FUNTASTIC KBAT STEM : KEMAHIRAN SAINTIFIK

Kemahiran saintifik merupakan kemahiran yang penting untuk menjalankan sebarang aktiviti mengikut kaedah saintifik. Kaedah seperti eksperimen, penyelidikan dan projek merupakan aktiviti yang menggunakan kemahiran saintifik. Kemahiran saintifik terdiri daripada kemahiran proses sains dan kemahiran manipulatif.

Kemahiran Proses Sains

Kemahiran proses sains ialah kemahiran yang membolehkan  murid mempersoalkan sesuatu dan mencari jawapan secara bersistem. Kemahiran proses ini terdiri daripada kemahiran yang mudah kepada yang kompleks.

Terdapat 11 Elemen Kemahiran Proses Sains antaranya ialah :

  1. Memerhatikan

    Menggunakan deria penglihatan, pendengaran, sentuhan, rasa atau bau untuk mengumpulkan maklumat tentang objek atau fenomena.

  2. Mengelaskan

    Mengasingkan dan mengumpulkan objek atau fenomena kepada kumpulan masing- masing berdasarkan kriteria tertentu seperti ciri atau sifat. Pengumpulan ini adalah berdasarkan ciri atau sifat sepunya.

  3. Mengukur dan menggunakan nombor

    Membuat pemerhatian secara kuantitatif dengan menggunakan nombor dan alat berunit piawai atau alat yang diseragamkan sebagai unit rujukan. Pengukuran menjadikan pemerhatian lebih jitu.

  4. Membuat inferens

    Membuat kesimpulan awal yang munasabah yang mungkin benar atau tidak benar untuk menerangkan sesuatu peristiwa atau pemerhatian.

  5. Meramalkan

    Meramal merupakan proses membuat jangkaan tentang sesuatu peristiwa berdasarkan pemerhatian dan pengalaman yang lalu atau berdasarkan data. Meramal merupakan proses yang berterusan dan di lakukan sepanjang masa.

  6. Berkomunikasi

    Berkomunikasi bermaksud bertukar data atau informasi yang digabungkan dengan proses pemerhatian agar mudah difahami. Berkomunikasi melibatkan proses menerima, memilih, menyusun dan mempersembahkan maklumat atau idea dalam bentuk tulisan, lisan, jadual, graf, rajah atau model.

  7. Menggunakan  perhubungan ruang dan masa

    Kemahiran ini merangkumi keupayaan untuk memerihalkan parameter seperti lokasi, arah, bentuk, saiz, isipadu, berat dan jisim dengan masa.

  8.   Mentafsirkan data

    Kemahiran ini merupakan proses memberi penerangan yang rasional tentang objek, peristiwa atau pola daripada data yang dikumpulkan.

  9. Mendefinisikan secara operasi

    Mendefinisikan secara operasi merupakan suatu proses memberi tafsiran tentang sesuatu konsep dengan menyatakan perkara yang dilakukan dan diperhatikan.

  10. Mengawal pembolehubah

    Mengenal pasti pemboleh ubah dimanipulasikan, pemboleh ubah yang bergerak dan pembolehubah yang dimalarkan. Dalam sesuatu penyiasatan satu pembolehubah dimanipulasikan untuk memerhatikan hubungannya dengan pemboleh ubah bergerak balas. Pada masa yang sama pemboleh ubah yang lain dimalarkan.

  11. Membuat hipotesis

    Kemahiran ini merupakan proses membuat suatu pernyataan umum tentang hubungan antara pemboleh ubah yang difikirkan benar bagi menerangkan sesuatu peristiwa. Pernyataan ini boleh diuji untuk menentukan kesahihannya.

  12. Mengeksperimen

    Kemahiran ini merupakan proses merancang dan menjalankan penyiasatan untuk menguji sesuatu hipotesis, mengumpulkan data, mentafsirkan data sehingga mendapat rumusan daripada penyiasatan itu.

Sains UPSR : Kemahiran Mengenalpasti Pembolehubah

Dah cuti sekolah laa…

Selamat Tahun Baru Cina kepada rakan yang menyambutnya.

