CABARAN SKOR ‘A’ SAINS UPSR: KEMAHIRAN MENTAFSIR DATA [TUJUAN]

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

 

Hari ini saya nak berkongsi mengenai cabaran skor A sains UPSR  iaitu kemahiran mentafsir data [TUJUAN]

 

Soalan Tujuan adalah salah satu soalan yang sering disoal dalam Kertas 2 Sains UPSR untuk membantu Calon bagi mendapatkan markah MUDAH dalam Sains Kertas 2. Calon boleh mendapat markah dengan Mudah kerana aras soalan Tujuan berada di aras sederhana. Hanya Kemahiran Mentafsir data diuji dalam soalan tujuan.

 

Dalam sesuatu eksperimen, TUJUAN sesuatu eksperimen dibuat adalah untuk membuktikan hubungan antara dua pemboleh ubah.

 

Soalan diuji untuk melihat sama ada Calon dapat mengkaji pengaruh diantara pemboleh ubah dimanipulasikan (PM) terhadap pemboleh ubah bergerak balas (PB). Soalan tujuan termasuk dalam Kemahiran Proses Sains (KPS) : Mentafsir data.

✎ Contoh Soalan

🔘 Apakah tujuan penyiasatan di atas

🔘 Apakah matlamat eksperimen di atas

🔘 Nyatakan tujuan/matlamat bagi penyiasatan/eksperimen di atas

✎ Cara Menulis Jawapan

🔘 Untuk Menyiasat Hubungan Diantara ……Perkara yang diubah (PM).…. dengan …Perkara yang diubah (PB)……

🔘 Untuk Mengkaji Hubungan Diantara ……Perkara yang diubah (PM).…. dengan …Perkara yang diubah (PB)……

 

✎ KESALAHAN UMUM MENJAWAB SOALAN TUJUAN

 Calon menyatakan tujuan dengan ayat kefahaman sendiri (Sayang Cikgu Bahasa Melayu) 
Jawapan Salah ✘ ➳ Tujuan Penyiasatan ini ialah untuk mengkaji anak ayam dan bulan
Jawapan Betul  ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara bilangan bulan dengan jumlah anak ayam.

 

 Calon menyatakan jawapan dalam bentuk hubungan 
Jawapan Salah ✘ ➳ Semakin besar kotak semakin besar isipadu
Jawapan Betul  ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara saiz kotak dengan jumlah isipadu kotak.

 

 Jawapan terpesong dari kehendak SOALAN 
Jawapan Salah ✘ ➳ Dua kereta api yang berbeza jenis
Jawapan Betul  ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara jenis keretapi dengan kelajuan kereta api (km/j)

 

 Calon tidak dapat mengenal pasti pemboleh ubah 
Jawapan Salah ✘ ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara jenis haiwan dengan makanan sehari
Jawapan Betul  ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara saiz haiwan dengan jualah makanan diperlukan sehari

 

 Calon meletakkan pola atau corak dalam tujuan
Jawapan Salah ✘ ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara bertambahnya mentol dengan bertambah kecerahan
Jawapan Betul  ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara bilangan mentol dengan kecerahan mentol.

 

 Calon salah menulis salah satu pemboleh ubah 
Jawapan Salah ✘ ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara jenis kenderaan dengan kelajuan kereta api
Jawapan Betul  ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara jenis kereta api dengan kelajuan kereta api.

 

 Calon menulis data yang tidak diberikan 
Jawapan Salah ✘ ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara bilangan murid dengan bilangan meja
Jawapan Betul  ➳ Untuk menyiasat hubungan diantara panjang jari murid dengan ukuran panjang meja (jengkal)

 

Semoga perkongsian ini dapat membantu murid yang lemah dalam Mata pelajaran Sains untuk mendapatkan markah MUDAH semasa menjawab soalan TUJUAN

 

Kredit : PHT Cikgu Shahrul

 

Cuti sekolah dah bermula

 

Ibu bapa masih belum ada plan untuk mengisi masa lapang anak-anak pada hari cuti nanti ❓❓❓

 

Nak anak-anak spend masa lapang dengan aktiviti yang berfaedah, menyeronokkan dan pastinya menambah ilmu pengetahuan ?

