6 Manfaat Bersenam Secara Rutin Kepada Diri dan Kehidupan Anda.

Semua orang menyedari betapa pentingnya bersenam, tetapi tak ramai yang mempraktikkannya. Senaman memberi manfaat kepada seluruh anggota badan dan kehidupan kita. Berikut adalah 6 sebab mengapa anda harus menjadikan senaman sebagai sebahagian daripada rutin harian anda.

Kenapa bersenam sangat penting?

1. Meningkatkan Kecergasan

Senaman membantu anda tetap sihat. Bersenam secara teratur meningkatkan tahap kecergasan anda secara keseluruhan, yang seterusnya meningkatkan sistem pertahanan badan dan menjadikan antibody badan anda jadi lebih kuat. Selain itu anda akan rasa lebih bersemangat untuk melakukan tugas harian yang lain.

 

2. Menambah Tenaga

Salah satu sebab untuk melakukan senaman secara teratur adalah kerana ia memberi anda tenaga. Biasanya orang akan minum kopi atau minuman tenaga untuk kembali cergas tapi jika selalu diamalkan ianya tidak sihat untuk kesihatan badan. Dengan melakukan senaman dapat membantu oksigen mengalir lebih bebas ke seluruh badan dan memberi anda tenaga yang sangat diperlukan sepanjang hari. Ini juga meningkatkan stamina keseluruhan anda, yang dapat membantu anda kekal bertenaga lebih lama.

 

3. Meningkatkan Kesihatan Mental

Dengan senaman mampu melepaskan bahan kimia seperti endorfin dan serotonin yang meningkatkan mood anda. Ini juga dapat membuat anda bebas dari memikirkan perkara2 lain, membantu mengurangkan perasaan kesepian dan terasing, dan membuat anda berhubung dengan orang lain. Sekiranya anda kerap bersenam, ia dapat mengurangkan tekanan dan gejala keadaan kesihatan mental seperti kemurungan, kegelisahan, dan membantu pemulihan masalah mental.

 

4. Mengawal Berat Badan

Salah satu faedah senaman yang paling biasa adalah membantu anda mengawal dan menguruskan berat badan anda. Latihan membakar kalori membantu
penurunan berat badan. Walaupun senaman yang berat akan membakar lebih banyak kalori, tetapi latihan sederhana seperti berjalan pantas juga dapat memberi kesan positif kepada penurunan berat badan.

 

5. Tidur lebih berkualiti

Bersenam sangat bermanfaat untuk tidur anda. Orang yang kerap bersenam membolehkan kualiti tidur yang lebih baik daripada mereka yang tidak bersenam.

 

6. Kesihatan Jangka Panjang

Sebagai tambahan kepada semua manfaat langsung dari senaman berkala, ia dapat membantu anda mencegah masalah kesihatan seperti penyakit jantung dan diabetes dalam jangka masa panjang. Bersenam meningkatkan kolesterol “baik” anda dan mengurangkan risiko masalah yang serius, terutama yang berkaitan dengan jantung.

Bersenam dapat membantu dengan pelbagai masalah kesihatan dengan semudah berjalan-jalan. Cuba lakukan aktiviti fizikal ke dalam rutin harian anda selangkah demi selangkah!

 

JENIS-JENIS LATIHAN

Terdapat tiga bahagian kebiasaan senaman yang seimbang iaitu latihan aerobik, latihan kekuatan, dan latihan fleksibiliti.

 

 

Terima Kasih, Semoga Bermanfaat

Spread the love