 

Jom kita ulangkaji salah satu Kemahiran Proses Sains (KPS) Mengawal Pemboleh Ubah.

 

Kenapa Pelajar UPSR 2020 perlu kuasai topik Pembolehubah?

Pelajar akan dapat kuasai & jawab soalan TUJUAN, PEMERHATIAN, INFERENS, HIPOTESIS dan KESIMPULAN dengan betul, bila sudah kuasai topik ini.

 

 

Jom kita terus ke topik sebenar.

Apa itu pembolehubah?

 

Ada 3 Jenis Pemboleh Ubah:

 

➊ Pemboleh ubah Dimanipulasi (PM)

Pemboleh Ubah dimanipulasi (PM) adalah perkara yang perlu diubah / ditukar / dibezakan dalam satu eksperimen. Jika tidak diubah / ditukar / dibezakan eksperimen tidak akan berjaya dan ini biasanya menjadi sesuatu yang berbeza dari awal eksperimen. Fakta pemboleh ubah dimanipulasi (PM) boleh digunakan sebagai Inferens.

 

➋ Pemboleh ubah Bergerak balas (PB)

Pemboleh ubah Bergerak balas (PB) adalah Hasil Eksperimen atau Keputusan Penyiasatan yang kita cari. Di akhir penyiasatan, hasil eksperimen yang diukur perlu ditulis Sebagai (PB).. Jadi Pemerhatian perlu dimulakan dengan berdasarkan Pemboleh ubah bergerak balas (PB)

 

➌ Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM)

Pemboleh ubah DiMalarkan (PDM) adalah Perkara yang perlu disamakan supaya tidak mempengaruhi keputusan eksperimen. Eksperimen akan terganggu jika semua perkara diubah dan menghasilkan keputusan yang Salah..

 

 

SYARAT-SYARAT MENULIS PEMBOLEH UBAH.

 

⑴ Secara umumnya, untuk menulis sesuatu pemboleh ubah ianya mengandungi dua perkara iaitu PARAMETER dan OBJEK. Parameter adalah Ciri bagi pemboleh ubah tersebut.. Pastikan pemboleh ubah kita lengkap dengan parameter untuk mengelakkan kehilangan markah.

⑵ Pemboleh ubah = PARAMETER + OBJEK.. Jika salah satu tidak ada maka jawapan Pemboleh Ubah tidak akan diterima..

⑶Contoh – contoh PARAMETER + OBJEK:

 Isipadu + Air yang tinggal
 Masa + Ais melebur
 Panjang + Kain
 Suhu + Udara kandang
 Kuantiti + Anak ayam
 Jenis + Permukaan
 Bilangan + Tuala
 Baka + Kambing
 Tempoh + Air mendidih
 Jarak + sumber cahaya dari objek
 Keadaan + Tanah
 Kecerahan + Mentol
 Kehadiran + Udara dan Air
 Saiz + Ladang
 Warna + Bola

 

Contoh soalan:

Apakah PEMBOLEH UBAH dimanipulasi dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH Bergerakbalas dalam penyiasatan ini?
Apakah PEMBOLEH UBAH dimalarkan dalam penyiasatan ini?
Tuliskan dua maklumat yang dikenal pasti dalam penyiasatan ini
Berikan satu maklumat dalam penyiasatan ini?

 

CONTOH JAWAPAN SOALAN PEMBOLEH UBAH

 

① Pembolehubah tiada parameter.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Air dipanaskan
Jawapan Betul  Masa Air dipanaskan

 

② Pembolehubah ditulis bersama pola/corak perubahan.

Contoh :
Jawapan Salah☒ Saiz Ayam semakin Bertambah
Jawapan Betul  Saiz Ayam

 

③ Tidak tahu kedudukan pembolehubah dalam rangsangan soalan.
Eksperimen mengenai saiz jengkal murid dengan bilangan ukuran Meja (jengkal). Soalan minta PM

Contoh :
Jawapan Salah☒ Bilangan ukuran Meja
Jawapan Betul  Saiz Jengkal Murid

 

④. Untuk soalan berikan satu maklumat, calon menyatakan lebih daripada satu jawapan. Jawapan pertama sahaja disemak

