
10 jam minimum
.
.
Hanya untuk 20 orang yang ambil tindakan segera!
.
Tutor kami yang Best terhad tau.
.
.
Jika anda SERIUS nak ubah prestasi dan ‘mood’ belajar al-Quran ibu bapa, anak atau diri anda sendiri…
.
Klik di bawah sekarang
.
.

 

Adik Farhan Pelajar Pintar

Berkat usaha adik Farhan akhirnya membuahkan hasil yang boleh dibanggakan oleh Tutornya Cik Saralah yang mengajar adik Farhan Bahasa inggeris dan juga sejak akhir ini mengajar Bahasa Melayu . Adik Farhan merupakan calon UPSR untuk tahun 2020 . 

Adik Farhan hanya belajar dirumah dan tahun 2020 merupakan tahun yang penting buat adik farhan dimana Adik farhan  akan mengambil peperiksaan UPSR .

Tutor meminta Adik Farhan untuk belajar membaca terlebih dahulu , tidak disangka-sangka Adik Farhan merupakan pelajar yang pintar . 

Hanya belajar membaca selama sebulan Adik Farhan sudah lincah membina ayat sendiri , ini merupakan berita gembira buat tutornya Cik Saralah . 

Alhamdulillah , Adik Farhan menunjukkan peningkatan yang sangat membanggakan dalam kedua subjek yang diambil Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu . 

Diucapkan selamat maju jaya dan bakal menjawab Peperiksaan UPSR pada tahun 2020 dengan cemerlang .

 

Dokumentasi Perniagaan

Hai Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat semua.

Bagaimana hari anda harini? Terutamanya calon-calon yang bakal menduduki SPM pada tahun ini.

Dah buat persiapan ke?

Betul Ke Prinsip Akaun Ni Susah?

Pernah tak anda ‘stuck’ untuk mempelajari subjek prinsip perakaunan? Terutamanya pelajar tingkatan 4 dan 5 yang mengambil subjek elektif ini. Subjek ini mengutamakan proses merekod urusniaga iaitu debit dan kredit. Ia menerangkan tentang konsep, prinsip, kaedah perakaunan yang diperkukuhkan dengan kemahiran merekod, mengklasifikasikan, mentafsir dan menganalisis data kewangan berdasarkan urusniaga.

 

Kali ini, kami akan berkongsi tentang subtopik dalam prinsip perakaunan tingkatan 4 iaitu Dokumentasi Perniagaan.

Apa itu dokumentasi perniagaan?

  • Ia adalah surat bertulis atau bercetak yang sah untuk memberi maklumat tentang urusniaga yang berlaku.

 

JENIS-JENIS DOKUMEN PERNIAGAAN

1.DOKUMEN KEWANGAN : INVOIS, RESIT, BAUCER PEMBAYARAN, BIL PENYATA BANK, NOTA DEBIT DAN NOTA KREDIT

2.DOKUMEN BUKAN KEWANGAN : SEBUTHARGA, NOTA PENGHANTARAN DAN PESANAN BELIAN

 

PENTING KE DOKUMENTASI PERNIAGAAN? 

Penting tau!!! Kerana….

  1. Sumber maklumat perniagaan- urusniaga TUNAI atau KREDIT
  2. Bukti berlaku transaksi duit masuk dan keluar dalam perniagaan itu adalah jelas dan benar
  3. Tiada dokumentasi perniagaan akan timbul masalah sistem perakaunan.
  4. Difailkan secara sistematik

 

Dibawah ini adalah Perbezaan Antara Dokumen Kewangan Dan Dokumen Bukan Kewangan.

Anda nak tahu lebih lagi? Tonton video yang kami kongsikan di bawah ;)
Moga apa yang kami kongsikan ini boleh membantu anda yang akan menduduki peperiksaan akhir dan Sijil Pelajaran Malaysia pada tahun ini. Semoga berjaya!

[Funtastic Add Maths] Pengamiran Luas di Bawah Graf

Ingat tak lagi sesi perkongsian Subjek Matematik Tambahan bersama Sir Rajinder minggu lepas?

Sangat best & menarik kan?

Pastinya ia amat membantu pelajar yang ingin membaiki result Add Maths untuk lebih cemerlang.

