Asal Belajar Je Stress, Asal Stress je Belajarc

Kita sebagai pelajar pasti akan rasa tertekan semasa belajar, tidak dapat dinafikan. Setiap orang semestinya sudah/akan/sedang alami zaman pembelajaran. Bahkan alam pekerjaan pun akan alami tertekan dengan kerja yang tidak akan pernah habis selamanya. Jadi, bagaimana kita atasi perkara ini untuk mengelakkan dari penyakit mental.

Antara tips untuk mengurangkan stress semasa belajar adalah:

  1. Bijak memilih kawan, kawan yang sekepala dengan diri kita. Contohnya, kalau diri kita jenis yang masuk air jadi pergi pada kawan yang masuk air tetapi dalam masa yang sama boleh belajar sama-sama. Perkara akan bantu hidupkan surrounding atau vibe yang ceria, apabila datang ke sekolah, kita akan kurang tertekan sebab ada kawan gelak tawa. Kalau diri kita jenis yang belajar secara solo, boleh cuba dengar lagu atau instrumen semasa belajar, yang menjadikan suasana tu ada.
  2. Sentiasa betulkan niat belajar, apa tujuan kita belajar sebenarnya? Kenapa perlu belajar? Perlu bersusah payah belajar. Tiada pembelajaran yang mudah, sedangkan berjalan juga perlu kepada latihan dan proses yang lama untuk kita berjalan semasa kecil dahulu. Salah satu tujuan belajar kita adalah kerana ibubapa, keluarga dan untuk diri kita sendiri.
  3. Enjoy the moment, ada beberapa orang akan berkata “nanti kamu semua akan rindu waktu sekolah”. Kita yang masih bersekolah mesti tidak dapat perasaan yang demikian, nanti satu ketika pasti akan rindu zaman sekolah, selalu dimarahi guru-guru, didenda kerana tidak dapat menyiapkan kerja sekolah, hari sukan dan all the moment memang taidak dapat disenaraikan banyaknya kenangan-kenangan sekolah. Jadi, belajar je sekejap, tak rugi pun.

Sebenarnya, zaman sekolah ini lah yang terpaling seronok sebab kita tak perlu bersusah payah fikir tentang ekonomi. Tugas kita sebagai pelajar sekolah hanya belajar sahaja, that’s it. Apabila kita dah kea lam pekerjaan, kita perlu fikir banyak benda. Kesimpulannya, sentiasa enjoy dalam setiap apa jua keadaan kita sekarang.

Spread the love