Contoh :
Jawapan Salah☒ Kehadiran udara dan keadaan tikus selepas 2 hari
Jawapan Betul  Keadaan tikus selepas 2 hari

 

⑤ Untuk soalan berikan maklumat, calon menyatakan maklumat yang salah

Contoh :
Jawapan Salah☒ Katak bertambah berbanding belalang
Jawapan Betul  Bilangan katak, Bilangan belalang

 

Semoga bermanfaat ;)

 

Sumber : Facebook Personal HOME Tuition CIKGU Shahrul

 

Jika anda perlukan bantuan Home Tuition dalam subjek Sains UPSR atau apa-apa subjek dan level, boleh hubungi kami dengan KLIK DI SINI

 

 

Promosi Home Tuition Impact Results 2020

Pssst… Ibu Bapa Prihatin kat luar sana… Apa IMPIAN anda 2020 ni?
.
.
Jom capai impian 2020 untuk lihat anak anda lebih cemerlang & bersemangat belajar!
.
Dah masuk tahun baru 2020… tak kan anda nak tengok anak masih di tahap sama & jadi pelajar biashe-biashe je…
.
.
Kita sebagai ibu bapa pasti nak anak kita muka happy je bila belajar atau ulangkaji kat rumah..
.
Nampak seronok dan semangat je nak belajar..
Kan… kan…??
.
.
Biasanya bila anak seronok belajar, prestasi akan meningkat naik.
.
Nak kami bantu anak anda seronok belajar?

.
.
“Alhamdulillah… lepas 2 bulan saja, prestasi anak dah meningkat!”- Puan Marina, Subang Bestari.
.
Sofia, seorang pelajar yang pemalu & pendiam… merupakan anak kepada Puan Marina.
.
Disebabkan sikap pemalu tersebut, Sofia kurang bergaul dalam kumpulan yang besar & segan bertanya… menyebabkan dia agak ketinggalan dalam pelajaran.
.
Di rumah pula, Puan Marina sering bekerja outstation dan sering tiba ke rumah agak lewat. Jadi agak sukar untuk hantar & ambil ke pusat tuisyen atau mengajar sendiri anak di rumah.
.
Puan Marina mengambil langkah bijak apabila mengambil home tuition yang amat membantu Sofia belajar dengan lebih fokus, seronok dan selesa… sampai boleh nampak prestasinya meningkat tak sampai 2 bulan lagi.
.
.
Nak baca lagi kisah peningkatan prestasi pelajar kami?
https://cmnacademy.com/category/kisah-inspirasi/
.
.
Kami nak cerita sikit la kelebihan home tuition CMN Academy ni…
.
Macam mana ye kami boleh bantu anda & anak anda?
.
 Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
.
 Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
.
 Masa yang lebih Fleksibel
.
 Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
.
 Lebih komited – ada jadual & berbayar
.
& banyak lagi!!
.
.
Sempena Tahun Baru 2020…
.
Kami nak beri hadiah kepada ibu bapa yang nak sangat anak mereka dapat meningkat prestasi dengan bantuan home tuition…
.
Nak ke hadiah?
.
.
Kepada 50 pendaftaran awal… sebelum 31 Januari 2020,
PERCUMA 1 Sesi* Home Tuition bernilai RM2500
.
.
Tambahannnnnn hadiah!!!
.
Nak lagi tak??
.
.
Kami bagi kepada 10 pendaftaran awal sebelum 15 Januari 2020,
PERCUMA Buku Nota Limited Edition ”Be The Legend” bernilai RM200
.
.
Nak tahu lebih lanjut & daftar sekarang??
.
Klik www.wasap.my/601115775761/IR2020
.
.
Tutor kami yang Best…TERHAD tau. Rebut sekarang!
.


#hometuition2020
#anakcemerlang2020
#CMNAcademy
#upsr2020
#pt32020
#spm2020
#stpm2020
#upkk2020
#psra2020
#akademik
#funlearning
#ImpactResults
#azam2020
#impian2020

PROMOSI 12.12 !!!

  • [SALE 12:12] HOME TUITION AKADEMIK & MENGAJI 2020. PENDAFTARAN DIBUKA SEKARANG!
    .
    .
    Anda ada ISU ini?
    .
    .
     