 

KAMI ADA BERITA BAIK UNTUK IBU BAPA DI LUAR SANA 📢📢📢

 

Sempena cuti sekolah kami ada menganjurkan beberapa program untuk bantu anak anda minat belajar dalam subjek MATH & SAINS iaitu…

 

Program Cuti Sekolah (PCS) yang bakal mengubah persepsi anak anda terhadap pembelajaran 

 

Pendaftaran masih dibuka ‼ Tempat adalah terhad ‼ 

[Nota] Sains UPSR: Proses Hidup Manusia

⭕ NOTA SAINS : PROSES PERNAFASAN MANUSIA ⭕

 

1. PERNAFASAN MANUSIA

▪ Bernafas merupakan satu proses hidup manusia. Manusia menggunakan hidung, trakea dan juga paru-paru untuk bernafas. Paru-paru ialah organ pernafasan yang menjalankan pertukaran oksigen dan karbon dioksida.

 

Organ Yang Terlibat Semasa Bernafas :

▪ HIDUNG

▪ TRAKEA

▪ PARU-PARU

 

Proses semasa manusia menarik nafas :

🔘 Udara masuk dari : Hidung 👉🏻 Trakea 👉🏻 Paru-paru

 

🔘 Apabila manusia menyedut udara masuk ke dalam badan :

Paru-paru mengembang.

Dada naik dan mengembang.

Diafragma mengendur dan turun ke bawah.

 

🔘 Apabila manusia mengeluarkan udara dari badan :

▪ Paru-paru mengecut.

▪ Dada menurun dan mengempis.

▪ Diafragma mengecut dan naik ke atas.

 

🔘 Udara yang dihembus keluar dari paru-paru mengandungi banyak karbon dioksida.

 

🔘 Kadar pernafasan ialah bilangan pergerakan dada naik dan turun setiap satu minit.

 

🔘 Apabila seseorang aktif, kadar pernafasannya meningkat kerana dia memerlukan tenaga yang banyak.

 

2. PERKUMUHAN

▪ Perkumuhan merupakan satu proses penyingkiran hasil bahan buangan dari tubuh badan.

▪ Bahan buangan akan memudaratkan kesihatan jika tidak disingkirkan daripada tubuh badan.

 

Terdapat TIGA organ perkumuhan :

GINJAL

PARU-PARU

KULIT

 

Setiap organ mengumuhkan hasil perkumuhan yang berlainan iaitu :

Ginjal

▪ Ginjal menyingkirkan hasil buangan dalam bentuk air kencing, urea dan garam.

Paru-paru

▪ Paru-paru membebaskan karbon dioksida dan wap air.

Kulit

▪ Kulit menyingkirkan hasil buangan dalam bentuk peluh, air berlebihan dan garam.

 

3. PENYAHTINJAAN

▪ Penyahtinjaan merupakan satu proses menyingkirkan sisa makanan keluar melalui dubur sebagai tinja.

▪ Tinja ialah sisa makanan yang tidak dapat dihadam oleh perut kita.

▪ Jika penyahtinjaan tidak disingkirkan, bahan tersebut akan berkumpul dalam tubuh badan kita. Ia boleh menyebabkan kesihatan kita terganggu.

▪ Penyahtinjaan adalah penting untuk mengekalkan kesihatan tubuh badan kita.

 

Pelbagai penyakit boleh berlaku sekiranya penyahtinjaan tidak berlaku, antaranya ialah :

❌ Kita boleh menghidapi masalah batu karang atau kencing berdarah.

❌ Kita boleh menghidapi masalah usus tersumbat atau kanser usus.

 

4. GERAK BALAS TERHADAP RANGSANGAN

▪ Manusia bergerak balas terhadap rangsangan. Rangsangan ialah perubahan yang dapat dikesan oleh manusia.