Perasan tak, kaedah apa yang Sir Rajinder gunakan semasa proses pembelajaran yang anda sebagai pelajar boleh terapkan dalam proses pembelajaran di rumah atau di sekolah?

Ya, Sir Rajinder menggunaan pendekatan Pembelajaran Secara ‘Hands-On’, yang mana amat membantu pelajar lebih nampak dan mudah faham bagaimana sesuatu proses itu berlaku ‘step by step’, dan dapat kaitkan dengan ‘real life’ – apa yang berlaku/ada di sekeliling dengan menggunakan bahan mudah yang ada di sekeliling kita.

Jadi minggu ini kami bawakan semula Sir Rajinder untuk berkongsi berkenaan Topik Pengamiran Luas Dibawah Graf.

Bagaimana nak Belajar Pengamiran Dengan Lebih Menarik Dan Mudah Difahami?

Bagaimana kita nak Aplikasikan Cara Mencari Luas Di Bawah Graf?

Dengar pun dah susah,  Macam mana nak jawab ?

Betul tak?

Penyelesaian masalah adalah satu proses yang penting dan tidak boleh dipisahkan dalam

pembelajaran matematik di sekolah.

 

Sir Rajinder akan mengajarkan basic bagaimana hendak mencari luas secara Trapezium dan juga secara pengamiran.

 

Nak tahu bagaimana Sir Rajinder Membantu pelajar-pelajar untuk cemerlang Add Math?

 

Kami menjemput untuk menonton video Dibawah 😊

Jangan lupa Like, Follow & set See First Fb Page CMN Academy untuk ikuti perkongsian dari Sir Rajinder dan beberapa tutor lain setiap minggu & dapatkan pelbagai perkongsian ilmu setiap hari.

 

YAKIN SEBELUM BERJAYA

 

#SPM2019
#SPM2020
#MatematikTambahan
#AddMaths
#Pengamiran
#FuntasticAddMaths

Mengukuhkan Fakta Sains Tahun 4: Soalan UPSR Sains Kertas 2 (SIRI SATU)

Pada minggu ini, kami ingin mengupas tajuk-tajuk tahun 4 yang masih belum disoal dalam Kertas 2 Sains UPSR dari 2016 hingga 2018

berdasarkan analisa setiap tahun akan ada 2 soalan akan dibina dari tajuk tahun 4..

Pada tahun 2016 soalan Kertas 2 Sains diambil dari tajuk tahun 4 iaitu Pengukuran Masa ( Tahun 4) dan Faktor Pengaratan ( Tahun 4).

Pada tahun 2017 soalan dari tahun 4 pula adalah dari tajuk Sistem Suria dan Perkembangan Teknologi.

Pada tahun lepas pula, soalan dari tahun 4 adalah dari tajuk Kadar Penafasan ( Tahun 4 ) dan Saiz Relatif Bumi, Bulan dan Matahari ( Tahun 4)

Jadi tajuk mana yang masih belum disoal? Mula-mula kita senaraikan tajuk-tahun 4 dahulu.. Keseluruhannya Sains Tahun 4 ada 8 tajuk besar, Namun Tajuk Sistem Suria telah 2 kali disoal tetapi menggunakan tajuk Kecil yang berbeza dalam Sistem Suria…

Tajuk besar Yang Tidak Pernah Disoal Lagi dalam Kertas 2 Sains sehingga kini adalah
1. Proses Hidup Haiwan 
2. Proses Hidup Tumbuhan 
3. Sumber Bahan

Jadi dalam SIRI SATU ini cikgu akan bincangkan 2 tajuk penting yang sering Calon-calon UPSR Lupa adalah dari tajuk Tahun 4 iaitu Proses Hidup Haiwan Dan Proses Hidup Tumbuhan..