  •  Anak jenis yang kurang boleh tumpu perhatian atau malu bertanya dalam kelas yang ramai…
    .
  • Anak malas atau bosan ke sekolah kerana pencapaian yang kurang memberangsangkan…
    .
  •  Anda tak dapat ajar anak di rumah kerana kekangan masa, tidak tahu cara yang betul atau tidak tahu silibus…
    .
    atau…
    .
    .
  • Ibu atau bapa anda teringin nak mengaji, tapi anda tiada masa untuk hantar & ambil dari kelas kerana bekerja…
    .
  •  Anda atau ibu bapa segan mengaji di surau kerana tak pandai mengaji & ramai orang…
    .
  •  Mengaji di surau, tapi kejap pergi, kejap tak…
    .
  • Anak main-main bila anda yang ajar mengaji, atau anda tak berapa yakin/tahu…
    .
  • Anda dan keluarga nak privasi untuk mengaji & mudah bertanya soalan yang berkenaan kepada tutor…
    .
    .
    .
    Kami boleh bantu anda, anak & keluarga.
    .
    Bagaimana?
    .
    .
  •  Fokus hanya kepada anak anda, 1 pelajar atau max 5 orang saja (mengikut permintaan) – Tiada lagi isu segan atau malu nak tanya.
    .
  •  Tutor/Guru berpengalaman/terlatih datang ke rumah, lebih selamat, selesa dan mudah – tak perlu keluar.
    .
  •  Masa yang lebih Fleksibel
    .
  •  Berpatutan – dapat buat sesuatu yang istimewa untuk anak & diri
    .
  •  Lebih komited – ada jadual & berbayar.

    Dan banyak lagi..
    .
    .
    ‼️Sempena SALE 12:12,
    .
    kami tawarkan anda Baucer PERCUMA sehingga RM70 bagi setiap pendaftaran* 😲🎉
    .
    untuk sesi Home Tuition 2020 atau Mengaji di Rumah 2020
    .
    sebelum 20 Disember 2019!
    .
    .
    Tutor TERHAD. Rebut sekarang!
    Promosi akan berakhir dalam masa 1 minggu 
    .
    .
    #hometuition2020
    #mengajidirumah2020
    #quranichomebased2020
    #anakcemerlang2020
    #CMNAcademy

Persediaan Sains UPSR 2020 : Nota Sains Tahun 1 Dan Tahun 2 (Cikgu Shahrul)

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..

 

Hari ini Cikgu Shahrul ingin memulakan Persediaan Sains UPSR 2020 dengan merungkai tajuk mudah yang sering tidak diambil perhatian oleh Calon-Calon UPSR.. Tajuk-Tajuk Sains Tahun 1 Dan Tahun 2… Soalan Sains Kertas 1 merangkumi tajuk-tajuk dari tahun 1 hingga 6.. Kesilapan menjawab soalan seperti ini sepatutnya tidak berlaku, namun disebabkan kecuaian Calon… Markah yang mudah dibazirkan dengan memberikan jawapan yang salah.. Berikut adalah nota Sains Tahun 1 dan Tahun 2 berserta latihan yang sesuai dengan Calon UPSR 2020.. Semoga bermanafaat pada semua…

 

 

Sains Tahun 1
▀▀▀▀▀▀▀▀▀

A) Benda Hidup dan Benda Bukan Hidup:

  • Ciri-Ciri Benda Hidup?

1. Bernafas
2. Membesar
3. Makan dan Minum
4. Bergerak
5. Membiak

 

B) Deria Manusia:

                      • Organ dan Deria Manusia
Mata => Melihat
Telinga => Mendengar
Hidung => Menghidu
Lidah => Merasa
Kulit => Menyentuh

Sains Tahun 2
▀▀▀▀▀▀▀▀▀

A) Keperluan Asas Hidupan :

Keperluan Asas Manusia / Haiwan Keperluan Asas Tumbuhan
  • Udara
  • Udara
  • Makanan
  • Air
  • Air
  • Cahaya Matahari
  • Tempat Perlindungan

 

 

B) Ciri-ciri Makanan Manusia :