 

Manusia dapat merangsang dan bergerak balas dengan menggunakan LIMA deria :

▪ KULIT

▪ MATA

▪ TELINGA

▪ HIDUNG

▪ LIDAH

 

Kulit

▪ Kulit bergerak balas terhadap panas dan sejuk.

Mata

▪ Mata bergerak balas terhadap penglihatan.

Telinga

▪ Telinga bergerak balas terhadap bunyi.

Hidung

▪ Hidung bergerak balas terhadap bau.

Lidah

▪ Lidah bergerak balas terhadap rasa.

 

5. PEMBIAKAN

▪ Pembiakan ialah satu proses melahirkan anak atau baka.

▪ Manusia perlu membiak untuk menambahkan bilangan dan memastikan spesies manusia terus wujud di dunia ini.

 

Anak-anak akan mewarisi ciri-ciri persamaan daripada ibu bapa mereka, seperti :

▪ Warna kulit.

▪ Jenis rambut.

▪ Rupa paras.

6. TABIAT BURUK YANG MENGANCAM PROSES HIDUP MANUSIA

▪ Tabiat buruk akan mengganggu proses hidup manusia.

 

Contoh tabiat buruk ialah :

▪ MEROKOK

▪ MINUM MINUMAN BERALKOHOL

▪ MAKAN MAKANAN BERLEMAK

▪ PENYALAHGUNAAN DADAH

▪ MENGHIDU GAM

 

Kesan daripada melakukan tabiat buruk tersebut akan menyebabkan :

Merokok

▪ Merosakkan peparu.

Minum Minuman Beralkohol

▪ Kesukaran berjalan dengan betul dan penglihatan yang kabur.

Makan Makanan Berlemak

▪ Menyebabkan diabetes.

Penyalahgunaan Dadah

▪ Kerosakan otak dan halusinasi

Menghidu Gam

▪ Halusinasi dan pening.

7. AMALAN HIDUP SIHAT

▪ Kita perlu mengamalkan gaya hidup sihat untuk menjaga kesihatan tubuh badan.

 

Contoh amalan gaya hidup sihat :

▪ Mengambil makanan yang sihat.

▪ Menjalani pemeriksaan kesihatan berkala.

▪ Beriadah.

▪ Tidur yang mencukupi.

▪ Minum lapan gelas air sehari.

 

Semoga bermanfaat !

 

Jika anda perlukan nak tingkatkan lagi kefahaman Sains, boleh join Tuisyen Sains UPSR secara Online KLIK DI SINI

 

PEMFAKTORAN DAN PECAHAN ALGEBRA

MATEMATIK TINGKATAN 2 – BAB 2 (PEMFAKTORAN DAN PECAHAN ALGEBRA)

 

KEMBANGAN

Kembangan ialah hasil pendaraban satu atau dua ungkapan algebra dalam kurungan.

CONTOH 1

CONTOH 2

 

PEMFAKTORAN

Pemfaktoran adalah suatu proses mencari faktor untuk satu sebutan atau ungkapan algebra. Pemfaktoran ialah songsangan kepada kembangan.

CONTOH 1

CONTOH 2

PENAMBAHAN DAN PENOLAKAN PECAHAN ALGEBRA

Sebelum menambah atau menolak dua pecahan algebra, pelajar harus menyemak penyebutnya dahulu. Pastikan kedua-dua pecahan algebra mempunyai penyebut yang sama.

CONTOH 1

CONTOH 2

PENDARABAN DAN PEMBAHAGIAN PECAHAN ALGEBRA

Pendaraban dan pembahagaian pecahan algebra adalah sama seperti yang dilakukan kepada pecahan integer. Laksanakan pemfaktoran kepada ungkapan jika perlu sebelum pendaraban dan pembahagian dilakukan.

CONTOH 1

CONTOH 2

FAKTOR SEPUNYA DAN FAKTOR SEPUNYA TERBESAR (FSTB)

Assalamualaikum & Salam sejahtera,

.

.

