Tips Cemerlang Dalam Matematik UPSR

 

Kalau matematik je kebanyakkan pelajar teringat ‘SUSAH LAH’ …

Adakah matematik ini susah sangat sampai dibenci oleh pelajar…

Bukan!!! kalau adik-adik faham cara dan kaedah yang betul untuk menjawab matematik boleh dapat ‘A’ dalam UPSR.

 

JOM kita tengok tips bagaimana skor ‘A’ dalam Matematik UPSR

 

 

  1. Tingkatkan Kemahiran Mengira

    Kebolehan mengira dengan baik adalah salah satu kebolehan yang amat perlu untuk skor A. Semua murid perlu menguasai fakta asas dan mengetahui cara pengiraan cepat supaya dapat menjawab dengan lebih baik.

  2. Latih tubi Soalan-soalan UPSR Sebenar Tahun-tahun Sebelum

    Menjawab soalan-soalan sebenar UPSR tahun-tahun sebelum banyak membantu murid menguasai kemahiran menjawab.

  3. Latih Diri Menjawab dalam Tempoh 1 jam

    Biasakan membuat latihan menjawab soalan lengkap dalam tempoh 1 jam iaitu masa sebenar menjawab dalam UPSR.

  4. Jawab Soalan Mudah Terlebih Dahulu

    Lihat soalan seimbas lalu untuk mengenal pasti soalan yang mudah dan boleh dijawab terlebih dahulu. Jangan menjawab mengikut urutan nombor kerana akan menyebabkan banyak masa terbuang sekiranya soalan tersebut susah.

  5. Menjawab Mengikut Apa yang Ditanya

    Buat pengiraan mengikut apa yang ditanya dalam soalan. Elakkan mengira sesuatu yang tidak perlu kerana boleh menyebabkan tidak cukup masa.

  6. Gariskan Maklumat dan Kata Kunci

    Di dalam setiap soalan terdapat maklumat dan kata kunci yang diberikan. Gariskan setiap maklumat yang penting dan kata kunci yang menentukan operasi terlibat.

 

Untuk dapatkan lebih banyak perkongsian tentang Matematik UPSR boleh join di: Exclusive Class Funtastic Matematik UPSR

PEMFAKTORAN DAN PECAHAN ALGEBRA

MATEMATIK TINGKATAN 2 – BAB 2 (PEMFAKTORAN DAN PECAHAN ALGEBRA)

 

KEMBANGAN

Kembangan ialah hasil pendaraban satu atau dua ungkapan algebra dalam kurungan.

CONTOH 1

CONTOH 2

 

PEMFAKTORAN

Pemfaktoran adalah suatu proses mencari faktor untuk satu sebutan atau ungkapan algebra. Pemfaktoran ialah songsangan kepada kembangan.

CONTOH 1

CONTOH 2

PENAMBAHAN DAN PENOLAKAN PECAHAN ALGEBRA

Sebelum menambah atau menolak dua pecahan algebra, pelajar harus menyemak penyebutnya dahulu. Pastikan kedua-dua pecahan algebra mempunyai penyebut yang sama.

CONTOH 1

CONTOH 2

PENDARABAN DAN PEMBAHAGIAN PECAHAN ALGEBRA

Pendaraban dan pembahagaian pecahan algebra adalah sama seperti yang dilakukan kepada pecahan integer. Laksanakan pemfaktoran kepada ungkapan jika perlu sebelum pendaraban dan pembahagian dilakukan.

CONTOH 1

CONTOH 2

FAKTOR SEPUNYA DAN FAKTOR SEPUNYA TERBESAR (FSTB)

Assalamualaikum & Salam sejahtera,

.

.

Untuk memudahkan pelajar bagi menjawab soalan berkaitan dengan FAKTOR SEPUNYA DAN FAKTOR SEPUNYA TERBESAR (FSTB) pelajar hanya perlu ingat SIFIR sahaja.
.
Faktor Sepunya (common factors) beberapa nombor bulat adalah nombor yang merupakan faktor setiap nombor-nombor tersebut.
.
Faktor Sepunya Terbesar, FSTB (Highest Common Factor, HCF) beberapa nombor yang diberi adalah nombor terbesar yang merupakan faktor setiap nombor-nombor tersebut.