  • Makanan Memberi Tenaga => Bijirin, Nasi, Tepung
  • Makanan Membantu Tumbesaran => Ayam. Daging, Susu, Ikan
  • Makanan Menjaga Kesihatan => Sayur-Sayuran, Buah-Buahan

 

 

C) Ciri-ciri Haiwan :

  • Tabiat Makan Haiwan
  • Makan Tumbuhan Sahaja => Lembu, Belalang, Gajah
  • Makan Haiwan Sahaja => Singa, Katak, Buaya
  • Makan Tumbuhan Dan Haiwan => Beruang, Tikus, Burung Pipit

 

 

      Habitat Haiwan :

Di darat => Kuda, Monyet
Di air => Ikan, Berudu
Di darat dan air => Katak, Kura-kura

 

 

Cara Haiwan Membiak

Bertelur => Platipus, Kuda laut
Melahirkan Anak => Kelawar, Ikan Paus

 

d) Terang dan Gelap

1. Sumber cahaya => Matahari, lampu, api

2. Bayang-bayang => terbentuk mengikut orientasi objek yang terkena pada cahaya

 

 

e) Campuran
Jenis-jenis campuran

1. Bahan Terapung Dan Tenggelam => Serbuk Besi Dengan Serbuk Kayu – Asingkan Guna Air

2. Larut Dengan Tidak Larut => Pasir Dengan Gula – Asingkan Guna Air Dan Kertas Turas.

3. Saiz Kecil Dan Besar => Daun Kering Dengan Tepung – Asingkan Guna Penapis

4. Bahan Magnet Dengan Bahan Bukan Magnet => Serbuk Besi Dengan Serbuk Kaca – Asingkan Guna Magnet

 

 

LATIHAN :

 

 

 

Persediaan Sains UPSR 2020 : KEKUATAN DAN KESTABILAN

Kami nak kongsikan kepada pelajar UPSR untuk tahun hadapan berkenaan tajuk yang agak popular bagi Sains Tahun 5 ..

Ada yang nak tak ?

Jom Baca perkongsian dari kami topik :

🏡 KEKUATAN DAN KESTABILAN

✎ Definisi Kekuatan

📝Keupayaan struktur untuk menahan daya yang bertindak ke atasnya

📝Penerangan: Struktur yang kuat dapat menampung beban yang berat, tidak mudah retak, pecah, patah atau runtuh.

 

✎ Kekuatan Objek

🏢 Struktur Yang Kuat Dan Stabil

📝 Struktur yang kuat dan stabil di sekeliling kita dibina berasaskan pelbagai bentuk seperti:

📦 Hemisfera (Pusat Sains Negara)
📦 Kuboid (Bangunan Parlimen)
📦 Silinder (KLCC)
📦 Piramid (Masjid Negara)
📦 Sfera
📦 Kubus
📦 Kon

📝Bangunan yang dibina dengan bentuk-bentuk tersebut akan menghasilkan struktur binaan yang kuat dan stabil.

📝Struktur yang kuat ialah strukur yang teguh, kukuh dan mantap.

🏢 Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kekuatan Struktur (Johor Bahru)

 

1. Bentuk struktur

📝 Struktur yang melengkung lebih kuat daripada bentuk struktur yang rata.

📝Jambatan dan terowong dibina secara melengkung supaya lebih kuat

 

2. Jenis Bahan binaan

📝 Bahan yang berbeza mempunyai kekuatan yang berbeza.

📝 Konkrit adalah bahan yang paling kuat diikuti oleh besi, kayu, plastik dan kaca.

 

🏭 Kestabilan Objek

🎪Definisi Kestabilan

📝Keupayaan struktur untuk tidak mudah tumbang apabila dikenakan daya padanya

📝 Penerangan: Struktur yang stabil ialah struktur yang tidak mudah terbalik, roboh, goyang dan jatuh apabila dikenakan daya…

🏭 Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kestabilan Struktur

 

1. Ketinggian

📝Semakin tinggi struktur, semakin kurang stabil struktur itu..

📝Objek yang lebih rendah adalah lebih stabil dibandingkan dengan objek yang lebih tinggi sekiranya luas tapak objek adalah sama…

 

2. Luas tapak

📝Semakin bertambah luas tapak sesuatu struktur, semakin bertambah kestabilan struktur.