Untuk memudahkan pelajar bagi menjawab soalan berkaitan dengan FAKTOR SEPUNYA DAN FAKTOR SEPUNYA TERBESAR (FSTB) pelajar hanya perlu ingat SIFIR sahaja.
.
Faktor Sepunya (common factors) beberapa nombor bulat adalah nombor yang merupakan faktor setiap nombor-nombor tersebut.
.
Faktor Sepunya Terbesar, FSTB (Highest Common Factor, HCF) beberapa nombor yang diberi adalah nombor terbesar yang merupakan faktor setiap nombor-nombor tersebut.

FAKTOR SEPUNYA

 

Senaraikan semua faktor sepunya bagi :

 

20, 44, 56, 64

 

Faktor bagi 20 = 1, 2, 4, 5, 10, 20

Faktor bagi 44 = 1, 2, 4, 11, 22, 44

Faktor bagi 56 = 1, 2, 4, 7, 8, 14

Faktor bagi 64 = 1, 2, 4, 8, 16, 32

 

Jadi… Faktor sepunya bagi 20, 44, 56, 64 ialah :

 

1, 2, 4

 

FAKTOR SEPUNYA TERBESAR (FSTB)

 

Tentukan faktor sepunya terbesar bagi :

 

20, 44, 56, 64

 

Faktor bagi 20 = 1, 2, 4, 5, 10, 20

Faktor bagi 44 = 1, 2, 4, 11, 22, 44

Faktor bagi 56 = 1, 2, 4, 7, 8, 14

Faktor bagi 64 = 1, 2, 4, 8, 16, 32

 

Jadi… Faktor sepunya terbesar bagi 20, 44, 56, 64 ialah :

 

 

Semoga perkongsian ini dapat membantu pelajar di luar sana !

FUNTASTIC SAINS : PENGAWETAN MAKANAN

PENGAWETAN MAKANAN (SECOND RULE)

 

Pengawetan makanan ialah kaedah pemprosesan makanan yang boleh menghalang atau melambatkan proses hidup mikroorganisma.

Tujuan pengawetan makanan: supaya tahan lebih lama dan tidak mudah rosak.

 

KAEDAH-KAEDAH PENGAWETAN MAKANAN :

  1. Pendidihan
    1. Proses memanaskan makanan pada suhu yang tinggi.
    2. Suhu yang tinggi dapat membunuh banyak mikroorganisma.­  ‎  
  2. Penjerukan
    1. Proses merendam makanan di dalam cuka, larutan gula dan garam.
    2. Penjerukan mengurangkan kandungan air dalam makanan, menjadikan keadaan tidak sesuai untuk mikroorganisma membiak.
  3. Pembungkusan vakum
    1. Proses mengeluarkan semua udara daripada bekas atau pembungkus makanan.
    2. Ketiadaan udara menyebabkan bakteria dan kulat tidak boleh membiak.
  4. Pempasteuran
    1. Proses pemanasan makanan sehingga suhu tertentu untuk beberapa ketika dan diikuti dengan pendinginan segera.
  5. Pengeringan
    1. Kaedah mengeluarkan atau menyingkirkan kebanyakan air daripada makanan.
    2. Makanan boleh dikeringkan di bawah cahaya matahari.
    3. Ketiadaan air menyebabkan mikroorganisma akan mati.
  6. Pengasinan
    1. Menggunakan garam bagi menyingkirkan kelembapan pada makanan.
  7. Pendinginan
    1. Kaedah menyimpan makanan di dalam persekitaran bersuhu kurang dari 180C.
    2. Suhu rendah menyebabkan mikroorganisma kurang aktif dan lambat membiak.
  8. Penyejukbekuan
    1. Kaedah menyimpan makanan pada suhu takat beku (00C) dan ke bawah.
  9. Pelilinan
    1. Proses menyalut buah dan sayuran dengan lilin cair untuk mencegah pertumbuhan mikroorganisma di permukaannya.
  10. Pengetinan dan pembotolan
    1. Proses mendidihkan makanan untuk membunuh mikroorganisma. Makanan kemudiannya disejukkan dan dimasukkan ke dalam bekas kedap udara.
    2. Pemanasan pada suhu didih dapat membunuh kebanyakan bakteria aktif tanpa merosakkan rasa dan nilai nutrisi makanan itu.
  11. Penyalaian
    1. Kaedah mengeringkan makanan dengan cara mengasapnya untuk satu tempoh yang agak lama.
    2. Boleh membantutkan pertumbuhan mikroorganisma.