FAKTOR SEPUNYA

 

Senaraikan semua faktor sepunya bagi :

 

20, 44, 56, 64

 

Faktor bagi 20 = 1, 2, 4, 5, 10, 20

Faktor bagi 44 = 1, 2, 4, 11, 22, 44

Faktor bagi 56 = 1, 2, 4, 7, 8, 14

Faktor bagi 64 = 1, 2, 4, 8, 16, 32

 

Jadi… Faktor sepunya bagi 20, 44, 56, 64 ialah :

 

1, 2, 4

 

FAKTOR SEPUNYA TERBESAR (FSTB)

 

Tentukan faktor sepunya terbesar bagi :

 

20, 44, 56, 64

 

Faktor bagi 20 = 1, 2, 4, 5, 10, 20

Faktor bagi 44 = 1, 2, 4, 11, 22, 44

Faktor bagi 56 = 1, 2, 4, 7, 8, 14

Faktor bagi 64 = 1, 2, 4, 8, 16, 32

 

Jadi… Faktor sepunya terbesar bagi 20, 44, 56, 64 ialah :

 

 

Semoga perkongsian ini dapat membantu pelajar di luar sana !

KUADRATIK NI SENANG JE

Assalamualaikum & Salam sejahtera…

 

Hari ni Cikgu Hana nak berkongsi tentang subjek MATEMATIK iaitu topik KUADRATIK.

 

Topik KUADRATIK ni boleh tahan susahnya ya. Ramai juga pelajar buat MISTAKE dekat topik ni.

Dalam matematikpersamaan kuadratik ialah satu persamaan polinomial berkuasa dua.

Kuasa yang tertinggi bagi pembolehubah kuadratik ialah 2. Kuadratik mesti berkuasa 2 sahaja tidak boleh 3, 4 & selebihnya , hihi…

 

Dalam kuadratik pelajar harus tahu & juga harus ingat 3 benda ni :

  • Ungkapan
  • Persamaan
  • Penyelesaian

Bagaimana pula untuk selesaikan kuadratik bentuk lazim ? Pelajar ingin tahu ?

 

Di bawah ini terdapat video bagaimana nak selesaikan kuadratik bentuk lazim & pelbagai lagi , jom tonton sama-sama…

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk pelajar…

Promosi Home Tuition Impact Results 2020

Pssst… Ibu Bapa Prihatin kat luar sana… Apa IMPIAN anda 2020 ni?
.
.
Jom capai impian 2020 untuk lihat anak anda lebih cemerlang & bersemangat belajar!
.
Dah masuk tahun baru 2020… tak kan anda nak tengok anak masih di tahap sama & jadi pelajar biashe-biashe je…
.
.
Kita sebagai ibu bapa pasti nak anak kita muka happy je bila belajar atau ulangkaji kat rumah..
.
Nampak seronok dan semangat je nak belajar..
Kan… kan…??
.
.
Biasanya bila anak seronok belajar, prestasi akan meningkat naik.
.
Nak kami bantu anak anda seronok belajar?