📝Basikal beroda tiga lebih stabil berbanding basikal beroda dua kerana basikal beroda tiga mempunyai luas tapak yang lebih luas berbanding basikal beroda dua

🏰 Kelebihan binaan yang kuat dan stabil:

🌉 Lebih tahan lama.

🌉 Boleh digunakan untuk jangka masa panjang.

🌉 Tidak mudah rosak.

🌉 Kos penyelenggaraan binaan kurang

🌉 Lebih selamat dan memberikan kesejahteraan hidup manusia.

🗼 Amalan Penggunaan Bahan Lestari

📝 Penggunaan bahan yang berhemah dapat mengelakkan pembaziran dan mengurangkan kos. Bahan daripada sumber-sumber alam juga tidak mudah kehabisan.

📝 Contoh amalan penggunaan bahan yang lestari:

🗼 Membawa bekal menggunakan bekas makanan dan tidak menggunakan bekas polisterina.

🗼 Menggunakan semula botol plastik sebagai pasu bunga.

🗼 Membaiki barang atau peralatan lama kerana dapat menjimatkan wang.

🗼 Membawa beg barang semasa hendak membeli belah untuk mengurangkan penggunaan beg plastik.

🗼 Menggunakan buku latihan terpakai dan belum digunakan untuk membuat nota dan mengulang kaji pelajaran.
~~

Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu murid-murid untuk memahami lebih tepat tajuk KEKUATAN DAN KESTABILAN ini ..

Pelajar mengalami Dyslexia, Macam mana Cikgu Tarik Minatnya?

Alhamdulillah, kami telah berpeluang melawat seorang pelanggan kami iaitu Puan Nora Ali, bersama anaknya Sharmine Hani di Nusaputra, Puchong. Puan Nora Ali dapat tahu mengenai home tuition ini melalui seorang rakannya yang  juga mengambil perkhidmatan home tuition kami.

 

Anaknya, Sharmine di diagnosed sebagai dyslexics. Jadi anaknya memerlukan seorang tutor yang banyak bersabar untuk mengajar sesuatu perkara berulang-ulang kali kerana fokus Sharmine agak kurang dan ingatannya juga cepat lupa.

Sebelum ini, Puan Nora pernah menghantar Sharmine ke pusat tuisyen untuk meningkatkan kemahirannya dalam membaca tetapi, lama-kelamaan fokusnya semakin berkurangan kerana Sharmine cepat lupa apa yang dipelajari dan terdapat ramai pelajar di pusat tuisyen tersebut menyebabkan guru tidak boleh hanya fokus kepada Sharmine seorang sahaja. Jadi Puan Nora membuat keputusan untuk mengambil home tuition.

 

Alhamdulillah… Puan Nora dijodohkan bersama dengan Cikgu Zaiju untuk mengajar Sharmine subjek Matematik dan Sains Darjah 5. Sebelum kelas bermula, Cikgu Zaiju sering membuat revision untuk membantu Sharmine mengingati apa yang sudah dipelajari di kelas-kelas yang lepas. Cikgu Zaiju sangat passionate dalam mengajar Sharmine, kerana Cikgu Zaiju sering melakukan pelbagai aktiviti yang dapat menarik minat Sharmine untuk belajar.


Selepas beberapa bulan home tuition bersama Cikgu Zaiju, Sharmine mula menunjukkan minatnya dalam pembelajaran. Sharmine sudah mula untuk bertanya jika ada perkara tidak difahami, dan di sekolah terdapat perubahan positif dalam report card Sharmine yang membuatkan Puan Nora berasa lega kerana Sharmine sudah mula catch up dalam pembelajaran.

 

Pada pendapat Puan Nora, kelebihan home tuition kepada beliau ialah masa yang fleksible kerana jika beliau menghantar Sharmine ke pusat tuisyen, masa untuk menghantar dan mengambil sudah terbuang banyak. Dengan home tuition, Puan Nora dapat menjimatkan masa dengan hanya menunggu cikgu datang ke rumah. Selain itu, pembelajaran Sharmine juga dapat ditingkatkan kerana cikgu hanya fokuskan kepada Sharmine seorang sahaja.