 

 

 

 

Sains UPSR : Kemahiran Mengenalpasti Pembolehubah

Dah cuti sekolah laa…

Selamat Tahun Baru Cina kepada rakan yang menyambutnya.

 

Jom kita ulangkaji salah satu Kemahiran Proses Sains (KPS) Mengawal Pemboleh Ubah.

 

Kenapa Pelajar UPSR 2020 perlu kuasai topik Pembolehubah?

Pelajar akan dapat kuasai & jawab soalan TUJUAN, PEMERHATIAN, INFERENS, HIPOTESIS dan KESIMPULAN dengan betul, bila sudah kuasai topik ini.

 

 

Jom kita terus ke topik sebenar.

Apa itu pembolehubah?

 

Ada 3 Jenis Pemboleh Ubah:

 

➊ Pemboleh ubah Dimanipulasi (PM)

Pemboleh Ubah dimanipulasi (PM) adalah perkara yang perlu diubah / ditukar / dibezakan dalam satu eksperimen. Jika tidak diubah / ditukar / dibezakan eksperimen tidak akan berjaya dan ini biasanya menjadi sesuatu yang berbeza dari awal eksperimen. Fakta pemboleh ubah dimanipulasi (PM) boleh digunakan sebagai Inferens.

 

➋ Pemboleh ubah Bergerak balas (PB)

Pemboleh ubah Bergerak balas (PB) adalah Hasil Eksperimen atau Keputusan Penyiasatan yang kita cari. Di akhir penyiasatan, hasil eksperimen yang diukur perlu ditulis Sebagai (PB).. Jadi Pemerhatian perlu dimulakan dengan berdasarkan Pemboleh ubah bergerak balas (PB)

 

➌ Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM)

Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM) adalah Perkara yang perlu disamakan supaya tidak mempengaruhi keputusan eksperimen. Eksperimen akan terganggu jika semua perkara diubah dan menghasilkan keputusan yang Salah..

 

 

SYARAT-SYARAT MENULIS PEMBOLEH UBAH.

 

⑴ Secara umumnya, untuk menulis sesuatu pemboleh ubah ianya mengandungi dua perkara iaitu PARAMETER dan OBJEK. Parameter adalah Ciri bagi pemboleh ubah tersebut.. Pastikan pemboleh ubah kita lengkap dengan parameter untuk mengelakkan kehilangan markah.

⑵ Pemboleh ubah = PARAMETER + OBJEK.. Jika salah satu tidak ada maka jawapan Pemboleh Ubah tidak akan diterima..

⑶Contoh – contoh PARAMETER + OBJEK:

 Isipadu + Air yang tinggal
 Masa + Ais melebur
 Panjang + Kain
 Suhu + Udara kandang
 Kuantiti + Anak ayam
 Jenis + Permukaan
 Bilangan + Tuala
 Baka + Kambing
 Tempoh + Air mendidih
 Jarak + sumber cahaya dari objek
 Keadaan + Tanah
 Kecerahan + Mentol
 Kehadiran + Udara dan Air
 Saiz + Ladang
 Warna + Bola

 

Contoh soalan:

Apakah PEMBOLEH UBAH dimanipulasi dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH Bergerakbalas dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH dimalarkan dalam penyiasatan ini?
Tuliskan dua maklumat yang dikenal pasti dalam penyiasatan ini
Berikan satu maklumat dalam penyiasatan ini?