.
.
“Alhamdulillah… lepas 2 bulan saja, prestasi anak dah meningkat!”- Puan Marina, Subang Bestari.
.
Sofia, seorang pelajar yang pemalu & pendiam… merupakan anak kepada Puan Marina.
.
Disebabkan sikap pemalu tersebut, Sofia kurang bergaul dalam kumpulan yang besar & segan bertanya… menyebabkan dia agak ketinggalan dalam pelajaran.
.
Di rumah pula, Puan Marina sering bekerja outstation dan sering tiba ke rumah agak lewat. Jadi agak sukar untuk hantar & ambil ke pusat tuisyen atau mengajar sendiri anak di rumah.
.
Puan Marina mengambil langkah bijak apabila mengambil home tuition yang amat membantu Sofia belajar dengan lebih fokus, seronok dan selesa… sampai boleh nampak prestasinya meningkat tak sampai 2 bulan lagi.
.
.
Nak baca lagi kisah peningkatan prestasi pelajar kami?
https://cmnacademy.com/category/kisah-inspirasi/
.
.
Kami nak cerita sikit la kelebihan home tuition CMN Academy ni…
.
Macam mana ye kami boleh bantu anda & anak anda?
.
 Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
.
 Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
.
 Masa yang lebih Fleksibel
.
 Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
.
 Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
& banyak lagi!!
.
.
Sempena Tahun Baru 2020…
.
Kami nak beri hadiah kepada ibu bapa yang nak sangat anak mereka dapat meningkat prestasi dengan bantuan home tuition…
.
Nak ke hadiah?
.
.
Kepada 50 pendaftaran awal… sebelum 31 Januari 2020,
PERCUMA 1 Sesi* Home Tuition bernilai RM2500
.
.
Tambahannnnnn hadiah!!!
.
Nak lagi tak??
.
.
Kami bagi kepada 10 pendaftaran awal sebelum 15 Januari 2020,
PERCUMA Buku Nota Limited Edition ”Be The Legend” bernilai RM200
.
.
Nak tahu lebih lanjut & daftar sekarang??
.
Klik www.wasap.my/601115775761/IR2020
.
.
Tutor kami yang Best…TERHAD tau. Rebut sekarang!
.


#hometuition2020
#anakcemerlang2020
#CMNAcademy
#upsr2020
#pt32020
#spm2020
#stpm2020
#upkk2020
#psra2020
#akademik
#funlearning
#ImpactResults
#azam2020
#impian2020

PROMOSI 12.12 !!!

  • [SALE 12:12] HOME TUITION AKADEMIK & MENGAJI 2020. PENDAFTARAN DIBUKA SEKARANG!
    .
    .
    Anda ada ISU ini?
    .
    .
     
  •  Anak jenis yang kurang boleh tumpu perhatian atau malu bertanya dalam kelas yang ramai…
    .
  • Anak malas atau bosan ke sekolah kerana pencapaian yang kurang memberangsangkan…
    .
  •  Anda tak dapat ajar anak di rumah kerana kekangan masa, tidak tahu cara yang betul atau tidak tahu silibus…
    .
    atau…
    .
    .
  • Ibu atau bapa anda teringin nak mengaji, tapi anda tiada masa untuk hantar & ambil dari kelas kerana bekerja…
    .
  •  Anda atau ibu bapa segan mengaji di surau kerana tak pandai mengaji & ramai orang…
    .
  •  Mengaji di surau, tapi kejap pergi, kejap tak…
    .
  • Anak main-main bila anda yang ajar mengaji, atau anda tak berapa yakin/tahu…
    .
  • Anda dan keluarga nak privasi untuk mengaji & mudah bertanya soalan yang berkenaan kepada tutor…
    .
    .
    .
    Kami boleh bantu anda, anak & keluarga.
    .
    Bagaimana?
    .
    .
  •  Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
    .
  •  Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
    .
  •  Masa yang lebih Fleksibel
    .
  •  Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
    .
  •  Lebih komited – ada jadual & berbayar.

    Dan banyak lagi..
    .
    .
    ‼️Sempena SALE 12:12,
    .
    kami tawarkan anda Baucer PERCUMA sehingga RM70 bagi setiap pendaftaran* 😲🎉
    .
    untuk sesi Home Tuition 2020 atau Mengaji di Rumah 2020
    .
    sebelum 20 Disember 2019!
    .
    .
    Tutor TERHAD. Rebut sekarang!
    Promosi akan berakhir dalam masa 1 minggu 
    .
    .
    #hometuition2020
    #mengajidirumah2020
    #quranichomebased2020
    #anakcemerlang2020
    #CMNAcademy

Adik Athirah lebih fokus selepas ambil Home Tuition!


Puan Aniza yang menetap di Seksyen 8, Bangi mengambil perkhidmatan di sebuah pusat tuisyen di luar untuk anaknya yang bernama Athirah sejak dari tingkatan tiga lagi. Tetapi anaknya kurang fokus semasa belajar di pusat tuisyen kerana guru pusat tuisyen tersebut mengajar secara beramai-ramai .

