Nak Hadam Subjek Kimia Susah? Lakukan Tips Mudah Ini Untuk Belajar Kimia.

23 September 2020- Team Funtastic dari CMN Academy berkesempatan berkongsi dalam Seminar BEST SPM (Funtastic  Kimia) untuk pelajar SPM di Sekolah Menengah Teknik Tuanku Jaafar bersama lebih kurang 90 orang pelajar SPM.

Cikgu Ruzanna Manap atau nama manja Cikgu Zanna, speaker Funtastic Kimia berkongsi tentang salah satu topik menarik dalam Kimia iaitu ‘Chemical Bonding’.

Pada permulaannya, suasana pelajar agak pasif kerana dalam keadaan ‘social distance’.

Walaubagaimanapun, apabila ‘warm up’ dengan aktiviti ice-breaking bersama Coach Isa, alhamdulillah.. Kesannya sangat positif dan superb. Maklum la bila terkena penangan Cikgu Zanna kan.

Tidak dinafikan cabaran ketika satu dunia di landa Virus Covid 19, namun ianya tidak mematahkan semangat yang ada untuk teruskan penyampaian ilmu kepada anak pelajar yang bakal menduduki SPM pada tahun 2020.

Semangat anak pelajar SMTTJ ini sangat luar biasa. Ya lah..pastinya nak Skor Beyond A untuk pencapaian SPM. Di tambah lagi pembelajaran sebelum ini tergendala.

Sekolah ditutup ekoran kes Virus Covid 19. Namun kami amat yakin pembelajaran di rumah tetap diteruskan pada ketika itu.

Respon yang diberikan oleh pelajar sewaktu bengkel ini berlangsung sangat baik. Lebih-lebih lagi dengan adanya hos yang menceriakan suasana iaitu Coach Isa yang merupakan Trainer CMN Academy.

Keadaan tidak suram dan anak pelajar nampaknya sudah bersiap sedia untuk berada di momentum bagi menghadapi peperiksaan SPM.

Masakan tidak, peluang menyertai Seminar BEST ini adalah PERCUMA kerana ditaja 100% oleh Universiti of Cyberjaya dalam Kempen #YakinSebelumSPM.

Anak-anak pelajar tidak perlu mengeluarkan sebarang bayaran, tapi hanya perlu siap sedia untuk tambah pengetahuan dan belajar aplikasikan teknik-teknik pintas dan pantas dari Cikgu Zanna.

Gaya pengajaran Cikgu Zanna gunakan amat menarik minat pelajar. Lihat gambar diatas, gayanya seperti peninju dah bertangankan sarung merah besar begitu kan 😃

Ini adalah teknik penyampaian yang digunakan oleh Cikgu Zanna bagi membantu pemahaman anak pelajar dengan lebih senang, cepat dan mudah.

Anak pelajar sangat teruja dengan gaya persembahannya. Respon yang dberikan oleh mereka sangat bagus yang mana menandakan mereka faham dan teruja dengan bengkel yang diadakan.

Cikgu Zanna juga turut pantau anak pelajar dari meja ke meja untuk perhatikan sama ada apa yang di sampaikan olehnya dapat di aplikasikan oleh anak pelajar SMTTJ ini.

Cara begini sangat membantu anak pelajar yang tidak dapat ‘capture’ atau pun tidak faham sesetengah perkara yang di sampaikan. Ianya lebih memudahkan pelajar untuk terus bertanya dan dapatkan jawapan terhadap persoalan yang tidak terjawab oleh mereka.

Jelas sekali gelagat anak pelajar yang sangat teruja dengan gaya pembelajaran yang disampaikan. Jari masing-masing seperti menari mengikut rentak. Formula yang disampaikan sangat mudah untuk diaplikasi.

Selesai sahaja Seminar BEST SPM, tidak ketinggalan juga feedback terbaik dari anak pelajar yang menyatakan belajar dengan Cikgu Zanna dapat memudahkan, menambahkan dan membantu kefahaman mereka mengenai ikatan kimia. Bukan itu sahaja, note-note kecil dibawah diberikan:

Alhamdulillah sambutan yang hangat di kalangan sekolah-sekolah secara offline dan online sangat mengujakan.

 

Terkini Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) telah mula dilaksanakan. Keadaan ini membantutkan sedikit untuk bergerak ke sekolah. Jadi, peluang untuk sertai kelas secara online masih diteruskan.

Jom Tonton Tips Mudah Untuk Belajar Kimia. Pasti selepas ini adik-adik lebih mudah untuk faham subjek ini.

Klik di sini Tips Mudah Belajar Kimia.

Nak join Seminar BEST SPM khusus untuk subjek Kimia & Addmaths seperti yang Cikgu Zanna ajar di SMTTJ dengan Diskaun 50% Sempena Bulan Trial SPM?

Klik link Nak Join Seminar BEST SPM

Bonus untuk Pelajar SPM rasai kehangatan Seminar Best SPM 2020. Klik pada gambar dan Subscribe Video.

 

Bagi pihak sekolah yang ingin mendapatkan Tajaan dari University of Cyberjaya boleh whatsapp ‘TajaanSekolahBESTSPM’ ke 011-13172015.

Yakin Sebelum SPM ✅

Spread the love