 

CONTOH JAWAPAN SOALAN PEMBOLEH UBAH

 

① Pembolehubah tiada parameter.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Air dipanaskan
Jawapan Betul  Masa Air dipanaskan

 

② Pembolehubah ditulis bersama pola/corak perubahan.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Saiz Ayam semakin Bertambah
Jawapan Betul  Saiz Ayam

 

③ Tidak tahu kedudukan pembolehubah dalam rangsangan soalan.
Eksperimen mengenai saiz jengkal murid dengan bilangan ukuran Meja (jengkal). Soalan minta PM

Contoh :
Jawapan Salah☒ Bilangan ukuran Meja
Jawapan Betul  Saiz Jengkal Murid

 

④. Untuk soalan berikan satu maklumat, calon menyatakan lebih daripada satu jawapan. Jawapan pertama sahaja disemak

Contoh :
Jawapan Salah☒ Kehadiran udara dan keadaan tikus selepas 2 hari
Jawapan Betul  Keadaan tikus selepas 2 hari

 

⑤ Untuk soalan berikan maklumat, calon menyatakan maklumat yang salah

Contoh :
Jawapan Salah☒ Katak bertambah berbanding belalang
Jawapan Betul  Bilangan katak, Bilangan belalang

 

Semoga bermanfaat ;)

 

Sumber : Facebook Personal HOME Tuition CIKGU Shahrul

 

Jika anda perlukan bantuan Home Tuition dalam subjek Sains UPSR atau apa-apa subjek dan level, boleh hubungi kami dengan KLIK DI SINI

 

 

Promosi Home Tuition Impact Results 2020

Pssst… Ibu Bapa Prihatin kat luar sana… Apa IMPIAN anda 2020 ni?
.
.
Jom capai impian 2020 untuk lihat anak anda lebih cemerlang & bersemangat belajar!
.
Dah masuk tahun baru 2020… tak kan anda nak tengok anak masih di tahap sama & jadi pelajar biashe-biashe je…
.
.
Kita sebagai ibu bapa pasti nak anak kita muka happy je bila belajar atau ulangkaji kat rumah..
.
Nampak seronok dan semangat je nak belajar..
Kan… kan…??
.
.
Biasanya bila anak seronok belajar, prestasi akan meningkat naik.
.
Nak kami bantu anak anda seronok belajar?

.
.
“Alhamdulillah… lepas 2 bulan saja, prestasi anak dah meningkat!”- Puan Marina, Subang Bestari.
.
Sofia, seorang pelajar yang pemalu & pendiam… merupakan anak kepada Puan Marina.
.
Disebabkan sikap pemalu tersebut, Sofia kurang bergaul dalam kumpulan yang besar & segan bertanya… menyebabkan dia agak ketinggalan dalam pelajaran.
.
Di rumah pula, Puan Marina sering bekerja outstation dan sering tiba ke rumah agak lewat. Jadi agak sukar untuk hantar & ambil ke pusat tuisyen atau mengajar sendiri anak di rumah.
.
Puan Marina mengambil langkah bijak apabila mengambil home tuition yang amat membantu Sofia belajar dengan lebih fokus, seronok dan selesa… sampai boleh nampak prestasinya meningkat tak sampai 2 bulan lagi.
.
.
Nak baca lagi kisah peningkatan prestasi pelajar kami?
https://cmnacademy.com/category/kisah-inspirasi/
.
.
Kami nak cerita sikit la kelebihan home tuition CMN Academy ni…
.
Macam mana ye kami boleh bantu anda & anak anda?
.
 Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
.
 Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
.
 Masa yang lebih Fleksibel
.
 Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
.
 Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
& banyak lagi!!
.
.
Sempena Tahun Baru 2020…
.
Kami nak beri hadiah kepada ibu bapa yang nak sangat anak mereka dapat meningkat prestasi dengan bantuan home tuition…
.
Nak ke hadiah?
.
.
Kepada 50 pendaftaran awal… sebelum 31 Januari 2020,
PERCUMA 1 Sesi* Home Tuition bernilai RM2500
.
.
Tambahannnnnn hadiah!!!
.
Nak lagi tak??
.
.
Kami bagi kepada 10 pendaftaran awal sebelum 15 Januari 2020,
PERCUMA Buku Nota Limited Edition ”Be The Legend” bernilai RM200
.
.
Nak tahu lebih lanjut & daftar sekarang??
.
Klik www.wasap.my/601115775761/IR2020
.
.
Tutor kami yang Best…TERHAD tau. Rebut sekarang!
.