 

Sebelum mengambil Home Tuition, keputusan adik Athirah biasa-biasa sahaja dan Puan Aniza mencari guru untuk datang ke rumah kerana ia lebih mudah untuk anaknya belajar secara one-to-one dan lebih fokus apa yang dipelajari. Adik Athirah yang berumur 16 tahun mengambil subjek Matematik dengan Home Tuition CMN. 

 

Tutor Maslinda banyak membantu adik Athirah semasa sesi pembelajaran sehingga adik Athirah mempunyai peningkatan dalam subjek Matematik baru-baru ini. Tutor banyak memberi tunjuk ajar dan latih tubi kepada Athirah bagaimana untuk menjawab soalan-soalan peperiksaan sebenar.

 

Puan Aniza bersyukur kerana anaknya menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan sejak mengambil perkhidmatan Home Tuition dengan pihak kami. Kami juga berasa gembira dengan pencapaian adik Athirah.

Kami mendoakan adik berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan akhir tahun dan SPM 2020 pada masa akan datang.

 

 

 

 

 

 

Peningkatan Dalam Keputusan Peperiksaan Adik Addeen Yang Membanggakan

Hai, Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.

Kami meneruskan perjalanan kami melawat pelajar-pelajar yang mempunyai peningkatan dalam pembelajaran mereka. Pada kali ini kami melawat ke rumah Puan Nurulaf’idah, ibu kepada adik Addeen di Taman Saujana Impian, Kajang. Addeen akan menduduki peperiksaan PT3 pada tahun hadapan. Jadi sebagai persediaan awal, ibunya mengambil home tuition subjek Matematik dan Sains untuk anaknya.

 

Puan Nurulaf’idah mengetahui berkenaan dengan home tuition ini melalui Facebook, dan telah menggunakan perkhidmatan home tuition kami dari Addeen berada di Darjah 5 hingga berada di Tingkatan 2 iaitu sehingga sekarang. Sebelum ini, Puan Nurulaf’idah pernah menghantar Addeen ke pusat tuition. Tetapi, pusat tuition tersebut menggabungkan pelajar Tingkatan 1 hingga Tingkatan 3. Disebabkan pelajar Tingkatan 3 akan menduduki peperiksaan PT3, jadi guru lebih memberikan fokus dan penekanan untuk mereka. Di sekolah pula, Addeen tidak terlalu fokus disebabkan oleh gangguan rakan-rakannya.

 

Jadi, Puan Nurulaf’idah lebih suka Addeen belajar di rumah supaya dia lebih fokus tanpa ada apa-apa gangguan yang boleh memberi kesan kepada pembelajarannya. Beliau juga berkata, antara kelebihan pembelajaran secara one to one adalah cikgu dapat mengenalpasti kelemahan pelajar dan boleh membantu memperbaiki serta mengatasinya dengan cara yang tersendiri.

 

Cikgu Ashil sering melakukan latih tubi yang berterusan dalam subjek Matematik dan Sains kerana kelemahan Addeen ialah dia kurang melakukan latihan. Cikgu juga menyediakan video cara jalan penyelesaian dalam subjek-subjek yang diajar supaya Addeen dapat merujuk kepada video tersebut ketika berada di luar masa home tuition. Jadi ini sangat membantu dalam pembelajaran Addeen.

 

Alhamdulillah… adik Addeen menunjukkan peningkatan dalam subjek Matematik. Dari gagal, adik Addeen berjaya mendapat B dalam peperiksaan pertengahan tahun. Adik Adden juga sudah boleh membuat latihan sendiri tanpa terlalu bergantung semata-mata kepada cikgu.

 

Diucapkan selamat berjaya kepada adik Addeen dalam peperiksaan akan datang terutamanya dalam peperiksaan PT3 yang akan diduduki pada tahun hadapan.

 

Tips SKOR ‘A’ Matematik UPSR

Hai assalamualaikum semua, bagaimana peperiksaan UPSR setakat ini?

Senang ke susah?

