Belajar Secara Online Kerana Tiada Pilihan? Terokai Kebaikannya Dan Bagaimana Cara Pemilihan Tutor Yang Terbaik.

Apakah pandangan anda terhadap pembelajaran secara online? Adakah semata memenuhi kehendak keadaan semasa dimana sekali lagi perintah kawalan pergerakan dikenakan. Tindakan ini adalah kurang tepat. Kenapa? Teruskan pembacaan.

Pembelajaran secara online adalah satu tindakan yang sangat bijak diambil oleh ibu bapa dan pelajar. Sebenarnya, ramai yang tidak sedar akan kehadiran pembelajaran secara online ini. Ianya telah wujud sebelum kita dikejutkan dengan Pandemik Covid 19.

Pendapat dan respon yang sering di dengari adalah anak-anak tidak dapat menguasai dengan baik kaedah pembelajaran sebegini. Namun, adakah anda sebagai ibu bapa telah mengkaji punca terjadinya perkara ini?

Pembelajaran secara online mempunyai kelebihannya yang tersendiri. Namun, bukan secara melihat video di you tube semata. Pendekatan secara live dan secara melihat video yang telah dirakam ada perbezaannya.

Pembelajaran secara live lebih dekat dengan anak-anak pelajar kerana mereka boleh bertanya secara terus. Anak pelajar lebih cepat memberi respon. Suasana pembelajaran juga tidak kaku.

Adakah benar tidak kaku? Proses pemilihan Tutor juga penting. Tutor yang berpengalaman sahaja mungkin tidak mencukupi. Pemilihan dari segi latar belakang dan profil Tutor tersebut perlu diambil kira.

Pilihan Tutor yang tepat pastinya akan membuatkan anak-anak pelajar lebih teruja untuk belajar. Elemen ‘funtastic’ mainkan peranan utama semasa live. Anak-anak tidak cepat bosan dan kemungkinan terasa seperti mahu masuk dalam skrin pembelajaran. Kenapa? Kerana mereka terlalu  teruja.

Pembelajaran Matematik UPSR oleh Cikgu Nurul Seperti Di Tepi Pantai Dan Santai.

Penggunaan Objek-Objek Kreatif Oleh Cikgu Nurul.

Teruja dengan peralatan yang digunakan oleh Tutor mereka semasa sesi live. Contohnya Tutor yang mengajar subjek sains dan kemudian menunjukkan tindak balas sesuatu bahan. Pastinya pelajar terasa ingin melihat lebih dekat kan?

Sesi Pembelajaran Subjek Sains Bersama Teacher Zy

Bayangkan jika subjek sains hanya sekadar tunjukkan silibus, bercakap dan kemudian terus beri tugasan kepada anak pelajar. Bagaimana reaksi anak pelajar semasa kelas itu? Pastinya kelas itu suram dan pelajar juga hanya sekadar melihat buku dan kemudian kelas habis ditemani dengan tugasan yang belum tentu boleh di siapkan.

Kekangan masa juga adalah perkara utama jika kapasiti pelajar di dalam satu kelas online (berkumpulan) itu terlalu ramai. Di sebabkan itu, fokus terhadap anak pelajar juga akan kurang.

Sekali lagi, pemilihan kelas secara online yang tepat perlu di titikberatkan. Pemilihan kapasiti yang tidak terlalu ramai dalam satu kelas online juga adalah faktor yang mempengaruhi emosi anak-anak untuk belajar secara online. Perkara ini akan memecahkan rasa ragu-ragu dan tidak yakin dalam diri mereka.

Pembelajaran Online Secara Berkumpulan (Besar)

Semakin kecil kumpulan pelajar, semakin tinggi tahap tumpuan yang Tutor boleh berikan kepada anak pelajar. Bayangkan jika kapasiti yang terlalu besar, bagaimana anak- anak pelajar ingin bertanyakan soalan?

Pembelajaran Secara Online (Kumpulan Kecil)

Keadaan di dalam kelas biasa secara offline sudah cukup menggambarkan apabila Tutor bertanyakan soalan. Masing-masing berebut mahu jawab soalan yang dilontarkan. Bagaimana pula keadaannya jika secara online?

Pastinya suara setiap pelajar akan bertindih. Di tambah pula dengan rangkaian internet yang tidak kuat. Tutor tidak dapat melihat dengan jelas dan kemudian anak pelajar pastinya terus berdiam diri dan merasa sedikit ketinggalan.

Situasi ini merupakan perkara yang sememangnya yang perlu di elakkan. Elakkan anak pelajar merasa kecewa dengan keadaan kelas yang berlangsung.

Kelas yang berlangsung secara live merupakan satu kaedah yang lebih mesra dan dekat. Bukan sahaja dekat dengan anak pelajar, tetapi dekat dengan ibu bapa juga.

Sesi pembelajaran ini juga boleh di lihat oleh ibu bapa sekaligus boleh di nilai keberkesanannya. Keserasian anak-anak dengan Tutor juga boleh di lihat semasa kelas berlangsung.

Respon Anak Pelajar Terhadap Pembelajaran Add Maths Oleh Sir Raj

Respon Anak Pelajar UPSR Yang Menyertai Seminar Best Online UPSR (1)

 

Respon Anak Pelajar UPSR Yang Menyertai Seminar Best Online UPSR (2)

 

Respon Anak Pelajar UPSR Yang Menyertai Seminar Best Online UPSR (2)

 

Respon Anak Pelajar UPSR Yang Menyertai Seminar Best Online UPSR (3)

 

Respon Anak Pelajar UPSR Yang Menyertai Seminar Best Online UPSR (4)

Respon Mengenai Funtastic Online Tuition (1)

 

Respon Mengenai Funtastic Online Tuition (2)

 

Respon Mengenai Funtastic Online Tuition (3)

 

Respon Klien Terhadap Pembelajaran Online Bersama CMN Academy

Internet yang tidak stabil juga menjadi kerisauan kepada ibu bapa pelajar. Risau jika ada penyampaian dari Tutor yang tidak dapat di dengari dengan jelas. Jadi, dapatkan rekod pembelajaran yang berlangsung dari Tutor anak anda.

Pembelajaran yang di rekod ini kemudiannya boleh diulangkaji semula oleh anak-anak. Proses ulangkaji ini boleh dilakukan seberapa banyak kali yang anak-anak pelajar inginkan.

Kebaikan belajar secara online yang tersenarai diatas merupakan proses dalaman pembelajaran secara online. Baca terlebih dahulu kebaikannya yang secara umum dan fizikal di sini 5 Kebaikan Belajar Online.

Pastinya ibu bapa dan pelajar inginkan kelas yang boleh menarik minat belajar dan kemudian berikan impak yang berkesan terhadap pembelajaran. Segalanya ada di sini Online Tuisyen Percuma Untuk Rakyat Malaysia.

“Lakukan persediaan pembelajaran awal. Anda adalah penentu masa depan anda”.

 

Spread the love