#hometuition2020
#anakcemerlang2020
#CMNAcademy
#upsr2020
#pt32020
#spm2020
#stpm2020
#upkk2020
#psra2020
#akademik
#funlearning
#ImpactResults
#azam2020
#impian2020

PROMOSI 12.12 !!!

  • [SALE 12:12] HOME TUITION AKADEMIK & MENGAJI 2020. PENDAFTARAN DIBUKA SEKARANG!
    .
    .
    Anda ada ISU ini?
    .
    .
     
  •  Anak jenis yang kurang boleh tumpu perhatian atau malu bertanya dalam kelas yang ramai…
    .
  • Anak malas atau bosan ke sekolah kerana pencapaian yang kurang memberangsangkan…
    .
  •  Anda tak dapat ajar anak di rumah kerana kekangan masa, tidak tahu cara yang betul atau tidak tahu silibus…
    .
    atau…
    .
    .
  • Ibu atau bapa anda teringin nak mengaji, tapi anda tiada masa untuk hantar & ambil dari kelas kerana bekerja…
    .
  •  Anda atau ibu bapa segan mengaji di surau kerana tak pandai mengaji & ramai orang…
    .
  •  Mengaji di surau, tapi kejap pergi, kejap tak…
    .
  • Anak main-main bila anda yang ajar mengaji, atau anda tak berapa yakin/tahu…
    .
  • Anda dan keluarga nak privasi untuk mengaji & mudah bertanya soalan yang berkenaan kepada tutor…
    .
    .
    .
    Kami boleh bantu anda, anak & keluarga.
    .
    Bagaimana?
    .
    .
  •  Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
    .
  •  Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
    .
  •  Masa yang lebih Fleksibel
    .
  •  Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
    .
  •  Lebih komited – ada jadual & berbayar.

    Dan banyak lagi..
    .
    .
    ‼️Sempena SALE 12:12,
    .
    kami tawarkan anda Baucer PERCUMA sehingga RM70 bagi setiap pendaftaran* 😲🎉
    .
    untuk sesi Home Tuition 2020 atau Mengaji di Rumah 2020
    .
    sebelum 20 Disember 2019!
    .
    .
    Tutor TERHAD. Rebut sekarang!
    Promosi akan berakhir dalam masa 1 minggu 
    .
    .
    #hometuition2020
    #mengajidirumah2020
    #quranichomebased2020
    #anakcemerlang2020
    #CMNAcademy