Image result for organ pernafasan haiwan

😻 PROSES HIDUP HAIWAN

🐈 Organ Pernafasan Haiwan ( P SIK)

P ► Peparu

S ► Spirakel

I ► Insang

K ► Kulit lembap

🐳 Haiwan yang bernafas dengan Peparu:
Kucing, Burung, Ular, Lembu, Buaya, Paus, Gajah

🐌 Haiwan yang bernafas dengan Kulit Lembap:
Lintah, Cacing Tanah, Siput gondang,

🐠 Haiwan yang bernafas dengan Insang:
Ikan, Ketam, Udang, Berudu, Pari

🐛 Haiwan yang bernafas dengan Spirakel:
Belalang, Lipas, Nyamuk, Beluncas, Semut

🐸Haiwan yang bernafas dengan Dua organ Peparu dan Kulit Lembap :
Katak, Salamander, Newt

~~~~

Image result for proses hidup tumbuhan

 

 

🌳 PROSES HIDUP TUMBUHAN

🌴 Gerak Balas Tumbuhan Terhadap Rangsangan (GAS C):-

G ► Graviti (Akar dan Pucuk)

A ► Air (Akar)

S ► Sentuhan (Daun)

C ► Cahaya matahari (Pucuk)

 

Image result for proses fotosintesis
🌱 Proses Fotosintesis

Proses tumbuhan membuat makanannya sendiri

🌻 Keperluan dan Hasil Fotosintesis (CAKK ► OK)

C ► Cahaya Matahari

A ► Air

K ► Karbon Dioksida

K ► Klorofil

O ► Oksigen

K ► Kanji

Info: Kalium Hidroksida menyerap Karbon Dioksida menyebabkan fotosintesis tidak berlaku..

[Prinsip Akaun] ‘Teknik Efektif Penyediaan Akaun Kawalan’

Apa itu Asset?

Apa itu Ekuiti?

Apa itu Liabiliti?

Apa Tujuan Akuan Kawalan?

  1. Memudahkan jabatan kredit memperoleh jumlah baki keseluruhan penghutang dan pemiutang.
  2. Kesilapan dan kesalahan Imbangan Duga mudah dan cepat dikesan.
  3. Dapat menentukan ketepatan dan kesahihan catatan di dalam lejar.
  4. Penipuan atau pemalsuan dapat dikesan dan dicegah.

Sering kedengaran pelajar tingkatan 4 ke atas yang ambil subjek prinsip akaun kata subjek ni susah.
Tambah2 untuk orang yang agak careless… kalau tersilap 1 je nombor kat atas, ‘tak selamat’ jawapan kat bawah.

Tapi betul ke subjek prinsip akaun ni susah dan bosan?

Ataupun kaedah pembelajaran yang tak menarik membuatkan pelajar tidak berminat dengan subjek ini?

Bersama Cikgu Asraff, full time tutor, dan mempunyai pengalaman dalam tutoring sejak 2015 lagi.

Jom kita dengarkan perkongsian beliau tentang subjek prinsip akaun

Sebarkan untuk manfaat semua !!!

SHARE!!

SHARE!!

SHARE!!

 

 

Teknik Visual Untuk Memahami Topik Pecahan Dalam Matematik

Semoga perkongsian ringkas ini memberikan manfaat kepada mereka yang baru nak belajar pecahan.

 

Soalan ini umumnya mudah.

Tetapi penambahan pecahan adalah tidak semudah seperti menambah 2 + 3 = 5.

Dan itu sebab nya, kesilapan umum yang sering dilakukan adalah dengan menambah penyembut dan pengangka secara terus, dimana 
1+1 = 2 dan
2+3 = 5 maka

1/2 + 1/3 = 2/5.

Ini adalah kesalahan umum yang sering dilakukan.

 

 

 

Dan apabila tiba diperingkat ini, masalah yang timbul adalah;

1. Mengapa pecahan 1/2 didarabkan dengan 3
2. Mengapa pula pecahan 1/3 didarabkan dengan 2?
3. Mengapa penyebut perlu sama?

Untuk memberikan pemahan secara visual, penggunaan rajah ringkas adalah amat menarik untuk merungkai misteri ini.

 

Dimulakan dengan melukis dua rajah Segiempat tepat.

 

 

Pastikan kedua dua rajah TIDAK dibahagikan secara mengufuk ataupun secara mencancang.

Kalau 1/2 diwakili dengan melukiskan garisan mencancang, maka pecahan 1/3 harus dilukis dengan garisan mengufuk. Kemudian lorekkan kawasan yang mewakili pecahan tersebut.

 

Gabungkan kedua kedua rajah ini.

 

Sumber: Tutor Rajinder