Cara Menguatkan Ingatan Kita

Terdapat lebih 10 cara untuk kita tingkatkan ingatan yang dinyatakan oleh Coon(2002) merujuk kepada buku Pengantar Psikologi. Berikut adalah 3 cara terawal dalam meningkatkan daya ingatan kita.

  1. Menghafal, satu teknik ingatan dengan paksaan yang membuatkan kita ingat. Semas amenghafal disarankan untuk berhenti banyak kali dan cuba mengulang apa yang dihafal. Menurut kajian, skor ingatan yang terbaik adalah kelompok pelajar yang menggunakan 80% daripada masa untuk menghafal dan selebihnya iaitu 20% membaca.
  2. Ulangan, sama seperti rutin harian kita yang mana setiap pagi kita akan mengulang aktiviti pagi iaitu mandi, gosok pagi, masak dan sebagainya pada setiap hari tanpa tertinggal. Semakin banyak ulangan yang dilakukan, semakin kuat kemungkinan apa yang diulang.
  3. Pilihan, menurut cendekiawan Belanda, menyatakan bahawa jala ikan itu ibarat ingatan yang baik. Petani menjala di laut dengan tangkapan ikan yang bersaic besar dan kecil tetapi hanya memilih ikan bersaiz besar manakala ikan bersaiz kecil dilepaskan semula. Sama juga dengan pembelajaran, memilih isi-isi penting dalam buku teks. Menghafal isi-isi penting sahaja tidak perlu menanda terlalku banyak huraian kerana ia akan mengelirukan.

Jadi, ini sedikit sebanyak tips bagaimana hendak meningkatkan daya ingatan kita dalam pembelajaran.

Spread the love