Haaaa..

Jangan difikir lagi ya soalan yang sebelum ni, kosongkan minda dan terus fokus pada subjek akan datang.

Jom kita fokus pada subjek Matematik pula ya..

1. Operasi asas masih belum kuasai

Operasi asas ini merujuk kepada operasi tambah, tolak, darab dan bahagi. Operasi asas ini telah dipelajari sejak dari Tahun Satu lagi. Sepatutnya tidak ada lagi masalah dalam hal ini.

Jika kamu masih belum kuasai operasi asas ini, ia merupakan satu masalah yang sangat besar.

Bagi masalah ini, perbanyakan latih tubi soalan yang melibatkan operasi asas.

2. Belum hafal sifir

Sifir adalah nadi dalam Matematik.

Seawal tahun Dua lagi sifir ini telah diperkenalkan. Namun, masih ada murid tahun Enam yang tidak kuasai sifir ini dengan baik.

Jika masalah ini berlaku, adik-adik boleh usahakan cara lain dengan menggunakan kaedah kotak magik ataupun kotak sifir.

Contoh sifir mudah ingat :

3. Belum kuasai tajuk mudah

Bagi subjek Matematik tahun Enam, ada beberapa tajuk mudah yang wajib untuk awak kuasai. Ia boleh diumpamakan seperti markah percuma buat para calon.

Antara tajuk mudah ini adalah tajuk Koordinat, Nisbah dan Kebolehjadian.

Pastikan adik-adik semua sudah kuasai kesemua tajuk ini. Wajib untuk dapat markah penuh bagi soalan-soalan yang melibatkan tajuk-tajuk ini.

4. Belum kuasai 4P

Kemahiran 4P adalah kemahiran wajib dalam UPSR.

4P ini merujuk kepada pecahan, peratus, perpuluhan dan penukaran unit.

Jika awak semua masih belum kuasai kemahiran ini dengan baik, kamu semua perlu membuat latih tubi supaya lebih mahir.

Sangat rugi jika tidak menguasai topik-topik berikut kerana topik itu sangat mudah untuk mendapat markah.

 

Kami sertakan video ini berkenaan soalan-soalan Matematik UPSR bersama Cikgu Aisamuddin 😃

 

Jangan lupa buat latihan ya, InshaAllah kejayaan milik anda semua 😉

Terima kasih.

Sumber Rujukan : /mobile/tip/tip-belajar/tip-skor-a-matematik-upsr-mak-ayah-wajib-ambil-tahu-perkara-ini-1.927119

 

Teknik Visual Untuk Memahami Topik Pecahan Dalam Matematik

Semoga perkongsian ringkas ini memberikan manfaat kepada mereka yang baru nak belajar pecahan.

 

Soalan ini umumnya mudah.

Tetapi penambahan pecahan adalah tidak semudah seperti menambah 2 + 3 = 5.

Dan itu sebab nya, kesilapan umum yang sering dilakukan adalah dengan menambah penyembut dan pengangka secara terus, dimana 
1+1 = 2 dan
2+3 = 5 maka

1/2 + 1/3 = 2/5.

Ini adalah kesalahan umum yang sering dilakukan.

 

 

 

Dan apabila tiba diperingkat ini, masalah yang timbul adalah;

1. Mengapa pecahan 1/2 didarabkan dengan 3
2. Mengapa pula pecahan 1/3 didarabkan dengan 2?
3. Mengapa penyebut perlu sama?

Untuk memberikan pemahan secara visual, penggunaan rajah ringkas adalah amat menarik untuk merungkai misteri ini.

 

Dimulakan dengan melukis dua rajah Segiempat tepat.

 

 

Pastikan kedua dua rajah TIDAK dibahagikan secara mengufuk ataupun secara mencancang.

Kalau 1/2 diwakili dengan melukiskan garisan mencancang, maka pecahan 1/3 harus dilukis dengan garisan mengufuk. Kemudian lorekkan kawasan yang mewakili pecahan tersebut.

 

Gabungkan kedua kedua rajah ini.

 

Sumber: Tutor Rajinder