Oleh itu, kami mendoakan kejayaannya dan semoga adik Sharmine sentiasa menunjukkan minatnya dalam pembelajaran. Semoga akan ada peningkatan yang berterusan pada masa akan datang.

Selamat berjaya adik Sharmine!

 

 

 

 

Baru 2 bulan home tuition, adik Sofia terus ada peningkatan dalam pembelajaran.

Assalammualaikum dan selamat sejahtera,

 

Tempoh hari, kami telah berkunjung ke rumah client di Subang Bestari iaitu Puan Marina bagi mendapatkan feedback berkenaan perkhidmatan home tuition kami sebagai persediaan awal untuk anaknya bagi menduduki peperiksaan UPSR pada tahun hadapan.

Puan Marina adalah ibu kepada Ainin Sofia atau mesra dipanggil Sofia yang merupakan pelajar tahun 5 di Sekolah Kebangsaan Subang Bestari. Adik Sofia adalah seorang yang pemalu, jadi ia menjadi satu cabaran untuknya bergaul dalam kumpulan yang besar dan bertanya soalan kepada guru seperti yang selalu dilakukan di pusat-pusat tuition yang lain. Ini boleh menyebabkan adik Sofia ketinggalan dalam pembelajaran.

Tambahan juga, Puan Marina sering bekerja outstation dan sering tiba ke rumah agak lewat. Pusat tuition biasanya bermula pada waktu 8 malam, jadi waktunya agak padat bagi beliau untuk menghantar dan mengambil Sofia dari Pusat Tuition.

 

Alhamdulillah….  pendekatan home tuition dapat membantu menyelesaikan isu ketinggalan dalam pembelajaran dan juga dapat menjimatkan masa dan kos. Ini kerana home tuition menggunakan pendekatan one to one antara tutor dan pelajar. Masa juga bukan lagi satu masalah kerana ianya fleksible mengikut kelapangan masa dan kehendak klien. Puan Marina hanya menekankan subjek Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains sahaja kerana subjek ini adalah subjek yang penting untuk anaknya skor dalam peperiksaan.

 

Untuk meningkatkan pengetahuan tatabahasa adik Sofia, Cikgu Seriyana menggunakan teknik penekanan dari segi vocab dengan melakukan aktiviti mencari perkataan yang tidak difahami dari akhbar-akhbar bahasa Melayu dan Inggeris. Kemudian tampal di dalam buku nota untuk dicari maksudnya dari Kamus. Cara ini dapat membantu adik Sofia memperbanyakkan lagi vocab dalam tatabahasa dan juga dapat digunakan ketika membuat karangan.

Jadi disebabkan itu, adik Sofia sudah menunjukkan peningkatan dan minat pembelajaran dalam masa hanya 2 bulan sahaja.

 

Oleh itu, Kami mendoakan kejayaan adik Sofia dalam peperiksaan UPSR pada tahun hadapan.

 

 

 

Ingin mengetahui kisah selanjutnya, boleh tonton video dibawah ;

Siapakah ‘Cikgu Dari Masa Depan’ Ini?

[MEMPERKENALKAN] SPEAKER SIMPOSIUM TUTOR PROFESIONAL MALAYSIA 2019!

Seperti yang dijanjikan sebelum ini, kami ingin memperkenalkan Speaker #STPM2019 yang pertama.

Beliau ini bukan calang-calang kerana nama beliau sering disebut-sebut di KPM dan dikalangan Guru-guru Malaysia.

Sebab apa tu? 😉

Beliau adalah salah satu cikgu terpilih yang sudah merantau ke banyak negara seperti Indonesia, Korea, USA dan Switzerland demi untuk membawa nama Malaysia dalam bidang pendidikan ke seantero dunia!

Selain itu beliau juga banyak menerima anugerah atas sumbangan dalam bidang pendidikan. Terbaik 👍👍

Jom kenali beliau dengan lebih dekat😃

Biodata Cikgu Norhailmi

Anak jati Perlis ini mendapat pendidikan di Universiti Sains Malaysia, sebelum menimba pengalaman sebagai guru di SMK Luar Bandar No.1 Sibu Sarawak selama 8 tahun.