Home Tuition Intensif 2020 Mengaji dan Fardhu Ain

Takkan anda nak diri anda, keluarga atau ibu bapa anda tak boleh mengaji dengan baik sampai bila-bila!
.
.
“InsyaAllah harapan saya untuk khatam Al-Quran dengan tajwid yang betul & bacaan yang baik akan tercapai dengan bantuan CMN & Ustazah Suhazlinda.” – Puan Mariam, Kajang
.
.
“Mak teringin baiki bacaan Al-Quran, nak…” bisik mak dalam hati.
“Saya terkilan sangat sebab tak dapat baca Yasin bila ayah saya meninggal dunia tempohari, sebab tak pandai baca Al-Quran.”
“Sedih rasa bila tengok semua orang pandai baca Al-Quran dalam TV.”
.
Pernahkah anda terfikir jika ini terjadi kepada diri anda? Apa yang akan anda lakukan?
.
.
📍 Anda seorang anak yang masih lagi ada ibu bapa?
📍 Ingin berikan sesuatu yang istimewa dan boleh menjadi saham dunia akhirat kepada ibu bapa & diri?
📍 Atau anda sendiri ingin belajar mengaji berseorangan atau bersama keluarga?
📍 Ingin anak anda mengaji dengan betul dan lancar?
.
.
Mungkin anda kata takpe lah dulu,
Cuma, jangan sampai menyesal sebab lambat mulakan tindakan.
.
.
Nak tahu apa kata mereka yang telah dapatkan khidmat mengaji di rumah?
.
“Bacaan solat saya boleh, cuma nak mengaji tak pandai. Apatah lagi mengaji dengan tajwid dan makhraj yang betul, memang saya tak pandai dulu. Bukan tak pernah belajar atau cari guru, tapi saya segan belajar di surau. Sekarang dah masuk tahun ke-7 saya belajar bersama ustazah. Bacaan saya pun makin baik dan ustazah ada kongsi juga doa2 amalan harian.” – Puan Mariam, Kajang
.
“Alhamdulillah, Bahasa Arab & Jawi dapat A, dulu pernah gagal. Pendidikan Teras Islam & Quran dapat B.” – Tuan Yusri.
.
“Ustazah banyak bantu dari saya mengaji main sebut saja, sekarang dah dapat betulkan makhraj dan tajwid. Alhamdulillah saya lebih seronok mengaji bersama rakan2 di taman ni.” – Puan Robiz.
.
.
Anda ada ISU ini?
.
🔎 Ibu atau bapa anda teringin nak mengaji, tapi anda tiada masa untuk hantar & ambil dari kelas kerana bekerja…
🔎 Anda atau ibu bapa segan mengaji di surau kerana tak pandai mengaji & ramai orang…
🔎 Mengaji di surau, tapi kejap pergi, kejap tak…
🔎 Anak main-main bila anda yang ajar mengaji, atau anda tak berapa yakin/tahu…
🔎 Anda dan keluarga nak privasi untuk mengaji & mudah bertanya soalan yang berkenaan kepada tutor…
.
.
Seronoknya Mengaji Al-Quran di rumah bersama kami!
Bagaimana?
.
Fokus hanya kepada 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
Masa yang lebih Fleksibel
Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri, boleh buat untuk mengaji saja atau nak tambah Fardhu Ain, Bahasa Arab, Jawi dll
Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
Dan banyak lagi..
.
.
Pasti anda nak dapatkan pendidikan yang eksklusif untuk keluarga anda, kan…
.
.
Sempena cuti sekolah yang akan datang, kami lancarkan Intensif 2020!
20% diskaun yuran kelas bulan November & Disember 2019
RM20 yuran pendaftaran (jimat RM30)
10 jam minimum
.
.
Hanya untuk 20 orang yang ambil tindakan segera!
.
Tutor kami yang Best terhad tau.
.
.
Jika anda SERIUS nak ubah prestasi dan ‘mood’ belajar al-Quran ibu bapa, anak atau diri anda sendiri…
.
Klik di bawah sekarang
.
.

 

Adik Farhan Pelajar Pintar

Berkat usaha adik Farhan akhirnya membuahkan hasil yang boleh dibanggakan oleh Tutornya Cik Saralah yang mengajar adik Farhan Bahasa inggeris dan juga sejak akhir ini mengajar Bahasa Melayu . Adik Farhan merupakan calon UPSR untuk tahun 2020 . 

Adik Farhan hanya belajar dirumah dan tahun 2020 merupakan tahun yang penting buat adik farhan dimana Adik farhan  akan mengambil peperiksaan UPSR .

Tutor meminta Adik Farhan untuk belajar membaca terlebih dahulu , tidak disangka-sangka Adik Farhan merupakan pelajar yang pintar . 

Hanya belajar membaca selama sebulan Adik Farhan sudah lincah membina ayat sendiri , ini merupakan berita gembira buat tutornya Cik Saralah . 

Alhamdulillah , Adik Farhan menunjukkan peningkatan yang sangat membanggakan dalam kedua subjek yang diambil Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu . 

Diucapkan selamat maju jaya dan bakal menjawab Peperiksaan UPSR pada tahun 2020 dengan cemerlang .