Cara-cara hilangkan stress

 

  1. MELUKIS MENGGUNAKAN JARI 

    – Ekspresikan diri anda melalui semua jenis seni adalah satu bentuk pembebasan. Lebih khusus lagi, lukisan menggunakan jari membolehkan anda untuk menjadi lebih kreatif tanpa apa-apa sekatan dengan harapan supaya anda dapat bereksperimen dengan cat jari dalam apa cara yang anda mahu kanak-kanak melakukannya.

  2. URUTAN PADA TELINGA

    Mengurut telinga adalah cara melegakan tekanan yang sangat baik. Ini akan membebaskan endorfin dalam otak dan membuatkan anda berasa lebih tenang. Cara untuk melakukannya adlah dengan menggosok kawasan luar telinga dengan menggunakan ibu jari dan jari telunjuk, picit kawasan tersebut ke atas dan kemudian kawasan pada belakang telinga.

  3. LIHAT KEINDAHAN ALAM

    Anda boleh melihat lautan ombak, titisan hujan atau apa sahaja yang akan menyumbang kepada ketenangan minda. Lihat alam lebih kurang 20 minit setiap hari dan anda akan mula merasa perbezaannya.

  4. MAKAN MAKANAN YANG DAPAT MENGHILANGKAN TEKANAN

     

    – Mungkin ada dia antara anda yang tidak tahu kewujudan makanan yang dapat menghilangkan tekanan.Cuba ambil asparagus, avokado, telur, ikan salmon, susu, badam, buah oren, bayam, labu, mangga, dark chocolate dan oatmeal. Kebanyakan makanan ini memberikan anda vitamin yang berguna dan protein, omega-3, vitamin C, B2 dan E dan boleh memberikan kesan yang menenangkan.

  5. CUKUP TIDUR 8 JAM 

    – Kanak-kanak sampai orang tua memerlukan 8 jam tidur setiap hari malam.

  6. BERIADAH 

     – Aktiviti beriadah ini akan bagi mengurangkan tekanan. Sekurang-kurang seminggu 2 kali untuk bersenam.

 

 

Spread the love