Kini berkhidmat di SMK Jerlun Kedah sebagai Guru Cemerlang Sains, beliau aktif berkongsi amalan terbaik bilik darjah menerusi blognya, www [dot]cikguhailmi[dot]com dan lebih 200 siri ceramah dan bengkel di seluruh negara bagi meningkatkan kualiti pengajaran guru.

Antara pencapaian beliau adalah:

1. Agent for National Transformation 2014 oleh SKMM
2. Ikon Guru STEM Kebangsaan 2017
3. Naib Johan Guru Adiwira PAK21 anjuran PADU
4. Guru Adiwira Kebangsaan 2019

Beliau aktif dengan penyertaan antarabangsa, termasuk pertukaran guru Malaysia ke Korea pada tahun 2015 di Daegu Girls Commercial High School, fasilitator bagi Bengkel STELR STEM Bandung, Indonesia, pembentang best practises bagi Seminar SSAEM 2016 di Seoul dan peserta program angkasa guru antrabangsa bersama NASA di US Space and Rocket Center, Amerika Syarikat.

September 2018, beliau dinobatkan sebagai Malaysia Best Science Teacher oleh SEAMEO bagi Anugerah Ki Hajar Dewantara Award 2018 di Bali, Indonesia.

Tahun ini beliau mencipta sejarah sebagai guru Malaysia pertama yang terpilih bagi mengikuti kursus guru antarabangsa di CERN, Pusat Nuklear Eropah di Geneva, Switzerland.

Dalam STPM2019 nanti, beliau akan membawakan Topik yang istimewa iaitu “Cikgu Dari Masa Depan.”

Beliau akan berkongsi bagaimana inspirasi dan teknik untuk menjadi pendidik yang memberi manfaat kepada ramai orang dan mencapai kejayaan dalam bidang pendidikan.

Bukan senang ingin mendapatkan ilmu bersama orang hebat ini yang sering berkongsi di seluruh Malaysia dan luar negara.

Info mengenai Simposium Tutor Profesional Malaysia boleh layari web STPM 😃

p/s: Jemput Tag rakan anda dan share untuk memberi manfaat kepada kita semua 😃

#CikguDariMasaDepan
#FromLegendToLegacy

FUNTASTIC SAINS UPSR – JOM BELAJAR TOPIK KELAJUAN

Sesiapa ada yang mengenali cikgu ini? Beliau diberi nama Zaijuhasriza atau lebih dikenali sebagai Cikgu Zaiju. Beliau selalu berkongsi secara LIVE setiap hari Selasa berkenaan topik-topik dalam subjek Sains UPSR menggunakan pelbagai kaedah yang menarik.

Beliau juga merupakan Master Tutor di CMN Academy yang telah berkhidmat selama 3 tahun dan bergiat aktif dalam bidang Tutor sejak Ogos 2016 lagi.

 

Adik-adik perasan tak, kenapa belajar Sains sebelum ini membosankan? Malah, kalau ada kelas Sains hari tersebut mesti ada segelintir pelajar nak melarikan diri. Rasa beban di hati pelajar masing-masing.

 

Sebab utama adalah bosan, boring, tak best dan macam-macam lagi.

 

Jadi, salah satu cara nak tarik minat pelajar ni balik, perlukan para tutor gunakan teknik dan kaedah yang menarik bahkan boleh menggunakan Alat Bantu Mengajar (ABM) yang awesome supaya pelajar dapat merasai setiap topik dan subjek yang dipelajari.

 

Ingin belajar menggunakan kaedah yang menarik dan berkesan dalam subjek Sains UPSR?

 

Jom belajar topik Kelajuan Free Fall Motion bersama dengan cikgu Zaiju di https://youtu.be/FCwiKK_HQr4  

ATAU..

Anda juga boleh KLIK video di bawah untuk perkongsian lanjut.

 

Semoga apa kami kongsikan ini akan memberi manfaat pada semua adik-adik yang akan menduduki peperiksaan UPSR tidak lama lagi. Semoga berjaya dan dipermudahkan urusan untuk menghadapi peperiksaan pada tahun ini :)

 

Yakin Sebelum Berjaya!